صفحه 1:
صفحه 2:
برنامه فيزيكى مدارس ابتدايى
صفحه 3:
( تعریفه
دوه تحصیلی:6:سناله که داش آموژان از سن:6 سالگی:به آَن وازد.می
شوند . پین از طی نمودن 6 پابه تحصیلی :در صورت موفقیت دز امتحانات
.گواهینامه پایان دوره ابتدایی دریافت می نمایند
صفحه 4:
(لهداف)
در راستای جهت دهي و رشد همه جانبه دانش آموزان ,اهداف دوره as بر
Ete نگرش دانش آموزان با توجه به سن آنها به شرح زیر تعیین
ست
* آموزش مسائل اعتقادى -اخلاقى
*آموزش مسائل علمی - آموزشی
*آموزش مسائل فرهنگی - هنری
*آموزش مسائل اجتماعی
صفحه 5:
(ساختار)
این دره تحصیلی مشتمل بر آموزش هفتگی دروس مختلف می باشد. که
متناسب با پایه های تحصیلی ساعات اختصاص يافته برای هر درس متفاوت
می باشد و زمان آموزش کامل در هر پایه بر مبنای 200روز کاری در هر
ال پرنامه,رنژی گردیدة اش
صفحه 6:
(تخته سبز)
براىوساخيانواع تخته هاوسبز از انواع فرآورده هاوجويء[خرده جوببيه-1
لاو فیبر)و همچنینروکشهاءف زب | رنگمناسباستفاده میگردد.
2-رنگپ هنه تخته باید تابنباشه و در آبحلنشود.
3-جهنجلوگی ریا زریزشگج یا گذاشتنتخته پاکک نی کن اوردلنیاز جنسچوب
یا ألومینیوم ببه طولتخته و عرض7سانتیمتر زیر تخته قرار میدهند.
4 لبعاد طولو غزضتخته بسیاه بر جسمقد دلنشآهوزاندر عفاطع:ت حصیلی:
ia حجم کلاسمیتواند براساسزیر تغییر کند.
*از طول240180سانتیمتر
*عرضاز 1201780 سانتیمتر(حداقل])
*ارتفاع تخته:
دبستار60سانتیمتر
راهنمایی0 سانتیمتر
دبیرستان70سانتیمتر
صفحه 7:
صفحه 8:
حداقلميز ها بايد-1
3 سانتىمتر باشد.
*لبعاد صندلیمدرس
8
ارتفاع نشیمنگاه از زمین
عرضی نشیمنگاه
صفحه 9:
(میز و نیمکندو نفره مدارس)
8میز وصندلی مدارس متوسطه
305353 ايددحدود 3ت أ4ووجه: وت امیز وصندلی مدارس متوء
cash ary) 7L5 fSh> ily ino joo aug y3
داشته باشد.بهتر اسبدر روعآنمحلیب رای
.قرار دادن وازم تحریر تعبیه کرد
صفحه 10:
= |
۵ Baie
6-هم لجا | eaten
صفحه 11:
لت تسس
اس ام
٠ | | عتوسيك. | ته |
۱ اتحتای پشت ه/ تا ٠١ درجه
اى يشتى برچ
صفحه 12:
(میز تحریر)
در سمواسنیا چپمیزهای1
vse oe
.یا سه طبقه aus نمود 7
ارتفاع میز ۷۵-۵ ۸۰
صفحه 13:
حداقل ارتفاع نشیمتگاه از ز:
توضیحات
re
صفحه 14:
(رخناویز مدارس)
ارتفاع از کف اتاق تا وسط ریل
ای تس ال تنج
هل ای
صفحه 15:
ضخامهيواره جانبوقفسه*
البانيون ] احتسابزوکینجوزد
مصرفدر دوطرف ]نايد
حدافل18 ميلئمتز باشدق
ضخامت شو ها حداقل12
میلومترو
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
0
1
Fils
1
1
DoD
_ Soo
rely
صفحه 19:
صفحه 20:
(تلویزیوندر مدارس)
ب راو لاسهایم عمولی7در8فتر که معمولاً 35 دلنشآموز را در خود جافمی:1
دهد. ت-لویزیونیکه اندازه صفحه آن23 تا 27 aul باشد کافرله نظر می
وسذ
2-مجلسناست لویزپووبه تبرج قدوهوا :دير اس
*محلمناسبیراءقرار دادنلبه پایینوتلویزیون
*سطح دید ب رای سانوکه مشفولت ماشاءت لویزیونمیب اشند. به طور
متوسط 115سانتیمتر تا کف
*ت-غییر زاویه ديد براوهر رديف12 سانتىمتر
*فاصله بینردیفها
*فاصله ردیفاخر تا محلاصفحه تلویزیو)به خاطر لبعاد کوچکت لویزیون
مترووعفة نطن معرسد
.*تلويزيوزيايد در حدود 10 درجه به بإئينخم شود
صفحه 21:
(ویژگیهاعت_جهیزاآز مایشگاهرا
میز آزمایشگاهی :
1- جهت ورودی سیم های برق باید از کانال پلاستیکی با حداقل ابعاد 2 در3
سانتی متر استفاده شود.
2-روی بدنه میز آزمایشگاهی باید حداقل دو عدد پریز روکار نصب شود.
3-ابعد میز های آزمایشگاهی:
*طول:از 120تا145سانتی متر
*ارتفاع:بین 70 تا 100سانتی متر
*اختلاف سطح اولیه میز با چهار پایه باید بین10-15سانتی متر باشد
*بهنا:بین 62تا 70سانتی متر
صفحه 22:
(قفسه آزمایشگاهیل
اي تست | بت | #4 | عق |
صفحه 23:
#موقعيت و ابعاد میزهای آزمایشگاد
صفحه 24:
(میز و صندلیهایک نفرلنس)
میزهایک نفرلنساز نظر کاربردعبه سه دسته تقسیم میشوند: -1
للمیز هاییهستند که از چهار طرفمورد استفاده قرا ار 1
لا-زم برایهر شخصصحداقل65 سانتیمتر و نیز عمقمفید برلیهر طرفحدقل
45 سانتیمتر است
ب)میز هاییهستند که به صورنمجتمع چیده میشوند و حداکثر از سه
طرفمورد استفاده قرار میگیرند.
ج)میز هاییهستند که ب راعت لفیقب | میز هاعتحریر و یا جاءآنبه کار می
روند. در لیننوع میز ها حلقلاندازه هایمفید مطابقمیز هایا فمیباشند.
2- حدلقلارتفاع میز ها 75 سانتومتر میباشند.
3-پهنایمیز کنفرانس بکطرفه حداقل45 سانتیمتر و دو طرفه حدلقل
۰سانتیمتر باشد
صفحه 25:
كعم
صفحه 26:
در طولن شیمنگاه به ازای1
هر فرد 50سانتیمتر در
نظر گر فته شود.
2-زاویه پشتیبه ز
بايد حداقل100و she 130
درجه باشد.
3- لبه ی نشیمنگاه
لسع سب
ee
صفحه 27:
(ویژگیهاءانواع تریبور6
ارتفا li) صفحه زيرى | فاصل أحداقلأعمودى بين دو طبقه /
=e 00
صفحه 28:
حداکثر ف ولصلو لبعاد تجهیزات(میز و صندلیل)
#موقعیت وایعاد میز لایراتوار
زبان برای معلم
#موقعيت وابعاد میز کتابدار
3
#موقعيت وابعاد ميزسمعى
وبصریمعلم نسبت به دیوار
صفحه 29:
#موقعیت وابعاد میز آزمایشگاه
مجهز دیوار دردوره راهنمایی ودبیرستان
3
5
,=
#سطح اشغال میز لابراتوار زبان
وفاصله بین دومیز
صفحه 30:
1 99 ۲-0
و
3
و
5
ee
#سطع اشفال ميز نقشه كشى
#سطح اشغال ميز وصندلى
دونفره دانش آموز دبيرستان
وفاصله بين دوميز
Jot UUs
co
منز وصندلی تک نفره دانش
آموز دبیرستان
صفحه 31:
120
60 | 60
UU
#سطح اشفال میز کار تکی
وفاصله بين دوميز
#سطح اشغال مين ممع Glass] ميق
کارگاه فلز وفاصله Ou کارگاه چوب وفاصله
دومیز بين دوميز
صفحه 32:
صفحه 33:
خدرفیت ۱۶ دانتی آموز
1 |
|
|
1
|
|
i |
کارگاه سمعی بصری
سب |
5
1 8
اا د
I
1
مساحت : ۴۶/۸
کلاس گروهی
Soh ter oe
مساحت ۱ ۳۵/۶۴
صفحه 34:
iad
ظرفیت :۴۰ دانش آموز
ی ی
L oa |)
هو عم |
5 جرج - 3 |
و =
1 00 SoH zl
ظرفیت :۳۶ دانش آموز
کارگاه سمعی بصری
مساحت
ewer
ظرفیت :۳۰ دانش آموز
کارگاه هنر
ظرفیت :۳۰ دانش آموز
1
٩۰/۷۲ : مساحت
صفحه 35:
5 ۱ 0 6006
| .»19 1191 -
OOOO OO | | 06 ۱۳۹ ا 5
]| + | | 27[ بح
لاس =i =
کار حرفه وفن مساحت ۸۶/۴ آزمایشگاه علوم مساحت ۰ ۸۰/۶۴
ظرفیت ۴۸ دانش آموز ظرفیت ۳۶۱ دانش آموز
ورودی (در)
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
کار ایمنی درهای مدارس!
۱- درهای فضاهای آموزشی باید طوری نصب شوند که جهت بازشوی آنها به طرف خارج باشد
۲- در فضای پلکانها حداقل به اندازه یک پاگرد محل نصب در بايد تا اولين يله فاصله داشته باشد.
[ حداقل به اندازه پاگرد )
۲- در سالنها بهتر است در خروجی وسط دیوار تصب شود
۴- در راهروها محل اتصال در باید عقبتر از محل عبور باشد تا مانع عبور و مرور نگردد
هدر فضای پلکان جهت بازشوی در به سمت دیوار باشد نه پله , به صورتی که ماتع عبور و مرور
نشده و از عرض پاگرد کاسته نشود
> درها تباید در محلی نصب شوند که در حالت باز مانع و یا مزاحم باشند
/ا- در مدارس بايد حتی المقدور از کاربرد درهای شیشهای اجتناب شود و در صورت استفاده از
اين نوع درها در فضای غیر آموزشی باید با نصب علائم روی آن با مشخص نمودن حاشیه در
شیشهای از طریق نصب نوارهایی در پیراسون شيشه با آگاهی دادن به افراد از بروز حوادث
جلوگیری شود
صفحه 39:
((آیین کار ایمنی در های مدارس
درهای قضاهای آموزشی باید طوری تصب شوند که جهت بازشوی آنها به طرف خارج باشد
۲- در قضای پلکانها حداقل یه اندازه یک پاگرد محل نصب در باید تا اولین پله فاصله داشته باشد
( حداقل به اندازه پاکرد )
۲- در سالنها بهتر است در خروجی وسط دیوار نصب شود
۴- در راهروها محل اتصال در باید عقبتر از محل عبور باشد تا مانع عبور و مرور نگردد
۵ در قضای پلکان جهت پازشوی در به سمت دیوار باشد نه پله . به صورتی که مانع عبور و مرور
نشده و از عرض پاگرد کاسته تشود
اید در محلی نصب شوند که در حالت باز مانع و یا
۷- در مدارس باید حتی المقدور از کاربرد درهای شیشهای اچتناب شود و در صسورت استفاده از
ع درهات
احم باشند
توع درها در فضای غیر آموزشی باید با نصب علائم روی آن با مضخص نمودن حاشیه در
شیشهای از طریق تصب نوارهایی در پیرامون شیشه با آگاهی دادن به افراد از بروز حوادث
جلوگیری شود
صفحه 40:
اگر در فضاهای غیر آموزشی مدرسه از درهای بادیزتی که در دو جهت قابل بازشدن هستند »
استفاده شود باید قسمتی از آن دارای شيشه باشد تا افرادی که در دو طرف آن در رفت و آمد
هستند یکدیگر را رویت و از برخورد جلوگیری شود . ارتفاع شيشه خور از کف برای کودکان ۷۵
سانتیمتر (حداقل) و برای بزرگسالان ۱/۷۵ متر (حداکشر) میباشد.
-٩ در مدارس تباید از درهای بادبزتی دو لنگه مخصوصاً توع ستگین آن استفاده شود
۰ براى جلوكيرى از كير كردن لبه آستين و یا بتد کیف یه دستگیره در. دستگیره
باشد و یا فاصله آن از سطح از ۳ میلیمتر بیشتر نباشد
۱-قاصله دستگیره تا لبه در نباید کمتر از ۷/۵ میلیمتر باشد
۲- درهای قاب قولادی مورد استقاده برای محلهایی که بیش از ۱۰۰ نقر متصرف دارد باید فقط
دارای یک ققل باشد
۳ درهای کشویی فقط برای فضاهایی مجاز است که متصرفین آن کمتر ان ۵۰ تفر باشد و تیروی
بازکردن اين نوع درها تباید بیش از ۶۷ نیوتن ( ۶/۷ کیلوگرم ) باشد
صفحه 41:
۴ در رختکن مدارس شبانهروزی باید به گونهای باشد که برای کودکان از سمت داخل به راحتی
قابل بازشدن باشد
۵ هر اطاق یا فضایی که ظرفیت متصرفین آن بیش از ۵۰ نفر بوده و یا مساحت آن بیش از ٩۳
متر مربع باشد بایستی حداقل دارای دو در خروجی جداگانه باشد که عملاً مجاور یکدیگر قرار
میگیرند.
۶- عرض مفید بازشوی درها نباید کمتر از ۸۱ سانتیمتر باشد. اگر از درهای دو لنگه استفاده شده
است عرض مفيد بازشوى يك لنگه از آنها نباید کمتر از ۸۱ سانتیمتر باشد
۱ - استاندارد شماره ۵۰1۹ مزسسه می تحقیقات صنعتیایران
صفحه 42:
برع م ا سنن
1A سطع كف دو طرف در بايد در يك سطع باشد و اين يكساني سطوح بايد حداقل ب اثدازه عرض
لنكه بزركتر در ادامه داشته باشد
14 هنكام جرخش در به سمت مسیر خروجی باید اجازه دهد که حتي المقدور :۱ عرض خروجی
مورد نیاز راهرو یا کریدور باز و بدون مانع باشد . وقتي در كاملاً باز ميشود برآمدكي و جلو
آمدگی در نباید بیش از ۱۸ سانتیمتر از عرض راهری یا کریدور را مسدود نماید
۰ درهای دوار نباید برای فضاهایی که بیش از ۵۰ نفر بوده تعبیه گردد
صفحه 43:
(لیینکارعلیمنیب نجره هایمدارس)
۱-طرح و ابعاد پنجره نباید طوری باشد که شيشه خور آن دارای سطح بزرگی باشد
۲- بر حسب طرح در بعضی موارد میتوان با رعایت مسائل ایمنی در جلوی پنجرهها بالکن و با
تراس كم عرض در نظر كرفت
؟- جهت جلوكيرى از سقوط كودكان در طبقات بالاتر مىتوان از حفاظ استفاده نمود
هر نوع کلاس با فضای آموزشی با مساحت بیش از ۲۳ متر مریم بایستی حداقل دارای یک
صفحه 44:
۴-هر نوع کلاس یا قضای آموزشی با مساحت بیش از ۲۳ متر مربع بایستی حداقل دارای یک
پنجره جهت خروج اضطراری یا تهویه باشد
ف پنجرهها بایستی از داخل و بدون استفاده از وسایل و
بازشوی پنجره بایستی به ترتیب ( ۵۰ سانتیمتر عرض و ۶۰ سانتیمتر ارتفاع ) بوده و سطح
زار قابل بازشدن باشد و حداقل ابعاد
بازشوی آن از ۰/۵۳ متر مربع کمتر نباشد
ع ارتفاع لبه پایین بازشوی پنجره از کف تمام شده نباید بیش از ۱۱۲ سانتیمتر باشد
۷ فاصله قفل یا وسیله بازکردن پنچره از کف تمام شده نباید بیش از ۱۳۷
si
در صورتیکه کلاس یا قضای آموزشی دارای یک در باشد که مستقیماً به یک فضای باز ارتیاط ۸
دارد میتوان از تعبیه پنجره برای آن صرفنظر نمود
٩ محل نصب پنجره نباید طوری باشد که در موقع بازشدن ایجاد برخورد مزاحمت نماید
٠١ پنجرههایی که در انتهای راهروها و کریدور و پاگرد پلکانها نصب میگردند باید از کف دارای
ارتفاع ۸۰ سانتیمتر باشد و در غیر اینصورت تا این ارتفاع ( ۸۰ سانتیمتر ) دارای ترده چوبی و یا
قلزی متاسب
صفحه 45:
(لیینکار لیمنیکریدور ها وراهرو هاعمدارس)
۱- عرض راهروها در مدارس چهار کلاسه باید ۲/۴ متر باشد و به ازاء هر کلاس بیشتر ۲۰
سانتیمتر به عرض آن اضافه شود
صفحه 46:
۲-سطح راهروها برای ۸ تا ۱۵ کلاس 8۱۰ تا ۲۷ کلاس 7/۱۲ و تا ۲۶ کلاس ۱۴ و بیشتر از
۵ کل سطح زیر بنا
۳ سطح راهروها برای دورههای دبیرستان تا ۱۲ کلاس 1۱۲ و بیشتر از ۱۲ کلاس 6۱۵ کل سطح
ty,
۴ راهروهای ارتباطی ساختمانها که در فضای آزاد قرار گرفتهاند باید سرپوشیده باشند , از این
راهروهای سر پوشیده میتوان در فصول سرد و در مواقع یارندگی به عنوان فضای تفریح استفاده
میشود
a چنانچه از بالکن و یا پل ارتباطی
جلوگیری از سقوط باید نرده حفاظتی به ارتفاع حداقل ۱/۸۰ متر از کف راهرو داشته باشد
دو ساختمان به عنوان راهرو استفاده شود , جهت
ع فاصله میان نردههای موازی نباید بیشتر از ۱۰ سانتیمتر باشد
صفحه 47:
(ضولبط طراحیلیمنی پل کار)
+ براى يلكانهاى با تعداد بیش از سه پله باید دارای ترده محافظ باشد
۳- در صورتیکه عرض یکسر پلکان بیش از ۳ متر باشد در این صورت بهتر است در وسط نیز
دارای نرده باشد
۴ پلکانهای رابط مانند يلكان محوطه باز بايد دارای نرده حفاظتی باشند.
۵ ارتفاع نرده برای بزرگسالان باید ٩۰۵۳0 و برای خردسالان ۷۵- ۸۰ سا
۶ قطر پروفیل دستگیره پلکان ۳۵ میلیمتر و فاصله آن از دیوار مجاوز حداقل مییمت میزشه
۷- شیب کف پله نباید از 7۲ درصد بیشتر باشد
۸ در هر پلکان عرض کفهای پله با هم برابر و نیز ارتفاع سینههای پله با هم مساوی باشند.
-٩ شیارهای لبه پله در جهت طول پلکان باشد تا باعث خطای چشم نشود
صفحه 48:
٠١ فاصله ميان بل و سقف بالاى أن نبايد أز ! مشر كمشر باشد. [ اين فاصلة به طور عمودى
اندازدكيرى ميشود. )
. براى تعيين اندازه كف يله و ارتفاع سينه يله از فرمول زیر استفاده شود -١١
Mh+t=616 63
کف په - yt ارتفاع يله -11
صفحه 49:
اصول طراحی ایمنی مدارس در برابر آتش (مبحث فرار ۲۷
۱- اصطلاحات
- تخلیه خروج : بخشی از راه خروج که بین خروج و معبر عمومي قرار گرفته است .
۱ - استاندارد شماره ۵۰۲۴ موسسه ملی تحقیقات صنعتی ایران
۲ - استاندارد شماره ۴۵۷۱ موسسه ملی تحقیفات صنعنی ایران
صفحه 50:
ورودىها '
- ورودی ساختمان حتیالامکان هم سطح پیادهرو باشد
7 حداقل عمق فضای جلو ورودی 6170 ۱۴۰ باشد
7 حداقل عرض بازشوی ساختمان 6110 ۱۰۰ باشد
» راهرو'
- حداقل عرض راهرو برای ۴ کلاس 610 ۲۴۰ باشد
- در برابر هر کلاس اضافه بر ۴ کلاس» حداقل ۲۰ سانتیمتر به عرض راهرواضافه شود .این
تعریض راهرو, در طراحی ساختمان بایستی پیشبینی شود
* ضوابط پلها
- حداکثر کلاسهایی که باید از یک قفس پله استفاده کنند. ۸ کلاس است . ۲
صفحه 51:
- حداقل عرض پله در مدارس ۱۲۰۵۳ است ۲۰
- عرض پله باید بین ۱۲۰ تا ۱۸۰6۳ و مضرب از ۶۰۵12 باشد ۲
- عرض كف يله ۳۰۵1۷ و حداکثر ارتفاع آن ۱۷۵۲ باشد ۱۰
- حداقل ابعاد ياكرد يله باید ۱۷۰ 2 1۴۰ سانتىمتر باشد ١١
- در طبقه همكف بايد قفس يله بوسيله يك درء مستقيماً به خارج ساختمان ارتباط داشته باشد تا در
مواقع اضطراری بخصوص زمان وقوع زلزله یا حریق. سرعت تخلیه ساختمان زیادتر شود ۲۰
۶ ضوابط بازشوها (در و پنجره )
- حداقل عرض مفید هر لنگه در برای عبور صندلی چرخدار ۸۰۵10 باشد
- حداکثر ارتفاع دید از کف تمام شده ۱۰۰۵10 باشد
- رنگ درها و چارچوب آنها در تضاد با رنگ دیوار همجوار خود باشد
صفحه 52:
- حداقل فاصله بين دو در متوآلى جنآنجه هر دو در ء در يك جهت بآز شوند ۲۰۰6۲ و چنآنچه هر
دو به داخل باز شوند. ۲۸۰6۵ باشد
له ۳ 280
eS “Ss
صفحه 53:
# ضوابط فضاهای بهداشتی
- وجود حداقل یک مستراح یا توالت فرنگی برای کودکان معلول چسمی -7
حرکتی» درهر محیط آموزشی الزامی است .۲ ges) (
170
150
صفحه 54:
- حداقل ابعاد فضای سرویس بهداشتی باید ۱۷۰ 7 ۱۵۰ سانتیمتر باشد تا گردش صندلی
چرخدار در آن امکانپذیر باشد ۲
- در سرویس بهداشتی باید به بیرون بازشود تا گشودن آن در مواقع
اضطراری از بیرون امکانپذیر باشد ۱۰
کاسه دشتشویی باید در قضایی به ابعاد ۷۵ ۱۲۰ سانتیمتر
قرارگیرد تا امکان دستیابی از رویرو را قراهم سازد .۰ ۱
وی ماب ون شوه تیآ مق
sh teh 8
كلب AL atta 727
تاره تن تراسا لهم