مدل INK INK model
اسلاید 1: مدل INKINK model
اسلاید 2: عنوانمدل INKنوعمدلمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / اجرا / بازنگری موضوعاستراتژیسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: موسسه کیفیت هلندی بخاطر مدل مدیریت توسعه داده شده شناخته میشود و به اصطلاح مدل INK نامیده شده است. چشم انداز و ایده مرکزی بر هدفی مستمر در تعادل با ذینفعان داخلی ،نتایج و تلاش برای بهره مندی از عملکرد در نظر گرفته شده تمرکز دارد. جهت دستیابی به این، 9 عنصر که مدیریت، تثبیت و استاندارد شده توسط بکارگیری چرخه دمینگ موافق با پویایی سازمان می باشد، فرمول بندی گردیده است. مدل INK مدل مدیریتی بوده که بطور گسترده استفاده شده و بعنوان ابزار کنترلی و خودارزیابی در نظر گرفته شده است.اکثر این خودارزیابی ها توسط حسابرسان های بیرونی و دارای گواهینامه انجام می پذیرد بطوری که دیدگاه مستقل از سازمان بدست آمده است. 10 حوزه تمرکز مدل INkمدل INK از ده حوزه تمرکز یعنی پنج حوزه سازمانی، چهار حوزه نتیجه و یک حوزه برای بهبود مستمر استفاده می کند که تعیین کننده برای موفقیت یک سازمان هستند. حوزه های سازمان به طور عمده در مورد اینست که چگونه سازمان باید سازماندهی شود. حوزه های نتیجه، اهداف و عملکردی هستند که با سازمان در ارتباط می باشد. ناحیه تمرکز نهایی در مورد توانایی خود یادگیری سازمان است. رهبری : در مدل INK رهبری در مورد نگرش و رفتار تمام افراد داخل سازمان می باشد، کسانی که مسئولیت هدایت داشته و این شامل همه کارگردانان،مدیران، رهبران تیم و غیره میشود. آنها باید نیرویی الهام بخش و محرک در پس بهبود مستمر سازمان باشند. ماموریت، چشم انداز و تعریف از نقاط قوت و دلیل وجودی سازمان در این حوزه تمرکز گنجانده شده است. مدیریت کارکنان : مدیریت کارکنان در مورد استفاده بطور کامل از پتانسیل دانش و تخصص در داخل سازمان بوده به طوری که آنها می توانند بر بهبود مستمر بهترین نحو ممکن کار کنند. علاوه بر شناخت، قدردانی و احترام بلکه همچنین در مورد کمک به افراد با توسعه شخصی و استفاده بهینه از صلاحیتهای خودشان نیز می باشد.
اسلاید 4: استراتژی و سیاست : ناحیه تمرکز استراتژی و سیاست نشاندهنده راهی است که در آن سازمان، ماموریت و چشم انداز خود را به اهداف برای همه مردم که بخشی از سازمان هستند، ترجمه می کند. ماموریت سازمان چه معنایی برای من بعنوان یک فرد دارد و معنای آن برای دپارتمان چیست؟ اهداف مجموعه چه هستند و چگونه می خواهند آنها را به دست آورند؟ این ناحیه بر روی اینکه چگونه سازمان می تواند سازمانی عالی از طریق بهبود مستمر گردد، تمرکز دارد. ارتباطات ناحیه تمرکز مهمی در این جا می باشد. مدیریت منابع : این بخش در این مورد است که منابع (مالی، مواد، اطلاعات، ساختمان ها، و غیره) چگونه در داخل سازمان بکار گرفته میشوند. علاوه بر منابع، در نظر گرفتن راه های همکاری با تامین کنندگان و شرکای برای افزایش ارزش افزوده در زنجیره نیز در اینجا مهم است.مدیریت فرآیند : مدیریت فرایند در مورد اینست که سازمان (از استراتژی و سیاست) چگونه طرحها، مدیریت، بهبود و یا نوآوری فرآیندهای آن را شناسایی می کند. تمایزی بین فرایندهای مدیریتی، حمایتی و اولیه ایجاد شده است. اثربخشی فرایند براساس ارزیابی ها با مشتریان داخلی و خارجی اندازه گیری گشته است. کارمندان : این ناحیه در مورد در مورد نظرات و تجارب کارکنان تمرکز دارد. آیا کارکنان از سازمان راضی هستند؟ این نقطه کانونی مهمی است زیرا کارمندان ناراضی باعث بوجود آمدن مشتریان ناراضی میشوند. چه چیزی باعث ایجاد/ نگه داشتن شادی در بین کارکنان میشود؟مشتریان و شرکا : ارزش گذاری توسط مشتریان، شرکا و تامین کنندگان عوامل کلیدی در این بخش در مورد موفقیت خدماتی است که توسط سازمان ارائه شده است. نقشهای متناوب و همچنین همکاری طولانی مدت و فشرده را می توان در این حوزه متمایز نمود. آیا مشتری راضی شده با نتیجه نهایی به ما تحویل داده شده و آیا مشتریان نیز با راهی که در آن نتیجه نهایی برقرار شده، راضی گشته اند؟ لازم به ذکر است که این می تواند برای سازمان های مختلف به میزان کمتر یا بیشتری باشد. چه چیزی باعث ایجاد/ نگه داشتن شادی در بین مشتری میشود؟
اسلاید 5: جامعه : این ناحیه تمرکزی چیزی در مورد موقعیت سازمان در جامعه می گوید. مسئولیت اجتماعی کارآفرینی جیزی در مورد مسائلی از قبیل محیط زیست، جامعه و تحولات در این مناطق می گوید. این ها عناصر کلیدی در این ناحیه تمرکز می باشند. سازمان چه کاری باید برای جامعه انجام دهد و این موضوع چگونه توسط جامعه درک میشود؟ (بازیافت، مراکز نگهداری از کودکان نمونه هایی از این دست می باشند) . ازاینرو دخالت فعال در جامعه در این حوزه مهم می باشد.هیئت اجرایی و سرمایه داران : تداوم یک سازمان تا حد زیادی توسط هیئت اجرایی و سرمایه گذاران آن تعیین میشود. این ناحیه تمرکز بطور عمده در مورد نتایج مالی و همچنین عملیاتی که قرار است در راستای اهداف استراتژیک، بازده مورد انتظار و هر پیشبردی در موقعیت بازار می باشد، صحبت میکند. سازمان باید از خود بپرسد که تا چه حد قادر به دستیابی به اهداف (مالی و عملیاتی) می باشد. سازمان تا چه حدی انتظارات ذینفعان مالی را برآورده کرده است؟ الگوبرداری، مقایسه نتایج با شرکت های دیگر، ابزاری مورد علاقه در اینجا است.بهبود مستمر و نوآوری : این ناحیه تمرکز بهبود و نوآوری مستمر در مورد وضعیت سازمان می باشد. انعکاس، اتخاذ اطلاعات، نوآوری و توسعه های جدید، موضوعات اصلی در این ناحیه تمرکز است. 5 مشخصه بنیادی مدل INK یک مدل مدیریت عملی است که مبتنی بر ساختار و فرهنگ سازمان های اروپایی موفق می باشد. مدل INK دارای 5 مشخصه بنیادی بوده که عبارتند از :•رهبری الهام بخش – رهبری که در سراسر سازمان از بالا به پایین، مشتق شده توسط چشم انداز، جاه طلبی های واقع بینانه و تعهد است.•ساخت براساس اعتماد – همه می دانند چه سهمی برای رسیدن به یک نتیجه کلی خوب دارند. •همکاری – باهمدیگر ما قویتر هستیم و بنابراین میتوانیم بیشتر بدست آوریم. احترام برای همدیگر و مسئولیت اشتراک گذاشته شده، جهت دستیابی به موفقیت کمک می کند. •نتیجه محور – افراد با مسئولیت مدیریتی بر نتایج و تعادل ارزیابی از ذینفعان تمرکز دارند.•بهبود مستمر و نوآوری - توجه و زمان برای بهبود و بازنگری بر عملکرد خود در حالت بحرانی، لازم می باشد. روندها و انحرافات استثنایی تحلیل شده و توسط بهبود پایدار مورد خطاب قرار می گیرد.
اسلاید 6: ابزارهای مرتبطمدل بهبود تطبیقی Benchmarkingچرخه دمینگ Deming PDSA Cycleمزایااین مدل باعث بهبود بهبود مستمر، شناسایی نقاط بالقوه برای بهبود، خودارزیابی و کنترل می گردد که از مهمترین مزایای آن می باشد. کاربردهاابزار مدیریتی INK بلوغ سازمان را تعیین و نقاط قابل بهبود را شناسایی می کند. مدلINK کمک می کند سازمانها پتانسیلهای بهبودی را شناسایی نمایند. معایب
اسلاید 7: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 8: برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.