علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

مبانی و روش تدریس تعلیم و تربیت دینی در دوره ابتدایی

mabani_va_raveshe_tadrise_talim_va_tarbiate_dini

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مبانی و روش تدریس تعلیم و تربیت دینی در دوره ابتدایی”

مبانی و روش تدریس تعلیم و تربیت دینی در دوره ابتدایی

اسلاید 1: به نام معبود یگانهالگوهای نمونه تدريسبررسی يك واحد يادگيری طراحی آموزشیمبانی و روش تدريس تعليم وتربیت دینیدر دوره ی ابتدايی

اسلاید 2: گرد آورندهـ:معلمـ(s.d)

اسلاید 3: نمونه فرم طراحی آموزشی يک درس (طرح درس روزانه)١ کودک دوست داشتنی (پايه ی دوم)٢ لبخند پيامبر (پايه ی سوم)٣ برای دوست (پايه ی چهارم)٤ باغ سری (پايه ی پنجم)٥ يکتا (پايه ی پنجم)٦ صبح روز بعد (پايه ی پنجم)٧ جشن بزرگ (پايه ی دوم)

اسلاید 4: طراحی درس براساس فعاليت های يک واحد يادگيری (طرح درس روزانه)عنوان درس: پايه: بخش: زمان کل تدریس:هدف اصلی درس:اهداف مرحله ای فعاليت های ياددهی يادگيری و محتوای آن زمان ومکانارزش يابیبرای رسيدن به هدف اصلیچند گام بايد بردارم؟تعيين کردن اين نکته که کدامفعاليت در ابتدا و کدام درادامه و يا انتها قرار گيرد؟و چرا؟دستور العمل دقيق نحوه ی انجام فعاليت برای پاسخ به اينسؤال که نقش فراگير و معلم در اين فعاليت چيست و هرکدام چه وظيفه ای به عهده دارند؟ و چه کاری را چگونهبايد انجام دهند؟ از چه محتوايی استفاده می شود؟مدت انجامهر فعاليتو مکان آنمعلم بعد از انجام هرفعاليت از خود می پرسدکه آيا دانش آموزان بهاين هدف رسيدند يا نه؟آيا اين فعاليت مناسببود يا نه؟گام اول:گام دوم:گام سوم:گام چهارم:گام پنجم:گام ششم:گام هفتم:گام هشتم:گام نهم:

اسلاید 5: طراحی درس براساس فعاليت های يک واحد يادگيری (طرح درس روزانه) (شماره )١عنوان درس:کودک دوست داشتنیپايه: دوم ابتدايیبخش: امامتزمان کل تدريس:دو زمان ٥٠ دقيقه ای در ايام محرم ویاماه شعبانهدف اصلی درس:آشنايی دانش آموزان با ميزان احترام امام حسين (ع) نزد پيامبر و زوايای کوتاهی از حماسه ی عاشورا و محرماهداف مرحله ایفعاليت های ياددهی يادگيری و محتوای آنزمان ومکانارزش يابیبرای رسيدن به هدف اصلیچند گام بايد بردارم؟تعيين کردن اين نکته کهکدام فعاليت در ابتدا وکدام در ادامه و يا انتهاقرار گيرد؟ و چرا؟دستور العمل دقيق نحوه ی انجام فعاليت برای پاسخ به اينسؤال که نقش فراگير و معلم در اين فعاليت چيست و هرکدام چه وظيفه ای به عهده دارند؟ و چه کاری را چگونهبايد انجام دهند؟ از چه محتوايی استفاده می شود؟مدتانجام هرفعاليت ومکان آنمعلم بعد از انجام هرفعاليت از خود می پرسدکه آيا دانش آموزان بهاين هدف رسيدند يا نه؟آيا اين فعاليت مناسببود يا نه؟گام اول: ايجاد انگيزهو فضای دوست داشتنیبرای شروع درس و ايجادحال و هوای علاقه نسبتبه امام حسين (ع)به تصاوير صفحه ی ٤٢ و ٤٣ نگاه کنيد و به اين سؤالاتبه صورت فردی و شفاهی پاسخ دهيد ( ٥ نفر). چراکودک لبخند می زند؟ به نظر شما آن فرد بزرگ تر کيست؟و چرا؟ خورشيد با نگاهش چه می خواهد بگويد؟ حالبه صفحه های ٤٤ و ٤٥ نگاه کنيد. ابتدا سؤالات را بهکنار دستی و سپس به جمع پاسخ دهيد ( ٣ نفر). کودکانشادند يا غمگين؟ چرا؟ ارتباط اين تصاوير با تصاوير قبلیچيست؟٧ دقيقهکلاسدرس ٥دقيقهکلاسدرسپاسخ اين ٥ نفرمناسب بود و حال وهوای لازم را ايجادکرد؟ آيا توانستند اين٣ نفر ارتباط مناسبیبين تصاوير اين ٤صفحه برقرار کنند؟گام دوم: ايجاد علاقهنسبت به رفتار پيامبر با امامحسين (ع)ابتدا کودکان را دو دوتا کنار هم قرار می دهم (نشسته ياايستاده) (از آن ها می خواهم که يکی امام و ديگری پيامبرباشد). سپس متن درس را با کمی حالت نمايشی می خوانمو از بچه ها می خواهم پس از شنيدن آن اين منظره را نشاندهند. سپس هر کدام احساس خود را ابتدا در يک يا دوجمله بنويسند و ٥ نفر در کلاس بخوانند.١٠ دقيقهکلاسدرسآيا توانستند احساسخود را به خوبی بهنمايش در آورند؟آيا احساس خود رابه صورت مکتوببه خوبی ارائه کردند.

اسلاید 6: گام سوم: با استفاده ازحس ايجاد شده می خواهماين قصه را به محرم وعاشورا ارتباط دهم.حال چشمان خود را ببنديد و يک دقيقه با خود فکرکنيد که شما چه کار يا کارهايی می کنيد علاقه ی خودتانرا به امام حسين (ع) نشان دهيد؟ (حدود ١٠ نفر پاسخمی دهند)٨ دقيقهکلاسدرسآياپاسخ هايشانبه سؤال مناسب بود.گام چهارم: ادامه ی هدفقبلی با انجام يک فعاليتلطيف و دوست داشتنی« دوست دارم » از دانش آموزان می خواهم فعاليتصفحه ی ٤٤ کتاب را (دوست دارم از آن چه درباره یمحرم می دانم نقاشی زيبايی بکشم) را به صورت فردیانجام دهند و آن را برای بغل دستی خود توضيح دهند.سپس در اين جلسه و يا جلسه ی بعد می خواهم که نفربغل دستی نقاشی دوستش و دوستش نقاشی او را بهکلاس توضيح دهد. چنان چه بعضی ها نقاشی را زودترتمام کردند، از آن ها می خواهم تا با نوشتن شعر يا نوحه ایآن را کامل تر کنند.٢٠ دقيقهکلاسدرسآيا نقاشی های مناسبیدر وقت تعيين شدهکشيدند؟ آيا توانستندتوضيحات مناسبو خوبی درباره اینقاشی خود بهدوستشان ارائه دهند؟گام پنجم: آشنايی بيش تربا امام حسين (ع) و استفادهاز بزرگ ترها برای يادگيریبيش ترطرح اين سؤال از اعضای خانواده و نزديکان تا جلسهبعد: مادر، پدر، اگر شما جمله ای يا چيزی به امامحسين (ع) می خواستيد بگوييد چه بود؟ چرا؟ سپس درجلسه بعد آن هايی که مايلند جواب والدين را در کلاسبخوانند.٢٠ دقيقهکلاسدرسآيا پاسخ های اولياءمناسب بود و توانستهبودند حس خوبی راايجاد کنند؟گام ششم: تکميل يادگيریو محقق کردن کامل هدفدرساز دانش آموزان می خواهم تا نقاشی های انجام شده درجلسه ی قبل را در کلاس توضيح دهند ( ٥ گروه)١٥ دقيقهکلاسدرسآيا نقاشی ها را به خوبیتوضيح دادند؟گام هفتم: تکميل يادگيریو جمع بندیکتاب کار را باز کنيد و پس از تکميل آن به من بگوييددوست داريد کدام طرف باشيد؟ چرا؟٥ دقيقهکلاسدرسآيا کتاب کار را تکميلکرده و دليل مناسبیارائه دادند؟

اسلاید 7: ( طراحی درس براساس فعاليت های يک واحد يادگيری (طرح درس روزانه) (شماره ٢)عنوان درس:لبخند پيامبرپايه:سومبخش:اخلاقزمان کل تدريس:٥٠ دقيقههدف اصلی درس: آشنايی با حفظ طبيعت و شيوه های استفاده ی صحيح از آن احساس مسئوليت در برابر حفظ طبيعت آشنايی با نحوه برخورد پيامبر با حيواناتاهداف مرحله ایفعاليت های ياددهی يادگيری و محتوای آنزمان ومکانارزش يابیبرای رسيدن به هدف اصلیچند گام بايد بردارم؟تعيين کردن اين نکته کهکدام فعاليت در ابتدا وکدام در ادامه و يا انتهاقرار گيرد؟ و چرا؟دستورالعمل دقيق نحوه ی انجام فعاليت برای پاسخبه اين سؤال که نقش فراگير و معلم در اين فعاليتچيست و هر کدام چه وظيفه ای به عهده دارد؟ و چهکاری را چگونه بايد انجام دهد؟ از چه محتوايی استفادهمی شود؟مدتانجام هرفعاليت ومکان آنمعلم پس از انجام هر فعاليتاز خود می پرسد که آيادانش آموزان به اين هدفرسيدند يا نه؟ آيا اين فعاليتمناسب بود يا نه؟گام اول: ايجاد زمينه ومقدمه لازم برای ورود بهبحثاز دانش آموزان می خواهم به تصوير درس نگاه کنند وبگويند چه ارتباطی بين عنوان درس (لبخند پيامبر) وتصوير کتاب وجود دارد و به سه تا پنج نفر اجازه اظهارنظر می دهم.٥ دقيقهکلاسدرسآيا دانش آموزان توانستندارتباط مناسب بين عنوان وتصوير را بيان کنند؟گام دوم: ادامه ی ايجادزمينه برای ورود به بحثبه نظر شما پيامبر (ص) چه زمان هايی لبخند بر لبانشانجاری می شود. هر کس به تنهايی دو دقيقه فکر کند،سپس نظر را بر روی کاغذ بنويسد.٥ دقيقهکلاسدرسآيا حدس و گمان هایدانش آموزان جالب ودر خور توجه بود؟ آيانمونه های خوبی ذکر کردند؟

اسلاید 8: گام سوم: دقت درريزه کاری ها و مشاهدهدقيق تصوير کتاباز دانش آموزان می خواهم دوباره به تصوير نگاه کنند وبگويند دست کشيده شده چه پيامی دارد؟ چرا تصويرگرد کشيده شده است؟ چرا نوک پرندگان باز است؟ (سهتا پنج نفر به صورت فردی پاسخ می دهند.)٥ دقيقهکلاسدرسآيا دانش آموزان توانستند بهظرايف تصوير خوب دقتکنند؟ آيا پاسخ هايشانقانع کننده بود؟ آيا حدسو گمان هايشان درست بود؟آيا توانستند دلايل لبخندپيامبر را بيان کنند؟گام چهارم: توجه بهموضوع درس و رفتارپيامبر در برابر حيواناتحال از دانش آموزان می خواهم به داستان کتاب توجهکنند و ببينند پيامبر (ص) برای چه موضوعی لبخند برلبانشان جاری شده است، سپس خودم قصه را با کمکحرکات دست و چهره و تغيير در لحن می خوانم و ازآن ها می خواهم در انتها بگويند چرا پيامبر خوشحالشد؟١٠ تا١٥ دقيقهکلاسدرسآيا توانستند دلايل لبخندپيامبر را بيان کنند؟گام پنجم: تعميم اهدافدرس به زندگی روزمرهآيا دوست داريد جای آن مرد باشيد که پرنده را دردستان خود نگه داشته بود؟ چرا؟ اگر در اين زمان باچنين افرادی يا بچه هايی که پرنده ها و حيوانات را اذيتمی کنند، روبه رو شويد، چه می کنيد؟ (به دانش آموزانفرصت داده می شود تا به صورت دو يا سه نفره درباره یموضوع مشورت کنند و يکی دو راه حل را بر رویتابلو يادداشت نمايند. سپس آن ها را خوانده، با کمکدانش آموزان توضيح می دهيم.)١٠ تا ١٥دقيقهکلاسدرسآيا توانستند تذکراتمناسبی را درباره ی کسانیکه پرندگان و حيوانات رااذيت می کنند، ارائه دهند؟گام ششم: احساس همزادپنداری با پرندگاناز دانش آموزان می خواهم کتاب کار خود را باز کنند وبنويسند اگر شما يکی از آن پرندگان بوديد، بعد از خجالتمرد از کارش چه رفتاری را از خود نشان می داديد وبه زبان بی زبانی چگونه از پيامبر تشکر می کرديد؟ چهمی گفتيد؟ آن را بنويسيد و سپس نوشته ی خود را با نفرکناری خود عوض کنيد و آن را برای هم بخوانيد.١٠ تا١٥ دقيقهکلاسدرسآيا توانستند احساس خودرا به خوبی روی کاغذبياورند؟ آيا نکات مناسبی رابه عنوان تشکر ذکر کردند؟گام هفتم: ارائه ی راه هایجديد کمک به حيواناتدو نفر دو نفر فعاليت (اکنون می توانی) را بخوانيد و پساز سه دقيقه مشورت، راه های پيشنهادی خود را (هرگروه يک راه کار) روی تابلوی کلاس بنويسيد. اينفعاليت را می توانيد در خانه انجام داده و نظرات اعضایخانواده را نوشته و به کلاس بياوريد.١٠ تا١٥ دقيقهکلاسدرسآيا راه های مناسبی را برایکمک به حيوانات پيشنهادکردند؟

اسلاید 9: ( طراحی درس براساس فعاليت های يک واحد يادگيری (طرح درس روزانه) (شماره ٣)عنوان درس:برای دوستپايه:چهارمبخش:اخلاقزمان کل تدريس:٥٠ دقيقههدف اصلی درس: آشنايی با برخی از وظايف و حقوق دوستان نسبت به يکديگر توجه به ويژگی های يک دوست خوب و راه های حفظ آن آشنايی با برخی از فوايد و آثار رعايت حقوق ديگراناهداف مرحله ایفعاليت های ياددهی يادگيری و محتوای آنزمان ومکانارزش يابیبرای رسيدن به هدف اصلی چندگام بايدبردارم؟تعیین کردن این نکته که کدام فعالیت درابتداوکدام در ادامه و يا انتهاقرارگیردو چرا؟دستور العمل دقيق نحوه ی انجام فعاليت برای پاسخ به اينسؤال که نقش فراگير و معلم در اين فعاليت چيست و هرکدام چه وظيفه ای به عهده دارند؟ و چه کاری را چگونهبايد انجام دهند؟ از چه محتوايی استفاده می کنند؟مدتانجام هرفعاليت ومکان آنمعلم بعد از انجام هرفعاليت از خود می پرسدکه آيا دانش آموزان بهاين هدف رسيدند يا نه؟آيا اين فعاليت مناسببود يا نه؟گام اول: پرسشاز درس قبلی (اين دوستی ها)بهمنظورآمادگی ذهنی برای آشناییبا ابعاد ديگردوست خوباز آن جايی که اين درس با درس قبلی ارتباط دارد، ازدانش آموزان سؤال می کنم اگر بخواهيد دوست را دريک جمله تعريف کنيد، چه می گوييد؟ (هفت الی هشتنفر نظرات خود را شفاهی ارائه می دهند).٧ ٨دقيقهکلاسدرسآيا پاسخ دانش آموزاننشان دهنده ی آمادگیلازم و فهم درست ازبرخی از ويژگی هایدوست خوب بود؟گام دوم: ايجاد زمينهبرای ورود به بحث وداستان ابوذراز دانش آموزان می خواهم فعاليت کتاب کار مربوط بهانتظارات » اين درس را باز کنند سپس در زير عبارتانتظارات خود را بنويسند و بعد از پنج « من از دوستميا شش نفر می خواهم نوشته ی خود را از روی متن درکلاس بخوانند.٧ ٨دقيقهکلاسدرسآيا انتظارات لازم رابه خوبی بيان نمودند؟

اسلاید 10: گام سوم: ايجاد زمينه وآگاهیاز وظايف يک دوست در برابردوست دیگربعد از فعاليت، از آن ها خواهم خواست فعاليت بعدیرا تکميل کنند و حدود پنج تا « انتظارات دوستم از من »شش نفر آن را در کلاس بخوانند.٧ ٨دقيقه کلاسدرسآيا انتظارات دوسترا به صورت بالعکسبه خوبی اظهار نمودند؟گام چهارم: آشنايیبا برخی از ويژگی هایدوستان پيامبر (ص)حال به دانش آموزان می گويم هر کدام از ما نسبت به همنکاتی را رعايت می کنيم. آيامايليد بدانيد رفتارياران پیامبربا ايشان به عنوان يک دوست چگونه بود؟ سپس باکمکچهار يا پنج نفرازدانش آموزان درس رادرکلاس میخوانیم(البته می توان دو پاراگراف آخررا با کمک دویا سه نفرازاز دانش آموزان به صورت نمايشی اجرا کرد).١٠ دقيقهکلاسدرسآيا به متن درسبه خوبی توجه کردند؟آيا توانستند به صورتديالوگ متن رابه خوبی بخوانند؟گام پنجم: جمع بندیو نتيجه گيریفعاليت دوست داری برايت بگويم را می خوانم و ازدانش آموزان می خواهم به صورت شفاهی به سؤالاتپاسخ گويند.٥ ٦دقيقه کلاسدرسيا نشانه های دوستخوب در رفتار ابوذررابه خوبی پاسخ دادند؟گام ششم: بسط وتوسعه ی يادگيری وايجاد خلاقيت و بيانصفات دوست درقاب تصویرفعاليت من می توانم را خوانده و فرصت داده می شود تاويژگی ها و صفات دوست خوب را در قالب نقاشی يا انشاتنظيم کنند برای جلسه ی بعد بياورند.………منزلآيا نقاشی ها نشان دهندهفهم درست دانش آموزاناز ويژگی های دوستخوب بود؟گام هفتم: ايجادخلاقيت و فضای شاداز دانش آموزان می خواهم تمرين دوم کتاب کار را کهنوشتن متنی زيبا با استفاده از کلمات داده شده است، بادادن يک فرصت ١٠ دقيقه ای برای خواندن در کلاسو يا يک فرصت يک دو روزه در منزل برای جلسه بعدانجام دهند.١٠ دقيقهدر کلاسدرس ودو روزدر منزلآيا توانستند متنمناسبی با استفادهاز کلمات داده شدهبنويسند؟کدامدانش آموزان خلاقيتبيش تری از خودنشان دادند؟

اسلاید 11: ( طراحی درس براساس فعاليت های يک واحد يادگيری (طرح درس روزانه) (شماره ٤)عنوان درس:باغ سریپايه:پنجمبخش:اخلاق و احکامزمان کل تدريس:١٠٠ دقيقه (دو جلسه ٥٠ دقيقه ای)هدف اصلی درس: آشنايی با مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و برخی نمونه های آن احساس وظيفه در مورد امر به معروف و نهی از منکر و نحوه تذکر دادن آشنايی بيش تر با مفهوم حلال و حرام و برخی از مصاديق آناهداف مرحله ایفعاليت های ياددهی يادگيری و محتوای آنزمان ومکانارزش يابیبرای رسيدن به هدف اصلیچند گام بايد بردارم؟تعيين کردن اين نکته کهکدام فعاليت در ابتدا وکدام در ادامه و يا انتهاقرار گيرد؟ و چرا؟دستور العمل دقيق نحوه ی انجام فعاليت برای پاسخ بهاين سؤال که نقش فراگير و معلم در اين فعاليت چيست وهر کدام چه وظيفه ای به عهده دارند؟ چه کاری را چگونهبايد انجام دهند؟ از چه محتوايی استفاده می کنند؟مدتانجام هرفعاليت ومکان آنمعلم پس از انجام هرفعاليت از خود می پرسدکه آيا دانش آموزان به اينهدف رسيدند يا نه؟ آيا اينفعاليت مناسب بود يا نه؟گام اول: ايجاد انگيزه وبررسی آموخته های قبلیدانش آموزانپازل های مختلفی ازتصاويرکارهای خوب وبددراختياردانش آموزان قرار می دهم (به عنوان نمونه برای يککلاس ٣٢نفره، آن ها را به هشت گروه چهارتايی تقسيممی کنم و به هر گروه دو پازل می دهم که درمجموع شانزدهپازل کار خوب و بد در اختيارشان قرار داده می شود).تخته سياه را با کشيدن خطی به دو قسمت تقسيم می کنم واز آن ها می خواهم پس از مرتب کردن تصاوير، آن ها را برروی کاغذ ديگری بچسبانند؛ سپس يک نفر از هر گروه،دو پازل مرتب شده را در تخته سياه با چسب بچسباند (درپاسخ به سؤال احتمالی دانش آموزان که کدام تصوير راسمت چپ يا راست قرار دهند، چيزی نمی گويم و اجازهمی دهم تا با اختيار خودشان تصميم بگيرند، تا کم کممتوجه شوند که آيا تصوير گروه خود را در جای مناسبنصب کرده اند يا خير.)١٥ دقيقهنمازخانهو يا يکفضایمناسببزرگ تراز کلاسآيا توانستند پازل ها راجور کرده و آن ها رادر جای مناسب خودنصب کنند؟ کدام گروهزودتر و کدام گروهديرتر اين کار را انجامدادند؟

اسلاید 12: گام دوم: تشخيص کارخوب از بداز گروه ها می خواهم تا برای هر رديف، يک نام انتخابکنند، سپس آن را در کلاس بازگو نمايند. از يکی دو گروهدليل انتخاب نام خاص گروهشان را می پرسم. سپس باکمک دانش آموزان تصويری را که در جای خود صحيحنصب نشده باشد جابه جا می کنيم.٧ دقيقههمانمکانآيا نام مناسب انتخابکرده و دلايل مناسبیارائه کردند؟ آيا توانستندتشخيص دهند که کدامتصوير نابجا نصبشده است؟گام سوم: ايجاد تفکر وانديشه برای دستيابی بهمفهوم امر به معروف و نهیاز منکراز تمامی دانش آموزان می پرسم چه کار کنيم تا کارهایخوب در جامعه زياد و کارهای بد و زشت ديده نشود(حدود سه الی چهار گروه پاسخ می دهند). سپس می پرسمبه اين کار در جامعه چه گفته می شود و توضيحات لازمرا به اختصار به صورت سخنرانی برای دانش آموزانبيان می کنم.٧ دقيقههمانمکانآيا توانستند به واژه امربه معروف و نهی از منکراشاره نمايند؟گام چهارم: آشنايی با يکیاز موقعيت های روزمره امربه معروف و نهی از منکراز دانش آموزان می خواهم به کتاب درسی توجه کنند و باکمک چند نفر از دانش آموزان متن درس را می خوانيم ودر پايان، فعاليت شماره ی يک کتاب را به صورت فردیانجام دهند؛ يعنی حدس بزنند ادامه ی داستان بعد از ديدنصاحب باغ چه خواهد شد و در ادامه بعد از سه، چهاردقيقه فرصت، از چند نفر می خواهم که ادامه ی داستاننوشته خود را بخوانند.١٥ دقيقههمانمکانآيا توانستند داستان رادر جهت هدف درس بهخوبی ادامه دهند؟گام پنجم: آشنايی بيش تربا اهميت امر به معروف ونهی از منکرفعاليت شماره ی ٢ کتاب را خوانده و از شش الی هفتنفر سؤالات مطرح شده را مطرح می کنم چرا هادی ومهدی سعی کردند به آن بچه ها تذکر بدهند؟ تذکر هادی ومهدی چه سودی برای آن دانش آموزان داشت؟٥ دقيقههمانمکانآيا با توجه بهموضوع درس پاسخدانش آموزان صحيح ومناسب بود؟گام ششم: آشنايی باشيوه های مختلف امر بهمعروف و نهی از منکراز سه نفر دانش آموز می پرسم هادی و مهدی برای آگاهکردن آن بچه ها چه کارهای ديگری می توانستند بکنند؟در دين ما به اين کار چه می گويند؟٥ دقيقههمانمکانآيا پاسخ مناسبی باتوجه به موضوع درستوانستند ارائه کنند؟

اسلاید 13: گام هفتم: آشنايی بانمونه ای از آيات قرآن دربيان اهميت امر به معروف ونهی از منکرابتدا يک بار آيه ی آمده در کتاب را با کمک دانش آموزاناز روی آن می خوانيم سپس اين آيه را به نه قسمت تقسيمکرده و هر يک را بر روی برگه سفيدی می نويسيم و از نهنفر از دانش آموزان کمک می گيرم تا هر کدام يک برگه رابر روی سينه ی خود نصب کنند سپس از آن ها می خواهمبه گونه ای کنار هم روبه روی دانش آموان بايستند که مانندآيه ی کتاب، کلمات صحيح کنار هم قرار گيرد. بعد ازدانش آموزان می خواهم دوباره آن را بخوانند و با کمکآن ها معنای آيه را کامل می شود و يک نفر با صدای بلندآن را تکرار می کند.١٠ دقيقههمانمکانآيا آيه را به خوبیخواندند آيا توانستنداين نه نفر به درستی درجای خود بايستند؟ آيامعنای آيه را به خوبیکامل کردند؟گام هشتم: آشنايی بانمونه ای از امر به معروفو نهی از منکر همراه باخلاقيت و نوآوریاز دانش آموزان می خواهم اگر خاطره يا داستانی در اينزمينه می دانند تعريف کنند (حدود ٢ تا ٣ نفر) سپس بهگروه های چهار نفری پنج دقيقه فرصت داده می شود تانمايشی را ترتيب دهند که در آن امر به معروف نهی ازمنکر انجام می شود.١٥ دقيقههمانمکانآيا خاطرات و نمايشمناسبی ارائه نمودند؟گام نهم: به کار بردنآموخته های خود در زندگیروزمرهاز دانش آموزان می خواهم فعاليت اول کتاب کار (داستانتذکر) را به صورت فردی بخوانند و به سؤالات آن پاسخدهند. اگر کسی خطايی بکند، تو چه می کنی؟ دوستداريد ديگران را به چه کارهايی تشويق کنيد؟ اگر خودتمرتکب خطا شوی، دوست داری رفقايت چگونه تو رامتوجه خطايت کنند؟سپس به تصاوير فعاليت دوم نگاه کنند و به سؤالات آنپاسخ دهند. تصويرها چه می گويند؟ تو در برابر چنينمواردی چه می کنی؟ چرا؟٢٠ دقيقههمانمکانآيا به سؤالات پاسخمناسبی ارائه دادند؟آيا با توجه به تصاويرپاسخ بچه ها درستبود؟

اسلاید 14: ( طراحی درس براساس فعاليت های يک واحد يادگيری (طرح درس روزانه) (شماره ٥)عنوان درس:يکتاپايه:پنجمبخش:خداشناسیزمان کل تدريس:٥٠ دقيقههدف اصلی درس: آشنايی با مهربانی و بخشندگی خدا و مصاديق آن آشنايی با معنا و مفهوم توحيداهداف مرحله ایفعاليت های ياددهی يادگيری و محتوای آنزمان ومکانارزش يابیبرای رسيدن به هدفاصلی چند گام بايدبردارم؟تعيين کردن اين نکته کهکدام فعاليت در ابتدا وکدام در ادامه و يا انتهاقرار گيرد؟ و چرا؟دستور العمل دقيق نحوه ی انجام فعاليت برای پاسخ به اينسؤال که نقش فراگير و معلم در اين فعاليت چيست و هرکدام چه وظيفه ای به عهده دارند؟ و چه کاری را چگونهبايد انجام دهند؟ از چه محتوايی استفاده می شود؟مدتانجام هرفعاليت ومکان آنمعلم بعد از انجام هرفعاليت از خود می پرسدکه آيا دانش آموزان بهاين هدف رسيدند يا نه؟آيا اين فعاليت مناسببود يا نه؟گام اول: ايجاد انگيزه وکنجکاوی و نشاطبا توجه به مسائل ايمنی و هماهنگی های لازم،دانش آموزان را به کنار دريا، رود و يا کوهستان می برمو از آن ها می خواهم پس از چند دقيقه قدم زدن بگويندچه می بينند؟ از ديدن اين ها چه حسی به آن ها دستمی دهد؟ آيا اين چيزها زيبا هستند؟ چرا؟ ديدن اين مناظرچه چيزهايی را در ذهن آن ها ايجاد می کند و يا به يادآن ها می آورد؟١٥ دقيقهکنار دريارودخانه،پارک و ياکوهستانآيا نشاط و فرح لازماز ديدن مناظر ايجادشد؟ آيا توانستندمطالب زيبايی را بهزبان بياورند؟گام دوم: ايجاد زمينهبرای درک بهتر معنایتوحيداز دانش آموزان می خواهم کتاب درسی را باز کنندو با کمک چند نفر متن درسی را می خوانيم و هنگامخواندن با حرکات دست و چشم به تفهيم بيش تر معناکمک می کنم. در پايان متن، جمله ی آخر درس را ازدانش آموزان می پرسم و می گويم الحمداللّٰه رب العالمينيعنی چه؟٧ ٨دقيقههمانمکانآيا خوب گوش کردند؟آيا معنای آيه را درستگفتند؟

اسلاید 15: گام سوم: آشنايی بامعنا و نحوه ی خواندنسوره ی توحيدفعاليت شماره ی يک کتاب درسی را با دانش آموزانمرور کرده؛ يعنی می گويم يکی بخواند و دومی ادامه دهد(هر پنج نفر يک آيه از سوره را خوانده و نفر بغل دستیبلافاصله آيه ی بعدی را ادامه دهد) سپس معنای سوره یتوحيد را از دانش آموزان می پرسم و با کمک آن ها معنایسوره را مرور می کنيم.٧ دقيقههمانمکانآيا سوره توحيد رابه درستی خواندند؟آيا معنای سوره راتوانستند بيان کنند؟گام چهارم: توجهبيش تر به معنا و مفهومسوره ی توحيد و متنکتاب درسیاز دانش آموزان می پرسم دو نفر دو نفر توجه کنيد ببينيدکدام قسمت متن درس با اين معنا (معنی سوره توحيد)تناسب بيش تری دارد؟ چرا؟ (حدود ٣ گروه جواب هایخود را ارائه می دهند.)١٠ دقيقههمانمکانآيا توانستند دلايل قانعکننده ای برای تناسبمتن درس با سورهتوحيد ذکر کنند؟گام پنجم: آشنايیبيش تر با معنای يکتا ويگانهاز دانش آموزان می خواهم با کمک نفر کناری هر کلمه ایاز درس را که تقريباً معنای يکتايی را می دهد، مشخصکنيد و بر روی کاغذ بنويسند.٣ دقيقههمانمکانيا توانستند لغاتمشابهی برای يکتا ويگانه ذکر کنند؟گام ششم: ايجاد تنوعو نشاط و بازیعنوان بازی با کلمات، کلمات کليدی درس را بههم ريخته، بر روی يک کاغذ به دانش آموزان می دهم و ازآن می خواهم سريع حدس بزنند کلمه ی مورد نظر و معنایآن چيست؟ مانند: (و ح ی د ت) توحيد (گ ن ی ه ا) (يگانه)٥ دقيقههمانمکانآيا کلمات مورد نظر رادرست حدس زدند؟گام هفتم: تکميليادگيری و ايجادخلاقيتاز دانش آموزان می خواهم کتاب کار را باز کنند سپسفعاليت اول و دوم را توضيح می دهم و می خواهم که آنرا برای جلسه ی بعد در منزل تکميل کنند و به مدرسهبياورند.٥ دقيقههمانمکانآيا توانستند متنخلاقانه ای با استفادهاز کلمات داده شدهدر جهت هدف درسبنويسند؟ آيا توانستندصفات خدا را در سورهحمد ذکر کنند؟

اسلاید 16: ( طراحی درس براساس فعاليت های يک واحد يادگيری (طرح درس روزانه) (شماره ٦)عنوان درس:صبح روز بعدپايه:پنجمبخش:اخلاقزمان کل تدريس:٥٠ دقيقهدف اصلی درس: آشنايی با اهميت و فوايد برنامه ريزی توانايی برنامه ريزی برای ايام و اوقات خوداهداف مرحله ایفعاليت های ياددهی يادگيری و محتوای آنزمان ومکانارزش يابیبرای رسيدن به هدف اصلیچند گام بايد بردارم؟ تعيين کردن اين نکته که کدام فعالیتدر ابتدا وکدام در ادامه و يا انتهاقرار گيرد؟ و چرا؟دستور العمل دقيق نحوه ی انجام فعاليت برای پاسخ به اينسؤال که نقش فراگير و معلم در اين فعاليت چيست و هرکدام چه وظيفه ای به عهده دارند؟ و چه کاری را چگونهبايد انجام دهند؟ از چه محتوايی استفاده می شود؟مدت انجامهر فعاليتو مکان آنمعلم پس از انجام هرفعالیتازخود می پرسدکه آيا دانش آموزان به اين هدف رسيدند يا نه؟آیا این فعالیتمناسب بود يا نه؟گام اول: ايجاد زمينه وانگيزه ی لازم برای ورود بهبحثقبل از اين که دانش آموزان کتاب رابازکنند ابتدا از چندنفر می پرسم«صبح روزبعد فکرمی کنی چه کارکنی » پس از شنيدن جواب به چهارالی پنج نفرازدانش آموزان می گويم بياييد اين قصه رابا هم بخوانیم وببينيم برای سهيل قصه ی ماچه اتفاقی افتاده است٧ دقيقهکلاسدرسآيا حدس های مناسبیارائه کردند؟گام دوم: ايجاد زمينهبرای برنامه ريزی بهتربرای خواندن متن از سه نفر کمک می گيرم و به هرکدام نقشی می دهم (يکی راوی، ديگری مادر و نفر سومسهيل) سپس با کمک اين سه نفر متن درس خواندهمی شود و هر کدام در جای خود ايفای نقش می کنند(متن را می خوانند) و از ديگر دانش آموزان می خواهمهنگام خواندن متن درس از خود عکس العمل نشان دهندو حس خود را ابراز دارند (مثلاً هورا بکشند).٧ دقيقهکلاسدرسآيا اين سه نفر نقشخود را به خوبی ايفاکردند يا بايد سه نفرديگر آن را تکرارکنند؟ آيا دانش آموزانعکس العمل مناسبرا از خود نشاندادند؟

اسلاید 17: گام سوم: آشنايی باعواقب بی برنامگیاز دانش آموزان می خواهم به مدت سه دقيقه فعاليت اولکتاب درسی را انجام دهند و افکار خود را روی کاغذ«؟ صبح روز بعد چه اتفاقی ممکن است بيفتد » : بياورند کهبعد از دادن فرصت از چهار الی پنج نفر می خواهم کهنوشته ی خود را بخوانند و اظهار نظر کنند.١٠ دقيقهکلاسدرسآيا نوشته هایدانش آموزان جهتهدف درس درستبود؟ آيا اظهار نظرهایخوبی ارائه کردند؟گام چهارم: آشنايی باچگونگی جبران عواقببی برنامگیاز دانش آموزان می خواهم فعاليت بعدی را انجام دهندو با مشورت نفر کناری خود به مدت يک دقيقه بگويند:«؟ چگونه سهيل می تواند خطاهايش را جبران کند٧ دقيقهکلاسدرسآيا پيشنهاد هایمناسبی برای جبرانخطا ارائه کردند؟گام پنجم: آشنايی با نکاتیکه در برنامه ريزی بايدرعايت کردبه دانش آموزان دو دقيقه فرصت می دهم تا فعاليتشماره ی دو کتاب را پاسخ داده و سپس از چهار الی پنجدانش آموزان می خواهم تا جواب های خود را بخوانند وبا کمک يک دانش آموز نکات مهم هر کدام را در تابلویکلاس يادداشت می کنم.٨ دقيقهکلاسدرسآيا پاسخ های مناسبیارائه کردند؟ آيا بهنکات خوبی برایبرنامه ريزی بهتر اشارهکردند؟گام ششم: آشنايی بااشکالات موجوددر هر برنامه با استفاده ازشخصيت جاجولاز دانش آموزان می خواهم به تصاوير جاجول نگاه کنندو بگويند آيا جاجول در برنامه ريزی خود موفق بوده يا نه؟چرا؟ سپس راهنمايی های خود را به جاجول بنويسند ويکی از آن ها را در کلاس بيان کنند (حدود هفت نفر).مابقی فعاليت ها را نيز در منزل تکميل کنند و برای جلسهبعد به همراه بياورند.١٠ دقيقهکلاسدرس ومنزلآيا توانستند عللموفقيت يا عدمموفقيت جاجولرا بنويسند؟ آياراهنمايی های لازمرا ارائه کردند؟ آيافعاليت های ديگر راکامل نمودند؟

اسلاید 18: ( طراحی درس براساس فعاليت های يک واحد يادگيری (طرح درس روزانه) (شماره ٧عنوان درس:جشن بزرگپايه:دومبخش:مراسمزمان کل تدريس:دو زمان ٥٠ دقيقه ایهدف اصلی درس: آشنايی دانش آموزان با نام مبارک حضرت امام زمان (ع) تقويت علاقه و محبت نسبت به امام زمان (ع) تمايل و آمادگی برای حضور در جشن نيمه شعباناهداف مرحله ایفعاليت های ياددهی يادگيری و محتوای آنزمان ومکانارزش يابیبرای رسيدن به هدفاصلی چند گام بايدبردارم؟تعيين کردن اين نکتهکه کدام فعاليت درابتدا و کدام در ادامهو يا انتها قرار گيرد؟و چرا؟دستور العمل دقيق نحوه ی انجام فعاليت برای پاسخ به اينسؤال که نقش فراگير و معلم در اين فعاليت چيست و هرکدام چه وظيفه ای به عهده دارند؟ و چه کاری را چگونهبايد انجام دهند؟ از چه محتوايی استفاده می کنند؟مدتانجام هرفعاليت ومکان آنمعلم بعد از انجام هرفعاليت از خود می پرسدکه آيا دانش آموزان بهاين هدف رسيدند يا نه؟آيا اين فعاليت مناسببود يا نه؟

اسلاید 19: گام اول: آماده سازیمقدمات جشننيمه شعبانرای اين منظور دو هفته قبل از نيمه ی شعبان ازدانش آموزانمی خواهم هر کدام وسايل تزيين کلاس يانماز خانه را با خودبرایجلسه ی بعد به همراه بياورند(قيچی، چسب، نخ، کاغذکشی، کاغذ رنگی و …) و به مدت يک جلسه با کمک دانش آموزان کلاس و نمازخانهرا تزيين می کنيم و مسئوليت خواندن یکی دوسرود ودکلمه را به بعضی دانش آموزان می دهم ودرهمان جلسهآن ها به تمرين سرود مشغول می شوند. بعد از اتمام کار باهماهنگی اوليای مدرسه ازدانش آموزان می خواهم پدروو مادرشان را نيز برای جلسه ی بعد به مدرسه دعوت کنندتا با حضور آن ها جشن زيبايی برپا کنيم هم چنين يادآورمی شوم که کسانی که مايل اند در مسابقه ی شعر خوانی شرکتکنند،شعرمناسبی درباره ی امام زمان و امامان دیگرآماده کنندو برای جلسه بعد حاضر باشند و خودم تعدادی جایزه برایمسابقات جشن آماده می سازم ازيک نفر می خواهم مسئوليت عکاسی از برنامه را به عهده بگيرد.٥٠ دقيقهو کلاسدرس ونمازخانهيا سالنمدرسهآيا دانش آموزان توانستنددر اين مدت کلاس يا نمازخانه را به خوبی تزئين کنند؟ آيا گروه هایسرود توانستند تمرين خوبیداشته و خودرا آماده سازند؟ آياهماهنگی های لازم برایدعوت،پذيرايی و … به خوبی انجامشد؟ آيا لازم است زمان بيش تری برایتزئين و تمرين داده شود؟گام دوم: آغازبرگزاری جشنبا خواندن قرآن وسروداز دانش آموزان می خواهم بعد از خواندن آياتی از قرآن وآغاز مراسم سرودی را در ابتدا برای دوستان و پدران ومادرانشان اجرا کنند. در مواقع لازم آن ها را با صلواتو دست زدن تشويق کنيم و يکی از دانش آموزان درفواصل مختلف برنامه از اوليای دانش آموزان عکسمی گيرد.١٠ دقيقهنماز خانهو يا سالنمدرسهآيا مسئوليت داده شدهرا توانستند به خوبیاجرا کنند؟گام سوم: آشنايیبا روز نيمه شعبان وعلت جشن گرفتن آناز يکی از دانش آموزان می خواهم متن درس را به همراهيک دکلمه ی زيبا برای دانش آموزان بخواند و ضمنخوشامد گويی چند کلمه ای در مورد ميلاد امام زمان(عج) صحبت کند و در ادامه خودم يا يکی از اولياء آنرا تکميل می کنيم.٧ ٨دقيقهنماز خانهيا سالنمدرسهآيا نکات مناسبی برایچرايی جشن امروزبيان شد؟

اسلاید 20: گام چهارم:برگزاری مسابقه وشعرخوانیاز دانش آموزان می خواهم در برابر اوليا و دانش آموزانقرار بگيرند و شعرهای خود را پيرامون امامان، به صورتساده با ريتم خاصی بخوانند و سپس با جوايزی که از قبلآماده کرده ام، از ايشان تشکر می نمايم.٧ ٨دقيقهنمازخانهو يا سالنمدرسهآيا اشعار خوانده شدهمناسب بود؟گام پنجم: آشنايیبيش تر با امام زماناز طريق برگزاریمسابقه ی اعدادکنار تابلوی سالن يا نمازخانه می ايستم و از دانش آموزانمی خواهم به اعدادی که روی تابلو می نويسم، توجه کنندو به صورت فردی بگويند اين اعداد چه ارتباطی با جشنو چه ارتباطی با امام زمان (عج) دارد سپس اين اعداد رابر روی تابلو می نويسم. عدد ١٢ … (دوازدهمين امام).عدد ١٤ … (چهاردهمين معصوم). عدد ٣١٣ … (يارانخاص امام در هنگام ظهور) به کسانی که پاسخ درستمی دهند بلافاصله جايزه می دهم.٧ ٨دقيقهنمازخانهو يا سالنمدرسهآيا توانستند ارتباطبين اعداد و موضوعامام زمان (عج) رابه خوبی بيان کنند؟گام ششم:تقدير و تشکر ازشرکت کنندگانودست اندرکارانجشناز تعدادی از دانش آموزان می خواهم سرود ديگری رابخوانند و سپس با کمک چند نفر از دانش آموزان و اوليااز همه پذيرايی می کنيم.٨ ٩دقيقهنمازخانهو يا سالنمدرسهآيا سرود مورد نظر رابه خوبی اجرا کردند؟آيا جشن به خوبیبرگزار شد؟

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید