صفحه 1:
صفحه 2:
نظریه های یادگیری
استاد: جناب آقاى يزدانى
صفحه 3:
exe dal
مبانی فلسفی رویکردهای نظری بادگیری
صفحه 4:
معرفت جیست ؟
حدود آن جیست؟
چگونه می توان معرفتا کسب كرد؟
مبادی کسب معرفت چه چیزی است؟
صفحه 5:
1- در حیطه معرفت شناسی است.
پاسخ به این پرسش ها2-در حیطه تجربی نیست. در کل در حیطه فلسنی است
۱
3- دارای رویکرد تجربی است. . دو دیدگاه تجربه گرایی وخردگرایی
صفحه 6:
1- ار سطو(تجربه کرایی): معرفت حاصل از تجربه است. ارئی نیست.
دو دیدگاه
2-فلاطون(خرد گرایی): کسب معرفت از
طریق انديشه است. دانش فطری است
صفحه 7:
حسی حاصل از بازنگری فکری روابط بین چند تجزیه حسی است
تجربه
oe ۳ met 5 8 ی
معرفتی منهوم ها و تصویر های ذهنی حاصل تأثیرات حسی هستند به این معنا که نسخه بی
واسطه تاثیرات حسی هستند یا ترکیبی از چندتصور مرکب .
صفحه 8:
1- حسی نگری
2-کاهش گرایی
3-متداعی گرایی
4-ماشین گرایی
صفحه 9:
به عبارت دیگر همه آنجه را که در ذهن داریم از طریف گذر گاه هایی حسی وارد ذهن شده است
صفحه 10:
منظور از کاهش گرایی این است که تمام تصورات مركب قابل تجزيه به تصورهای ساده و اولیه هستند
صفحه 11:
منظور این است که معرفت و شناخت حاصل تداعی و مجاورت در تجزیه است.
صفحه 12:
همانطور که ماشین ها از عناصرساده هایی تشکیل شده اند ذهن چیز پیچیده ای
نيست به اين معنا که با قواعد ساده جمع پذیری میتوان خصوصیات تر کیبات پیچیده
ee
تداعی را صرفا برمبنا ویژگی های تصورات ساده اولیه توصیف کرد.
صفحه 13:
فلسفه خرد گرایی بر این اعتقاد که تنها خرد با عقل منبع اصلی معرفت به شمار می آید نه مرجعیت؛ وحی؛شهود با
.داده های حسی
خر د كرايان قبل هر جيز از ديدكاه كاملا موی در خوصوص نقش داده هاى حسی در از ساختواقعیت با نظر تجريه
...كراين دارند
درخصوص شكلها يا مفروضات تفسيرى در بين خردكرايان اختلاف نظر وجود دارد ولى اشاره همه انها به طور كلى به
... بك طبقه عام از حقايق انتزاعى و درعين حال بديهى است. ماذند مفروضات جوهريت اشيا
صفحه 14:
ode dh. از نتقاس تبریا کرایان با تدردگرایان حور تحضوص مبنای معرفت
بر اساس تبیینی که خرد گرایان در خصوص مبنای معرفت ارایه نموده اند وانتقاد های بیشماری از جانب آنها بر تجزیه
..:گرایان وارد دشده است که در اين میان مفروضه های پیشبینی دارای اهمیت خاصی میباشد.مثال مفروضه ی پیشینی
نمونه ای از پدیده ای پیشبینی که توسط خرد گرایان عرضه شده است و پیش فرض علیت در رویدادهای تکراری در
...كستره زمانی - مکانی است
یکی دیگر از اين انتقادهای عمومی خردگرایان سنتی این است که نظریه تجزیه گرایی در خصوص ادراک حسی
نمیتواند یکبارچگی بافت های ادراکی و نقش رابطه ای را در بجود آمدن این یکپار چگی ادراکی به صورت رضایت
صفحه 15:
US grils Ul Saye شايع أو إنتقات ale
حمله خردگرایان به تجربه گرایی به عنوان نظریه ای در باب محتویات ذهنی به میزان قابل
...توجهی ذهنی به میزان قابل توجهی موفقیت آمیز بوده
در انتقادی دیگر خردگرایان عنوان میکنند که نظریه تداعی کرایی ذهن قادر نیست که یک
...سازمان اختباری بدون داده ادراکی تحمیل WS
صفحه 16:
نظریه های رفتاری مبتنى بر تجربه گرایی نظریه های پاولف»گاتری»هال»اسکینرو...
نظریه های يادكيرى
نظریه های wh مبتنى بر خردكرايى 20 نظريه هاى كشتالت-نظريه هاى نوبيازه
صفحه 17:
د ی
همه نظريه بردازان مجموعه مشتركى از روابط را كه صحت آنها در سطح عينى به
اثبات رسيده است ميبذيرند بنابراين همه نظريه ها همه واقعيات عينى را ميبذيرند با
اين حال تفاوتهايى كه بين دو نظريه ديده ميشود بيشتر مربوط به نحوه تفسير است.
صفحه 18:
وفتری stalin
1-ذهن در برابر بدن
2-یکپار چگی تجربه ها در برابر مجزا بودن آن ها
3-جبرگیری در برابر انتخاب فعال
4-میانجی های پیرامونی در برابر میانجی های مر کزی
5-فراگیری عادت در برابر فراگیری ساختهای شناختی
6-ضرورت يا عدم ضرورت تقویت
7-یادگیرنده منفعل در برابر یادگیرنده فعال
8-انتقال آموزش به واسطه polis همانند با به وسیله اصول آموزی
صفحه 19:
مدتی همه فکر میکردند بين ذهن و بدن همزیستی وجود دارد تا اين ک واتسون اظهار داشت که چیزی به نام ذهن
وجود ندارد ار نظریه واتسون که بنیان گذار دیدگاه رفتاری بود منجرو با پاسخ هایی شد که به بدن به محرک های
محیطش میدهد واتسون جنبشی را به راه انداخت که به رفتار گرایی مشهور شد.
در دوران حاضر اصطلاح های ساده ی ذهنء هشیاری یا زندگی روانی به اصطلاحات جدیدی تبدیل شده اند. اگرچه
مفاهیم جدیتر» بسیار ظریف تر هستند؛ اما نوعی جدایی ذهن از بدن را القا می کنند.
صفحه 20:
روانشناسان تاکید دارند که روانشناسی باید رفنار ارگانیزم کامل را در هر لحظه مطالعه کند و
واحد بررسی؛ ارگانیزم کاملی است که با اشیای موجود در محیط اش تعامل می کند.در صورتی
.که رفتار گرایان معتقدتد ما بايد باسخ هاى خرد و جداكانه را مطالعه كنيم
صفحه 21:
sos co pS pies برایر انتغاب فعالق
رفتارگرایان انسان را ار گانیزم منفعل میدانند که توسط نیرو های محیطش(خارجی) شکل میگیرد
و پیامد ها در کنترل رفتار اهمیت زیادی دارد در مقابل برخی به خصوص شناخت گرایان با اين
.عقيده كه انسان در شگل گیری رفتارش نقش اندکی دارند به شدت مخالف اند
صفحه 22:
میانجی غای پیر|مونی حر بوایر میالبنی فای مرگزی
رفتارگرایان در توجیه رفتار موجودات بیشتر به نقش خورده رفتار های عضلانی به عنوان رها ساز
رفتارهای زنجیره ای تاکید دارند در صورتی که شناخت گرایان در توجیه رفتار هدف جویانه
موجودات به نقش انتظارات و خاطرات و باد ها اشاره میکنند که همه محتوای ذهنی شناختی دارند
.و جز فرآیند های مر کزی به شمار می آیند
صفحه 23:
فر[گیری عاست سر برایر فر[گیری سانعتفای شناندتتی
:رفتارگرایان در توضیح این که چه چیزی آموخته میشود اصلاحات زیر را به کار میبرند
تداعیهای محرک_پاسخ»عادت ها و وابستگی ها (کسب عادات)
:در صورتی که شناخت گرایان بیان میدارند
اطلاع با خبرانتظارات طرح واره ها ؛اصول »بینش ها و ساخت های شناختی
صفحه 24:
به نظر اكثر رفتاركرايان» تقویت یک شرط لازم بری یادکیری است برای آنها؛ تقویت عامل شکل
گیری تداعی های محرک پاسخ بوجود آمدن وابستگی های آموخته شده و تغییر پاسخ دهی های
موجود زنده می باشد در مقابل» اکثر روان شناسان شناخت گرا معتقدند که یادگیری مستقل از
تقویت انجام می كيرد و برای ایشان» کاری که تقویت انجام دهد این است که ار گانیسم با اطلاعاتی
همراه می کنند به صورت مشوقی برای تبدیل آموخته ها به عملكرد» عمل مى كنند.
صفحه 25:
alls 6 متفعلح هدز ب رأب ريا كيريد £8 pSisle
به نظر رفتارگرایان بر اساس نظریه لوح سفید جان لاک تجارب حسی در تشکیل محتوای ذهن
اهمیت زیادی دارد بر همین اساس در آموزش نیز به گزینش و کاربرد هدفهای رفتاری تاکید
میکنند.
در مقابل روانشناسان شناختی بر این باورند که ذهن لحظه تولید مثل لوح سفید نیست بلکه فعال
بوده و قادر است مشوق متنوع را سبک سنگین کند.
=
صفحه 26:
أنتقاك [مووش به واسطبٌ عناصر ضمانن يا به وسيل sine] yea)
رفتارگرایان عموما برای انتقال يادكيرى به نظريه عناصر هماذند ثرندايك تكيه
ميكنند در صورتيكه شناختكرايان بر انتقال اصول يا اصول آموزى تاكيد ميكنند.
صفحه 27: