علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

محیط برنامه نویسی BASCOM

barname_bascom

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “محیط برنامه نویسی BASCOM”

محیط برنامه نویسی BASCOM

اسلاید 1: 1محیط برنامه نویسی BASCOMنیما جعفری jafari@iaut.ac.ir

اسلاید 2: 2معرفي منوهاي محيط BASCOMميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 3: 3منوي FILEایجاد فایل جدید (FILE NEW)با انتخاب این گزینه یک پنجره جدید که شما قادر به نوشتن برنامه در آن هستید ایجاد می شود .باز کردن فایل (OPEN FILE )با انتخاب این گزینه شما قادر به فراخوانی فایلی که در حافظه موجود است می باشید . BASCOM فایلها را بصورت استاندارد ASCII ذخیره می کند .بنابراین شمکا می توانید از ویرایشگری مثل NOTEPAD برای نوشتن برنامه استفاده کنید و سپس آنرا به محیط انتقال دهید.بستن فایل CLOSE FILE ) ) این گزینه پنجره برنامه فعال را می بندد . اگر در فایل تغییری ایجاد کرده اید ابتدا باید قبل از بستن آن را ذخیره نمایید .ذخیره فایل (FILE SAVE )با این گزینه شما قادر به ذخیره فایل بصورت ASCII در کامپیوتر خواهید بود .ذخیره کردن بعنوان (FILE SAVE AS )با این گزینه قادر خواهید بود فایل موجود را با نام دیگر ذخیره کنید.

اسلاید 4: 4ادامه منوی FILE ... نمایش پرینت فایل (FILE lcd PREVIEW )این گزینه نشان می دهد که فایل متنی موجود برنامه در هنگام پرینت به چه صورت خواهد بود .پرینت فا یل (FILE lcd )با این گزینه شما می توانید فایل موجود در برنامه را پرینت نمایید .بستن فایل CLOSE FILE ) )با این گزینه شما قادر خواهید بود از محیط BASCOM خارج شوید ولی در صورتی که شما در برنامه تان تغییری داده اید و آن را ذخیره نکرده اید , پیش از خروج هشدار میدهد.

اسلاید 5: 5منوی EDITEDIT UNDO با این گزینه شما می توانید دستکاری اخیرتان در برنامه را از بین ببرید .EDIT REDO با این گزینه شما می توانید دستکاری اخیرتان را که از بین برده بودید دوباره برگردانید . EDIT CUT با این گزینه شما می توانید متن انتخاب شده را بریده و به محل جدیدی انتقال دهید .EDIT COPY با این گزینه شما می توانیدمتن انتخاب شده را کپی کرده و به محل جدیدی انتقال دهید .EDIT PAST با این گزینه شما می توانید متنی را که قبلا COPY یا CUT کرده بودید در محل مورد نظر بچسبانید .

اسلاید 6: 6منوی EDIT ...EDIT FIND با این گزینه شما می توانید متنی را در برنامه تان جستجو کنید .EDIT FIND NEXT با این گزینه شما می توانید متن مورد جستجو را دوباره جستجو نمایید .EDIT REPLACE با این گزینه شما می توانید متنی را جایگزین متن موجود در برنامه نمایید یعنی در قسمت TEXT TO FIND متن مورد جستجو که باید توسط متن دیگری جایگزین شود را تایپ کنید و در قسمت REPLACE WITH متنی را که باید جایگزین شود تایپ می کنیم . EDIT GOTO با این گزینه شما می توانیدمستقیما و به سرعت به خط دلخواهی بروید .

اسلاید 7: 7منوی EDIT ...EDIT TOGGLE BOOKMARK با این گزینه شما می توانید شما می توانید در جاهای خاصی از برنامه که مورد نظر شماست نشانه گذاری کنید و به آنها توسط دستور دستور EDIT GOTO BOOKMARK دسترسی پیدا کنید . EDIT GOTO BOOKMARK با این گزینه شما می توانید به نشانه هایی که قبلا گذاشته اید .EDIT IDENT BLOCKبا این گزینه شما می توانید متن انتخاب شده را به اندازه یک TAB به سمت راست منتقل کنید . EDIT UNIDENT BLOCK با این گزینه شما می توانید متن انتخاب شده را به اندازه یک TAB به سمت چپ منتقل کنید .

اسلاید 8: 8منوی PROGRAMPROGRAM COMPILEبا این گزینه (یا کلید F7) شما قادر به ترجمه برنامه به زبان ماشین (COMPILE ) خواهید بود .برنامه شما با انتخاب این گزینه پیش از COMPILE ذخیره خواهد شد و فایلهای زیر به انتخاب شما در OPTION COPILER SETTING ایجاد خواهند شد : XX.BIN فایل باینری که می تواند در میکروکنترلر PROGRAM شود . XX.DBG فایل DEBUG که برای نرم افزار شبیه ساز BASCOM مورد نیاز است . XX.OBJ فایل OBJECT که برای نرم افزار AVR STUDIO مورد نیاز است .XX.RPT فایل گزارشیXX.HEX فایل هگزادسیمال اینتل که برای بعضی از انواع PROGRAMMER ها مورد نیاز است .XX.ERR فایل خطا که فقط در هنگام بروز خطا ایجاد می شود.XX.EPP داده های که باید در EPROM برنامه ریزی شود در این فایل نگهداری میگردند .

اسلاید 9: 9منوی PROGRAM ...اگر خطایی در برنامه موجود باشد شما پیغام خطا را در یک کادر محاوره ای دریافت خواهید کرد و COMPILE متوقف میشود. با کلیک بر روی هر کدام از انها به خطی که خطا در آن رخ داده پرش خواهید کرد . PROGRAM SYNTAX CHECK بوسیله این گزینه برنامه شما برای نداشتن خطای املایی چک می شود .اگر خطایی وجود داشته باشد هیچ فایلی ایجاد نخواهد شد .PROGRAM SHOW RESULTاز این گزینه برای دیدن نتیجه COMPILE میتوان استفاده کرد . گزینه OPTION COMPILE OUTPUT را برای تعیین اینکه کدام فایلها باید ایجاد شوند را ببینید . فایلهایی که محتوای آنها قابل مشاهده اند REPORT ERROR می باشند .

اسلاید 10: 10منوی PROGRAM ...PROGRAM SIMULATORبا فشردن کلید F2 یا این گزینه از منو PROGRAM شبیه ساز داخلی فعال خواهد شد .شما در برنامه با نوشتن کلمه کلیدی $SIM قادر به شبیه سازی سریعتر برنامه میباشید .در صورت تمایل شما می توانید از شبیه سازی های دیگر مانند AVR STUDIO نیز استفاده کنید . برای شبیه سازی فایلهای DBJ و OBJ باید ایجاد شده باشند . فایل OBJ در برنامه شبیه سازی AVR STUDIO و فایل DBJ برای شبیه ساز داخلی مورد استفاده قرار می گیرد .SEND TO CHIPتوسط این گزینه یا کلید F4 پنجره محیط برنامه ریزی ظاهر خواهد شد .شما می توانید توسط این گزینه میکرو مورد نظر خود را PROGRAM کنید .

اسلاید 11: 11منوی TOOLS TERMINAL EMULATORتوسط این گزینه یا کلیدهای CTR + T با بالا آوردن TERMINAL EMULATOR می توانید از این محیط برای نمایش داده ارسالی و دریافتی در ارتباط سریال RS-232 بین میکرو و کامپیوتر استفاده نمایید .LCD DESIGNER توسط این گزینه می توانید کاراکترهای دلخواه خود را طراحی نمایید و بر روی LCD نمایش دهید.

اسلاید 12: 12منوی TOOLS ...GRAPHIC CONVERTORبا کلیک بر روی این منو پنجره محیط GRAPHIC CONVERTOR برای تبدیل تصویر با پسوند *.BMP به تصویری با پسوند *.BGF که قابل نمایش بر روی GRAPHIC LCD است ظاهر می شود .فایل دلخواه خود را با پسوند *.BMP توسط دکمه LOAD وارد کرده و سپس با دکمه SAVE آنرا در کنار برنامه خود با پسوند *.BGF ( BASCOM GRAPHIC FILE) ذخیره کنید .فایل تبدیل شده بصورت سیاه و سفید دوباره نمایش داده می شود و با کلیک بر روی دکمه OK می توان از محیط خارج شد . فایل ذخیره شده با فراخوانی در برنامه قابل نمایش بر روی LCD گرافیکی است . انتخاب نوع LCD توسط قسمت LCD TYPEانجام می گیرد . فونت نوشتاری نیز می تواند 6*8 یا 8*8 پیکسل باشد .

اسلاید 13: 13منوی OPTIONOPTION COMPILERبا این منو شما می توانید گزینه های مختلف کامپایلر را طبق زیر اصلاح نمایید :OPTION COMPILER CHIP انتخاب میکرو برای برنامه ریزی توسط این گزینه انجام می شود . در صورتی که از دستور $REGFILE در برنامه استفاده کرده اید به انتخاب میکرو توسط این گزینه نیازی نیست . OPTION COMPILER OUTPUT با این گزینه می توان فایل هایی که مایل به ایجاد آنها پس از کامپایل هستیم را انتخاب کرد . با انتخاب گزینه SIZE WARNING زمانی که حجم CODE از مقدار حافظه FLASH ROM تجاوز کرد کامپایلر تولید WARNING می کند . OPTION COMPILER 12C,SPI,1WIRE توسط این گزینه می توان پایه های مربوط به ارتباطات 12C SPI و1 WIRE را تعیین کرد .

اسلاید 14: 14منوی OPTION ... OPTION COMPILER COMMUNICATION نرخ انتقال (BOUD RATE) ارتباط سزیال توسط این گزینه تعیین می شود که می توان یک نرخ جدید نیز تایپ کرد . گزینه FREQUENCY انتخاب فرکانس کریستال استفاده شده است که می تواند فرکانس اختیاری نیز باشد . OPTION COMPILER LCD این گزینه دارای قابلیت های زیر می باشد :در قسمت LCD TYPE نوع LCD را مشخص می کنیم .گزینه BUS MODE مشخص می کند LCD بصورت 8 بیتی یا 4 بیتی کار می کند .توسط گزینه DATA MODE تعیین می کنیم LCD بصورت PIN کار کند یا BUS و گزینه LCD ADDRESS مشخص کننده آدرس LCD در مد BUS است .در صورت پیکره بندی هر یک از امکانات فوق در برنامه نیازی به تنظیم کردن آنها در این منو نیست .OPTION PROGRAMMERدر این منو شما می توانید PROGRAMMER مورد نظر خود را انتخاب نمایید .

اسلاید 15: 15معرفی محیط شبیه سازی (SIMULATOR)ميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 16: 16نوار ابزار در اين محيط RUNبا فشردن این دکمه شبیه سازی آغاز می شود .PAUSEباعث توقف موقت شبیه سازی می شود و با فشردن دکمه RUN شبیه سازی ادامه پیدا می کند .STOPباعث توقف کامل شبیه سازی برنامه جاری می شود .STEP INTO CODEبا استفاده از این دکمه می توان برنامه را خط به خط اجرا نمود و هنگام فراخوانی توابع به داخل آنها رفته و مراحل اجرای آنها را بررسی کرد . این کار را با فشردن کلید F8 نیز می توانید انجام دهید .بعد از هر بار اجرای این دستور شبیه سازی به حالت PAUSE می رود .

اسلاید 17: 17نوار ابزار در اين محيط ...STEP OVERاین دکمه شبیه دکمه قبلی است با این تفاوت که در هنگام فراخوانی توابع به داخل SUB ROUTINE نخواهید رفت . این کار را می توانید با فشردن کلید SHIFT F8 نیز انجام دهید .RUN TOدکمه RUN TO شبیه سازی را تا خط انتخاب شده انجام میدهد و سپس به حالت PAUSE میرود ( خط جاری باید شامل کدهای قابل اجرا باشد ) .

اسلاید 18: 18نوار ابزار در اين محيط ...شبیه سازی سخت افزاری THE HARDWARE SIMULATORبا کلیک بر روی این گزینه ÷نجره ای ظاهر می شود . که قسمت بالایی یک LCD مجازی می باشد که برای نشان دادن داده های فرستاده شده به LCD استفاده می شود . نوار LED های قرمز رنگ پایین خروجی پورتها را نشان می دهد . با کلیک بر روی هر یک از LED های سبز رنگ که بعنوان ورودی هستند وضعیت آن معکوس می شود و روشن شدن LED بمنزله یک کردن پایه پورت است .یک صفحه کلید نیز تعبیه شده است که با دستور GETKBD( ) در برنامه قابل خواندن می باشد . در ضمن مقدار آنالوگ نیز هم برای مقایسه کننده آنالوگ و هم برای کانال های مختلف ADC قابل اعمال است.REGISTERSاین دکمه پنجره ثباتها را با مقادیر قبلی نمایش می دهد . مقدارهای نشان داده شده در این پنجره هگزادسیمال می باشد که برای تغییر هر کدام از آنها روی خانه مربوطه کلیک کرده و مقدار جدید را وارد کنید .I/O REGISTERSبرای نمایش ثباتهای IO استفاده می شود . که مانند R قابل مقدار دهی است .

اسلاید 19: 19نوار ابزار در اين محيط ...VARIABLESشما قادر به انتخاب متغیر با دو بار کلیک کردن در ستون VARIABLES میباشید . با فشار دکمه ENTER در هنگام اجرای برنامه قادر به مشاهده مقدار جدید متغیر در برنامه خواهید بود . همچنین میتوانید مقدار هر متغیر را توسط VALUE تغییر دهید .برای تماشای یک متغیر آرایه ای می توانید نام متغیر همراه با اندیس آنرا تایپ کنید و برای حذف هر سطر می توانید دکمه CTRL+DEL را فشار دهید .WATCHاین گزینه برای وارد کردن وضعیتی که قرار است در خلال شبیه سازی ارزیابی شود مورد استفاده قرار می گیرد و هنگامی که وضعیت مورد نظر صحیح شد شبیه سازی در حالت PAUSE قرار خواهد گرفت . حالت مورد نظر را در مکان مورد نظر تایپ نموده و دکمه ADD-BUTTON را فشار دهید . هنگامیکه دکمه MODIFY-BUTTON فشار داده شود , وضعیت مورد نظر را مورد بازنگری قرار میدهد و میتوان ارزش آنرا تغییر داد . برای حذف هر وضعیت شما باید آنرا انتخاب کرده و دکمه REMOVE را فشار دهید .

اسلاید 20: 20نوار ابزار در اين محيط ...LOCALمتغیرهای محلی موجود در SUB یا FUNCTION را نشان میدهد . البته نمیتوان متغیری را به آن اضافه نمود .UPوضعیت ثبات وضعیت (STATUS REG ) را نشان میدهد . FLAG ها را میتوان توسط کلیک بر روی CHECK BOX ها تغییر وضعیت داد .INTERRUPTSاین گزینه منابع وقفه را نشان میدهد . هنگامیکه هیچ ISR برنامه نویسی نشده باشد , همه دکمه ها غیر فعال خواهند بود و اگر ISR نوشته شود , دکمه مربوط به آن فعال می شود و با کلیک بر روی هر کدام از دکمه ها , وقفه مربوطه اجرا می شود . در ضمن میتوان روی یک پایه خاص پالس نیز ایجاد نمود .

اسلاید 21: 21معرفی محیط برنامه ریزیميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 22: 22ISP STK PROGRAMMERپنجره ارسال برنامه به میکرو هنگامیکه RUN PROGRAMMER انتخاب می شود ظاهر میگردد . منوی FILEEXIT : خروج از محیط برنامه ریزی .TEST : یک کردن پایه های پورت . این گزینه تنها زمانی می تواند استفاده شود که از SAMPLR ELECTRONIC PROGRAMEEER استفاده شود .منوی BUFFERBUFFER CLEAR : پاک کردن بافر.LOAD FROM FILE : پر کردن بافر با فایل و برنامه ریزی آن در حافظه میکروSAVE TO FILE : ذخیره بافر در فایل دلخواه . بافر می تواند محتوای حافظه یک میکرو باشد .منوی CHIPCHIP IDENTIFY : شناسایی میکرو متصل به PROGRAMMER .

اسلاید 23: 23ISP STK PROGRAMMER…WRITE BUFFER TO CHIP : برنامه ریزی محتوای بافر در حافظه ROM یا EEPROM .READ CLIPCODE INTO BUFFER : خواندن داده حافظه کدی میکرو .BLACK CHECK : خالی بودن حافظه میکرو را مشخص می کند .ERASE : پاک کردن محتوای حافظه برنامه و داده EEPROM .VERIFY :این گزینه محتوای بافر و آنچه که در میکرو برنامه ریزی شده است را مقایسه می کند و در صورت تساوی پیغام VERIFY OK نمایش داده می شود .AUTO PROGRAM : حافظه میکرو را پاک کرده و برنامه مورد نظر را در حافظه FLASH برنامه ریزی می کند و سپس عمل VERIFY را به صورت خودکار انجام می دهد.RESET : میکرو متصل به PROGRAMMER را ریست می کند .

اسلاید 24: 24معرفی محیط TERMINAL EMULATORميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 25: 25TERMINAL EMULATORاز این محیط می توان برای نمایش داده ارسالی و دریافتی در ارتباط سریال RS-232 بین میکرو و کامپیوتر استفاده نمود .اطلاعاتی که در این محیط تایپ می شود به میکرو ارسال و اطلاعاتی که از پورت کامپیوتر دریافت می شود دراین پنجره نمایش داده می شود . هنگامیکه در برنامه از SERIAL IN و یا SERIAL OUT استفاده می شود , پس از PROGRAM کردن برنامه درون میکرو و اتصال آن به پورت سریال PC , می توان داده های ارسالی توسط UART میکرو به بیرون را دریافت کرده و نمایش داد و از صحت و سقم آنها اطلاع یافت . همچنین اگر از دستوری مانند INKEY در برنامه استفاده شود , میتوان داده خود را از طریق پنجره TERMINAL EMULATOR به میکرو ارسال نمود .توجه داشته باشید که از BOUD RATE مشابه در میکرو و کامپیوتر استفاده نمایید .

اسلاید 26: 26منوهای محيط TERMINAL EMULATORFILE UPLOAD :برنامه جاری در فرمت HEX را UPLOAD میکند .FILE ESCAPE : صرفنظر کردن از UPLOAD کردن فایل .FILE EXIT : خروج از برنامه EMULATOR .TERMINAL CLEAR : پنجره ترمینال را پاک می کند .SETTING : تنظیمات پورت COM و دیگرOPTION ها توسط این منو صورت می گیرد .TERMINAL OPEN LOG : فایل LOG را باز یا بسته می کند .هنگامیکه فایل LOG وجود نداشته باشد درخواست نامی برای فایل گزارش می کند .تمام اطلاعاتی که در پنجره TERMINAL پرینت می شود داخل فایل LOG ثبت می شود .

اسلاید 27: 27دستورات و توابع محیط برنامه نویسی BASCOM5

اسلاید 28: 28بدنه یک برنامه درمحيط BASCOMميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 29: 29بدنه یک برنامه درمحيط BASCOM ... معرفی میکرو$REGFILE = VARبرای شروع یک برنامه در محیط BASCOM ابتدا باید میکرو مورد نظر تعریف گردد . VAR نام چیپ مورد استفاده است که می تواند یکی از موارد زیر باشد .$regfile = “ At12def.dat “ ‘ATtiny12 MCU$regfile = “ At15def.dat “ ‘ATtiny15 MCU$regfile = “ At22def.dat “ ‘ATtiny22 MCU$regfile = “ At26def.dat “ ‘ATtiny26 MCU$regfile = “ 2323def.dat “ ‘AT90s2323 MCU$regfile = “ 2333def.dat “ ‘AT90s2333 MCU$regfile = “ 2343def.dat “ ‘AT90s2343 MCU$regfile = “ 4414def.dat “ ‘AT90s4414 MCU$regfile = “ 4433def.dat “ ‘AT90s4433 MCU$regfile = “ 4434def.dat “ ‘AT90s4434 MCU

اسلاید 30: 30بدنه یک برنامه درمحيط BASCOM ... معرفی میکرو ...$regfile = “ 8515def.dat “ ‘AT90s8515 MCU$regfile = “ 8535def.dat “ ‘AT90s8535 MCU$regfile = “ M8535.dat “ ‘MEGA 8535 MCU$regfile = “ M8515.dat “ ‘MEGA 8515 MCU$regfile = “ M8def.dat “ ‘MEGA 8 MCU$regfile = “ M103def.dat “ ‘MEGA 103 MCU$regfile = “ M16def.dat “ ‘MEGA 16 MCU$regfile = “ M163def.dat “ ‘MEGA 163 MCU$regfile = “ M161def.dat “ ‘MEGA 161 MCU$regfile = “ M32def.dat “ ‘MEGA 32 MCU$regfile = “ M323def.dat “ ‘MEGA 323 MCU$regfile = “ M603def.dat “ ‘MEGA 603 MCU$regfile = “ M64def.dat “ ‘MEGA 64 MCU$regfile = “ M128def.dat “ ‘MEGA 128 MCU$regfile = “ M128103.dat “ ‘MEGA 128 IN MEGA 103 MODE MCU

اسلاید 31: 31بدنه یک برنامه درمحيط BASCOM ... کریستالبرای مشخص کردن فرکانس کریستال استفاده شده برحسب هرتز از دستور زیر استفاده می نماییم .$CRYSTAL = XX فرکانس کریستال استفاده شده بر حسب هرتز است . این دستور را حتی برای زمانی که با اسیلاتور داخلی میکرو کار میکنید بنویسید .مثال$CRYSTAL = 14000000 ’14MHZ external osc$CRYSTAL = 8000000 ’8MHZ external osc$CRYSTAL = 1000000 ’1MHZ internal oscنکته

اسلاید 32: 32بدنه یک برنامه درمحيط BASCOM ... اسمبلی و بیسیک ( اختیاری)در صورت نیاز برای نوشتن برنامه اسمبلی در بین برنامه بیسیک از دستور زیر استفاده می نماییم$ASM ASSEMBLY PROGRAMME$ENDASMبا دستور $ASM می توان در برنامه شروع به نوشتن برنامه موردنظر اسمبلی کرده و پس از اتمام برنامه اسمبلی با دستور $ENDASM برنامه اسمبلی را به پایان رساند و به نوشتن ادامه برنامه پرداخت .مثالDim c As Byte Loadadr c,x ‘load address of variable c into register x$Asm ‘start assembly program Ldi r24,1 ‘load register R24 with the constant 1 St x,R24 ‘store 1 into var c$End Asm ‘end of assembly program lcd c ‘send c to serial portEnd

اسلاید 33: 33بدنه یک برنامه درمحيط BASCOM ... یادداشت ( اختیاری)گاهی نیاز است یادداشتهایی برای اطلاعات بیشتر در برنامه اضافه شود .‘ یا REMیاددلشتها و نوشته های بعد از این دستور غیر فعال بوده و در برنامه برای یادداشت به کار می رود و کامپایل نخواهد شد و همچنین به رنگ سبز در می آیند .همچنین می توان از دو علامت برای شروع ‘( و از ‘) برای اتمام متن یادداشتی استفاده نمایید . مثالREM this sentence will not be compiled Or ‘ this sentence will not be compiled مثال ‘( start block comment This will not be compiled ‘) end block comment

اسلاید 34: 34بدنه یک برنامه درمحيط BASCOM ... آدرس شروع برنامه ریزی حافظه FLASH ( اختیاری)گاهی نیاز است که برنامه خود را از آدرسی دلخواه در حافظه FLASHROM قرار دهید .$ROMSTART = ADDRESSADDRESS مکانی از حافظه است که برنامه HEX از این آدرس در حافظه میکرو کنترلر , شروع به نوشته شدن می شود . در صورتی که ازاین دستور استفاده نشود کامپایلر به طور خودکار آدرس &H0000 را در نظر می گیرد .مثال$ROMSTART = &H4000

اسلاید 35: 35بدنه یک برنامه درمحيط BASCOM ... تعیین کلاک ( اختیاری)با این دستور در بعضی از میکروهای سری MEGA AVR از جمله MEGA103 یا MEGA603 به صورت نرم افزاری می توان کلاک سیستم را تغییر داد .تقسیم کلاک بطور مثال برای کاهش مصرف تغذیه استفاده می شود .CLOCKDIVISION = varVar مقادیر معتبر بین اعداد 2 تا 128 می تواند باشد . اگر از این دستور استفاده نمایید , دستوراتی که مستقیما با کلاک سیستم کار می کنند ممکن است درست کار نکنند . مثال$boud = 2400Clockdivision = 2lcd “Hello”Endنکته

اسلاید 36: 36بدنه یک برنامه درمحيط BASCOM ... پایان برنامهENDاین دستور در انتهای برنامه قرار می گیرد و اجرای برنامه را متوقف می کند . با این دستور تمام وقفه ها غیر فعال شده و یک حلقه بی نهایت تولید و برنامه خاتمه می یابد .مثالlcd “ Hello” ‘lcd thisEND ‘ end program execution and disable all interrupt

اسلاید 37: 37اعداد و متغیر ها و جداول LOOKUPميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 38: 38اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دیمانسیون متغیرهااین دستور بعد یک متغیر را نشان میدهد . با این دستور می توانید متغیرهایی که در برنامه به کار برده می شوند تعریف کنید .DIM var AS [ XRAM/SRAM/ERAM ] data type [AT location ] [OVERLAY]VAR نام متغیری که در برنامه بکار برده میشود . در صورت استفاده از حافظه جانبی آنرا با XRAM مشخص کنید و SRAM را زمانی اختیار کنید که می خواهید متغیرها را در حافظه SRAM قرار دهید و ERAM متغیر مورد نظر را در EEROM داخلی جای میدهد . Data type نوع داده است که می تواند طبق جدول زیر STRING ,WORD ,LONG ,INTEGER ,BYTE, BITیا SINGLE باشد .در صورت استفاده از متغیر STRING , بیشترین طول آن نیز باید نوشته شود .گزینه اختیاری OVERLY متغیر تعریف شده را بصورت POINTER در نظر میگیرد و فضایی را برای متغیر در نظر نمی گیرد .AT LOCATION به شما اجازه میدهد که متغیرتان را در آدرسی که میخواهید در حافظه ذخیره کنید زمانی که محل آدرسدهی اشغال باشد , اولین جای خالی در حافظه استفاده می شود .

اسلاید 39: 39اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دیمانسیون متغیرها ...جدول انتخاب نوع داده :

اسلاید 40: 40اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دیمانسیون متغیرها ...مثال DIM B AS BIT ‘BIT can be 0 or 1DIM A AS BYTE ‘BYTE range from 0 - 255DIM K AS INTEGER AT 120 ‘you can specify the address of the ‘variable . The next dimensioned variable will be placed after A عدد HEX را با علامت &H و عدد BINARY را با علامت &B نشان دهید مثال A= &H01DE ‘HEX NUMB= &B01011011 ‘BIN NUM مثالDIM B1 AS BYTE AT $60 OVERLYنکته

اسلاید 41: 41اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور CONSTبرای تعریف یک ثابت از این دستور استفاده می شود :CONST SYMBOL= NUMCONSTCONST SYMBOL= STRINGCONSTCONST SYMBOL= EXPRESSIONSYMBOL نام ثابت و NUMCONST مقدار عددی انتساب یافته به SYMBOL , STRINGCONST رشته انتساب یافته به SYMBOL و EXPRESSION میتواند عبارتی باشد که نتیجه آن به SYMBOL انتساب یابد . مثالCONST S = “TEST”CONST A = 5CONST B1 =&B1001CONST X = (B1 * 3 ) + 2

اسلاید 42: 42اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور ALIASاز این دستور برای تغیر نام متغیر استفاده می شود .مثالDIRECTION ALIAS PORTB.1حال شما می توانید بجای PORTB.1 از متغیر DIRECTION استفاده نمایید .SET DIRECTION ‘is equal with SET PORTB.1

اسلاید 43: 43اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور CHRاز این دستور برای تبدیل متغیر عددی یا یک ثابت به کاراکتر استفاده می شود . زمانی که قصد دارید یک کاراکتر بر روی LCD نمایش دهید از این دستور می توانید استفاده نماتید .در صورتیکه از این دستور به این صورت استفاده نمایید lcd CHR ( VAR ) کاراکتر اسکی VAR به پورت سریال فرستاده خواهد شد . مثالDIM a AS Byte ‘dim variableA = 65 ‘assign variablelcd a ‘lcd value ( 65 )lcd HEX( a ) ‘lcd hex value (41)lcd Chr ( a ) ‘lcd ASKII character 65 (A )

اسلاید 44: 44اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور INSTRاین دستورمحل و موقعیت یک زیر رشته را در رشته دیگر مشخص می کند .Var =Instr (start , String ,Subset )Var =Instr (String ,Subset )Var عددی است که مشخص کننده محل SUBSTR در رشته اصلی STRING می باشد و زمانیکه زیر رشته مشخص شده در رشته اصلی نباشد صفر برگردانده می شود .START نیز عددی دلخواه است که مکان شروع جستجو زیر رشته در رشته اصلی را مشخص می کند . در صورتیکه START قید نشود تمام رشته از ابتدا جستجو می شود . رشته اصلی تنها باید از نوع رشته باشد ولی زیر رشته (SUBSTR ) می تواند رشته و عدد ثابت هم باشد . مثالDIM S AS String * 15, Z As String * 5DIM Bp As ByteS = “This is a test “Z= “is”Bp = Instr (S , Z ) : lcd Bp ‘should lcd 3Bp = Instr (4 , S ,Z ) : lcd Bp ‘should lcd 6End

اسلاید 45: 45اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور INCRاین دستور یک واحد به متغیر عددی VAR می افزاید .INCR VARمثالDO ‘ start loopIncr A ‘ increment A by 1 A=A+1lcd A ‘ lcd ALoop Until A>10 ‘ repeat until A is greater than 10

اسلاید 46: 46اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور DECRاین دستور متغیر VAR را یک واحد کم می کند .DECR VARمثالDim A As ByteA = 5 ‘ assign value to aDecr A ‘ decrement by one A= A-1lcd A ‘ lcd A =4End

اسلاید 47: 47اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور CHECKSUMاین دستور مجموع کد دسیمال اسکی رشته VAR را برمی گرداند که البته اگر مجموع کد اسکی رشته از عدد 255 بیشتر شود مقدار 256 از مجموع کم می شود . مثالDim S As String*10 ‘ Dim VariableS = “test” ‘ assign Variablelcd Checksum (S) ‘ lcd value (192 )S = ‘test next “ ‘ assign variable lcd Cecksum(S) ‘ lcd value 127 (127=383 – 256 )

اسلاید 48: 48اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور LCASEاین دستور تمام حروف رشته مورد نظر را تبدیل به حروف کوچک می کند .Target = Lcase (source)تمام حروف رشته source کوچک شده و در رشته target جای داده می شود . مثالDim S As String * 12 , Z As String * 12S = “Hello World “Z = Lcase (S ) ‘Z = hello worldlcd ZEnd

اسلاید 49: 49اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور UCASEاین دستور تمام حروف رشته مورد نظر را تبدیل به حروف بزرگ می کند .Target = Ucase (source)تمام حروف رشته source بزرگ شده و در رشته target جای داده می شود . مثالDim S As String * 12 , Z As String * 12S = “Hello World “Z = Ucase ( s ) ‘Z = HELLO WORLDlcd ZEnd

اسلاید 50: 50اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور RIGHT با این دستورقسمتی از یک رشته را جدا می کنیم .Var = RIGHT (var1 , n )از سمت راست رشته var1 به تعداد کاراکتر n , رشته ای جدا شده و در رشته var قرار می گیرد . مثالDim S As String * 15 , Z As String * 15S = “ABCDEFG “Z = Right( s , 2) ‘Z = FGlcd ZEnd

اسلاید 51: 51اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور LEFT با این دستور کاراکترهای سمت چپ یک رشته را به تعداد تعیین شده جدا می کند .Var = LEFT(var1 , n )از سمت چپ رشته var1 به تعداد کاراکتر n , رشته ای جدا شده و در رشته var قرار می گیرد . مثالDim S As String * 15 , Z As String * 15S = “abcdefg “Z = Left( s , 5) ‘Z = abcdelcd ZZ = Left( s , 1) ‘Z = alcd ZEnd

اسلاید 52: 52اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور LENاین دستور طول یا بعبارتی تعداد کاراکترهای یک رشته را برمیگرداند .Var = Len(string )طول رشته string در متغیر عددی VAR قرار می گیرد . رشته string نهایتا می تواند 255 بایت طول داشته باشد . توجه داشته باشید که فضای خالی (SPACE BAR) خود یک کاراکتر به حساب می آید . مثالDim S As String * 12Dim A As ByteS = “test “A= Len(S )lcd A ‘lcd 4lcd Len (S ) ‘lcd 4S=“test “A = Len ( A )lcd A ‘lcd 5

اسلاید 53: 53اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور LTRIMاین دستور فضای خالی یکرشته را حذف می کند .Var = LTRIM( org )فضای خالی رشته org برداشته می شود و رشته بدون فضای خالی در متغیر رشته ای var قرار می گیرد . مثالDim S As String * 10S = “ AB “lcd LTRIM( s ) ‘ABS = “ A B “lcd LTRIM( s ) ‘A BEnd

اسلاید 54: 54اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور SWAPSWAP var1 , var2با اجرای این دستور محتوای متغیر var1 در متغیر var2 و محتوای متغیر var2 در متغیر var1 قرار می گیرد . دو متغیر var1 وvar2 بایستی از یک نوع باشند . مثالDim A As Integer , B1 As Integer A = 1 :B1 = 2 ‘assign two integerSWAP A , B1 ‘swap themlcd A ‘ lcds 2lcd B1 ‘ lcds 1Endنکته

اسلاید 55: 55اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور MIDبا این دستور می توان قسمتی از یک رشته را برداشت و یا قسمتی از یک رشته را با قسمتی از یک رشته دیگر عوض کرد .1- Var = Mid(var1,St[,L]2- Mid(var , St[,L] = Var1- قسمتی از رشته var1 با شروع از کاراکتر stام و طول L برداشته شده و در متغیر var قرار می گیرد.2- رشته var1 در رشته var با شروع از کاراکتر St ام و طول L قرار می گیرد .در صورت قید نکردن گزینه اختیاری L ,بیشترین طول در نظر گرفته می شود .مثالDim A As XRAM String *15 , Z As XRAM String *15S = ‘ABCDEFG”Z = Mid(S,2,3)lcd Z ‘BCDEnd

اسلاید 56: 56اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور ROTATEدستور زیر تمام بیتها را به چپ یا راست منتقل می کند ولی تمام بیتها محفوظ هستند و هیچ بیتی بیرون فرستاده نمی شود .ROTATE var ,LEFT/RIGHT [,shifts]Var می تواند داده ای از نوع LONG,WORD ,INTEGER , BYTE باشد . LEFT/RIGHT جهت چرخش بیتها و shift که اختیاری می باشد تعداد چرخش بیتها را مشخص می کند. در صورت قید نشدن مقدار یک در نظر گرفته می شود . مثالDim A As Byte A = 128Rotate A, Left ,2lcd A ‘a=2

اسلاید 57: 57اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... دستور SPACEبرای ایجاد فضای خالی ازاین دستور استفاده می شود .Var = SPACE (x )X تعداد فضای خالیست که بعنوان رشته در متغیر رشته ای var جای می گیرد . مثالDim S As String *15S = Space (5)lcd “{“ ;S ;”}” ‘{ } 5spacelcd “{“ ; Space(6) ; “}” ‘{ } 6 spaceEnd

اسلاید 58: 58اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... تابع FORMATاین دستور یک رشته عددی را شکل دهی می کند . target = Format (source , “mask”)source رشته ای است که شکل دهی شود و نتایج در target قرار می گیرد .mask نوع شکل دهی است . مثالDim S As String *10, I As IntegerS = “ 123 “S= Format (s, “ “) ‘5 spacelcd S ‘s=“ 123” two space first ,then 123S =“12345”S = Format(s , “000.000”)lcd S ‘s =“012.345S = Format(s , “ + ”)lcd S ‘s =“+12345End

اسلاید 59: 59اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... تابع FUSINGاز این دستور برای روند کردن رشته های عددی استفاده می شود . target = Fusing (source , “mask”)source رشته موردنظر برای شکل دهی و نتایج در target قرار می گیرد .mask نوع شکل دهی است . عمل mask حتما باید با علامت # شروع شود و حداقل باید یکی از علامات # یا & را بعد از ممیز داشته باشد. با استفاده از # عدد روند می شود و در صورت استفاده از & روندی صورت نمی گیرد . مثالDim S As Single,Z As String * 10S = 123.45678lcd Fusing(S , .”#.# #”) ‘lcd 123.46lcd Fusing(S , .”#.& #”) ‘lcd 123.45End

اسلاید 60: 60اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... جدولLOOKUP توسط این جدول می توان مقدار دلخواهی را از جدولی برگرداند.var = LOOKUP(value , label )Label برچسب جدول و value اندیس داده دلخواه است . داده برگشتنی از جدول در متغیر var قرار می گیرد .value =0 اولین داده در جدول را برمی گرداند . تعداد اندیس ها و مقدار داده برگشتی به ترتیب نهایتا می تواند 255و 65535 باشد . داده دو بایتی داخل جدول بایستی با علامت % پایان یابد . مثالDim B1 As Byte, I As IntegerB1= lookup(2 , Dta)lcd B1 ‘lcd 2 (zero based )I = lookupstr( 0, Dta2 )lcd I ‘lcd 1000Dta:Data 1 , 2 , 3, 4 , 5 Dta2:Data 1000% , 2000% نکته

اسلاید 61: 61اعداد و متغیر ها و جداولLOOKUP... جدولLOOKUPSTR توسط این جدول می توان رشته دلخواهی را از جدولی برگرداند.var = LOOKUPSTR(value , label )Label برچسب جدول و value اندیس رشته دلخواه است . رشته برگشتنی از جدول در متغیر رشته ای var قرار می گیرد .value =0 اولین رشته در جدول را برمی گرداند . تعداد اندیس ها نهایتا می تواند 255 باشد . مثالDim S As String*4 , Idx As ByteIdx = 0 : S = lookupstr( idx , Sdata )lcd S ‘ ThisEndSdata:Data “This” , “is” , “a test”

اسلاید 62: 62توابع ریاضی و محاسباتی ميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 63: 63توابع ریاضی و محاسباتی... عملگرهای ریاضیاز عملگرهای ریاضی روبرو می توانید در محیط BASCOM استفاده نماییدو عملیات ریاضی خود را انجام دهید .

اسلاید 64: 64توابع ریاضی و محاسباتی... عملگرهای منطقیعملگر های منطقی BASCOM به قرار زیر است :مثالA = 63 and 19lcd A ‘’19 lcd

اسلاید 65: 65توابع ریاضی و محاسباتی... تابع ABS این دستور به معنای ریاضی VAR = |VAR2| (قدرمطلق) است .مثالDim A As Integer , C As IntegerA = -1000C = ABS (A) ‘c=|a|lcd C ‘c= 1000End

اسلاید 66: 66توابع ریاضی و محاسباتی... تابع EXP Target = Exp (source)Target برابر با e بتوان source است . Target متغیری از نوع داده SINGLE است .مثالDim X As SingleX= Exp( 1.1)lcd X ‘lcd 3.004166124X = 1.1X= Exp( X)lcd X ‘lcd 3.004166124End

اسلاید 67: 67توابع ریاضی و محاسباتی... تابع LOG10 Target = Log10 (source)لگاریتم پایه 10 متغیر یا ثابت source در متغیر target قرار می گیرد . Target و source هر دو داده نوع single هستند .مثالDim S1 As Single, S2 As SingleS1 = 0.01S2 = Log10(S1)lcd S2 For S1=1 to 100 S2 = Log10(S1) lcd S1 ;” “ ;S2 NEXTEnd

اسلاید 68: 68توابع ریاضی و محاسباتی... تابع LOG این دستور لگاریتم طبیعی یک داده از نوع SINGLE را برمی گرداند .Target = Log (source)لگاریتم متغیر یا ثابت source از نوع داده single گرفته می شود .ودر متغیر target قرار می گیرد . مثالDim X As SingleX = Log(100) ‘4.605170lcd XEnd

اسلاید 69: 69توابع ریاضی و محاسباتی... تابع RND این دستور یک عدد تصادفی برمی گرداند .VAR= RND (limit)عدد تصادفی بین 0 و limit بدست آمده و در متغیر var قرار می گیرد . با هربار استفاده از این دستور عدد مثبت تصادفی دیگری بدست خواهد آمد . limit باید یک عدد مثبت باشد . مثالDim X As IntegerDo I = Rnd (100) ‘get random number lcd I Wait 1LoopEndنکته

اسلاید 70: 70توابع ریاضی و محاسباتی... تابع SIN این دستور سینوس ثابت یا متغیر source را در متغیر var از نوع SINGLE قرار می دهد . تمام دستورات مثلثاتی با رادیان کار می کنند و ورودی این دستور بایستی رادیان باشد . مثالDim X As SingleDim Vsin As SingleConst Pi= 3.14159265X= Pi/2Vsin = Sin (X) ‘Vsin = sin(p/2)lcd Vsin ‘0.9999332End

اسلاید 71: 71توابع ریاضی و محاسباتی... تابع COS این دستور کسینوس ثابت یا متغیر source را در متغیر var از نوع SINGLE قرار می دهد . تمام دستورات مثلثاتی با رادیان کار می کنند و ورودی این دستور بایستی رادیان باشد . مثالDim X As SingleDim Vcos As SingleConst Pi= 3.14159265X= Pi/2Vcos = Cos (X) ‘Vcos = cos(p/2)lcd Vcos ‘0.0000066End

اسلاید 72: 72توابع ریاضی و محاسباتی... تابع TAN Var = TAN (source )این دستور تانژانت ثابت یا متغیر source را در متغیر var از نوع SINGLE قرار می دهد . تمام دستورات مثلثاتی با رادیان کار می کنند و ورودی این دستور بایستی رادیان باشد . مثالDim X As SingleDim Vtan As tangleConst Pi= 3.14159265X= Pi*2Vtan = tan (X) ‘Vtan = tan(p*2)lcd Vtan ‘ -0.00000357End

اسلاید 73: 73توابع ریاضی و محاسباتی... تابع SINH Var = SINH( source)این دستور سینوس هایپربولیک ثابت یا متغیر source را در متغیر var از نوع SINGLE قرار می دهد . تمام دستورات مثلثاتی با رادیان کار می کنند و ورودی این دستور بایستی رادیان باشد . مثالDim X As SingleDim Y As SingleX= 0.512Y = Sinh (X) lcd X ; “ ; “ ;YEnd

اسلاید 74: 74توابع ریاضی و محاسباتی... تابع COSH Var = COSH( source)این دستور کسینوس هایپربولیک ثابت یا متغیر source را در متغیر var از نوع SINGLE قرار می دهد . تمام دستورات مثلثاتی با رادیان کار می کنند و ورودی این دستور بایستی رادیان باشد . مثالDim X As SingleDim Y As SingleX= 0.512Y = Cosh (X) lcd X ; “ ; “ ;YEnd

اسلاید 75: 75توابع ریاضی و محاسباتی... تابع TANH Var = TANH( source)این دستور تانژانت هایپربولیک ثابت یا متغیر source را در متغیر var از نوع SINGLE قرار می دهد . تمام دستورات مثلثاتی با رادیان کار می کنند و ورودی این دستور بایستی رادیان باشد . مثالDim X As SingleDim Y As SingleX= 0.512Y = Tanh (X) lcd X ; “ ; “ ;YEnd

اسلاید 76: 76توابع ریاضی و محاسباتی... تابع ASIN Var = ASIN( source)این دستور آرکسینوس ثابت یا متغیر source را در متغیر var از نوع SINGLE قرار می دهد . ورودی تابع عددی بین -1 و +1 می باشد . مثالDim X As SingleDim Y As SingleX= 0.5Y = Asin (X) lcd X ; “ ; “ ;YEnd

اسلاید 77: 77توابع ریاضی و محاسباتی... تابع ACOS Var = ACOS( source)این دستور آرککسینوس ثابت یا متغیر source را در متغیر var از نوع SINGLE قرار می دهد . تمام دستورات مثلثاتی با رادیان کار می کنند و ورودی این دستور بایستی رادیان باشد . مثالDim X As SingleDim Y As SingleX= 0.5Y = ACOS (X) lcd X ; “ ; “ ;YEnd

اسلاید 78: 78توابع ریاضی و محاسباتی... تابع ATNVar = ATN( source)این دستور آرک تانژانت ثابت یا متغیر source را در متغیر var از نوع SINGLE قرار می دهد . تمام دستورات مثلثاتی با رادیان کار می کنند و ورودی این دستور بایستی رادیان باشد . مثالDim X As SingleDim Y As SingleX= 1Y = atn (X) * 4lcd X ; “ ; “ ;YEnd

اسلاید 79: 79توابع ریاضی و محاسباتی... تابع DEG2RADVar =DEG2RAD( single)برای تبدیل درجه به رادیان از این دستوراستفاده می شود .زاویه single به رادیان تبدیل می شود و در متغیر VAR از نوع داده SINGLE قرار می گیرد . مثالDim X As SingleDim Y As SingleX= 180Y = Deg2rad (X) lcd Y ‘3.141592End

اسلاید 80: 80توابع ریاضی و محاسباتی... تابع RAD2DEGVar =RAD2DEG( single)برای تبدیل رادیان به درجه از این دستوراستفاده می شود .رادیان single به درجه تبدیل می شود و در متغیر VAR از نوع داده SINGLE قرار می گیرد . مثالDim X As SingleDim Y As SingleX= 3.141592Y = Rad2Deg (X) lcd Y ‘179.9999End

اسلاید 81: 81توابع ریاضی و محاسباتی... تابع ROUNDVar =ROUND( x)متغیر یا داده X از نوع SINGLE روند شده و در متغیر VAR از نوع داده SINGLE قرار می گیرد . مثالRound(2.3) =2 ; Round(-2.3)= -2Round(2.8)=3 ; Round(-2.8)= -3

اسلاید 82: 82تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 83: 83تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور ASC Var = ASC (string)این دستور اولین کاراکتر یک متغیر از نوع داده STRING را به مقدار اسکی آن تبدیل می کند .مثالDim A As Byte , S As stringS= “ABC”A = ASC(s)lcd A ‘will lcd 65End

اسلاید 84: 84تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور HEX Var = Hex (x)این دستور یک داده از نوع BYTE,INTEGER , WORD , LONG را به مقدار هگزادسیمال تبدیل می کند .مقدار HEX متغیر یا ثابت X در متغیر VAR جای می گیرد .مثالDim A As Byte , S As string*10A= 123S= Hex(A)lcd S ‘7B will lcdlcd Hex(A) ‘7B will lcd tooEnd

اسلاید 85: 85تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور HEXVAL Var = HexVal (x)این دستور یک داده هگزدسیمال را به مقدار عددی تبدیل می کند .مقدار عددی داده هگزدسیمال X که می تواند LONG , WORD , INTEGER , BYTE باشد در متغیر VAR جای می گیرد .مثالDim A As Integer , S As string*15S= “0A”A = Hexval (S)lcd A ‘10 will be lcdEnd

اسلاید 86: 86تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور MAKEBCD Var1 = MAKEBCD (Var2)این دستور متغیر یا ثابت var2 را تبدیل به مقدار BCD اش می کند و در متغیر var1 جای می دهد .مثالDim A As Byte A = 65A = Makebcd (A)Lcd A ‘101 will showEnd

اسلاید 87: 87تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور MAKEDEC Var1 = MAKEDEC (Var2)برای تبدیل یک داده BCD نوع INTEGER , WORD , BYTE به مقدار DECIMAL از این دستوراستفاده می شود .مقدار دسیمال متغیر یا ثابت var2 در متغیر var1 جای می گیرد .مثالDim A As Byte A = 65Lcd A LowerlineLcd Bcd (A)A = Makedec (A) ‘ A = 101Lcd “ “;AEnd

اسلاید 88: 88تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور MAKEINT Varn = MAKEINT (LSB , MSB)این دستور دو بایت را به هم متصل می کند و یک داده نوع WORD یا INTEGER می سازد که LSB بایت کم ارزش و MSB بایت پر ارزش متغیر دو بایتی Varn را تشکیل می دهد .Varn = (256*MSB )+LSBمثالDim A As Integer, I As IntegerA = 2I = Makeint (A , 1) ‘(1*256)+2 =258End

اسلاید 89: 89تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور STR Var = STR (X )با این دستور می توان یک متغیر عددی ( X) را به رشته (VAR) تبدیل کرد .مثالDim A As Byte , S As String*10 A = 123 ‘ A is a numS= Str (A ) ‘now A is a stringlcd SEnd

اسلاید 90: 90تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور VAL Var = VAL (S )با این دستور می توان یک رشته (S) را به متغیر عددی (VAR) تبدیل کرد .مثالDim A As Byte , S As String*10 S= “123” ‘now S is a stringA = Val(S) ‘convert string to numlcd A A = A*2 ‘now you can use it as a numlcd A ‘ 246 lcdsEnd

اسلاید 91: 91تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور STRING Var = STRING (m , n )این دستور کد اسکی m را با تعداد تکرار n تبدیل به رشته کرده و در متغیر var قرار می دهد . در صورت قرار دادن m =0 یک رشته بطول 255 کاراکتر تولید می شود و.قرار دادن n = 0 قابل قبول نیست .مثالDim S As String*15 S= String (5 , 65 )lcd S ‘AAAAAEnd

اسلاید 92: 92تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور BIN2GREY Var1 = BIN2GREY (Var2 )متغیر var2 که می تواند داده ای از نوع WORD , INTEGER , BYTE , LONG باشد به کد گری تبدیل شده و در متغیر VAR1 قرار می گیرد .مثالDim B As Byte For B = 0 To 15 lcd Bin2grey (B ) ‘0 1 3 2 6 7 5 4 12 13 15 …Next End

اسلاید 93: 93تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر ... دستور GREY2BIN Var1 = grey2bin (Var2 )کد گری var2 به مقدار باینری تبدیل شده و در متغیر var1 که می تواند داده ای از نوع WORD , INTEGER , BYTE , LONG باشد قرار می گیرد .مثالDim B As Byte For B = 0 To 15 lcd Grey2bin (B ) ‘0 1 3 2 7 6 4 5 15 14 …Next End

اسلاید 94: 94رجیسترها و آدرس های حافظه ميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 95: 95رجیسترها و آدرس های حافظه... تمام میکروهای AVR دارای 32 رجیستر 8 بیتی (R0 –R31 ) همه منظوره در CPU خود هستند . رجیسترهای R31(MSB) با R30(LSB) , R29(MSB) با R28(LSB و R27(MSB) با R26(LSB) تشکیل سه رجیستر 16 بیتی با ترتیب با نامهای X,Y,Z را می دهند .

اسلاید 96: 96رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور SET Set Bit/PinSet Var.xتوسط این دستور می توان یک بیت را یک کرد .Bit می تواند یک بیت و یا یک SFR مانند PORTB.1 باشدو Var متغیری از نوع داده BYTE , INTEGER , WORD , LONG باشد . X برای BYTE می تواند 0 تا 7 , 0 تا 15 برای WORD و برای LONG می تواند 0 تا 31 باشد .مثالDim B1 As Bit , B2 As Byte , C As Word , L As LongSet Portb.1 ‘set bit 1 of port BSet B1 ‘bit variableSet B2.1 ‘set bit 1 of var b2Set C.15 ‘set highest bit of wordSet L.31 ‘set MS bit of LONG

اسلاید 97: 97رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور TOGGLE این دستور مقدار منطقی یک پایه یا یک بیت را معکوس می کند .TOGGLE pin/bitPIN می تواند یک SFR مانند PORTB.1 و یا یک بیت باشد .مثالDim VAR As Byte Config Pinb.0 = output ‘portb.0 is an output nowToggle portb.0 ‘toggle stateWaitms 1000 ‘wait for 1 secondToggle Portb.0 ‘toggle state again

اسلاید 98: 98رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور RESET توسط این دستور می توان یک بیت را صفر کرد . RESET pin/bitRESET Var.xBit می تواند یک بیت و یا یک SFR مانند PORTB.1 باشدو Var متغیری از نوع داده BYTE , INTEGER , WORD , LONG باشد . X برای BYTE می تواند 0 تا 7 , 0 تا 15 برای WORD و برای LONG می تواند 0 تا 31 باشد .مثالDim B1 As Bit , B2 As Byte , I As Integerreset Portb.3 ‘reset bit 3 of port Breset B1 ‘bit variableresreset B2.0 ‘reset bit 0 of var b2reset I.15 ‘reset highest bit of I

اسلاید 99: 99رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور BITWAIT BITWAIT X, SET/RESETتوسط این دستور اجرای برنامه تا زمانی که بیت SET( = 1) ,X یا RESET (= 0 ) شود در خط جاری متوقف می ماند .در صورت TRUE شدن شرایط , اجرای برنامه از خط بعد ادامه می یابد . X می تواند یک بیت رجیستر داخلی مانند PORTB.Y باشد که Y می تواند بین اعداد صفر تا 7 تغییر کند .مثالDim A As Bit Bitwait A , .Set ‘ wait until Bit A is SetBitwait PortB.7 , reset ‘ wait until Bit 7 of Port B is 0

اسلاید 100: 100رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور CPEEK Var = CPEEK(address)از این دستور برای برگرداندن بایتی که در ادرسی از حافظه کدی ذخیره شده است استفاده می کنیم .با این دستور می توانید به رجیسترهای داخلی نیز دسترسی پیدا کنید . البته با این دستور نمی توان در حافظه داخلی چیزی نوشت . مثالDim I As Integer , B1 As ByteFor I = 0 To 31 B1 = Peek (I ) ‘ only 32 registers in AVR lcd Hex (b1) ‘ get byte from internal memory (r0-r31) Next

اسلاید 101: 101رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور CPEEKH Var = CPEEKH(address)با این دستور می توان بایت ذخیره شده در صفحه بالای حافظه کدی (FLASH MEM ) میکرو MEGA103 یا دیگر میکروها که دارای 128 K حافظه است را خواند .ADDRESS آدرس حافظه و محتوای آدرس در متغیر یک بایت VAR قرار می گیرد .Cpeek( 0) محتوای اولین بایت حافظه بالای 64 K را برمی گرداند.

اسلاید 102: 102رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور LOADADR LOADADR var ,regبا این دستور می توانید آدرس یک متغیر را در یک جفت رجیستر ذخیره کنید . Var متغیری است که آدرس آن در متغیرهای دوبایتی X,Y,Z ذخیره می شود و REG رجیسترهای X,Y, Z هستند . این دستور جز دستورات اسمبلی است و برای کمک به برنامه نویسان اضافه شده است . مثالDim S As String ,A As Byte$asm Loadadr S , X ‘load address into R26 and R27 ld _temp1 , X ‘load value of location R26/R27 into ‘R24 ( _temp1)$end asmEnd

اسلاید 103: 103رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور OUT OUT address , valueتوسط این دستور می توان یک بایت به یک پورت سخت افزاری یا آدرس حافظه داخلی /خارجی ارسال کرد .Value به آدرس address که می تواند بین 0H – FFFF H باشد فرستاده می شود . دستور OUT می تواند در تمام مکانهای حافظه AVR بنویسد . توجه کنید که برای address یک WORD تعریف می شود . مثالDim A As ByteOut &H8000 , 1 ‘send 1 to the databus (d0 – d7) at address 8000End

اسلاید 104: 104رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور INP Var = INP (address)توسط این دستور می توان یک بایت از پورت سخت افزاری یا آدرس حافظه داخلی /خارجی خواند .محتوای آدرس address که می تواند بین 0H – FFFF H باشد خوانده شده و در متغیر var قرار می گیرد .دستور INP می تواند از تمام مکانهای حافظه AVR بخواند . مثالDim A As ByteA = INP (&H8000 ) ‘read value is placed on databus(d0 – d7) at ‘address 8000َlcd AEnd

اسلاید 105: 105رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور PEEK Var = PEEK (address)این دستور محتوای یک رجیستر را برمی گرداند . Address آدرس رجیسترهای R0 – R7 است که بین 0 - 31 می باشد .محتوای رجیستر در متغیر var جای می گیرد . دستور PEEK ( ) فقط می تواند محتوای رجیسترها را بخواند ولی INP( ) می تواند از تمام مکانهای حافظه بخواند . مثالDim A As ByteA = PEEK (0 ) ‘return the first byte of the internal memory (R0) End

اسلاید 106: 106رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور POKE POKE address , value با این دستور می توانیم یک بایت داده را در یکی از رجیسترها بنویسیم . مقدار متغیر یا ثابت یک بایتی معث در آدرس address که بین 0 - 31 برای رجیسترهای R0 – R7 است نوشته می شود . مثالPoke 1 , 5 ‘write 5 to R1End

اسلاید 107: 107رجیسترها و آدرس های حافظه... دستور VARPTR Var = VARPTR (var2 ) این دستور آدرس یک متغیر را در مکان حافظه بر می گرداند . آدرس متغیر var2 در مکان حافظه بدست آمده و در متغیر var قرار می گیرد . مثالDim B As Xram Byte At &H300 , I As Integer , W As WordW = Varptr (b)lcd Hex(W) ‘lcd &H0300End

اسلاید 108: 108دستورالعملهای حلقه و پرش ميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 109: 109دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستورالعمل JMP و GOTOGOTO labelJMP labelبا این دستورات می توان به برچسب label پرش کرد .برچسب label باید با علامت : (colon) پایان یابد و می تواند تا 32 کارکتر طول داشته باشد . به خاطر داشته باشید زمانیکه از دو label هم نام استفاده شود کامپایلر به شما warning می دهد . دستور return برای برگشت از برچسب وجود ندارد . مثالStart : ‘A label must end with a colonA = A +1 ‘Increment AIf A <10 Goto start ‘Or Jmp startEnd If ‘Close IfEnd

اسلاید 110: 110دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستورالعمل DO-LOOPفرم کلی دستورات DO … LOOP بصورت زیر می باشد .DO statementsLOOP [ UNTIL expression ]دستورالعمل statement تا زمانی که expression دارای ارزش TRUE یا غیر صفر باشد تکرار خواهد شد .بنابراین این نوع حلقه حداقل یکبار تکرار می شود .DO –LOOP بتنهایی یک حلقه بینهایت است که با EXIT DO می توان از درون حلقه خارج شد و اجرای برنامه در خط بعد از حلقه ادامه یابد . مثالDim A As ByteDo ‘start the loopA = A + 1 ‘Increment Alcd A ‘lcd ItLoop Until A = 10 ‘repeat until A = 10lcd A

اسلاید 111: 111دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستورالعمل FOR-NEXTفرم کلی دستورات FOR .. NEXT بصورت زیر می باشد .FOR var = start TO end [STEP VALUE ] statementsNEXT varVar بعنوان یک کانتر عمل می کند که start مقداراولیه آن و end مقدار پایانی است و هر دو می توانند یک ثابت عددی یا متغیر عددی باشند . Value مقدار عددی step را نشان می دهد که می تواند مثبت یا منفی باشد . وجود نام var بعد از NEXT الزامی نیست . مثالDim A As Byte , B1 As Byte , C As IntegerFor A = 1 To 10 Step 2 lcd “this is a A “ ; ANext AFor C = 10 To -5 Step -1 lcd “this is a C “ ; CNext For B1 = 1 To 10 lcd “this is a B1 “ ; B1Next

اسلاید 112: 112دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستورالعمل WHILE-WENDWHILE condition statementsWENDدستورالعمل While-Wend تشکیل یک حلقه تکرار می دهد که تکرار این حلقه تا زمانی ادامه می یابد که عبارت بکاربرده شده نتیجه را FALSE کند و یا مقدار صفر بگیرد . دستورالعمل while بصورت ورود به حلقه به شرط می باشد , بنابراین While ممکن است در حالتهایی اصلا اجرا نشود .بخش statement تا وقتی که حاصل condition صفر یا FALSE نشده است تکرار خواهد شد .مثالDim A As Byte A = 1While A <10 lcd A Incr AWend

اسلاید 113: 113دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستورالعمل IFدر کلیه حالتهای زیر عبارت statement می تواند یک دستورالعمل ساده یا چند دستورالعمل مرکب باشد .حالت 0:If Expression THEN statementدستورالعمل statement زمانی اجرا می شود که عبارت expression دارای ارزش TRUE باشد .حالت 1:If Expression Then statement1Else statement2End Ifدرصورتی که عبارت expression دارای ارزشTRUE باشد دستورالعمل statement1 اجرا خواهد شد , در غیر این صورت دستورالعمل statement2 اجرا می شود .

اسلاید 114: 114دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستورالعمل IF ...حالت 2: If Expression1 Then statement1Elseif [Expression2 Then] statement2Else statement3End Ifدرصورتی که عبارت expression1 دارای ارزشTRUE باشد دستورالعمل statement1 اجرا خواهد شد ,در صورتی که عبارت expression1 دارای ارزش FALSE ولی عبارت اختیاری expression دارای ارزش TRUE باشد دستورالعمل statement2 اجرا می شود و در غیر این صورت دستورالعمل statement3 اجرا خواهد شد .همچنین با دستور IF می توان صفر یا یک بودن یک بیت از یک متغیر را امتحان کرد .IF bit =1 THEN OR IF bit =0 THEN

اسلاید 115: 115دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستورالعمل IF ... مثالDim Var As Byte , Idx As ByteIdx = 1If Var.Idx = 1 thenSet portb.0Else ....Dim A As IntegerA = 10If A = 10 then lcd “this part is executed “Else lcd “ this will never be executed”End if

اسلاید 116: 116دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستورالعمل CASEاگر متغیر VAR با مقدار test1 برابر باشد statement1 اجرا می شود و سپس اجرای برنامه بعد از end select ادامه می یابد .در غیر اینصورت اگر متغیر var با مقدار test1 برابر نباشد ولی با مقدار test2 برابر باشد statement2 اجرا می شود و سپس اجرای برنامه بعد از end select ادامه می یابد. و نهایتا اگر متغیر var با هیچکدام از مقادیر test1 و test2 برابر نباشد ,statement3 اجرا می شود و سپس اجرای برنامه بعد از end select ادامه می یابد .شما می توانید به صورتهای زیر نیز متغیر را امتحان کنید :اگر متغیر موردنظر بزرگتر از 2 باشد . Case is >2و یا می توان محدوده ای را برای امتحان کردن در نظر گرفت :اگر متغیر موردنظر بین 2 تا 5 باشد . Case 2 to 5

اسلاید 117: 117دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستورالعمل ….CASE مثالDim X As Byte Do Input “ X?” , X Select Case X ‘test X Case 1 To 3 :lcd “ 1 or 2 or 3” Case 4 :lcd “4” Case Is >10 :lcd “> 10” Case Else :lcd “no “ End SelectLoopEnd

اسلاید 118: 118دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستور EXITبا این دستور می توانید فقط از یک ساختار یا حلقه خارج شوید و ادامه برنامه را بعد از ساختار یا حلقه ادامه دهید .EXIT FOREXIT DOEXIT WHILEEXIT SUBEXIT FUNCTION مثالDo A = A +1 If A = 100 Then Exit Do End IfLoopEnd

اسلاید 119: 119دستورالعملهای حلقه و پرش ... دستورالعمل ON VALUE با این دستور با توجه به مقدار متغیر می توان به توابع یا برچسب های مختلفی پرش کرد .ON var [GOTO] [GOSUB] label1 [,label2]Var متغیر مورد نظر برای امتحان شدن که می تواند یک SFR مانند PORTD باشد و LABEL1 و LABEL2 و .. برچسب هایی هستند که با توجه به مقدار VAR به آنها پرش می شود . مثالDim X As ByteX = 1ON X Gosub Lbl2,Lbl3 ‘jump to sub lbl3X=0 ON X Goto Lbl1, Lbl4 ‘jump to label lbl1Lbl1:Incr Xlcd XLbl2:Endlcd Xreturn

اسلاید 120: 120ایجاد تاخیر در برنامه ميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 121: 121ایجاد تاخیر در برنامه … دستور DELAYاین دستور برای مدت کوتاهی به مقدار 1000 میکرو ثانیه در اجرای برنامه تاخیر ایجاد می کند . مثالDELAY ‘Wait for hardware to be ready

اسلاید 122: 122ایجاد تاخیر در برنامه … دستور WAITusبرای ایجاد تاخیر در برنامه از این دستور می شود .WAITus microsecondاجرای برنامه به مدت microsecond میکرو ثانیه متوقف می شود .پس از سپری شدن زمان مشخص شده اجرای برنامه از خط بعد ادامه می یابد. Microsecond می تواند عددی بین (1 – 255 ) باشد . دستورات تاخیری زمان دقیق را به شما نمی دهد . برای بدست آوردن زمان دقیق ازتایمرها استفاده کنید . مثالWaitus 10lcd “BASCOM”Endنکته

اسلاید 123: 123ایجاد تاخیر در برنامه … دستور WAITmsبرای ایجاد تاخیر در برنامه از این دستور می شود .WAITms milisecondاجرای برنامه به مدت milisecond میلی ثانیه متوقف می شود .پس از سپری شدن زمان مشخص شده اجرای برنامه از خط بعد ادامه می یابد. Milisecond می تواند عددی بین (1 –65535 ) باشد . مثالWaitms 10lcd “BASCOM”End

اسلاید 124: 124ایجاد تاخیر در برنامه … دستور WAITusبرای ایجاد تاخیر در برنامه از این دستور می شود .WAIT secondاجرای برنامه به مدت second ثانیه متوقف می شود .پس از سپری شدن زمان مشخص شده اجرای برنامه از خط بعد ادامه می یابد. مثالWait 3lcd “BASCOM”End

اسلاید 125: 125زیر برنامه و تابع ميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 126: 126زیر برنامه و تابع … معرفی تابع DECLARE FUNCTIONاز این دستور برای معرفی تابع در ابتدای برنامه استفاده می شود . زمانی که بخواهیم تابعی را معرفی کنیم بایستی تابع معرفی شده باشد . در صورت استفاده از تابع می بایستی یک داده برگردانده شود .DECLARE FUNCTION TEST[( [BYREF/BYVAL]var as type1)] As type2TEST نام تابع موردنظر است . انتقال داده بصورت BYVAL باعث می شود که یک کپی از متغیر به تابع فرستاده شود و در محتوای آن هیچ تغیری ایجاد نشود .ولی در حالت BYREF آدرس متغیر ارسال و تغیرات در آن اثر می گذارد و داده برگشتی در صورت انجام عملیات بر روی آن با مقدار اولیه خود برابر نخواهد بود . در صورت عدم استفاده از گزینه [BYREF/BYVAL] بصورت پیش فرض داده بصورت BYREF فرستاده می شود. Type1 نوع داده ارسال شده وtype2 نوع داده برگشتی است . که هر دو می توانند داده نوع BYTE , INTEGER, WORD , LONG ,STRING باشند .

اسلاید 127: 127زیر برنامه و تابع … معرفی تابع DECLARE FUNCTION... مثالدر مثال زیر I بصورت BYVAL فرستاده شده است بنابراین یک کپی از مقدار I به زیر تابع فرستاده می شود و هیچ تغیری در محتوای آن ایجاد نمی شود. S بصورت BYREF فرستاده می شود و تغیر در آن صورت می گیرد .فراخوانی تابع MYFUNCTION باK و Z از نوع داده INTEGER و STRING است و مقدار برگشتی از نوع INTEGER است که در متغیر T قرار می گیرد . شما می توانید در محدوده تابع یک متغیر محلی تعریف کنید .

اسلاید 128: 128زیر برنامه و تابع … معرفی تابعDECLARE FUNCTION ... مثالDeclare Function Myfunction (Byval I As Integer , S As String )As IntegerDim K As Integer , Z As String*10, T As IntegerK =5 :Z = “123 “ : T = Myfunction(K , Z )Lcd T ‘25Lcd Z ‘BascomLcd K ‘5EndFunction Myfunction (Byval I As Integer , S As String )As Integer local P As Integer Functions P = I * 5 I = 5 S = “Bascom “ T = P Myfunction = TEnd Function

اسلاید 129: 129زیر برنامه و تابع … معرفی زیر برنامه DECLARE SUBاز این دستور برای معرفی زیر برنامه استفاده می شود . زیر برنامه ای که قصد فراخوانی آن را داریم بایستی در ابتدای برنامه یا حداقل قبل از فراخوانی آن معرفی شده باشد . DECLARE SUB TEST[( [BYREF/BYVAL] var as type)] زیر برنامه برخلاف تابع مقداری برنمی گرداند .در زمان ارسال داده بصورت BYREF آدرس داده به زیر برنامه فرستاده می شود و در محتوای آن تغیر ایجاد می شود .ولی در حالت BYVAL یک کپی از داده فرستاده می شود و به هیچ وجه در محتوای آن تغیری ایجاد نمی شود .TEST نام زیربرنامه و VAR نام متغیر ارسالی به زیر برنامه و TYPE نوع آن است که می تواند داده نوع BYTE , INTEGER, WORD ,STRING باشند .برای نوشتن زیر برنامه ابتدا نام آنرا توسط دستور زیر تعریف کرده و سپس شروع به نوشتن زیربرنامه می کنیم .SUB Name [ ( var1 ) ]NAME نام زیربرنامه که باید توسط دستور Declare معرفی شده باشد و با دستور End Subپایان می یابد .

اسلاید 130: 130زیر برنامه و تابع … معرفی زیربرنامه DECLARE SUB... مثالDim A As Byte , B1 As Byte , C As ByteDeclare Sub Test ( A As Byte )A =1 : B1 = 2 : C = 3lcd A ; B1;C ,123 will lcdCall Test (B1)lcd A ; B1;C ‘ 223 will lcdEndSub test (A As Byte ) lcd A ; B1 ; C ‘123 will lcdEnd Sub

اسلاید 131: 131زیر برنامه و تابع … فراخوانی CALLتوسط این دستور زیر برنامه یا تابعی را فراخوانی می کنیم . CALL TEST( VAR1 , VAR2 , …) VAR1 , VAR2 متغیرهایی که به زیر برنامه انتقال می یابند , هستند . می توان زیر برنامه را بصورت زیر نیز فراخوانی کرد .TEST VAR1 , VAR2لازم بتذکر است که نام زیر برنامه قبل از فراخوانی آن , باید توسط دستور Declare فراخوانی شود. اگر بخواهیم عدد ثابت را به زیر برنامه انتقال دهیم بایستی حتما با آرگومان BYVAL آن را انتقال دهیم .

اسلاید 132: 132زیر برنامه و تابع … فراخوانی CALL ... مثالDim A As Byte , B As Byte Declare Sub Test ( B1 As Byte , Byval B2 As Byte )A =65Call Test ( A , 5 )Test A , 5lcd A ‘ will lcd A = 10EndSub Test ( B1 As Byte , Byval B2 As Byte )Lcd B1LowerLineLcd BCD(B2)B1 = 10B2 = 15End Sub

اسلاید 133: 133زیر برنامه و تابع … بکارگیری متغیر محلی یا LOCALاز این دستور برای تعریف متغیر محلی در زیربرنامه استفاده می کنیم . LOCAL VAR As TypeVAR نام متغیر و type نوع داده است که می توانند STRING , WORD , INTEGER , BYTE , SINGLE , LONG باشند نوع داده های ERAM , SRAM , XRAM و آرایه ها نمی توانند محلی تعریف شوند. یک متغیر محلی یک متغیر موقت است که فقط در هنگام فراخوانی زیر برنامه مربوطه برای آن فضا در نظر گرفته می شود و با برگشت از زیر برنامه عمر متغیر (LIFE TIME ) به اتمام می رسد . متغیرهای بیتی نمی توانند بصورت محلی تعریف شوند .نکته

اسلاید 134: 134زیر برنامه و تابع … بکارگیری متغیر محلی یا LOCAL... مثال Declare Sub Test2Do Call test2LoopEndSub Test2 Local A As Byte Incr A Lcd AEnd Sub

اسلاید 135: 135زیر برنامه و تابع … بکارگیری متغیر محلی یا LOCALاین دستور به زیربرنامه پرش می کند و اجرای برنامه را از آدرس برچسب ادامه می دهد . GOSUB labelLABEL نام برچسبی زیر برنامه است که به آن پرش می شود .توسط دستور RETURN می توان از SUB برگشت کرد و اجرای برنامه بعد از دستور GO SUB ادامه می یابد . مثالDim X As ByteGosub Routine ‘Jump to routinelcd “ Hello” ‘After come back from routine lcd “Hello”EndRoutineX = X + 2lcd XReturn

اسلاید 136: 136پیکره بندی و کار با امکانات AVR در BASCOM6

اسلاید 137: 137پیکره بندی پورت هاميكروكنترلرهايِ AVR

اسلاید 138: 138پیکره بندی پورت ها ...برای تعیین جهت پایه پورتها از این پیکره بندی استفاده می نماییم .جهت یک پایه می تواند ورودی یا خروجی باشد .Config Portx = StateConfig Pinx.y = StateX , Y بسته به میکرو می توانند به ترتیب پایه های 0 -7 پورت های A ,B ,C ,D ,E ,F باشند. State می تواند یکی از گزینه های زیر باشد :INPUT یا 0 : در این حالت رجیستر جهت داده پایه یا پورت انتخاب شده صفر می شود و پایه یا پورت بعنوان ورودی استفاده می شود .OUTPUT یا 1: در این حالت رجیستر جهت داده پایه یا پورت انتخاب شده یک مشود و پایه یا پورت بعنوان خروجی استفاده می شود .زمانیکه بخواهید از پورتی بخوانید بایستی از رجیستر PIN پورت مربوطه استفاده کنید و در هنگام نوشتن در پورت بایستی در رجیستر PORT بنویسید .

اسلاید 139: 139پیکره بندی پورت ها ... مثالDim A As Byte , Count As Byte Config Portd = input ‘configure PORT D for input modeA = Pind ‘Read data on PortdA = A And Portd ‘A = A & PORTDlcd A Bitwait Pind.7 , reset ‘wait until bit is lowConfig portb = outputPortb = 10 ‘set portb to 10Portb = Portb And 2Set Portb.0 ‘set bit 0 of portb to 1Incr Portb

اسلاید 140: 140پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 پورت Aپورت A یک I/O دو طرفه 8 بیتی است . سه آدرس از مکان حافظه I/O اختصاص به پورت A دارد .یک آدرس برای رجیستر داده PORTA , دومی رجیستر جهت داده DDRA و سومی پایه ورودی پورت A , PINA است .آدرس پایه های ورودی پورت A فقط قابل خواندن است در صورتی که رجیستر داده و رجیستر جهت داده هم خواندنی و هم نوشتنی هستند . تمام پایه های پورت دارای مقاومت Pull up مجزا هستند .PINA یک رجیستر نیست . این آدرس دسترسی به مقدار فیزیکی بر روی هر یک از پایه های پورت A را ممکن می سازد .زمانیکه PORTA خوانده می شود , داده لچ پورت A خوانده می شود و زمانیکه از PINA خوانده می شود مقدار منطقی که بر روی پایه ها موجود است خوانده می شود .

اسلاید 141: 141پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 رجیسترهای پورت A رجیستر داده پورت A - PORTA [PORT A DATA REGISTER ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/W رجیستر جهت داده پورت A - DDRA [PORT A DATA DIRECTION REGISTER ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/WPORTA0PORTA1PORTA2PORTA3PORTA4PORTA5PORTA6PORTA7 بایت آدرس پایه های ورودی پورت A PINA- [PORT A INPUT PINS ADDRESS ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/WPORTA0PORTA1PORTA2PORTA3PORTA4PORTA5PORTA6PORTA7

اسلاید 142: 142پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 استفاده از پورت A به عنوان یک I/O عمومی دیجیتالتمام 8 پایه موجود زمانیکه بعنوان پایه های I/O دیجیتال استفاده می شوند دارای عملکرد مساوی هستند .Pan , پایه I/O عمومی : بیت DDAn در رجیستر DDRA مشخص کننده جهت پایه است . اگرDDAn یک باشد , PAn بعنوان یک پایه خروجی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر DDAnصفر باشد , PAn بعنوان یک پایه ورودی در نظر گرفته می شود .اگر PORTAn یک باشد هنگامیکه پایه بعنوان ورودی تعریف می شود ,مقاوت Pull-up فعال می شود . برای خاموش کردن مقاومت باید PORTAn صفر شود یا اینکه پایه بعنوان خروجی تعریف شود .پایه های پورت زمانیکه ریست اتفاق می افتد به حالت Tri-state می روند .

اسلاید 143: 143پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 پورت Bپورت B یک I/O دو طرفه 8 بیتی است . سه آدرس از مکان حافظه I/O اختصاص به پورت B دارد .یک آدرس برای رجیستر داده PORTB , دومی رجیستر جهت داده DDRB و سومی پایه ورودی پورت B , PINB است .آدرس پایه های ورودی پورت B فقط قابل خواندن است در صورتی که رجیستر داده و رجیستر جهت داده هم خواندنی و هم نوشتنی هستند . تمام پایه های پورت دارای مقاومت Pull up مجزا هستند .PINB یک رجیستر نیست . این آدرس دسترسی به مقدار فیزیکی بر روی هر یک از پایه های پورت B را ممکن می سازد .زمانیکه PORTB خوانده می شود , داده لچ پورت B خوانده می شود و زمانیکه از PINB خوانده می شود مقدار منطقی که بر روی پایه ها موجود است خوانده می شود .

اسلاید 144: 144پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 رجیسترهای پورت B رجیستر داده پورت B - PORTB [PORT B DATA REGISTER ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/W رجیستر جهت داده پورت B - DDRB [PORT B DATA DIRECTION REGISTER ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/WPORTB0PORTB1PORTB2PORTB3PORTB4PORTB5PORTB6PORTB7 بایت آدرس پایه های ورودی پورت B PINB- [PORT B INPUT PINS ADDRESS ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/WPORTB0PORTB1PORTB2PORTB3PORTB4PORTB5PORTB6PORTB7

اسلاید 145: 145پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 استفاده از پورت B به عنوان یک I/O عمومی دیجیتالتمام 8 پایه موجود زمانیکه بعنوان پایه های I/O دیجیتال استفاده می شوند دارای عملکرد مساوی هستند .Pbn , پایه I/O عمومی : بیت DDBn در رجیستر DDRB مشخص کننده جهت پایه است . اگرDDBn یک باشد , PBn بعنوان یک پایه خروجی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر DDBnصفر باشد , PBn بعنوان یک پایه ورودی در نظر گرفته می شود .اگر PORTBn یک باشد هنگامیکه پایه بعنوان ورودی تعریف می شود ,مقاوت Pull-up فعال می شود . برای خاموش کردن مقاومت باید PORTBn صفر شود یا اینکه پایه بعنوان خروجی تعریف شود .پایه های پورت زمانیکه ریست اتفاق می افتد به حالت Tri-state می روند .

اسلاید 146: 146پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 پورت Cپورت C یک I/O دو طرفه 8 بیتی است . سه آدرس از مکان حافظه I/O اختصاص به پورت C دارد .یک آدرس برای رجیستر داده PORTC , دومی رجیستر جهت داده DDRB و سومی پایه ورودی پورت C , PINC است .آدرس پایه های ورودی پورت C فقط قابل خواندن است در صورتی که رجیستر داده و رجیستر جهت داده هم خواندنی و هم نوشتنی هستند . تمام پایه های پورت دارای مقاومت Pull up مجزا هستند .PINC یک رجیستر نیست . این آدرس دسترسی به مقدار فیزیکی بر روی هر یک از پایه های پورت Cرا ممکن می سازد .زمانیکه PORTC خوانده می شود , داده لچ پورت C خوانده می شود و زمانیکه از PINC خوانده می شود مقدار منطقی که بر روی پایه ها موجود است خوانده می شود .

اسلاید 147: 147پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 رجیسترهای پورت C رجیستر داده پورت C - PORTC [PORT C DATA REGISTER ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/W رجیستر جهت داده پورت C - DDRC [PORT C DATA DIRECTION REGISTER ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/WPORTC0PORTC1PORTC2PORTC3PORTC4PORTC5PORTC6PORTC7 بایت آدرس پایه های ورودی پورت C PINC- [PORT C INPUT PINS ADDRESS ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/WPORTC0PORTC1PORTC2PORTC3PORTC4PORTC5PORTC6PORTC7

اسلاید 148: 148پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 استفاده از پورت C به عنوان یک I/O عمومی دیجیتالتمام 8 پایه موجود زمانیکه بعنوان پایه های I/O دیجیتال استفاده می شوند دارای عملکرد مساوی هستند .PCn , پایه I/O عمومی : بیت DDCn در رجیستر DDRC مشخص کننده جهت پایه است . اگرDDCn یک باشد , PCn بعنوان یک پایه خروجی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر DDCnصفر باشد , PCn بعنوان یک پایه ورودی در نظر گرفته می شود .اگر PORTCn یک باشد هنگامیکه پایه بعنوان ورودی تعریف می شود ,مقاوت Pull-up فعال می شود . برای خاموش کردن مقاومت باید PORTCn صفر شود یا اینکه پایه بعنوان خروجی تعریف شود .پایه های پورت زمانیکه ریست اتفاق می افتد به حالت Tri-state می روند .

اسلاید 149: 149پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 پورت Dپورت D یک I/O دو طرفه 8 بیتی است . سه آدرس از مکان حافظه I/O اختصاص به پورت D دارد .یک آدرس برای رجیستر داده PORTD , دومی رجیستر جهت داده DDRB و سومی پایه ورودی پورت D , PIND است .آدرس پایه های ورودی پورت D فقط قابل خواندن است در صورتی که رجیستر داده و رجیستر جهت داده هم خواندنی و هم نوشتنی هستند . تمام پایه های پورت دارای مقاومت Pull up مجزا هستند .PIND یک رجیستر نیست . این آدرس دسترسی به مقدار فیزیکی بر روی هر یک از پایه های پورت Dرا ممکن می سازد .زمانیکه PORTD خوانده می شود , داده لچ پورت D خوانده می شود و زمانیکه از PIND خوانده می شود مقدار منطقی که بر روی پایه ها موجود است خوانده می شود .

اسلاید 150: 150پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 رجیسترهای پورت D رجیستر داده پورت D - PORTD [PORT D DATA REGISTER ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/W رجیستر جهت داده پورت D - DDRD [PORT D DATA DIREDTION REGISTER ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/WPORTD0PORTD1PORTD2PORTD3PORTD4PORTD5PORTD6PORTD7 بایت آدرس پایه های ورودی پورت D PIND- [PORT D INPUT PINS ADDRESS ]R/W R/W R/W R/W R/W R/ W R/W R/WPORTD0PORTD1PORTD2PORTD3PORTD4PORTD5PORTD6PORTD7

اسلاید 151: 151پیکره بندی پورت ها ... بررسی پورتهای میکرو ATMEGA32 استفاده از پورت D به عنوان یک I/O عمومی دیجیتالتمام 8 پایه موجود زمانیکه بعنوان پایه های I/O دیجیتال استفاده می شوند دارای عملکرد مساوی هستند .PDn , پایه I/O عمومی : بیت DDDn در رجیستر DDRD مشخص کننده جهت پایه است . اگرDDDn یک باشد , PDn بعنوان یک پایه خروجی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر DDDnصفر باشد , PDn بعنوان یک پایه ورودی در نظر گرفته می شود .اگر PORTDn یک باشد هنگامیکه پایه بعنوان ورودی تعریف می شود ,مقاوت Pull-up فعال می شود . برای خاموش کردن مقاومت باید PORTDn صفر شود یا اینکه پایه بعنوان خروجی تعریف شود .پایه های پورت زمانیکه ریست اتفاق می افتد به حالت Tri-state می روند .

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید