آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیسایرالهیات، دین و معنویت

مبانی و روش تدريس تعليم و تربیت دینی در دوره ابتدايی

صفحه 1:
3 0 3 نه 0 ‎a‏ ‏مبانى و روش تدريس تعليم وتربيت دينى در دوره ى ابتدايى آموزشی ۳ الگوهای نمونه تدریس

صفحه 2:
گرد آورنده:معلم(0.ع)

صفحه 3:
(طرح درس روزانه)- ۱ کودک دوست داشتنی (پایه ی دوم) ۲ لبخند پیامبر (پایه ی سوم) ۳ برای دوست (پایه ی چهارم) ع باغ سری (پایه ی پنجم) (peru sab) LS ۵ 7 صبح روز بعد (پایه ی پنجم) ۷ جشن بزرگ (پایه ی دوم)

صفحه 4:
طراحی درس براساس فعالیت های یک واحد ۱ = تدریس درس هدف اصلی 77 زمان و | فعاليت هاى ياددهى يادكيرى و ۳7۳ کر محتوای آن ‎es‏ مدت انجام دستور العمل دقیق نحوه ی انجام فعالیت بای رسیدن به هدف هر فعالیت برای پاسخ به اين قعاليت از خود من وتان | ‎Talon al alfa [eles otis alse susie ee aes‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏پرس ۳ چیست و هر تعبين كردن اين نكته كه که دانش آموزان کدام چه وظیفه ای به عهده دارند؟ و چه ‏ کدام ‏به کاری را چگونه فعالیت در ابتا و کدام دز این هدف رسیدند با بايد انجام دهند؟ از جه محتوابى استفاده می . دام وبا نها قرار ‎Sa # ‏آنا ابن فماليت: ‏مناسب ‎Sallie) ‎

صفحه 5:
زس آشنایی دانش آموزان با میزان احترام امام حسین (ع) نزد پیامبر و زوایای کوتاهی از حماسه ی عاشورا و محرم ‎es‏ ان و | فعالیت های یاددهی یادگیری و | اهداف مرحله ای ‎Aes‏ ‏معلم بعد از انجام وت سل دقیق نحوه ی انجام فعالیت برای ‏ برای رسیدن به هدف اصلی ‎ ‎ ‎sl‏ بای رازه ‎ia‏ ام هر چند گام بايد بردارم؟ فعالیت از خود می فعالیت و سول شش در سم دا ات تعيين كردن اين نكته كه فيد مکان آن ‏ چیست و کدام فعالیت در ابتدا برس 5 ان آن به عهده ام فعاليت در ابتدا و که آبا دانش آموزان 1 ‎ae eee) ab,‏ و2 ی ۳ به باید انجام دهند؟ از چه محتوایی استفاده می ‏ قرار گیرد؟ و چرا؟ این هدف رسیدند یا شود؟ ‎Sea‏ ‏آیا اين فعالیت ماس بود یا نم؟ پاسخ اين ۵ نفر ۷ دقیقه به تصاویر صفحه ی ۶۲ و ۳ نگاه کنید و به اين گام اول: ایجاد انگیزه عناسب يود و كال اعلاس سوالات ۱ و فضای دوست داشتنی درس 0 به صورت فردى و شفاهى باسخ دهيد ( 0 نضد). براى شروع درس و ايجاد ‏کوک لبخند می زند؟ به نظر شما آن فرر بزرى حال و هواى علاقه نسبت ‎woe.‏ به امام حسين (ع) ‏8 ‏هواى لازم را ايجاد دقيقه کرد؟ آیا توانستند كلاس

صفحه 6:
آیا نقاشی های مناسبی در وقت تعيين شده کشیدند؟ آیا ‎penile:‏ توضیحات مناسب و خوبی درباره ای نقاشی خود به دوستشان ارائه دهند؟ ۲۰ دقيقه کلاس درس آیا پاسخ های اولیاء ‎"١‏ دقيقه اس ردو توانسته كلاس درس « دوست دارم » از دانش آموزان می خواهم فعاليت ِ هدف صفحه ی 66 کتاب را (دوست دارم از آن چه قبلى با انجام یک فعالیت درباره ی لطیف و دوست داشتنی محرم می دانم نقاشی زیبایی بکشم) را به صورت فردی_ انجام دهند و آن را برای بغل دستی خود توضیح دهند. سپس در اين جلسه و یا جلسه ی بعد می خواهم که نقر بت نقاشی دوستش و دوستش نقاشی و را به کلاس توضیح دهد. چنان چه بعضی ها نقاشی را زودتر تمام کردند, از آن ها می خواهم تا با نوشتن آشعر یا نوحه ای آن را کامل تر کنند. ‎ol Ob‏ سال از اعضای خانواده و نزدیکان تا گام پنجم: آشنایی جلسه ‏بیش تر : مادر, پدر, اگر شما جمله ای یا چیزی به .با امام حسین (ع) و ‎

صفحه 7:
(.طراحی درس براساس فعالیت های یک واخد یادگیری (طرح درس روزانه) زین تسد اعدف عم رای و آشنایی با حفظ طبیعت و شیوه های استفاده ی صحیح از آن احساس مسئوليت در برابر حفط طبيعت ابا معلم پس از انجام هر | مدنت دستورالعمل دقیق نحوه ی انجام فعالبت برای برای رسیدن به هدف فعالیت 1 انجام پاسخ اصلی از خود مى برسد كه آيا هر به اين سؤال كه نقش فراكير و معلم در اين جند كام بايد بردارم؟ دانش آموزان به اين فعاليت فعالیت تعيين كردن أين تكنه هدف ِ و جيست وهر كدام جه وظيفه اى به عهده دارد؟ كه رسيدند يا نه؟ آيا اين مکان و چه کدام فعالیت در ابتدا فعالیت آن کاری را چگونه باید انجام دهد؟ از چه محتوایی و مناسب بود يا نه؟ استفاده ‎elas‏ در ادامه و یا می شود؟ ‎tal‏ قرار گیرد؟ و چراو آيا دانش آموزات 0 از دانش آموزان می خواهم به تصویر درس نگاه گام اول: ایجاد توانستند دقیقه و زمينه و ارتباط مناسب بین کلاس . بگوپند چه ارتباطی بین عنوان درس (لبخند مقدمه لازم برای عنه‌ان و دري اسناصننات ‎as Sai‏

صفحه 8:
آیا توانستند دلایل لبخند پیامبر را بیان کنند؟ آیا توانستند تذکرات مناسیی را درباره ی کسانی که پرندگان و حیوانات را ۰ تا ۱0 دقیقه كلاس درس حال از دانش آموزان مى خواهم به داستان كتاب توجه كنند و بيينند ييامبر (ص) براى جه موضوعى بر لبانشان جاری شده است, سپس خودم قصه را با کمک حركات دست و جهره و تغيير در لحن مى خوانم و از ‎ul‏ ها می خواهم در انها بگویند چرا پیامبر ‏خوشحال ‏شد؟ ‏آيا دوست داريد جای آن مرد باشید که پرنده را در ‏دستان خود نگه داشته بود؟ چرا؟ اگر در اين زمان با ‏گام چهارم: توجه ‏موضوع درس و رفتار ‏امسر دو برایو حیوانات ‏گام پنجم: اهداف ‎Ses‏ ‏روزمره ‏تعمیم

صفحه 9:
(-طراحی درس براساس فعالیت های یک واخد هدف اصلی درس: آشنایی با برخی از وظایف و حقوق دوستان نسبت foes توجه به ویژگی های یک دوست خوب و راه های حفظ آ ان معلم بعد از انجام هر قعالیت از خود می رسد زا که آیا دانش آموزان این هدف رسیدند یا نه؟ آيا اين فعاليت مناسب بود يا نه؟ آيا باسخ دانش آموزان نشان دهنده ع AY ‏دقیقه‎ دستور العمل دقیق نحوه ی انجام فعالیت براى ياسخ به اين سؤال كه نقش فراكير و معلم در اين فعاليت جيست وهر كدام جه وظيفه اى به عهده دارند؟ و جه كارى را جكونه بايد انجام دهند؟ از جه محتوايى استفاده مى کنند؟ از آن جایی که اين درس با درس قبلی ارتباط دارد. از ‎Mere yee‏ = کین یادگیری (طرح درس روزانه) برای رسیدن به هدف اصلی چند ‎BS‏ بايدبردارم؟تعيين كردن اين نكته كه كدام فعاليت درابتداو ‎elas‏ در ادامه و یا نتهاقرارگیرد ‏و چرا؟ ‏گام اول: پرسش از درس قبلى (اين دوستى

صفحه 10:
صورت دبالو مش را به خوبی بخوانند؟ یا نشانه های دوست خوب در رفتار ابوذر رابه خوبى ياسخ دادند؟ آیا نقاشی ها نشان دهنده فهم درست دانش مه 10 دقیقه كلاس بعد از فعالیت, از آن ها خواهم خواست فعالیت بعدی را تکمیل کنند و حدود پنج تا « انتظارات دوستم از من » شش نفر آن را در کلاس بخوانند. حال به دانش آنوزان مب کفیم هر کدام آرما گام چهارم: كناب ‎es‏ ۲ بیرخت از ويزكى هاف نكاتى را رعايت مى كنيم. آيامايليد بدانيد دوستان بنامير (ص) رفتاریازان ام الشات به علوان نک دوست جگونه بود؟ ‎eer‏ 0 ‎Goce‏ 0 رادركلاس ميخوائيم (البته مى توان دو باراكراف آخررا با كمك دويا سه نفراز از دانش‌آموران به صورت نمایشی اجرا کرد رت دی بت کون ۱۳۰ كام ينجم: جمع بندى خوانم و از و نتیجه گیری ۱ ". ." ۲ سوالات aust Roll فعالیت من می توانم را خوانده و فرصت داده گام ششم: بسط و می شود تا توسعه ی یادگیری و ویژگی ها و صفات دوست خوب را در قالب ایجاد خلاقیت و بیان ‎er. ates‏ ل

صفحه 11:
(.طراحی درس براساس فعالیت های یک واحد یادگیری (طرح درس روزانه) هدف اصلی درس: آشنایی با مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و برخی نمونه های آن احساس وظیفه در مورد امر به معروف و نهی از متکر و نحوه تذکر دادن آشنایی بیش تر با مفهوم حلال و حرام و برخی از مصادیق آن معلم پس از انجام هر فعالیت از خود می پرسد ‏ که آیا دانش آموزان ‎ola:‏ هدف رسیدند یا نم؟ آيا اين فعالیت مناسب بود یا Sai آیا توانستند پازل ها را جور کرده و آن ها رز مدت انجام هر فعاليت آن دقیقه نمازخانه دستور العمل دقیق نحوه ی انجام فعالیت برای پاسخ به آين سوال که نقش فراگیر و معلم در اين فعالیت چیست و ‎aoe‏ چه وظیفه ای به عهده دارند؟ چه کاری را بايد انجام دهند؟ از جه محتوايى استفاده مى کنند؟ پازل های مختلفی ازتصاویرکارهای خوب ویددراختیار ولس آموزان قرار می دهم (به عنوان نمونه برای براى رسيدن به هدف اصلی چند گام باید بردارم؟ تعیین کردن اين كك که کدام فعالیت در ابتدا 3 کدام در ادامه و یا انتها قرار گیرد؟ و جرا؟ گام اول: ایجاد انگیزه و بررسی آموخته های ‎“ts‏

صفحه 12:
‎UT‏ توانستند به واژه به معروف و نهی از ‏اشاره نمایند؟ ‏آیا توانستند داستان را در جهت هدف درس خوبی ادامه دهند؟ ‏دقیقه ‏همان ‏مکان ‏10 ‏دقيقه ‏همان ‏مکان ‏از تمامی دانش آموزان می پرسم چه کار کنیم تا کارهای خوب در جامعه زیاد و کارهای بد و زشت دیده ‏نشود ‎aa oss)‏ الى عبار كرو پاستن مس تفنو سپس می پرسم ‏به اين كار در جامعه چه گفته می شود و توضيحات لازم ‏را به اختصار به صورت سخنرانی برای دانش آموزان ‎Oly‏ مت کلم ‏آرداتش آموزان مب قواهم بت کناب ور توجه کنند و ‏کمک چند نفر از دانش آموزان منن درس را می ‏خوانیم و در پایان, فعالیت شماره ی یک کتاب را به صورت فردی ‎ ‏گام سوم: ایجاد تفکر ‏و ‏اتدیشه برای دستبابی به مفهوم امر به معروف و ‎we ‏از منکر‎ ‏گام جهازم: آشنايى با یکی ‏از موقعیت های روزمره ‎vel‏ ‏بد معروف د نون از منکر

صفحه 13:
al al LE ms Th ieee hes ‏بو‎ ۳ CTP pyres rc gees eae) eo Pe) ‏دانش آموزان‎ Pape ‏الو‎ ‎7 Ore yr کرده و هر یک رآ بر روی ‎Breer irc‏ نويسيم وو از نفر از دانش آموزان کمک می گیرم تا هر ‎Ly Sp SG elas‏ ‎peye elena‏ رو آن ها می خواهم 5 ‎RPA ROPE we Fae iPr‏ پایستند که مانند Pe Reverie Aca gee ‏گیرد. بعد از‎ دانش آموزان مى خواهم دوباره آن را بخوانند و با کمک آن ها معناى آيه را كامل مى شود و يى نقر با صدای بلند ‎Saal‏ از دانش آموزان می خواهم اگر خاطره یا داستانی گام هشتم: آ در اين با زمینه می دانند تعریف کنند (حدود ۲ تا ۳ نفر) نمونه ای از امر به 500000 ae نمونه ای از آیات قرآن در بيان اهميت امر به معروف و ‎es‏ سپس به 7 معروف گروه های چهار نفری پلچ دقیقه فرصت داده می ‏ ونهی از منکر همراه با د تا 5 خلاقيت و نوأورى یشی را ترتیب دهند که در آن امر به معروف نمی ار

صفحه 14:
احی درس براساس فعالیت های یک وا بخش: 21۳ عَنَوَانَ درس خداشناسى |ينجم ‎(ee‏ هه 2 درس شتا با مهريانى و يخشندكى خدا و مصاديق كيرى (طرح درس ۱۳7۳۳۳۳ | es eee er ee |r 1۳7 ۳5 ait Pleo) معلم بعد از انجام هر قعالیت از خود می يرسد | که آیا دانش آموزان به اين هدف رسیدند یا ‎Sai‏ ‎UT‏ این فعالیت مناسب بود ‎Fall‏ ‏آيا نشاط و فرح لازم از ديدن مناظر ايجاد شد؟ آيا توانستند مطالب زیبایی را به زبان بیاورند؟ ‎all‏ هر ‎ee‏ ‏مکان آن ‏0 دقيقه كنار درا رودخانه, پارک و یا کوهستان ‏دستور العمل دقيق نحوه ی انجام فعالیت برای پاسخ به اين سوال که نقش فراگیر و معلم در اين فعالیت ‏چیست و هر ‏کم چه وظیفه ای به عهده دارند؟ و چه کاری ار ان ‏بايد انجام دهند؟ از جه محتوايى استفاده مى شود؟ ‎ ‎ ‏با توجه به مسائل ایمنی و هماهنگی های لازم. دانش آموزان را به کنار دریاء رود و یا کوهستان مى يرم ‏و ازآن ها مى خواهم يس از جند دقيقه قدم زدن ; ‎az‏ می بینند؟ از دیدن اين ها چه حسی به آن ‏بای رسیدن به ۳ چند كام بايد بردارم؟ ‏تعيين كردن اين نكته كه ‏كدام فعاليت در ابتدا ‏3 ‏کدام در ادامه و یا انتها ‎

صفحه 15:
آیا توانستند دلایل قانع کننده ای برای تناسب متن درس با سوره توجید ذکر کنند؟ یا توانستند لغات مشابوى براى يكنا و يكانه ذكر كنند؟ آيا كلمات مورد نظر را درست حدس زدند؟ دقیقه همان ۳ دقیقه همان مکان 0 دقيقه مكان آموزان مى يرسم دو نفر دو نفر توجه گام چهارم: توجه ببینید بیش تر به معنا و مفهوم کدام قسمت متن درس با این معنا (معنی سوره ی توحید و متن سور توص کنات درسی تناسب بیش تری دارد؟ چرا؟ (حدود ۳ گروه جواب های خود را ارائه می دهند.) از دانش آموزان می خواهم با کمک نفر کناری | گام بنجم: اشنایی هر کلمه ای ِ بيش تر با معنای یکتا و از درس را که تقریباً معنای یکتایی را می دهد. ‏ يكانه مشخص كنيد و بر روى كاغذ بنویسند. عنوان بازی با کلمات, کلمات کلیدی درس را به كام ششم: ايجاد تنوع هم ريخته, بر روی یک کاغذ به دانش آموزان می و نشاط و بازی دهم و از ی ماو دح هدر و خر سس

صفحه 16:
(.طراحی درس براساس فعالیت های یک واحد یادگیری (طرح درس روزانه) دف اصلی درس: آشنایی با اهمنت و فواند برنامه رنژی توانایی برنامه ریزی برای ایام و اوقات خود معلم پس از انجام هرفعالیت ۳ ازخود می پرسدکه آیا دانش آموزان باس مدق توا نه؟آیا اين فعالیت مناسب بود با نه؟ ‎UT‏ حدس های مناسبی ارائه کردند؟ ‎Ua a nea ‏انجام ‏و مکان آن ‏دقيقه ‏كلاس ‏درس ‏دستور العمل دقیق نحوه ی انجام فعالیت برای پا به اين سؤال كه نقش فراكير و معلم در اين فعاليت ‏جيست وهر كدام جه وظيقه اى به عهده دارند؟ و جه كارى را بايد انجام دهند؟ از جه محتوايى استفاده مى شود؟ ‏قبل از اين که دانش آموزان کتاب رابازکنند ابتدا از چندنفر می پرسم«صبح روزبعد فکرمی کنی چه کارکنی » پس از 1 شنیدن جواب به چهارالی پنج نفرازدانش آموزان مى كويم بياييد اين قصه رابا هم بخوانيم وببينيم براى سهيل قصه ى ‏ماچه اتفاقی افتاده است ‎See a ee ‎ ‏برای رسیدن به هدف 1 ‏چند گام باید بردارم؟ تعبين ‎Sasi loss‏ کدام فعالیت ‏در ابتدا وکدام در ادامه با انتها ‏قرار كيرد؟ و جرا؟ كام اول: ايجاد زم ‏اگیر ی لازم پرات ور

صفحه 17:
آيا بيشنهاد های مناسبی برای جبران خطا ارائه کردند؟ آیا پاسخ های مناسبی ارائه کردند؟ آیا به نکات خوبی برای برنامه ریزی بهتر اشاره کردند؟ آیا توانستند علل ‎gr ag‏ از دانش آموزان می خواهم فعالیت بعدی را ام دهند و با مشورت نفر کناری خود به مدت يك دقيقه «؟ چگونه سهیل می تواند خطاهایش را جبران کند به دانش آموزان دو دقيقه فرصت می دهم تا فعالیت شماره ی دو کتاب را پاسخ داده و سپس از جهار الى ينج دانش آموزان می خواهم تا جواب های خود را بخوانند و با کمک یک دانش آموز نکات مهم هر کدام را در تابلوی کلاس یادداشت می کنم. از دانش آموزان می خواهم به تصاویر جاجول ام گنند گام چهارم: آشنایی با چگونگی جبران ‎alee‏ ‏بی برنامگی كام بنجم: أشنايى با نكاتى كه در برنامه ريزى بايد رعایت کرد Seay L

صفحه 18:
(.طراحی درس براساس فعالیت های یک واحد یادگیری (طرح درس روزانه) هدف اصلی درس: 5 اشتابى دانئش أموران با نام مبارق حضرت امام زمان (ع) تقويت علاقه و محبت نسبت به امام زمان (ع) معلم بعد از انجام هر مدت دستور العمل دقیق نحوه ی انجام فعالیت از خود می انجام فعالیت برای پاسخ به اين پرسد + هر سوال که نقش فراگیر و معلم در که آیا دانش آموزان به ‎culled‏ این فعالیت چیست و هر اين هدف رسيدند يا و کدام چه وظیفه ای به عهده دارند؟ ‎Sab‏ مکان آن و چه کاری را چگونه آیا این فعالیت مناسب باید انجام دهند؟ از چه محتوایی بود يانه استفاده می کنند؟ براى رسيدن يه هدف أصلى جند كام بابد بردارم؟ تعس كردن اين نكن كه كدام فعاليت در ابتدا و کدام در ادامه و یا انتها قرار گیرد؟ و چرا؟

صفحه 19:
Fie arene aL ails jla b ‏خوبی‎ ين كنند؟ آيا گروه های سرود توانستند تمرين خوبى داشته و خودرا آماده سازند؟ آیاهماهنگی های لازم براى دعوت لایس و ۳ آيا لازم است زمان تزئين و تمرين داده شود؟ مى خواهم هر كدام وسايل نزيين كلاس يانماز خانه را با خودبراى 000 FUEP Pris poe Prine een ‏نخء کاغذکشی,‎ ‎oes‏ .) و به مدت يك جلسه با كمى دایش آموزان ‏کلاین و تتارتانهرا نوی عی کنیس وا ‏را ‏۱ ‏دهم ودرهمان جلسه ‎Sel‏ ره رد ی ره بعد از اتمام كار با ‏هما ‎See‏ مدرسه ازدانش آموزآن مئ ‎PAS‏ يدرو ‎Dr rere pre bare pas DIES ein ey ‏مدرسه دعوت‎ ‎٩ ‏ران م‎ ۳ 1 eee 02771 peaseranes ‎Pela eee geen aE ‏امامان ديك رآماده كنند‎ ‏و براى جلسه بعد حاضر باشند و خودم ‎reer ies ‏مسایقات جشن آماده می سازم ازیک نفر مى خواهم مسئوليت ‏عکاسی از برنامه را به عهده بگیرد. ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
آيا توانستند ارتباظ بين اعداد و موضوع امام زمان (عج) رآ به خوبی بیان کنند؟ ‎ul‏ سرود مورد نظر را ‏به خوبی اجرا کردند؟ آیا جشن به خوبی ‎ae lee‏ ‎AY ‏دقیقه‎ ‏نمازخانه‎ ‏ويا سالن‎ ‏مدرسه ‏54 ‏دقیقه ‏نمازخانه ‏ويا سالن ‏مدرسه ‎ ‏كنار تابلوى سالن يا نمازخانه می ایستم و از دانش آموزان ‏می خواهم به اعذادی که روت تابلو می نویدم ‎ae‏ ‏و به صورت فردی بگویند اين اعداد چه ارتباطی با ‏جشن ‏و چه ارتباطی با امام زمان (عج) دارد سپس این ‏اعداد را ‏بر روی تابلو می نویسم. عدد ۱۲ ... (دوازدهمین امام). ‏عدد ۱6 ... (چهاردهمین معصوم). عدد ۳۱۳ .. ‎abl)‏ ‏خاص امام در هنگام ظهور) به کسانی که پاسخ ‏مس دهد ‎epee Ll‏ دهم ‏از تعدادی از دانش آموزان می خواهم سرود دیگری را 1 بخوات و سپس با كمى جند تعر از داتس آموزان و اولیا ‏أز همه يزيرابت مف كليم ‏كام ينجم: آشنايى ‏بيش تر با امام زمان ‏از طريق بركزارى ‏مسابقه ی اعداد ‏گام ششم: تقدیر و تشکر از شرکت کنندگان ‏ودست اندرکاران جشن

رایگان