صفحه 1:
مدل فرا نظری ‎TTM Model (SOC)‏ دکتر رضا روزبهانی - متخصص پزشکی اجتماعی گروه پزشکی اجتماعی

صفحه 2:
ais ‏ات‎ ‎Model Exit & re-enter 1 at any stage ذكتر روزبهاتى - كروه يزشكئ اجتماعى

صفحه 3:
بایان

صفحه 4:
or sliding backwards occasionally is not unusual

صفحه 5:
:سازه های الگوی فرانظریه ای عبارتند از مراحل تغییر رفتار. ‎(Change Stages)‏ موازنه تصمیم گيري(6813۳06 ‎(Decision‏ ‏خود كارآمدي ‎(Self-Efficacy)‏ (Processes of Change) = glaaul

صفحه 6:
@uduatay Gages oP Okoage Precontemplation (Denia!) - “What problem? I'm not thinking about it.” Contemplation (Ambivalence) — “l wonder if | might have a problem? I'm thinking about it but not ready to decide anything yet.” Preparation / Determination (Admission) - “lhave a problem.” Action (Taking steps / Making changes) — “l have a problem and I'm ready to do something about it.” Maintenance (Continuing what works) - “I'm stabilized and doing well. How can | support my ongoing recovery?” Relapse / Recycle (Trying again) - “I'm stabilized but have relapsed. How can | get back into active recovery?”

صفحه 7:
به سوالات زیر در مورد فعالیت فیزیکی با بله يا خیر پاسخ دهید: در حال حاضر فعالیت فیزیکی منظم ندارم و به آن فکر هم نمی کنم. در حال حاضر فعالیت فیزیکی منظم ندارم اما قصد دارم تا ۵ ماه آینده شروع كلم ”براى فعاليت منظم (0© دقيقه لااقل © روز بياده روى داشته باشد“ به تازكى فعاليت منطم را شروع كرده ام. بيش از © ماه است فعاليت فيزيكى منظم دارم.

صفحه 8:
‘Table 1. Physical Activity Stages of Change Questionnaire For each of the following questions, please circle Yes or No. Please ‘be sure to read the questions carefully. Physical activity or exercise includes activities such as walking briskly, jogging. bicycling, swimming, or any other activity in which the exertion is ai least as intense as these activities. 1) Tam currently physically active. NO YES 2) Lintend to become more physically active in the next 6 months. NO YES For activity to be regular, it must add up to a total of 30 minutes or ‘more per day and be done at least 5 days per week. For example, you ‘could take one 30-minute walk or take three 10-minute walks for a daily total of 30 minutes. 3) I currently engage in regular physical activity. NO YES 4) Ihave been regularly physically active for the past 6 months. NO YES

صفحه 9:
مدل کمک می کند * زمان تغییر قابل تشخیص باشد. * جكوناكى تغيير آنريس دهى اثنود. * نیازهای شناختی» عاطفی» و رفتارى تغيير ارزيابى شود و استراتزى هاى مناسب تجويز شود.

صفحه 10:
Overview + Stage 1: Precontemplationd4 ii. — Expected Outcome: Awarenesss | ai — Education Approach: Novel information, persuasive communications, experiences * Stage 2: ContemplationJ\i — Expected Outcome: Knowledge acquisition & sia 5 ji — Education Approach: Information, persuasive communications, experiences اطلاعات- ارتباط تشویقی-تجارب ‎Stage 3: Preparation,S.J‏ + — Expected Outcome: Decidings S$ ‏تسصمیم‎ - Education Approach: How-to information, skill development, attitude change (Strong beliefs and attitudes) چگونه؟-مهارتها- تفییر نگرش

صفحه 11:
Preparation Stage * "My weight is a concern for me; I’m clear that the benefits of attempting weight loss outweighs ‏لفزلیش‌وزن‌ننگولنم‎ ‎dy S ٠ Drawbacks, and I’m planning to start ۱۱۲1۴ 106 6 ۲۱۵۳0۲۳۰۳ ‏لغزش‌دلشتم و‎ ‏مجددا برنامه دارم‎

صفحه 12:
0( مادگی مرور دلیف عایت۴۸ ۲0۲ ۲6۵50۵۳5 ۳8۵۷۱6۷۷ ‎٠‏ ‏شناختهدودلىها 2۳001۷16۳66 ۲عاصنامن) ‎٠‏ ‏برطرفکرن‌دو دلی‌ظ ‎Resolve ambivalence‏ + + Develop a PA plan (acceptable, accessible and effective!) برنامه ریزی ۰ * Discuss past PA attempts .basit—i تعیینی کز‌مانمشخص ۴۸ ۲۵۲ 0316 و 561 ‎٠‏ حمایتاز تعهد بوجود لمده ‎Support commitment‏ * * Encourage motivation and efforts for change * Give direct and positive message for PA -t-2 ‏مشخصو متبتبرلیف عا لتفیزیکی‎ * Give self-help materials ‏کمکبه خود‎

صفحه 13:

صفحه 14:
Cont. Stage 4: ActionJd< Expected Outcome: Changed behavior 8) ‏تغییر‎ ‎Education Approach: Skill, reinforcement, support, self- management, attitude change ۰ ‏مهارت_تجدید قوا- خود مدیریت-تغییر نگرش‎ Stage 5: Maintenance. j455 Expected Outcome: ContinuationJs!2 <l.! Education Approach: Relapse prevention skills, self-management, social and environmental support مهارت پیشگیری از عود-خود مدیریت-حمایت محیطی و اجتماعی ۰ 8۵۱3۵056 ‏عود‎ ‎gradual or sudden / relapse is more common than linear progression through these stages / think of the stage and relapse as cyclical/ see relapse as part of the learning or adopting process Never disappointed or give up.

صفحه 15:
-jecAction Review and affirm reasons for ‏مرور و تحکیم دلایل۴۸‎ Explore cause of PA Cll. alan) 2 Plan for start day & days thereafter ¢ 5-5 Jsis jz ‏برنامه‎ Review relapse triggers (people, situations, feelings, 018 ‏مرور عولمل‌عود کنندم(665‎ Troubleshoot problem areas ‏شناختمولنم.‎ ‎Discuss obstacles to PASLL 4 ail pia Review coping strategies for cutting ‏شناختاستر لتژی‌های۳۸‎ Explore support system & other resources.tls piss ‏و منابع.‎ تشویقفعالتها 6۲۲0۲5 ۶060۱1۲۵96 Focus on progress“ 3 9 ‏تمرکز‎ Follow-ups S22 خوديارىو لعتماد به نفس ‎Give self-help materials‏

صفحه 16:

صفحه 17:
6 ننگهدابی- ‎Support self-efficacy 2 US 294%) 5‏ تحكيم 2 ‎Reaffirm commitment‏ حمایتاز تاش‌برلوتغییر 6۲۲0۲65 68۵۳96 5۱۵۵0۲۲ مشخص‌نموین‌منافع. 06۳6[]5 056101۷6 ۲و9و۲ شاختخطرلنتو وسوسه ظ ۲6۳۵۲۵11005 ۵90 ۲۱56 ۱066 مرور و تمرین‌مهارتهایو| |51 6001۳9 ‎Review and practice‏ جور شدن مهارتهایپ یشگیر عاز 25 ‎Relapse prevention skills‏ تهیه لمکانات ۰ ‎Provide resources‏

صفحه 18:
What do you need to know and do to move through the stages of change? Jot<,—«5 > * For real change to happen you need to have A Hope for a future that does PA ‏اميد‎ ‎+ A Confidence that change is possiblecss..le a2 sce) ٠ ‏م‎ ntention to put time and effort into making changes ‏ارادم برلی‌صرفوقتدر جهتغییر‎ ٠ ‏ما ازاز۵ م‎ ۱0616 200 practice the skills needed to 500 ۱۳0۵11۷ ‏توانائیدر شناختو عملبه مهارتهای‌مورد نیاز برلعپایان/(‎ ‏به عدم حركت‎ * A Resoluteness in applying focus and discipline to making real and sustained change ‏ثبانقدم و تمرکز بر نظم‎

صفحه 19:
‎Joly (Change Stages)‏ تغییر رفتار ‏مرحله پیش اندیشه(۳۳۵۵۳۲6۲0۱310۳) : وقتی فرد فرد هیچ قصدي براي تغيير رفتار خود در طي شش ماه آینده نداشته باشد» او در اين مرحله است. انديشه( 01316101 0175617©)) : فردى كه قصد دارد كه در طي شش ماه آينده» رفتار خود را تغییر دهد و يا برای مدت 06۳ ساعت رفتار مورد نظر را در پیش گرفته است» در این مرحله قرار دارد. ‏آمادگي(۳۳۵۵۵۲1[0۳) : فردی که در اين مرحله است قصد دارد در طي یک ماه آینده رفتار خود را تغییر دهد و در جهت تغییر رفتار گام هايي نیز برداشته است. ‎Gad: (Action) be‏ که رفتار خود را آشکار به صورت تغییر داده است ولی کمتر از شش ماه از اين تغییر گذشته است» در مرحله عمل است. ‏نگهدار ي(121۳۳6۳03۳066) : وقتی بیش از شش مله از تغییر رفتار آشکار فرد گذشته باشد» او در این مرحله قرار دارد.

صفحه 20:
(56۵۱۳066 ۳06]5109) موازنه تصمیم گیری تصمیم برای تغییر یک رفتار را می توان نتیجه غلبه منافع حاصل از (00۳5) بر نگرانی های حاصل از تغییر (۳۲۵5) رفتار جدید است. در فردی که تغییر رفتار نمی دهد و در مرحله قبل از تغییر می ماند» نگرانی های تغییر بیشتر از فواید حاصل از آن است يا .فواید تغییر نکردن در نظر او بیشتر از نگرانی های آن خواهد بود اهمیت هر آیتم با مقباس پنج قسمتی (اصلا مهم نیست» خیلی مهم نیست» تاحدودی مهم است» خیلی مهم است. بسیار مهم است) سنجیده می شود.

صفحه 21:
(۴۲66۵۷ -561۲) خودکارآمدی مفهوم خودکارآمدی توسط باندورا مطرح شد که به معنای اطمینان فرد به خود برای انجام موفقیت آمیز یک رفتار خاص است. خودکارآمدی با مشخص کردن اطمینان افراد برای اجتناب از. رفتار یا موقعیت های مخاطره آمیز بدون بازگشت به مرحله غیرسالم یا رفتار مخاطره آمیز» مشخص .مى شود در مرحله بيش انديشه» وسوسه در بالاترين سطح خود و .خودكارآمدى در سطح يايينى است

صفحه 22:
۲ ۳۲۵66۵5565) فرایندهای تغییر (عوصقطه 22 فعاليت هاى آشكار و نهانى كه افراد انجام مى دهند تا در طى مراحل تغيير بيش بروندء فرايندهاى تغيير نام دارند. اين فرايندها راهنماهاى سودمندى براى طراحى مداخللات رفتارى در مخاطبان به شمار مى روند. ‎٠‏ مهمترين فرايندهاى تغيير عبارتند از:

صفحه 23:
I. Processes of Change: Experiential Consciousness Raising [Increasing awareness] | recall information people had given me on how to stop smoking Dramatic Relief [Emotional arousal] | react emotionally to warnings about smoking cigarettes Environmental Reevaluation [Social reappraisal] | consider the view that smoking can be harmful to the environment 4. Social Liberation [Environmental opportunities] | find society changing in ways that make it easier for the nonsmoker 5. Self Reevaluation [Self reappraisal] My dependency on cigarettes makes me feel disappointed in myself

صفحه 24:
Il. Processes of Change: Behavioral Stimulus Control [Re-engineering] | remove things from my home that remind me of smoking Helping Relationship [Supporting] | have someone who listens when | need to talk about my smoking Counter Conditioning [Substituting] | find that doing other things with my hands is a good substitute for smoking Reinforcement Management [Rewarding] | reward myself when | don’t smoke Self Liberation [Committing] | make commitments not to smoke

صفحه 25:
‎(Consciousness Raising)‏ افزايش هوشيارى ‏یافتن و یادگیری حقایق» عقاید و نکات جديدي که از تغییر رفتار در فرد حمایت می کنند. افزايش آگاهی درباره علل؛ عواقب و راه چاره های یک مشکل رفتاری خاص از ‎sls aus Gb (Media Campaign) «‏ رسانه ای بازخورد دادن برای وقایع ارائه تفسیر برای رخدادهاء ايجاد » ‎Agel ss (Bibliotherapy)‏ و يا كتاب دريمانى .شود

صفحه 26:
(۳۵۱۱۵۴ ع:۳۲۵۱۳۸6۲) تسکین اغراق آمیز در ابتدا با افزایش احساسات منفي (مانند ترس؛ اضطراب» نگراني) مرتبط با انجام رفتار غیرسالم همراه است ولی به دنبال آن؛ و در صورتی که اقدام مناسب انجام شودء کاهش این احساسات یا تسکین رخ می دهد. از بین تکنیک هايي که می نواند به طور احساسی افراد را به حرکت در طی مراحل تغییر وادار کرد می توان به 6۳16۷۱۳9(۰) اندهگین کردن ۳۱۵۱1۳9(۰ 016 ) ايفاى نقش و بسيج هاى رسانه (/1 1651815001 6150131) شهادت فردى .اى اشاره كرد

صفحه 27:
09> cure obj)! (Self Reevaluation) ارزیابی شناختی و عاطفی فرد از خود که در نتیجه انجام رفتار غیرسالم یا و اجتناب از آن ایجاد می شود. شفاف ‎G43)! bss (Values Clarification): 4 405‏ ها ‏از تکنیک »(/۱۳۱396۲۷) الگوهای سالم و تصویرسازی .هايي است که در اين فرایند کاربرد دارد

صفحه 28:
01۳6۱۱۲۵۱ ارزیابی مجدد محیط ‎Reevaluation)‏ ارزیابی شناختی و عاطفی فرد از تاثیربات منفي رفتار غیرسالم يا اثرات مثبت رفتار سالم بر محیط اجتماعی و فیزیکی پیرامون یک فرد. مشخصه اين فرایند است. با ‎(Empathy)«‏ کمک مهارت آموزی برای همدلی کردن شهادت دادن ها و ۱2۵6۱۲۱6۳۵۲۷(۰) مستندسازی مى ‎Klas (Family Interventions)‏ خانوادكى .توان اين فرايند را ايجاد كرد

صفحه 29:
29> 6jwol;! (Self Liberation) باور فرد به اين که می تواند تغییر کند و تعهد به خود برای 5 ۱!۵۷) تغییر رفتار. راه حل های سال نو ‎Resolution): es 2 Gas (Public‏ و انتخاب هاى جمعى به ‎Testimony) GES) cle‏ .هاى انفرادى؛ از جمله تكنيك هاى تقويت اين فرايند است

صفحه 30:
۱9 روابط کمک کننده ‎Relationships)‏ جستجو و دریافت حمایت هاي اجتماعي براي تغییر رفتار. در فرد که می تواند شامل مراقبت» اعتماد» آزادی و پذیرش باشد. ایجاد ارتباط نزدیک» انتلاف های درمانی تلفن های مشاور» و ۰ (۸۱۱۵۳665 ۵06۱۷1۱ ۲۳۵۲۵) می توانند منبع (5۷5۲6۲۳5 5۱,00۷ )نظام های رفاقتی .این حمایت ها باشند

صفحه 31:
elie gad bd (Counter Conditioning) جایگزین کردن شناخت ها و رفتارهای جایگزین سالم برای تفکر ۳6۵۱8<۵100(۰) رفتارهای غیرسالم. آرام سازی مثبت» حساسیت زدايي» جایگزین های نیکوتین» بیان ات مثبت از جمله تکنیک های مرتبط با این فرایند .است

صفحه 32:
Cu gi Ce puro (Reinforcement Management) ایجاد پيامدهايي برای حرکت در مسیر تغییر که می تواند پاداش برای تغییر رفتار مثبت یا جریمه براي رفتارهای غیر سالم باشد. به نظر می رسد اثر پاداش بیشتر از جریمه باشد. تعهد برای انجام» تقویت کننده های آشکار و پنهان» و را می توان روش ۱۳(66[۷65(۰) انگیزه بخش ها هايي برای افزايش احتمال انجام رفتار مثبت به حساب .آورد

صفحه 33:
‎(Stimulus Control)‏ كنترل محرك ها ‏حذف يادآورها يا راهنماهاي انجام رفتار غيررسالم و افزودن ‏راهنماها یا يادآورهاي انجام رفتار سلامت» مشخصه این ‏بازسازی محیط »(۸۷0|02۳66/) فرایند است. اجتناب ‎(Environment Reengineering): J ‏و‎ ‎wlasd ul os § (Self-help Groups): au 5 ‏از روش های پیشبرد فرد در مسیر تغییر. رفتار به شمار .رود

صفحه 34:
(۱۵۵۲۵۲۱۵۳ ا5012) آزادسازی اجتماعی اين فرايند نياز به افزايش فرصت ها یا جایگزین های اجتماعی برای رفتار غیرسالم دارد تا جامعه به این درک برسد که هنجارهاي اجتماعي در جهت حمایت از اين تغییر رفتار تغیبر کرده است. جلب روش های توانمندسازی »(۸۸0۱۷0636/) حمایت همه جانبه سياستكزارى مناسب براى افزايش ‎(Empowerment):‏ ‏فرصت هاى ارتقاى سلامتء به ویژه برای افرادی که محروم هستند یا تحت ظلم قرار می گيرند. از نمونه های آشنای اين روش ها می ‎a5) Whe la das slau! 42 ul si (Smoke Free Zones)‏ ارائه سالاد در ناهارخوری های مدارس» و دسترسی آسان به » .کاندوم» اشاره کرد

صفحه 35:
نکته مهم دیگر در استفاده از الگوی فرانظریه ای» تعیین ,فرایند مناسب برای هر مرحله از تغییر است به عبارت دیگن عبور از هر مرحله به مرحله بعد که پیشرفت به سوی تغییر رفتار مورد نظر است. نیازمند .استفاده از تکنیک های مناسب هر فرایند خواهد بود ؛ٍراهنمای زیر می تواند برای این مساله کاربرد داشته باشد

صفحه 36:
:از مرحله پیش اندبشه به انديشه فرایندهای افزايش آگاهی. تسکین اغراق آمیز» ارزیابی مجدد محیط

صفحه 37:
از مرحله انديشه به آمادگی ارزیابی مجدد خود

صفحه 38:
از مرحله آمادگی به عمل آز ادسازی خود

صفحه 39:
از مرحله عمل به نكهدارنده ‎٠‏ شرطی سازی متقابل» روابط کمک کننده» مديريت تقويت» ‎wail sie‏ 6 ‎٠‏ توجه: آزادسازی خود به علت ارتباط هسته ای که با تمام مراحل دارد» در این دسته بندی ذکر نشده است.

صفحه 40:
Precontemplation Contemplation Preparation Action Maintenance Processes. Consciousness raising Dramatic relief Environmental reevaluation Selfrreevaluation Self-liberation Counterconditioning Helping relationships Reinforcement management Stimulus control Note: Social liberation was omitted due to its unclear relationship to the stages.

صفحه 41:

صفحه 42:
(Assess) (Aavice) oye Tae or Ask) ats (eae 1 ‏ححا يل سس‎ برنامه ریزی آینده en)

صفحه 43:
ارزیاب ‎Assess‏ ‏بررسی وضعیت حاضر فعالیت فیزیکی و روند تغییر رفتار و دستیابی به خود مدیریتی در وی اهداف قبلی بیمار را بررسی کنید. ببینید بیمار در چه سطحی از فعالیت است و چه احساسی به آن دارد. از بیمار بخواهید تا مهم ترین نگرانی هایش را بیان نماید. نگرش ها و باورهای وی به سلامت و فعالیت فیزیکی را مورد ارزیابی قرار دهید.

صفحه 44:
توصیه ‎Advice‏ :توصیه هایی کاملاً مختص به بیمار مشکلاتش و دنیای او ارایه دهید به وی بگویید فعالیت فیزیکی و تغییر چه اهمیتی دارد ( حتی بیشتر از دارو). توصیه هاء به نگرانی ها و خطرات بیمار پاسخ دهند. دریاره نوع. میزان و شدت فعالیت با بیمار صحبت کنید. جملات و عبارات کوتاه اما دقیق و اختصاصی بیان کنید. از بیمار بخواهید به توصيه هاى شما فکر کند و نظر خود را بگوید.

صفحه 45:
توافق و هدف گذاری ‎Ask or Agree‏ :با کمک بیمار بر اهداف مشترک اختصاصی و قابل اجرا به توافق برسید - از بیمار بخواهید تا مهم ترین خواسته اش را بیان کند. - از وی بخواهید تا در زمینه فعالیت فیزیکی هدف منطقی که به نظرش می رسد را بیان نماید. و سپس تغییر را هدف گذاری کنید. - کمک کنید تا بیمار متمرکز باشد و اهداف خود را به وى تا

صفحه 46:
کمک Assist ‏کمک به بیمار برا ی شناسایی مشکلات و راهکارها؛ ارایه برنامه اجرایی برای تغییر رفتا‎ از بیمار بخواهید تا مهم ترین چالش های موجود بر سر رله رسیدن به هدفش را بیان کند. راهکارهای قبلی که وی بکار برده است را بیان کند. برنامه اجرایی برای وی تهیه نمایید تا مطابق آن عمل نماید منابع کمکی و حمایتی را برای وی مشخص نمایید.

صفحه 47:
پیگیری Arrange ‏نبرنامه دقیقی را تنظیم نمایید تا پیشرفت وی را بتوان مونیتور کرد‎ زمان ویزیت بعدی را تعيين كنيد. به بیمار بگویید که مشتاق هستید بدانید وی چطور برنامه را اجرا می کند. تماس های بعدی را به مرور میزان پیشرفت اهداف تعیین شده اختصاص دهید. در پی گیری بیمار هر زمان که لازم شد وی را به متخصصین یا سازمان های حمایتی ارجاع دهید.

صفحه 48:
مطابقت مدل با سایر رویکردها تطبیق با رویکردهای "5/6" شناخت اجتماعی و مصاحبه های انگیزشی اهمیت بالای حمایت در همه مراحل مراقبت شامل آغاز» اجراو پیگیری مدل مورد استفاده در بیماری های مزمن مورد تایید مطالعات سلامت مانند ترک سیگار و تغییر سبک زندگی

صفحه 49:
مشکلات و موانع ترویج رفتار سلامت قانون گذاری اطلاعات و آگاهی بیماران اطلاعات پرسنل بهداشتی (نبود آمار. دستورالعمل مشخص و...) سیستم مدیریتی جامعه و فرهنگ (مثلاً مردم» بازار و رسانه) ضعف در ارتباطات بین شبکه بهداشت و سلامت» ورزش و سازمان های اجتماعی

صفحه 50:
بهبود کارکرد مدل ارتباط اوليه را با صداقت و اعتماد ایجاد کنید. استفادة. ال سؤالات ناز إبن! ق نالا ‎Js CS ie GA‏ عادت كنيد در مراقبت و بيكيرى فعال (بيش قدم) باشيد. برنامه مشاوره خود را مکتوب کنید و برنامه اجرایی بیمار را پرینت نمایید و در اختیارش قرار دهید.

صفحه 51:
کاربرد مدل در سطوح مختلف تیم های موفق در سطوح مختلف مدل را بکار می بندند: سطح بیمار-پزشک؛ تعاملات بیمار محور سطح مرکز درمانی: ساماندهی درمان برای تشویق اجرا و حمایت از مدل سطح جامعه و سیاست گذاری: بکارگیری منابع جامعه برای اجرای مدل و اعمال سیاست های حمایتی سیستم های سلامت جامعه محور و سیاست گذاری را با مراقبت اولیه ترکیب نماید(لذا می توانید برخی از مراحل را بیرون از ویزیت ها اجرا کنید)

صفحه 52:

صفحه 53:
Notes Determination Description « Motivated to make a change. ¢ I’ve got to do something about this problem. ¢ This is serious! Something has to change. ٠ What can | do? How can | change? ¢ Window of opportunity - open for a short time - either advance to slip back

صفحه 54:
Action Description: * Often thought of as therapeutic process * Doing things to make a change

صفحه 55:
Strategy ¢ Cheering on * Supporting client in taking steps toward change ۰ Reflecting back goals, providing real support

صفحه 56:
Maintenance Description ¢ Sustain change ¢ Prevent relapse ¢ Learn different skills that needed to change

صفحه 57:
Strategy: ٠ Help the client to identify and use strategies to prevent relapse

صفحه 58:
Relapse Description * Oops ¢ Step backward ¢ Relapse that is a “slip” is minor * Relapse that leads to falling off the wagon is major ¢ Challenge is to start again and not get demoralized ۰ Use relapse as opportunity to grow

صفحه 59:
Strategy ۰ ۲۱۵۱۵ prepare for and expect relapse ¢ Avoid demoralization ¢ Urge them to continue on wheel of change * Don’t give up * Clarify consequences

صفحه 60:
Liken this change process to the stages of reactions people go through when they experience loss/separation: « ‏كا‎ ‎۰ Denial «۲ * Bargaining ¢ Acceptance * Moving on

صفحه 61:
Connect these to the kind of things people said they wanted to know and how they wanted to be treated during the morning exercise. Advice - share Barriers - remove Choices - provide Desirability - decrease Notes Empathy - show Feedback - provide Goals - develop Helping - actively

صفحه 62:
Stages of change( SOC) Assess and Determine Define moderate - intensity PA Yes or no to 4 statements about PA behavior and intentions Early stages demand more cognitive techniques Late stages demand more behavioral techniques

صفحه 63:
مرحله 5 (پزشک یا پرستار یا کارشناس بهداشت) مرحله 4 (پرستار» کارشناس فن آوری بهداشتی) مرحله © (پرسنل؛سیستم اتوماتیک پی گیری مانند تلفن یا ایمیل های برنامه ریزی شده) روش اجرای مدل قبل از ويزيت قبل يا حين ويزيت حين ويزيت حين يا بعد از ويزيت بعد از ويزيت اتلفن» ايميل ويا ارزيابى در اتاق بررسی ديناميك عوامل خطرء توصيه هاى تغيير رفتار هدف گذاری اختصاصی و مشارکتی برای برنامه تغییر رفتار شناسایی مشکلات و حل مساله یا ارجاع به متخصصین پیگیری: مونیتورینگ, روش های تشویقی و امکان ارتباط برای تبادل اطلاعات

صفحه 64:
درس های مهم ۰ بکارگیری پرسنل در اجرای مدل (مشارکت) ۰ با ایجاد یک چارت دقیق مشخص کنید در هر مرحله» چه کاری؛ توسط چه کسی؛ در چه زمانی و چگونه انجام خواهد شد؟

صفحه 65:
.ادامه ايد ما همه فكر مى كنيم اين مدل را به خوبی می شناسیم و براحتی می توانیم اجرا نما مثلاً همه ما بیمار محوری را کامل اجرا می کنیم..... یک جلسه ویزیت و مشاوره خود را ضبط نمایید و بررسی کنید چند درصد شما و چه اندازه بیمار در این جلسه مشارکت دارد؟ با رفع نواقص احتمالی به رشد خومان کمک مدل را برای سایر بیماران هم بکار ببریم: مشاوره های تغدیه و رفتار پرخطر

صفحه 66:
این مدل باید در نار سایر مراقبت های بیمار بکار گرفته شود. - مدلخلات رفتاری جدی تر نیازمند به ارجاع بیمار به متخصصین يا تیم های حمایتی دارد. (با حفظ لرتباط با مراقبين اوليه) زيابى» فيدبى» اصلاح برنامه اجرایی و پیگیری مدلوم برای بهبود رفتار فعالیت یکی در سطوح مختلف باید اجرا شود. - این مدل باید با سایر روش های تغییر رفتار ترکیب شود. ihe

صفحه 67:
در تغيير و بهبود رفتار یک نیاز همیشگی جوامع انسانی است. خود توانمندسازی محور عمده برنامه ها و استراتژی های بهبود رفتار است. تغییر باید بر اساس مدل و برنامه مدون مدیریت شود. متد ترویج فعالیت به کمک مراقبین بهداشتی اولیه گام اولیه است و برای تکمیل شدن باید با ساير روش ها مانند جامعه محور ترکیب شود. ایجاد شبکه های ارتباطی میان حوزه های پزشکی اجتماعی و ورزشی یک ضرورت است.

صفحه 68:
جدول ۱) شاخس‌های آماری مراحل تبیر در خصوص انجام فعاليتهلى ورزشى در كروه مداخله و شاهد قبل و بع از موزش قبل از مداخله ۳ ماه بعد از مداخله مرحله + ‎a ee‏ شاهد مداخله شاهد 06 _فراوانی درصد فراوانی درصد_قراوای درصد ‎lid‏ درصد پیش‌تأملی ‏ ۲ ۶۷ ۳ ۰ ۲ ‎Wr‏ ‏تأملی ۸ ۲۶۸۷ ۶ ۲ ۶۷ ۶ ۲۰ آمادگی ۴ ۲۶/۶ ۱۲ ۴۰ ۱۷ ۵۶۷ ۱۴ ۴۶۶ ۳۳ ۱ ۶ ۱۲۲ ۴ ۱۰ ۳ wiv 0 WN ‏ه‎ WN ‏اه ا‎ د١‎ ¥ yak ۳۵ ۳/۸ vr ماسم

صفحه 69:
جدول ۱) شاخمسای أمارى مراحل ب در خصوص انجام فعاليتهاى ورزشى در كروه مداخله و شاهد قبل و بعد از آموزش قبل از مداخله ۳ ماه بعد از مداخله ‎ellis‏ مس سور شاخص 1 مداخله شاهد مداخله شاهد ‎sey pues aye TO‏ فرصد قرلهانى تأملى ‏ ۲ ۶۸۷ ۲ ۰ مه مه ۴ تأملی ۸ ۶۷ ۶ ۲۰ ۲ ‎FN‏ ۶ ۲۰ آمادگی ۴ ۴۶۶ ۱۲ ۴۰ ۱۷ ۵۶۸۷ ۱۴ ۴۶۶ عمل ۳ ۴ ۱۲۷۳ ۶ ۲ ۱ ۲۲ نکهداری ۵ ۱۶۷ میانگیر ۳ ۳/۳

صفحه 70:
Stage Three: Preparation/Determination In the preparation/determination stage, people have made a commitment to make a change Their motivation for changing is reflected by statements such as: lve got to do someting about this —this is serious. Something has to change. What can | do?" Thisis sort ofa research phase: peogle are now taking small steps toward cessation. They are trying to gather information (sometimes by reading tings lke tis] about what they wil need to do to change their behavior. Orthey wil cal alot of clinics, trying to find out what strategies and resources are avaiable to help them in their aitempt. Too often, people skip this stage: they try fo move directly from contemplation into action and fal fat on their faces because they haven't adequately researched or accepted what itis going to take to make this major lifestyle change

صفحه 71:
Stage Four: Action/Willpower This is the stage where people believe they have the ability to change their behavior and are actively involved in taking steps to change their bad behavior by using a variety of diferent techniques. This is the shortest of all the stages. The amount of fime people spend in action varies. It generally lasts about 6 months, but it can literally be as short as one hourl This is a stage when people most depend on their own willpower, They are making overt efforts to quit or change the behavior and are at greatest risk for relapse. Mentally, they review their commitment to themselves and develop plans to deal with both personal and external pressures that may lead fo slips. They may use short-term rewards to sustain their motivation, and analyze their behavior change efforts in a way that enhances their self-confidence. People in this stage also tend to be open to receiving help and are also likely to seek suppor from others (a very important element) Hopefully, people will then move to:

صفحه 72:
Stage Five: Maintenance Maintenance involves being able to successfully avoid any temptations to retum to the bad habit The goal of the maintenance stage is to maintain the new status quo. People in this stage tend to remind themselves of how much progress they have made. People in maintenance constantly reformulate the rules of their lives and are acquiring new skills, to deal with life and avoid relapse. They are able to anticipate the situations in which a relapse could occur and prepare coping strategies in advance. They remain aware that what they are striving for is personally worthwhile and meaningful. They are patient with themselves and recognize that it often takes a while to let go of old behavior patterns and practice new ones until they are second nature to them. Even though they may have thoughts of retuming to thefr old bad habits, they resist the temptation and stay on track. As you progress through your own stages of change, it can be helpful to re-evaluate your progress in moving up and down through these stages. (Even in the course of one day, you may go through several different stages of change). And remember: it is normal and natural to regress, to attain one stage only to fall back to a previous stage. This is just a normal part of making changes in your behavior.

صفحه 73:
Identify and assist in problem solving re: obstacles Help patient identify social support Verity that patient has underlying skills for behavior change Encourage small initial steps Focus on restructuring cues and social support Bolster self-efficacy for dealing with obstacles Combat feelings of loss and reiterate long-term benefits Plan for follow-up support Reinforce internal rewards Discuss coping with relapse [Evaluate trigger for relapse Reassess motivation and barriers Plan stronger coping strategies Some experience with [change and are trying to change: "Testing the waters” Planning to act within month Practicing new behavior for 3-6 months [Continued commitment to sustaining new behavior IPost-6 months to 5 years Resumption of old behaviors "Fall from grace" Preparation Maintenance Relapse

صفحه 74:
Experiential Processes * Consciousness Raising involves increased awareness about the causes, consequences and cures for a particular problem behavior. Interventions that can increase awareness include feedback, education, confrontation interpretation, bibliotherapy and media campaigns. * Dramatic Relief initially produces increased emotional experiences followed by reduced affect if appropriate action can be taken. Psychodrama, role playing, grieving personal testimonies and media campaigns are examples of techniques that can move people emotionally. * Environmental Reevaluation combines both affective and cognitive assessments of how the presence or absence of a personal habit affects one's social environment. It can also include the awareness that one can serve as a positive or negative role model for others. Empath training, documentaries, and family interventions can lead to such re-assessments.

صفحه 75:
ع یره اه نا متا وه ‎requires‏ مه انا و۰ ‎Por people who ore relatively deprived or‏ رراسسوه مها ‎Odvocuny, ewpowerwed procedures, ved upprypricite‏ .لودع عومج ‎policies coo produre torrused ppportuciies Por wicoriy kealls‏ ماس ‎heal‏ لت ,امس ‎heal‏ بویت ,اسر ‎ieopoverished people. Nkese sue procedures coo ds be used 7 ‏معط‎ oll people chooge suck us swoke-Pree zvces, sued bars it skool luockes, ved eusy uoress ty ooodoows ood other ‏شاه اجه سره کاس واه مرس( و۰ ‎٩ poricutcie‏ ناش ‎wih: ood‏ سم ناه وی <ن سس ‎os 0 pou poate or oe ontive‏ بر ‎wokrothy kobt, suck os voe's‏ ‎keulhy role wodels, ced evogery oe‏ ,مات ‎persvo. Oukie‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 76:
Behavioral Processes Stimulus Control removes cues for unhealthy habits and adds prompts for healthier alternatives. Avoidance, environmental re-engineering, and self-help groups can provide stimuli that support change and reduce risks for relapse. Planning parking lots with a two-minute walk to the office and putting art displays in stairwells are examples of reengineering that can encourage more exercise. Helping Relationships combine caring, trust, openness and acceptance as well as support for the healthy behavior change. Rapport building, a therapeutic alliance, counselor calls and buddy systems can be sources of social support. Counter Conditioning requires the learning of healthier behaviors that can substitute for problem behaviors. Relaxation can counter stress; assertion can counter peer pressure; nicotine replacement can substitute for cigarettes, and fat free foods can be safer substitutes.

صفحه 77:
7 ۱ عرطات رنکاها -«( سس حلسم امجمعرممه() سس موق porioukar dieention. Okie ‏اروت هنم‎ coo jackie the use oF pusiskeeuts, we Poued trot sAlP-chocuers rely co rewords wuok core tra pusishweos. Go neePpreewerus ure ew phusized, give o phivsyphy oP the stove wwodel is to work fo harwoey wis how people ckooge coturdly, Orci ‏اجه امه اه ات‎ reePoroe weds, postive seP-stotewects ord yup revoyiiva are procedures Por joreusiey rei orvewedt ood the probubiiiy teat ‏ی‎ espouses wil be repected. GelP-tberctiva is_bots the bebe thot vor coo ckooge ed the ooeoeniterect ord recoied ty ont vo thot belie. ew Weur's ‏تعاطا ,شام‎ oer wlliple roiker thao sicgle ‏معا مب تاه‎ selP-iberatica or what the pubho culls 1 2 Onivaive researc iodicates trot p wits wo chvices Kove ‏ناسر‎ Pour choices do oot ‏ای طایخ‎ wil power. So wits swokers, Pore ‏لایس سم بط موه با یات عم سوه وا‎ 9 سوام ععاست له رنه اه

صفحه 78:
able to investigate resources avalabe to cent and witing to cal and soft useful infermation em wacker Develop a rotapse prevention plan Foiiow veatment recommendations and have ar Janereare plan laenury a Eany Recovery or Relapse Prevention ‏مدو‎ Develop 2 pian and for AA or self help group attendance mutiple times per week Request for physician for non axictve meds |77 problem solving obstacles Help patent identity social support [erty that patient has underlying skis tor behawor change Encourage smal mat steps Hep ine cient o detemnine ne best course of action to take in seeking change [Scine expenence vith change and are tying to change ‏تست‎ tanning to act wenn monn nese people tena an making change within amonth they nave resources or services tat they intend on ising. Preparation

صفحه 79:
| ‏ماه‎ 000 0۵۵۵ Geta sponsor vould sponsor be wiling to verify meeting tenance Develop a plan and for AA or sel tp group attendance multiple times per week Follow recommendations of treatment plan Request for physician for non adcctve meds Abstain from alcohol and rugs Maintain sponsor relationship tend seltnelp groups mutiple tmes per week youd sponsor be wiling to verity meeting attendance Focus on restructuring cues and social support Bolster self-efficacy for dealing with ovstacies Combat feeings of ss and reiterate long-ierm benefits Help tne clent to take steps tonara Discuss coping with relapse Help the cient to identity and use strategies io prevent relapse [Coninued commimentto sustaining new behavior Post 6 months to 8 years People have engaged in services of used resources nat have changed the patter oruse whetner i's a reduction in use whieh directly decreased the risk to child or Maintenance

صفحه 80:
3 0 ‎Identity a Early Recovery or Relapse Prevention‏ تاه ‎ais‏ و[ ‎successfully avoid any |‏ ‎empations to retum tothe sing ‎ney are abe to maintain the new situs quo with increased roandence ‎2 ‏ی‎ ۳ 2 7 ‏و‎ ‎| and have an ‏موه مهو ده مه‎ ۳ | ‏وعدي وموم مموممه مدا وش تم‎ ough mey don’ need 0 ‏رن تن‎ Netty social worker at relapse and corectve ‏ی[‎ iene cnet to renew ne _acions taken wth lesson eamad before 1A fies er ‏املق‎ of contempiation, Retapse on das and alcoho ‏نی ما‎ acon, wahout becoming stuck or demoranzed [Develop a safety plan tor caren cen plans because bape oni ‎[scree not to expose the child to alcohol or drug use and abuse ‎Share with Social Worker when cent has decided not to take mecicaton ‎Request fr physician for non adaictive meds ‎ ‎ ‎

صفحه 81:
Goals: 1. Praise the decision to change behavior: “It’s great that you feel good about your weight loss decision; you are doing something important to decrease your risk for heart disease." 2. Prioritize behavior change opportunities: “Looking at your eating habits, | think the biggest benefits would come from switching from milk dairy products to fat-free dairy products. What do you think?"

صفحه 82:
Cont. 3. Identify and assist in problem solving re: obstacles: “Have you ever attempted weight loss before? What was helpful? What kinds of problems would you expect in making those changes now? How do you hink you could deal with them?" 4. Encourage small, initial steps: "So, the initial goal is to try nonfat milk instead of whole milk every time you have cereal this week." 5. Assist patient in identifying social support: “Which family members or friends could support you as you make this change? How could they support you? Is there anything else | can do to help?"

صفحه 83:
Strategy: ۰ ۰ Articulate the choices in client’s words. ٠ « Suggest choices. ۰ © Probe client’s thinking about options

صفحه 84:
Definition Qevple ia prevodes phic stage hove ov ietectios oF choccy thei behavior Por the Poreseruble ‎hep une ont thichiog about choogiag their behavior, cert‏ عمط ‎wwoy wt ser the behuwvior oso‏ ‎wheo ushed. They vertoidy do oot beheve itis os‏ متام ‎pooblewatic us extercd observers ser it.‏ ‎Dhese todviduds ore oPted fobeled us "resistod” or fo "decid."

صفحه 85:
Things to Consider Qeusvus Por prevoctesrphotica coc Pit iotz the "Pour R's": ‏مار‎ rebeliog, ‏له روص‎ reiccdizaiod. DiCtewerete (JOO) described why these ‏لاه له مه وه اه ول عم‎ واه ۳

صفحه 86:
Therapist Tasks ۰ deoiPy "the problew" - this oPteo weds svwethiony dPPeredt Por * @e woe of dPPerewe betwero reosvo ond roivcatzatiod. ‏ور‎ well awore of the risks od pooblews, way choose to ovoticue the bekuvior. De way ot choo thec to the Pace oP this ePorcoed choice. Our work way hove oe ‏اه نموم‎ * Qevowize thot wore is wt chu better. Dore ioteasiy will produce Pewer results with this your. Ose 01 strotesies to ruse wwureurss ord doubt. Ieoreuse the ‏سس وان‎ oF risks uct pooblews wi ‏موی‎ bekovior. * Qewewtber the yoo! is ut tv woke prevootewphitors choo inowediately, but to help wove thew t7 سم ۱۳

صفحه 87:
Strategies rivary tools are provide inPorwoiive ond roisiog doubt. Wowever, basic shils suck us rePlevive واه هن وه روط له روص امس موه رما (rotker thos oc educcor) way be pooh. Ouickiog ittervedives to the ype oP precvotewplitors is uso ‏دم‎ عنن) ‎Uke cleo beyus to poosider thot 0 problesw or wutter oP poaers‏ ‎exists.‏

صفحه 88:
Contemplation | ued sere oowtders, anton, but heey a pet cracks a ‏مره‎ on ‏لمي‎ لاس6 وا موم حك بجاتاصصسم امن مان سا انیت بط مایت نا باه ‎a porated ok oP chan. Phe‏ © تا | | نمل معطمب نت ما مهوت تاه بسانم میس توت مج ‎ckowet wo hey ether unl Por a‏ ‎opzorkee toe Por wa vuizud keer iewitery strctees.‏ | ‎Ovutewplativa ood terest fr ckuuye ore onl oouxpiked. IePorewatoa ocd tereuives ty cha are‏ اه وس موی هه ماه ‎koporkn beworuty Por weetstery ooaewphibrs. (Persvadiy‏ ‎kopent ut hts step.‏

صفحه 89:
[۱ 1! ‏جاص‎ ‎+ Onveler the pros wed oooe (Brow he cleus peropenive) of the problew beaver, ‏جم‎ ‎wel os be pros ond oor of ohne + Dube iPorwnioa ubvut pet ohne ates. (Prony ene wi ‏صصص‎ of ‏موی‎ ‏امه‎ rather ۰ ‏اه و وت ما مه با موه ولو‎ process ond ohRer orkid optics ‏وا‎ نا وه امه اه و نم ام ‎doce ood Fhe cheat Rieresied.‏ ان سس ‎Clot change otiewecis.‏ * ره ) ی ماو زوا میامن ع اه مج يط لجی لب سا مرول و محف 0 جملا موه و مه رها و وت اون ‎he cheat ts svobto chooge stiewects‏ ‎behavior‏

صفحه 90:
Preparation Definition The person is intent upon taking action soon and often report some steps in that direction. Thus, this stage is a combination of behavioral actions and intentions. This is a relatively transitory stage that is characterized by the individual's making a firm commitment to the change process. There may already be some initial steps taken towards change, but even if not, most clients will make a serious attempt at change soon (i.e. one month).

صفحه 91:
Things to Consider * Despite making a decision to alter behavior, change is not automatic. Ambivalence, though * diminishing, is still present. The decision-making process is still occurring and pros and cons are still * being weighed.

صفحه 92:
Therapist Tasks Assess strength of commitment. Strong verbal statements may be a sign of weak commitment. A realistic evaluation of problem area and a calm dedication to making this a top priority are good indicators * Examine barriers and elicit solutions (what will t he first week be like?) * Build coping behaviors * Reinforce commitment but provide words of caution where enthusiasm may outdistance actual skills

صفحه 93:
Strategies Ask a key question. Assist client in building an action plan and removing barriers. Some examples of key questions are: + What do you think you will do? + What's the next step? + It sounds like things can't stay how they are now. What are you going to do? One structure for a change includes six elements: + Specific statement of changes to be made + Why these changes are important + Steps in making these changes + Inclusion of others in the plan + A method for evaluating the plan + Identification of possible barriers to the plan Outcome The client is making clear change statements and has an action plan in place.

صفحه 94:
Action Definition The person is aware a problem exists and actively modifies their behavior, experiences and environment in order to overcome the problem. Commitment is clear and a great deal of effort is expended towards making changes.

صفحه 95:
Dhicge to Ovusider Orton wolves o sustuiced ePPort of wobicg choages. This period usu hosts Pow var ‏عع صا‎ wwouths. Oleuts have wade ‏ام و‎ ood have besue ioplewectiog it. Oubivdeure ond cowie we sill issues. Poo oPteo people do ot yo book ood re-evaluate their chon pho. kere is it workin? Dkere did toot? Is there ‏جه‎ procedure Por re-evoluaticry the plod? Woes there beeo coy phasic Por Korodicey lithe sips? (Revoysize dPRericg levels oF reuicess to chooge ‏ره‎ issues ord the revpolagy provers in the Grages oP Choe

صفحه 96:
Dkerupist Pusks ely iworeuse cleats seP-ePPivacy by: * Pomsiny vo survessPul ‏بلانشعه‎ * Red Pirnwicy cowie * Oohiey icticsic utributivos Por sucess OPPer survessPul wodels with 0 variety oP ‏وصاصه‎ ‎vpivas. Nhe therapist way be used wore uso ‏من‎ tho a chooge oye.

صفحه 97:
Giroteqies This stage is Pucvilar to wwost therupists ood ‏ما مهو ورام‎ hove ‏عونصم و موه‎ ام سنشه ,تحص ماو ‎(e.4. chil buldiry, group work,‏ سومج امه راو سس Clear chonges fo behavior ure wooiPested oad the risk oP relapse dicpicishes us ue behavior ‎rephuce the okt problesatic behavior.‏ ام

صفحه 98:
Maintenance OePiaitica Tre persou hes wude ‏تحت لوصو وه‎ where ‏و‎ ew puters oF bekavior kos replaced the old. @ekwivr is Pircnly established ued threat oP ‏مهار‎ bevowes tess inteuse.

صفحه 99:
نومه ۲9 ۳ Onictecoure is DME viewed os oo oPterthought where very lithe activity voours. Wowever, wutteocae is ut u stoic stage. (Relapse is possible ond vorurs Por a variety oP reusvus. Dost rehpses ore unt cutpwotic but pour oPter oo fottal sip hes poured. ‏هو ود ماه لاب ان‎ therapist durtag what Gaul GhifPaod cls a rekapse ‏انوا ر.ص) وه‎ slipped or ure ubvut tz). Duricgy these twes the cheo's seP-ePPicocy ts weokeoed ood Pear is high. Cleats seek reussurcave Proww therapists while tries io wohe seus DF the crisis. (Review oP the spirdl wodel oP the Stages oP Chose coo bevery helpPul Por ‏بجوم سا و اه‎

صفحه 100:
Therapist Pashs Dkerupists do ut usudly ser cleus thot are well-established ia ‎IP they do, oa review oF‏ عون ‎the ‏موم مت‎ ced a stroteqy Por periodic review oP the pho ore seh. Oore ‏ماه‎ therapists wil see ‎virus ‏وولو و مار‎ crisis is pressed. Tush Por these ties we: ‎* Cxploraiiva oP the Pactors previpitaticcg cod woictaiciey the prise * Provisivg oP ‏موه‎ ‏ام نحل الیو ۰ ‎* Cxopathy

صفحه 101:
مه لا سا ‎he process dows.‏ تسه روتصجه بو موه ما ع تسه اه ,امه ‎soodels of success while‏ 0۳۳ هه وه مه وا مور م ار وا ‏ها ومسي حا لامجك جما خا" لججاصا مدع باصت امد ها مان سارت مشود ‎discuss her success,‏ ‏ام ‎hear‏ کیش وتا رم وا ما هی و اه ‏سس ‎Sheol exits the Grae of Chase spicd. Por a rekapsion chest, ‏مسجب و‎ ‎the ‏مارم‎ pre ‎preparctiog str.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان