سایر وسایل نقلیه

مبانی طراحی بوژی

mabani_tarahi_boji

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مبانی طراحی بوژی”

مبانی طراحی بوژی

اسلاید 1: 1مباني طراحي بوژي 3) طبقه‌بندي بوژيهادانشكدة مهندسي راه‌آهندانشگاه علم و صنعت ايران

اسلاید 2: 2طبقه بندي بوژي واگنهاي باريبوژي باري ايده‌آلپارامترهاي اصلي در طراحي اين بوژيها با انتظارات مصرف كننده تعيين مي‌شود:سرعت حمل بار و بنابراين پايداري در سرعتهاي بالاسرعت بهره ‌برداري مناسب، بار محوري و تناژ بالا نيازمند به استحكام و پايداري در برابر نيروهاي مختلف

اسلاید 3: 3خصوصيات بوژي ايده‌آلالف: ملزومات عملكرد بوژيعدم وجود تكان عرضي در خط مستقيم تا سرعت 120 km/sحركت مناسب چرخ و محور روي قوس جهت به حداقل رساندن نيروهاي جانبيكيفيت حركت قابل قبول براي كاربردهاي ويژهتعادل در برابر بارهاي عمودي اعمال شده به چرخجرم بدون فنر پائين جهت كاهش بارهاي ديناميكي

اسلاید 4: 4خصوصيات بوژي ايده‌آلب: ملزومات سازگاري فني بوژيقابليت تعويض اكثر قطعات با بوژيهاي موجود در راه آهنچرخ و محور و پروفيل چرخ استاندارداستاندارد بودن سيستم تعليق و مولفه‌هاي آنتجهيزات استاندارد ترمز در حد امكانقابليت بقاء در محيط راه آهن

اسلاید 5: 5يك نمونه ايده‌آل بوژي سه تكهجهت رسيدن به طرح يك بوژي باري ايده‌آل، بوژيهاي سه تكه مطرح شده اند.بوژيهاي سه تكه اساساً جهت فعاليتهاي حمل و نقل سنگين انتخاب شده‌اند.بوژيهاي سه تكه در دهه 1950 با طرحي نسبتاً استاندارد و قيمت اوليه پائين ساخته شدند.

اسلاید 6: 6بوژي سه تكه ‏Three Piece Bogieاين بوژي از سه قسمت اصلي تشكيل شده است كه عبارتند از:1- گهواره Bolster2 و 3 ـ قابهاي كناري Side framesقطعات فوق از طريق ريخته‌گري ساخته مي‌شوند.

اسلاید 7: 7طرح نمونه يك بوژي سه تكه

اسلاید 8: 8بوژي سه تكه

اسلاید 9: 9طبقه بندي بوژيهابوژيهاي واگن را ميتوان بسته به ساختار‏، تعليق و تركيب بندي آنها به چهار نوع كلي تقسيم نمود:نوع سه تكه با تعليق ثانويه Secondary Suspensionنوع سه تكه با تعليق ثانويه و مفصل‌دار Articulatedنوع با تعليق اوليه Primary Suspensionنوع خاص Unique

اسلاید 10: 10بوژي سه تكه با تعليق ثانويه انواع رايجRide ControlBarber EstablishedACFCushioned Journal Pads Generic BogieBarber Cross Anchored BogieDiagonal Cross Anchor RodsNational Casting Swing Motion BogieRockwell Express BogieGloucester Metalastic Bogie

اسلاید 11: 11بوژي سه تكه با تعليق ثانويهشامل يك بولستر و دوقاب كناري است.فنرهاي تعليق بين دو انتهاي بولستر و وسط هر قاب قرار دارند.هر يك دو از انتهاي قابهاي جانبي از طريق آداپتورها روي ياتاقانهاي مجموعه چرخ و محور قرار گرفته اند.بدنه واگن بواسطه يك صفحه مركزي روي بولستر قرار مي‌گيرد.نحوه اتصال بدنه واگن و بوژي امكان چرخش بوژي نسبت به بدنه در مسيرهاي قوسدار را فراهم ميسازد.بولستر و قابهاي كناري معمولاً از جنس فولاد ريخته گري ميباشند.

اسلاید 12: 12بوژي سه تكه با تعليق ثانويهياتاقانهاي كناري در هر طرف بولستر موجب ثابت نگه داشتن واگن از طريق محدود نمودن حركات غلتشي آن مي‌گردند.استهلاك اصطكاكي فنر توسط كفشكهاي اصطكاكي بين گهواره و قابهاي جانبي انجام مي‌گيرد.

اسلاید 13: 13بوژي سه تكه با تعليق ثانويه

اسلاید 14: 14بوژي سه تكه با تعليق ثانويه مزاياهزينه اوليه پائينعمر كاري زيادساختار سادهسرويس و نگهداري آسان

اسلاید 15: 15بوژي سه تكه با تعليق ثانويه معايبعملكرد ضعيف در سرعتهاي بالا در مسير مستقيم و قوسداراحتمال بروز هانتينگ در سرعت بالا در مسير مستقيماثرات مخرب پديده هانتينگ:- سائيدگي چرخها- انتقال ارتعاشات به بدنه واگن و محموله- تسريع در فرسودگي بوژي- خروج از خط

اسلاید 16: 16بوژي سه تكه با تعليق ثانويه معايبدر مسير قوسدار بوژي تمايل به لوزي شدن پيدا ميكند:

اسلاید 17: 17بوژي سه تكه با تعليق ثانويه معايبدر نتيجه لوزي شدن:- چرخها براي حركت به جلو دچار لغزش جانبي خواهند شد.اين لغزش موجب تماس شديد فلنج چرخها و كناره ريل شده و اصطكاك ناشي از آن مقاومت غلتشي چرخها را افزايش ميدهد.سايش شديد در چرخ و ريل ايجاد ميشود.

اسلاید 18: 18بوژي سه تكه با تعليق ثانويه معايبقابهاي جانبي تعليق ندارند و بنابراين در معرض ضربه هاي بزرگ ناشي از ناهمواريهاي مسير خواهند بود.كاسه ترمز نامعلق است و ممكن است بسرعت سائيده شود.وزن نامعلق اين نوع بوژي زياد است و باعث ايجاد بارهاي ديناميكي بزرگ روي مسير ميگردد.

اسلاید 19: 19بوژي سه تكه با تعليق ثانويه سه تكه معموليدو نوع از اين بوژي بيشتر مورد استفاده هستند كه تفاوتشان در نوع سيستم استهلاك اصطكاكي بكار گرفته در فنر بندي آنها مي‌باشد.- اولين نوع كه بنام Ride Control معروف است از كفشكهاي اصطكاكي گوه شكل با نيروي فنري كه در بين بولستر قرار دارد و در اثر تماس با هدايت كننده‌هاي بولستر در قابهاي جانبي سائيده مي‌شود، استفاده مي‌كند.- دومين نوع كه به Barber Stabilized معروف است از كفشكهاي اصطكاكي گوه شكلي استفاده مي‌كند كه در جائي بين بولستر كه توسط فنرهاي كناري و به موازات فنرهاي تعليق محكم شده ‌است، قرار گرفته است.

اسلاید 20: 20بوژي سه تكه با تعليق ثانويه بوژي مونتاژ شده ACFاين بوژي نوع پيشرفته‌تر بوژيهاي معمولي ريخته‌گري شده سه تكه مي‌باشد. از يك جفت قابهاي كناري مونتاژ شده جعبه‌اي شكل تشكيل شده است.ياتاقانهاي كناري حمال نيرو درست روي فنرها قرار دارند. يك جفت ضربه‌گيرهاي هيدروليك بين گهواره و قابهاي كناري هر طرف وجود دارد.

اسلاید 21: 21بوژي سه تكه ACF

اسلاید 22: 22بوژي سه تكه با تعليق ثانويه Cushioned Journal Pads Generic Bogieبا هدف توليد بوژي بهتر و با صرف هزينة كمتر، تعدادي از توليد كنندگان بوژيهائي را وارد بازار نموده‌اند كه از نوارهاي ارتجاعي بين آداپتورهاي ياتاقانها و قابهاي كناري استفاده مي‌كند. هدف از كاربرد اين نوارها به شرح ذيل است:- جذب درصد كمي از شوكهاي عمودي- ايجاد درجه‌اي از راحتي جانبي Lateral Cushioning - ايجاد قابليت خود گرديدن براي مجموعه چرخها به تعداد محدودقابهاي جانبي مخصوصي براي جادادن نوارهاي ارتجاعي در ناحية پاية ستون Pedestal مورد نياز است. شكافهاي طولي در پاية ستون بايد براي ايجاد قابليت خودگردشي در چرخها افزايش يابند.

اسلاید 23: 23بوژي سه تكه با تعليق ثانويه Barber Cross-Anchored Bogie- هدف از توليد اين بوژي محدود نمودن حركت قاب كناري در محدودة ريل است تا ميزان هانتينگ را كاهش داده و تا حدي ميزان خود‌گردش بودن چرخها را تامين نمايد.

اسلاید 24: 24بوژي سه تكه با تعليق ثانويه Diagonal Cross Anchor Rods- اين بوژي شبيه به بوژي نوع قبل بوده با اين تفاوت كه ميله‌هاي ضربدري از طريق مفصلهاي ارتجاعي به اتصالاتي در قابهاي كناري داخل پاية ستونها متصل است.- ميله‌هاي ضربدري از زير گهواره و در مركز بوژي عبور مي‌كنند.- نوارها اجازة خودگردشي به چرخها در محدودة مجاز تغيير فرم نوارها و شكاف پاية ستون و پروفيل چرخها را مي‌دهد.

اسلاید 25: 25بوژي سه تكه با تعليق ثانويه National Casting Swing Motion Bogie- طراحي اين بوژي در جهت بهبود حركات جانبي بر اساس قراردادن گوشواره‌هاي يكسان است.- بولستر روي فنرهائي كه به صورت صفحه‌اي هستند قرار گرفته و خود اين صفحه فنري بر روي لبه‌هاي تيز طولي در زير شكاف بولستر و در قابهاي كناري قرار گرفته است.- لبه‌هاي تيز قابهاي كناري در پاية ستون با آداپتورهاي ياتاقان درگير هستند. به اين طريق قابهاي كناري مانند اتصال گوشواره‌اي عمل مي‌كنند.- ارتباط داخلي صفحة فنري كه قابهاي كناري را به هم متصل مي‌كند، از لوزي شدن قابها جلوگيري مي‌كند. بنابراين خطر هانتينگ در بوژي كاهش مي‌يابد.

اسلاید 26: 26بوژي سه تكه با تعليق ثانويه Rockwell Express Bogie- هدف از طراحي اين بوژي نگهداشتن مجموعه بر روي خط بوده است كه منجر به حذف لوزي شدن قابهاي كناري مي‌شود.- هر يك از قابهاي كناري به شكل يك ستون حلقوي بوده كه در هر انتها به صورت نيمه دايره در آمده تا يك رولربيرينگ را بپذيرد.- بولستر روي فنرها قرار گرفته و توسط راهنماهاي عمودي بر روي قابهاي كناري و در نقطه مياني آنها قرار گرفته است. انتهاي خارجي بازوهاي يك قاب كناري توسط مفصلهاي توپي Ball Joints به بازوي مربوطه و در قاب روبروئي متصل مي‌باشد.- با اين شيوه قابها به موازات يكديگر قرار گرفته و مي‌توانند كمي نسبت به يكديگر بچرخند كه در زمانهائي كه ريل ناميزان است در جهت مساوي نمودن بار چرخها لازم مي‌شود.

اسلاید 27: 27بوژي سه تكه با تعليق ثانويه Gloucester Metalastic Bogie- اين بوژي در انگلستان طراحي شده و سعي بر آن بوده كه تا حد امكان ساده باشد. - از فنرهاي شورون ارتجاعي به جاي فنرهاي فلزي معمولي و كفشكهاي ضربه‌گير اصطكاكي و همچنين كشوهاي بولستر استفاده شده‌است. بولستر بر روي فنر شورون (لاستيكي) دوگانه و در روي نقطة مياني قابهاي جانبي قرار گرفته است.- به اين طريق بيشتر قطعاتي كه در بوژي معمولي سائيده مي‌شوند از طراحي حذف مي‌گردد.

اسلاید 28: 28Articulated Secondary Suspension Three-Piece Bogie- اين طرح براي اصلاح عملكرد بوژيهاي سه تكه ارائه شده است.- براي اين منظور دو طرح ارائه شده كه در هر دو، يك مكانيزم مفصل بين دو محور چرخها به قطعات اصلي بوژي سه تكه اضافه شده است. افزودن مكانيزم مفصل نياز به استفاده از قابهاي جانبي غير استاندارد و بولستر ويژه دارد.بنابراين، اين آرايش را نمي‌توان به عنوان يك روش تبديل ساده براي بوژيهاي سه تكه قلمداد نمود.

اسلاید 29: 29بوژي سه تكه با تعليق ثانويه مفصل‌دار- در هر دو طرح آداپتورهاي دو طرف هر مجموعه چرخ و محور بوسيله بازوهاي U شكل كه به سمت داخل جهت داده شده‌اند به يكديگر متصل شده اند. حركت طولي چرخها توسط فنرهاي لاستيكي بين آداپتورها و قابهاي كناري محدود شده‌اند.- در طرح اول (نوع List)، بازوهاي U شكل از طريق اتصالات الاستومتري كه در مركز مجموعه و در زير بولستر و يا به صورت خارج از مركز و در داخل بولستر قرار گرفته و با استفاده از سوراخهاي مربوط به ميل ترمز به يكديگر متصل شده اند.

اسلاید 30: 30بوژي سه تكه با تعليق ثانويه مفصل‌دار

اسلاید 31: 31بوژي سه تكه با تعليق ثانويه مفصل‌داردر طرح دوم (نوع Scheffel)- در طرح دوم بازوهاي U شكل بوسيله ميله هاي مورب قطري كه از سوراخهاي مخصوصي در بولستر عبور كرده اند به يكديگر متصل مي شوند.در هر دو طرح مكانيزم مفصل اجازة چرخيدن چرخها در جهات مختلف و حول محورهاي عمودي را مي‌دهند.

اسلاید 32: 32 بوژي سه تكه با تعليق ثانويه مفصل‌دار نوع Scheffel

اسلاید 33: 33بوژي سه تكه Scheffel

اسلاید 34: 34بوژي سه تكه با تعليق ثانويه مفصل‌داراتصالات مفصلي جهت بهبود عملكرد بوژي سه تكه در مسير مستقيم و مسير منحني بكار گرفته شده‌اند.در مسير مستقيم از لوزي شدن بوژي جلوگيري شده و در نتيجه احتمال هانتينگ كاهش مي‌يابد.در مسيرهائي كه بتدريج انحنا پيدا مي‌كنند، چرخها اجازه دارند تا يك موقعيت شعاعي را كه به صورت طبيعي يك چرخ در مسير منحني با شعاع بسيار زياد به خود مي‌گيرد، به دست آورند.براي منحنيهاي چرخ و ريل در شرايط جديد، استاندارد مخروطي شدن چرخ (201) اجازه منحني شدن آزادانه را در صورتي كه شعاع انحنا در حدود نيم مايل يا بيشتر باشد، مي‌دهد.

اسلاید 35: 35بوژي سه تكه با تعليق ثانويه مفصل‌دارموقعي كه شعاع انحنا كمتر از نيم مايل باشد، مخروطي شدن نمي‌تواند جبران انحنا را بكند.يك مجموعه چرخ آزاد نمي‌تواند يك انحناي تند را بپيمايد چون در خالي كه چرخ خارجي ميل به عقب كشيده شدن را دارد، چرخ داخلي ميل جلو رفتن را دارد.بطور مشابه، مجموعه چرخهاي بوژي سه تكه مفصل‌دار مي‌تواند فقط در منحنيهاي آرام به صورت واقعي در حالت شعاعي حركت كند (R  0.5 miles).هنگامي كه R  0.5 miles ، مجموعه چرخهاي بوژي مفصل‌دار در وضعيتي مي‌مانند كه كمترين شعاع براي چرخش آزاد نسبت به قاب بوژي ايجاد شود.

اسلاید 36: 36بوژي سه تكه با تعليق ثانويه مفصل‌داربوژي حالت لغزش به خود مي‌گيرد كه موجب مي‌شود تا مجموعه چرخها نتواند در وضعيت شعاعي ايده‌آل قرار گيرد.در هر صورت، مجموعه چرخها در وضعيت مناسبتري نسبت به بوژي معمولي قرار مي‌گيرد.براي مخروطي شدن چرخ كمتر از 201، كمترين شعاع براي انحنا گرفتن آزاد كم و يا زياد شدن آن به تناسب انجام مي‌گيرد. قطر چرخ و اندازة ريل نيز بر اين عامل اثر مي‌گذارند.

اسلاید 37: 37بوژي سه تكه با تعليق ثانويه مفصل‌دار مزايا عملكرد در مسير مستقيم و مسير قوسدار، بخصوص با شعاعهاي بزرگ در مقايسه با بوژي سه تكه معمولي بهبود مي يابد.اين بوژي داراي قطعاتي مشابه با بوژي سه تكه معمولي است و بنابراين ساخت آن ساده مي باشد.تعمير و نگهداري آن مشكل نيست، زيرا تفاوت آن با بوژي سه تكه معمولي كم است.

اسلاید 38: 38بوژي سه تكه با تعليق ثانويه مفصل‌دار معايببا شيب مخروطي استاندارد 1 در 20 براي چرخ، مجموعه چرخ و محور فقط در مسيرهاي با قوس آرام مي توانند حركت مناسب داشته باشند كه بوژي سه تكه معمولي نيز چنين است.براي آنكه چرخها در تمام قوسها موقعيت شعاعي خود را حفظ نمايند بايد، بعنوان مثال، از استاندارد مخروطي 1 در 5 استفاده شود.خصوصيت خود چرخشي self steering بوژيهاي مفصل‌دار بستگي به محروط چرخ دارد. در عمل، مخروط چرخ در اثر استفاده نحت تاثير سايش مستهلك مي‌شود. اين پديده بر موقعيت شعاعي چرخ در قوسها تاثير مي‌گذارد.مخروطي شدن چرخ غيراستاندارد بوژي مفصل‌دار مشكلات سرويس را به همراه دارد.

اسلاید 39: 39بوژي با تعليق اوليه

اسلاید 40: 40بوژي با تعليق اوليه

اسلاید 41: 41بوژي با تعليق اوليهساختار اين بوژي در شكل قبل داده شده است.بدنة آن H شكل بوده و از طريق ريخته‌گري يا طرق ديگر ساخته مي‌شود. داراي يك صفحه مركزي در مركز بوژي و نگهدارنده‌هاي جانبي در هر طرف مي‌باشد.فنرهاي تعليق اوليه بين بدنه و ياتاقان چرخها قرار مي‌گيرد.لقي طولي و جانبي براي ياتاقان چرخها با استفاده از راهنماهاي قائم تامين مي‌شود.ميرائي اصطكاكي توسط كفشكهاي تحت فشار فنرها بوجود مي‌آيد.

اسلاید 42: 42بوژيهاي با تعليق اوليه انواع رايج1- بوژي Y25 2- بوژي GPS Gloucester3- بوژي British Acclamation4- بوژي Wagon Union5- بوژي Symington XL

اسلاید 43: 43بوژي Y25 - اين بوژي اروپائي با تغييرات جزئي بوسيله تهيه كنندگان متعدد ساخته مي‌شود.- نوع امريكاي شمالي آن با نامMaxi ride شناخته شده و قسمتهائي مانند چرخ محورها و تجهيزات ترمز را مطابق استاندارد راه آهن امريكا در خود جاي ميدهد.قاب ساخته شده متشكل از شاسي اصلي با پروفيل قوطي شكل و قاب جانبي با مقطع I است.كشوهاي عمودي براي جعبه ياتاقانها در لبه‌هاي انتهائي قاب قرار گرفته و فنرهاي مارپيچ در هر سمت جعبه ياتاقانها تعبيه شده‌اند.

اسلاید 44: 44بوژي Y25فنرهاي حلقوي در بالهاي جانبي و در ضربه‌گيري اصطكاكي متناسب با بار توسط كفشكهاي اصطكاكي در يك طرف اين مجموعه قرار داشته كه با نيروي فنري تامين شده از سيستم فنر‌بندي با اتصالات مربوط به قاب متصل است.

اسلاید 45: 45بوژي Y25

اسلاید 46: 46بوژي Y25

اسلاید 47: 47بوژي Y25

اسلاید 48: 48بوژي Gloucester GPSاين بوژي در انگلستان توسعه يافته است.قاب آن متشكل از يك مقطع مربع با شكاف مركزي و قاب جانبي است.جعبه ياتاقانها با راهنماهاي عمودي در شكافهاي عمودي قرار مي‌گيرند.فنرهاي حلقوي بدون بار در هر طرف و كفشكهاي ضربه‌گير توسط سيستم فنر‌بندي با فنرها مستقيماً تحت فشار است.صفحه مركزي كروي و بالشتكهاي جانبي در تماس دائم تحت فشار فنري نصب شده‌اند.

اسلاید 49: 49British Steel Axle Motion Bogieاين بوژي در انگلستان ساخته شده است.شاسي بوژي متشكل از يك شكاف با پروفيل قوطي و دو قاب جانبي ريختگي است كه با يكديگر جوش شده‌اند.جعبه ياتاقانها به شكل بالهائي در شكافهاي عمودي قرار داشته كه فنرهاي حلقوي بدون بار را در خود جاي داده و كفشكهاي ضربه‌گير كه متناسب با بار در‌گير مي‌شوند نيز وجود دارند.حركت جانبي چرخ يا محور نيز توسط حركت گوشواره‌اي آداپتورهاي ياتاقان موجود در جعبه محور كنترل مي‌شود. سنتر شدن اين قسمت بصورت خودكار انجام مي‌شود.يك صفحة مركزي كروي و ياتاقانهاي جانبي تحت تماس دائم نيز وجود دارند.

اسلاید 50: 50Wagon Union Bogieاين بوژي در اروپا طراحي شده است.شاسي آن يك تكه و تعليق آن از نوع فنر تخت (پارابوليك) مي‌باشد.فنرهاي سيستم تعليق بخشي از ضربه‌گيري جانبي را فراهم مي‌نمايند.يك صفحة مركزي كروي و بالشتكهاي جانبي (صفحات لغزنده) در تماس دائم نيز وجود دارند.كليه بوژيهاي نوع H و H665 در راه آهن ايران، از اين نوع مي‌باشند.

اسلاید 51: 51 Wagon Union Bogie در راه آهن ايرانحساسيت خاص اين بوژيها در برابر ضربات عمودي موجب شده است تا فنرها دچار شكستگيهاي متعدد گردند.ناوداني U شكل اين بوژي در بسياري از موارد دچار ترك خوردگي شده‌اند.بار محوري طراحي اين بوژي 20 تن مي‌باشد.

اسلاید 52: 52Bogie Symington XL اين بوژي جهت تركيب مزيتهاي نوع تعليق اوليه و مشخصات مطلوب بوژي سه تكه يعني هزينة پائين توليد سازة فولادي ريخته شده و تعادل كامل بارهاي چرخ طراحي شده است. اين بوژي از يك بولستر كه بر روي يك جفت قاب كناري قرار دارد تشكيل مي‌شود به نحوي كه قابهاي كناري مي‌توانند نسبت به بولستر چرخيده و معادل بودن بار چرخها را تامين نمايند.جعبه ياتاقانها در شكافهاي عمودي قرار داشته و فنرهاي حلقوي در هر طرف نيز وجود دارند. كفشكهاي اصطكاكي ضربه‌گير نيز كه با نيروي فنر كار مي‌كنند در شكافها قرار دارند.

اسلاید 53: 53بوژي با تعليق اوليه مزايابدنة صلب اين بوژي لوزي‌گون نمي‌شود، در نتيجه احتمال وقوع هانتينگ در مسير مستقيم نسبت به بوژي سه تكه كمتر مي‌باشد.جرم نامعلق در اين بوژي كم است، زيرا فقط جرم مجموعة چرخ و محور نامعلق است. در نتيجه بارهاي ديناميكي قائم روي مسير كوچكتر خواهند بود.كاسه ترمز روي بدنه نصب شده و در نتيجه سايش ناشي از ضربه و ارتعاش كم است.

اسلاید 54: 54بوژي با تعليق اوليه معايبدر مقايسه با معيارهاي لازم براي يك بوژي ايده‌آل، بوژي با تعليق اوليه در مسيرهاي قوسدار عملكرد رضايتبخشي ندارد.مجموعه چرخ و محور جلو، نسبت به ريلها در وضعيت منحرف قرار گرفته و چرخهاي جلو همانند بوژي سه تكه هنگام غلتش تحت تاثير نيروهاي جانبي واقع مي‌شوند.مجموعه چرخ و محور عقب به سمت ريل داخلي رانده شده و بنابراين در وضعيت تماس نامناسبي قرار مي‌گيرد.در نتيجه، چرخها دچار لغزش شده و نيروهاي جانبي در چرخها بوجود مي‌آيد.در اين بوژي نيروهاي جانبي چرخها نسبت به بوژي مفصل‌دار بزرگترند.

اسلاید 55: 55بوژي با تعليق اوليه

اسلاید 56: 56بوژيهاي خاصبوژيهائي كه در زمره انواع ارائه شده نبوده و طراحي آنها بر اساس اهداف خاصي صورت مي پذيرد. انواع رايج:Scales Radial Primary Suspension (RPS)Aluisuisse AluminumGloucester LTFيك نمونه از اين نوع، بوژي فرمان پذير Scales مي‌باشد.

اسلاید 57: 57بوژي خاص Scales RPS

اسلاید 58: 58بوژي خاص با تعليق اولية شعاعي Scales RPSبدنة اين بوژي به شكل H بوده و داراي صفحة مركزي و نگهدارنده‌هاي جانبي به صورت متداول مي‌باشد.فنرهاي تعليق، راهنماها و ياتاقانهاي چرخ روي قابهاي جداگانه نصب شده‌اند، كه اين قابها در دو انتهاي بدنه نصب شده‌اند.اين قابها مي‌توانند به طور افقي روي ياتاقانهاي كم اصطكاك حركت نمايند و وضعيت آنها توسط مكانيزم فرمان در دو طرف بوژي كنترل مي‌شود.مكانيزم فرمان از طريق اهرم‌بندي به بدنة واگن متصل شده و به گونه‌اي طراحي شده كه هنگام حركت در پيچ بتواند مجموعة چرخها را در وضعيت شعاعي مناسب قرار دهد، (شكل بعد).

اسلاید 59: 59بوژي خاص با تعليق اولية شعاعي

اسلاید 60: 60مزاياي بوژي خاص با تعليق اولية شعاعياين نوع بوژي كلية مشخصه‌هاي يك بوژي ايده‌آل را داراست. در مسير مستقيم دچار حركت عرضي و در نتيجه هانتينگ نمي‌شود، زيرا مجموعة چرخها از طريق مكانيزم فرمان مسير خود را حفظ مي‌كند.چرخها در قوسها حالت راديال گرفته و در نتيجه نيروهاي روي فلنج چرخ كوچكتر بوده و در نتيجه سايش چرخها، سايش ريل و مقاومت غلتشي در مسير قوسدار كاهش مي‌يابد.وزن نامعلق كم موجب كاهش بارهاي ضربه‌اي قائم بر روي مسير مي‌گردد.

اسلاید 61: 61بوژي خاص با تعليق اولية شعاعي معايبهزينة اولية اين بوژي به علت دارا بودن مكانيزم فرمان، نسبت به بوژيهاي سه تكه معمولي يا بوژيهاي تعليق اوليه، بالاتر است.تنظيم دقيق اهرم‌بندي سيستم هدايت فرمان در زمان بهره‌برداري نيز ضروري است.

اسلاید 62: 62بوژي خاص Aluisuisse Aluminum

اسلاید 63: 63بوژي آلومينيومي سوئيسيسازه اين بوژي از يك بولستر آلومينيومي و چهار بازوي طولي كه در چهار گوشه بولستر مي‌توانند بچرخند تشكيل شده‌است.ياتاقانهاي چرخ در جعبه‌هاي خود در انتهاي خارجي بازوها قرار دارند.يك فنر شمش طولي زير بازوها در هر طرف قرار دارد و انتهاي فنرها به بازوها توسط كابل كشي و درست در جعبه ياتاقانهاي چرخ متصل است. وسط فنر شمش با زير بولستر در گير است.يك صفحه مركزي كروي در بولستر قرار داشته و تكيه‌گاههاي ياتاقانهاي جانبي در قسمتهاي انتهائي بولستر قرار دارند. بازوهاي ترمز نيز از جنس آلومينيوم هستند.

اسلاید 64: 64بوژي آلومينيومي سوئيسي مزاياكاهش چشمگير وزن در مقايسه با ساير بوژيها (مزيت عمده).متعادل بودن بار چرخها در مسيرهاي ناهموارنقاط سايش محدود شده شامل كاسه مركزي، ياتاقانهاي جانبي و چهار اتصال پيني كه بازوهاي گردنده را به بولستر متصل مي‌سازند.

اسلاید 65: 65بوژي آلومينيومي سوئيسي معايبهزينة ساخت سازة آلومينيومي بمراتب بيشتر از سازة فولادي است.بواسطة عدم چرخش فرمانپذير چرخ، نيروهاي جانبي در قوسها زياد است.

اسلاید 66: 66بوژي خاص Gloucester LTF

اسلاید 67: 67بوژي خاص Gloucester LTFهدف از ساخت اين بوژي انگليسي توليد بوژي سبك وزني كه كاهش نيروهاي ديناميكي عمودي و جانبي را در ريل به همراه داشته باشد، بوده است.اين بوژي داراي ياتاقان‌بندي داخلي و متشكل از سيستم فنر‌بندي اوليه و ثانويه مي‌باشد.قاب آن به صورت H ساخته مي‌شود.فنر‌بندي اوليه از نوع حلقوي است كه بين گوشه‌هاي قاب و جعبه‌هاي محور جانبي نصب مي‌شوند.فنر‌بندي ثانويه از يك زوج فنر الاستيك كروي كه بوژي را مستقيماً به واگن متصل مي‌كند، تشكيل شده‌است. اين فنرها راحتي عملكرد بوژي را در جهات طولي و جانبي فراهم مي‌سازند.

اسلاید 68: 68بوژي خاص Gloucester LTF مزاياوزن كاهش يافتة بوژي LTF در مقايسه با بوژيهاي ياتاقان خارجي مهمترين مزيت آن مي‌باشد.طرح خاص تعليق ثانويه به شكل زوج فنر، موجب كاهش اعمال بارهاي ديناميكي به ريل مي‌گردد.وجود سيستم تعليق اوليه از ديگر مزاياي اين طرح است.دسترسي به اجزاي سيستم ترمز در اين طرح آسانتر است.

اسلاید 69: 69بوژي خاص Gloucester LTF معايبسازة اين بوژي پيچيده بوده در نتيجه هزينة اولية و هزينة نگهداري آن بيشتر از ساير بوژيها است.وضعيت قرار گرفتن ياتاقان داخلي با وضعيت نصب آشكارسازهاي متداول براي ياتاقان داغ سازگاري ندارد. به علت عدم پيش‌بيني فرمانپذيري براي چرخها، انتظار مي‌رود كه نيروهاي جانبي در قوسها، قابل ملاحظه باشند.

اسلاید 70: 70واگن آونگي

اسلاید 71: 71The self-steering HS bogie, well tried and service-proven for optimum wheel life and energy savings.

اسلاید 72: 72 طبقه‌بندي بوژيهاانتهاي مبحث سوم

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید