کسب و کار اقتصاد و مالی

مالیات بر درآمد در حسابداری مالی

maliyat_bar_daramad_dar_hesabdari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مالیات بر درآمد در حسابداری مالی”

مالیات بر درآمد در حسابداری مالی

اسلاید 1: مالیات بر درآمد در حسابداری مالی استاد : سرکار خانم دکتر تفتیان ارائه دهنده : محمد حنفی

اسلاید 2: مالیات بر درآمد در حسابداری مالی مقدمه سود گزارش شده حسابداری در مقایسه با سود مشمول مالیات نظریات موافق و مخالف تخصیص مالیات مالیات انتقالی به دوره های آتی و چارچوب نظری ارائه نتایج تخصیص مالیات

اسلاید 3: مقدمه به دلیل تفاوت در نحوه محاسبه سود حسابداری و سود مشمول مالیات موجب اختلاف نظر های عمده ای در دهه های گذشته درباره تخصیص های مالیاتی بوجود آمده و مشکلات نظری مربوط به آن بوده است . برخی از نظریه پردازان حسابداری پیشنهاد کرده اند که هزینه مالیات بر مبنای سود گزارش شده حسابداری محاسبه شود اما با توجه به اهداف محاسبه سود حسابداری و سود مشمول مالیات ، ممکن است این پیشنهاد راه حل قابل قبولی را در بر نداشته باشد .برخی دیگر از صاحب نظران بر این باورند که ابهامات ایجاد شده در اذهان استفاده کنندگان از اطلاعات مالی را می توان با گزارش هزینه مالیات به مبلغی مساوی مبلغی که باشد به مقامات مالیاتی پرداخت شود بر طرف کرد .

اسلاید 4: سود گزارش شده حسابداری در مقایسه با سود مشمول مالیات تفاوتهای عمده بین سود مشمول مالیات و سود گزارش شده به سهامداران :اختلافهای دایمی : که از قوانین مربوط به معافیتها یا محدودیتهای مجاز ، به دلایل اقتصادی ، سیاسی یا اداری ناشی می شود و ربطی به محاسبه سود خالص حسابداری ندارد .اختلافهای موقت : که از موارد زیر ناشی می شود : الف ) تفاوت زمان بندی اقلام بدهکار و بستانکار در صورت سود و زیان که تفاوتهای بین دوره ای نیز نامیده می شود . ب ) تفاوت های مربوط به مبانی مختلف اندازه گیری در حسابداری مالی و حسابداری مالیاتی که تفاوتهای ارزشیابی نیز نامیده می شود .

اسلاید 5: سود گزارش شده حسابداری در مقایسه با سود مشمول مالیات تخصیص بین دوره ای مالیات : در مواردی که تفاوت بین سود مشمول مالیات و سود حسابداری مربوط به اختلافهای موقت است ، قبت هزینه مالیات مبتنی بر سود حسابداری (قبل از مالیات ) ، تخصیص بین دورهای مالیات را ایجاب می کند . اصل زیر بنای این تخصیص اینست که مالیات پرداختنی از سودی تبعیت می کند که مبنای محاسبه آن است .تخصیص طی دوره مالیات : تمایل به گزارش اقلامی که مستقیما به بدهکار سود انباشته منظور می شود و یا سود و زیانهای غیر مترقبه و سایر اقلام غیر عملیاتی که پس از احتساب مالیات گزارش می شوند ، موجب بکارگیری این روش می شود .در این روش جمع هزینه مالیات واحد انتفاعی به بخشهای مختلف صورت سود و زیان و صورت سود (زیان) انباشته تخصیص می یابد .

اسلاید 6: اختلافهای دایمی اختلافهای دایمی ، انعکاسی از محاسبه مجموع مالیاتی است که واحد انتفاعی طی عمر خود پرداخت می کند . مثل سود اوراق مشارکت دولتی و استهلاک سرقفلی اختلافهای دایمی تنها بر جمع مالیات پرداختی تاثیر می گذارد و مستلزم تخصیص بین دوره ای مالیات نمی باشد .

اسلاید 7: اختلافهای موقتاختلافهای موقت کانون توجه محسوب می شود زیرا حسابداران تا حدودی بر نحوه حسابداری آن کنترل دارند .این اختلافهای منشاء اصلی وجود تفاوت بین هزینه مالیات و مالیات پرداختنی در یک دوره مالی معین به شمار می آیند .بر خلاف اختلافهای دایمی در طول عمر واحد انتفاعی ، تفاوتی بین دو نوع مالیات مذکور در بالا باقی نمی ماند .

اسلاید 8: تفاوت زمان بندی تفاوت زمانبندی : تخصیص بین دوره ای مالیات در مواردی که رویدادهای مالی ، در یک دوره بر سود مشمول مالیات و در دوره ای دیگر بر سود حسابداری (قبل از مالیات) تاثیر می گذارد ضرورت پیدا می کند .بر اساس استانداردهای حسابداری برخی از کشورها چهار وضعیت ممکن شناخته شده است : مبلغی که برای مقاصد مالیاتی از سود کسر شده اما از لحاظ گزارشگری مالی به دوره های بعد انتقال یافته است . مثل بکارگیری روش نزولی استهلاک برای مقاصد مالیاتی و بکارگیری روش خط مستقیم برای گزارشگری مالی درآمد فروش در دوره مالی جاری شناسایی شده اما از لحاظ مقاصد مالیاتی ، شناسایی آن به دوره های بعد موکول شده است . مثل روش فروش اقساطی برای مقاصد مالیاتی و شناسایی درآمد فروش برای گزارشگری مالی سودی که در محاسبه مالیات لحاظ شده اما شناسایی آن در صورتهای مالی به تعویق افتاده مثل پیش دریافت اجاره که در دوره وصول ، به سود مشمول مالیات اضافه اما شناسایی آن به دوره ارائه خدمات مربوط موکول شده است .هزینه هایی که از سود دوره جاری کسر شده اما از لحاظ سود مشمول مالیات شناسایی آن به دوره های بعد موکول شده است مثل هزینه های تضمین کالا که در صورت سود و زیان دوره اری منظور اما احتساب آن به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی به دوره پرداخت واقعی آن موکول می شود .

اسلاید 9: تفاوت ارزشیابی موارد دیگری که به عنوان اختلافهای موقت و در ارتباط با مبانی ارزشیابی ، در استانداردهای حسابداری برخی از کشور ها مطرح شده است :کاهش مبنای مالیاتی داراییهای استهلاک پذیر به دلیل تخفیفهای مالیاتی عملیات در کشور های خارجی که پول عملیاتی و پول گزارشگری آن یکسان است .افزایش مبنای مالیاتی داراییها به دلیل تعدیل بر اساس تورمترکیب واحد های تجاری به روش خرید که در آن ، ارزشای منتسب به داراییهای ترکیب شده می تواند با مبانی مالیاتی متناظر با آن تفاوت داشته باشد .

اسلاید 10: رویکرد ترازنامهرویکردی دیگر برای محاسبه اختلافهای موقت بر این واقعیت مبتنی است که در صورتهای مالی همبسته ، تمامی رویدادهایی که موجب بروز اختلافهای موقت می شوند ، در ترازنامه نیز به نحوی تاثیر می گذارند .مثال : جداول متفاوت استهلاک موجب محاسبه ارزشهای دفتری متفاوت می شود .

اسلاید 11: نظریات موافق و مخالف تخصیص مالیات تخصیص بین دوره ای مالیات ، موجب ایجاد بحث و گفتگو میان صاحبنظران حسابداری شده است :یک گروه بر این باورند که مفهوم مقابله هزینه ها با درآمد فروش ، مفهومی بنیادی به شمار می آید .گروهی دیگر استدلال می کنند که ارزشیابی داراییها و بدهی ها می تواند تفسیر اقتصادی را امکان پذیر سازد .گروه سوم معتقدند که پیش بینی گردش وجوه نقد در آینده با اهمیت تر از پیش بینی سود خالص محسوب می شود .

اسلاید 12: دلایل موافقین تخصیص مالیاتی

اسلاید 13: مقابله هزینه ها با درآمد فروش مقابله هزینه ها با درآمد فروش ، فرآیند گزارش هزینه ها را بر اساس ارتباطات علت و معلول با درآمد فروش تبیین می کند .بکارگیری این مفهوم ، ایجاب می کند که هزینه مالیات بر درآمد گزارش شده ، شامل آثار مالیاتی تمام اقلام درآمد فروش و هزینه های لحاظ شده در محاسبه سود قبل از مالیات باشد .که اصطلاحا تخصیص جامع مالیات نیز نامیده شده .موارد انتقاد :مقابله هزینه مالیات ، در واقع با سود قبل از مالیات (به جای درآمد فروش) به عمل می آید که با مفهوم کلی مقابله هزینه ها با درآمد فروش تفاوت دراد .مخارج و بدهی های انتقالی به دوره آتی ، به ترتیب نه دارایی است و نه بدهی بلکه روشی است برای منتقل کردن آثار مالیاتی از یک دوره به دوره مالی دیگر .

اسلاید 14: تداوم فعالیت در این نظریه فرش بر اینست که تنایج مالیاتی یک رویداد در خود رویداد مستتر است .در دوره ای که رویداد واقع شده است :چنانچه مبلغ واقعی پرداخت مالیات کمتر از مبلغ مالیات مربوط به آن یعنی هزینه مالیات بردرآمد باشد لازم است نوعی بدهی مالیاتی ایجاد شود .چنانچه مبلغ واقعی پرداخت مالیات بیش از هزینه مالیات بردرآمد باشد لازم است حساب پیش پرداخت مالیات یا حساب بدهکار دیگری در طرف داراییها ایجاد شود .

اسلاید 15: روشهای مدیریت استدلال دیگردر حمایت از تخصیصهای مالیاتی مبتنی بر روشهای متداول مدیریت و این تعریف است که مالیات بر درآمد ، هزینه انجام امور تجاری است ، ضمن اینکه اغلب تصمصم گیریهای مدیریت نیز بر اساس سود خالص (بعد از مالیات) مورد انتظار انجام می گیرد .

اسلاید 16: دلایل مخالفین تخصیص مالیاتیقابل فهم نبودن : گزارش هزینه مالیات بر درآمد به مبلغی متفاوت از مبلغ مالیات پرداختی ، موجب گمراهی استفاده کنندگان و جامعه می شود .هزینه نبودن مالیات : مالیات بر درآمد هزینه نیست بلکه نوعی توزیع سود محسوب می شود و دولت را شریک در هر واحد انتفاعی می دانند .مربوط نبودن : صورتهای مالی باید تا حد امکان به روشتی گردش وجوه نقد واحد انتفاعی را منعکس کند تا استفاده کنندگان بتوانند گردش آتی وجوه نقد را پیش بینی کنند .ابهام : برآورد تعهدات مالیاتی آینده و آثار مالیاتی آتی تا حد زیادی با ابهام همراه است و بنابراین ، تخصیص مالیاتی را کم معنا می سازد .

اسلاید 17: تخصیص موردی مالیاتبه نظر پیروان تخصیص موردی مالیات ، این قبیل تفاوتها نباید به دوره های آتی انتقال یابد . انتقال به دوره های آتی در مورد تفاوتهایی انجام می شود که انتظار معکوس شدن جمع آن در مدت زمانی معقول در آینده وجود داشته باشد.مثال : اگر روش نزولی استهلاک برای مقاصد مالیاتی و روش خط مستقیم برای صورتهای مالی مورد اصتفاده قرار گیرد ، مادام که واحد انتفاعی جایگزینی داراییهای استهلاک پذیر خود را ادامه دهد یعنی در مرحله رشد و توسعه قرار داشته باشد ، جمع تفاوتهای زمان بندی مستمرا افزایش خواهد یافت.چون هدف از تخصیص بین دوره ای مالیات ، اندازه گیری آثار مالیاتی هر رویداد است ، بکارگیری روش تخصیص موردی مالیات قابل توجیه به نظر نمی سد .

اسلاید 18: تنزیل مبالغ تخصیص یافته مالیات آخرین نظر مخالف در مورد نشان دادن مبلغ کامل بدهی مالیاتی یا پیش پرداخت :چون تعهدات مالیاتی در زمانی در آینده ایفا می شود و مزایای مالیاتی نیز در زمانی در آینده عاید می گردد ، لازم است این مبالغ بر اساس نرخی مناسب تنزیل شود . چنانچه دوره زمانی بسیار طولانی یا نامحدود باشد ، ارزش فعلی محاسبه شده به صفرنزدیک خواهد بود .

اسلاید 19: مالیات انتقالی به دوره های آتی و مبانی نظری هیات استانداردهای حسابداری مالی پس از بررسی و مقایسه روشهای مختلف محاسبه مالیات انتقالی به دوره های آتی ، روش دارایی - بدهی را به دلیل هم آهنگی نزدیک با چارچوب نظری آن هیات انتخاب کرد . زیرا :اطلاعات حاصل از بکارگیری این روش مفید و قابل فهم است .پیچیده تر از سایر روشهای مربوط نمی باشد .تفاوتهای روش دارایی - بدهی با روش انتقال به دوره های آتی :تحلیل ها از مفهوم مقابله هزینه ها با درآمد فروش پیروی نمی کند و تعادیف دارایی بدهی جایگزین آن می شود تا توجیه تخصیص بین دوره ای مالیات امکان پذیر گردد .در این روش لازم است به جای استفاده از نتایج معلوم گذشته ، اثر اختلافهای موقت در آینده ، برآورد شود .در بکارگیری مطلق روش دارایی - بدهی ، معکوس شدن جریان سود ، موجب شناسایی مالیات انتقالی به دوره های آتی به عنوان یک فقره دارایی می شود .دلیل منتقدین : مالیات انتقالی به دوره های آتی فاقد ویزگیهای متعارف دارایی و بدهی می باشد .

اسلاید 20: مقایسه دیدگاه مقابله هزینه ها با درآمد فروش با دیدگاه دارایی - بدهی تفاوت نتایج بکارگیری این دو دیدگاه اندک است . تنها تغییر واقعی بین نتایج این دو گروه وقتی است که نرخ مالیاتی تغییر کند که تغییر نرخ نیز مستقل از انتخاب بین این نظریات است .در صورت احراز شرایط زیر ، نتایج مالیاتی بکارگیری دو دیدگاه مطروحه یکسان خواهد بود :تغییر در نرخ مالیاتی به طور یکسان به موقع اجرا گذاشته شود .در روش دارایی - بدهی ، هیچگونه مخارج انتقالی به دوره های آتی بابت مالیات (دارایی) در یادداشتهای همراه صورتهای مالی منظور نشود .

اسلاید 21: ارائه نتایج تخصیص مالیات تخصیص طی دوره مالیات : چنانچه مفهوم شمول کلی سود به طور کامل پذیرفته شود ، تخصیص مالیات بین صورت سود و زیان و صورت گردش سود (زیان) انباشته ضرورت نخواهد داشت .اما بر اساس استانداردهای اغلب کشورها ، سود یا زیانها غیر مترقبه باید به عنوان تعدیل مانده سود (زیان) انباشته ابتدای دوره مربوط گزارش شود .ضمن اینکه برخی از اصلاحات دوره های قبل نیز باید به عنوان تعدیل مانده سود (زیان) انباشته ابتدای دوره مربوط گزارش گردد .تخصیص بین دوره ای مالیات (خالص از مالیات) : در این روش ، مالیاتهای انتقالی مستقیما به اقلامی که موجد آن بوده اند مربوط می گردد .بنابراین ، پیش پرداخت مالیات می تواند به عنوان یک حساب ارزشیابی (کاهنده) برای بدهی مربوط لحاظ شود . مالیات پرداختنی آتی نیز ممکن است حساب کاهنده دارایی تلقی شود .

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید