صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
FAT) ا ee Bl Fg DET) Pet قرا
کلاس های درس - کارگاه - آزمایشگاه - سالن سخنرانی یا همایش - کتابخانه - سالن سمعی و
: يصرى - سالن: امتجانات مى باشد
اتاق های اداری - مديريت و معاونين - آرشيو و بايكانى - اتاق هاى مشاوره تحصيلى - اتاق اساتيد و
.معلمان - اتاق جلسات بخش سرایداری و نگهداری نیز می باشد
سرویس های بهداشتی - سلف سرویس - انباری و موتورخانه - زمین و سالن ورزشی - زمین های
.بازی و محوطه - راة رو ها و پلة ها -آبخوری- شرویس ها و تاسیسات بهداشتی
صفحه 5:
شکل استاندارد کلاس های درس به شکل مریع مستطیل است که ابعاد
انها با توجه به نوع درس و مقطع تحصیلی افراد استفاده کننده متفاوت
. می شود
مطایق, استاآندازد های جهاتی قصاهای لازم برای کلانین هآی :درس نظری
5/6 در 5/8 متر مريع بوده است در اين كلاس ها كه اصطلاحا كلاس sb
درس سنتی از آنها یاد می شود فضاهای لازم به ازای هر دانش آموز 2
متر مریع بوده است. و این درحالی است که اگر چنین کلاسی Shy کلاس
های آزاد و هنری مورد استفاده قرار گیرد به ازای هر نفر 5/4 متر مریع
صفحه 6:
كلاس هاى درس بايد بين 7/2 تا 4/3 در نظر گرفته شود و ایجاد
.هركونه تراس يا بالكن متصل به كلاس درس ممنوع مى باشد
همچنین دیواره های کلاس تا ارتفاع 5/1 متر لازم است با سنگ
پوشیده شود و از ارتفاع 5/1 متر به بعد با رنگ های روشن و براق
پوشیده شود و همچنین پوششی که در کف کلاس به کار می رود
بايد غیر قابل نفوذ بوده و لغزنده نباشد که به راحتی قابل شستشو
. بوده و غير براق باشد تا از کثیف شدن مداوم آن جلوگیری شود
صفحه 7:
مطلوبترین آن وجود شوفاژ مرکزی به وسیله آب داغ است . در هر كلاس بايد
. شوفاژ را زیر یا میان پنجره ها قرار داد
. درجه حرارت کلاس قبل از شروع درس باید حدود هیجده درجه سانتیگراد باشد
بهترين آن حنك كننده عای, exile Sips , زیرا موجب سرو صدا نمی شود و
كارايى خوبى دارد. مى توان از كولرهاى كازى نيز استفاده كرد . كولرهاى آبى
jog sales es shoal Lue gia Lows محيظ ساى :نا كرماى ريا جندان.كارامد بيست
و 90 تون غائر وبعايل:ناهتردة كمك أكنسدة؛ :الست
صفحه 8:
ورودي اولین مكاني است که دانش آموز به آن برخورد کرده و آخرین مكاني
اس که در هتكام خروع با آن ازتباط دارد.. بس يك عتصر مهم در طراحي
ميباشد. در واقع اين 7 د که
داتش آفوزان زا متوچه درون و بیزونندزسته:ميکند و آتأن احساس منکنتد که
وارد فضايي متفاوت شده اند. در نتيجه ورودي بايد طراحي شود.
. همچنین بايد داراي خاصيت ٠ ب باشد
در ورودی به ساختمان مدرسه ( راهرو) بايد عریض باشد و چنانچه تعداد دانش
أاموزان بيش از سيصد نفر باشند بايد بیش از يك راهرو وجود داشته باشد 5 ) به
ازاى هر سيصد دانش اموز يك راهرو نياز است )
صفحه 9:
۱
اتاق مدیر 1
اتاقمعاونین2
7
اتاقدبیران4
لبدار خانه 5
آزمایشگاه.6
اتاقسرپرستی7
لتاق مشاوره.8
نما: خانه 9
قو ثم تو تو قم تو تو قو يم
20
25
15
20
10
50
19
50
0.اتاق کامپیوتر 1
1,انباری 1
499.12 1
w.c.13 1
4 سرایداری 1
5.کلاس ها 14
16.حياط 1
صفحه 10:
: استانداردهاى SK j9 مدرسه
:مكان احداث مدرسه
در شهر ها , ساختمانمدرسه باید هسته ی كمجتمع مسكونوياشد . از نزديكومدرسه به.1
توا ما خی و اصلوشهر, بخاطر آلودگیهوا , سر و صداعزیاد و سولنح رلنندگیباید يرهيز
که
. مدوسه بايد حداقل کصد متر از خیابان اصلی ف اصله داشته باشد .2
نز لت هجوسه در اقترییکای نا زاقآتانلید ,و در سطله اوآ زلم ورجور ازکتا فان با لماکو یر 3
. سر و صدا و شلوغ همچونقبرستانو ... باشد
مدیسه باید با ساختمانهاعاطرافخود حداقلب یسنو پنج متر فاصله داشته باشد تا.4
. روشناییو ت-هویه مطلوبرا داشته باشد
درختانب ند که موجبکاهشروشناییدر کلاسدرسمیشوند , نبایستیدر نزدیکیساختمان 5
ag ee ول
صفحه 11:
صفحه 12:
oes |
صفحه 13:
Patumwan Demonstration School
—
=
صفحه 14:
we 0
صفحه 15:
فضاهای|داریعموما بهتر اسندر طبقاتاولو دوم قرار گیرند تا عبور و مرور دلنشآموزانو به طور کلافرادعکه در
. ف ضایآموزشی رفنآمد میکنند را مد نظر قرار دهند
جاگیریکلاسهاعدرس با توجه al لیمتفاوناستدر مقطع لبتدلییب هتر اسنکه کلاسها در طبقاته ائین)
قرار گیرند اما در مقطع راهنمایوو دبیرستانب | توجه به سردلنشآموزازيايه هاويا ار در طبقاتها.لثر و يايه هاكيائين
. تر در طبقاته آئینتر قرار میگیرند
آزمایشگاه و کارگاه ها با توجه به لینکه معمولا داراعوسایل نگینهستند بهتر استدر طبقاتپ ائینیو زیر زمینت_عبیه
٠ شوذ
ابخانه با لینکه 4_ضاییاستکه نیاز به سکونو دید ب برونیخوپودارد لیم لستدر طبقاتيائينىقرار»
كرد ويا لينكه أكر ديد و نظر خویوررو: اختمانداريم آنرا در با لفرینطبقه و ظره طرا.
نماز خانه نیز بهتر اسندر طبقاتپ ائینو نزدیکبه حیاط تعبیه شود و سرویسهاءب هداشتیخارج از ف ضاءآموزشی
در حیاط تعبیه شود و همچنینسا نامتحاناتو اجتماعاتم اید در طبقاتهمکف و زیر زمیزو در اولویندوم در طبقاتب | لثر قرار
رد
صفحه 16:
ديوارها بايد با رنگهای 1 و سقف به رز فيد .رنق
آمیزی digas . گوشه های کلاسها را باید به صورت گرد ساخت تا
.ياك نمودن آن آسانتر و در ضمن مطمئن تر باشد
به همین دلیل دیوار را تا يك و نیم متری از سطح زمین باید با رنگ
«روغن , رنگ آمیزی کرد
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
طراحی کف سقف و جداره ها
صفحه 20:
صفحه 21:
1 ۳۳ ادلی يلكان )3 فضاى
تعداد پله هر پلکان: باید از 3 پله کمتر باشد ( وجود 1 یا 2 پله
باعبرهم خوردنن ظم و تعادلحرکتیدر بینافراد میشود)
8 برلويككانييشاز 3 يله بايد نرده طراحوو اجرا شود
ايتفاع نرده براويزركساللن90 سانتىمتر و براوكودكان75 تا80
. سانتىمتر است
فاصله میازپله و سقفآنن باید از 2 متر کمتر باشد (لینف اصله عمودی
اندازه گیرعمیشود)
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
اصولی که باید در طراحی نور و پنجره برای
۰ محل: جره نباید طورکباشد ۲ » در موقع باز شدنمزاحمنلیجاد کند 17
پنجره هاییکه در لنتهاعراهرو ها کریدور ها و پلکانها نصبمیگ ردند بایستیاز کفداراعاریتفاع 80 سانتومتر بوده و در -2
غیر لیتصورت اید دارلعترده چوپو نا ف لزومناسبه اشد
. حدلقللبعاد lu جره باید داراع05 سا عرضو 60 سا ارتفاع بسوده با
, ساسا ب ووو عور كاين آیدحتاقلنمکری اشدسلا از لیجاز جایه در وسط كلاس جلوكير وش ود -! 5
استفاده از بازتابنده نور در کلاسهاعدرسب راعچلوگیرعاز ورود نور خیره کننده به ک لاسمناسباستو باید تعبیه -5
. شود
در تامسهواعت ازه کل سمعمولا بآید از سبیستم هاوتنهویه استفانه تفنودو بساز کنروودیبو پ نچره"کتااسرله حلمناسبی6
: اشد
در کلب رایکلاسهاعدرسبه طور کلیی نجره با مساحن30 تا 60 در: بضاعن ما و یا حدود 15 تا 20 درصد مساحت7
. کلاسمناسباست
استطراحیکلاسها به طورعباش بر از سمنچییتابد. پنجره هایکلاس نباید طورعسا ند که
«نور مستقیم به چشم شاگردان بتابد. اين کار باعث صدمات جدی به چشم می شود و همچنین مانع دیده شدن تابلوی کلاس می شود
صفحه 25:
هوای اتاق بایستی در يك ساعت به ازای هر ردآنش امول يست متر مکعب
تعویض شود . یعنی در هر ساعت بایستی چهار بار تعویض هوا داشته
تهویه می تواند طبیعی و یا مصنوعي باشد . در تهویه طبیعی , با قرار
.دادن ينجره هايى كه قسمت بالاى ان به طرف داخل نیم باز است
در تهوبه مصنوعی که مکمل تهويه طبيعى است در کارگاه و آزماینتگام
» وجود آن اجبارت و الراتی اسنت
صفحه 26:
ia
1
۳ =
۱ = 1
۹
صفحه 27:
mm
صفحه 28:
نور يردازى
|
صفحه 29:
نور يردازى
صفحه 30:
صفحه 31:
70 0
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
0/921 ۷ ۸۱۹
Chakboars
Bockrases besast® a well of wincows
01 for conta, lunch, ett
صفحه 35:
Plan 2: improved classroom
ده ,وبا
Bio-ence
Rare |
یت
هه
= ۰
Yours
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
tex = =
0 fa a
صفحه 51:
م
م8
ص ص
ص م8
تم م
0003
100
نت
دك تك حت د
aaa
aa
aa
ا
a aa
Saag
a ده
a
صفحه 52:
صفحه 53:
caf cay! CF cep Cap cae و |
be
be
دقع دقع 1
11111۳
i
ie bal
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
=a نی مدارس:
نمونه اى از فضاى بيرونى
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
۷17 111 ۱۷۷۸۷
-۱ eon wo)
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
۱ وت رب SO oe
۳ he ۳ o
ا
۳
- 9 aa
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
بايد دارای در ورودی جداگانه باشد 3 يهناى راهروها بايد حداقل دو و
چهاردهم (4/ 2) متر باشد و جنانجه سالن ويزه ای جهت زنك تفريح
دانش آموزان در نظر گرفته نشده باشد بهتر تر است كه راهرو هارا
عریضتر ساخت . تا بتوان در فصول بارندگی از آن استفاده کرد .
مدارس دو طبقه باید دارای دو راه پله یکی اصلی و دیگری فرعی
باشد . ضمنا باید پهنای را پله 6/1 متر باشد و پس از دوازده پله يك
استراحتگاه وجود داشته باشد. هر عرض يله بايد بيست و دو تا بيبست
و چهار سانتی متر باشد و ارتفاع آن چهارده تا پانزده سانتی متر
برای مدارس ابتدائی و راهنمایی و هفده سانتی متر برای دبیرستانها
صفحه 76:
رعایت ایمنی مهمترین اصل در فضاهای
:ایمنی درون زمین های ورزشی
.از جمله مواردی است که به وجود میزان ایمنی در درون زمین های ورزشی ارتباط دارد
استفاده از موزاییک ۶ 1 ی حیاط مدرسه یا آسفالت با کیفیت کم که به
دلیل وجود شن و خاک کنده شده از آن باعت لغزیدن دانش آموزان هنگام فعالیت های ورزشی
.می شود نیز ازدیگر موارد منفی ایمنی در اين زمینه ذکر شده است
فقدان وجود < ای پنج که حور قرار دارند و وجود
| به صورت روکار و نصب +
و ايجاة خاذته قرارذاريد نيز تكرانى قابى رابه جهت خادثه أفرنى ايجاذ م 16لا
صفحه 77:
اولين جنبه در بررسی ميزان ایمنی ار نظر تجهیزات و لوازم ورزشی؛ ٠ رعايت اصول
ست
استانداردهای وضع شده برای وسایل 9 یت وزن» حجم, جنس . اندازه, ارتفاع,
. طول: استحگام و.. اشت
دومین جنبه رعایت اصول ایمنی تجهیزات, معاینه و وارسی و در نهایت تعمیر و
ترمجم روزانه وستانل بازی: پسن:از اتجام تجرینات با مستابقات:آاست
سومین جنبه نیز رعایت اصول بهداشتی و نگهداری درست و مواردی چون تمیز
گر ipl است
صفحه 78:
aad از فضاى ورزشی
صفحه 79:
15 0 ves
نمونه از فضاى ورز
صفحه 80:
زشى مدارس:
نمونه از فضاى ورز
صفحه 81:
1 Wes
نمونه از فضاى ورز
صفحه 82:
نمونه از فضاى ورزشى مدارس:
صفحه 83:
ni See ST
صفحه 84:
صفحه 85:
۴ عاط :كت هعدطاه داداوز
وج تجح 2 |
صفحه 86:
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
ضوابط تعيين اندازه ميز و نيمكت:
صفحه 90:
ارتفاع ub aden طوزی باشد که دانش آقور هنگام:نشستن دحمامی کف پایشت با زمیندر ماس باشد. جه aul بايش
. أويزان باشد : اندازه ارتفاع آن بايد برابر طول ساق با باشد . يعنى بيست:و هشت درصد طول قد دانش آموز
عرض نيمكت بايد دو سوم طول ران دانش آموز باشد , یعنی بیست درصد طول قد وى . اين اندازه مناسب موجب بهبود و
جريان حون بوتر در ياها مئ.شود : .حاشيه.جلوى نيمكت. بايد مدور بوده :وحدوذ :دو تاسه سانتى متر يالا تر از حاشيه .عقب
. آن باشد
. درازاى نيمكت بايستى جهل تا شصت سانتى متر به ازاى هر دانش آموز باشد
لازم است که تکیه كاه انحناهای فیزیولوژیکی ستون فقرات را دنبال کند و باید نیمکت در قسمت کمری ستون فقرات کمی
تحدب به طرف جلو داشته باشد . تکیه گاه باید تا حاشیه پایینی استخوان کتف برسد و خمیدگی کلی ده تا پانزده درجه به
. طرف عقب داشته باشد
صفحه 91:
وضعیت بدن در هنگام نشستن «.نوشتن و خواندن باید طبق: ضوابط بهداشتی بوده و برخاستن و ایسنادن دانش
آموز به راحتی انجام گیرد . اندازه ميز و نيمكت را بايد متناسب با قد دانش آموز , انتخاب کرد . حتى در يك كلاس
. درس , همه دانش آموزان هم قد نيستند و بايد حداقل در سه اندازه مختلف ميز و نيمكت موجود باشد
. حداكثر فاصله دانش آموز آخر با تخته بايد نه متر باشد
: نگهداری لباسها ( پالتو , كت و ... ) و جتر در كلاس درس جايز نيست . مسئله را به جند روش مى توان حل كرد
. وجوديك محل مرکزیب راعن گهدارعل باس ب راءهمه دلنشآموزان 1
. برایهر کلاسبلمحلدر رلهرو و جلویک لاس ب راعن صبچوبلباسیها در نظر گرفته شود.2
میاندو کلاسف ضایی_راعلینکار در نظر گرفته شود .(به ازلءهر دلنشآموز 3/ متر مریع ).3
صفحه 92:
مجتمع آموزشی دخترانه ی رفاه شرق با بهره گیری از
بهترین امکانات و تجهیزات و همچنین کادر و معلمین مجرب
در زمینه ی آموزشی و فرهنگی در سال تحصیلی۹۴-۹۵ با
ثبت نام از دانش آموزان پایه ی هفتم شروع به فعالیت نموده
.است
احداث در زمر فوق ظعاو تفا ها ما3 ۳[زمین ۱۰۰۰
یه يسكتبال.واليبال و بدمینتون)
سایت کامپیوتری
بهره گیری از کلاس های هوشمند
سالن آمفی تثاتر با گنجایش ۲۵۰ نفر
کتابخانه
صفحه 93: