صفحه 1:
صفحه 2:
10ل 1000 0 ۱۱۱۱
۱9۱۱۱۱۱۸
4
صفحه 3:
تعريف اخلاق
اخلاق به این سوال پاسخ مي گوید :
What should | do in this
22۱09
eM PO PSR e Peron eet res)
صفحه 4:
" آيا اكر يزوهشكران اصلي كه طرح مطالعه را ارائه
مي دهند» بر موضوع مورد نظر تسلط چنداني نداشته
باشند» انجام طرح اخلاقي است ؟
۴ آیا اگر طرح پيشنهادي از نظر علمي و متود و لوژي
ناقص باشد» انجام آن اخلاقي است ؟
در چه صورت صدمه جسمي و زیان مالي ناشي از
پژوهش باید جبران شود؟
صفحه 5:
>
ut
" يزوهشكري جهت بي بردن به شيوع نزديك بيني در
كودكان دبستاني, در نظر دارد يس از كسب موافقت
SIPC Se Peo ese
به بررسي شيوع اين عايضه در مداريس شهر كرمان
ا En ا 0ت ل
فقط براي والدين كودك ارسال شود .
صفحه 6:
و مر مس سر مر
مراحل تحقيق به فكر أازمودن
فرض خود استء نه اثيات آن!
صفحه 7:
9
Autonomy ® اا ا 9
6
Beneficence ® الو ا 1 |
Nonmaleficence ® پژوهشگی به نحویعل نماید
که حدلقلزیانبه لشخاصب رسد
Justice # عداو لنصاف
7
صفحه 8:
احترام به فرد و اختیاراو
اخذ رضایت آگاهانه مبتني بر این اصل
است.
Goir jl cablar a: jug az53 2? 1
أسيب يذير از مباحث مهم دراين حيطه
ا ل ا
” فقدان اطلاعات كافي آزمودنى ها
۷ فقرو مشکلات اقتصادي
صفحه 9:
سود مندي و عدم
ضررر ساني
3 ۳ شركت كتيده 0
بزوهشٍٍ | اين امر ا ۹.3۹
* ضرر ناشي از پژوهش بايستي به حداقل
رسانده شود.
a>gi ub ® 7[
كنندكان در يزوهش ارجحيت دارد به:
Senre ai ا
rnc pent ree et CC ee ۱9|
- خواستدها و علائق حرفهاي يا شخصي محقق
صفحه 10:
عدالت
2
جنبه مورد نظر ميباشد:
plas 7 a jai *
يروهش
< عدالت در 2 شركت كنندكان 9
مطالعه
0 ل ا ل oe ee
صفحه 11:
علل توجه ویژه به
للا نالا ۱۱۱۱۱۱
در ضُرن اخيس
صفحه 12:
تاریخچه برخی مسائل اخلاقی در تحقیقات
ا ا ۱۳
ا
صفحه 13:
Nazi Experiments
صفحه 14:
Two Nazi doctors at Dachau preside over a
ely water immersion experiment on a. 3
صفحه 15:
Doctor s Trials
= From about September 1942 to
about December 1943 experiments
were conducted at the Ravensbrick
concentration camp to study bone,
muscle, and nerve regeneration,
and bone transplantation from one
person to another. Sections of
bones, muscles, and nerves were
removed from the subjects
صفحه 16:
Nuremberg Trials
صفحه 17:
۱۹((
صفحه 18:
" يكى از شوك آورترينٍ آزمايشات؛ از سوى روانشناس اجتماعى
ل ال 2 ا
LIA Pee Lat! gale Cad ا ۱[
مارح ا لل Poe ۳۹۳
میلگرام به این صورت بود که افراد مورد آزمایش طا ابه دو
تقسیم مي شدند» یک دسته "معلم" و یک دسته " شاگرد"
(که البته شته شاگرد" جزو همکارال قود میلگرام بودند» ولی
افراد مورد آزمايشاين را نمى دانستند) 2۹
it heer nee) 0 ۳
نشستند» دست و پای آنها به صندلی بسته میشد » و به دستهای
آنها (ظاهرا) الكترودهايى وصل مى شد كه به يك دستكاه
الکتریکی در اطاق گروه "معلم" متصل بود. جایی که شخص
oy ل 0 دستگاه
الکتریکی در برابر "معلم" راز دی کرت کبس تست
از هم ظاهرا) شوک الکتریکی بین ۱۵ و ۴۵۰ ولت تولید
صفحه 19:
نتایج اين آزمایش شوک آور و تاسف بر انگیز بود. با اينکه افراد
مورد آزمايش فريادهاى درد شخص روى صندلى را مي شنيدند
و می دیدند که با رسیدن به ۳۳۰ ولت از فرط درد ساكت (و
شايد بيهوش ) شده است » 72٠ از آنان شدت برق 77
۰ ولت بالا بردند. ا 7 00 0
اكرفتند» ولى انجام آزمايش را با اين وجود قطع نكردند و جرات
سربيجى را به خود ندادند. اين آزمايش نتايج شوك آور ترى
داشت» زمانی که دریچه شيشه ای به روی اطاق فرد روی
صندلى بسته مي شد و شخص "معلم" نمى توانست او را در حين
emtern sp) 121100007
ا ا cS Ts Ye
whe G5)
صفحه 20:
USPHS Syphilis Study,
1932-72
=
صفحه 21:
The Tuskegee trials
(1932 — 1972)
® Initially supposed to last for six
months!
= 13 research reports & several
generations of PHS and CDC
researchers
= 399 men with syphilis and 201 controls
thought that they were being “treated”!
= “As | see it, we have no further interest
in these patients until they die!” (Dr
Oliver Wenger 1933) 8
صفحه 22:
Research Ethics
Milestones
__Dhgger Aes RY Ethics Milestones
From “Protecting Study Volunteers in Research”, Dunn*
& Chadwick
صفحه 23:
by Abby Shields, M.Ed.
ses
صفحه 24:
مسئولیتهای پخوهشگر (ادامه)
Researcher's Human Qualities
= Integrity (دیستیو رلست)
= Respect (en)
= Compassion (sk. ¢ai+)
= Professionalism (cui,» lec)
= Courtesy i Pre crt)
= Sensitivityé.)
صفحه 25:
ساختار كميته هاي منطقه اي اخلاق در يزوهشهاي علوم بزشكي
* رئیس دانشگاه یا مرکز تحقيقاتي
" معاون بزوهشي دانشكاه يا مركز
" يكي از مدرسين اخلاق بزشكي و يا اساتيد مرتبط
* مسئول یا مشاور امور حقوقي
eye لمي مدهي مسلط به مسائل فقهيرو آشتاً
ews eye te Seok]
eS STS eS Roe Te: owe EP al
35
صفحه 26:
آثين نامه
* کلیه پایان نامه هاي دوره دكتري تخصصي و فوق
تخصصي و (]8 دوره هاي مختلف يزشكي كه
وات رو دا ا ا
"" ساير يايان نامه هاي دانشجويي داراي سوزه هاي
انساني با نظر شوراي يزوهشي مربوطه در صورت
9
صفحه 27:
آثين نامه
ی
ملي يذيرفته مي شود و طرحهايي كه داراي همكار
(جه از نظر تامين منابع مالي و يا نيريوي انساني) با
tee on ل ل ل ل ا سس
0-7 00 اخذ موافقتنامه كميته منطقه اي» مي بايست
تاييديه كميته كشوري اخلاق در يزوهشهاي علوم
پزشكي را نیزکسب نماید
صفحه 28:
آثين نامه
Se ae ا اك
مي گیرند لازم است علاوه بر کسب اخذ موافقت کمیته اخلاقي
ern oN 0 ۳
COTE PCT ۱
* کمیته منطقه اي اخلاق مي بایست نتیجه راي خود را به طور
eS OR Te VPs eee we SMe Cr)
Me Sleek SY ee Eee 0
برونده راجهت بازنكري به كميته كشوري اخلاق ارسال
صفحه 29:
آثين نامه
" - در صورتيكه هرريك از اعضاي كميته منطقه اي به
عنوان مجري يا همكار در طرحهاي يزوهشي مطرح
باشند در جلسه مربوط به ارزشيابي طرح مذكور در
كميته حق راي ندارند
ا ل ل 2 06
يزشكي مي بايست با لحاظ شرايط اخلاقي لازم (از
ES ا ا ا ا 0 اق
و با حضور دو سوم اعضا رسميت يابد
صفحه 30:
عکاس کانادایی خبرگزاری رویترز به خاطر عکسی که قحطی در
نیجریه را یه تصویر کشیده, برنده جایزه «ورلدیرس فتو» در سال
۵ شد. این عکس انگشتات چروکیده يك کودك يك ساله را
تشان می دهد که در يك مرکز اضطراری برای گرستگان دهان
مادرش را لمس می کند. فیتار اوریلی این عکس را در طاحوا در
شمال غرب نیجر گرفنه است. جیمز کولنون رئیس هیات داوران:
گفت: «از نخستین باری که ۲ هفته بیش این عکس را مشاهده
کردم به لرزه درآمدم. این عکس در ذهن من نقش بست حتی
پس از اينکه هزارات عکس دیگر مسابقه را دیدم, نتوانستم اين
عکس را از ذهنم پاك کنم. این عکس همه چیز دارد. زیبایی,
وحشت و ناامیدی.» عکاس کانادایی جایزه معتبر «ورلدپرس فتو»
به همراه جایزه نقدی ۰ ۱هزار بوروبی را در جريان مراسمی
رسمی در ۲۳ آوریل در آمستردام دریافت می کند
صفحه 31:
ده
۱ (9۱۱۱۱
22 را
صفحه 32:
كدهاى حفاظت آزمودنى انسانى در بزوهشهاى علوم يزشكى
er كميته كشورى اخلاق در بزوهشهاى علوم بزشكى
در 8 برك شامل يك مقدمه و تاريخجه و 8" كد2_بند
ماده
قوصيه
200
زر
صفحه 33:
>
ut
SSE ene gen rere nee are eee)
سلول هاي تالاموس مغز موش در نظر دارد, در
شرايط استاندارد ضمن نمونه كيري از محل مذكور
.)5 ا ل |
تحت شرایط استاندارد نگهداري شده و کلیه اقدامات
تهاجمي تحت بيهوشي و حيوان يس از اتمام عمل
جراحي بصورت بدون درد معدوم مي شود .
صفحه 34:
3۳
= All proposals for research that
involve human subjects, or
laboratory animals, must be
submitted to independent ethical
review.
= Ethical review is directly linked to
scientific review
صفحه 35:
" آيا اكّر يزوهشكران اصلي كه طرح مطالعه را ارائه مي دهند,
بر موضوع مورد نظر تسلط جنداني نداشته باشند, انجام طرح
اخلاقي است ؟
= Investigators and sponsors must also
ensure that all who participate in the
conduct of the research are qualified by
virtue of their education and experience
to perform competently in their roles.
These considerations should be
adequately reflected in the research
protocol submitted for review
صفحه 36:
CUT Qe OEY)
ro up
— a ۳
4 اخ
i از نكات اصلي است.
احل اجرايي يزوهش
5
صفحه 37:
ESE TES ESP ee et ve See Te STS i
سوالي مطرح كرد: استادءشما كه از جهان سوم مي آييدءجهان سوم
كجاست ؟؟
ا ل ا ل eee
البداهه كفتم كه روز به روز بيشتر به آن اعتقاد بيدا مي كنم.
8 به آن دانشجو گفتم: جهان سوم جايي است كه هر كس بخواهد
مملكتش را آباد كندءخانه اش خراب مي شود و هر كس كه بخواهد
ay aly) 6 بان در تكرين معلکش بکوشد.
(es 5 رز
صفحه 38:
كدهاي اخلاقي حفاظت از
آأزمودني 2
ne داق
صفحه 39:
ZO)
در كدام يك ان مواريد ذیل کسب رضایت آگاهانه از آزمود
ضرورت دارد؟
بررسي رضایت مراجعین به درمانگاه بیمارستان شهید باهثر
کرمان از کیفیت خدمات
Dale ere eS ا ا مه
Tos a cTe Sy Te Enea: errs) كت
خارش هاي يوستي در بيماران مبتلا به اكزما
صفحه 40:
لك كسب رضايت آكاهانه در كليه تحيقاتي كه بر
CED) ل ا ا ۱۳
است. در مورد تحقيقات مداخله ايا, 525
pecan PEN ete 7[
صفحه 41:
۹
| Te eS TCS Eo
لازم است اين واكسن بر روي (0© نفر آزمون شود.
احتمال آن مي رود با درصد بسيار كم اين واكسن ايجاد
عوارض تانویه غیرقابل پیش بيني براي اشخاص نماید.
ees eee ne Tee SS te me eras
تواند باشد؟
ارجحیت منافع جامعه بر منفعت شخص
اولويت ييشرفت علم بر منفعت شخص
صفحه 42:
Se] ل ا اب۳9
ne Srey ل e Tse Sb Ire.
غیرمعقول باشد و يا محدوديتي در اعمال اراده و اختیار او
ايجاد نمايد.
A اكت
Well- being of the human subject
should take precedence over the
interests of science and society
صفحه 43:
Erm Sew ce
PPB Sete en Gen Oe See est eee) PCE SE
عصاره شوید با رضایت آگاهانه داده مي شود و قبل و
بعد از مداخله نیز يك ۱۱0۷ يا آزمون سرعت هدایت
عصبي از بیمار مي شود. با توجه به دردناك بودن اين
آزمون جهت ترغيب شركت كنندكان در مطالعه به
آنان 600 هزار تومان يول نقد نيز داده مي شود. به
نظر شما آيا اين طرح مشكل اخلاقي دارد؟
صفحه 44:
©- كسب رضایت آگاهانه بايستي فارغ از هرگونه
لي ا ل اك
صورت رضايت اخذشده باطل و هيج اثر قانوني بر
آن مترتب نيست و در صورت بروز هركونه
| ل ا ا ere ier
صفحه 45:
+
" - در نظر دارريد به عنوان مسئول واحد الف كه 00)©
نفر كارمند در زير مجموعه خود داريد, ارتباط
ريضايت شغلي با سلامت روان كارمندان را بسنجيد.
آيا لازم است اين طرح به كميته اخلاق ارجاع شود؟
صفحه 46:
<6- در مواردي كه به لحاظ تشكيلاتي, محقق موقعيتي
بالاتر و موثرتر نسبت به آزمودني داشته باشد, علت
انتخاب آزمودني بايد به تاييد كميته اخلاق در يزوهش
رسيده و توسط فردي ثالث, رضايت آكاهانه كسب
0
+
صفحه 47:
Informed consent
7 رضايت آكاهانه جه اجزايي دارد؟ "
به عبارتي در فرم رضایت آگاهانه چه مواردي باید "
ذکر گردد ؟
صفحه 48:
فرم رضایت نامه آگاهانه
* فرم رضایت نامه آگاهانه دو بخش دارد:
الف ) بخش آكاه سازي ب) بخش گواهي
"" در تنظيم فريم بايد فونت حداقل شماريه © و در سطحي
ا ا ا ل ۹
net
" در تدوين فرم يضايت نامه موارد ذيل ريا رعايت فرماييد:
* 200
8 > نام حمایت گر مالي
صفحه 49:
فرم رضایت نامه آگاهانه
©- خود را معرفي كنيد (نام و نام خانوادكي و شغل)
“6- هدف تحقيق را به زبان ساده بيان كنيد.
©- كليه اقداماتي كه بر روي بيمار انجام مي شود (از جمله نحوه
Procedure, Placebo, Randomization & 4
OLY ل ا ا ا كت
©- هر كونه خطر احتمالي و ناراحتي ها و عواقب جسمي»
vee eee) ا كت
2 مزاياي تحقيق به تفكيك در دو بخش (براي بيمار و سايرين
er) ا ا ا شود
صفحه 50:
فرم رضایت نامه آگاهانه
ا ا 0 الوم
©- در مورد محرمانه بودن اطلاعات و جكونكي حفظ سر بيمار
De Suen wee ae ee ere EES Sr Ie i (0)
مطالعه و پا منصرف شدن در هر زمان که اراده کرد در ضمن
Eap try Nee ee ات Bee
روند خدمت رساني به وي نخواهد داشت.
0- در مورد اطلاعات تماس يرّوهشكران اصلي (تلفن تماس»
آدرس محل كار)
صفحه 51:
* در مقایسه داروي ۸ و داروي 8, حدس مي زنید که
1
به درمان متفاوت خواهد بود. أيا تيبس از مخدوش
شدن نتايج دليل بر آن مي شود كه اين اطلاعات در
اختیار آزمودني قرار نگیرد؟
صفحه 52:
"ا يس از اتمام تحقيق شما با عنوان "بررسي ارتباط
اعتقادات مذهبي با مصرف مواد در دانشجويان" يكي
از آزمودني ها از شما شكايت مي كند كه از آنجايي كه
وي توجيه نشده بوده است, شماره دانشجويي خود را
eee) ل Eee ا PES
دغدغه خاطر ایجاد کرده است, مسئولیت عدم توجیه
آزمودني بر عهده شما كه يرسشنامه ها را توزيع و
ES See TeeE hos ا Saree
صفحه 53:
(0)- مسئولیت تفهیم اطلاعات به آزمودني به عهده
محقق است. در مواردي که فرد ديگري این اطلاعات
را به آزمودني بدهد از محقق سلب مسئوليت نمي
كر
+
صفحه 54:
+
" در جه شرايطي در صورتي كه ضرر و زيان
كارازمايي باليني بيشتر از نفع آن باشد, يزوهش قابل
انجام است؟
صفحه 55:
* - در پژوهش هاي پرسشنامه ای (/5۱1۲۳۷6۱) ملاك
سر تس
صفحه 56:
" 9- در تحقيقات درماني ميزان ضرر و زيان
2 gilis 3! 8 Saul (Risk)
باشد. مرجع تشخيص نفع و ضرر, كميته اخلاق در
يزوهش مي باشد كه يس از مشورت با متخصصان
0 Kes POngyTCr erry
صفحه 57:
" <06)- در تحقيقات غيردرماني ميزان ضرر قابل
يذيرش نبايستي ان ميزان ضرري كه آزمودني در
ا ا ل Reap
لم ESS ESTOS ee Se Lene we ECS
ريوزمره, ضرورت دارد أن دسته از ضرر و زيانهايي
ES ل ل ا اك
Eee ا ا ل م
كرا
صفحه 58:
" در جه صورت درك صحيح آزمودني ها از زيان هاي
احتمالي يزوهش بايد به تاييد كميته اخلاق در يزوهش
۳
صفحه 59:
tees eye ere STB ere C oC Col
1۱۳ we te ا
اجتماعي و يا مالي هستند, لازم است درك صحيح آزمودنيها از
اين زيانها, مورد تاييد كميته اخلاق در يزيوهش قرار كيريد.
صفحه 60:
- در جه صورت صدمه جسمي و زيان مالي ناشي از
يزوهش بايد جبران شود؟
نب ۱[
1
قوانين موجود جبران كردد.
صفحه 61:
متن كواهي
"ا من تمام اطلاعات فوق را مطالعه نمودم (يا برايم
1 Torrey Cerne
Cree Oe ETC SE we eos
توضيح كامل داده شد. من در كمال آكّاهي و اختيار
موافقت خود را با شركت در اين تحقيق اعلام مي كنم
Se STIS ا Eee eran ee)
مي توانم از شركت در مطالعه انصراف دهم بدون
آنكه بر كيفيت مراقبت هاي درماني من اثري بكذارد.
صفحه 62:
در صوريتي طرح بزوهشي اخلاقي است كه شرايط ذيل :5<
.0
9
©
Oo)
00
مشروع بودن طرح تحقيقاتي: خلاف موازين شرعي نباشد
مطابقت طریح 2 علمي و نظامات دولتي:
استانداردهاي لازم جهت رعايت اصول علمي و ايمني آزمودني ها
. اخذ رضايت آزمودني
POS REESE eSB) ا ا ا
0
a
صفحه 63:
+
Publication
Ethics
صفحه 64:
Why Publish? “1+4 Ps
"Rule
™ Production of knowledge
= Promotion
™ Prestige
™Pelf
صفحه 65:
Authorship
۳
صفحه 66:
2-6
" اولين 01011131[ 117 ©7100 در 2۵( در
لندن
"ا تعداد مقالات تا اواسط قرن (0© خيلى كم بود.
* نیوتون هيج مقاله اى نداشت.
* اینشتین در حد چند عدد
۴ اراط ر0 9 که صحبت از ارثقا و امتیان یه
vi ees
صفحه 67:
520,00
480,00
440,00
400,00
360,00
320,00
280,00
240,00
200,00
160,00
No. Cited
1970 1975 1960 1985 1990 1995 2000
Year
Fig. 1. Number of PubMed cited articles by yearof their publication
for the years 196-2002. Search performed during May 2003.
صفحه 68:
Nees erotic) ©0151 لالم
20
as We eNrS, ا 2
مي شود که هر سه معیار زیر را داشته باشد:
سهم قابل توجهي در حداقل يكي از فعاليتهاي زیر
داشته باشد:
1
©. آناليز و تفسير
hoe ۳2 0
صفحه 69:
) در نوشتن مقاله به صورت نوشتن پیش نویس
مقاله ويا مرور نقادانه آن كه منجر به اصلاح
ا ا 6
0 ا ا ا Co)
صفحه 70:
1۱ Peete ere Ne POT CHPD De Prey
دارند بايد به عنوان مولف در ©117لا مقاله آوريده
شود. حتي اگر همكاري خود را با مرکز. تحقيقات قطع
كرده باشد.
ج) افرادي كه سهم موثري در مطالعه داشته اند اما تمام
معيارهاي مالكيت معنوي اثر را ندارند نبايد به عنوان
لكا رفي دوند. عرلت افتخاري غين الخلاقي بوده
و پذیرفته نیست.
صفحه 71:
ترتیب نام مولفین
الف) ترتیب نام مولفین در 0۱/۱/6 مقاله از طریق توافق جمعي
كليه مولفين مشخص خواهد شد و در فرم مشاركت در مالكيت
معنوي اثر تصديق خواهد شد.
ب) فردي كه بيشترين سهم را در مطالعه داشته است, مولف اول
خواهد بود كه نكارش بيش نويس مقاله را انجام خواهد داد.
ج) دانشجو در مقالاتي كه از يايان نامه خود به انتشار رسانده و
بيشترين سهم را در تحقيق موردنظر و نكارش مقاله داشته
ere ل mee
صفحه 72:
Oov gent We Rey ONE WES Oe PTT ( ل ل ا م
پژوهشگر اصلي مطالعه مي باشد. پژوهشگر اصلي در صورت داشتن
Bee Ss Poa slg Ae Ses lh je ols
سهم را در مطالعه داشته و ييش نويس مقاله را نكاشته باشد, مولف اول
خواهد بود.
The first author has made the greatest ®
contribution to the project (empirical work)
the last author listed is the senior scientist "
of the team, the team leader (intellectual
force)
2
صفحه 73:
تقدیر و تشکر (Acknowledgment)
کلیه افرادي که سهم محدودي در مطالعه داشته اند و پا
نقش آنها محدود به بخش تكنيكال مطالعه مي شود, در
يايان مقاله بعد از بخش محققين مشاركت كننده در
ey Ce oie ee ا
ا
صفحه 74:
Authorship
:Coercion authorship ®
نوشتن اسم ررييس يا كسى كه كار دستش داريم
:Admiration authorship # 22 بستان
a eres eM 11-1014 0016-101] OMe
:Ghostwriting ® لفزیودن لسم یس شناسجهتچاپ
صفحه 75:
"ا دكتر ۲۱.5.[ در فیلد نانو تکنولوژیی
" بيش از (0© مقاله - ©)
Nature,Science_» "
" استفاده از نتايج در 00000 آزيمايشكاه
3102
صفحه 76:
كل
ال ا ا لول له
falsifyinganinsignificant finding
but then it will surely become ...
exposed.
دل
صفحه 77:
Misconduct Definition
"| Research misconduct or fraud means
fabrication, falsification, plagiarism,
or deception in proposing, carrying
out or reporting results of research
and deliberate, dangerous or
negligent deviations from accepted
practices in carrying out research.
It does not include honest error or
honest differences in the design,
execution, interpretation or
judgement in evaluating research
methods or results 5
صفحه 78:
TYPES OF RESEARCH
= PAE OMBN ST is the invention of data
or information.
١ Falsification is the alteration of the
observed result of a scientific
.جاع مازع مكاع
" Plagiarism is taking someone
else’s work without attributing the
source and claiming it to be one’s
own. Several definitions of
plagiarism exist. One is the
repetition of 11 words, or even
seven to 10 words
صفحه 79: