صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
مقدمه
جامعه شناسی را باید با دورکیم آغاز کرد . او یکی از سه جامعه
شناس مهم کلاسیک است و به لحاظ تاثیری که بر جریان جامعه
شناسی گذاشت از آن دو نفر ديكز (ماركس و وبر) مهم تر است..
دورکیم یکی از مهمترین جامعه شناسان کلاسیک است و به لحاظ
دقت علمی و تاثیر در جریان اصلی جامعه شناسی و به جا گذاشتن
سنت خاص خود شاید مهمترین آنها باشد .
صفحه 5:
سح
#امیل دورکیم در سال 1858 در فرانسه و در خانواده ای
یهودی متولد شد . اولین درس جامعه شناسی را در سال
6 در فرانسه ارائه داد . نخستین اثر وی کتاب تقسیم کار
اجتماعى بود كه در سال 1893 به جاب رسيد و در آن نظریه
اصلی خود را درباره ساختار جامعه ارائه داد
#دورکیم برخلاف بقیه متفکران Cree زندگی فکری خود را
بر چند مسئله معین متمرکز
#املین مسئله ای که دورکنم به آن پزداخت : تلاش او
sl, بنیان گذاری جامعه شناسی بر پایه تجربی بود .
le aS jos Ie بسن ار كنت تواست با انديشة خودايه
جامعة شناسى اعتبار لازم را بدهد , او معتعد است که جامعه
شناسی به هیچ علم دیگری پیوسته نیست بلکه خود علمی
ممتاز و مستقل است .
صفحه 6:
دومین مساله ای که دورکیم به آن پرداخت
معنى بيدايش فردكرابى در جامعه نوين بود
او در رساله ى دكتراى خود كه تقسيم كار نام
دارد نشان داد كه آرمانهاى فرد كرايى سبب
ييدايش نوع جديد از نظم اجتماعى است و
آسيب شناسى به شمار تمى رود ٠. _
سومين مضمونى كه بر سراسر اثار
دوركيم حاكم است , پرداختن به
سرچشمه ها و سرشت نیروی اخلاقی
است .
دورکیم بر این عقیده بود که دانشمند اجتماعی
صفحه 7:
#دورکیم را باید یکی از طرفداران جریان روشنگری و
اثبات گرایی دانست , مهمترین مفهوم جامعه شناسی
دورکیم امر اجتماعی است , و به نظر دورکیم امر
اجتماعی یا واقعیت شیوه عمل و انديشه احساسی است
که فراتر از فرد وجود دارد و می گوید برای یک واقعه
اجتماعی باید چندین نفر عمل خود را در هم بياميزند و
ازین ترکیب محصول جدیدی بیرون آورند , این محصول
بيرون از ماست و وجودی مستقل دارد و به هیچ اراده
خصوصی جداگانه ای بستگی ندارد . پس واقعیت های
اجتماعی در طول زمان تغییر نمی کند , جنبه تجربی
( خارج از ذهن دارد ) و قابل تقلیل به فرد نیست و دارای
کیفیتی نسبتا ثابت و مشخص است .
صفحه 8:
© خصوصيات وقايع اجتماعى به نظر
دوركيم :
©1-نسبت به فرد بيرونى يا خارج است
©2-جمعى است و جون جمعى و كلى است عام
©3-جبرى است كه اين جبرى بودن از دو راه ثابت
مى شود : 1- وقتى كه مكافاتى در ميان است
2- مقاومتى است كه واقعه اجتماعى در برابر
عمل فردى كه خيال تخلف دارد از خود نشان
صفحه 9:
6- فیزیولوژی اجتماعی : پدیده های متراکم و سازمان
يافته اجتماعی در جایی پیدا می شوند که سازمان معینی
در کار باشد .مثل سیستم های اقتصادی , تعلیم و تربیت
-رفتار گروهی و جمعی (درونی ترین قسمت پدیده
اجتماعی است ) که همانند دسته اول متبلور نیستند اما بر
فرد نفوذ و سلطه دارند , به این دسته جریان های
اجتماعی می گویند .
*- مرفولوژی :که بیشترین شکل بیرونی جامعه
رادربرمیگیرد ومربوط به ساخت و ترکیب مادی جامعه
است.
صفحه 10:
) فرد و جامعه
#موضوع اصلی انديشه دور کیم , مناسبات افراد با احتماع
است .
#چگونه مجموعه ای از افراد می تواند جامعه ای را تشکیل
دهد ؟
#چگونه افراد تشکیل دهنده جامعه می توانند شرط لازم
برای هستی اجتماعی , یعنی اجماع اجتماعی را تحقق
#دورکیم برای پاسخ دادن به اين پرسش های بنیادی ,
مسئله همبستگی اجتماعی را مطرح می کند .
صفحه 11:
همبستگی اجتماعی
به نظر دورکیم تنها از طریق فشار اجتماعی مى توان ميل a
را در جهت کسب منافع فردی و زندگی بدون اخلاق مهر کرد . که
این فشار و تحمیل اجتماعی نر نظام ساختاری از همیستگی
اجتماعی رخ میدهد .
پین سلام جامعه وایسته به میزان درجه همیستگی ایتماعی
و بررسی این میزان را از وظایف ale جامعه شناسی
میدانند
همبستگی اجتماعی می تواند وحدت , سلامت , یکیارچگی گروه
را تعیین کند . هر جا اين همبستگی نیرومندتر باشد افراد را به
سوی هم بیشتر متمایل میکند و بر میزان روابط متقابل آنها می
افزاید و هر چه همبستگی کمتر باشد از اين میزان کاسته
میشود .
دورکیم دو شکل همبستگی را از هم متمایز می سازد : 1-
همیستگی اندامی یا ارکانیکی 2-.همیستکی ساختی.یا مکانیکی
صفحه 12:
i
=a =s
#اين همبستگی ناشی از تمایز اجتماعی افراد با هم است
*اقراد دیگر مثل هم نیستند بلکه متفاوتند و این تمایز ريشه
. در تقسیم کار و تخصص افراد دارد
#درجامعه ارگانیکی نیاز متقابل افراد به یکدیگر موجب
. شکل گیری یک همبستگی ارگانیکی است
#در اين جوامع نظارت وجدان جمعی بر افراد کم است و
. فردیت افراد زیاد است
صفحه 13:
2- همبستگی خود بخودی يا ساختگی
(مکانیکی)
نوعی همبستگی از راه همانندی است , یعنی مبتنی بر
شباهت ها , احساس و در نتیجه عملکرد کنشگران
است .
در این نوع همبستگی افراد جامعه تفاوت چندانی با هم
ندارند .
آنها به ele lee
واحدی وابسته اند .
جامعه منسجم تر است چون افراد تمایز اجتماعی
ندارند , این گروه اغلب از لحاظ اقتصادی خودکفا بوده
و قادرند نیازهای مصرفی خود را تامین کنند .
وجدان جمعی نظارت شدیدی بر کنشگران دارد و
be د اق اد مرس را ارس وعدي أو يسع وت ١ :هن يدن توس ل 1
صفحه 14:
همانندی هرا ور از باس ناسر از دو
: امر مهم است
منایع جعرفتی واحد که موجب بی شنود افراد بم اززش های واجدی دل بسته
باشند .
8 متا دومی کهبه هتانتدی افزاد oe ats acl Gul js شود آين اسك كه
تفسیم کار اجتماعی است تا نفی
از تقابل اين دو نوع همبستگی , نوع دیگری از اجتماع انسانی ایجاد میشود که در
اصطلاح به آن جامعه قطاعی یا تیره ای گویند و تقسیم کار به شکل جدید خود در
آنها ظاهر.می گردد
© قطاع يا تيره از نظر دوركيم :
#اتوعى كروة اجتماعي است كه افرادآن با هم بیوندهای بسیاز مزدیکی دارندء
حموتان اين كزوة las مشخص : نسيًا جدا از دیگر گروهها است و بارای زنگی
خاص خود میباشند .
تقسیم کار : ِ
8قسيم کاری که دورکیم در سدد درک وغریف انست با تفلنيم کار موره نظر:
اقتصاددانان فرق دارد *
صفحه 15:
ا مس ue از تمایز پذیری اجتماعی
است كه دوركيم آن را مقدم مى شمارد .
مننشنا اين نوع تعايز يذيرى اجتماعى از هم باشيدكى همبستكى
ساختكى و شالوده قطاعى يا تيره مانند جامعه است .
تقسيم كار نتيجه SK مكانيزم ييجيده اجتماعى است و نمى توان
برای آن تببین فردی ارائه کرد . اساسا تقسیم کار یک پدیده
انوی و سطحی است و حتی می تواند تقلیدی یا انتقالی باشد .
آنچه که مشخحه همیشتگی ارگانیک است وجدان جامعه است نه
تقسیم کار .
گونه ای تقسیم کار , تقسیم کار جنسیتی است که کار بر مبنای
جنسیت است یعنی درجامعه زنان یک وظیفه دارند و مردان
وظايف دیگر (بر مبنای ویژگیهای فیزیکی شان)
ن به خوبی می دانیم که تقسیم کار در جامعه یکی از بنیان
های اساسی نظم اجتماعی است .
صفحه 16:
۳5 ۳۹
ب تقسیم کار دورکیم دو هدف را پیگیری
: می کند
6 هدف اول :اراله پاییکی نوو جدید به سوالی انباسی نود که از فرن.
8 مطرج شد ودر فرن يوزده نير اذامه یاف
© جكونكى تحول جوامع در تاريخ و رسيدن آن به عصر مدرن و تحولات بعدى
آن ؟ هر کدام از دانشمندان تظریه های خاصی را مطرح کردند مثلا :
*- اسپنسر از تحول جامعه از نظامی به صنعتی سخن ككفت
6 کتت نظریه مراخل ننه کاند
8 مارکس نطریة مراحل پنجگانه را مطرح کرد
* در نهايت آنجه از تطور تاريخ مى توان فهمید این است که جامعه بشری از
یک نوع ساده به سوی فرد گرایی , تخصص و نوع خاصی از i
اندامی در حرکت است ا
92m -2° دوم دورکیم :توضیح مناسبات فرد و جامعه و اثبات تقدم
جامعه بز قرد است-
صفحه 17:
وجدان جمعی :
نخستین فکر اصلی دورکیم به مفهوم وجدان جمعی مربوط میشود .
وجدان جفعی غبارسنت از مجموعه باورها , احساشات فشترک در
بين حد واسط اعضای یک جامعه
چگونگی گسترش و نیروی وجدان جمعی به تفاوت جوامع بستگی
دارد .
در جواععی که همبستگی مکانیکی مسلط است , وجدان جمعی
بزرگترین بخش وجدانهای فردی را در بر می گیرد .
دورکیم در کارهایش بعدها وجدان جمعی را کنار گذاشته و روح جمعی
را مطرح کرد .
روح جمعى ند هنجارها و ارزشهای اجتماعات خاص مانند خانواده ,
گروههای شغلی : دولت , نهادهای آموزشى و مذهبى كفته مى شود .
در مورد چگونگی تبدیل جامعه مکانیکی به ارگانیکی دروکیم عامل
جمعیت را دلیل تحول جامعه مکانیکی به ارگانیکی می داند .
صفحه 18:
* از نظر دورکیم تقسیم کار نوعی نمود اجتماعی است و فقط با نمود
اجتماعی دیگری می تواند تببین شود و آن هم چیزی نیست جز ترکیبی
از حجم . تراکم مادی و اخلاقی :
® حجم :همان تعداد افرادی که به اجتماعی معین تعلق دارند , یعنی
میزان جمعیت ,
6 تراکم هادی :مداد افراد در رابظه نا ستطح تین خاک فعین براکم
تسبى ,
#تراکم اخلاقی :شدت ارتباط و میادلات بین افراد
#أبرااين اسان هر جه جفعيت كمتر تراكم أخلاقى و ماذى كمقر و تفاين
sy. کمتر و بالعکس هر چه جمعيت تراكم مادى و اخلاقى هم
و در نتیجه تمایز پذیری اجتماعی بیشتر در این مورد چون
جمعیت بیشتر است تنازع برای بقا نیز بیشتر است .
#تنازع باعث رو در رویی عده بیشتری می شود و برخی نابود و برخی
باقی می مانند . تمایز پذیری اجتماعی و در نتیجه تقسیم کار راه حل
مسالمت آمیزی است برای تنازع بقای افراد بیشتری .
صفحه 19:
سه نظریه مهم دورکیم :
1- تقسیم کار 2- دين 3- خودکشی
1- نظریه تقسیم کار ؛:
الف - از تطور تاربخی می توان فهمید جامعه بشر از یک نوع
ساده به سوی فرد گرایی , تخصص و نوعی خاص از همبستگی
انذامى در حرکت است
ب - جامعه بر فرد تقدم دارد , او جامعه را بر اساس نوع
فمیسنگی به جامعه مکالیکی (که منوجه اصل همانندی و
همبستگی افراد در جامعه است) و جامعه ارگانیکی (به علت اینکه
oe مکی wos eal 5, (dus پیچیدم
د . سرانجام افراد تخصص محور میشوند و نتیجه اين فرآیند
گوناگون شدن يا ناهمانندی آنهاست و سبب نیازمندی افراد بهم و
شکوفا شدن استعدادها میگردد .
به نظر دورکیم هرچه جمعیت بیشتر باشد , تراکم اخلاقی و مادی
تمایزپذیری اجتماعی بیشتر و تنازع برای بقا بیشتر می گردد
پیوند در جهان نوین را تقسیم کار پیچیده میداند )
(او علت
صفحه 20:
خب ۱7
©- نظريه دين
#از نظر دوركيم مذهب هم مانند ساير يديده هاى اجتماعى داراى
منشا اجتماعى مى باشد و دين همان شيوه اى است كه جامعه از
طریق آن خودش را به صورت یک واقعیت اجتماعی غیرمادی
متجلی میسازد .
6- نظریه خودکشی
#دورکیم به خودکشی هم به عنوان پدیده اجتماعی می نگرد و
ازدیاد و کمی میزان آن را با میزان همبستگی اجتماعی , رفتارها
و عادات احکام دینی گروهی و جمعی در رابطه ای تنگاتنگ
است .
#دورکیم در سالهای آخر عمرش در فکر نوشتن رساله ای در als
اخلاق بود که عمرش فجال نداد. اه دز سال 1917 در سن بنجاه
و نه سالگی و در اوج شهرت در گذشت ...
صفحه 21:
دورکیم نظریه همبستگی را از طریق نمودهای وجدان
جمعی مطرح کرد و ادعا کرد که با تراکم مادی و
اخلاقی , جامعه بشری مراحل تراکم خود را i
پیشرفت و تکثر گرایی طی میکند . جامعه به طرف
عقل گرایی , تولید دانش , آزادی فردی , تکثرگرایی و
حقوق تعاونی و ترمیمی پیش می رود که نمود اين
پیشرفت تقسیم کار تخصصی وفنی است. دورکیم
جامعه شناسی را علم مطالعه نهادها توصیف میکند و
نهاد اصلی که بر أن متمایزاست ابتدا قانون بعد خانواده
و سپس دین است اما توجه رویکرد او نه ماتریالیستی
است و نه ایده الیستی , بلکه کانون توجه او بر سرشت
در حال دگرگونی سازمان اجتماعی و تغییرات بعدی در
خاستگاه تضاد بود .
صفحه 22:
خب ۱7
© او معنقد بود که با افزایش جمعیت و کمیاب شدن منایع گوناگون ,
رقابت برای کسب منابع , مردم را به سوی تخصصی شدن کارها
رهنمون کرد و تقسیم کار را بصورت کلی در جوامع نشرداد . در سایه
کار جوامع به دو دسته ساده و ابتدایی و پیشرفته و مدن تقسیم شدند .
کیقیت این دو نوع جامعه درگرو وجدان جمعی است که در جامعه
ابتدایی زیاد و در جامعه ارگانیک کم است . پیامدهای تقسیم کار را در
جوامعی که هنوز هنجارهای پیشرفت در آنها درونی نشده است , به
شکل نابسامانی خود را نشان میدهد و بروز می کند تا زمانیکه برابری و
عدالت در جوامعی شکل نگیرد و درونی نشود هرگز تقسیم کاری به
شكل بستار عادلانه در جامعه تخواهيم داشت..
iil Ges
التوفیق