صفحه 1:
منبع درس
نبع اصلی درس : P
" مبانى جامعد شناسى
تاليف: برو سكوئن
- دكتر غلامعباس توسلى / دكتر رضا فاضل
انتشارات : سمت (۱۳۸۸)
صفحه 2:
صفحه 3:
ترجمه نخست به نام " درآمدی به جامعه
شناسی " نخستین بار در سال ۱۳۷۰ توسط
انتشارات فرهنک معاصر منتشر شده است و
ترجمه دوم نیز بار اول در سال ۱۳۷۲۳ از
طریق انتشارات سمت منتشر شده است .
صفحه 4:
کتاپب در۲۰ فصل تنطیيم شدم است : 3و
فصل اول مقدمه و مدخل بحث است که
به تعریف علوم اجتماعی و جامعه شناسی
و نیز روش های تحقیق علمی در این
رشته اختصاص دارد .
صفحه 5:
59 11 فصل بعدی درباره موضوعات
اصلی جامعه شناسی گفت و گو شده است
و بالاخره در دو فصل آخر کتاب دو
پدیده اجتماعی مهم عصر ها یعنی "جنیش
cle اجتماعی" و " د گر گهنی اجتماعی و
فرهنگی " مورد توجه قرار گرفته است .
صفحه 6:
الف- طسح درس استاد
شرح درس
مر nN Fn a oe ارت از تج خر هت نمی در وس موقو جات الي
HE جع شا به خر را اریز اه خی
مع يزوكات جاه نانس
عل le اتعريف in Ea Fae SE le ماو گر وس
بای چاه تس میت جات نگ EI A با اما رو و
بای چاه تس ریت جات نگ ED A زگره و
.قلعت در هیقر تاره در ری مب ای رات IEE یز
اه بحث he ای Sap رت خر مها ترا ری« مب ی بر توا یب
انه بحث در حوز» مايل ID Tela ها رن ری« مب ی بر كودكان بت
وت عي ترم به بره بلزديد على و كروص بسن یجان با رگد اقا سح مر جرا جاگ لاه در تون جات کاس ی
1۳:۳ ری رات روز اه تس ری میتی بر سد جم از تسه رن ATT
عرورى بر بحث هلى اراي شده اراه ثموئه سوالات امتحانى . ياسع به سوالات دانشجويان
wre
جله ال
جلمه جهارم
اج دم
obras
صفحه 7:
ب- کا رخواسته های دانشجویی- وظایف دانشجو
شرح اقدام دانشجویان - کارخواسته
ار جلسة :رسیم نجوه تدریس توسط aby a Se دانقجويان عاضر در كلاس
از جلسه دوم تا يتجم : آغاز سمينارهاى دانشجوبى (هر سمينار ٠١ دقيقه وهر جلسه 7 تفر).
تنظيم موضوع ؛ بر اساس مسايل مبتلا به جامعه از منظر دانشجويان با تكاهى راهبردى و رويكردى آينده يزوف
تحوه اراي به صورت شفاهى و با ارايه تن مکتوب گزارش با قابليت مستند سازى (عكس ٠ فيل باوريوينت و-)
ضرورت ؛مى بايست استاد در بايان هر ارابه دقايقى به تببين مسئله به صورت اكادميك و عيني سازى بيردازد.
جلسه ششم ٠ أزمون ميان ترم و بازديد از بوستان تهج البلاقة.
از جلسه هفتم تا يازدهم؛ ادامه ارابه سميتارهاى دانشجو (هر سمينار ٠١ دقيقه و هر جلسه OY
تنظیمموضوع :بر اماس مسایل آموختهشده در کلاس و ایجاد شیهات و هدایت دانشجو بهسمت پاسخ ای موثر
نعوه رايه ٠ به صورت شفاهى وبا ارايه متن مكتوب كزارش با قابليت مستتد سازى (عكس ؛ فيل , باوريوينت و-.).
٠ ضرورت مى بيست استاد در بايان هر ارايه دقايقى به تبين مسئله به صورت اكادميك و عينى سازى ببرداز
جلسه دوازدهم تا چهاردهم ۰ ادامه ارايه سمينارهاى دانشجوبى (هر سميتار ٠١ دقيقه وهر جلسه 7 تفر ).
تنظيم موضوع ؛ بر أساس شناغت حداقلى از مسايل جامعه شناسى با هدف ترسيم مدل هاى مفهومى حل مسال
انعوه اراي به صورت شفاهى و با ارايه تن مکتوب گزارش با قابليت مستند سازى (عكس ٠ فيم . باوريويات وا
جلسه / هفته
جلسه اول تا بنجم
جلسه ششم قا يازدهم
جلسه دوازدهم نا باتزدهم
ردیف
صفحه 8:
صفحه 9:
مسایل و مفاهیم اجتماعی مانند : اشیاء » پول و ... قابل لمس نیستند .
همچنانکه ۰ هوش یک مفهوم روانشناسی است و برای کسی قابل
روئیت نیست ۰ در لين حال همه از پول برداشتی تقریبا شبیه به هم
دارند ولی در تعریف جامعه شناسی لین موضوع از منظر متخصصین
امر با تعاریفی متفاوتی آمده است .
صفحه 10:
جامعه شناسی چیست؟
* تعریف:جامعه شناسی مطالعه علمی زندگی اجتماعی. گروهها و جوامع
انسانی و كنش های متقایل آنها است.
oe . های جامعه شناسی:
۱- جامعه شناسی به اعتبار تجربی بودن, نظم داشتن, تعمیم پذیری, قدرت
تبيين کنندگی, علم بحساب می آید.
۲- جامعه شناسی علم مطالعه رفتار انسان در ارتباط با گروه ها و نیروی
های موثر بر رفتار انسان است.
* اهداف جامعه شناسی:
۱- شنناخت بهتر زندگی اجتماعی انسان؛
۲- رهایی از پیشداوری ها و سازگار شدن با الگوهای رفتاری تازه؛
۳- بینش و نگاه نو یافتن نسبت به مسایل اجتماعی؛
۴- پیشبینی و برنامه ریزی اجتماعی.
صفحه 11:
جامعه شناس , چیست؟
:قلمرو جامعه شناسی _
جامعه لنسانیو نیا هایلن -1
رولبط لجتماعی ک_نشرهایم تقابل شسخصسیفردی -2
حرکاتو دگرگونیهایجمعیمندر رلبطه باعل|إجتماعق 3
عدا ل لجتماعىو مقولاتمرتبط با حوزه یفاد و برخورداریهایجمعی -4
a4 هاواجتماعیولنولعآنهاو همچنینن هادها و ارزشهایم سلط -5
بت ی
آسیبها و لنحرلفهایلجتماعیو کنترللجتماعی -6
و موارد متعدد دیگریکه بسه نوعیبا حیانو زیستلجتماعیبشر -8
.در ارتباطلست
صفحه 12:
تقسيم بندى جامعه شناسى: 2 » هدف و موضوع مورد
-يؤوهش به بخشهای مختلفی تقسیم می کنند
الف- اتقسيم بندى جامعه از نظر روش مطالعه: اولين بار توسط (کوست کنت بنیانگذار دانش جامعده
:ماس وجوه امد که در اجات سای ند رخ ق
جامعه شناسي ليست د جامعه شناختولیستا؛ جامعه به مثلبه یکلوگلنیسم در نظر -1
oe بر بسروسی سم
Pees eos hector a ere cima
شود. در لینس بکهمبستگیهایم نظمیرا که نهاد ها و ل اام مورد
انظ لست يه بروسوير خللسكونو تبانتو دز يكلشحظه Be
2 ع لاه رك هورة ب روس وهر از مر كو رو ee eee
شان جامعه چگونه شکلمیگیرد. تسوسعه میبابد و بسه مرور زمانچه تغییرلتیدر
.لنحاصلهیگردد
#ب- تقسیم بندی جامعه شناسی از نظر سطوح تحلیل
جامعه شناسیک لا نظام هاولجتماعیگستردد و پردلمنه مانند شسهر» سازمانهاولجتماعیو -1
ساختار هاولجتماعیرا مورد مطالمه قرار میدهد
جامعه شناسیخرد: بسا ب رخوردهایرودرویلجتماعیدر زندگیو یفتار هایسیرلشخاصدر گرید های-2
کوچکسر و کر دارد(خانوادد ه اتحادیه ها گ رید هاودیستیلنجمه)
صفحه 13:
#تقسیم بندی جامعه شناسی از لحاظ هدف پژوهش ۰
ari ناسین ظر هد ف لنش ناسلییبدیدم هایلجتماعوو ک شفعلیآثار و : علیج لن-1
۲- جامعه شناسی کاربردی: هدف لن حل مسایل زندگی اجتماعی و خه پاسخگویی یه
كنجكاوى كسترده علمی می باشد. مسائلی جون مهاجرت روستانیان ترافیک»
طلاق, بزهکاری و ...
7 جامعد شنا ee شاخه از جامعه شناسی کاربردی است که هدف لن حل مسائل
گس لا از طریق گزارشهای روان كان ن اجماعي در جهت حل مشكلات
تاشی از انطیایافراد با قرط شعلی و بطور کلی محیط اي اجتعاعی و زیت
لاسن م بركازةة
* تقسيم جامعه شناسی از لحاظ موضوع:
تنوع موضوعی جامعه شناسی به حدی است که نمیتون برای آن مرزی قائل شد. سرعت رشد
تولووی و بیدا شدن افی جدیدی در عرصه Sle بشری موضوعات جدندی برای
اسه قاسی خلی می کند که برخی از این موضوعات خبار ند از جامعه شناسی شهرى,
روستايى. كار. خانواده. اموزش و يرورش. ادبيات. حقوق, > ey
صفحه 14:
جامعه شناسی به مثابه ابر باد » دود مبهم است و قابل دیدن می باشد »اما
.نمی شود آن را لمس کرد ؛ پس باید ابتدا روش های لمس آن را یافت
بلید معنی و مفهوم هر پدیده اجتماعی رابه طور کلمل مشخص کرد چرا که
در عمل برداشت ها از مفاهیم تا حد زیادی متفاوت است .
. پس ما یک تعریف پیرونی نیاز داریم
صفحه 15:
ِ باید جامعه را تعریف و سپس مانند یک تقسیم سلولی در
آناتومی از عناصر تعریف » بقیه مراحل را اشتقاق کنیم.
به نظر می رسد در تعریف هر مجموعه ۳ بحش زير وجود دارد:
جامعه را به طور کلی اینطور تعریف می کنند.
یعنی انسان ها برای اينکه نیازهایشان را بهتر ارضاء کنند
به روابط متقابل و کمک انسان های دیگر احتیاج دارند .
صفحه 16:
. این تعریف یک انتظار ایده آل از یک جامعه ایده آل است
لما دانشمندان پیرو توری تضاد معتقدند در درون جامعه در پی علائق مختلف انسان ها و
گروه ها » تضادهای گوناگونی وجود دارد .
فلذا روابط انسان ها همواره در جهت کار کرد مناسب جامعه نیست .
لذا باید تضادها را به عنوان هسته اصلی مطالعه در جامعه شناسی در نظر داشت .
در بررسی جامعه سه عنصر اصلی وجود دارد.
هس
صفحه 17:
در تثوری کا کرد گرایی نتیجه روابط علی فوق به کارکرد و نتیجه
«مناسب و مطلب برای همه اعضاء جامعه منتهی می شود
از دید گاه تتوری تضاد ؛ در فرآیند فوق انسان ها و گروه ها بر سر متافع با یکدیگر در تضادهای مختلف خواهند بود
مفهوم شناسی که به عنوان پسوند نام علوم است در همه رشته ها یک مفهوم مشت رک دارد .
۱- شناختن همه ابعاد یک موضوع يا مستله
۲-به طور قابل اطمینات
۳-قابل قبول برای دیگران
شناختن همه ابعاد مسئله خود شامل ۳ بخش است :
۱- شناخت مسئله در همه اجزاء آن
اختن علل يا روابط علی يا تببین مسئله (چرایی بروز مسئله)
۳-شناختن عواقب و پیش بینی و آینده نگری
3-1
صفحه 18:
: پس منظور از جامعه شناسی آن است که
للف- بتوانيم جامعه و تمام اجزاء و فرآیندها و جریان های درون OT
را با روشهای دقیق و قابل اعتماد و اطمینان بشناسیم :
شامل رفتارهای انسان » روابط آن ها با یکدیگر و اهداف و نیازهای آن ها
ب- علل لين رفتارها » روابط و نیازها و ارتباط آنها رابجا هم بطور
ج - عواقب قرآيند اجتماعى را فيز تحت شرليط نخاص موجود و با در
گرفتن تغغیرات تا حدود يبش بينى نمائيم.
صفحه 19:
صفحه 20:
ارتباط جامعه شناسی با علوم ديك
معمولا علوم رابه دو ناه عمته تقسیم هی کنند که
یکی را علوم طبیعی و دیگری را علوم اجتماعی می
گویند. علوم طبیعی با بررسی پدیده های مادی سر و
کار دارند ولی علوم اجتماعی عرصه پهناور رفتار
انسانی را بررسی هی کنند. جامعه شناسی یک علم
اجتماعی است.
صفحه 21:
ارتباط جامعه شناسی با علوم ديك
علوم اجتماعی دیگر عبارتدد از: روان شناسی (بررسی رفتار
فردی)؛روان شناسی اجتماعی(بررسی رولبط افرادبا گروه)؛
علوم سیاسی(بررسی حکومت.فلسفه سیاسی:و تصمیم گیری
دولتی)؛اقتصاد(بررسی تولید؛توزیم و مصرف کالاها و
خدمات در جامعه)؛و انسان شناسی [شامل باستان شناسی که
به مطالعه بقاياى تمدن هاى از بين رفته مى يردازدءزبان
شناسى كه بررسى زبان استءانسان شناسى جسماني که
کارش بررسی تکامل انسان است و انسان شناسی فرهنکی با
اجتماعی کهبا بررسی شیوه های زندگی در میان اجتماعات
سراسر جهان سرو کار دارد.)
صفحه 22:
ارتباط جامعه شناسی با علوم ديك
Gl at, جامعه شناسی و انسان شناسی فرهنگی و اجتماعی
مناهیم مشترک پسیاری دارند. جغرافيا (كه به بررسی نقش
مشخصات اقلیمی در فراگرد های گونا گونی چون رشد.انحطاط
2 جنبش اجتماعات جهان هی پردازد)و تاريخ( كه رویدادهای
گذشته را بر حسب فعالیتهای بشری. ثبت و تعیین می کند)؛نیز
با جامعه شناسی ارتباط دارند.
صفحه 23:
ارتباط جامعه شناسى باعلوم ديك
درباره تفاوت ميان علوم اجتماعى و رشته های جامعه شناسی
دو نظريه مطرح مى باشد:
نظر اول لين است که هر يك از رشته هاى علوم اجتماعى بطورذ
كلى به تحليل امور و مسائل مربوط به موضوع خود می پردازند.
نظر دوم لین است که هر یک از علوم اجتماعی به یکی از ابعاد
مختلف واقعیت اجتماعی توجه دارد و رشته های جامعه شناسی
هم همین کار را انجام میدهند » لعابا لین تفاوت که در لین حد
توقف نمی کند بلکه سعی دارد در تحقیق و مطالعه از یک لایه
اجتماعی آثرابه لالیه های دیگر ارتباط دهد و بصورت یک کل
ی کی زب
صفحه 24: