صفحه 1:
منبع درس نبع اصلی درس : ‎P‏ ‏" مبانى جامعد شناسى تاليف: برو سكوئن - دكتر غلامعباس توسلى / دكتر رضا فاضل انتشارات : سمت (۱۳۸۸)

صفحه 2:

صفحه 3:
ترجمه نخست به نام " درآمدی به جامعه شناسی " نخستین بار در سال ۱۳۷۰ توسط انتشارات فرهنک معاصر منتشر شده است و ترجمه دوم نیز بار اول در سال ۱۳۷۲۳ از طریق انتشارات سمت منتشر شده است .

صفحه 4:
کتاپب در۲۰ فصل تنطیيم شدم است : 3و فصل اول مقدمه و مدخل بحث است که به تعریف علوم اجتماعی و جامعه شناسی و نیز روش های تحقیق علمی در این رشته اختصاص دارد .

صفحه 5:
59 11 فصل بعدی درباره موضوعات اصلی جامعه شناسی گفت و گو شده است و بالاخره در دو فصل آخر کتاب دو پدیده اجتماعی مهم عصر ها یعنی "جنیش ‎cle‏ اجتماعی" و " د گر گهنی اجتماعی و فرهنگی " مورد توجه قرار گرفته است .

صفحه 6:
الف- طسح درس استاد شرح درس مر ‎nN Fn a oe‏ ارت از تج خر هت نمی در وس موقو جات الي ‎HE‏ جع شا به خر را اریز اه خی مع يزوكات جاه نانس عل ‎le‏ اتعريف ‎in Ea Fae SE le‏ ماو گر وس بای چاه تس میت جات نگ ‎EI A‏ با اما رو و بای چاه تس ریت جات نگ ‎ED A‏ زگره و .قلعت در هیقر تاره در ری مب ای رات ‎IEE‏ یز اه بحث ‎he‏ ای ‎Sap‏ رت خر مها ترا ری« مب ی بر توا یب انه بحث در حوز» مايل ‎ID Tela‏ ها رن ری« مب ی بر كودكان بت وت عي ترم به بره بلزديد على و كروص بسن یجان با رگد اقا سح مر جرا جاگ لاه در تون جات کاس ی 1۳:۳ ‏ری رات روز اه تس ری میتی بر سد جم از تسه رن‎ ATT عرورى بر بحث هلى اراي شده ‏ اراه ثموئه سوالات امتحانى . ياسع به سوالات دانشجويان wre جله ال جلمه جهارم اج دم ‎obras‏

صفحه 7:
ب- کا رخواسته های دانشجویی- وظایف دانشجو شرح اقدام دانشجویان - کارخواسته ار جلسة :رسیم نجوه تدریس توسط ‎aby a Se‏ دانقجويان عاضر در كلاس از جلسه دوم تا يتجم : آغاز سمينارهاى دانشجوبى (هر سمينار ‎٠١‏ دقيقه وهر جلسه 7 تفر). تنظيم موضوع ؛ بر اساس مسايل مبتلا به جامعه از منظر دانشجويان با تكاهى راهبردى و رويكردى آينده يزوف تحوه اراي به صورت شفاهى و با ارايه تن مکتوب گزارش با قابليت مستند سازى (عكس ‎٠‏ فيل باوريوينت و-) ضرورت ؛مى بايست استاد در بايان هر ارابه دقايقى به تببين مسئله به صورت اكادميك و عيني سازى بيردازد. جلسه ششم ‎٠‏ أزمون ميان ترم و بازديد از بوستان تهج البلاقة. از جلسه هفتم تا يازدهم؛ ادامه ارابه سميتارهاى دانشجو (هر سمينار ‎٠١‏ دقيقه و هر جلسه ‎OY‏ ‏تنظیمموضوع :بر اماس مسایل آموختهشده در کلاس و ایجاد شیهات و هدایت دانشجو بهسمت پاسخ ای موثر نعوه رايه ‎٠‏ به صورت شفاهى وبا ارايه متن مكتوب كزارش با قابليت مستتد سازى (عكس ؛ فيل , باوريوينت و-.). ‎٠‏ ضرورت ‏ مى بيست استاد در بايان هر ارايه دقايقى به تبين مسئله به صورت اكادميك و عينى سازى ببرداز جلسه دوازدهم تا چهاردهم ۰ ادامه ارايه سمينارهاى دانشجوبى (هر سميتار ‎٠١‏ دقيقه وهر جلسه 7 تفر ). تنظيم موضوع ؛ بر أساس شناغت حداقلى از مسايل جامعه شناسى با هدف ترسيم مدل هاى مفهومى حل مسال انعوه اراي به صورت شفاهى و با ارايه تن مکتوب گزارش با قابليت مستند سازى (عكس ‎٠‏ فيم . باوريويات وا جلسه / هفته جلسه اول تا بنجم جلسه ششم قا يازدهم جلسه دوازدهم نا باتزدهم ردیف

صفحه 8:

صفحه 9:
مسایل و مفاهیم اجتماعی مانند : اشیاء » پول و ... قابل لمس نیستند . همچنانکه ۰ هوش یک مفهوم روانشناسی است و برای کسی قابل روئیت نیست ۰ در لين حال همه از پول برداشتی تقریبا شبیه به هم دارند ولی در تعریف جامعه شناسی لین موضوع از منظر متخصصین امر با تعاریفی متفاوتی آمده است .

صفحه 10:
جامعه شناسی چیست؟ * تعریف:جامعه شناسی مطالعه علمی زندگی اجتماعی. گروهها و جوامع انسانی و كنش های متقایل آنها است. ‎oe .‏ های جامعه شناسی: ‏۱- جامعه شناسی به اعتبار تجربی بودن, نظم داشتن, تعمیم پذیری, قدرت تبيين کنندگی, علم بحساب می آید. ‏۲- جامعه شناسی علم مطالعه رفتار انسان در ارتباط با گروه ها و نیروی های موثر بر رفتار انسان است. ‏* اهداف جامعه شناسی: ‏۱- شنناخت بهتر زندگی اجتماعی انسان؛ ‏۲- رهایی از پیشداوری ها و سازگار شدن با الگوهای رفتاری تازه؛ ‏۳- بینش و نگاه نو یافتن نسبت به مسایل اجتماعی؛ ‏۴- پیشبینی و برنامه ریزی اجتماعی.

صفحه 11:
جامعه شناس , چیست؟ :قلمرو جامعه شناسی ‏ _ جامعه لنسانیو نیا هایلن -1 رولبط لجتماعی ک_نشرهایم تقابل شسخصسیفردی -2 حرکاتو دگرگونی‌های‌جمعیمندر رلبطه باعل|إجتماعق 3 عدا ل لجتماعىو مقولاتمرتبط با حوزه یفاد و برخورداری‌های‌جمعی -4 ‎a4‏ هاواجتماعیولنولعآنهاو همچنینن هادها و ارزشهایم سلط -5 بت ی آسیبها و لنحرلفهایلجتماعیو کنترللجتماعی -6 و موارد متعدد دیگریکه بسه نوعیبا حیانو زیستلجتماعیبشر -8 .در ارتباطلست

صفحه 12:
تقسيم بندى جامعه شناسى: 2 » هدف و موضوع مورد -يؤوهش به بخشهای مختلفی تقسیم می کنند الف- اتقسيم بندى جامعه از نظر روش مطالعه: اولين بار توسط (کوست کنت بنیانگذار دانش جامعده :ماس وجوه امد که در اجات سای ند رخ ق جامعه شناسي ليست د جامعه شناختولیستا؛ جامعه به مثلبه یکلوگلنیسم در نظر -1 ‎oe‏ بر بسروسی سم ‎Pees eos hector a ere cima ‏شود. در لینس بکهمبستگی‌هایم نظمیرا که نهاد ها و ل اام مورد ‏انظ لست يه بروسوير خللسكونو تبانتو دز يكلشحظه ‎Be‏ ‎2 ‏ع لاه رك هورة ب روس وهر از مر كو رو‎ ee eee ‏شان جامعه چگونه شکلمی‌گیرد. تسوسعه می‌بابد و بسه مرور زمان‌چه تغییرلتی‌در‎ ‏.لن‌حاصلهی‌گردد ‏#ب- تقسیم بندی جامعه شناسی از نظر سطوح تحلیل ‏جامعه شناسیک لا نظام هاولجتماعی‌گستردد و پردلمنه مانند شسهر» سازمان‌هاولجتماعیو -1 ‏ساختار هاولجتماعیرا مورد مطالمه قرار می‌دهد ‏جامعه شناسی‌خرد: بسا ب رخوردهایرودرویلجتماعی‌در زندگیو یفتار هایسیرلشخاص‌در گرید های-2 ‏کوچکسر و کر دارد(خانوادد ه اتحادیه ها گ رید هاودیستیلنجمه) ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
#تقسیم بندی جامعه شناسی از لحاظ هدف پژوهش ۰ ‎ari‏ ناسین ظر هد ف لنش ناسلیی‌بدیدم هایلجتماعوو ک شفعلیآثار و : علیج لن-1 ‏۲- جامعه شناسی کاربردی: هدف لن حل مسایل زندگی اجتماعی و خه پاسخگویی یه كنجكاوى كسترده علمی می باشد. مسائلی جون مهاجرت روستانیان ترافیک» طلاق, بزهکاری و ... ‏7 جامعد شنا ‎ee‏ شاخه از جامعه شناسی کاربردی است که هدف لن حل مسائل گس لا از طریق گزارشهای روان كان ن اجماعي در جهت حل مشكلات تاشی از انطیایافراد با قرط شعلی و بطور کلی محیط اي اجتعاعی و زیت لاسن م بركازةة ‏* تقسيم جامعه شناسی از لحاظ موضوع: ‏تنوع موضوعی جامعه شناسی به حدی است که نمیتون برای آن مرزی قائل شد. سرعت رشد ‏تولووی و بیدا شدن افی جدیدی در عرصه ‎Sle‏ بشری موضوعات جدندی برای ‏اسه قاسی خلی می کند که برخی از این موضوعات خبار ند از جامعه شناسی شهرى, روستايى. كار. خانواده. اموزش و يرورش. ادبيات. حقوق, > ‎ey‏ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
جامعه شناسی به مثابه ابر باد » دود مبهم است و قابل دیدن می باشد »اما .نمی شود آن را لمس کرد ؛ پس باید ابتدا روش های لمس آن را یافت بلید معنی و مفهوم هر پدیده اجتماعی رابه طور کلمل مشخص کرد چرا که در عمل برداشت ها از مفاهیم تا حد زیادی متفاوت است . . پس ما یک تعریف پیرونی نیاز داریم

صفحه 15:
ِ باید جامعه را تعریف و سپس مانند یک تقسیم سلولی در آناتومی از عناصر تعریف » بقیه مراحل را اشتقاق کنیم. به نظر می رسد در تعریف هر مجموعه ۳ بحش زير وجود دارد: جامعه را به طور کلی اینطور تعریف می کنند. یعنی انسان ها برای اينکه نیازهایشان را بهتر ارضاء کنند به روابط متقابل و کمک انسان های دیگر احتیاج دارند .

صفحه 16:
. این تعریف یک انتظار ایده آل از یک جامعه ایده آل است لما دانشمندان پیرو توری تضاد معتقدند در درون جامعه در پی علائق مختلف انسان ها و گروه ها » تضادهای گوناگونی وجود دارد . فلذا روابط انسان ها همواره در جهت کار کرد مناسب جامعه نیست . لذا باید تضادها را به عنوان هسته اصلی مطالعه در جامعه شناسی در نظر داشت . در بررسی جامعه سه عنصر اصلی وجود دارد. هس

صفحه 17:
در تثوری کا کرد گرایی نتیجه روابط علی فوق به کارکرد و نتیجه «مناسب و مطلب برای همه اعضاء جامعه منتهی می شود از دید گاه تتوری تضاد ؛ در فرآیند فوق انسان ها و گروه ها بر سر متافع با یکدیگر در تضادهای مختلف خواهند بود مفهوم شناسی که به عنوان پسوند نام علوم است در همه رشته ها یک مفهوم مشت رک دارد . ۱- شناختن همه ابعاد یک موضوع يا مستله ۲-به طور قابل اطمینات ۳-قابل قبول برای دیگران شناختن همه ابعاد مسئله خود شامل ۳ بخش است : ۱- شناخت مسئله در همه اجزاء آن اختن علل يا روابط علی يا تببین مسئله (چرایی بروز مسئله) ۳-شناختن عواقب و پیش بینی و آینده نگری 3-1

صفحه 18:
: پس منظور از جامعه شناسی آن است که للف- بتوانيم جامعه و تمام اجزاء و فرآیندها و جریان های درون ‎OT‏ ‏را با روشهای دقیق و قابل اعتماد و اطمینان بشناسیم : شامل رفتارهای انسان » روابط آن ها با یکدیگر و اهداف و نیازهای آن ها ب- علل لين رفتارها » روابط و نیازها و ارتباط آنها رابجا هم بطور ج - عواقب قرآيند اجتماعى را فيز تحت شرليط نخاص موجود و با در گرفتن تغغیرات تا حدود يبش بينى نمائيم.

صفحه 19:

صفحه 20:
ارتباط جامعه شناسی با علوم ديك معمولا علوم رابه دو ناه عمته تقسیم هی کنند که یکی را علوم طبیعی و دیگری را علوم اجتماعی می گویند. علوم طبیعی با بررسی پدیده های مادی سر و کار دارند ولی علوم اجتماعی عرصه پهناور رفتار انسانی را بررسی هی کنند. جامعه شناسی یک علم اجتماعی است.

صفحه 21:
ارتباط جامعه شناسی با علوم ديك علوم اجتماعی دیگر عبارتدد از: روان شناسی (بررسی رفتار فردی)؛روان شناسی اجتماعی(بررسی رولبط افرادبا گروه)؛ علوم سیاسی(بررسی حکومت.فلسفه سیاسی:و تصمیم گیری دولتی)؛اقتصاد(بررسی تولید؛توزیم و مصرف کالاها و خدمات در جامعه)؛و انسان شناسی [شامل باستان شناسی که به مطالعه بقاياى تمدن هاى از بين رفته مى يردازدءزبان شناسى كه بررسى زبان استءانسان شناسى جسماني که کارش بررسی تکامل انسان است و انسان شناسی فرهنکی با اجتماعی که‌با بررسی شیوه های زندگی در میان اجتماعات سراسر جهان سرو کار دارد.)

صفحه 22:
ارتباط جامعه شناسی با علوم ديك ‎Gl at,‏ جامعه شناسی و انسان شناسی فرهنگی و اجتماعی مناهیم مشترک پسیاری دارند. جغرافيا (كه به بررسی نقش مشخصات اقلیمی در فراگرد های گونا گونی چون رشد.انحطاط 2 جنبش اجتماعات جهان هی پردازد)و تاريخ( كه رویدادهای گذشته را بر حسب فعالیتهای بشری. ثبت و تعیین می کند)؛نیز با جامعه شناسی ارتباط دارند.

صفحه 23:
ارتباط جامعه شناسى باعلوم ديك درباره تفاوت ميان علوم اجتماعى و رشته های جامعه شناسی دو نظريه مطرح مى باشد: نظر اول لين است که هر يك از رشته هاى علوم اجتماعى بطورذ كلى به تحليل امور و مسائل مربوط به موضوع خود می پردازند. نظر دوم لین است که هر یک از علوم اجتماعی به یکی از ابعاد مختلف واقعیت اجتماعی توجه دارد و رشته های جامعه شناسی هم همین کار را انجام میدهند » لعابا لین تفاوت که در لین حد توقف نمی کند بلکه سعی دارد در تحقیق و مطالعه از یک لایه اجتماعی آثرابه لالیه های دیگر ارتباط دهد و بصورت یک کل ی کی زب

صفحه 24:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان