مبانی کارآفرینی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
مبانی کارآفرینی
اسلاید 1: دكتر محمود احمد پور داريانيwww.karafarini.irahmadpord@gmail.comمباني كارآفريني
اسلاید 2: دکتر محمود احمدپور دارياني تحصيلات: دکتراي مديريت منابع انساني تربيت مدرس سوابق تجربي: 30سال مديريت سازمان هاي بزرگ سوابق علمي: عضو هيات علمي دانشگاه تهران دانشکده کارآفريني تاليفات: تعداد 12جلد کتاب در خصوص کارآفريني آدرس سايت: www.karafarini.ir پست الکترونيکي: ahmadpord@gmail.com تلفن : 77513690 تلفن همراه : 09121111767
اسلاید 3: کتاب هاي دکتر احمدپور تجارب كارآفرينيجنگل استراتژيكسب و كار اينترنتي
اسلاید 4: کتاب هاي دکتر احمدپوركارآفرينياين كتاب رئيس شماستكارآفريني يك دقيقه اي
اسلاید 5: کتاب هاي دکتر احمدپور101 تكنيك حل خلاق مسئلهكارآفرينيمباني كارآفريني
اسلاید 6: کتابهاي دکتر احمدپور
اسلاید 7: تکاليف دانشجويان تهيه برنامه مسير شغلي 20سال آينده هر دانشجو و ارايه آن در كلاستهيه يك مقاله در زمينه مباحث کارآفريني تا پايان ترمتهيه گزارش بازار گردي از منابع كتابخانه اي، سايت ها، مجلات و كتاب هاي كارآفريني (هر دانشجو يك كتابخانه /سايت)ترجمه و ارايه يك مقاله از مجله ETP (Entrepreneurship Theory and practice) با هدف آشنايي با لغات تخصصيتهيه گزارش و معرفي يک سايت خارجي در رابطه با کارآفرينيتهيه گزارش از مصاحبه با يك كارآفرينقرار دادن تکاليف هر دانشجو در گروه اينترنتي و ارائه آن جهت ثبت در سايت كارآفريني (www.karafarini.ir) به نام فرد دانشجو
اسلاید 8: برنامهريزي مسير شغليبرنامهريزي مسير شغلي، يعني پيش بيني و انتخاب شغل براي آيندهي خويش. تعيين اهداف شغلي، گامي هوشمندانه به سوي موفقيت است. در واقع اهداف شغلي، هدف نهايي تمام فعاليتهايي است كه شما در حال حاضر به آنها دست ميزنيد. وقتي نميدانيد به سمت چه هدفي درحركتيد، همه مسايل، معناي خود را از دست ميدهند. در عوض، اگر از اهداف شغلي آيندهي خود آگاه باشيد و بدانيد كارهاي كنوني شما چه ارتباطي با اهداف نهاييتان دارد، انگيزهي لازم را براي فعاليتهاي خود پيدا ميكنيد.
اسلاید 9: براي اينكه اهداف شغلي خود را مشخص كنيد، از خود بپرسيد:* در عرض 5 سال آينده ميخواهم كجا باشم؟* در عرض 10 سال آينده به كجا خواهم رسيد؟ والي آخر...*رشته تحصيلي من چگونه مرا به نقطه و هدف مورد نظرم نزديك خواهد كرد؟* چه اتفاقهايي ممكن است مانع رسيدن من به اهدافم شود؟* چه كارهايي را بايد به انجام برسانم تا بر اين موانع غلبه كنم؟
اسلاید 10: نقش تربيت در روياي شغليتربيت فرد و زندگي خانوادگي و اجتماعي، در اين تصورات، موثر است. انسان براساس تجربيات خود، مشاهدهي موفقيتهاي بزرگ انسانها، امكانات و فرصتهاي در دسترس و محدوديتها و تهديدهاي موجود در جهان روياهاي خود را به تدريج، ارزيابي ميكند و امكانپذيري تحقق آنها را مورد توجه قرار ميدهد. در اين فرآيند، هم روياهاي گذشتهي خود را غربال ميكند و هم روياهاي جديدي ميسازد. همهي خواستههاي خود را در يك تصوير هماهنگ و مطلوب جمع ميكند و آن تصوير را به عنوان چشم انداز خود تعريف مينمايد.
اسلاید 11: چرا يک مديراز مدير ديگر موفق تر است؟ چرا يک شـرکـت از شرکـت ديـگرعملـکـرد بهتردارد؟ چرا يک سـازمان از سـازمان ديگر عملکرد بهتر دارد؟ چرا يک کشــور از يـک کشـور ديگــر بـهتــر اسـت؟ چراهاي موفقيت
اسلاید 12: کشوري توسعه يافته مي باشد اقتصاد موفق شرکتهاي موفق چگونه مي توان شرکتهاي موفق را ايجاد کرد؟ 1) خالقين ايــن شرکتها چـه کسـاني هستند؟ 2) چگونه اين شرکتها با تغييرات محيط بين الملل خود را وفق مي دهند؟
اسلاید 13: مفاهيم کليديتوسعهکسب و کار کاآفرينيارتباط بين توسعه ، کسب و کار ، کارآفريني و اشتغالتفاوت بين کسب و کار و کارآفرينيتفاوت بين کارآفريني و اشتغالتفاوت بين رشد و توسعه
اسلاید 14: GEM Model فرآيند كارآفرينانه در رشد اقتصادي تعامل فرصتهاي كارآفرينانه و توانايي هاي كارآفرينانه برداشت خود را از اين مدلها بيان فرمائيد
اسلاید 15: GEM Model Social,Cultural,PoliticalContextGeneral NationalFramework ConditionsEntrepreneurialFramework ConditionsMajorEstablished FirmsMicro, Small and Medium FirmsEntrepreneurialOpportunitiesEntrepreneurialCapacityBusinessDynamicNationalEconomicGrowth
اسلاید 16: نقش شركتهاي بزرگ و كوچك در رشد اقتصاديMicro, Small andMedium Firms(Secondary Economy)Social,Cultural,PoliticalContextGeneral NationalFramework ConditionsOpenness (External Trade)Government (Extent Role)Financial Markets (Efficiency)Technology R&D (Level, Intensity)Infrastructure (Physical)Management (Skills)Labor Markets Flexible)Institutions (Unbiased, Rule of Law)MajorEstablished Firms(Primary Economy)NationalEconomicGrowth(GDP, jobs)
اسلاید 17: فرآيند كارآفرينانه در رشد اقتصاديSocial,Cultural,PoliticalContextEntrepreneurialFramework ConditionsFinancialGovernment PoliciesGovernment ProgramsEducation & TrainingR&D TransferCommercial, Legal InfrastructureInternal Market Openness Access to physical InfrastructureCultural, Social NormsEntrepreneurialOpportunitiesNationalEconomicGrowth(GDP, jobs)EntrepreneurialCapacitySkillsMotivation
اسلاید 18: Global Entrepreneurship Monitor (GEM) Modelهدف GEM چيست؟برنامه تحقيقات ديده بان جهاني كارآفريني (GEM) يك ارزيابي ساليانه از سطح ملي فعاليتهاي كارآفريني است. يك كار مشترك از مدرسه كسب و كار لندن و دانشكده بابسون كه در سال 1999 با 10 كشور شروع شد و در سال 2000 به 21 كشور و در سال 2001 به 29 كشور و درسال 2002 به 37 كشور و درسال 2006 به 39 كشور ارتقا يافت
اسلاید 19: برنامه تحقيق بر مبناي ارزيابي هماهنگ از سطح فعاليتهاي كارآفريني ملي همه كشورهاي شركت كننده است كه اين برنامه شامل جستجوي نقش كارآفريني در رشد اقتصاد ملي است. آنچه كه در اين تحقيقات جالب است مقايسه جهاني كشورها از نظر سطح فعاليتهاي كارآفرينانه است. بيشتر از 120 محقق در پروژه GEM فعال هستند. محققاني كه داراي نام كاربري و كلمه عبور هستند به برنامه مصاحبهها، رويه جمعآوري داده و ديگر جزييات مورد نياز براي تجزيه و تحليل سيستماتيك دسترسي دارند.GEM
اسلاید 20: مهمترين هدف GEM تشريح رابطه ي بين رشد اقتصادي كشور ها و كارآفريني است كه جهت رسيدن به آن پاسخ به سه سؤال ضروري است: تا چه ميزان سطح فعاليت هاي كارآفرينانه بين كشور هاي مختلف متفاوت است؟آيا فعاليت هاي كارآفرينانه منجر به رشد اقتصاد و دارايي هاي ملي مي شود؟چه چيزي سبب مي شود كه كشوري كارآفرين شود؟ چه عواملي سبب افزايش يا كاهش فعاليت هاي كارآفرينانه مي شوند؟
اسلاید 21: پيوستن ايران به GEM www.gemiran.irدر سال 2007 (18 مهر 1386) ، با پيوستن ايران، تعداد كشورهاي عضو GEM به 47 كشور افزايش يافت. دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران متولي اجرايي برنامه پژوهشي GEM در ايران مي باشد.
اسلاید 22: تکاليف 100 شرکت برتر ايران را در سال گذشته بيابيد و معرفي کنيد.500 شرکت برتر جهان را در سال گذشته بيابيد و معرفي کنيد.ارتباط بين توسعه ، کسب و کار ، کارآفريني و اشتغالتفاوت بين کسب و کار و کارآفرينيتفاوت بين کارآفريني و اشتغالتفاوت بين رشد و توسعههر دانشجو يک کشور از GEM را انتخاب و ارائه کند.
اسلاید 23: تعريف کسب و کار چيست؟ تفاوت کسب و کار (Business) با تجارت (Trade or Commerce)مفاهيم مختلف Business چيست؟
اسلاید 24: الكاسب حبيب الله كسب و كار تعريف : كسب و كار عبارت است از خريد و فروش كالا ها ، توليد كالا يا عرضه ي خدمات به منظور بدست آوردن سود است.
اسلاید 25: کسب و کار = دلالي، آقا زاده بودن، راحت طلب، ثروت باد آورده، سرمايه دار، زالوصفت نمي باشد. پيامبر گرامي مي فرمايد: الکاسب حبيب الله توسعه فرهنگ کسب و کار: فرآيند آشنايي از کودکي درخانواده تا ورود به نهادهاي کسب و کار اصول کسب و کار : آشنايي با نام شرکتها آشنايي با نام محصول آشنايي با نام بنيان گذار آشنايي با مهارتهاي كسب و كار آشنايي با کسب و کار
اسلاید 26: نگاه کسب و کارانهحساس شدن نسبت به محيط اطراف خود در زمينه انواع کسب وکارمردم چگونه از طريق ايجاد كسب و كار پول در مي آورند.
اسلاید 27: انواع کسب و کار بر اساس اندازه کسب و کارهاي کوچک کسب و کارهاي متوسط کسب و کارهاي بزرگ
اسلاید 28: کسب و کارهاي کوچککسب و کارهايي هستند که کمتر از 50 نفر در استخدام دارند. بانک مرکزي ايران نيز کسب و کار هاي زير 100 نفر نيروي کار را به عنوان بنگاههاي کوچک و متوسط تلقي مي کند.
اسلاید 29: کسب و کارهاي متوسط به کسب و کاري گفته ميشود که تعداد افرادي که در آن کار مي کنند، بين 50 تا 500 نفر باشند. تقسيم بندي بنگاههاي کوچک و متوسط بدين قرار است:بنگاه خرد(1-9 نفر )بنگاه کوچک(10-49 نفر)بنگاه متوسط(50-249 نفر)
اسلاید 30: کسب و کارهاي بزرگبه آن دسته از کسب و کارهايي اطلاق ميگردد که بيش از 500 نفر کارمند داشته باشند و از نظر اندازه، سود و فروش، معمولا ارقام بالايي را به خود اختصاص ميدهند.
اسلاید 31: كسب و كار خانگي Home Businessكسب و كار خانوادگي Family Business كسب و كار روستايي Rural Businessكسب و كار مجازي:Virtual Business کسب و کار اينترنتي و E- Businessکسب و کار بدون کارخانهانواع كسب و كار
اسلاید 32: عناصر کسب و کار کسب و کار توليدیmanufacturing کسب و کار خدماتيService کسب و کار تجاري Tradeفناوري هاي جديد(Nano Tech. IT.Bio Tech…)
اسلاید 33: اصول کسب و کار چه چيزهايي مي باشد؟
اسلاید 34: اصول کسب و کار آشنايي با نام شرکتهاآشنايي با نام محصولآشنايي با نام بنيان گذارآشنايي با مهارتهاي كسب و كار
اسلاید 35: سوالبه نظر شما مهارتهاي کسب و کار آينده ساز غير از تحصيل که در موفقيت هر شخص اثر گذار است چه مي باشند؟انواع مهارتها چيست؟
اسلاید 36: نظامهاي آموزشي متولي مهارتهاي زير مي باشند:مهارتهاي زندگيمهارتهاي فنيمهارتهاي کسب و کاردانشهاي آکادميک
اسلاید 37: 1تسلط به زبان کسب وکار بهعنوان زبان تجارت، صنعت و تکنولوژي 2آشنايي کافي در زمينه تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات: آشنايي با کامپيوتر، اينترنت، نرمافزارهاي عمومي و تجارت الکترونيک 3مهارتهاي مديريتي فرد بتواند واحد(هاي) کسب وكار را سرپرستي و اداره نمايد. 4مهارتهاي بازاريابي فرد قادر به انجام خريد و فروش کالا يا خدمت در محيط واقعي بوده و با بازاريابي الکترونيک آشنايي داشته باشد. 5دانش مالي- اقتصادي فرد توانايي انجام تحليل هزينه- فايده براي فعاليتهاي مختلف و متنوع بنگاه تجاري را دارا باشد، با مديريت مالي بنگاه تجاري آشنايي داشته و قادر به تجزيه و تحليل مسايل اقتصادي مبتلابه جامعه باشد.5مهارت کسب و کار
اسلاید 38: مهارتهاي کسب و کار در واقع مهارتهاي پنج گانه فرد را قادر به راهاندازي كسب وكار در محيط پرچالش امروز کرده و ضمن هدايت صحيح، موجب پيشرفت آن نيز ميشود. 1. اكنون زبان چيني در حال تبديل شدن به يك زبان كسب وكار است زيرا چين در حال تبديل شدن به قطب توليدي دنياست. نكته جالب در اين رابطه كه تا حدودي صحت ادعاي فوق را تأييد ميكند اين است كه هماكنون تعداد سايتهاي به زبان چيني بيش از سايتهاي انگليسي زبان است.
اسلاید 39: Tabulation category A: Agriculture, hunting and forestry 01: Agriculture, hunting and related service activities 02: Forestry, logging and related service activities INTERNATIONAL STANDARD INDUSTRIALCLASSIFICATION OF ALL ECONOMIC ACTIVITIES(ISIC) Third Revisionhttp://www.oit.org/public/english/bureau/stat/class/isic.htm
اسلاید 40: Tabulation category B: Fishing 05: Fishing, operation of fish hatcheries and fish farms; service activities incidental to fishing
اسلاید 41: Tabulation category C: Mining and quarrying 10 Mining of coal and lignite; extraction of peat 11 Extraction of crude petroleum and natural gas; service activities incidental to oil and gas extraction, excluding surveying 12 Mining of uranium and thorium ores 13 Mining of metal ores 14 Other mining and quarrying
اسلاید 42: Tabulation category D: Manufacturing 15 Manufacture of food products and beverages 16 Manufacture of tobacco products 17 Manufacture of textiles 18 Manufacture of wearing apparel; dressing and dyeing of fur 19 Tanning and dressing of leather; manufacture of luggage, handbags, saddlery, harness and footwear 20 Manufacture of wood and of products of wood and cork, except furniture; manufacture of articles of straw and plaiting materials 21 Manufacture of paper and paper products 22 Publishing, printing and reproduction of recorded media 23 Manufacture of coke, refined petroleum products and nuclear fuel
اسلاید 43: 24 Manufacture of chemicals and chemical products 25 Manufacture of rubber and plastic products 26 Manufacture of other non-metallic mineral products 27 Manufacture of basic metals 28 Manufacture of fabricated metal products, except machinery and equipment 29 Manufacture of machinery and equipment NEC (not elsewhere classified) 30 Manufacture of office, accounting and computing machinery 31 Manufacture of electrical machinery and apparatus NEC 32 Manufacture of radio, television and communication equipment and apparatus 33 Manufacture of medical, precision and optical instruments, watches and clocks 34 Manufacture of motor vehicles, trailers and semi-trailers 35 Manufacture of other transport equipment 36 Manufacture of furniture; manufacturing NEC 37 Recycling
اسلاید 44: Tabulation category E: Electricity, gas and water supply 40 Electricity, gas, steam and hot-water supply 41 Collection, purification and distribution of water
اسلاید 45: Tabulation category F: Construction 45 Construction
اسلاید 46: Tabulation category G: Wholesale and retail trade; repair of motor vehicles, motorcycles and personal and household goods 50 Sale, maintenance and repair of motor vehicles and motorcycles; retail sale of automotive fuel 51 Wholesale trade and commission trade, except of motor vehicles and motorcycles 52 Retail trade, except of motor vehicles and motorcycles; repair of personal and household goods
اسلاید 47: Tabulation category H: Hotels and restaurants 55 Hotels and restaurants
اسلاید 48: Tabulation category I: Transport, storage and communications 60 Land transport; transport via pipelines 61 Water transport 62 Air transport 63 Supporting and auxiliary transport activities; activities of travel agencies 64 Post and telecommunications
اسلاید 49: Tabulation category J: Financial intermediation 65 Financial intermediation, except insurance and pension funding 66 Insurance and pension funding, except compulsory social security 67 Activities auxiliary to financial intermediation
اسلاید 50: Tabulation category K: Real estate, renting and business activities 70 Real estate activities 71 Renting of machinery and equipment without operator and of personal and household goods 72 Computer and related activities 73 Research and development 74 Other business activities
اسلاید 51: Tabulation category L: Public administration and defence; compulsory social security 75 Public administration and defence; compulsory social security Tabulation category M: Education 80 Education Tabulation category N: Health and social work 85 Health and social work
اسلاید 52: Tabulation category O: Other community, social and personal service activities 90 Sewage and refuse disposal, sanitation and similar activities 91 Activities and membership organizations NEC 92 Recreational, cultural and sporting activities 93 Other service activities Tabulation category P: Private households with employed persons 95 Private households with employed persons Tabulation category Q: Extra-territorial organizations and bodies 99 Extra-territorial organizations and bodies
اسلاید 53: ماتريس كسب و كار
اسلاید 54: كسب و كار خانگي Home Businessبه هر نوع فعاليت اقتصادي، در محل سکونت شخصي، که با استفاده از وسايل و امکانات منزل، راهاندازي شود، کسب و کار خانگي ميگويند.کسب و کار خانگي از بخشهاي حياتي و ضروري فعاليتهاي اقتصادي کشورهاي پيشرفته محسوب ميشود.
اسلاید 55: مزاياي کسب و کار خانگيآزادي و استقلال عمل بيشتر ساعات کاري انعطاف پذير عدم نياز به مجوز پايين بودن هزينهي راهاندازي پايين بودن ميزان ريسک امکان کار کردن پاره وقت راحتتر بودن تربيت بچهها داشتن فرصت و زمان بيشتر تناسب با ويژگيهاي جسمي افراد معلول و کمتوان احتمال موفقيت بيشتر تناسب با اقشار مختلف
اسلاید 56: كسب و كار خانوادگي Family Businessکسب و کار خانوادگي، يک نوع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خويشاوند و فاميل باشند. به عبارت ديگر به کسب و کارهايي گفته مي شود که افراد يک خانواده و خويشاوندان اقدام به تشکيل آن مينمايند. اين نوع کسب و کار ها را ميتوان در بسياري از کشورها همچون ايتاليا مشاهده نمود.
اسلاید 57: عوامل موثر در کسب و کار خانوادگيويژگيهاي خانواده – شركت (كسب و كار)وحدت و يگانگيشناسايي و درگيريانتظارات و اهدافحاكميت و مالكيتتمركزسازگاري هدف (اهداف يكسان)افقهاي بلندمدتعوامل محيطيثبات سياسيمحيط قانونيتاُثيرات فرهنگيويژگي هاي نوع مخاطرهجهت گيري پذيرش ريسكنوآورياثربخشيسرمايه گذاري و سرمايه گذاري مجددرشدوبقا
اسلاید 58: كسب و كار روستايي Rural Businessكارآفريني روستايي اساساً تفاوتي با كارآفريني در شهر ندارد جز اينكه بايد آن را در فضاي روستا تصور نمود که مجموع سه گزاره زير است:1. نيرويي كه ساير منابع را براي پاسخگويي به يك تقاضا بيپاسخ بازار بسيج ميكند2. توانايي خلق و ايجاد چيزي از هيچ3. فرآيند خلق ارزش به وسيله امتزاج مجموعه واحدي از منابع درراستاي بهرهگيري از يك فرصت
اسلاید 59: کسب و کار مجازياين نوع کسب و کار، جديد بوده و با پيدايش کامپيوتر، اينترنت و توسعهي جامعهي خدماتي به عنوان يکي از سريعترين کسب و کارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصهي تجارت جهاني مطرح مي باشند.
اسلاید 60: The Hong Kong Advantage
اسلاید 61: توليد بدون كارخانه توليد بدون كارخانه كه اصالتا ايراني است امروزه در دنيا به نام چين شناخته ميشود و جالب است بدانيد ميليونها فرصت شغلي را در آنجا فراهم كرده است.
اسلاید 62: کسب و کار اينترنتي چيست؟کسب و کار اينترنتي به فروش محصولات يا خدمات در اينترنت گفته ميشود.يک سايت اينترنتي، تنها براي فروش محصول يا خدمات به کار نميرود، بلکه ميتواند نقشها و کارکردهاي مختلفي داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردي داريد که در ديگر نقاط دنيا وجود ندارد، ميتوانيد با معرفي آن محصول در سايت خود، ديگران را از وجود آن مطلع کنيد و از اين طريق به اهداف خود دست يابيد.
اسلاید 63: دو عنصر مهم تغييرات عصر حاضر 1- جامعه صنعتی جامعه اطلاعاتی 2- اقتصاد ملی اقتصاد جهانی Web Economy
اسلاید 64: Three revolutions Internet RevolutionEntrepreneurialRevolutionDigitalRevolution
اسلاید 65: EntrepreneurialRevolutionDigitalRevolutionInternetRevolutionEntrepreneurial-Internet-DigitalRevolution (EID)E-I-D
اسلاید 66: 67Time for new technologies to reach 25% of the U.S. populationHousehold electricity (1873)46 yearsTelephone (1875)35 yearsAutomobile (1885)55 yearsAirplane travel (1903)54 yearsRadio (1906)22 yearsTelevision (1925)26 yearsVCR (1952)34 yearsPC (1975)15 yearsCellular phone 13 yearsWorld Wide Web 7 yearssource: Wall Street Journal, June 1997
اسلاید 67: Internet Revolution InternetRevolutionMost important mass communication medium since television.Combines all other methods of communication: mail, newspapers, magazines, telephone, radio, TV, movies…First major new channel of distribution since the telephone.In the Internet distribution channel:Each customer is an individual market segment.Every customer can have “perfect” information.
اسلاید 68: Digital RevolutionDigitalRevolutionMore and more power for less and less cost. “Moore’s Law” Processing power Memory Transmission is faster and faster.Cable Satellite DSL Wireless Optical
اسلاید 69: Modern RevolutionariesJeffrey BezosAmazon.comPerson of the Year 1999Time MagazineMasayoshi SonSoftbankE-I-D
اسلاید 70: EID’s are transforming the economy with creative destructionIn 2000, 10 of the top-25 most valuable companies in the U.S. are EIDs
اسلاید 71: GovernmentU.S. government funded the original Internet.Software that made the WWW possible was developed at CERN laboratory in Europe.U.S. moved swiftly to change copyright laws to protect intellectual capital.U.S. government has taken a “hands-off” stance with Internet entrepreneurship.U.S. deregulated its telephone industry.Antitrust suit against Microsoft.
اسلاید 72: GovernmentU.S. government funded the original Internet.Software that made the WWW possible was developed at CERN laboratory in Europe.U.S. moved swiftly to change copyright laws to protect intellectual capital.U.S. government has taken a “hands-off” stance with Internet entrepreneurship.U.S. deregulated its telephone industry.Antitrust suit against Microsoft.
اسلاید 73: 74Society and culture: America is quick to reward its technology entrepreneursIn 2000, 23 of the 400 richest Americans earnedtheir fortunes from software. Most are billionaires.(In 1982, not one of the top-400 was from software.)In 2000, at least 93 of the top-400 earned theirfortunes from ICT ventures. Most are billionaires.source: Forbes
اسلاید 74: EconomyBooming U.S. economy facilitated the fast adoption of the Web.Now the Web is a significant driving force in the growth of the new economy.Web is new channel of distribution.Keeps prices low.Reduces transaction costs. Increases productivity.Speeds delivery; reduces inventory.
اسلاید 75: EducationHigher education institutes have been central in the Internet revolution.Cisco (Stanford) Netscape (Illinois) Yahoo (Stanford) Lycos (Carnegie Mellon) Akamai (MIT) Tim Berners-Lee (MIT)
اسلاید 76: EntrepreneurialRevolutionInternet RevolutionDigitalRevolutionThree revolutions
اسلاید 77: تفاوت كسب و كار اينترنتي با تجارت الكترونيكE-Business به مجموعه فعاليتهاي مربوط به كسب و كار از جمله مباحث بازاريابي، مالي، خريد و فروش، ارتباط با مشتريان، خدمات پس از فروش، همكاري با سرمايهگذاران و... كه از طريق شبكهي اينترنت انجام ميگيرد، اطلاق ميشود؛ در حاليكه E-Commerce تنها شامل مسايل مربوط به خريد و فروش از طريق اينترنت مي باشد و خود، زيرمجموعهاي از E-Business است.
اسلاید 78: انواع كسب و كارهاي اينترنتيايجاد اجتماعات آنلاين2- خريد، فروش و حراج كالاهاي مختلف3- تبليغات اينترنتي4- ارايهي خدمات تخصصي به ديگران5- ايجاد امپراطوري اطلاعات، اخبار و آموزش
اسلاید 79: انواع كسب و كارهاي اينترنتي6- تهيه و ارايهي نرم افزارهاي مختلف7- چند رسانهاي يا مالتي مديا8- پيوستن به شبكههاي واسطهگري 9- خدمات مربوط به ايميل10- سرمايه گذاري مشترك
اسلاید 80: واژه شناسي كارآفريني واژه كارآفرين : از كلمه فرانسوي Entreprenure به معناي متعهد شدن (Undertake) نشات گرفته است .روند تحول زندگي از دوران غارنشيني تاكنون به شيوه هاي متفاوتي توصيف شده است؛ اما آنچه كه در تمامي تحليل ها مورد توجه قرار گرفته است همانا تقش “ عامل تغيير “ ( Change Agent ) يا در واقع همان نيرويي است كه پيشرفت مادي را سبب شده است . امروزه متوجه شده ايم كه اين “ عامل تغيير “ از ابتدا تاكنون وجود داشته و در آينده نيز نقش آنرا كارآفرينان ايفاء خواهند نمود .
اسلاید 81: طبق نظروي كارآفرين نيروي محركه وموتور توسعه اقتصادي مي باشد . وي مشخصهكارآفرين رانوآوري مي داندوفرايندكارآفريني را“تخريب خلاق“(Creative Destruction) مي نامد .بعبارت ديگر ويژگي تعيين كننده در كارآفريني همانا انجام كارهاي جديد و يا ابداع روشهاي نوين در انجام كارهاي جاري است . روش نوين همان “ تخريب خلاق “ مي باشد . از نظروي نوآوري در هر يك از زمينه هاي ذيل كارآفريني محسوب مي شود .- ارائه كالاي جديد- ارائه روشي جديد در فرايند توليد- گشايش بازاري تازه- يافتن منابع جديد- ايجاد هرگونه تشكيلات جديد در صنعتتعاريف كارآفرينژوزف شومپيتر Josep Schumpeter 1934
اسلاید 82: کارآفرين فردي است كه با تشخيص فرصت و تبديل ايده و فکر جديد به يک کسب و کار ( کسب و کار خانگي ، کسب و کار اينترنتي، کسب و کار خانوادگي، کسب و کار کوچک و متوسط...) و با بسيج منابع که توأم با مخاطره مالي ، اجتماعي آبرويي و حيثيتي مي باشد محصول و خدمت جديد به بازار ارائه مي نمايد.کارآفريني (احمدپور 1999)
اسلاید 83: 1- ايده و فکر جديد = خلاقيت 2- ايجاد کسب و کار= چگونه طرح کسب وکار ( PB ) و مراحل اجرا را طي کنيم. ( بسيج منابع و مخاطره يعني چه ؟) 3- محصول و خدمت جديد به بازار= نوآوري - بازارنکات مورد توجه در تعريف کارآفريني:
اسلاید 84: با کارآفرين چيست؟مدير سرمايه گذارمخترعنوآورخلاقتفاوت
اسلاید 85: مدير کارگر سرمايه گذار متخصص کارشناسآيا کارآفرين يک شغل است ؟
اسلاید 86: کسي که در اطرافيان ما صاحب کارخانه باشد چه مي ناميم؟! شغل او چيست؟ مالک- کارخانه دار- سرمايه دار- پولدار-زالوصفت اما کارآفرين نمي گوئيم.
اسلاید 87: انواع كارآفرينانكارآفرينيفردي Individual Entrepreneurshipشركتي ( سازماني )CorporateEntrepreneurshipانتفاعي و بدنبال ثروت profit - Making & Opportunity Seekingغيرانتفاعي - انسان دوستانه Non - Profit & Philanthropyفراكارآفريني يا كارآفريني سازمان Intrapreneurship or Corporate Venturingسازمان كارآفرينانهEntrepreneurial Organizationموسسات غيرانتفاعي Non - Profit Institutions موسسات دولتيGovgernmental Organizationنوسازي Renewalتغيير قوانين رقابتChanging the Competition Rules اجتماعي social Entrepreneurship
اسلاید 88: تعريف مفهومي کارآفرينی اجتماعیزمينه نوظهوري است كه بويژه در ميان سازمانهاي غير انتفاعي رايج گرديده و فعاليت هاي اجتماعي مخاطره آميز، كسب و كار با هدف اجتماعي و فعاليت هاي مخاطره آميز در زمينه توسعه اجتماعي را شامل مي شود.(Austin & Stevenson,2006. خلق ارزش اجتماعي خلق ارزش اجتماعي به عنوان يكي از پيامدهاي كارآفريني اجتماعي تابعي از نوآوري، رفتار پيش نگرانه و مديريت ريسك مي باشد، كه بوسيله متغيرهاي محيطي، رسالت اجتماعي، بقا و ماندگارسازمان محدود مي شود.(Mort&Weerawardena,2000)
اسلاید 89: سابقه تاريخي کارآفرينيدورهي اول: قرون 15 و 16 ميلادي «صاحبان پروژههاي بزرگ» اولين تعاريف کارآفريني در اين دوره ارايه ميشود. اين دوره، همزمان با دورهي قدرتمندي ملاکين و حکومتهاي فئودالي در اروپا است. در اين دوره، کارآفرين کسي است که مسئوليت اجراي پروژههاي بزرگ را بر عهده ميگيرد و البته در اين راه مخاطرهاي را نميپذيرد، زيرا عموما منابع، توسط حکومت محلي تامين ميشود و او صرفا مديريت ميکند. نمونهي بارز کارآفرين در اين دوره، معماران مسئول ساخت کليسا، قلعهها و تاسيسات نظامي هستند.
اسلاید 90: دورهي دوم: قرن 17 ميلادي «مخاطرهپذيري» در اين دوره، همزمان با شروع انقلاب صنعتي، بعد جديدي به کارآفريني اضافه شد: مخاطره. کانتيلون يکي از اولين محققين اين موضوع، کارآفريني را اين گونه تعريف ميکند: «کارآفرين کسي است که منابع را با قيمت نامشخص ميخرد، روي آن فرايندي انجام ميدهد و آن را به قيمتي نامشخص و تضمين نشده ميفروشد، از اين رو مخاطرهپذير است.» کارآفرين در اين دوره، شامل کساني نظير بازرگانان، صنعتگران و ديگر مالکان خصوصي ميگرديد.
اسلاید 91: دورهي سوم: قرون 18 و 19 ميلادي و اوايل قرن بيستم «تمايز کارآفرينان از ديگر بازيگران صحنهي اقتصاد» در اين دوره، ابتدا کارآفرين از تامينکنندهي سرمايه متمايز ميگردد. يعني کسي که مخاطره ميکند، با کسي که سرمايه را تامين ميکند، متفاوت است. اديسون به عنوان يکي از کارآفرينان اين دوره، پايهگذار فناوريهاي جديد شناخته ميشود، ولي او سرمايهي مورد نياز فعاليتهاي خود را از طريق اخذ وام از سرمايهگذاران خصوصي تامين ميکرد. همچنين در اين دوره، ميان کارآفرين و مدير کسب و کار نيز تفاوت گذارده ميشود. کسي که سود حاصل از سرمايه را دريافت ميکند با شخصي که سود حاصل از توانمنديهاي مديريتي را دريافت ميکند، تفاوت دارد.
اسلاید 92: دورهي چهارم: دهههاي مياني بيستم ميلادي «نوآوري» مفهوم نوآوري در اين دوره به يک جزء اصلي تعريف کارآفريني تبديل ميشود. از تعاريف برآمده از اين دوره ميتوان به موارد زير اشاره کرد:- کارآفرين، فردي نوآور و توسعهدهندهي فناوريهاي به کار گرفته نشده است (جوزف شومپيتر 1934). - کارآفرينان، کسب و کاري جديد را شروع ميکنند در حالي که ديگران برخلاف آنان، تغييرات اندکي در محصولات موجود ميدهند. مفهوم نوآوري ميتواند شامل همه چيز، از خلق محصولي جديد تا ايجاد يک نظام توزيع نوين يا حتي ايجاد يک ساختار سازماني جديد براي انجام کارها باشد. اضافه شدن اين مفهوم به خاطر افزايش رقابت در بازار محصولات و تلاش در استفاده از نوآوري براي ايجاد مزيت رقابتي در کسب و کارهاي موجود و بقاي آنهاست.
اسلاید 93: دورهي پنجم: دوران معاصر (از 1980 تاکنون) «رويکرد چند جانبه» در اين دوره، همزمان با موج جديد ايجاد کسب و کارهاي کوچک و رشد اقتصادي و شناخته شدن کارآفريني به عنوان تسريعکنندهي اين ساز و کار، توجه زيادي به اين رشته جلب شد. تا اين زمان، کارآفريني فقط از ديدگاه محققان اقتصادي مورد بررسي قرار ميگرفت، ولي در اين دوره، توجه جامعهشناسان و روانشناسان نيز به اين رشته معطوف گرديد. عمدهي توجه اين محققين بر شناخت ويژگيهاي کارآفرينان و علل حرکت فرد به سوي کارآفريني است. از تعاريف شناخته شدهتر اين دوره ميتوان به مورد زير اشاره کرد: - کارآفريني، روند پويايي در جهت ايجاد و افزايش سرمايه است، اين کار، توسط کسي انجام ميشود که مخاطرهي از دست دادن زمان يا فرصتهاي شغلي ديگر را با هدف ايجاد ارزش براي يک محصول يا خدمت ميپذيرد.
اسلاید 94: نظريه شومپيتري ژوزف شومپيتر( (Joseph Schumpeter 1934: طبق نظر وي، كارآفرين، نيروي محركه و موتور توسعهي اقتصادي است. وي مشخصهي كارآفرين را نوآوري ميداند و فرايند كارآفريني را “تخريب خلاق“مينامد. به عبارت ديگر، ويژگي تعيين كننده در كارآفريني، همانا انجام كارهاي جديد و يا ابداع روشهاي نوين در انجام كارهاي جاري است. روش نوين، همان “ تخريب خلاق “ ميباشد.
اسلاید 95: از نظر شومپيتر، نوآوري در هر يك از زمينه هاي ذيل، كارآفريني محسوب ميشود: - ارايهي كالاي جديد- ارايهي روشي جديد در فرايند توليد- گشايش بازاري تازه- يافتن منابع جديد- ايجاد هرگونه تشكيلات جديد در صنعتبنابراين كارآفريني و كسب و كارهاي مخاطرهآميز، محرك توسعهي اقتصادي است و كارآفرينان كه در رأس كسب و كارهاي مخاطرهآميزند، در جست و جوي فرصت ها هستند و خلاقيت، ابزاري براي موفقيت آنان محسوب ميشود.
اسلاید 96: 10Dبه منظور توسعه شخصيت کارآفرينان، ويليام دي. بايگراو مدير مرکز مطالعات کالج بابسون ده ويژگي شخصيتي کارآفرينان را با ده راژه انگليسي که همگي با حرفD آغاز مي شوند مشخص کرده و آنها را D 10 ناميده است.
اسلاید 97: روياDream:كارآفرينان، در مورد آنچه آينده از آنها و تشكيلات اقتصاديشان ميخواهد، بصيرت دارند و مهمتر اينكه، آنها براي اجرا كردن روياهاي خود توانا هستند.قاطعيت: Decisiveness کارآفرينان تعلل نميكنند. سريع تصميم ميگيرند و سرعت آنها يك عامل كليدي موفقيتشان ميباشد.
اسلاید 98: اهل عمل:Doersوقتي درمورد كاري تصميمگيري ميكنند، آن را با حداكثر سرعت ممكن، اجرا ميكنند. عزم اراده: Determinationبا تعهد كامل، سرمايهخيزهاي خود را اداره ميكنند. آنها به ندرت تسليم ميشوند؛ حتي زماني كه با برخي موانع حل نشدني مواجه ميشوند.
اسلاید 99: وقف كار:Dedicationبه طور كامل، خود را وقف كارشان ميكنند؛ اين كار، بعضي اوقات براي روابط آنها با دوستان و خانوادهشان بسيار گران تمام ميشود. آنها بدون خستگي، كار ميكنند. زماني كه يك كارآفرين تصميم ميگيرد كه تشكيلاتي اقتصادي را راه اندازي كند؛ دوازده ساعت كار در روز و هفت روز در هفته، چندان غيرمعمول نيست.دلبستگي:Devotion كارآفرينان، عاشق كارشان هستند. همين عشق است كه آنها را در دشواريها نگه ميدارد و همين عشق به محصول و خدمت است كه آنها را در فروش و عرضهي آنها اثربخش ميكند
اسلاید 100: جزييات: Detailsگفته ميشود كه شيطان در ريزه كاريها نهفته است! اين مساله، هرگز در راه اندازي و رشد يك سرمايهخيز صحت ندارد. كارآفرين بايد از جزييات مهم كار خود به خوبي اطلاع داشته باشد. سرنوشت:Destinyآنهاميخواهند بيش از اين كه به يك كارفرما متكي باشند؛ بر سرنوشت خود تسلط داشته باشند.
اسلاید 101: پول: Dollarsثروتمند شدن، انگيزهي اصلي كارآفرينان نيست. پول بيشتر يك معيار براي موفقيت آنهاست. آنها بر اين عقيدهاند كه چنانچه موفق شوند؛ پاداش خودشان را دريافت خواهند كرد.توزيع: Distributionكارآفرينان، مالكيت تشكيلات اقتصاديشان را با كاركنان مهمي كه براي موفقيت تشكيلات، بسيار حياتي هستند، تقسيم ميكنند.
اسلاید 102: ويژگيهاي کارآفرينان ويژگيهاي روانشناختيويژگيهاي جمعيت شناسي كارآفرينان
اسلاید 103: ويژگيهاي روانشناختينياز به توفيقطلبيمركز كنترل درونيتمايل به ريسک و مخاطرهنياز به استقلالگرايش به خلاقيت و نوآوريتحمل ابهام
اسلاید 104: ويژگيهاي جمعيت شناسي كارآفرينانويژگيهاي مرتبط با سابقه و پيشينهسن، شرايط زندگي در دوران زندگي، سال ازدواج، تعداد مشاغل قبلي، عضويت در سازمانهاي حرفهاي و تجاري، در حاشيه قرار گرفتن (در جامعه) به دلايل جسماني و اجتماعي، سالهاي آموزشي رسمي، حمايتهاي جانبي از سوي خانواده يا مديران قبلي و اعتقاد به اخلاقيات و وجدان کاري.
اسلاید 105: ويژگيهاي جمعيت شناسي كارآفرينانويژگيهاي تجربيداشتن تجربهي کاري و نارضايتي از شغل يا اخراج الگو
اسلاید 106: نگاه کارآفرينانه:كارآفرينان، افرادي هستند كه فرصتها را درك ميكنند و خلاءها را ميبينند. درك فرصتها توسط اين افراد، ممكن است از طريق بازارگردي(ارتباط با محيط زندگي، بازار و ...) و يا ارتباط با افراد (در جلسات) يا نگاه به تلويزيون، رسانهها، شبكه اينترنت و ... حاصل شود، كه به آن نگاه كارآفرينانه (يا نگاه جستجوگرانه، نگاه فرصتگرايانه، در پي شكار فرصت و...) گفته مي شود.
اسلاید 107: نگاه کارآفرينانه:خلاءهاي بازار با نگاه كارآفرينانه، به خوبي ديده ميشود و انگيزهاي براي اقدام به راهاندازي كسب و كار ميباشد؛ به عبارت بهتر، افرادي كه تمايل به ايجاد كسب و كار دارند، بايستي اين نگاه را در خود تقويت نمايند. با توسعه و ترويج اين ديدگاه در درون خانوادهها، مدارس و ... به تقويت اين نگاه كه در كل منجر به نوآوري و ايجاد كسب و كار مي شود، كمك خواهد شد.
اسلاید 108: خانوادهمدرسهدانشگاهواحد کسب و کار( بنگاه)رئیس جمهور کارآفریندولت و مجلسنهادهای پشتیبان توسعهمدل جامع توسعه كارآفريني
اسلاید 109: دانش گرا(مدار)کسب و کارگرافنی و حرفه ای و کار دانشکارآفرین
اسلاید 110: رويکرد کارآفرينانه رشد کسب و کار نوآوری خلاقيت مالی کارودانش عزم اراده بازاريابی مستفل و مديريت عمل گرايی رويکرد دانش محور آقای خود بودن زبان انگليسی تجربه محوری دانش رئيس خود بودن IT توفيق طلب کردنمدل تلسكوپي كارآفريني
اسلاید 111: رئیس جمهور کارآفرین نهادهای مالی بنگاه کسب دانشگاه مدرسه خانواده دولت و مجلس پشتیبان و کار قوانینی - رسانه - احترام به ارزش کار - الگوی نقش - احترام به کسب و کار - تجربه والدین - درآمد ارزش است - قصه های کودکان - پول در آوردن خوب است -نقش مادر در رویاهای کودک - خرید و فروش - مدیریت - مدیریت اداره چند نفر - بازار - دانش و دانایی - زبان انگلیسی - رویایی کردن کسب وکار سطوح گوناگون اقدام به ایجاد بنگاه آشنایی تکمیلی ابتدایی – آشنایی مقدماتی سطح خانواده توسعه کسب و کار: فرآیند تلاش همه جانبه از قانون تا رهبر کارآفرین به منظور نهادینه کردن کسب و کار توسعه کارآفرینی: فرآیند تلاش همه جانبه از خانواده تا رهبر کارآفرینی به منظور نهادینه نمودن فرهنگ کارآفرینانه لکوموتیوران ایجاد بنگاه توسعه دانایی- It بازار حس رقابت تشویق توسعه محلی کارآفرینی کسب و کار تکنولوژیهای سرمایه گذاران
اسلاید 112: خانوادهمدرسهرئیس جمهور کارآفریندولتنهادهای مالیبنگاهدانشگاهالکاسب حبیب اللهفرهنگکسب و کارتوسعهکسب و کارنگرش کسب و کارکسبو کارگرابودنفرهنگ کارآفرینانهنوآوریخلاقیترئیس خود بودنعزم ارادهرشدنوآوری
اسلاید 113: - عامل ايجاد و توزيع ثروت ؛ برانگيزنده توسعه اقتصادي جامعه و موتور رشد و توسعه اقتصادي .- عامل اشتغال زايي .- عامل انتقال تكنولوژي .- عامل ترغيب و تشويق سرمايه گذاري .- عامل شناخت ؛ ايجاد و گسترش بازارهاي جديد .- عامل تعادل در اقتصاد پويا .- عامل تحول وتجديد حيات ملي ومحلي ( كارآفريني فراتر از شغل و حرفه است، يك شيوه زندگي است )نقش هاي كارآفرينان
اسلاید 114: - عامل كاهش بوروكراسي اداري ( كاهش پشت ميزنشيني و مشوق عمل گرايي و … )- عامل نوآوري و روان كننده تغيير .- به عنوان يكي از عوامل توليدمثل زمين ؛ سرمايه ؛ انسان و …- عامل تحريك و تشويق حس رقابت .- عامل تحريك ؛ تركيب و مهيا كردن عوامل توليد .- عامل ساماندهي منابع و استفاده اثربخش از آنها .- عامل يكپارچگي و ارتباط بازارها .- عامل رفع خلل ؛ شكافها و تنگناهاي بازار و اجتماع .نقش هاي كارآفرينان
اسلاید 115: 7 اصل موفقيت کارآفرينی1- همگام بودن با تغييرات جهانی2- کسب و کار گرا بودن3- بازارگرا بودن4- مديريت استراتژيک5- دانايي – مديريت دانش6- نوآوری7- رشداقتصاد ملی به اقتصاد جهانی(مهارتهای کسب و کار)جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی(مهارتهای دانش محور)انقلاب کارآفرينی(مهارتهای کارآفرينانه)
اسلاید 116: جامعه اطلاعاتی چه تأثیری در استراتژیهای فرد سازمان کشور دارد؟
اسلاید 117: تأثیر در فرد مهارتهای کسب و کار: پنج مهارت آینده ساز شهروند عضو جامعه اطلاعاتی مهارت 1: زبان انگلیسی مهارت 2: IT:اینترنت+ کامپیوتر+ E-Commerce مهارت 3: مدیریت : توان سرپرستی و اداره واحدها مهارت 4: بازاریابی : خرید و فروش و e-Marketing مهارت 5: اقتصادی مالی: هزینه منفعت کردن هرفعالیت
اسلاید 118: تأثیر در سازمان ورود به عرصه جامعه اطلاعاتی 1- اتوماسیون بیشتر اداری و ساختارهای سازمانی. 2- اتوماسیون در خط تولید. 3- تغییر جهت های استراتژیک و نوع بازی رقابتی.
اسلاید 119: تأثیر در کشور ورود به عرصه جامعه اطلاعاتی 1- استراتژی توسعه کشورها 2- استراتژی توسعه استانها 3- استراتژی توسعه دولت 4- استراتژی توسعه دانشگاهها 5- استراتژی توسعه آموزش و پرورش
اسلاید 120: پايانبا تشکر از توجه شما
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.