تحقیق و پژوهش

مبانی نظری و عملی پژوهش

tahghigh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مبانی نظری و عملی پژوهش”

مبانی نظری و عملی پژوهش

اسلاید 1: به نام خدای هستی بخشارایه پروژه درس روش تحقیقاز فصل نهم کتاب مبانی نظری و عملی پژوهش روش های مشاهده

اسلاید 2: روش های مشاهده فصل نهم

اسلاید 3: همانطور که شنیدن و گوش کردن با هم متفاوت است و شنیدن غیر ارادی است و بی هدف اما گوش کردن هدفمند است بنابراین همانطور نیز فرق است بین دیدن اطراف و مشاهده دقیق چیزی یا رفتاری. پژوهشگر برای مشاهده که اساسی ترین شیوه کسب اطلاعات درباره جهان پیرامون ماست خود را به آزمایشگاه، کتاب یا آزمون و مصاحبه محدود نمی کند رفتار اجتماعی مردم را در یک محیط طبیعی مشاهده می کند گاهی اوقات پژوهشگر چیزی را که مطالعه می کند به صورت مستقیم مشاهده می کند و گاهی نیز به تجربه های گزارش شده دیگران متکی است و گاهی پژوهش های دیگران ،گزارش های آماری و کتاب های راهنما را مشاهده میکند.

اسلاید 4: مشاهده ممکن است هدف های متنوعی داشته باشد در پژوهش ممکن است هدف اکتشافی باشد و برای افزایش بینش محقق به کار برده شود و یا اینکه هدف ممکن است جمع آوری اطلاعات اضافی باشد پس از مشاهده ممکن است به عنوان یک روش ابتدایی برای جمع آوری داده ها استفاده شود همچنین ممکن است مشاهده در موقعیت های واقعی زندگی یا در آزمایشگاه اتفاق بیفتد دامنه مشاهده ممکن است از انعطاف پذیری کامل تا استفاده از ابزارهای رسمی و از پیش تعیین شده امتداد داشته باشد مشاهده باید دقیق و منظم باشد مشاهده منظم با مشاهداتی که مردم در زندگی روزمره خودشان دارند متفاوت است مشاهده گر علمی چه کارهایی می کند او فقط به آن دسته از مشاهداتی که در رابطه با هدف پژوهش است توجه دارد بیشتر علاقمند به تعیین این است که چه چیزی باعث می شود که عوامل مهمی همراه رفتار معینی هستند به عبارت دیگر آنچه را یک رفتار اتفاق می‌افتد همچنین او بر خلاف عامه مردم علاقمند است تا آنچه را که مورد مشاهده قرار می دهد ثبت کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهدمحاسن روش های مشاهده

اسلاید 5: ابزار اولیه جمع آوری اطلاعات اعضای جسمی انسان هستند (اگر کسی نقص جسمی داشته باشد در این امر دچار مشکل میشود مثل ضعف بینایی) اگرچه می توان از دوربین های ویدیویی و ضبط نیز استفاده کرد همچنین در بسیاری از پژوهش ها پژوهشگر ممکن است خسته باشد این نیز یک عامل بحرانی است و موجب اختلال و انحراف در اطلاعات می شود همچنین ممکن است جزئیات حادثه فراموش شود یا عوامل عمده مورد غفلت قرار گیرد همچنین در مورد بعدی ما اغلب به مشاهده پدیده هایی می پردازیم که با آن توجه داریم و روی آن متمرکز می شویم بنابراین به این موضوع ادراک انتخابی می گویند مورد بعدی این است که حواس انسان ابزار ضعیفی برای اندازه گیری و سنجش است یک ویژگی دارد که در آغاز مشاهده با اهمیت به نظر می رسد پس از گذشت زمان ممکن است اهمیت و ارزش خود را از دست بدهد همچنین واکنش‌های عاطفی و همدردی امکان دارد از ثبت اطلاعات به صورت واقعی خودداری کند در واقع مانع ثبت اطلاعات به صورت واقعی شود مانند همدردی با افرادی که در بیمارستان های روانی بستری هستندمشکلات مشاهده

اسلاید 6: موضوع بسیار مهمی که نباید از آن غفلت کنیم این است که قبل از انجام مشاهده باید به دقت تعیین کنیم که چه چیزی باید مورد مشاهده قرار بگیرد پژوهشگر به یک طرح یا برنامه دقیق بری زمینه نیاز بسیار دارد در این برنامه زیر نوع مشاهده چگونگی اجرای مشاهده و نحوه ثبت آنچه که مشاهده می شود باید مشخص شود مثلاً در مورد نحوه ثبت باید بدانیم که از دفترچه یادداشت استفاده کنیم یا دوربین فیلمبرداری و یا ضبط صوت همچنین باید تعیین کنیم که قصد داریم همه رفتار را مورد مشاهده قرار بدهیم یا نمونه‌ای از رفتار شخص مرد مشاهده را بنابراین باید و آموزش افرادی که قصد انجام مشاهده دارند توجه بسیار ویژه ای داشته باشیماجرای مشاهده

اسلاید 7: پژوهشگر باید بداند که ساختار مشاهده را چگونه تدوین و صورت بندی نماید در این مرحله پژوهشگر باید این فعالیت‌ها را انجام دهد: 1- مشاهده به افرادی محدود شود که باید مورد مشاهده قرار گیرد 2- عمل مشاهده در شرایط معین و در زمان مشخص انجام گیرد مثلاً توافق شود که در عصر یکشنبه ساعت ۵ در محل مورد نظر باشد 3- از یک روش مشخص و هنجار شده برای ثبت اطلاعات استفاده نمایدساختار مشاهده

اسلاید 8: شاهده بدون ساختار برای مشاهده پدیده های طبیعی به کار برده می شود مثل حادثه پلاسکو در مشاهده بدون ساختار دستکاری آنچه که باید مورد مشاهده قرار گیرد دشوار است مشاهده بدون ساختار روشی است که در مشاهده فعال به کار برده می شود در این زمینه باید پژوهشگر به 4 سوال در مشاهده فعال پاسخ دهد 1- پژوهشگر واقعاً علاقه مند به مشاهده چه چیزی است 2- مشاهدات چگونه باید ثبت شود مثلاً کاغذ و قلم یا دوربین 3- برای اطمینان از درستی مشاهدات پژوهشگر از چه رویکرد هایی استفاده خواهد کرد 4- رابطه بین مشاهده گر و مشاهده چگونه باید باشد مثلاً دوستانه باشد یا منطقیمشاهدات بدون ساختار

8,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید