صفحه 1:
مباني طراحي بوژي
3( طبفهبندي بوزیها
دانشکدة مهندسي راهآهن
دانشگاه علم و صنعت ایران
صفحه 2:
طبقه بندي بوژي واگنهاي
باري
بوژي باري ایدهآل
پارامترهاي اصلي در طراحي این بوژیها با
انتظارات مصرف کننده تعبین ميشود:
* سرعت حمل بار و بنابراینن پايداري در
سرعتهاي بالا
* سرعت بهره برداري مناسب, بار محوري و
تناژ بالا نیازمند به استحکام و پايداري در برابر
نيروهاي مختلف
صفحه 3:
الف: ملزومات عملکرد بوزي
* عدم وجود تکان عرضي در خط مستقیم تا سرعت
km/s 120
* حرکت مناسب چرخ و محور روي قوس جهت به
حداقل رساندن نيروهاي جانبي
* کیفیت حرکت قابل قبول هرگ کاربردهاي ویژه
* تعادل در برابر بارهاي عمودي اعمال شده به چرخ
* جرم بدون فنر پائین جهت کاهش بارهاي ديناميکي
صفحه 4:
ب: ملزومات سازگاري فني بوژي
* قابلیت تعویض اکثر قطعات با بوژيهاي موجود
در راه آهن
* چرخ و محور و پروفیل چرخ استاندارد ۰
* استاندارد بودن سیستم تعلیق و مولفههاي آن
* تجهیزات استاندارد ترمز در حد امکان
* قابلیت بقاء در محیط راه آهن
4
صفحه 5:
يك نمونه ایدهآل
جهت رسیدن به طرح يك بوزي باري ایدهل,
بوژيهاي سه تکه مطرح شده اند.
بوژيهاي سه تکه اساتشاً جهت فعاليتهاي حمل
3 نقل سنگین انتخاب شدهاند.
بوژيهاي سه تکه در دهه 1950 با طرحي
تا استاندارد و قیمت اولیه پائین ساخته
ی
صفحه 6:
بوژي سه تکه
Three Piece Bogie
این بوزي از سه قسمت اصلي تشکیل شده
است که عبارتند از:
1- گهواره 015167
2 و 3 قابهاي كناري 5313265 5106
قطعات فوق از طریق ريختهگري ساخته
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
طبقه بندي بوزیها
بوژيهاي واگن را میتوان بسته به ساختار, تعلیق و
ترکیب بندي آنها به چهار نوع كلي تقسیم نمود:
* نوع سه تکه با تعلیق Secondary apgili
Suspension
* نوع سه تکه با تعلیق ثانویه و مفصلدار
Articulated
Primary Suspension aJol نوع با تعليق *
Unique pol نوع ٠»
9
صفحه 10:
انواع رایج
Ride Control
¢ Barber Established
° ACF
* Cushioned Journal Pads Generic Bogie
¢ Barber Cross Anchored Bogie
¢ Diagonal Cross Anchor Rods
٠ National Casting Swing Motion Bogie
¢ Rockwell Express Bogie
* Gloucester Metalastic Bogie
10
صفحه 11:
بوژي سه تکه با تعلیق ثانویه
٠ شامك يك بواج کوقات تسد
* فنرهاي تعليق بين دو انتهاي بولستر و وسط هر قاب قرار دارند.
* همریل دو از انتهاي قابهاي جانبي از طریق آداپتورها روي
یاتاقانمان دعن جر 5 مجة#قرار كرفتة انر
Plans so els KAGE, Slaalia, * رک ؤي بولشتتر قرار
م يكيرد.
* نحوه اتصال بدنه واگن و بوژي امکان چرخش بوژي نسبت به
بدنه در مسيرهاي قوسدار را فراهم میسازد.
* بولستر و قابهاي كناري معمولاً از جنس فولاد ریخته گري
11
صفحه 12:
بوزي سه تكه با تعلیق :
با تعلیق ثانویه
* ياتاقانهاي کنا i as oe
So
موجب col = طرف
iF. : نگه داشتن وگن از
7 نمودن حرکات. غلتشي dine Ao
تو
ee بر کول اي جانس اجام
صفحه 13:
بوزي سه تكع | تعلیو
ار 4 تإنويه
صفحه 14:
بوژي سه تکه با تعلیق نانویه
* هزینه اولیه پائین
٠ عمر كاري زياد
9 ساختار ساده
* سرویس و نگهداري آسان
صفحه 15:
بوزي سه تكه با تعليق ثانويه
٠ عملكرد ضعيف در سرعتهاي بالا در مسير مستقيم
و قوسدار
احتمال بروز هانتینگ در سرعت بالا در مسير مستقيم
اثرات مخرب پدیده هانتینگ:
- ساتيدگي چرخها
- انتقال ارتعاشات به بدنه واگن و محموله
- تسریع در فرسودگي بوژي
- خروج از خط
صفحه 16:
بوژي aw تکه با تعليق ثانويه
؟ در مسیر قوسدار بوژي تمایل به لوزي شدن
صفحه 17:
بوژي سه تکه با تعلیق نانویه
٠ در نتيجة لوزي شدن:
- چرخه ا براي حرکت ببه جلو دچار لغزش
جانبي خواهند شد.
- این لغزش موجب تماس شدید فلنج چرخها
3کناره رل مشد کال ناش" ازدآدن
مقاومت غلتشي جرخها را افزايش میدهد.
- سايش شديد در جرخ و ريل ايجاد ميشود.
17
صفحه 18:
بوژي سه تکه با تعلیق ثانویه
معایب
. قابهاي جانبي تعلیق ندارند و بنابراين در
معرض ضربه هاي بزرگ ناشي از
ناهمواريهاي مسير خواهند بود.
بسرعت سائيده شود.
* وزن نامعلق اين نوع بوژي زياد است و باعث
ايجاد بارهاي ديناميكي بزرئه روي مسير
میگردد.
18
صفحه 19:
بوژي سه تکة ۲ تعليق ثانويه
سكج ۱ .۸
دو نوع از این بوژي بیشتر مورد استفاده هستند که تفاوتشان
در نوع سیستم استهلاك اصطكاكي بکار گرفته در فنر بندي
آنها ميباشد.
- اولين نوع كه بنام Ride Control معروف است از
كفشكهاي اصطكاكي كوه شكل با نيروي فنري كه در بين
بولستر قرار دارد و در اثر تماس با هدایت کنندههاي
بولستر در قابهاي جانبي سائیده ميشود. استفاده ميکند.
- دومين نوع كه به Barber Stabilized معروف است از
كفشکهاي اصطكاكي گوه شكلي استفاده ميکند که در
جائی بین بولستر کم توسظ فنرهاي کنازق و به موازات
فنرهاي تعلیق محکم شده است. قرار گرفته است.
19
صفحه 20:
بوژي سه تکه با تعلیق نانویه
بوزي مونتاز شده ۸0۳
اين بوژي نوع پیشرفتهتر بوژيهاي معمولي
ريختهگري شده سه تكه مي باشد.
از يك جفت قابهاي کناري مونتاژ شده جعبهاي
شکل تشکیل شده است.
ياتاقانهاي كناري حمال نیرو درست روي فنرها
قرار دارند. يك جفت ضربهگيرهاي هيدروليك
بت گهواره و قابهاي كناري هر طرف وجود
دارد.
20
صفحه 21:
صفحه 22:
بوژي سه تکه با تعلیق ثانویه
Cushioned Journal Pads Generic
Bogie
با هدف تولید بوژي بهتر و با صرف هزينة کمتر, تعدادي از تولید
کنندگان بوزیهاتی را وارد بازانتمواهاند کهاز,نوارهاي ارتجاعي
بین آداپتورهاي یاتاقانها و قابهاي كناري استفاده ميکند. هدف از
كاربرد آين توارها به 'شوج<ذيل اسيك
- جذب درصد كمي از شوكهاي عمودي
- ايجاد درجهاي از راحتي جانبي Lateral Cushioning
- ایجاد قابلیت خود گردیدن براي مجموعه چرخها به تغداد مخدود
قابهاي جانبي مخصوصي براي جادادن نوارهاي ارتجاعي در ناحية
ياية ستون ۳60651۵1 مورد نیاز است. شکافهاي طولي در پاية
ستون باید براي ایحادقانانت خودگزدشي:در چرخها افزایش
یابند.
22
صفحه 23:
بوژي سه تکه با تعلیق ثانویه
Barber Cross-Anchored Bogie
- هدف از توليد اين بوي محدود نمودن
حركت قاب كناري در محدودة ريل است تا
ميزان هانتينكّ را كاهش داده وتا حدي
ميزان خودكردش بودن جرخها را تامين
ید.
صفحه 24:
بوژي سه تکه با تعلیق ثانویه
Diagonal Cross Anchor Rods
- این بوژي شبیه به بوژي نوع قبل بوده با اين
تفاوت که ميلههاي ضربدري از طریتق
مفصلهاي ارتجاعي به ای در قابهاي
کناري داح باية ستوها متصااست.
- ميلههاي ضریدري از زیر گهواره و در مرکز
بوژي عبور مي
نوارها اجازة ی به چرخها در محدودة
م نواره و شکاف پاية ستون و
فيل جرخها را ميدهد.
صفحه 25:
National Casting Swing Motion
Bogie
- طراحي این بوژي در جهت بهبود حرکات جانبي بر اساس
قرازدادن گوشوارههاي یکسان اسث:
- بولستر روي فنرهائي که به صورت صفحهاي هستند قرار
فته و خود این صفحه فتري بر روي لبدهاق تيز طولي در
زیر شکاف بولستر و در قابهاي كناري قرار گرفته است.
- لبههاي تیز قابهاي كناري در پاية ستون با آداپتورهاي باتاقان
درگیر هستند. به این طریق قابهاي کناري مانند اتصال
گوشوارهاي عمل ميکنند
- ارتباط داخلي ضفگ6ف 53 قا اي کنار و" به هم متصل
ميکند. از لوزي شدن قابها جلوگيري ميکند. بنابراین خطر
هانتینگ در بوژي کاهش ميیابد.
صفحه 26:
بوژي سه تکه با تعلیق ثانویه
Rockwell Express Bogie
- هدف از طراحي این بوژي نگهداشتن مجموعه بر روي خط بوده
است که منجر به حذف لوزي شدن قابهاي كناري ميشود.
- هر يك از قابهاي كناري به شکل يك ستون حلقوي بوده که در هر
انتوا به صفیت مد راهم دی اما بك oH Seg,
- بولستر روي فنرها قرار گرفته و توسط راهنماهاي عمودي بر روي
قايهايکناري مه مباني آنمها گراز تفت است. انتهاي
خارجي بازوهاي يك قاب کناري توسط مفصلهاي تويي Ball
5 به بازوي مربوطه و در قاب روبروئي متصل مي باشد.
- با اين شيوه قايها به موازات يكديكر قرار كرفته و ميتوانند كمي
نسديت نه يكديكز بجلكدد 5د 51 زماتكاتي كه ريل نافيزان است در
جهت مساوي نمودن بار جرخها لازم ميشود.
26
صفحه 27:
بوژي سه تکه با تعلیق تانوبه
Gloucester Metalastic Bogie
- این بوژي در انگلستان طراحي شده و سعي بر آن
بوده که تا حد امکان ساده باشد.
- از فنرهاي شورون ارتجاعي به جاي فنرهاي فلزي
Fu, > SSeS ape lathe 2 طکاکي و
همجنين كشوهاي بولستر استفاده شدهاست.
بولستر بر روت فنر شورون (لاستيكي) دوكانه ودر
روي نقطة مياني قابهاي جانبي قرار كرفته است.
- به اين طريق بيشتر قطعاتي كه در بوژي معمولي
سائيده ميشوند از طراحي حذف ميگردد.
27
صفحه 28:
Articulated Secondary
Suspension Three-Piece
Bogie
اين طرح براي اصلاح عملكرد بوزيهاي سه تكه ارائه -
شده است.
- براي این منظور دو طرح ارائه شده که در هر دو,
يك مکانیزم مفصل بین دو محور چرخها به قطعات
اصلي بوژي سه تکه اضافه شده است.
- افزودن مکانیزم مفصل نیاز به استفاده از قابهاي
جانبي غیر استاندارد و بولستر ویژه دارد.
- بنابراین, این آرایش را نميتوان به عنوان يك روش
تبدیل ساده براي بوژيهاي سه تکه قلمداد نمود.
28
صفحه 29:
مح 270
- در هر دو طرح آداپتورهاي دو طرف هر مجموعه چرخ و
محور بوسیله بازوهاي نا شکل که به سمت داخل جهت
oslo )ناگ عدیگر معطللة تایه درف طولي
چرخها توسط فنرهاي لاستيكي بین اداپتورها و قابهاي
كناري محدود شدهاند.
- در طرح اول (نوع (List بازوهاي U شکل از طریق
اتصالات الاستومتري که در مرکز مجموعه و در زیر
بولستر و یا به صورت خارج از مرکز و در داخل بولستر
قرار گرفته و با استفاده از سوراخهاي مربوط به میل
ترمز به یکدیگر متصل شده اند.
29
صفحه 30:
بوژي سه تکه با تعلیق ثانویه
ند 1
05552527
> بوؤى سه عکه با کم رکنگن USHERS
صفحه 31:
ZEN oat.
)50۴61161 در طرح دوم (نوع
در طرح دوم بازوهاي تا شکل بوسیله میله -
هاي مورب قطري که از سوراخهاي
مخصوصي در بولستر عبور کرده اند به
- در هر دو طرح مکانیزم مفصل اجازة
چرخیدن چرخها در جهات مختلف و حول
محورهاي عمودي را ميدهند.
صفحه 32:
برزی سه تکه با کمرشکن ( توح (Sohetfel
صفحه 33:
Scheffel aSi aw sjg:
صفحه 34:
FON ice
- -اتضالا Poy RS rece Pla hoc ,7545 سه تكن رفسير
مستقيم و مسير منحني بكار فته شدهاند.
3 مستقیم از لوزي شدن بوژي جلوگيري شده و د
kes ا له نت
- درافسيرظ ا كةمتدريخ انغنا بيدا مج كن جَركُهَا اجازه دارتد
جا با بوقعی آشغاگی رااكه یور ريعي يك جرخ در
سير منحني با شعاع بسيار زياد به خود ميكيرد. به دست
وريد
- براي منحنيهاي چرخ و ریل در شرایط جدید, استاندارد
مخروطي شدن چرخ (۲:۱) اجازه منحني شدن آزادانه را در
صورتي که شعاع آنحتا در خدود نیم مایل با بیشتر باشد.
ميدهد.
34
صفحه 35:
FEN ice
- موقعي که شعاع انحنا کمتر از نیم مایل باشد. مخروطي
شدن نميتواند جبران انحنا را بکند.
- يك مجموعه چرخ آزاد نميتواند يك انحناي تند را بپیماید
جون در خالي كه جرخ خارجي ميل به عقب كشيده شدن
را دارد, جرخ داخلي ميل جلو رفتن را دارد.
7 يطور صثابة “م جهو كي جر كهاة اتوناقا تنه تكهمفصك دان
ميتواند فقط در منحنيهاي ارام به صورت واقعي در
(Re 0.5 miles) nS eS > claw cll
- هنگامي که ۳168 0.5 > 8 ٠ مجموعه چرخهای Spm
مفصلدار در وضعيتي ميمانند که کمترین شعاع براي
چرخش آزاد نسبت به قاب بوژي ایجاد شود.
صفحه 36:
بوژي سه تکه با تعلیق ثانویه
مفصلدار
بوژني حالت لغزش به خود ميگیرد که موجب
مي شود نا ah gory جرخها نتواند در وضعيت
شعاعي ایدهآل قرار كيرد.
در هر صورت. مجموعه چرخها در وضع A
مناسبتري نسبت به بوژي معمولي قرار ميگیرد.
براي مخروطي شدن چرخ کمتر از ۲۰۲۱, کمترین
شعاع براي انحنا گرفتن آزاد کم و يا زیاد شدن آن
به تناسب انجام ميگیرد. قطر چرخ و اندازة ریل
نيز بر اين عامل اثر ميگذارند.
صفحه 37:
مخصا 7۱
مزایا
عملکرد در مسیر مستقیم و مسیر قوسدار.
بخصوص با شعاعهاي بزرگ در مقایسه با
بوژي سه تکه معمولي بهبود مي يابد.
© اين SIH داراي قطعاتي مشابه با بوژي aw
تکه معمولي است و بنابرلین ساخت ol ساده
مي باشد.
* تعمیر و نگهداري آن مشکل نیست. زرا
تفاوت Lol بوذي aw تکه معمولي کم است.
37
صفحه 38:
2
معايب
BE sl Abas Sats by د20 بزاي a cS Beier
چرخ و محور فقط در مسيرهاي با قوس آرام مي توانند حرکت
مناسکذآشته نازشند که بوزي ستهتکه فعمولي تیر متیر اشت:
براك انا 5 ها بر ستاظ قوسواوقعیت تا و9 را حفظ
نماكد تايلك تعرواك مثال 19 سياد ا لج قوطي 1 در 5
استفاده شود
توس خود چرخشي 5۱۵67100 561۶ بوژيهاي مفصلدار
به محروط جرخ دارد. در عمل, مخروط جرخ در أثر
استفاده نحت تا این OSs GaSe
موقعیت شعاعي چرخ در قوسها تاثیر ميگذارد.
* مخروطي شدن چرخ,غیلاستاندارد بولَق مقضلدار مشکلات
شترویس را پمرههزا کرد
38
صفحه 39:
صفحه 40:
axle se rae
صفحه 41:
بوژي با تعلیق اولیه
ساختار این بوژي در شکل قبل داده شده است.
- بدنة آن 1 شکل بوده و از طریق ريختهگري یا طرق دیگر
ساخته ميشود.
- داراي يك صفحه مرکزي در مرکز بوژي و نگهدارندههاي
جانبي در هر طرف ميباشد.
- فنرهاي تعلیق اولیه بین بدنه و یاتاقان چرخها قرار ميگیرد.
- لقي طولي و جانبي براي یاتاقان چرخها با استفاده از
راهنماهاي قائم تامین ميشود.
- ميرائي اصطكاكي توسط کكفشکهاي تحت فشار فنرها
بوجود ميآید.
41
صفحه 42:
بوزيهاي با تعلیق اولیه
انواع رایج
1- بوژي ۷25
GPS Gloucester is jg -2
British Acclamation بوژي -3
Wagon Union js ja -4
Symington XL بوژي -5
صفحه 43:
- اين بوژي اروپائي با تغييرات جزئي بوسیله تهیه کنندگان
متعدد ساخته ميشود.
د امريكاي شمالي آن با نام7106 12 شناخته شده
i ثي مانند چرخ.محورها و تجهيزات ترمز را
مایق استاندارد راه آهن امریکا در خود جاي میدهد.
- قاب ساخته شده متشکل از شاسي اصلي با پروفیل
قوظي Toul 1 gloat Osis ls ede
- کشوهای عمودي براي جعبه پاتاقانها در لبههاي انتهائي
قاب قرار گرفته و فنرهاي مارییج در هر سمت جعبه
یاتاقانها تعبیه شدهاند.
43
صفحه 44:
فنرهاي حلقوي در بالهاي i بي و در
ضرعت اصطکا دس تنا قب ۱ 2 1وسط
كفشكهاي اصطكاكي در يك طرف اين
مجموعه قرار داشته که با نيروي فنري
تامین شده از سیستم فنربندي با اتصالات
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
Gloucester GPS sj
- اين بوژي در انگلستان توسعه یافته است.
قاب هل اريك تک so SAT ears
و قاب جانبي است.
جعبه ياتاقانه ابا راهنماهاي عمودي در شكافهاي
عمودي قرار ميگيرند.
فنرهاي eo بدون بار در هر طرف و کفشکهاي
ضربهگیر تو سط سیستم فنربندي با فنرها مستقیماً
فشار است.
صفحه مركزي كروي و بالشتكهاي جانبي در تماس
دائم تحت فشار فنري نصب شدهاند.
صفحه 49:
49
British Steel Axle Motion
Bogie
ابن بوژي در ,ان لكان نا 6ق شخ اطلت.
متیشکل از ب کات البروفيد قوط :؟ ذو قاب
"SRS es tiivos ی
جعبه باتاقانها به شکل بالهاتي در شکافهاي عمودي قرار داشته
فنرگا ی تلغوی بدون رورا درهود حای اه و کفشکهاي 45
صر كفيك 5ك 10 بام اکتا ربا رد رگی ره ثبو تور وجود دارند.
یی روط رکب کوش وا رها Coe aN oh Ss
آدامتورهای بأباهان خیحود دی هار کل مشود سر
شدرداوت قسمت کی کت و قار ارجام مم شین
يك صفحة مركزي كروي و ياتاقانهاي جانبي تحت تماس دائم
نیز وجود دارند.
صفحه 50:
Wagon Union Bogie
اين بوژي در اروپا طراحي شده است.
شاسي آن يك تكه وت 2 لذن از نوع مات 7
فنرهاي سیستم تعلیق بخشي از ضربهگيري جانبي
را فراهم مينمایند.
يك صفحة مركزي كروي 3 بالشتكهاي جانسبي
(صفحات لغزنده) در تماس دائم نيز وجود دارند.
كليه بوزيهاي نوع 9H ۴3665 در راه آهن ایران,
از اين نوع مي باشند.
صفحه 51:
Wagon Union Bogie
در راة اهن ايران
- حساسيت خاص اين بوزيها.در برابر ضربات
عمودي موجب شده است تا فنرها دجار
شكستكيهاي متعدد كردند.
- ناوداني تا شکل این بوزي در بسياري از
موارد دچار ترك خوردگي شدهاند.
- بار محوري طراحي این بوژي 20 تن
صفحه 52:
52
Bogie Symington XL
- این بوژي جهت نرکیب مزيتهاي نوع تعلیق اولیه و مشخصات
مطلوب بوژي سه تکه يعني هزينة پائین تولید سازة فولادي
رتخته هه تقاولث کامل با رهاج گرم فجن ناگ
اين بوزي از يك بولستر كه بز روي يك جفت قاب كناري قرار
دارد تشکیل ميشود به نحوي که قابهاي کناري ميتوانند
ay Me بولستر چرخیده و معادل بودن بار چرخها را تامین
نمایند.
LY pthc ae وساف اوعدي كوا واشتسعه و فترهاي
خلقوي درهرا وود زازند. کنشکهاي اصطكاكي
ضربهكير نيز كه با نيروي فنر کار ميکنند در شکافها قرار
دارند.
صفحه 53:
بوژي با تعلیق اولیه
مزایا
- بدنة صلب اين بودي ب لوزي كون نميشود, در
نتیجه احتمال وقوع هانتینگ در مسير مستقيم
تنبت هار خشید تکلاکگتر پاش
- جرم نامعلق در اين بوژي کم است. زیرا فقط
جرم مجموعة چرخ و محور نامعلق است. در
نتيجه بارهاي ديناميكي قائم روي مسير
كوجكتر خواهند بود.
- كاسه ترمز روي بدنه نصب شده و در نتيجه
53
صفحه 54:
بوژي با تعلیق اولیه
معایب
در مقایشه باهتاتهای لان Sito: ds Slo ابدملَلتَوژي با
تعلیق اولیه در مسيرهاي قونبدار عملگرّه رضایثبخشي ندارد.
مجموعه چرخ و محور ig te نسبت به ریلها در وضعیت
منحرف قرا رگرفته و چرخهاي جلو همانند پوژي سه تکه
م غلتش تحت تاثیر نيروهاي جانبي واقع ميشوند.
مجموعه چرخ و محور عقب به سمت ریل داخلي رانده شده
و بتایزاین دم وصفی؟ مالس ناهناوقبي اقزاز مي
در نتیجه, چرخها دچار لغزش شده و نيروهاي جانبي در چرخها
بوجود ميآید.
در اين بوژي نيروهاي جانبي چرخها نسبت به بوژي مفصلدار
بزرکترند.
صفحه 55:
بوژي با تعلیق اولیه
بووص با حطلیق ازالید در مسیر قواتدان
صفحه 56:
بوژيهاي خاص
بوژيهائي که در زمره انواع ارائه شده نبوده و طراحي
انواع رایج:
- Scales Radial Primary Suspension (RPS)
- Aluisuisse Aluminum
- Gloucester LTF
يك نمونه از این نوع, بوي فرمان يذير 502165
ميباشد.
صفحه 57:
بوژي خاص ۲۳5 ٩50۵165
- یرژی خاص با تملیق اولية شماعی
صفحه 58:
58
بوژي خاص
با تعلیق اولية شعاعي 2825 5062165
بدنة این بوژي به شکل ۲ بوده و داراي صفحة مركزي و
نگهدارندههاي جانبي به صورت متداول ميباشد.
فنرهاي تعلیق, راهنماها و ياتاقانهاي چرخ روي قابهاي جداگانه
نضب شدهاند, که:این؛قابها ردو انتهاي بدنه نضب آشدهاند.
این قابها ميتوانند به طور افقي روي باتاقانهاي کم اصطکاك
حرکت نمایند و وضعیت آنها توسط مکانیزم فرمان در دو
طرف بوژي کنترل ميشود.
مکانیزم فرمان از طریق اهرمبندي به بدنة واگن متصل شده
و به گونهاي طراحي شده که هنگام حرکت در پیج بتواند
مجموعة چرخها را در وضعیت شعاعي مناسب قرار دهد,
(شکل بعد).
صفحه 59:
-برژی خاص با تعلیق اولیة شعاعی در مسیر قوسدار.
صفحه 60:
مزاياي بوژي خاص با تعلیق
اولية شعاعي
اینن نوع بوژدي کلیه.مشخصههاييك بوژي ایدهآل را
داراست.
- دورمسير مسشتقيم.دجار.جركة إعرضي و دن نتيجه هانتيئق
نميشود, زیرا مجموعة جرخها از طريق مكانيزم فرمان
مسير خود را حفظ ميكند.
- جرخها در قوسها حالت راديال كرفته و در نتيجه نيروهاي
روي فلنج جرخ كوجكتر بوده و در نتيجه سايش جرخهاء
ايش ريل و مقاومت غلتشي در مسير قوسدار كاهش
مييابد.
- وزن نامعلق کم موجب کاهش بارهاي ضربهاي قائم بر
روي مسير ميگردد
60
صفحه 61:
بوژي خاص با تعلیق اولية شعاعي
- هزينة اولية این بوژي به علت دارا بودن
مکانیژم فرمان, نسبت به بوژيهاي سه تکه
معمولي یا بوژيهاي تعلیق اولیه, بالاتر است.
- تنظیم دقیق اهرمبندي سیستم هدایت
فرمان در زمان بهرهم_برداري نیز ضروري
لست .
صفحه 62:
62
بوزي خاص Aluisuisse
جح ۳
صفحه 63:
بوژي آلومينيومي سوئيسي
- سازه این بوژي از يك بولستر آلومينيومي و چهار بازوي طولب
که در چهار گوشه بوا ميتوانند بچرخند تشکیل شدهاست.
3 باتاقانهای چرخ در جعبههاي خود در انتهاي خارجي بازوها قرار
دارند.
- يك فنر شمش طولي زیر بازوها در هر طرف قرار دارد و
انتهاگتفترها اوه aus? jo caw yf US SIS La gs
تاتاقانهای سرخ لا رکفت وش طا فنر مش از تزا
sh atts
- ايك صفحه مركز 15 الس يل فرار ؟النقنة ب لكيذكاههاي
يتاقانهاي جانبي در قسمنهاي انتهائي بولستر قرار دارند.
- بازوهاي ترمز نیز از جنس آلومینیوم هستند.
63
صفحه 64:
بوژي الومينيومي سوئيسي
مزایا
- کاهش چشمگیر وزن در مقایسه با سایر
بوژیها (مزیت عمده).
- متعادل بودن بار چرخها در مسيرهاي ناهموار
- نقاط سایش محدود شده شامل کاسه
مركزي, ياتاقانهاي جانبي و چهار اتصال پيني
که بازوهاي گردنده را به بولستر متصل
ميسازند.
صفحه 65:
بوژي الومينيومي سوئيسي
- هزينة ساخت از الوقينيومي بمراتب
بيشتر از سازة فولادي است.
نيروهاي جانبي در قوسها زياد است.
صفحه 66:
66
Gloucester yol> sj:
صفحه 67:
بوژي خاص 6۶10100605101
۱۳
هدف از ساخت این بوژري انگليسي تولید بوژي سبك وزني که
کاهش نيروهاي ديناميکي عمودي و جانبي را در ریل به همراه
داشته باشد, بوده است.
- این بوات دارامریااقانندی وال و سکل uy
فنربندي اولیه و ثانویه ميباشد.
- قاب آن به صورت ۲ ساخته ميشود.
قزر بندي اتلاحه ار نو ماع هه اس كا رركن كوو اك قافا
جعبههاي محور جانبي نصب ميشوند.
- فنربندي ثانویه از يك زوج ee الاستيك كروي که بوژي را
یمابه.واکن مت د كت تشکیل تفندهانشت. اين فنرها
راحتي عملکرد بوني il} در جهات طولي و جانبي فراهم
ميسازند.
67
صفحه 68:
Gloucester yol> بوژي
LTF
- وزن كاستوجالكة و (#رمقا بسكا زيهاي
باتاقاک ار خومممتریر کیان اش
طرح خاص تعلیق ثانویه به شکل زوج فنرء موجب
كاهش اعمال بارهاي ديناميكي به ريل ميگردد.
- وجود سيستم تعليق اوليه از ديكر مزاياي اين طرح
- دسترسي به اجزاي سيستم ترمز در اين طرح
erates bul
صفحه 69:
Gloucester yol> بوژي
LTF
معایب
سازة اين SIH بيجيده بوده در نتيجه هزينة اولية
و هگ نکمدازي آن بیستمان شایر ۱۸۳ است.
وضعيت قرا ركرفتن يأتاقان داخلي با وضعيت
نصب اشكارسازهاي متداول براي ياتاقان داغ
سازكاري ندارد.
به علت عدم پيشبيني فرمانيذيري براي جرخهاء
انتظار مي رودكة نيروهاي جانبي در قوسهاء قابل
صفحه 70:
70
صفحه 71:
The self-steering HS bogie, well tried and
service-proven for optimum wheel life and
energy savings.
71
صفحه 72:
طبقهبندي بوزیها
انتهاي مبحث سوم
