صفحه 1:
صفحه 2:
dos ples! Sols
هدقف ( منظور از انحام مدل چیست؟ ) شما در انجام مدل 15 ©
به دنبال چه عاملی هستید یا چه مشکلی را می خواهید حل
کنید
8
براى رسدن به هدف به جه ياراممترها يا لايه ها و اطلاعاتی
نياز داريد.
بارى انجام مدل جكونه لايه ها را با هم ت ركيب و تلفيق كنيد.
( ازجه مدل وزن دهى يا امتياز دهى استفاده كنيد. )
صفحه 3:
:روشهاى تهيه يك مدل را بوسیله یک مثال تشریح می کنیم
* . هدف: مکان یابی, احداث مدارس جدید در یک منطقه
© پارامترها و لایههای مورد نيا
الف) شیب ب) فاصله از مراک خدماتی
(Cg فاصله از مدارس موجود د) کاربری اراضی( 1196 1۵0 )
روش وزن دهی: وزن دهی ساده» لایه ها را به تعداد طبقاتی که بس اساس مطالعات تئوریکی
انجام شده طبته بندی گرده امتیاز دهی می کند.
در مدل سازى تمام لايه هاى به كار رف
به صورت رستری و با پیکسلهای یکسان به بررده شوند.
صفحه 4:
روش انجام کار
ابتدا با تتظیمات 11010 010) محدوده انجام عملیات» مشخات ا و لآ و اندازه پیکسلها را
تعیین می کنیم و به عنوان یک مرجع بای کل کار استفاده می شود.
Spatial Analyst > Options
در اینجا بای تنظیمات 01011010 از لایه رسترى 1516173110115 استفاده مى كنيم
و در پنجره های زیر اين لایه را ممرفی می کنیم:
General — Analysis
Extent — Analysis extent
Cell size > Cell size
صفحه 5:
تهر no بت
از لایه 1011101 بررای تهییه نقشه شیب استفاده می کنیم:
Spatial Analyst > Surface Analysis
— Slope
حالا نقشه شیب را 0185517 116 می کنیم.
از لحاظ تلوریکی مکانهایی که شیب کمتر دارند بای احداث
مدرسه مناسبترند و ارزش بیشترری دارند و بر عکس.
صفحه 6:
Old value
5-0
10-5
15-10
20-15
30-20
40-30
50-40
60-50
70-60
<70
New value
10
9
8
7
6
5
4
3
2
صفحه 7:
فاصله از مدارس موحود
اين لايه به صورت تقطه ای است یعنی یک لایه نقطه ای شامل: مدارس موجود که باید
روى اين لايه فاصله يابى انجام دهیم:
عصنا نطونعتاه ب ومصعاون + Spatial Analyst
حالا لایه رستری بدست آمده را به صورت زیر 1601895187 می کنیم:
( از لحاظ تتوریکی هر چه مکان جدید از مدارس موجود دورتر باشد مکان بهینه می
Gath
صفحه 8:
Old value
فاصله از مدارس موجود
50-0
100-50
200-100
300-200
400-300
500-400
600-500
800-700
900-800
<900
New value
مس | نو تن | صا م |[ ه | دا مو| ص
=
صفحه 9:
فاصله از مراک خدماتى
لایه خدماتی به صورت نقطه ای است. مراحل فاصله پاپی از مدارس را بای
این لایه نیز انجام میدهیم.
از لحاظ تئوریکی هر چه فاصله به ممراکنر خدماتی نزدیکتر باشد مکان بهینه
تر است.٩
صفحه 10:
Old value
50-0
100-50
200-100
300-200
400-300
500-400
600-500
800-700
900-800
<900
New value
10
9
8
7
6
5
4
3
5
صفحه 11:
برای کاربری اراضی جدول زیر را به صورت مرجع در نظر می گیریم
اراضی کشاورزی 1
شبكه حمل و نقل و راههای ارتباطی °
اراضی Ab 5
اراضی مسکونی ۳
اراضی جنگلی 0
اراضی آبی از مدل سازى حذف مى شود
اراضی مرطوب یا 1800 ۲۷۵1 از مدل سازی حذف می شود
صفحه 12:
جدول اطلاعاتی لایه کاریری اراضی را باز کرده و ارزش کاریریهای موجود را یادداشت می کنیم.
اين لايه بايد 116013551437 شود.
Spatial Analyst — Reclassify
در پنجره باز شده با توجه به ارزشهایی که یادداشت کرده ایم می توانیم بنهمیم که هر کدام مربوط به جه
نوع كاربرى است و با توجه به آن ارزش مورد نظرمان را در ۷۵1116 018[ وارد می کنیم.
eo Delete Entries 5 براى حذف اراضى آبي و مرطوب روى هم كدام كليك كررده؛
زنیم. در پایان کنار گزینه زیر تیک مى زنيم.
Change missing values to No Data
با این انتخاب به گرینه های حذف شده ارزش 1228 ۱0[ می دهیم.
صفحه 13:
بعد از آماده ردن لایه ها آنها را با هم ترکیب می کنیم. براى اين كار از دو روش مى
توانیم استفاده می کنیم:
Cell Statistics
Raster Calculation
در 5688156105 0611) از 511110 استفاده بى كنيم.
در نقشه به دست آمده بیشترین ارزش مربوط به مناسبترين مكانها و كمترين ارزشها
ممربوط به نامناسبترين مكانها مى باشد.
صفحه 14:
همین عملیات را از طریق 081012110۳ 11856۳ می توان انجام داد.
در ينجره 0216111311010) “1135161 در بخش 18176۳ لایه های موجود در
جدول محتویات نشان داده می شود.با استفاده از لایه های مورد نظس فرمول را می
نویسیم.
wet Le]t Le ]t Led
کلید ۴۷۵111816 را می زنیم.
اين نقشه درجايى ذخيره نشدهدروی نام نقشه در جدول محتویات کلیک راست می کنیم و با
acs Map permanent 15 در محل مورد نظر ذخیره می کنیم.
همانطور که گنته شد در مدل سازی از لایه رسترری استفاده می شود.
صفحه 15:
ating aay حم
ات مسر
|
:2
سس |
مهو وا مور و ولو ۳
2
اه ها
۵ وج و و ۳«
ا ۳-۱
صفحه 16:
meen
he EY Dat Secon Inde ck oh
bees foo 3 | میس | 6ه اق تج ۵ و وه
و lee ۱۰۱۵-۰۲۳۳۵ -ست
@| ۱
| 8 ۵888 ۱۱ هه ها
Qe
aa
22 Sat On
و eo
5 1
ی
١
Ss
Ra
اط
صفحه 17:
| Gm tow on يط Do صين ۱
95 ۵ ۰ aa 8 ا
tee ای را
6 2 و ۶ ۲
صفحه 18:
نویر
Bra Sat,
ety
5
8
=
۰
۰
م
7
صفحه 19:
fe EE ow Iwan Scan Ts ww Hoe
هو 3 هسوسو ها ها کج هه و هه
fic [> [P= ۰۰۳ 2 5
© كه كن ١ه 82 3 tare [enon | - سم
| 557 8 ه هات دن [in ۱ 8 لم
ease f= 3 اعد
o- A
3*0
3
صفحه 20:
1% 68: Yor Bn secon BIS
<ه ذ ١ه هع مه -
rece eae
arte seer
tants,
Erase,
5 rn Ae Oe ake
صفحه 21:
مه مها | ج یی 0 0 قن 2
صفحه 22:
Be EMC Yow eat Secon Bs Bh Hp
Dees) Sexes]
هه 7
- 1
۳۳۵-11۳ ftom سس
rere jee a
2 eae تسم used
1 tv متسه جوز Ls
صفحه 23:
you Desh Secon J wa BD جع جع
28 2 اس | مس هک و
rk a
سه 3 مسي ممع
اا 9
سر ی 20
اس نز
ده الس
yj ا wae
ont
۵ وج و و ود
ال ۳ ۳ فلگ
fw Ae ee
۵۰ 51۱ هه ۵
امصيم ممه هد
۳
صفحه 24:
| 6 Low Be سود مه ایو
eG S|) Sex - 7
2 BNE | Sprains = | Las [anon
مود
eo
مسيم مد
۳
صفحه 25:
rece ate
safes toe
نویر
Bra Sat,
ety
eae
—sifitsl ew Av O+ ee ee
صفحه 26:
ا
اه ]= [rier سس
——
oS _—_
۳ سدیسه ۲
اس |
6 2 و ۶ ۲
صفحه 27:
Yow Jean Secon Sous ws جع جع
er سا دوع |۲۶۵۱ ۵۰۳۵۱۳۳ ۱۵ ]هد اد
۶ ۲ 5 8 مه ه = 8 8 | > Took
itor > = I 1
هه ]سا | = Davis
7a
Q
5
e
۳
ei
cea soe
sn
8a
i Si sl ep u Ae Oe ade ae
صفحه 28:
[7
۵ عد 6 - - <ه ۵ ۱ ۵۱ هه © 16 | ost > | سينا Svan
eal 1 ne
mete.
Fstewsid ome Stun ian
همم ماود ۳
صفحه 29:
eS you Desh Secon Jo wa SD
NP | sendin = | tae foie 3 #8 ی
Bal? ۳1
[aw 3] فا
اس هه
<< © نت 5 ههد
8 ۵ ۲
3
م۵ ۵ 92۷ 1 21۳ 5
asia = |e [een
feiss aera
هه Beaton
و
صفحه 30:
7[
3 اس | دس امک وه << اه هه 2
ao 03 a" See OBA? 0
2 2 I 1
gion > [Gel اک طخ ©
= tare
BIE
*ف ۵ ۵۰ ۶9 9 2 21۳۳
صفحه 31:
0 ۳
oo مج و دوع و
صفحه 32:
تا BG tae Sakon ok Whe
و 3 س | we | adie ها و دم هن ۵و هه
مهو وه و 8 و
5 3 21| 21
وکام ده دهد ماس | -مسمو
وم
Tiel she
aD eee
0
سود میج ی
tar sen ی هد
ی هت
و
۱
صفحه 33:
9 EO: UN WF SEEN ow a
اه ههد ea ت۳۳ Fe | spate | ta [ae
ne
— <<
Fstewsid ome Stun ian
ی
صفحه 34:
6 285 ا [ain ab
ey |g
0
rk a 0
ی
ies sass ica
Beaton هد
fhe eet Cwipdranee [Fanatic
وج و و و
مر ۵ ۰ 9 9۶ 2 ۳۳
صفحه 35:
oes بل 28ج
Jae مسا سس و هامر ۳ج سس هن ۵و 8
۲ ۵ 8 03 asl 2 7
asia = | one [sere] J
2S ie
"Bl sae
e
wee تاد
۲ 294
nowy RO A
21۳۳ 2 9 ۶9 ۵ ۵
صفحه 36:
Yow Tek Sedu Tas ww Hop
سس اه ری دص اه
وه و
2 ی
=I | ارك 1 یمه
BRO ESS |@ ماس | -مسمو
a
ا و
سس و
وه موه
صفحه 37:
aga
۳۰۲ ۵۳ ۵ ee
صفحه 38:
رها[ نم
faim 3] اد
ی (Wane =
ون و و و«
صفحه 39:
رها[ نم
rk a
5
8
۰
۰
°
م
7
صفحه 40:
you Desh Secon J wa BD جع جع
اه اد ماس سس امه دس ۰ ۰ ۵ 288۵
5
8
«
>
۰
°
م
1
1 Changing vin ts
لاا سا نس
صفحه 41:
ees بل 28ج
alle) a) sates et 52 ۵ ۳ 2۱۱۳۰۲ ۳
قل يا
wre Ae Or ee نت
صفحه 42:
7 1
أ تس - سس ماک هو دم هت ۵ هو
tei [es] ili = WOT =f OM — >
ل سس
atc ear
aor u As orate ee
صفحه 43:
نم ها | سوه |32۵9 6۱۱۰۰۱۳ ۵ ۵ 9 2 |
8] 7۳ 1۲۳۱۳2۰ ۲۱۲۲۳۲۲۴8۵8۵ 8 ۵۴ ک
sat 5
Oui Fa
صفحه 44:
هب
| عن و8 Low Be secon سود یه Em
۵ ۶ ۵ 6۱ م هت - 5
@ ole |
موو
صفحه 45:
Bex[eo(e|rerr هعد 6 | seta - | عن Pe Jee
Se
مس مس مهم lp
ار رسد Bullen حضف
-*ت -ه ۵ ۵ ۷ ۶ 9 2 1۳
ط وا
صفحه 46:
Uo Jean Secon os wa BD و
NP ssi be fae 2 5 ته هر 2 BOE < ها نة ١[ت 8 2 6
2 iene
Slits] peu Ay Or > مد