صفحه 1:
صفحه 2:
عصر نو زایش و دوران گذار
پلی بین سدههای میانه (قرون وسطی) و دوران جدید
آغاز حدودا از سده ۱۴میلادی از شمال ایتالیا و در سده ۱۵
میلادی. شمال اروپا را نیز فراگرفت و طی سه قرن در کل اروبا
پخش شدانقریبا ۳۰۰ سال) با گسترش بیشتر, اندیشههای
رنسانسی متنوعتر شده و دستخوش تغییرلتی شدند تا با فرهنگ
محلی وفق پیدا کند.
در تاریخ هنر معمولا دوران رتسانس را به این مراحل: بخش
میکنند:
آغازین (حدود ۱۳۰۰ - حدود ۱۴۲۰
پیشین (حدود ۱۴۲۰- حدود ۱۵۰۰)
يسين يا اوج (حدود ۱۵۰۰ - حدود 1۶۲۷)
11 دوره رنسانس
اصطلاح رنسانس (7عج۱۳)ابتدا توسط فرانسوی ها در قرن ۱۶
میلادی استفاده شد.
اشهر فلراش زگ ناس
صفحه 3:
پیش زمینه های پید ایشٍ
> دید آمنن نهضت ترجمه کنب مسلمانان بطور
گسترده در اروپا در قرون ۱۲ و ۱۳
این نهضت از پایههای اصلی رنسانس علمی و فکری و
عامل اساسی رویکرد اروپایان به علم و دانش بود
* آغاز جنبش فرهنگی اومانیسم در قرن چهاردهم از
Ut!
اصلی ترین ایده آن. «انسان در مرکز دنیای خویش» بود و
دستاوردهایشان در آموزش, هنر کلاسیک, ادبيات و علم
ارزشمند شمرده می شد.
* اختراع و به وجود آمدن صنعت چاپ در اواسط این
قرن و توسعه ارتباط و انتشار آثار
* عصر کاوش,کشف قاره آمریکا و رونق رولیط مللی بین
المللی و تجاری
(US alge el
صفحه 4:
جامعه ی قرون وسطی در سال
۳ در آستانه رنسانس
موثر نبودن قتودالیسم و ساختار سست سیاسی آن
* عامل ثبلت بخش به جامعه -کلیسای کاتولیک
مشکلات داخلی * فساد مالی و اخلاقی سیستم و
دستگاه کلیسا -* جایگزینی نظام شورایی -* رلنت
دهی پاپ در سال ۱۴۵۰ * غلبه مجدد کلیس بر
نظام شورایی
رونق تجارت و بازرگلنی -»توسعه و باز شدن جامعه
بسته و محدود
اوضاع جامعه
صفحه 5:
4)
انسان گرایان و فرهنگ
توجه به داتش نو در سراسر ارویا و
خاورميانه در قرن ۱۵
بازنویسی و ترجمه نوشته
همراء يا توجه به اررشن :ها
شکل گیری گرایش انسان
انسان كرايان به جای موضو:
و الهی تمرکز بیشتری روی مسائل
انسانی داشتند و این تفکر همزمان با
يسان رس عرد کهبه دلیل Sa
بقایای امپراتوری روم و بیزانس توانستند
دوباره آنرا احیا كتند.
اوضاع جامعه
J ل
Sobel Sia poe J) ولبیدر لبزدویه خلوشدند)
جامعه دوران رنسانس
متشکل از سه طبقه :طبقه بالابى يا
حاكم: طبقه متوسط يا تجّار و طبقه
پایینی یا کارگر
اشراف طبقه بالا هنوز هم بیشترین
برت سبیاسی را داشتند. و.صاجپ
املاک وسیعی بودند و افراد طبقه پایین
مورد سوءاستفاده و خراجگیری آنها
قرار میگرفتند
افکار انسان گرایان نیز مخالف ثروت و
مادهگرایی نبود.
صفحه 6:
پدید آمدن صنعت چاپ و دسترسی
۱ عموم به کتاب های مذهبی
صفحه 7:
سا[ ]| سس ——
رنسانس age شکوفایی تجارت بود و در اين دوران اروپا بهطور کلی
ثروتمند بود. بعضی از تجارتهای دوران رنسانس جنبه بینالمللی
داشتند و درآمد حاصل از OT به اندازهای بود که منجر به تکامل
روشهای مدیریت مالی شد.
*_خرید و فروش یکی از سودمندترین مشاغل دوران رنسانس
ونیز و جنوواهر مرکز تجارت مدیترانهای بودند
* شکلگیری اتحادیه بازرگانان در شمال ارویا برای مقابله با دزدان
دریایی و کنترل بازرگانی پر سود مواد غذایی
* _مراکز مدیریت این اتحادیه در شهرهای لوبک و هامبورگ قرار
(ra shade) عات
با وجود رشد صنعت. کالاهایی که داد و ستد میشدند. اغلب دستساز
بودند و تولید انبوه به وسیله ماشین سیصد سال بعد از آن مرسوم شد.
صفحه 8:
پایان دوره رنسانس
جنگ های بی شمار در
اسپانیا؛ فرانسه و آلمان و بی ثباتی منطقه
با هجوم تغییر مسیر های تجاری باعث دوره افت جنبش «ضد اصلاحات» کلیسای کاتولیک
هي مان مارا
piace ae eae هنرمندان و نویسندگان و متفکران
۴
شورای ترنت در سال ۱۵۴۵ تفتیش عقاید رومی را به ره انداخت که طی آن اومانیسم و هر دیدگاهی که باعث
به چالش کشیدن کلیسای کاتولیک بود به عنوان مرند شناخته و یه مرگ محکوم می شد.
بدين ترتیب تا اوایل قرن هفدهم چنبش رنسانس از بین رفت و عصر روشنگری به وجود آمد.
صفحه 9:
8 دوره_باروکٍ
باروک به فرانسوی (83۳00(16) روش و سبکی است در هنرهای معماری. نقاشی:
موسیقی و مچسمهسازی که از اواخر سده ۱۶ میلادی در ایتلیا آ
یتالیا آغاز شد وتا اواخر سده
۸ میلادی در اروپا رواج داشت و سپس در آمریکای مرکزی و جنوبی مورد توجه قرار
گرفت. ريشه اين كلمه احتمالا واه بارُكو ايتاليايى به معنى مرواريد
صيقلنيافته بودداست. كروهى نيز بر اين عقيدهائد كه معناى اين واثبه. بوج. زشت.
مضحک و عوضی است.
لین وائْه در آغاز برای تمسخر لین شیوه استفاده میشد. زیرا منتقدان معتقد بودند هرگز
نباید بنایی ساخت که از اصول و عناصر بناهای یونانیان و رومیان پیروی نکند؛ بناهای
کلاسیک باید بر این اصول ساخته شوند و اتحراف از آسن را "کزس لیتگی
اسفانگیز " میدانستند. اما پس از آنکه این شیوه مورد توجه قرار گرفت. به معنای
شکوهمند و پرتجمل استفاده شد. اگرجه پیرامون واه باروک صفتهای مختلفی همچون
نامأنوس, پرزرق و برق, و مجلل وجود دارد. اما تاریخنویسان امروزی ن را فقط برای
آشاره به شیوهای خاص در هنر به کار میبرند.
موز
أن ياروك و توجه به هدر موسيق)
صفحه 10:
9 تاریخچه ی شکل گبري باروک
به وجود آمدن شیوه ی باروک در اروپا را میتوان به سه دلیل عمده نسبت داد:
اول: جنبش دینپیرایی, رهیران کلیسای کاتولیک را واداشت تا از جذابیتهای هنری
یرای تبلیغ دین استفاده کنند وبه لین ترتیب. موقعیت متزلزل خود را بهبود بخشند. به
همین دلیل از هنرمندان میخواستند کلیساها را مجلل و باشکوه بسازند.
دوم: شامان اروپا. در بی استقلال یافشن و ثبات قدرتشان. میخواستند با قصرهای
باشکوه خود. قدرت خود را به همگان نشان دهند.
سوم: هنرمندان نسبت به شیوه ی هنری رنسانس و نظم و ثبات آن, معترض بودند و
میخواستند در آفرینش هنری آزاد باشند. بررسی سبک باروک با در نظر گرفتن
کشفهای علمی سده ی هفدهم نیز ثمربخش است. دستآوردهای گالیله و نیوتن
نمایانگر گرایشی نو به علم بود؛ گرایشی مبتنی بر یگانگی ریاضیات و تجربه. این دو
gal ریاضی حاکم بر اجسام متحرک را کشف کردند. ایبن کشفها راهگشای
اختراعهای نو و پیشرفت تدریجی پزشکی, استخراج معادن, درینوردی و صنعت در
دوره ی باروک شد. شیوه ی باروک آمیزه ی خرد گرایی و نفس-برستی, آمیزهای از
مادهگرایی و معئویت است.
صفحه 11:
10 ویژگی های سبک باروک
توصیفی ساده اما مفید از شیوه ی باروک آن است که هنر باروک, چارچوب لثر (بوم؛ سنگ
یا صدا) را از کنش و حرکت انباشته میکند. هنرمندان باروک در آثارشان در پی خلق
جهانهایی سراسر ساختارمندیافته بودند. آزادی در طراحی, شمار زیاد شکلها و درآمیختگی
آنها از ویژگیهای این سبک است.
ن شيوداى. كاملا باب طبع اشراف بود که به ساختارهایی کامل و یکپارچه میاندیشید.
سبك باروک, به سبب نیازهای کلیسا که کیفیتهای هیجانانگیز و نمایشی هثر را برای
جذابتر ساختن آداب نیلیشبه کار میگرفت. نیز شکل گرفت: طبقه ی متوسط نیز بر رشد
و گسترش سبک پاروک تاثیر گذاشت: برای نمونه::در هلعد باژرگانان فروتمند و ثیز پزشکان,
پردههایی واقعگرایانه از چشماندازها و صحنههای روزمره را بهنقاشان سفارش میدادند
لتقت رمريوطبهدويد يلوك
صفحه 12:
بررسی تفاوت های رنسانس و باروکٍ
رویکردفلستی
توسعه انسان گرایی
- انسان به عنوان کانون توجه
- به وجود آمدن حرکتی انتفادی که از کاربرد عقل
برای نزدیک شدن به حقيقت دفاع مي كتد.
- دوران بيشرفت علمى بزركى بود كرجه دين به طور
كامل كنار گذاشته نش
- ارزیلبی مجدد. و عشق و دستیایی به دیدگاهی
نزديك به يونان-لاتين . تقارن و همكنى را به عنوان
اشكال زميتى يراى رسيدن به كمال
- تمركز بر زمينه هأى روزمره
- جى بردن به لين كه اتسان كامل نيست و تلاش Gly
بيدا كردن زیبنی دز آن
- تلاش هترمندان و اندیشمندان برای غلبه بر دوران
گذشته از طریق اصالت
- بسیاری از هنرمندان باروک معتقد بودتد که به
طریقی خاص جنبش رنسانس به سرعت از وده خارج
شده است. ود را به تلد از خود محدود می کند و
ماکت هتر کلاسیک است.
معباری
شدن ساختمان های دوره رنسانس بر اساس - عدم تقارن و تفسیم واضح و
عدر وك لانن د يروي أن ها ار يك تلم Lipase ate shes | gate
تلاش براى متقارن كردن ساختمان ها تا حد امکان
- علبه عناصر افقی پر عناصر عمودی
- الهام از معمارى معابد يوان و روم باستان
عناصر يارز معمارى رنسانس: طاق نيم دايره. طاق
و گنبد نیم کره
مانند: ستون هار قوس هاء مجسمه هاء برجستگی های کم
و زیاد و دیوارهای منحنی
صفحه 13:
بررسی تفاوت های رنسانس و باروکٍ
نقاشى
- تشريح انسان با جزئيات بسيار به لطف بهبود تكتيى - نقاش باروك واقعييت را همان طور كه مى بيند و
های تصویری و استفاده از سبک جدید نقاشی رن احساس می کند. بن تن سوت د 31
حالت های خشن و ترکیبات مورب.
- هدف: اين است كه به واقع بيئاته ترين: اما ايده كل
ترین و متقارن ترین شکل ارائه شود.
موسیقی و شعر
cle بزرگ موسیتی پر
- ساختار چندصدایی با میراث خاصی از شعارهای - موسیقی باروک یکی از
ميلادى راية يشر هلد
ار ول ار امار Sale ا ا
انند: عشق. زيبايى در جنبه هاى الهى و تا حدى اسطوره تااميدى. مسائل مربوط به عشق يا عدم انطباق با هدف
ای که از تمدن های کلاسیک بازيابى شده است. تحریک حساسیت و هوش 1
- نویسندگان باروک به دنبال اصالت و غافلگیری
صفحه 14:
بررسی تفاوت های رنسانس و باروکٍ
نقاشى
- تشريح انسان با جزئيات بسيار به لطف بهبود تكتيى - نقاش باروك واقعييت را همان طور كه مى بيند و
های تصویری و استفاده از سبک جدید نقاشی رن احساس می کند. بن تن سوت د 31
حالت های خشن و ترکیبات مورب.
- هدف: اين است كه به واقع بيئاته ترين: اما ايده كل
ترین و متقارن ترین شکل ارائه شود.
موسیقی و شعر
cle بزرگ موسیتی پر
- ساختار چندصدایی با میراث خاصی از شعارهای - موسیقی باروک یکی از
ميلادى راية يشر هلد
ار ول ار امار Sale ا ا
انند: عشق. زيبايى در جنبه هاى الهى و تا حدى اسطوره تااميدى. مسائل مربوط به عشق يا عدم انطباق با هدف
ای که از تمدن های کلاسیک بازيابى شده است. تحریک حساسیت و هوش 1
- نویسندگان باروک به دنبال اصالت و غافلگیری
صفحه 15:
3
نقاش ها و موزيسين هاى اين دوران
صفحه 16:
Sl
- حاجیان پور. حمید.۱۳۸۸. بررسی تعامل اندیشههای اقتصادی و دگر گونیهای سیاسی - اجتماعی سده پانزده تا هجده میلادی
- جیمز آ. کوریک (۱۳۸۴) رنسانس
۱ مع 6-00 مع أجماء ممع”ع -
https://fa. wikipedia. org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%DA%A9-
https://jee.gallery/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%88-%DB%AA -
%DB%A7%DB%B1 %DB%BC%DB%AE%DA%86%DB%B0-%D8%B3%DB%AB%DA%AI-
%DB%AB%DB%A7 %DB%B1%D9%BB%DA%AI-%D9%BB-%DB%AA%DB%AT%DB%AB
/WDB%EC%DB%B1-%DB%A2%DI%BE-%DB%AF%DB%B1