کسب و کاراقتصاد و مالیمدیریت و رهبری

مدل راهبری مسئولیت سپار

صفحه 1:
Beyond TCC an مدل ‎tse‏ مسئوليت ۳۳

صفحه 2:
دانشکده مدیریت. سمینار شر کت همکاران سیستم 2 دانشکده مدیریت دانشگاه تبران ‎٩‏ اردیبهشت ۱۳۸۰ ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 3:
* شرایط کنونی کسب و کار مقایسه ویژگی های عصر صنعت و عصر کنونی ° نقد هدف گذاری ابت * تحلیل ناکارآمدی بودجه بندی * معرفی مدل راهیری مسئولیت سيار * مورد كاوى يك تجربه ( «جكاه-9)واصلممر|| 'سوئد) * نتيجه كيرى ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 4:
پرخی منابع و ماخذ استفاده شده در تهیه مقاله 1.Beyond Budgeting, Hope J. and Fraser ) Harv: jusiness school, (2003) 7 Gata to Great, Collins J. (2001) 3.Abandon Fixed Budget, Hope J., BBRT == (2006) 4.Change the Model not the Tools, Fraser Roosli F. 5. Budgeting an Unnecessary _ Evil, Walfander J., Scandinavian Journal of management, (1999) 6.Beyond Budgeting White Paper, Bunce P. Fraser R. Hope J., CAM-I and BBRT (2002) 7.How to Get the Full Potential Benefits of “Beyond Budgeting”, Interview _ with Robin Fraser and Franz Roosli, BBRT == (2006) ~ 8.Why Budgeting Kills Your Company, Gary L,, Harvard Business School (2003), 9.Performance Management —_ Beyond Budgeting, Daum J. H.

صفحه 5:
۰ راهری توت سار :0۱۱ ۶ * مدیریت انطباق پذیر یمه مرول ۰ * فراسوی بودچه بندی ‎Beyond Bucket;‏ * * نهاد بین المللی سازمانهای تحول پذیر ‎CORT‏ * * طرازسنجی باوبمو) ۰ * انسجام سیون ۰ ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان

صفحه 6:
‎٠‏ مديران امروز با سازمانهایی سروکار دارند که هیچ شباهتی به سازمانهای گذشته ندارند. ‏* همه شرکتها و سازمانها باید از نو خود را تعریف کنند. ‎ ‎* ‏دراکر‎ fe ‏ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 7:
* بیل گیتس: در پرتو هر محصول جدید که به بازار می آید مایکروسافت ۲ تا ۳ سال به ورشکستگی نزدیک ميشود. ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 8:
*عبارت است از: رشد پایدار و متمادی ارزش زایی بنگاه که از طریق تعیین ارزش فعلی نقدینگی های قابل کسب طی سال های آتی محاسبه می گردد. ابوالقاسم فخاريان کم عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 9:
*مجله تلیم امسال مردم عادی را به عنوان "مرد سال " انتخاب نمود و نوشت: میزان تولید مطالب توسط مردم عادی در فضای اینترنتی به شدت بالا بوده است. در عصر اطلاعات؛ مردم عادی بیشترین تاثیر را بر جهان به جا گذاشته اند. لمركلا عي ناساس ‎toyour wold‏ الم ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 10:
ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان

صفحه 11:
ارزش زائی برای سهامداران

صفحه 12:
۲۱۱۲۵۸۰ ۷۲۱۲۵۵۱ 60۱۵۵۲, ۲۱۲۲۱۵۲ 5 Accounting board feels Enron effect | Volcker urges | tougher scrutiny of standards Hewitt order: 4 probe into Corporate jitters push Treasuries higher ۱ 11-۲ The day of AL ‏حط به‎ reckoning CDOs suffer as scrutiny | rises ۳ 2 a " Mn On N When the numbers don’t add up

صفحه 13:
* مهمترین مقوله و چالش بنگاهها در عصر جدید؟ حفظ و توسعه مزیت رقابتی برای رشد و پایداری * با کدام رویکرد؟ بابه کار گیری مدل ارزش آفرین برای همه از طریق: - تدوین و پیشبرد استراتژی ارزش آفرین - برخورداری از فرایندهای ارزش زا = مدیریت دانش - اعتماد به نیروها و مسئولیت سپاری

صفحه 14:
خلافیت: محرکه عمده ارزش آفوبنی * خلاقیت در تکنولویی/ تولید محصول ° خلاقیت سازمانی 3 نحوه اداره ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 15:
* پارادایم و الگوی سازمانهای خلاق و شیوه‌های اداره سازمانهای ارزش آفرین در عصر نوآوری و محیط رقابتی, در اساس با الگوی مدیریتی عصر صنعت تفاوت دارد. بودجه‌بندی نیز که نماد الگوی مدیریتی عصر صنعت است با فلسفه و پارادیم جدید بنگاهها در این عصر مغایر می‌باشد. ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 16:
* ویژگی ها: - اهمیت سرمایه فیزیکی - توجه به کارآیی و برتری عملیاتی - ساختار متمرکز و غیر انعطاف پذیر = بنگاه به مثابه یک ماشین = دستوردهی و کنترل - اهداف ثابت - بودجه ابزار برنامه ریزی و کنترل ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مدبریت انگلستان

صفحه 17:
عصر نوين * ویژگی ها: - بنگاه به مثابه یک موجود زنده - سرمایه های فکری گی های بنگاه داری 7 تلاش بی امان برای پایداری ساختار غیر متمرکز/ انعطاف پذیر - مسئوليت سپاری و خودگردانی ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 18:
اداره بنگاههای پیچیده امروز با شیوه‌ها و ابزارهای دیروز. همانئد حل معادله چند محهولی با شيوه حل معادله یک مجهولی ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان ) Sy لجط)ر بر ‎Sx‏

صفحه 19:
۱- سهامداران توجه به بهترین عملکردها ۷- کارکنان اورشهای ‎Texel Suse‏ چرخه حبات کوتاه ‎tals oa ey‏ قبت نابايدا ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان باسخ راهبران سازمانها ايجاد حداكثر ارزش براى سهامداران حاکبیت سازبان بتتی بر. اضول و تنهیات تعرگوبحتی پروهابه پاتتگوین به طفرياق ارائه اطلاعات شفاف و اطمینان بخش

صفحه 20:
امل كليد فقیت * پاسخگوئی سریع ‎٠‏ خلاقیت ‏برتری عملیاتی ‏مشتری مداری ‏* کارکنان کارآمد و پرانگیزه ‏* اخلاق سازمانی ‏ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان ‎ ‏کار کرد مدل ‎gow‏ ‏*هدف گذاری ثابت و برنامه ریزی سالانه ‏*تمرکز سازمانی و بورو کراسی *روحیه «خرج کنید و يا بركردانيد»! *عدم اعتماد و اختیار سپاری به ‏کار کنان ‏* عدم شفافیت ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
وفاداری به مدل سنتی و ابزار و عوامل لن همانند اصرار ورزیدن بر نظریه ثابت بودن زمین است. که گالیله فرزانه حلاف ‎eat Dol‏ درد ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 22:
* "هداف ثابت" در عصر صنعت میسر و کارساز بود * "هداف ثلبت“ به منظور تعبين معيارى براى كنترل زير مجموعه استفاده مى شود. * "اهداف ثابت” بازدارنده يويايى و خلاقيت است * "هداف ثلبت" در شرلیط پرتحول امروزبا تقریب و حدس و گمان همراه است. ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 23:
* رقابت در عرصه کسب و کار همانند مسابقات لیگ است. * در مسابقات لیگ, موفقیت ما در قیاس با رقبا سنجیده می شود. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان

صفحه 24:
* معیار اساسی سنجش موفقیت بنگاه در تحلیل نهلیی عبارتست از میزان ثروتی که بنگاه در طی یکدوره و در مقایسه با رقبا برای سهامداران ایجاد می کند. * دستیابی به اهداف ابت در شرایطی که اولاً فرض‌های پایه‌ای تغییر کرده‌لند و ثانیاً رقبا فراتر از اهداف ثلبت ما عمل کرده‌لند فاقد ارزش است. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مدبریت انگلستان

صفحه 25:
بودجه: میراث دوران دستوردهی و کنترل “بودجه. بلای جان شرکت‌ها درآمریکا" 0 060/0 بل ‎ack‏ ‏* ابزاری برای واپسرانی" ‎BD Dork Boveri‏ مممهمل ,سا لو * "یک مصیبت قابل احتراز" مه & 00 باس ملد ‎Or shea‏ ‎Cuewks Lorbbbaded‏ مشکلات بودجه بندی کدام است؟ ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان

صفحه 26:
* هزيضبر بودن بودجه: تكميل بودجه بطورمتوسط 4.0 ماه طول می‌کشد و در حدود ۸۲۰-۱۰ وقت مدیریت را به خود اختصاص می‌دهد. *بودجه به سرعت اعتبار خود را از دست می‌دهد: بویژه با توجه به سرعت بالای تغییرات (مانند ادغام‌ها؛ تجدید سازمان‌ها. نوسانات نرخ ارز؛ قیمت‌های دوره‌ای. نرخ‌های رشد دورقمی. و تورم بالا) * بودجه ارزشانژوده اتکی ایجاد می‌کند: 177 مدیران معتقدند فرآیندهای برنامه‌ریزی بیش از استراتژی‌ها. از سياستهاى كوتاه مدت تاثير مى يذيرند. ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 27:
باسخكوبى صويع_به تغييرات * بهترين_عملكرد در صنعت فصرورى است. 2 منابع كليدى سازمان منابع, هوشمند أك وستند. 2 * جرخه حياث تموتاء محصول وهقف ‎Oe pa‏ * اوه حياث طولانی مبحصول و هدک" 3 ‎ae‏ 5 2 5 كاهش مستمر هزیه ها ضروری است. ‎Ce‏ 00 ۳ ; 5 2 مشترمان_تعيين كتنده هستند مشتريائى كه لزوماً ماندكار تيستند. ” عم كان تین كنتده و مشتريان ماندكار بودئد. 066 55 60 0 G0 0 9 9 ۵۵ ۰ ۵ ‏©6بوالقاهاهاربان‎ عضو انجمن حسایداران خبره مدیریت انگلستان

صفحه 28:
دحه بن‌ترین سطح و پاداش .مهم نیست یه چه قیمتی. هیچ وقت مشتریان را بالاتر از هدف فروش قرار ندهیم. ران نكذا آنچه نیاز داریم درخواست کنیم. تلاش کنیم هدف راد ین سطح قرار دهیم. همیشه باداش هیچ وقت دانش و منابع خود را در اختی پیش | همیشه آن مقدار که در بودجه پیش‌بیش شده را خرج کم هميشه انحرافات را به كردن ديكران بيندازيم. ارقام بودجه برسيم ولى هیچگاه فراتر نرویم. ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 29:
* بودجه بندی انعطاف پذیر * بودجه بندی بر مبنای صفر (1,969 * بودجه بندی مستمر (اعبلیا ب؟)) * بودجه بندی برمبنای فعالیت ‎(OB)‏ ‏* بودجه بندی کلان ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 30:
در فضای سنتی ساير ابزارها و تکنیک های حسابداری مدیریت نیز کارساز و کارآمد نیست. * هزینه یابی بر مبنای فعالیت (60690) * ارزیابی متوازن (980)) ‎٠‏ مديريت يايدارى مشتريان(00800») ‏تحليل سودآورى مشتريان ‏ابوالقاسم فخاريان ‏عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان ‎

صفحه 31:
ارزش افزوده اقتصادی (9060)) * ارزش افزوده بازار ‎MO®)‏ ‏* بازده کل برای سهامداران (۳6۵68) * تحلیل ارزش برای سهامداران ‎GOD)‏ ‏* لستت بازده ‎gs‏ وجوه به سرمايه ‎(CERO1)‏ ‏* شاخص های غیر مالی/ شاحصهای پیشرو * طراز ‎Q@rukwerkie) ae‏ ‎eek‏ ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 32:
مدل جایگزین: راهبری مسئولیت سپار/ مدیریت انعطاف پذیر سابقه امر: QRobic Prose! jeresoy Wope oljls 2 ot) * ‎BBRN,OCO-N 5 22s oles Job *‏ 52 سال ۱۹۹۷ در مورد به کار گیری بودجه در شرکت ها و سازمان ها ‏۶ حاصل 1 سال تحقیق در سال ۲۰۰۳ در کتاب لمسو) 6۳/۷ از انتشارات دانشگاه هاروارد چاپ شد ‏* اکنون به عنوان یک مدل منشا تحول در بسیاری از شرکتها و سازمانهای بزرگ به کار گرفته شده است. ‎

صفحه 33:
* “000091 نهاد ت-حقیقلتوو شبکه موسسانق حولپ ذیر لست * این نهاد با هدف ادامه تحقیق در زمینه مدل نوين و به اشتراك گذاشتن تجوبیاث موسسانی که این الکو رابه کار گرفته انله ایجاد شده است. ° Astercaticcd web site? OOO OORT .Or« * CORT Oidde Cust: oboldsasec_Pobbortca@bbri.ore ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خ مدیریت انگلستان

صفحه 34:
8 تحولی ریشه‌ای و مثبت است. "فراسوی بودجه‌بندی ... ایده مثبتی است که می‌کوشد به استفاده از بودجه‌بندی به عنوان ابزارى صسرفاً برى بهبود فرآين د كتترل. درمديريت خاتمه دهد" از تفده هور تكن ير كاب فراسوى .يوج تق كخر سال ‎٠٠:5‏ ترمط اشكاء رود نمیشن

صفحه 35:
* عقاید صاحبنظران علم مدیریت همانند ,4۳ .و( نزطی() ر مارا - موفقیت سازمانها نتیجه برنامه ریزی و کنترل نیست بلکه حاصل انگیزش و کار تیمی است 9 Onebery. Grketn Oras ‏صاحبنظران معاصر مانند‎ ۶ Grape ‎ay‏ ازمانها در كرو عدم تمركزء بهبود فرايندهاء توانمند سازی اذ انتتراتویهای ارزش آفرین است. ‎ ‏ابوالقاسم فخاريان ‏عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان ‎ ‎

صفحه 36:
* مدل راهبری مسئولیت سپار با رویکرد عدم تمرکز وسیع در راهبری و انعطاف پذیری شیوه مدیریت بنگاه و ارزیابی مستمر عملکرد. به صورت نسبی با رقباء زمینه های خلاقیت؛ رشد و سوداوری پایدار را در سازمانها فراهم می آورد. *با لین نگزشن؛ در واقع لین مدل, سازمان را به مثلبه مجموعه به هم تنیده ای از رولبط انسانی می دلند که همانند یک موجود زنده با محیط پیرامونی تطلبق می‌یلبد و در خدمت ارزش افرینی برای ذینفع های خود قرار دارد. * لین مدل بر پایه اصول ۱۲ گلنه که شیوه های راهبری و مدیریت الگوی مورد نظر را تبیین می‌نماید استوار است. ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 37:
اصول راهبری مشتریان: مشتری مداری خط مقدم * سازمان: شبکه ای از تیم های چابک پاسخگو- کاهش لایه های سازمانی * اختیارات: آزادی و اختیار عمل به تيم ها * مسئولیت ها: فرهنگ مسئولیت پذیری در تمام سطوح * شفافیت اطلاعات: یک واقعیت برای همه / اطلاعات در خدمت خود ‎ia‏ ‏* حاکمیت سازمانی: در چارچوب اهداف کلان بنگاه و پاسداری از ارزشهای مشترک ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسایداران خبره مدیریت انگلستان

صفحه 38:
ap ‏اصول‎ اهداف: متغیر و نسبی پاداش ها: پاداش گروهی براساس موفقیت نسبی برنامه ریزی: فرایند مستمر و توسط همه سطوح سازمان کنترل: بر پایه شاحص های نسبی و روندهای موفقیت منابع: حسب نیاز اختصاص داده می شود. 8 هماهنگی: پویا و پیوسته ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 39:
yeh lat "فر یندهای تطابق‌پذیر" امداف آرمانی ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان برنامهريزى مستمر و غير متم ركز “yl sleet” اهداف برپیه ارام گذشته برنامه‌ریزی سالانه و متمرکز تع 9 ‎ee‏ ©ا می‌شوند. حاکمیت قوانین و مقررات 0 تقصیلی .۳ بت ‎HEB‏ ‏وقایف تسین ده ‎[en‏

صفحه 40:
برخی مورد کاوی‌های ‎OBR‏ + Oke, ‏مات ,لسن‎ © Rhode, ‏اه رف( رس‎ © Corede, Denmrk, ‏اس ارام‎ (OK), OK, Price, cere + Oba Oven, 060, Ope cxre ۰ ‏ملق‎ Oboe, Prone, Ooxteerint + Opps, DOO (CDK dirt), ‏مس‎ + OG, Cure, Od beortxe * Oentocke Buck, Beran Duchstey + Orb Gavers Tal, OK, Okorty + Porte, Oeknxe (DG chive), heron + Crdwest Ores, Pee, OOO © ‏سمل سه لو وج‎ Swng Clee ۰ ‏مشق‎ leherer, DOO, Chew why ١ ‏ییاه زا ساسم ةا‎ + KOO, Ours, Puri coy ond refer, Suunsbas redo) © Leyland Trucks, OK, ‏مسقم عه‎ PRO. Cusezerbo, Bardeen + Dovek Lito, Doruny, Overy ‏اس‎ [0 Pree ‏وس‎ * Pipe, Ovikerkrnds, DiersPed ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان

صفحه 41:
مورد کاوی یک نمونه موفق: ‎Woodebsbocked Sl *‏ سوئد ‎ ‏ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان ‎

صفحه 42:
‎li /‏ 7( ۱ انا * در سال ۱۹۷۰ در شرف ورشکستگی بود * پروفسور طج() مدیریت بانک را بر عهده گرفت * او ‎Wordebbucked juts‏ 44 سودآورترین ‏بلنک اسکاندیناوی را در دستور کار خويش قرار ‎ee als‏ ‏11 ا ‎ma‏ ‏... و چنین كرد! ‏ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان ‎

صفحه 43:
طی ۳۰ سال متوللی از لحاظ معیارهای زیر یکی از موفق ترین بانکهای اروپایی است: ۰00 “TCR “EPG * Cost Iawowe * Custer GuisPaction * bosses vP bows ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 44:
رگترین موسسات بانکی دراروپا ژانویه - دسامبر ۱ (بس از زیان حاصل از وام) هيه ۰ 1008 ی سس ‎Oooh Cod‏ ده ۵ 00و ‎Bo,‏ ‏۳8 هه مایم ‎Dore}‏ ‏سس ‏امس ‎Gort‏ ۵۵0 ‎cow 5‏ 58 هم ‎oe Dob‏ ۳3۳۹ ات نج ‎Chott‏ ‏مه ‎AUPE‏ ‏8 امه لاس ۱ ‎hearted‏ وا 9۳ بيت وعدت ‎Dara Vang Haar‏ با )20 ‏0 مومه مس ‏1 رهاظ الق ‎aol ren: Decne ace Danan hardens xe ODDS‏ ‎eo‏ 20 ده — ‎www 20 eo eO0hre%‏ 20 ابوالقاسم فخاربان ‏عضو انجمن حسایداران خبره مدیریت انگلستان ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 45:
موم بابرا مت متهور در تحول پذیری tise. ae بهترین افراد- بهد بيشتر ی بهترین خدمات - ‎met‏ لد 3" ۱ عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان ۲ ~

صفحه 46:
بانک به بانک‌ها ‎(RAB)‏ منطقة مناطق ۱ ۳۳ ‏و مسج 9 شعبه به شعبه ‎Reid © 3 or‏ 9 ساسم ‎Oly moe‏ امه 0 6 ‎ae‏ © هم 0 امه 20% مه ‎log‏ 6 هه ‎fe‏ 9 هه 26% بو يوأ 6 سم ۵ © لصحم ‎٩‏ ‎tas‏ با مه 0 هه 09 ‎Reta 0 by) eee‏ 0 هه 6696 ‎Rewub oO‏ ۵ )مه( 88% و ‎fh)‏ © باه 5 و موجه 09 0 ۵ سم 9090 ‏ابوالقاسم فخاريان ‎ ‏عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 47:
ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان

صفحه 48:
بزرگترین بانک سوئد سومین بانک اسکاندیناوی همواره بازده بالاتر از میانگین رقبا در اسکاندیناوی و انگلستان بت وید ی اس باتوی وربا پائین ترین میزان سوخت مطالبات جزء ۶ بانک اول جهان از لحاظ سودآوری بالاترین رضایتمندی مشتریان (گزارش /ه() خشنودترین و کارآمدترین کارکنان تعداد شعب ‎Ww‏ حجم اعتبارات اعطائى ‎٩‏ ميليارد يورو سود سال ۲۰۰۵ ۱ ميليارد يورو ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 49:
راهبری براساس دستور دهی و کنترل سازمان متمرکز و بورو کراتیک تعیین اهداف ثابت و از پیش تعیین شده بودجه بندی پاداش فردی حفظ اختیارات در بالای هرم سازمان عدم شفافیت اطلاعات نگاه سنتی به ذینفعها (مشتریان. کارکنان. جامعه و سهامداران) استفاده از ابزار و تکنیک ها پرای کنترل زیر دستان اتکا به دستورالعمل ها و مقررات تفصیلی ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 50:
الگوی راهیری * شبکه ای از نیروها که حول محور مشتریان سازماندهی شده اند * سازمان مسطح, کم هزینه و متکی به اعتماد متقابل همه نیروها * اختیارات وسیع تصمیم گیری در سطح شعبه و روحیه بالای پاسخگوئی ن و توافق نسبت به چارچوب ‎dS‏ اهداف کلان و ارزشهای سازمان افیت اطلاعات * استفاده از شاخص های کلیدی سنجش عملکرد * اختصاص منابع برحسب نیاز * _پاداش های مشترک و گروهی ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 51:
* اعضاء حاضر در کنفرانس اصجت0) (۲۰۰ شرکت و سازمان): 066 ‏را‎ ‎OGL ‎do ‎Toor ‎LOI ۶‏ يقيبوسرسختهطنند 004 -ه<1) را از میدلنرقلبللمانبیرین‌رلند ۶ ها جوا بزرگترین‌شر کنر صنعتک‌اغذ تبدیلشدملست ‏* سازمانهای دولتی / 060 بانک جهانی/ آموزش و پرورش شمال آمریکا/ سازمانهای دولتی در انگلستان (بهداشت و درمان /آموزش و پرورش/... سیستم اداری سویس ‏ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 52:
* باور مدیریت به مسئولیت سپاری کامل تهور در اقدام و اعتماد به نیرو * توانمند سازی نیروها * کار فرهنگی و تقویت روحیه کارگاهی/ همدلی سازمانی سیستم اطلاعاتی مناسب * شفافیت اطلاعات * پاییندی به اهداف. آرمانها و ارزش های سازمان ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 53:
* ماهیت کار در سازمانها تغییرات جدی یافته و آهنگ تغییر در اینده پرشتاب‌تر خواهد بود. برای مواجهه با این تغییرات. گام‌های کودکانه و با احتیاط کارساز نیست. * چللش پیش روی مدیران امروز نیازمند برنامه‌های بزرگ. خطرپذیری و خیزهای بلند است. جبوو) کتاب بازلنگاری" ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 54:
برخی ممکن. است. چنین. پندارند که تغییر بنيادین, و بکارگیری مدل نوين راهبری و مدیریت بنگاهها توام‌با مخاطیه و ریسک است. لما مخاطره بزرگ‌تر ادلمه شیوه سنتی است. که با عولمل مزیت رقابتی امروز همخولنی ندارد. مغایر با روحیه و طبیعت. نیروهای سازمان است و تجارب زندگی سازمانها و بنگاههای اقتصادی نارسایی و ناکارآمدی آن را به اثبات رسانده استد ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 55:
* موضوع تحول‌به سوی راهبری مسئولیت سيار و این زاه آمنت. ابوالقاسم فخاريان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انكلستان

صفحه 56:

مدل راهبری مسئولیت سپار ابوالقاسم فخاریان BBRT Director- Middle East Abolghasem_fakharian@eyir.com سمينار مشترك: شركت همكاران سيستم و دانشكده مديريت دانشگاه تهران 19ارديبهشت 1386 ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 2 مطالبی که به آنها خواهیم پرداخت • • • • • • • شرايط كنوني كسب و كار مقایسه ویژگی های عصر صنعت و عصر کنونی نقد هدف گذاری ثابت تحلیل ناکارآمدی بودجه بندی معرفی مدل راهبری مسئولیت سپار مورد کاوی یک تجربه ( HandelsBankenسوئد) نتیجه گیری ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 3 برخي منابع و مآخذ استفاده شده در تهيه مقاله 1. Beyond Budgeting, Hope J. and Fraser R., Harvard Business school, (2003) 2. Good to Great, Collins J. (2001) 3. Abandon Fixed Budget, Hope J., BBRT (2006) 4. Change the Model not the Tools, Fraser R. and Roosli F. 5. Budgetingan Unnecessary Evil, Wallander J., Scandinavian Journal of management, (1999) 6. Beyond Budgeting White Paper, Bunce P. Fraser R. and Hope J., CAM-I and BBRT (2002) 7. How to Get the Full Potential Benefits of “Beyond Budgeting”, Interview with Robin Fraser and Franz Roosli, BBRT (2006) 8. Why Budgeting Kills Your Company, Gary L., Harvard Business School (2003) 9. Performance Management Beyond Budgeting, Daum J. H. 10.Decentralized Decision Making, Hope J., BBRT (2006) 4 ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان برخی واژه ها • • • • • • ‏Devolved Leadership ‏Adaptive Management ‏Beyond Budgeting ‏BBRT ‏Benchmarking ‏Coherence راهبری مسئولیت سپار مدیریت انطباق پذیر فراسوی بودج2ه بندی نهاد بین المللی سازمانهای تحول پذیر طرازسنجی انسجام ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 5 • • • • • • • مدیران امروز ب2ا سازمانهایی س2روکار دارن2د ک2ه هی2چ شباهتی به سازمانهای گذشته ندارند. • هم2ه شرکته2ا و س2ازمانها باید از نو خود را تعریف کنند. ”پیتر دراکر“ ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 6 • بیل گیتس: در پرت2و ه2ر محص2ول جدی2د ک2ه به بازار م2ی آی2د مایکروس2افت 2تا 3 سال به ورشکستگی نزدیک میشود. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 7 تغییر در دیدگاه سهامداران (انتظار سهامداران از بنگاه در شرايط نوين) •عبارت است از: رشد پايدار و متمادی ارزش زايی بنگاه که از طريق تعيين ارزش فعلی نقدينگی های قابل کسب طی سال های آتی محاسبه می گردد. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 8 •مجل2ه تای2م امس2ال مردم عادی را به عنوان ”مرد سال“ انتخاب نمود و نوشت: میزان تولید مطال ب توسط مردم عادی در فضای اینترنتی به شدت باال بوده است .در عصر اطالعات ،مردم عادی بیشترین تاثیر را بر جهان به جا گذاشته اند. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 9 اهميت يابي سرمايه‌هاي فكري ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 10 نظارت بازار سرمایه (عوامل كنترل و ارزيابي هيئت مديره) ارزشهاي بنگاه پيشبرد استراتژي ارتباط با محيط پيراموني انتظارات از اعضاء هيئت مديره توان مديران در ايفاي تعهدات مديريت و كنترل ريسك انسجام و هماهنگي اعضاء هيئت مديره توان رشد بالندگيفخاریان ابوالقاسم و عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 11 ارزش زائي براي سهامداران ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 12 • مهمترین مقوله و چالش بنگاهها در عصر جدید؟ حف2ظ و توس2عه مزی2ت رقابت2ی برای رشد و پایداری • با کدام رویکرد؟ ب2ا ب2ه کار گیری مدل ارزش آفری2ن برای هم2ه ذینفعها از طریق: – – – – – تدوین و پیشبرد استراتژی ارزش آفرین برخورداری از فرایندهای ارزش زا مدیریت دانش اعتماد به نیروها و مسئولیت سپاری خالقیت ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 13 خالقیت :محرکه عمده ارزش آفر2ینی • خالقی2ت در تکنولوژ2ی /تولید محصول • خالقی2ت سازمانی و نحوه اداره بنگاه ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 14 • پارادايم و الگوي سازمانهاي خالق و شيوه‌هاي اداره س2ازمانهاي ارزش آفرين در عص2ر نوآوري و محيط رقابتي ،در اساس با الگوي مديريتي عصر صنعت تفاوت دارد .بودجه‌بندي نی2ز كه نماد الگوي مديريت2ي عص2ر ص2نعت اس2ت ب2ا فلسفه و پاراديم جديد بنگاهها در اين عصر مغاير مي‌باشد. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 15 عصر صنعت • ویژگی ها: – – – – – – – اهمیت سرمایه فیزیکی توجه به کارآیی و برتری عملیاتی ساختار متمرکز و غیر انعطاف پذیر بنگاه به مثابه یک ماشین دستوردهی و کنترل اهداف ثابت بودجه ابزار برنامه ریزی و کنترل ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 16 عصر نوین • ویژگی ها: – – – – – – بنگاه به مثابه یک موجود زنده سرمایه های فکری پیچیدگی های بنگاه داری تالش بی امان برای پایداری ساختار غیر متمرکز /انعطاف پذیر مسئولیت سپاری و خودگردانی ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 17 اداره بنگاههاي پيچيده امروز با شيوه‌ها و ابزارهاي ديروز، همانند حل 2معادله چند مجهولي با شيوه حل 2معادله يك مجهولي است. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 18 تغییرات در فضای کسب و کار و نیاز به تحول ساختاری در اداره بنگاه موضو2عات پاسخ راهبران سازمانها تحوالت -1سهامداران توجه به بهترین عملکردها ایجاد حداکثر ارزش برای سهامداران -2کارکنان ارزشهای سازمان /آزادی عمل حاکمیت سازمان مبتنی بر اصول و تعهدات -3محصول /استراتژی چرخه حیات کوتاه توانمندسازی نیروها برای ایجاد خالقیت -4تشدید رقابت کاهش قیمت /افزایش کیفیت ایجاد انگیزه و احساس مالکیت در نیروها -5مشتریان ناپایدار تمرکز بخشي نیروها به پاسخگویی به مشتریان -6قانون گذاران گزارشگری شفاف و متعهدانه ارائه اطالعات شفاف و اطمینان بخش ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 19 مدل های سنتی بازدارنده عوامل کلیدی موفقیت کارکرد مدل سنتی عوامل کلیدی موفقیت • • • • • • پاسخگوئی سریع خالقیت برتری عملیاتی مشتری مداری کارکنان کارآمد و پرانگیزه اخالق سازمانی ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان •هدف گذاری ثابت و برنامه ریزی سالیانه •تمرکز سازمانی و بوروکراسی •روحیه «خرج کنید و یا برگردانید»! •عدم اعتماد و اختیار سپاری به کارکنان • عدم شفافیت مجموع ًا مانع دستیابی به عوامل کلیدی موفقیت است 20 وفاداری ب ه مدل سنتی و ابزار و عوامل آن همانند اصرار ورزیدن بر نظریه ثابت بودن زمین است. که گالیله فرزانه خالف آن را ثابت کرد ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 21 ‏Galileo 1564 - 1642 تعيين اهداف ثابت :بازمانده الگوي سنتي ()1 • • • • ”اهداف ثابت“ در عصر صنعت ميسر و كارساز بود ”اهداف ثاب2ت“ ب2ه منظور تعيين معياری برای كنترل زير مجموعه استفاده مي‌شود. ”اهداف ثابت“ بازدارنده پويايي و خالقيت است ”اهداف ثاب2ت“ در شرايط پرتحول امروز ب2ا تقريب و حدس و گمان همراه است. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 22 تعيين اهداف ثابت :بازمانده الگوي سنتي ()2 • رقابت در عرصه كسب و كار همانند مسابقات ليگ است. • در مسابقات لیگ ،موفقیت ما در قیاس با رقبا سنجیده می شود. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 23 • معيار اس2اسي س2نجش موفقيت بنگاه در تحليل نهايي عبارتست از ميزان ثروت2ي كه بنگاه در طي يكدوره و در مقايس2ه ب2ا رقبا براي سهامداران ايجاد مي‌كند. • دس2تيابي ب2ه اهداف ثابت در شرايط2ي كه او ً ال فرض‌هاي پايه‌اي تغيير كرده‌ان2د و ثاني ًا رقب2ا فراتر از اهداف ثاب2ت م2ا عم2ل كرده‌ان2د فاقد ارزش است. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 24 بودجه :میراث دوران دستوردهی و کنترل • “بودجه ،بالي جان شركت‌ها درآمريكا” ‏Jack Welch, ex-CEO/Chairman, GE • “ابزاري براي واپسراني” ‏Bob Lutz, Chairman GM North America • “يك مصيبت قابل احتراز” ‏Dr Jan Wallander, formerly CEO & Chairman, ‏Svenska Handelsbanken مشکالت بودجه بندی کدام است؟ ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 25 مشکالت بودجه: .1مشكالت مالي • ميكش2د و در هزينه بر بودن بودج2ه :تكميل بودج2ه بطورمتوس2ط 4.5ماه طول ‌ ‌ حدود %20-10وقت مديريت را به خود اختصاص مي‌دهد. • بودج2ه ب2ه س2رعت اعتبار خود را از دس2ت مي‌ده2د :بويژ2ه ب2ا توج2ه ب2ه س2رعت باالي تغييرات (مانن2د ادغام‌ه2ا ،تجديد س2ازمان‌ها ،نوس2انات نرخ ارز ،قيمت‌هاي دورهاي ،نرخ‌هاي رشد دورقمي ،و تورم باال) ‌ • بودج2ه ارزش‌افزوده اندكي ايجاد مي‌كن2د %66 :مديران معتقدن2د فرآيندهاي استراتژيها ،از سياست‌هاي كوتاه مدت تاثير مي‌پذيرند. ‌ برنامه‌ريزي بيش از ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 26 مشکالت بودجه: .2عدم انطباق با عصر نوین اقتصادی عصر صنعت عصر اطالعات (فراسوي بودجه‌بندي) (بودجه) تغييرات منظم تغييرات غيرقابل پيش بيني • پاسخگويي سريع به تغييرات • برنامه ريزي 1تا 3سال آينده • بهترين عملكرد در صنعت ضروري است. • بهبود فزاينده قابل قبول بود. • منابع كليدي سازمان منابع هوشمند آن هستند. • دارايي‌هاي مالي منابع كليدي اصلي سازمان بودند. • كاهش مستمر هزينه ها ضروري است. • افزايش هزينه‌ها قابل جبران بود. • مشتريان تعيين كننده هستند ،مشترياني كه لزوماً ماندگار نيستند. 201 20 20 0 20 فخاریان 30ابوالقاسم عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 20 00 • تامين كنندگان تعيين كننده و مشتريان ماندگار بودند. 199 0 27 198 0 فشار رقابت • چرخه حيات كوتاه محصول و هدف • چرخه حيات طوالني محصول و هدف مشکالت بودجه: .3مشكالت فرهنگي “بازي با اعداد” ارزش را تخريب مي‌كند. • • • • چگونه در بازي بودجه برنده شويم؟ پايينترين سطح و پاداش را در باالترين سطح قرار دهيم. ‌ تالش كنيم هدف را در هميشه پاداش دريافت كنيم ،مهم نيست يه چه قيمتي. هيچ وقت مشتريان را باالتر از هدف فروش قرار ندهيم. هيچ وقت دانش و منابع خود را در اختيار ديگران نگذاريم. • همواره بيش از آنچه نياز داريم درخواست كنيم. • هميشه انحرافات را به گردن ديگران بيندازيم. • • هميشه آن مقدار كه در بودجه پيش‌بيني شده را خرج كنيم. هميشه سعي كنيم به ارقام بودجه برسيم ولي هيچگاه فراتر نرويم. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 28 کوشش ها برای بهبود بودجه بندی • • • • • بودجه بندی انعطاف پذیر بودجه بندی بر مبنای صفر ()ZBB بودجه بندی مستمر ()Rolling budget بودجه بندی برمبنای فعالیت ()ABB بودجه بندی کالن هیچیک از این تدابیر در فضای سنتی کارساز نبوده است ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 29 محدودیت در به کار گیری ابزارهای نوین در فضای س2نتی س2ایر ابزاره2ا و تکنی2ک های حس2ابداری مدیری2ت نیز کارساز و کارآمد نیست. • هزینه یابی بر مبنای فعالیت ()ABC • ارزیابی متوازن ()BSC • مدیریت پایداری مشتریان()CRM • تحلیل سودآوری مشتریان ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 30 معیارهای سنجش نوین • ارزش افزوده اقتصادی ()EVA • ارزش افزوده بازار ()MVA • بازده کل برای سهامداران ()TSR • تحليل ارزش براي سهامداران ()SVA • نسبت بازده گردش وجوه به سرمايه ()CEROI • شاخص های غیر مالی /شاخصهای پیشرو • طراز سنجی ()Benchmarking در بودجه‌بندی‌های متعارف ،این معیارها در نظر گرفته نمی‌شوند ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 31 مدل جایگزین :راهبری مسئولیت سپار /مدیریت انعطاف پذیر ‏Devolved Leadership/ Adaptive Management سابقه امر: • ایده پردازان Robin Fraser/ jeremy Hope • حاصل تحقیقات مشترک BBRT,CAM-Iدر سال 1997 در مورد به کار گیری بودجه در شرکت ها و سازمان ها • حاص ل 6س ال تحقیق در سال 2003در کتاب Beyond Budgetingاز انتشارات دانشگاه هاروارد چاپ شد • اکنون به عنوان یک مدل منشا تحول در بسیاری از شرکتها و سازمانهای بزرگ به کار گرفته شده است. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 32 2يست BBRTچ ؟ است موسسات حولپ ذیر . ت • BBRTن هاد ت حقیقاتیو ش بکه • اين نهاد با هدف ادامه تحقيق در زمينه مدل نوين و به اشتراك گذاشت ن تجربيات موس ساتي كه اي ن الگ و را به كار گرفت ه اند، ايجاد شده است. • International web site: WWW.BBRT.Org • BBRT Middle East: abolghasem_fakharian@bbrt.org ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 33 BBتحولي ريشه‌اي و مثبت است. “فراسوي بودجه‌بندي … ايده مثبتي است كه ميكوش د ب ه اس تفاده از بودجه‌بندي ب ه عنوان ‌ ابزاري ص رفاً براي بهبود فرآين د كنترل درمديريت خاتمه دهد”. بودجهبندي كه در سال 2003توسط دانشگاه هاروارد منتشر مي‌شود. ‌ از مقدمه هورنگرن بر كتاب فراسوي ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 34 ایده راهبری مسئولیت سپار :اندیشه های اولیه • عقاید ص احبنظران عل م مدیریت همانند Mayo، Mc-Gregor، Maslowو :Herzberg – موفقیت سازمانها نتیجه برنامه ریزی و کنترل نیست بلکه حاصل انگیزش و کار تیمی است • ص2احبنظران معاص2ر مانند Minzberg، Schein، Argyrisو :Senge – موفقیت سازمانها در گرو عدم تمرکز ،بهبود فرایندها ،توانمند سازی نیروها و اتخاذ استراتژیهای ارزش آفرین است. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 35 مدل راهبری مسئولیت سپار در یک تعریف اجمالی • مدل راه بری مس ئولیت س پار ب ا رویکرد عدم تمرک ز وسیع در راهبری و انعطاف پذیری شیوه مدیریت بنگاه و ارزیابی مستمر عملکرد ،به صورت نسبی با رقبا ،زمینه های خالقیت ،رشد و سودآوری پایدار را در سازمانها فراهم می آورد. • با این نگرش ،در واقع این مدل ،سازمان را به مثابه مجموعه به هم تنیده ای از روابط انسانی می داند که همانند یک موجود زنده با محیط پیرامونی تطابق می‌یابد و در خدمت ارزش آفرینی برای ذینفع های خود قرار دارد. • این مدل بر پایه اصول 12گانه که شیوه های راهبری و مدیریت الگوی مورد نظر را تبیین می‌نماید استوار است. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 36 ویژگیها و مختصات مدل جدید (اصول 12گانه)1 - • • • • • • • اصول راهبری مشتریان :مشتری مداری خط مقدم سازمان :شبکه ای از تیم های چابک پاسخگو -کاهش الیه های سازمانی اختیارات :آزادی و اختیار عمل به تیم ها مسئولیت ها :فرهنگ مسئولیت پذیری در تمام سطوح شفافیت اطالعات :یک واقعیت برای همه /اطالعات در خدمت خود مدیریتی حاکمیت س ازمانی :در چارچوب اهداف کالن بنگاه و پاسداری از ارزشهای مشترک ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 37 ویژگیها و مختصات مدل جدید (اصول 12گانه)2 - • • • • • • • اصول مدیریتی اهداف :متغیر و نسبی پاداش ها :پاداش گروهی براساس موفقیت نسبی برنامه ریزی :فرایند مستمر و توسط همه سطوح سازمان کنترل :بر پایه شاخص های نسبی و روندهای موفقیت منابع :حسب نیاز اختصاص داده می شود. هماهنگی :پویا و پیوسته ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 38 راهبری مسئولیت سپار و مدیریت انطباق پذیر در یک تصویر ”فرآيندهاي تطابق‌پذير“ مدل مسئولیت سپار چرخههاي ثابت“ ‌ ” اهداف آرماني اهداف برپایه ارقام گذشته برنامهريزي مستمر و غیر متمرکز ‌ برنامهريزي ساالنه و متمرکز ‌ پاداش‌ها براساس موفقیت نسبی پاداشها از قبل مشخص است. ‌ تخصيص منابع متناسب با نياز قبلتخصيص داده منابع از ‌ ميشوند. ‌ توافق نسبت به اهداف کالن و ارزشها حاکمیت قوانین و مقررات تفصیلی سنجش عملکرد براساس KPIهاي نسبي سنجش براساس انحرافات بودجه پاسخگویی نسبت به اهداف / وظایف تعیین شده پاسخگویی مستقیم به مشتری شفافیت اطالعات برای همه ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان اطالعات در محدوده ها 39 مدل سنتی • Ahlsell, Sweden, Distribution BBRT برخی مورد كاوي‌هاي • Rhodia, France, Specialty chemicals • Borealis, Denmark, Petrochemicals • Ricoh (UK), UK, Printers, cameras • Ciba Vision, USA, Eye care • Schneider Electric, France, Engineering • Coors, USA (UK division), Brewing • SKF, Sweden, Ball bearings • Deutsche Bank, Germany Banking • Sight Savers Int’l, UK, Charity • Fortis, Belgium (US division), Insurance • Southwest Airlines, Texas, USA • Groupe Bull, France, Computers • Toyota, Automotive • Guardian Industries, USA, Glass mfg • Svenska Handelsbanken, Sweden, Banking • IKEA, Sweden, Furniture mfg and retailing • UBS, Switzerland, Banking • Leyland Trucks, UK, Truck manufacturing • Unilever, UK/Netherlands, Consumer products • Norsk Hydro, Norway, Energy • Omgeo, USA, Finance • Volvo Cars, Sweden, Car manufacturing • Philips, Netherlands, Diversified 40 ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان مورد کاوی یک نمونه موفق: • بانک Handelsbankenسوئد ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 41 Handelsbanken • در سال 1970در شرف ورشکستگی بود • پروفس2ور Wallanderمدیری2ت بانک را بر عهده گرفت • او تبدی2ل Handelsbankenب2ه سودآورترین بان2ک اس2کاندیناوی را در دس2تور کار خویش قرار داد ... ...و چنین کرد! ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 42 :HandelsBanken ط2ی 30س2ال متوال2ی از لحاظ معیارهای زی2ر یک2ی از موف2ق ترین بانکهای اروپایی است: • ROE • TSR • EPS • Cost- Income • Customer Satisfaction • Losses of Loans ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 43 نسبت‌هاي كليدي در مقياس كالس جهاني:Handelsbanken ) (پس از زيان حاصل از وام2001 دسامبر- سسات بانكي دراروپا ژانويه2مقايسهاي بين بزرگترين مو ‌ 0.5 Expenses/total assets % 1.0 HypoVereinsbank Commerzbank 1.5 ABN Amro SEB Société Générale 2.5 UBS Banca di Roma 3.0 3.5 100 30 BSCH FöreningsSparbanken Bank of Ireland* Barclays Lloyds TSB Nordea Royal Bank of Scotland Den norske Bank HSBC Credit Lyonnais San Paolo-IMI Standard Chartered Deutsche Bank CS Group IntesaBci Handelsbanken BNP Paribas Dresdner* 2.0 HBOS Danske Bank Banca Nazionale del Lavoro BBVA Unicredito Italiano * Dresdner Bank & Bank of Ireland as at Sept 2001. Source: Deutsche Bank. Running the numbers, March 2002 90 80 70C/I ratio % 44 60 50 40 ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان :Handelsbankenمتهور در تحول پذیری شعار اصلی :شعبه در حکم بانک است! •خودمختاری شعب و مسئولیت سپاری کامل •توليد براساس خواست مشتري •تقريب ًا بدون سلسله‌ مراتب اداری •بدون اهداف ثابت •بدون بودجه •بدون پيش‌بيني به منظور كنترل • بدون پاداش‌هاي شخصي … ‏Alexander V Dokukin بهترين افراد -بهترين خدمات -بيشترين سود ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 45 :Handelsbanken استفاده از معيارهاي نسبي بانك به بانك‌ها )RoE( منطقه به مناطق (RoA) شعبه به شعبه (Cost/Income) 24% 29% 35% 37% 40% 45% 55% 67% 78% 99% Manager D Manager J Manager I Manager B Manager E Manager F Manager C Manager H Manager G Manager A 38% 27% .1 20% .2 17% .3 15% .4 12% .5 10% .6 7% .7 6% .8 (5%) .9 .10 Region D Region J Region I Region B Region E Region F Region C Region H Region G Region A 46 31% 24% .1 20% .2 18% .3 15% .4 13% .5 12% .6 10% .78% .8 (2%) .9 .10 Bank D Bank J Bank I Bank B Bank E Bank F Bank C Bank H Bank G Bank A • • • • • • • • • • ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان :Handelsbankenتمركز زدايي وسيع مشتريان مدير ان شعبه مديران منطقه مدير عامل ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 47 جایگاه امروز Handelsbanken • • • • • • • • بزرگترين بانك سوئد سومين بانك اسكانديناوي همواره بازده باالتر از ميانگين رقبا در اسكانديناوي و انگلستان پائين ترين نسبت هزينه به درآمد بین بانکهای جهان پائين‌ترين ميزان سوخت مطالبات جزء 4بانك اول جهان از لحاظ سودآوري باالترين رضايتمندي مشتريان (گزارش )Moody خشنودترين و كارآمدترين كاركنان تعداد شعب 606 حجم اعتبارات اعطائي 106ميليارد يورو سود سال 2005 7/1ميليارد يورو ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 48 آنچه Handelsbankenکنار نهاد: • • • • • • • • • • راهبری براساس دستور دهی و کنترل سازمان متمرکز و بوروکراتیک تعیین اهداف ثابت و از پیش تعیین شده بودج2ه بندی پاداش فردی ح2فظ اختیارات در باالی هرم سازمان عدم شفافیت اطالعات نگاه سنتی به ذینفعها (مشتریان ،کارکنان ،جامعه و سهامداران) استفاده از ابزار و تکنیک ها برای کنترل زیر دستان اتکا به دستورالعمل ها و مقررات تفصیلی ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 49 آنچه Handelsbankenبکار گرفت: ”شعبه در حکم بانک است“ الگوی راهبری • شبکه ای از نیروها که حول محور مشتریان سازماندهی شده اند • سازمان مسطح ،کم هزینه و متکی به اعتماد متقابل همه نیروها • اختیارات وسیع تصمیم گیری در سطح شعبه و روحیه باالی پاسخگوئی • تعیین و توافق نسبت به چارچوب کلی ،اهداف کالن و ارزشهای سازمان • شفافیت اطالعات فرایند مدیریتی • هدف :پیشگامی نسبت به رقبا • برنامه ریزی مستمر • استفاده از شاخص های کلیدی سنجش عملکرد • اختصاص منابع برحسب نیاز • پاداش های مشترک و گروهی ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 50 چند تجربه دیگر • اعضاء حاضر در کنفرانس 200( Bazelشرکت و سازمان): ‏UBS ‏ALDI ‏DEL ‏dm ‏Toyota • • • Toyotaب22ه س2رعتاز ر2ق2با پ22یشا2ف2تاد2ه 2ا2س2ت ALDIر2ق2یبیس2رس2خته2مان2ند Wal- Martرا از م2یدا2نر2قاب2تآ2لمانب22یرو2نرا2ند ‏Kimberly- Clarkب22ه ب22زر2گ2ترینش2رک2تدر ص22نعتک2اغذ ت22بدیلش2ده 2ا2س2ت • سازمانهای دولتی :NGO / بان2ک جهان2ی /آموزش و پرورش شمال آمریک2ا /س2ازمانهای دولت2ی در انگلستان (بهداشت و درمان /آموزش و پرورش ،)... /سیستم اداری سویس ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 51 الزامات پیاده سازی راهبری مسئولیت سپار • • • • • • • باور مدیریت به مسئولیت سپاری کامل تهور در اقدام و اعتماد به نیرو توانمند سازی نیروها کار فرهنگی و تقویت روحیه کارگاهی /همدلی سازمانی سیستم اطالعاتی مناسب شفافیت اطالعات پایبندی به اهداف ،آرمانها و ارزش های سازمان ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 52 سخن پایانی • ماهيت كار در س2ازمانها تغييرات جدي يافت2ه و آهن2گ تغيير در آينده پرشتاب‌ت2ر خواه2د بود .براي مواجه2ه ب2ا اين تغييرات ،گام‌هاي كودكانه و با احتياط كارساز نيست. • چال2ش پيش روي مديران امروز نيازمند برنامه‌هاي بزرگ، خطرپذيري و خيزهاي بلند است. Petersكتاب"ب22ازا2ن2گار2ي" ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 53 سخن پایانی • برخ2ي ممكن 2اس2ت 2چنين 2پندارن2د كه تغيير بنيادين 2و بكارگيري مدل نو2ين راه2بري و مديريت بنگاهه2ا تو2ام ب2ا مخاطر2ه و ريس2ك اس2ت .ام2ا مخاطره بزرگ‌تر ادام2ه شيوه س2نتي اس2ت 2كه ب2ا عو2ام2ل مزيت رقابت2ي امروز همخوان2ي ندارد ،مغاير ب2ا روحيه و ط2بيعت 2نيروهاي س2ازمان اس2ت و تجارب زندگ2ي سازمانها و بنگاههاي اقتصادي نارسايي و ناكارآمدي آن را به اثبات رسانده است.2 ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 54 سخن پایانی • موضوع تحول ب2ه س2وي راه2بري مس2ئوليت سپار و مديريت انطباق پذير از مس2ئله بودن يا نبودن گذشت2ه اس2ت .موضوع بر سر زمان گام نهادن در اين راه است. ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 55 از توجه شما متشکرم ابوالقاسم فخاریان عضو انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 56

51,000 تومان