صفحه 1:
بسم الله الرحمن
الرحيم
صفحه 2:
پیشگفتار ؛
دستيابي به قله هاي دانش و فرهنگ و درخشش هرچه بیشتر
کشور درزمینه هايی علمي ريشه در آموزش و پرورش دارد و ©
تامین فضاهاي آموزشي مناسبب. و کارا و هماهنگ با نظام
آموزشی کشور از مهمترین لوازم دستيابي به این امر مهم
است.
بديهي است ويژگيهاي معماري واحدهاي آموزشي از عوامل
مهم و تاثیرگذار برموفقیت نظام آموزشی و پرورشی است, لذا
دفتر فني سازمان نوسازي» توسعه و تجهیز مدارس کشور به
جمع آوري؛ به روز رساني و بازنگري اطلاعات واستانداردهاي
موجود در زمینه طواحي معماري واحدهاي آموزشي پرداخته
وضوابط و معيارهاي اخیر را براي طراحي فضاهاي آموزشي
ارائه نموده است.
صفحه 3:
اهداف و ساختار :
- تأکید بر امر تزکیه و تربیت بدني و تقویت مهارتهاي زندگي
- توسعه فرهنگي مهارت آموزي و ایجاد انعطاف لازم بمنظور سمنگیریا6)
آموزشهاي متوسطه در جهت تعیین رشته هاي تحصيلي بر حسب
نيازهاي کشور و علاقه و استعداد افراد و اشتغال مفید و ادامه تحصیل
در آموزش عالي, بر طبق شرایط و امکانات محیط با توجه به
پيشرفتهاي علمي و فني.
- افزایش کمیت و بالا بردن سطح کیفیت و میزان منزلت آموزشهاي
فني و حرفهاي.
- فراهم آوردن زمینه و شرایط مناسب براي استفاده بهینه از امکانات
جامعه بمنظور اجراي آموزشهاي متوسطه وسازماندهي آموزشهاي
خارج ازواحد آموزشي و تقویت و گسترش این آموزشها با استفاده از
امکانات دستگاههاي مختلف کشور.
صفحه 4:
ریز فضاها و مقدار مساحت tul
توضيحات انوع م ريز قضا
2-00 اجرا استاندارد(
152 | إشدوزتس ee
زير مقدار دبیرستان 37/4 60 12 كلاس
استاندارد درس
بالای دبیرستان 33/5 20 1 دفتر
مقدار مديريت
استاندارد
.بالای دبیرستان 13_20 18 2 دفتر
مقدار معاون
استاندارد
بالای دبیرستان 37/4 16 1 اتاق
مقدار استراحت
استاندارد مربیان
وروم 72 9 1 چاپ و
صفحه 5:
lings
دبیرستان
دبیرستان
دبیرستان
13/5
13/5
69/3
12
20
84
12
دفتر مدير
دروس
بهداشت
صفحه 6:
بالای
مقدار
استاندارد
زیر مقدار
استاندارد
زیر مقدار
استاندارد
زیر مقدار
استاندارد
لحاظ نشده
دبیرستان
دبیرستان
دبیرستان
دبیرستان
شده(۳2)
69/3
13/5
69/3
69/3
69/3
مساحت
۳
یب
84
12
90
90
90
نمازخانه
دفتر مربی
ورزش
آزمایشگاه
آزمایشگاه
فيزيك
آزمایشگاه
اتاقك
اني
ورودي
صفحه 7:
لحاظ نشده
بالای
مقدار
استاندارد
زیر مقدار
استاندارد
لحاظ نشده
لحاظ نشده
دبیرستان
دبیرستان
دبیرستان
دبیرستان
دبیرستان
9/5
6/1
12
16
12
LPC eB
اتاق کار
دبیران و
بااولیا
کارکنان
امور
دفتري
وامتحانات
آبدارخانه
پوفه دانش
آموزان
کارکنان
امور
دفتري
ا
انبار اداری
صفحه 8:
777 ريز قضآ
اجرا استاندارد(
لطي
11/9 7 2 سرويس
بهداشتی
مربيان و
معلولین
برابر دبیرستان 4 4 1 انبار
استاندارد وسايل
نظافت
مشترق) ادبيرستان در
مديريت ذر 0
مدارس مدارس 15
2 کلاسه ک به بالا)
صفحه 9:
صفحه 10:
0۵ ۰
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
۳
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
جانمایی ریز فضاها در پلان:
صفحه 27:
:جانمایی ریز فضاها در پلان
صفحه 28:
*اطلاعات موجود در زمینه مكانيابي:
*الف) همجواري
*معيارهاي مناسب در تعیین همجواري مراکز
آموزشي با ساير کاربريها عبارتند از
؟ اجتناب از آلودگي هوا
؟اجتناب از آلودگي صوتي
؟اجتناب از آلودگي محيطي
صفحه 29:
(we مکان استقرار:
* تعیین و تشخیص مکان مناسب استقرار براي مراکز آموزشي در گروه شناخت نوع
فعالیت, عملکرد , تیازمندیها , کنش و واكنشهايي است که كاربري آموزشي با
دیگر کاربریها پدید مي آورد.
*عرصه ها و حریمها
* سایر همجواربها :
* كاربري آموزشي و مسکونی : (سازگار (بخصوص در مقاطع ابتدائي و راهنمايي
ضروري است.
* كاربري آموزشي و فرهنگي ): سازگار و مناسب (درصورت عدم همجواري باید
حداقل فاصله را داشته باشد.
* كاربري آموزشي و بهداشتي) : ناسازگار (به دلبل منبع شیوع آلودگيهاي ميكرويي
ولتیمیاین ات
* كاربري آموزشي و تجاري : درصورت تمرکز در کنار واحدهاي آموزشي پيامدهاي
تلوب دربیین را جر بن دارد:
* کاربري آموزشي و فضاي سبز) : سازگار و مناسب (از نظر سالمسازي هوا و
صفحه 30:
*مكانيابي فضاهاي آموزشي با توجه به
*۶دسترسي پیاده
*دسترسي سواره ارتباط مکان آموزشي با شبکه
ترافيكکي شهر امکان دسترسي مناسب به مدرسه
براي وسایل نقلیه مانند اورژانس , آتشنشاني و ...
*عدم ارتباط با شبکه ترافيكي ايمني و سلامت دانش
آموزان در بعضي مقاطع ایجاب مینماید ازشبکه
دسترسي پرترافيك استفاده ننمایند.
e
صفحه 31:
لکه گذاری توده
ساختمان اصلی
صفحه 32:
صفحه 33:
۴الگوي حیاط مركزي : ساخت با ارتفاعهاي
گوناگون پیرامون فضاي باز صورت میگیرد
© الكوىل2 شكل
*الكوىا3شكل
* الكوى471شكل
© الكوى52شكل
الكوى 6تركيبى
صفحه 34:
7
طراحى و ضوابط عناصر اصلى:كف ,
سقف , بدنه
صفحه 35:
نوابط طراحی فضاها
1.آیین کار ايمني کریدورها و راهروهاي مدارس :
_ عرض راهروها در مدارس چهار کلاسه باید 4/2 متر باشد و
به ازاء هر كلاس بيشتر ١ / ٠١ سانتيمتر به عرض أن اضافه
شود. حداقل عرض راهرو براي ا كلاس 71017 باشد. - در
برابر هر کلاس اضافه بر ۴ کلاس حداقل ۲۰ سانتیمتر به
عرض راهرواضافه شود . اين تعريض راهروء در طراحي
ساختمان بايستي ييش بيني شود .
_ سطح راهروها براي ۸ تا 10 کلاس 15 ۹۵ 12کلاس 96۲۷
و تا 14 کلاس 36 ۹۵ کل سطح زیر بنا.(راهنمایی و ابتدایی)
سطح راهروها براي دوره هاي دبیرستان تا ۱۲ کلاس ۱۲
6 و بیشتر از ۱۲ کلاس ۱۵ ٩۵ کل سطح زیرینا .
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
2.ضوابط طراحي ايمني پلکان:
_ تعداد پلهها در هر پلکان از سه پله کمتر نباشد وجود يك یا دو پله
باعث بهم خوردن تعادل حركتي دانش آموزان میشود.
_ در صورتیکه عرض یکسر پلکان بیش از ۳ متر باشد در این صورت
fel lami yd. Saal sige داراي افرده باشتت:.
_ ارتفاع نرده براي بزرگسالان باید ٩۰ و براي خردسالان ۷۵ ۸۰
سانتیمتر باشد
_ شیب کف پله نباید از 96۲ درصد بیشتر باشد .
شيارهاي لبه پله در جهت طول پلکان باشد تا باعث خطاي چشم
نشود .
_ فاصله میان پله و سقف بالاي آن نباید از ۲ متر کمتر باشد. اين
فاصله به طور عمودي اندازه گيري میشود.
براي تعیین اندازه کف یله و ارتفاع سینه پله از فرمول زیر استفاده
شود .
1 63 9 +2 «کفیله ارتفاع al.
صفحه 40:
- حداکثر كلاسهايي که باید از يك قفس پله استفاده
کنند, ۸ کلاس است .
-حداقل عرض پله در مدارس ۱۲۰ است.(عرض پله
بايد بین 1806۳017120باشد یا مضربی از60)
- حداقل کف پله 3070و حداکثر ارتفاع 17cm ol
- حداقل ابعاد پاگرد یله باید ۱۲۰* ۱۲۰ سانتیمتر
باشد .
- در طبقه همکف باید قفس پله بوسیله يك در
مستقیماً به خارج ساختمان ارتباط داشته باشد تا
در مواقع اضطراري بخصوص زمان وقوع زلزله یا
حریق, سرعت تخلیه ساختمان زیادتر شود .
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
*۶.بازشوها ) در و پنجره( :
- حداقل عرض مفید هر لنگه در براي عبور
صندلي چرخدار ۸۰۲ باشد .
. - حداکثر ارتفاع دید از کف تمام شده 6۲۱۰۰
باشد
- رنگ درها و چارچوب آنها در تضاد با رنگ دیوار
همجوار خود باشد .(امکان خطای دید در هنگام
بروز خطر)
صفحه 46:
صفحه 47:
ey ني
کف
۳
یمتر
صفحه 48:
*.ضوابط فضاهاي بهداشتي :
- وجود حداقل يك مستراح يا توالت فرنگي بياي کودکان
معلول چسمي حركتي, درهر محیط آموزشي الزامي است.
- حداقل ابعاد فضاي سرویس بهداشتي باید 170*150
سانتیمتر باشد تا گودش صندلي چرخدار در آن امکانپذیر
باشد . ۱
- در سرویس بهداشتي باید به داخل بازشود تا گشودن آن در
مواقع اضطراري از بیوون امکانپذیر باشد.
- کاسه دشتشويي باید در فضايي به ابعاد 75*120 سانتیمتر
قرارگیرد تا امکان دستيابي از روبوو را فواهم سازد.
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
ین کاز مگافتاش زستاختتان هزات و
بهداشت بوفه مدارس:
الف - در مناطق پر باران ویا بسیار گرم , بوفه را
ترجیجّا در فضاي بسته مراکز آموزشي و در مناطق
با آب و هواي معتدل , بوفه را در فضاي باز مستقر
نمایند .
ب- داراي دسترسي ایمن , راحث و مناسب باشد
چ - از مراکز جمع آوري زباله و سرويسهاي بهداشتي
فاصله مناسبي داشته باشد .
د - قرار داشتن در معرض دید و کنترل مسوولان .
ي - وسایل گرمايشي
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
*ابین کار افنول جانمایي: طراخي و تهداشتي دز
توالت , دسنشويي و آبخوري مدارس :
۴ الف ( موجب آلودگي خاكهاي سطحي نشود .
* ب ( موجب آلودگي آبهاي سطحي و زيرزميني نشود .
* ج ( در معرض باد غالب قرار نگیرد .
* د( در معرض دید مستقیم مسوولان قرار داشته باشد .
* ه ( مکان احداث این سرویسها حتي الامکان در سطح زمین و
در فضاي باز انتخاب شود .
* و ( استقرار آبخوري در محل فضاي سرويسهاي بهداشتي
ممنوع است .
* ی) - در صورتي که تعدادسرويسهاي توالت بیش از ۴ چشمه
باشد , تعبیه در ورودي لازم است و نباید کمتر از 1/2متر باشد.
صفحه 56:
ق)چون سرویس بهداشتي معمولا روي كرسي جيني احداث
میشود , تعبیه حداقل ۳ پله الزامي است .
ش) از اشتراك فضاي چشمههاي توالت و دستشويي در يك
مسیر اجتناب شود .
ک)دستشونیها در ارتفاع ۶۰ تا ۷۵ سانتي متري از کف نصب
شوند .
گ) به ازاي هر ۶۰ نفر دانش آموز وجود يك کاسه دستشوئي لازم
است .
ط) به ازاي هر ۴۵ دانش آموز يك چشمه توالت لازم است .
ظ) استفاده از نوع تهویه طبيعي و مصنوعي براي سرویسها
الزامي است .
ذ) بهترین جبهه و نور براي توالتهاي عمومي , شمال است .
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
: .روشنايي مدارس ٩
۱ - به منظور ایجاد نور كافي در مدارس در صورتیکه بنجرههاي
نور كير در يك سمت واقع شده باشد , سطح کل پنجرهها
نباید از یک پنجم الی یک هفتم سطوح داخلی کلاس
کمترباشد.
۲ توضته یجود که سطوج ديوازهاي Big Jl gus pals مات
انتخاب شود تا از خيرگي حاصل از انعکاس نور جلوگيري به
عمل آید و رنگها نیز محیط دلپذيري براي دانش آموزان بوجود
آورند . براي این منظور رنگهاي زیر پیشنهاد میشود :
آبي کمرنگ , کرم, سبز خيلي کمرنگ , سفید و بژ .
۳ - سطح کف کلاس میتواند داراي رنگهاي سفید , خاكستري و
يا رنگهاي روشن چوب باشد .
صفحه 60:
۴ - رنگ سقف کلاس باید رنگ سفید و پا رنگ
روشن باشد .
۵ - رنگ میز و صندلي شاگردان باید مات باشد .
۶ - رنگ سطح تخته كلاس درسي بايد سياه و يا
سبز باشد .
۷ - در صورت استفاده از لامپهاي فلورسنت در
مدارس , انواع زیر پیشنهاد میشود :
White de Luxe2 2- Universal White 3-
WarmTone de LuAez
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
*معيارهاي طراحي روشنايي داخلي مدارس:
- شدت نور دريافتي به طرح و اندازه پنجره بستگي دارد ؛ به
طوریکه میتوان سطح پنجره را حداکثر ۳۰ درصد سطح کلاس
در نظر گرفت.
- اختلاف درخشندكي سظح مطالعة تبايذ بيش از سه برابر ميزء
حوزه آن و تخته كلاس باشد.
- اختلاف درخشندكي سطح ميز مطالعه نيايد بيش از ٠١ برابر
سطلح مط العدباشه:
- اكر تخته تدريس , سياه باشد از كج سفيد , هركاه آبي باشد از
كنج زرد و أكر مايل به نسبز باشد از كج زرد يا سفيد استفاذه
شود.
- بهتر است جهت كلاسهاي درس به سمت شمال و جنوب باشد
و نيز جهت شرق و غرب بنا بايستي از ورود اشعه مستقيم
خورشيد به درون فضا جلوكيري شود.
صفحه 68:
تاثیر رنگ در بهبود کیفی آموزشی و انتخاب رنگ مناسب نسبت به سن دانش آموزان:
دکتر حاج حسني نژاد, يكي از محقفاني که در زمینه رنگ در محیطههاي
آموزشي کار کرده است, پیشنهاد مي كند مدارس ابتدايي كلاس هاين
داشته باشند با سقف سفید و ديوارهايي به دور از شفافیت که با رنگ
هايي از قبیل آبي, زرد یا قرمز رنگ آميزي شده باشند. این رنگ ها
مي توانند بصورت همراه به کار بروند» ولي استفاده از رنگ آبي
کمرنگ که حالت سردي را القا مي کند؛ در این مقطع توصیه نمي
شود. مدارس راهنمايي مي توانند از نارنجي براي رنگ آميزي بخشي
از فدزسه خود استفاده کنند, جرا كه نارنجي نشانه گرمي و محبت
اجتماعي همراه با انرژی است و از دانش آموز رفع خستگي مي کند.
استفاده از رنگ قاق ارغواتي: آبي و سبز هم در اين مقطع مناسب
است و حتي مي توان در محيط آموزشي دختران بيشتر از رنگ زرد
استفاده کرد.
صفحه 69:
دبیرستان ها هم مي توانند براي رنگ آميزي محیطشان از رنگ
هاي زرد. سبز یا بنفش استفاده کنند» زیرا رنگ زرد القا
کننده استقلال, بلوغ, هویت, تفکر, انتخاب شغل و اهذاف
زندگي در دانش آموزان دبيرستاني است. مدارس مي توانند
براي رنگ آميزي کتابخانه هایشان از رنگ زرد کمرنگ استفاده
کنند, چرا که زرد کمرنگ یا سبز روشن باعث ایجاد آرامش و
تمرکز در افراد مي شود. طبق تحقیقات يلك موسسه
روانشناسي خارج از کشور روي ده هزار کودك به این نتیجه
دست:پید| کردم اند کته گلودگانننه با ده sla LS sea: Ul
خاكستري تیره. سیاه. سبز روشن و آبي علاقه اي ندارند و
رنگ هاي قرمز, نارنجي و سبز آبي را ترجیج مي دهند.
صفحه 70:
*8.تهيه بروشور رنك مناسب فضاهاي آموزشي
در دوره ابتدايي ,راهنمايي و دبیرستان :
پیشنهاد رنگ بر اساس اثرات روانشناختي خلاصه شده است:
۱ - دوره ابتدائي مدارس دخترانه : رنگهاي قرمز» صورتي,
آبي .
۲ دوره ابتدائي مدارس پسرانه : رنگهاي قرمز, سبز, آبي.
۳ . دوره راهنماثي مدارس دخترانه : پنگ سبز ,
تارنجي, ليمويي.
& جه اجره راهتمانيي: بمذازسن. malay > سیبوه rey
زردليمويي.
م تور ععصوسطه جمدارسن او رآند : یود آنی بر رذلیتوین .
د وهر توسظاه:مدآرتن پسرا که سين أيه وردلسوني.
صفحه 71:
صفحه 72:
ضوابط طراحی فضاهای داخلی اموزشی :
از به کار بردن مصالح صاف و صبقلي در کف پرهیز شود.
۲ پنجرهها باید به داخل باز شوند تا به سادگي قابل تمیز کردن
باشند.
۳ . نصب حفاظ براي پنجرهها در طبقات لازم است. در طبقل
همکف این حفاظ باید طوري طراحي شود که در مواقع
اضطراري امکان فرار از پنجره میسر باشد.
۴ . اتاق كمكهاي اولیه در نزديكي دفتر مدرسه و يا اتاق مربي
بهداشت پیش بيني شود به طوري که از نور طبيعي , تهویه و
فضاي كافي برا ي تجهیزات كمکهاي اولیه برخوردار
باشد.
© . كليدهاي برق بايد روي ديوار خارجي توالتها نصب شود. در
توالتها بهتر است به طرف بيرون باز شوند.
صفحه 73:
* پنجرههاي داراي بازشوهاي مورب كه به طرف خارج باز
ميشوند خطرناك و حادثه آفرين ميباشند. در SI Solu
سوارد لؤالآها عات ودكا كسمه ميسودبو حظن ستقوظ اتجان
مينمايند.
۴ . حداقل درجه حرارت راهروهاي ارتباطي ۱۴ درجه
سیلسیوس و حداکثر درجه حرارت ul ۳۵ درجه باشد.
۴ ۳ . رادیاتورها و دستگاههاي تهویه باید در گودي باشد تا
مانع عبور و مرور نباشد.
© ۴ . عرضدر براي اتاقهاي با مساحت کمتر از ۵۶ مترمربع و یا
مورد استفاده صندلي چرخدار نباید کمتر از ۶۱ سانتیمتر
باشد.
0° . هنگام بازشدن در بايستي حداقل نصف عرضراهروي
خروجي بدون مانع باشد.
صفحه 74:
نحوة جانماتي فضاهاي آموزشي در ساختمانهاي
آموزشي چند طبقه:
۴ نحوة جانمائي فضاهاي اداري :عموما در طبقه اول پا
دوم مطلوب است .
* جانمایی کلاسها: ابتدائي : با توجه به پایه تحصيلي از
طبقات پایین به بالا قرار میگیرد.(پایین ترین پایه در
طبقات اول)
* راهنمائي و دبیرستان : با توجه به پایه تحصيلي ازطبقه
بالا به پایین قرار میگیرد .
* (يعني بالاترین پایه در نزدیکترین فاصله از طبقات پایین و
مدیریت قرار میگیرد به منظور کنترل بیشتر و همچنین
زمان بروز حوادث در جهت تخلیه)
صفحه 75:
٩ جانمائي کارگاهها و آزمایشگاه :کارگاهوا با
توجه به اينكه داراي وسايل سكين میباشند لذا در طبقه Jol
يا زيرزمين قرارميكيرد .
آزمايشكاهها از نقطه نظر فوق بهتر است در همكف و يا
زيرزمين طراحي كردد ولي با توجه به بحث امكان ايجاد
حریق در آزمایشگاه (مثلا آزمایشگاه شيمي) میتواند در
طبقات انتهايي نیز طرح گردد 3
. جانمائي کتابخانه : کتابخانه از جهت نیاز به سکوت
در طبقات انتهائي و از لحاظ لزوم ارتباط با حیاط و
فضاهاي فراغت در زمان زنگ تقریح بهتر است در
طبقه نزديك به همکف قرار گیرد . لذا موقعیت بهینه آن
بالاي همکف و با توجه به نحوة طراحي مشخص میشود .
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
جانمائي نمازخانه : بهتر است در طبقات پایین و
نزديك به حياط طراحي شود.
جانمائي سرویسها : در داخل حیاط و يا با
تمهیدات ویژه در طبقات طراحي شود .
جانمائي بوفه : در همکف و در ارتباط با حياط
طراحي گردد.
نحوة جانمائي سالن اجتماعات: اولویت اول
قرارگيري سالن اجتماعات در همکف ویا زیرزمین
واولویت دوم قرار گيري آن در طبقات انتهائي
صفحه 79:
*اصول سازماندهي فضائي مدارس :
١ . به عنوان اصل كلي در زمينة استقرار فضا در ساختمانهاي
چند طبقه هرچه به طبقات بالائي نزدیکتر شویم به علت
کمتر شدن میزان تردد ( به ویژه در راهروها , راه پلهها و
آسانسور )سکوت و آرامش فضائي بيشترمي شود .
۲ . اصل بعد توجه به محوري بودن فضاي فراغتي و چند
عملكردي حياط ميباشد . اهميت اين فضا به لحاظ تعدد و
فعاليتهاي موجود در آن و كردآمدن جندين فعاليت و فضاهاي
دیگر در جوار آن بوفه - سرويس بهداشتي - نمازخانه و... و
استفاده مكرر روزانه از لآن باعث ميشود كه نحوه ارتباط
فضاهاي مدرسه با آن بسيار مهم تلقي كردد.
صفحه 80:
۳ . بنابر اصول فوق - بهترین جانمائي براي کلاسهاي
درس: در بالاتر از طبقات اول است .که سکوت و آرامش
بیشتردارد .
- بهترین جانمائي براي فضاهاي عمومي پر سرو دا :
نمازخانه - نهارخوري - سالن ورزش و ...در طبقه اول یا
زیرزمین و در ارتباط با حیاط است .
بتبهترین سا سامن .یرای محافایز آذازو. طیعة آوا و اذر
ارتباط با ورودي است .
© . حالت بهینه طراحي مدارس در مدارس با ظرفیت
يايين» ساختمان يك طبقه آموزشي میباشد که تمام
نیازمندیها را در خود جاي داده است . اما با بالا رفتن
ظرفیت مدرسه و افزایش نیاز به فضاهای جانبی و با
صفحه 81:
#چیدمان مبلمان و اندازه های "
استاندارد آن:
صفحه 82:
چند توصیه در زمینه چیدمان آموزشی:
* به شدت از میز و نیمکت های پایه داری که به زمین متصل مینلیوتو
(مانند نیعکت ها و صندلی های دانشگاه) و تمام آن ها رو به تخته لسیاه
و يا وایت برد هستند و صرفا جهت مشخصی را در یک کلاس درس
تداعی میکنند دوری کنید این نوع چیدمان منافات بسیاری با روشهای
آموزتقن دید داردد
* از صندلی ها و نیمکت های یک نفره پرهیز کنید و سعى كنيد ميزهاى دو
بفره:یا مسیدلین های جچرا بهیه نیدامن ان باعبت یود بآ دیش
آموزان آرایش های گروهی را نسبت به آرایش انفرادی و تک نفره
تجربه کنند.
8 سمین شود از صتدلى فاق اركوتوميك طراحى شنده متناسب يقس
يادكيرنده استفاده نماييم. ريشه بسيارى از كمردردها و درد مفاصل
كتف و دستان در بزركسالى به دوران تحصيلى ما برمی گردد که از
صندلن هاي با زاويه هاى 90 درجه و كاملا ضاف استقاده كرده desl
صفحه 83:
* وقتی کلاس درس آرایش معلم محوری خود را از دست بدهد به
یک فضای فعال تر تبدیل می شود. می توانیم با مبلمان های
متفاوت راه ورود به دانش آموزان کم توان را به کلاس درس
تسهیل کنیم. مثلا برای این دانش آموزان با اضافه نمودن
مبلمان نرم به گوشه ای از کلاس فضاهای دنجی را در کلاس
درس اضافه نماییم.
از گذاشتن میز معلم در ابتدای کلاس درس جدا بپرهیزید. معلم
برای تمام دانش آموزان است و باید حالت فعالانه تری در
مبلمان آن ایجاد نمایید. مثلا ایستگاههای کوچک معلمی در کنار
كلاس به تعداد دو یا سه عدد قرار دهید و اجازه دهید معلمان به
کنار نیمکت های درس رفته و فضای صمیمی تری را ایجاد
نمايند.
صفحه 84:
۱۱۱ لا
ات
8
tit etn
۱ ۱ |
orn
صفحه 85:
صفحه 86:
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
صفحه 90:
صفحه 91:
صفحه 92:
صفحه 93:
صفحه 94:
صفحه 95:
صفحه 96:
صفحه 97:
صفحه 98:
صفحه 99:
صفحه 100:
صفحه 101:
صفحه 102:
صفحه 103:
صفحه 104: