کسب و کاراستارتاپ و کارآفرینی

مبانی کارآفرینی سازمانی و فردی

صفحه 1:
مبانی کارآفرینی سازمانی و فردی ارایه شده دز اولین سمینار کارآفرینی سازما:) مهر ‎OP?‏ ‏وام مهندس حسین خرمی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفریتی دانشگاه تهرا

صفحه 2:
© vew busiuess is bore every (0 seooeds in the Dcited Grates Ove vP 43 ‏من‎ is untively ‏مواد صا جما جا تمه‎ ew busicess. سوه ۲ هی ‎Gtoriog Dev‏ روم مور

صفحه 3:
سجن ™ Her numbers are indeed impressive. 17 years old high school dropout. Made more than $1 million. Earns as much as $70K a month. Owns a website that ‏26اه‎ ۰

صفحه 4:
‎De ۵‏ ا زا ۵ © ‎Pow groom‏ 6۵ ها ۵ ج ‎ar‏ ‏دبس ‎Be‏ الس سسا سسا مان = اد اه زد رورا[ ‎ ‎ ‎Mean ‏2-08 ‏۱ ۵ رده ‎click to enter ‎ ‎e ‎phoma ute ‎

صفحه 5:
۶ ‏هرا مولیر‎ (Nee ema ‏رم 2 ار‎ AS sca

صفحه 6:
ا ا ل ل ل الك ‎ees pec isscp tole Pals ben iace eee esr cie memes‏ 7 7 ‎cane rice CAP ULe‏ رد سرو ث1 عجحاصصا جورب 1ك ۱ 2 ‏رم ل ا ل ل‎ IEA ELE ‏وى دادو كدان جرجوجم عرس‎ es fe CA ‏اعومرجاه] دا برجم جز عداوود]|امجاجى اجا‎ ٩ مت رت مت هار4 ‎ocieact‏ ار کر رک ‎tensa‏ 00000 ره ل 0 ‎ince‏

صفحه 7:
إن لح كاز لدبا 7155 158 1 501900515 اف و اسر ل ل ا 6 ‎emer (Vex eric eau‏ تت ‎(DRO Aress P‏ مرت اد ۲ ‎but this stony hasc ft eved bequa pet.‏ رل در ام ‎ING‏ و زرط 2( رح ‎You nedize Where she‏ را مر 2 ‎WSS Per‏

صفحه 8:
هت سرت عمسب 4 جعاك هما اه سوه مان ان ال ادك دمعت دحوت 41 مجو( "ف سجفود ۱ ا ا ا ۱۹ ‎ea aceon‏ ل ‎cae‏ ل 2 را اي ت اف تحت ا اك اک ل ‎LON‏ ‏ال ا ا 04 ‏ا ا‎ iveois sian yA ae) Meter eases ne anew ona WiC ead Weer exceca eevee (۳ ee ed Cae eg lO as ‏.كام كنا ۱ سا‎ ee ‏ل‎ ae ne cet ee NSE aS ea PA eased aS cd Ineeshoe vem uid Mepeicpet rae ‏ار لب ار رل رز‎ ۱ eed ee) ۱ ‏هر‎ ce aren Aca

صفحه 9:
If this girl can succeed ,so you can

صفحه 10:
Wes aes Being one’s own boss ‏رئيس خود بودن»‎ "" Pursue their own 106235 ‏تحقق ايده هاء‎ 1" "" دريافتهاى مالى؛015 3 لاع 326131 اط ‎eal‏ ا ا 000

صفحه 11:
Why People Start Their Own Businesses Live OkereMow ike Like Tke Okulaqe ald Gr Porwily Ovstrol Dy Life ‎Dy Gitittes‏ دجلا ‎

صفحه 12:
‎٩‏ کارآفرینان کارآفرین به دنیا می آیند» به وجود نمی آیند © كارآفرينان قماربازان حرفه ای هستند ‏۶ انگیزه کارآفرینان پولدار شدن می باشد ‎٩‏ کارآفرینان می بایست جوان و با انرژی باشند ‎٩‏ کارآفرینان خوش شانسند ‏# کارآفرینان مبتکرند

صفحه 13:
نقش کا رآفررینی در چرخه حیات تجاری

صفحه 14:
اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی 0- همكام بودن با تغييرات جهانى. (مهارتهای کسب و کار) © كسب و كار كرا بودن بازارگرا بردن تا به جامعه اطلاعاتی © مدبریت استراتژیک (مهارتهای دانش محور) 0 دانايي - مدیریت دانش وروی انقلاب کارآفرینی رده (مهارتهای کارآفرینته)

صفحه 15:
© حركت از جامعه صنعتي بسوي جامعه اطلاعاتي * حرکت از تولید سرمایه بر به تولید دانش بر ‎٩‏ حرکت از اقتصاد ملي بسوي اقتصاد جهاني ‎٩‏ تغییر نگرش از کوتاه مدت به بلندمدت ‎٩‏ حرکت از تمرکز به عدم تمرکز ‏© روند فزاینده مشتري مداري و مشتري محوري در سازمان ها * حرکت از ساختار سلسله مراتبي به نظام شبکه اي

صفحه 16:
Three revolutions Internet Revolution Digital Revolution

صفحه 17:
ادها سيكد اطلاعاني ‎Web -‏ economy. جاراربابي اجتماعي ‎Social‏ نوآوري [>| Innovation 6 ابنترنت اقتصاد سرعت ‎Economy of‏ ‎speed‏ بازارگرائي ‎Market -‏ ‎customer‏ انعطاف ‎Flexibility‏ 8+ کامبیوتر 6 اب | = اقتصاد تنوع افتصاد اندازه Economy of |——*/Economy of scale scope تولید گرائب ‎Production =>‏ ‎orientation‏

صفحه 18:
کشوری توسعه يافته می باشد اقتصاد موفق چگونه می توان شرکتهای موفق را ایجاد کرد؟ ‏ " خالقین این شرکتها چه کسانی هستند؟ چگونه این شرکتها با تفیبرات محیط بین الملل خود را وفق می دهند؟

صفحه 19:
او ا ا 0 ۱ ‎Ree‏ كارآفرينى(از نظر زوزف شومبيتر): فرآيند تخريب خلاق تارافرينى: Bee eee ee ‏ا‎ ‎ee eC Ce eee et) BB ren emcee ene Pee eee eee EC (CC a Acer استء محصول ويا خدمتى جديد به بازار عرضه شود

صفحه 20:
کارآفريني فردي(مستقل) تك Se ad ‏ت۱۳‎ ‎۳۳۳ 0 rt

صفحه 21:

صفحه 22:
کارآفرین کیست؟ - رویکرد ویژگیها: بررسی متغیرهای روانشناختی - ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان(مورد توجه روانشناسا - رویکرد رفتاری: بررسی متغیرهای جمعیت شناختی- ویژگیهای رفتاری (مورو 2 جامعه شناسان)

صفحه 23:
ويزكى شخصیتی کارآفرنان *

صفحه 24:
ویزگیهای روانشناختی کارافرینان:

صفحه 25:
وژگیهاق جمعیت شناختی کارآفرینان: ).ویژگیهای مرتبط با سابقه و پیشینه: “روش تربیتی خانواده در کودکی ۷تجربه وقایع حساس در دوران کودکی "خود اشتغالی والدین تلاش براى خروج از يايكاه اجتماعى يايين

صفحه 26:
ویژگیهای تجربی: ۳ تجربه کاری و حرفه ای "نارضایتی از شغل و اخراج الگو قرار دادن دیگران

صفحه 27:
تفاوت های مدیران با کارفرینان: ). بیشتر نگاهشان به گذشته است 0طالب ثبات اند( یک خانه میخرند و تا ابد در آن...) به دنبال تغییرات تدریجی اند ۴.بیشتر به تهدیدها فکر میکنند

صفحه 28:
TUS; ). بيشتر نكاهشان به آينده است ©.طالب تغييرند( يك خانه ميخرند و بلافاصله به فكر بعدى و تغييرند) به دنبال تغييرات ساختارشكنانه هستند 4.بيشتر به فرصت ها فكر ميكنند

صفحه 29:
دک کارآغردانه ع نکاه کادی۱9 تسلط به زبان کسب و کار 7.مهارتهای مدیریتی و رهبری .داش مالی- اقتصادی “6.مهارتهاى بازاريابى ©.خلاقيت و ايده يردازى ©.توانايى ارتباطات بين فردى و بين ساز ©.تدوين طرح كسب و كار ©.آشنايى كامل با “44

صفحه 30:
‎os‏ را ‎|

صفحه 31:
4 روشهای ابتکاری و سوگیری های قضاوت انسان: ۴-۱. معرف بودن لا عدم حساسيت به احتمال بيشترين بیامدها الا عدم حساسيت به اندازه نمونه شاف هستزشی ‎Sh‏ ‏لا عدم حساسيت به قابليت بيش بينى لا سوكيرى بر اثر قابليت بازيابى لا توهم اعتبار الاسوكيرى قابليت تصور ۴۳ قلاب اللدازق واتنظيم لا تنظیم ناكافى لا سوگیری در اندازه گیری رویدادهای عطفی و فصلی لا اعتماد به نفس بيش از حد oq

صفحه 32:
5 حظرجه افق اهيد 1 رابطه ریسک و تابع مطلوبيت 0 اثر اطمینان 1 فاوت امکان و احتمال 10.اثر انعكاس (©. قاب بندى 0)مطلوبیت نسبی 0 نظریه افق امید 21 نظريه افق اميد و كارآفرينى 32

صفحه 33:
۱ قم كر متسب 9 ۰ کا ۳ 9 رد۳ 7 ا ‎core crepe‏ 0( 3 5

صفحه 34:
TOY jun * سال )- آیا محدویت و كمبودي در مورد عوامل تولید و مواد اولیه براي تولید محصول وجود دارد؟ © سؤال ©- آيا میزان سرمايهگذاري لازم بیش از توان تأمین سرمایه توسط کارآفرین است؟ * سزال 0.-آیا ایده» مخالف اهداف و سیاست های ملی است؟ ‎٠.‏ سول 6 آيا تأثیرات محيطي اجراي طرح مغایر مقررات و برنامههاي دولتي است؛ ‏* سزال 0 آیا انحصار قوي در اين رشته فعالیت وجود دارد؟ ‏© سؤال ©- آیا فروش محصول با موانع و محدوديتهاي جدي مواجه است؟ ‎igus ©‏ > آیا ایده با صنعت یا رشته ی فعالیت موجود و یا برنامه ریزی شده» مغايرت دارد؟ ‏© سؤال © آیا محدودیت جدي در دسترسي به فناوري تولید محصول مورد نظر ايده وجود دارد؟ ‎

صفحه 35:
‎WE‏ های ذهنی بزر کترین ماج سیستم مغز انسان ‎ ‏قالیهای ذهنی ‏به طور ناحودآگاه در سا یوسب

صفحه 36:
؟ اجازه نمی دهند مشکل به شکل واقعی دیده شود. * اجازه نمی دهند مشکل به درستی تعریف شوند. * اجازه نمی دهند راه حل های مختلف و شقوق مختلف را ایجاد * اجازه نمی دهند بهترین را ه حل انتخاب شود. * اجازه نمی دهند راه حل های جدید به اجرا در آیند.

صفحه 37:
در اين عصره شعار اصلی ((خلاقیت و نوآوری )) است لي ۳ 4 37 كرشت انه فى ملام ونش بست M UW ۷۶

صفحه 38:
اطلاعات ‎LEXI.‏ بیش از حد مانع خلاقبت می شود

صفحه 39:
ویژگی های افراد خلاق دادن ایده های زیاد درباره یک مسئله؛ ارائه ی ایده های غیر عادی؛ توجه جدی به جزئیات دقت و حساسیت نسبت به محيط » بخصوص به نکاتی که در نظر دب عادى به شمار فى روند ؛ روحيه نقتادى ؛ علاقه زياد به آزمايش و تجربه؛ نكاه مثبت به مسئله نوآفرينى؛

صفحه 40:
ب - خصوصیات عاطفی - آرامش و آسودگی خیال — شوخ طبعى ‎Teas‏ و ۱ - علاقه به سادگی و بی تکلفی در نوع لباس و جنبه هاى كوناكون زندگی - دلگرمی و امید به آینده - توانایی برقراری ارتباط عمیق و صمیمانه با دیگران - اعتماد به نفس و احترام به خود - شهامت

صفحه 41:
ج - خصوصیات اجتماعی پیش قدمی در انجام وظایف و در روبارویی با سائل مسئولیت پذیری و سازمان دهی به فعالیت های گوناگون قدرت جذب اعتماد و اطمینان دیگران

صفحه 42:

صفحه 43:
ارتباط . )4 ‎ee SD is‏ كل كان ا تسم 3 ۱9

صفحه 44:
SS سلط بر حالاث درونی: .شناخت ویژگیهای فیزیکی یا جسمانی قناخت نقاط قوت و ضعف در تواتاتیها و مهارت های خود .شناخت افکار و گفتگوهای درونی 44

صفحه 45:

صفحه 46:
علا ماتريس أهميت و فوريت: , رسيدكى به شكايات مشتريان پاسخگویی به تلفن برنامه ریزی های زیربنایی مانند: راه اندازی خط تولید» واحد جدید» تحصیل و... اتلاف وقت فوریت بالا

صفحه 47:

صفحه 48:
طرح کسب و کار ( 0(<) حوی‌نی()) عبارت است از نقشهي راه ایجاذ کنبوکار و دستورالعملي است که تام مراحل و اقدامات ایجاد کسب و کار را پیش بيني کرده است.

صفحه 49:
وه

صفحه 50:
روشهاي راه اندازي کسب وکار 0 روش خرید کسب وکار (عحصص ‎(uw exter‏ 2 روش پذیرش نمايندگي(ماس۲۷) (Gted vew vecture Prow soruick) he IIS y ‏شروع کسب‎ .©

صفحه 51:
یک کا رآفرین خانم هاشمی [تولید خمیر محو کننده سوسک بدون مواد بیلات: دیپلم طبیعی محصول: خمیر سوسک کش امحا ‎[lf‏ شرکت(تولیدی اخدماتی): صنایع شیمیایی توره شیمی نبه طور تجوبی,به خاطر مبارزمبا سوسک های خلنه خودم‌به يك تركيب شيميايى و ماده اى رسيدم كه به طور كلى سوسک ها را از بین می برد بدون اينکه هیچ ماده سمی در آتن به کار برده باشم .به فکر فروش آّن افتاده ام به کمک اهمسایه هایمان شروع به فروختن کردم در حللی که شبلنه در زیرزمین خلنه آن را در قابلمه تهیه آماده عی کردم کم کم ]أ لبه فكر ثبت كردن كن افتادم. بيش از دو سال دوندگی کردم اما تأييد به آزمايشكاه شيمى بِرُوهشكاه صنعت نفت و بعد تأييسيه سازمان مالكيت صنعتى را كرفتم . و فرمول رابه نام خود ثبت کردم سپس‌با اندک سرمایه شخصی و مقدار کمی وام كار آفرینی کار تولید انبوه را شروع کردم تا به امروز»

صفحه 52:
بر اساس تعریف اتحادیه اروپا؛ صنایع کوچک و متوسط کسب و کارهایی تولیدی و خدماتی هستند که کارکنان آنها کمتر از 0060 نفر باشد. تقسیم بندی بنگاههای کوچک و متوسط بدین قرار است: بنگاه خرد(-6 نفر ) (8 FOO) S28 thy (BOPO-CO pn sia ky بعلاوه گردش مالی سالانه آنها بایستی کمتر از 3 ‎Se ys Seas FO‏ وی پورو باشد و در تهایت از نظر اقتصادی باید مستقل اديه ارويا ©©: از صنايع در اين نسته قرار ميكيرند و رقم اشتغالي معادل ©6 ميليون نفر را به خود اختصاص داده‌ند بر اسان تعریق وزارت ‎bn Pees A‏ ی بنگاههای کوچک و متوسط واحد: صنعتی(روستایی) و خدماتی هستند که کمتر از 020 نفر کارگر دارند. مرکز آمار ایران؛ مطابق کتاب آمار سال 066(0/20) کسب و کارها را به 6 گروه طبقه بند: كرده است: كسب و كار هاى 0-© كاركرء 40*91 كاركر و پیش از 40000 نفر کارگر. اين طبقه بندی ظاهرا شباهتی با تعاریف اتحادیه اروپا از بنگاههاي أي كوجك و متوسط دارد ولى مركز أما ‎é‏ ‏و سایر کسب و کارها را (کارخانجات صنعتی بزرگ) فلمداد می کند. بانک مرکزی ایران نیز کسب و كار هاى زير (0000 نفر ثیروی کار را به عنوان بنگاههای کوچک و متوسط تلقی می کند.

صفحه 53:
اشتغالزایی انعطاف پذیری نوآوری - شرکتهای کوچک نسبت به شرکتهای بزرگ به ازای هر دلار كه صرف تحقيقات می شود 6 برابر نوآوری دارند. - سرانه نواوری شرکتهای کوچک 6.6 برابر شرکتهای بزرگ است. سودآوری بهره وری و ایجاد ارزش بالاتر استقال فرصتهای مالی

صفحه 54:
در سیستم تولید بدون کارخانه» ساختار سازماني خاصي مورد استفاده قرار مي‌گیرد که جزییات آن با توجه به ماهیت توليدي موسسات با هم متفاوت است به عنوان مثال» بسياري از کارخانجات معتبر جهان مانند»(41696 ۵ و ... تنها با داشتن يك خط مونتاژ تمام اتوماتيك» كليه‌ي قطعات مورد نیاز خود را از دیگر واحدهاي توليدي تامين مي‌نماید. اين گونه شرکت‌ها داراي دپارتمان‌هاي طراحي و کنترل کیفیت بسیار قوي هستند که تمامي قطعات ابزار آلات و ... را طراحي کرده و نقشه هاي فني مربوطه تهیه مي‌نمایند و به صنایع دیگر سفارش مي‌دهند.

صفحه 55:
کا رآفرینی سازمانی» شرکتی و سازمان کارآفرینانه: 1 سازمان کارآفرینانه بستری را فراهم می آورد تا تمام افراد آن در نقش ‎PUMPED SOUP SSeS eee Lar) mene eS Eee Spy‏ عبارت دیگر سازمانی که از طریق القاء و ایجاد فرهنگ کار آفرینانه زمينه ظهور و بروزمحصولات يا خدمات نو را در خود برقرار كرده باشد

صفحه 56:
i 5 2 2 7 lj Te 5 ‏سا‎ So =) 0 ‏سج رهج وب ج‎ tac pe ar eee gga ferro ‏تا‎ ae TEC MNOOUTE Sprouts Oris ‏ی ی‎ ‎ER eee‏ با ‎Pee‏ ا ازمان» ‎er ep gre oe)‏ ا ا ل ل لك را كشف كرده و به بهره بردارى ميرساند

صفحه 57:
رورت کارا خریضی شرکتی. ۱ Ee Fo eB he) Pee cee eye yr een ees ora ‏رك‎

صفحه 58:

صفحه 59:
عامل حياتي توسعه کار آفريني فرهنگ مهمترین عامل زمینه ای و موثر در توسعه .کار آفر يني است

صفحه 60:
a ee ee ‏و‎ = 22222 2 SS ‏اكثريت جمعيت فعال كشور‎ ‎ora‏ کار آفربنی را برای خود ‎ESET ele reer kee Spy)‏ ‎Se‏ ا ا

صفحه 61:
(Selous wera (ONC in) 2-0-5 د اداري ‎STe)‏ ۳ رويكرد تقليدي )5 ل رویکرد پرورشي ‎tyre TS.)‏ 0( ۱00

صفحه 62:
#اتحقيقات نشان ميدهد سازمانهايي كه ا 0 میکنند. موفقتر از آنهايي هستند که يك ‎SVD IPS eel‏ 1

صفحه 63:
رویکرد اداري pace Co Fm ee Operon IS he Seer Ps en peer ‏بدين ترتيب.كه سازمان سعي ميكند با ايجاد.واحد تحقيق.و‎ ‏توسعه و تعیین مفررات, روشهاء و خط مشي هايي براي‎ ‏آن» ايده هاي جديدي را خلق و اجرا كند‎ رل ‎EB Ie‏ رت( خر تا ار رل ار رل زا ‎aoe Nea ne re ee NO Cres‏ 000 ape

صفحه 64:
رویکرد فرصت يابي و از تواوریهاست . " اجَرَاي اين روش در شركتهاي سنتي مشكلتر از سايز ل و ا راك ‎BN‏ ‏حاميان (-->د) نواوري .يا تيم.اقدامهاي ير مخاطرة نو دارد كه در جنين سازمانهايي كمترو وجود دارند. * سازمانهاي سنتي بیشتر در تلاشند تا تهديداتي را که وضع موجودشان را به خطر مي اندازد شناسايي و رفع نمایند لذاء کمتر به فرصتها توجه میکنند.

صفحه 65:
رويكرد تقليدي از انجا كه كلمة تقليد اشارةه به نيود نواوري " داردء به نظر مي رسد اين روش با كارافريني در تضاد باشد. اما "کار آفرینی" به این معناست ‎EV ۱۳ 0 Os FOTN SIP-CS‏ ‎Seow eS Cee ee PITTI‏ قبلا چنین نو آوري در خارج از سازمان انجام ‎NEBR‏

صفحه 66:
مطالعات كرابوسكي شررنشان ميدهد: 6. رقابتهاي تكنولوزيكيء سازمانها را مجبور ‎ete‏ رل رت ‎Cas‏ از تقلیدها در وافع تفليدهاي نواورانه ‎us Spee Sree‏ 0 برای مفلد و صاحب طرح یکی باشد. رو 0 اه ات رز 2 تكنيكي يا بالايش و تنظيمياي حديدي دارند كه

صفحه 67:
در ار ل ‎ee ene eye‏ ات( هزينة فعاليتهاي نوآورانة خود را كاهش مي دهد.» قابليت تكنولوزيكي شركت را بالا مي برد» سريعتر به دانش فني دست مي يابد» ادغامهاي اففي و عمودي بعدي آن سریعتر مي شود توان و مزيت رقابتي را افزايش مي دهد؛ و....

صفحه 68:
رويكرد يرورشي در اين روش كه ان سال (0 0938 مورد توجه سازمانها واقع شد در و اقع سعي میشود با تشکیل نیم با و آحدی به ‎re ere eee ee een Serer‏ ‎Speer ets geen ae ED a Ce Ree]‏ ‎(yal‏ ۰

صفحه 69:
در فعاليتهاي این تیمها یا واحدها که کاملاً مستقل و ۳( هستند 5255 منظور 4 نهفته است- 1 کشف و درك فرصنهاي جدید درون و برون سازماني کارا ار رال را 3 بار اوردن واجراي فَرصتهاي انتحاب شذه

مبانی کارآفرینی سازمانی و فردی ارایه شده در اولین سمینار کارآفرینی سازمانی شهرداری تهران مهر 87 مهندس حسین خرمی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران 1 A new business is born every 11 seconds in the United States One of 12 Americans is actively involved in trying to start a new business. 2 Starting New venture or new venture management Ashley Qualls  Her numbers are indeed impressive. 17 years old high school dropout. Made more than $1 million. Earns as much as $70K a month. Owns a website that attracts ... 3 4  Ladan Lashkari Author of How to Find Best-Selling Product Ideas 5  It’s been almost two weeks since I wrote the last edition of Eric’s Tips. I’ve been feeling lately that it’s time for something different, so I decided to stop writing altogether until I came up with something inspirational.  Last week I found the inspiration that I was looking for.  I want to tell you about a young woman who has overcome some extreme obstacles on her brief but challenging journey to internet marketing success.  Her name is Ladan Lashkari, and when I say she’s a young woman, that’s an understatement. At just 20 years old, she has a youthful look that defies the maturity she’s developed in such a short time.  6  I suppose in the online world, youthful success is not entirely unusual (I met a couple of 21-year-old internet millionaires last month in New York), but this story hasn’t even begun yet.  The fact that she’s a girl making money on the internet becomes much more significant when you realize where she comes from 7  She lives in Iran.  When I came across that tidbit of information on one of her sites I was       like, “are you serious?” Make no mistake! like most Americans I’m ignorant in many ways! but I have heard a few things about Iran and its culture. I know just barely enough to understand that a girl becoming a successful internet marketer in Iran is about the same as the Denver Nuggets winning the Superbowl! and yeah I know those are two different sports. So I had to find out if it was true. After several email exchanges, and some online investigation on my part, it became apparent that she is indeed the real deal. As I’ve gotten to know her a little bit over the past week, an incredible story has unraveled that needs to be told. Maybe you’ll watch her life story in a movie some day, or see her on the front cover of Time magazine! either way just remember that you saw it on Eric’s Tips first Ladan was born and raised in Tehran, Iran, and lives there to this day. 8 If this girl can succeed ,so you can http://www.ericstips.com/tips/ladanlashkari/ 9 چرا کارآفرینی؟ رئیس خود بودنBeing one’s own boss ، تحقق ایده هاPursue their own ideas ، دریافتهای مالیFinancial Rewards، حداکثر مي آزادازي لذت •مازيحس برندي ومهارتهاي خود بهره ببرند توان علم خواهند 10 Why People Start Their Own Businesses L i v e W h e re /Ho w I L i k e L i k e Th e Ch a l l e n g e Bu i l d Fo r Fa m i l y Co n t ro l My L i fe Us e My Ab i l i t i e s 0 10 20 30 40 50 60 Source: BFIB/VISA Card Primer 11 The myths of entrepreneurship کارآفرینان کارآفرین به دنیا می آیند ،به وجود نمی آیند کارآفرینان قماربازان حرفه ای هستند انگیزه کارآفرینان پولدار شدن می باشد کارآفرینان می بایست جوان و با انرژی باشند کارآفرینان خوش شانسند کارآفرینان مبتکرند 1 نقش کارآفرینی در چرخه حیات تجاری New Entrepreneurial ?Stage needed Sales Entrepreneurial ? Approach Consolidation Maturity Growth Survival Inception Time 1 اصلموفقيتک ارآفرينی7 اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی -1همگام بودن با تغييرات جهانی -2کسب و کار گرا بودن -3بازارگرا بودن -4مديريت استراتژيک -5دانايي – مديريت دانش -6نوآوری -7رشد (مهارتهای کسب و کار) جامعه صنعتی به جامعه اطالعاتی (مهارتهای دانش محور) انقالب کارآفرينی (مهارتهای کارآفرينانه) 1 تغییرات حركت از جامعه صنعتي بسوي جامعه اطالعاتي حركت از توليد سرمايه بر به توليد دانش بر حركت از اقتصاد ملي بسوي اقتصاد جهاني تغيير نگرش از كوتاه مدت به بلندمدت حركت از تمركز به عدم تمركز روند فزاينده مشتري مداري و مشتري محوري در سازمان ها حركت از ساختار سلسله مراتبي به نظام شبكه اي 1 Three revolutions Entrepreneurial Entrepreneurial Revolution Revolution Digital Digital Revolution Revolution 1 Internet Internet Revolution Revolution اقتصاد شبكه اطالعاتي Webeconomy اقتصاد سرعت ‏Economy of ‏speed اقتصاد تنوع ‏Economy of ‏scope اقتصاد اندازه ‏Economy of ‏scale فروش گرائي Sellingorientation توليد گرائي Productionorientation بازاريابي اجتماعي ‏Social ‏Marketing مشتري گرائي - بازارگرائي Marketcustomer ‏orientation نوآوري ‏Innovation انعطاف ‏Flexibility کیفیت ‏Qualit ‏y +Cاينترنت +Bکامبيوتر ‏C زبان کسب +Aوکار ‏B كميت ‏Quantity يک تخصص ‏A اقتصاد سازمان محصول مهارت 1 کشوری توسعه يافته می باشد اقتصاد موفق شرکتهای موفق چگونه می توان شرکتهای موفق را ايجاد کرد؟ خالقين ايــن شرکتها چـه کسـانی هستند؟ ‏ ‏ چگونه اين شرکتها با تغييرات محيط بين الملل خود را وفق می دهند؟ ‏ 1 کارآفرین(از نظر ژوزف شومپیتر) :نیروی محرکه و موتور توسعه اقتصادی کارآفرینی(از نظر ژوزف شومپیتر) :فرآیند تخریب خالق فرآیندی است که در آن با تولید ایده و فکر جدید و با بسیج منابع از طریق ایجاد یک کسب و کار(اینترنتی ،خانگی ،خانوادگی ،مجازی ، روستایی يا )SME’sکه توأم با مخاطره مالی و اجتماعی و حیثیتی است ،محصول ویا خدمتی جدید به بازار عرضه شود 19 انتفاعی غیرانتفاعی کارآفرینی سازمانی سازمان کارآفرینانه 20 موفقيت کارآفرين تمرکز بر اشتياق به مشتري/محصول کسب وکار کارآفرين موفق هوشمندي در اجرا 21 سرسختي به جاي شکست 2 کارآفرین کیست؟ رویکرد ویژگیها :بررسی متغیرهای روانشناختی – ویژگیهای شخصیتیکارآفرینان(مورد توجه روانشناسان) رویکرد رفتاری :بررسی متغیرهای جمعیت شناختی -ویژگیهای رفتاری (مورد توجهجامعه شناسان) 2 2 1. Dream 6.Devotion 2.Decisiveness 7.Destiny 3.Doer 8.Dollars 4.Determination 9.Distribution 5.Dedication 10.Details .1نیاز به توفیق طلبی .4نیاز به استقالل .2مرکز کنترل درونی .5گرایش به خالقیت و نوآوری .3تمایل به ریسک و مخاطره .6تحمل ابهام 2 .1ویژگیهای مرتبط با سابقه و پیشینه: ‏روش تربیتی خانواده در کودکی ‏تجربه وقایع حساس در دوران کودکی ‏خود اشتغالی والدین تالش برای خروج از پایگاه اجتماعی پایین 2 .2ویژگیهای تجربی: ‏تجربه کاری و حرفه ای ‏نارضایتی از شغل و اخراج ‏الگو قرار دادن دیگران 2 .1بیشتر نگاهشان به گذشته است .2طالب ثبات اند( یک خانه میخرند و تا ابد در آن)... .3به دنبال تغییرات تدریجی اند .4بیشتر به تهدیدها فکر میکنند 2 .1بیشتر نگاهشان به آینده است .2طالب تغییرند( یک خانه میخرند و بالفاصله به فکر بعدی و تغییرند) .3به دنبال تغییرات ساختارشکنانه هستند .4بیشتر به فرصت ها فکر میکنند 2 .1تسلط به زبان کسب و کار .2مهارتهای مدیریتی و رهبری .3دانش مالی -اقتصادی .4مهارتهای بازاریابی .5خالقیت و ایده پردازی .6توانایی ارتباطات بین فردی و بین سازمانی .7تدوین طرح کسب و کار .8آشنایی کامل با IT 2 .1ضرورت Decision Making ‏SAW .a .2روشهای تصمیم گیری چند شاخصه ‏AHP .b ‏Topsis .c .3نظریه بازی 30 .4روشهای ابتکاری و سوگیری های قضاوت انسان: .4-1معرف بودن عدم حساسیت به احتمال بیشترین بیامدها عدم حساسیت به اندازه نمونه .4-2در دسترس بودن عدم حساسیت به قابلیت پیش بینی سوگیری بر اثر قابلیت بازیابی توهم اعتبار ‏سوگیری قابلیت تصور .4-3قالب اندازی و تنظیم تنظیم ناکافی سوگیری در اندازه گیری رویدادهای عطفی و فصلی اعتماد به نفس بیش از حد 31 .5نظریه افق امید .Iرابطه ریسک و تابع مطلوبیت .IIاثر اطمینان .IIIتفاوت امکان و احتمال .IVاثر انعکاس .Vقاب بندی .VIمطلوبیت نسبی .VIIنظریه افق امید .VIIIنظریه افق امید و کارآفرینی 32 .6رابطه فرصت کارآفرینانه با عدم اطمینان .7استدالل اثرسازانه 33 .8ریسک محاسبه EMVو EPPI سؤاالت: سؤال -1آيا محدويت و کمبودي در مورد عوامل توليد و مواد اوليه براي توليد محصول وجود دارد؟ سؤال -2آيا ميزان سرمايه­گذاري الزم بيش از توان تأمين سرمايه توسط کارآفرين است؟ سؤال -3آیا ایده ،مخالف اهداف و سیاست های ملی است؟ سؤال -4آيا تأثيرات محيطي اجراي طرح مغاير مقررات و برنامه­هاي دولتي است؟ سؤال -5آيا انحصار قوي در اين رشته فعاليت وجود دارد؟ سؤال -6آيا فروش محصول با موانع و محدوديت­هاي جدي مواجه است؟ سؤال - 7آیا ایده با صنعت یا رشته ی فعالیت موجود و یا برنامه ریزی شده، مغایرت دارد؟ سؤال -8آيا محدوديت جدي در دسترسي به فناوري توليد محصول مورد نظر ايده وجود دارد؟ 3 قالب هاي ذهني بزرگترين مانع سيستم مغز انسان قالبهاي ذهني :تعصب ها ،پيش فرض ها و عادات به طور ناخودآگاه در رفتار و تصميمات يا حاالت ما تاثير می گذارند. 3 قالب های ذهنی چه می کنند؟ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اجازه نمي دهند مشكل به شكل واقعي ديده شود. اجازه نمي دهند مشكل به درستي تعريف شوند. اجازه نمي دهند راه حل هاي مختلف و شقوق مختلف را ايجاد كنيم. اجازه نمي دهند بهترين را ه حل انتخاب شود. اجازه نمي دهند راه حل هاي جديد به اجرا درآيند. 3 در اين عصر ،شعار اصلي ((خالقيت و نوآوري )) است 3 اطالعات و خالقيت خالقيت اطالعات .اطالعات بيش از حد مانع خالقيت مي شود 3 ويژگي هاي افراد خالق الف -خصوصيات ذهني كنجكاوي دادن ايده هاي زياد درباره يك مسئله؛ ارائه ي ايده هاي غير عادي؛ توجه جدي به جزئيات دقت و حساسيت نسبت به محيط ،بخصوص به نكاتي كه در نظر ديگران عادي به شمار مي روند ؛ روحيه نقّـادي ؛ عالقه زياد به آزمايش و تجربه؛ نگاه مثبت به مسئله نوآفريني؛ - 3 ويژگي هاي افراد خالق ب -خصوصيات عاطفي آرامش و آسودگي خيال شوخ طبعي عالقه به سادگي و بي تكلفي در نوع لباس و جنبه هاي گوناگون زندگي دلگرمي و اميد به آينده توانايي برقراري ارتباط عميق و صميمانه با ديگران اعتماد به نفس و احترام به خود شهامت - 4 ويژگي هاي افراد خالق ج -خصوصيات اجتماعي - پيش قدمي در انجام وظايف و در رويارويي با مسائل مسئوليت پذيري و سازمان دهي به فعاليت هاي گوناگون قدرت جذب اعتماد و اطمينان ديگران 4 خالقيت ذهن -شما -روزي چند -ساعت نر-مش -مي کند ؟؟؟ 42 4 خود آگاهی ()Self Awareness تغییر ارتباط عدم احساس رضایت ارتباط با خویشتن ِا َن هللا ال یُغیّروا مابقوم بانفسهم حتي يغيرواما ِ 4 .1شناخت ویژگیهای فیزیکی یا جسمانی .2شناخت نقاط قوت و ضعف در توانائیها و مهارت های خود .3شناخت افکار و گفتگوهای درونی 44 مدیریت استرس :روشهای کاهش و حذف استرس 45 باال پاسخگویی به تلفن اتالف وقت اهمیت رسیدگی به شکایات مشتریان برنامه ریزی های زیربنایی مانند :راه اندازی خط تولید ،واحد جدید ،تحصیل و... پایین 46 باال فوریت پایین Business Plan (BP) 4 تدوین طرح کسب وکار طرح كسب و كار ( )Business Planعبارت است از نقشه­ي راه ايجاد كسب­وكار و دستورالعملي است كه تمام مراحل و اقدامات ايجاد كسب و كار را پيش بيني كرده است. 4 طرح تجاري به کدام مشتريان؟ ow -H چه سازماني؟ – ‏e ‏r ‏e چه شرکايي؟ با چه جايگاهي در بازار؟ 49 در کدام حوزه جغرافيايي؟ ‏h -W شمماا چچشدازز نندا ‏Vision - Vision چه تصويري نزد مشتريان؟ ‏t ‏a ‏h ho -W W با چه اصولي؟ چه کاال يا خدماتي؟ ‏hy ‏W روشهاي راه اندازي كسب وكار .1 روش خريد كسب وكار ()Buy existing business .2 روش پذيرش نمايندگي()Franchise .3 شروع كسب وكارازصفر()Start new venture from scratch 5 یک کارآفرین خان-م هاشم-ي [توليد خمير مح-و كننده س-وسك بدون مواد سمي] تحصيالت :ديپلم طبيعي محصول :خمير سوسك كش امحا شركت(توليدي/خدماتي) :صنايع شيميايي توره شيمي «ب-ه طور تجرب-يب-ه خاط-ر مبارزهب-ا س-وسك هاي خان-ه خودمب-ه ي-ك تركيب شيمياي-ي و ماده اي رس-يدم كه ب-ه طور كل-ي س-وسك ه-ا را از بين م-ي برد بدون اينكه هيچ ماده س-مي در آ-ن ب-ه كار برده باش-م .ب-ه فكر فروش آ-ن افتاده ام ب-ه كم-ك همس-ايه هايمان شروع ب-ه فروخت-ن كردم در حال-ي كه شبان-ه در زيرزمين خان-ه آ-ن را در قابلم-ه تهيه آماده م-ي كردم كم كم ب-ه فكر ثب-ت كردن آ-ن افتادم .بيش از دو س-ال دوندگ-ي كردم ت-ا تأييد ب-ه آزمايشگاه شيم-ي پژوهشگاه ص-نعت نف-ت و بع-د تأييدي-ه س-ازمان مالكيت ص-نعتي را گرفت-م .و فرمول راب-ه نام خود ثب-ت كردم س-پسب-ا اندك س-رمايه شخص-ي و مقدار كم-ي وام كار آفريني كار توليد انبوه را شروع كردم تا به امروز» 5 SMEs ‏ بر اساس تعریف اتحادیه اروپا ،صنایع کوچک و متوسط کسب و کارهایی تولیدی و خدماتی هستند که کارکنان آنها کمتر از 250نفر باشد .تقسیم بندی بنگاههای کوچک و متوسط بدین قرار است: بنگاه خرد( 9-1نفر ) بنگاه کوچک( 49-10نفر) بنگاه متوسط( 249-50نفر) بعالوه گردش مالی ساالنه آنها بایستی کمتر از 40میلیون یورو و با ترازنامه کمتر از 27میلیون یورو باشد و در نهایت از نظر اقتصادی باید مستقل باشند و بیش از 50درصد آن متعلق به بخش خصوصی باشد. ‏ مثال در اتحاديه اروپا ٪99از صنايع در اين دسته قرار مي‌گيرند و رقم اشتغالي معادل 65ميليون نفر را به خود اختصاص داده‌اند . ‏ بر اساس تعریق وزارت صنایع و معادن و وزارت جهاد کشاورزی بنگاههای کوچک و متوسط واحدهای صنعتی(روستایی) و خدماتی هستند که کمتر از 50نفر کارگر دارند. مرکز آمار ایران ،مطابق کتاب آمار سال )1999(1378کسب و کارها را به 4گروه طبقه بندی کرده است :کسب و کار های 9-1کارگر 49—1 ،کارگر و بیش از 100نفر کارگر .هر چند این طبقه بندی ظاهرا شباهتی با تعاریف اتحادیه اروپا از بنگاههای کوچک و متوسط دارد ولی مرکز آمار ایران فقط کسب و کارهای کمتر از 10نفر نیروی کار را بنگاههای کوچک و متوسط محسوب می کند و سایر کسب و کارها را (کارخانجات صنعتی بزرگ) قلمداد می کند .بانک مرکزی ایران نیز کسب و کار های زیر 100نفر نیروی کار را به عنوان بنگاههای کوچک و متوسط تلقی می کند. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 5 نقش و اهمیت صنایع کوچک ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اشتغالزایی انعطاف پذیری نوآوری – شرکتهای کوچک نسبت به شرکتهای بزرگ به ازای هر دالر که صرف تحقیقات می شود 4 برابر نوآوری دارند. – سرانه نواوری شرکتهای کوچک 2.5برابر شرکتهای بزرگ است. سودآوری بهره وری و ایجاد ارزش باالتر استقال فرصتهای مالی خدمت اجتماعی امنیت شغلی اشتغال خانوادگی ایجاد چالش 5 سيستم توليد بدون كارخانه در سيستم توليد بدون كارخانه ،ساختار سازماني خاصي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه جزیيات آن با توجه به ماهيت توليدي موسسات با هم متفاوت است. به عنوان مثال ،بسياري از كارخانجات معتبر جهان مانندIBM، TOYOTAو … تنها با داشتن يك خط مونتاژ تمام اتوماتيك ،كليه‌ي قطعات مورد نياز خود را از ديگر واحدهاي توليدي تامين مي‌نمايد .اين گونه شركت‌ها داراي دپارتمان‌هاي طراحي و كنترل كيفيت بسيار قوي هستند كه تمامي قطعات ،ابزار آالت و … را طراحي كرده و نقشه هاي فني مربوطه را تهيه مي‌نمايند و به صنايع ديگر سفارش مي‌دهند. 5 سازمان کارآفرینانه بستری را فراهم می آورد تا تمام افراد آن در نقش کارآفرین به انجام فعالیت های کارآفرینانه فردی و گروهی بپردازد یا به عبارت دیگر سازمانی که از طریق القاء و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه، زمینه ظهور و بروزمحصوالت یا خدمات نو را در خود برقرار کرده باشد 55 Intrapreneur : is one that generates and exploits new technologies products or business under corporate umberella ،فرآیندی را که در آن فرد با حمایت یک سازمان رویه ها و فن آوری های جدید، فعالیت ها،محصوالت را کشف کرده و به بهره برداری میرساند 56 .1خروج نیروهای ارزنده از شرکت و اقدام به کارآفرینی فردی .2افزایش سریع رقبای جدید .3ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به شیوه های مدیریت سنتی 57 در کارآفرینی سازمانی به بستر مناسب سازمانی نیاز داریم ،اما در کارآفرینی فردی به بستر محیطی نیاز داریم که دولت باید آن را ایجاد کند. مدیر کارآفرین ،مدیری تحول گرا و نوگراست .همه پست های مدیریت باید با کارآفرینی توأم باشند. 5 عامل حياتي توسعه کارآفريني فرهنگ مهمترين عامل زمينه ای و موثر در توسعه .کارآفريني است 59 چشم انداز مطلوب ترویج فرهنگ کارآفرینی در کشور اکثریت جمعیت فعال کشور آموزش کارآفرینی را برای خود الزم بدانند و آماده پرداخت .هزینه آموزش خود باشند 60 استراتژيهاي كارآفريني براي نوآوري و تعقيب و پيگيري آن) شول هامر (1982 رويكرد اداري رويكرد فرصت يابي رويكرد تقليدي رويكرد اكتسابي رويكرد پرورشي ) روشمديريتاقدامهايپ ر مخاطره ن و ( 61 تحقيقات نشان ميدهد سازمانهايي كه همزمان از چند استراتژي استفاده ميكنند ،موفقتر از آنهايي هستند كه يك يا دو استراتژي را به كار مي­گيرند. 62 رويكرد اداري معموالً سازمانهاي بزرگ از اين رويكرد استفاده ميكنند، بدين ترتيب كه سازمان سعي ميكند با ايجاد واحد تحقيق و توسعه و تعيين مقررات ،روشها ،و خط مشي هايي براي آن ،ايده هاي جديدي را خلق و اجرا كند . در اين رويكرد پروسة نوآوري قابل كنترل ،مستمر ،و قابل برنامه ريزي تلقي مي شودو مسئوليتهاي واحد تحقيق و توسعه بين متخصصان فني و مديران يا مجريان تقسيم ميشود. 63 رويكرد فرصت يابي اساسا ً مواجه شدن اتفاقي با نوآوريهاي تكنيكي اساس بسياري از نوآوريهاست . اجراي اين روش در شركتهاي سنتي مشكلتر از ساير روشهاست چون احتياج بيشتري به پيشتازان ( )championو حاميان( )sponsorنوآوري يا تيم اقدامهاي پر مخاطرة نو دارد كه در چنين سازمانهايي كمترو وجود دارند. سازمانهاي سنتي بيشتر در تالشند تا تهديداتي را كه وضع موجودشان را به خطر مي اندازد شناسايي و رفع نمايند لذا، كمتر به فرصتها توجه مي­كنند. 64 رويكرد تقليدي از آنجا كه كلمة تقليد اشاره به نبود نوآوري  دارد ،به نظر مي رسد اين روش با كارآفريني در تضاد باشد .اما "كارآفريني" به اين معناست كه اگر سازماني محصول ،خدمت ،يا فرآيند جديدي را ايجاد كرد كارآفرين است حتي اگر قبالً چنين نوآوري در خارج از سازمان انجام .شده باشد 65 مطالعات گرابوسكي شررنشان ميدهد: .1رقابتهاي تكنولوژيكي ،سازمانها را مجبور ميكند كه براي كاهش ريسك از نوآوريهاي يكديگر تقليد كنند. .2بعضي از تقليدها در واقع تقليدهاي نوآورانه هستند به خصوص اگر هزينه ها و نااطمينانيها براي مقلد و صاحب طرح يكي باشد. .3خيلي از تقليدها احتياج به تغيير و اصالح تكنيكي يا پااليش و تنظيمهاي جديدي دارند كه خود نوعي نوآوري است. 66 رويكرد اكتسابي اين روش با خريد ساير شركتها يا ادغام با آنها رشد مي يابد .سازماني كه به اين كار روي مي آورد هزينة فعاليتهاي نوآورانة خود را كاهش مي دهد، قابليت تكنولوژيكي شركت را باال مي برد، سريعتر به دانش فني دست مي يابد ،ادغامهاي افقي و عمودي بعدي آن سريعتر مي شود ،توان و مزيت رقابتي را افزايش مي دهد ،و.... 67 رويكرد پرورشي در اين روش كه از سال 1960مورد توجه سازمانها واقع شد در واقع سعي مي­شود با تشكيل تيم يا واحدي به نام"مديريت اقدامها و موقعيتهاي پر مخاطرة نو" يا " توسعة اقدامهاي پر مخاطرة نو" فعاليتهاي كارآفرينانه تسهيل و سامان داده شود 68 در فعاليتهاي اين تيمها يا واحدها كه كامالً مستقل و خودمختار هستند سه منظور نهفته است: .1كشف و درك فرصتهاي جديد درون و برون سازماني .2ارزيابي و غربال فرصتهاي جديد كشف شده .3به بار آوردن واجراي فرصتهاي انتخاب شده 69

51,000 تومان