صفحه 1:
مدیریت تیم های مجازی
کار مبتنی بر همکاری
Working Collaboratively
صفحه 2:
چارچوبی Gly آماده سازی اعضای تیم مجازی
(ادامه)
صفحه 3:
اصل (۳): توسعه و بهبود مستمر نظام اشترا کت دانش و
مدیریت کار مشتر AST
نکات مهم:
- وابستگی استحکام سازمان ها به قابلیت آنها در بکارگیری و مدیریت دانش
- لزوم تجهیز تیم مجازی به فرآیندهای مدیریت دانش و طراحی آنها بر این
- به اشتراک گذاری دانش
* تمرکز هر تیم مجازی بر روی موضوع به اشتراک گذاری دانش
دانش, تجربه. نوآوری و خلاقیت به عنوان ارزشمندترین منابع هر سازمان و هر تیم
برای ایجاد. به اشتراک گذاری و استفاده از دانش
* به هدر رفتن منابع موجود در تیم. از جمله توانمندی رهبری جمعی در صورت
عدم وجود اعتماد ما بین اعضای تیم
صفحه 4:
اصل (۳): توسعه و بهبود مستمر نظام اشترا کت دانش و
مدیریت کار مشتر AST
- تاثیر میزان تجربه در ایجاد اعتماد به نفس در اعضای تیم
< سطوح مختلف تجربه در اعضای تیم:
* سطح صفر: کاملا بی اطلاع و بی تجربه
* سطح يك: تازه كار و آماتور
* سطح دو: آگاه ولی فاقد مهارت و تجربه اجرایی
* سطح سه: دارای آگاهی عمیق تر و تجربه متوسط
* سطح چهار: دارای تجربه و قابل اعتماد
* سطح پنچ: متخصص در یک زمینه مشخص
* سطح شش: پیشرو در موضوع خاصی از دانش
* سطح هفت: متخصص کلاس بین المللی
7 بطور معمول اعضای هر تیم در یک زمینه دارای مهارت و تجربه و در سایر
زمینه ها دارای دانش قابل توجهی در زمینه های دیگر خواهند بود.
صفحه 5:
اصل (۳
زان
): توسعه و بهبود مستمر نظام اشتراک دانش و
مدیریت کار مشتر AST
از به دارا بودن تخصص و تجربه کافی در یک زمینه خاص توسط رهبر
تیم hy + هماهنگ نمودن دانش و تجربه اعضای تیم در راستای اهداف و
* مشکل بودن مشاهده از راه دور مثالها و مدلهای مورد استفاده برای مدیریت دانش
صفحه 6:
اصل (۳): توسعه و بهبود مستمر نظام اشترا کت دانش و
مدیریت کار مشت رکش
* اجزای مدیریت دانش:
- ایجاد دانش ضمنی برای جوامع مختلف
- تبدیل دانش ضمتی به صریح
- ایجاد زیرساخت های لازم برای دسترسی بالاتر به دانش
صفحه 7:
fol (4): تعریف نقش های جدید برای رهبران تیم
مجازی
رهبران به طور سنتی به پیروان خود فرمان داده و آنان را
کنترل می نمایند.
* شیوه سنتی رهبری» در تیم های مجازی فاقد کارایی است.
* رهبران در تیم های مجازی:
> دارای رویکرد «شانه - شانه» به نسبت پیروان خود می باشند.
- دارای تعامل و ارتباط دو طرفه با پیروان خود می باشند.
7 در تصمیم گیری ها به صورت جمعی عمل می نمایند.
* رهبری در تیم های مجازی صرفا یک موقعیت سازمانی نبوده
بلکه نوعی فرآیند سیستمی است.
صفحه 8:
fol (4): تعریف نقش های جدید برای رهبران تیم
مجازی
* ساختارهای رهبری مورد استفاده در تیم های مجازی:
7 بکارگیری یک رهبر ثابت و داتمی
7 واگذاری رهبری تیم به صورت چرخشی
7 استفاده از نظام رهبران متمرکز بر کارهای اختصاصی تیم
رهبر نمودن هماهنگ کننده ها یا تسهیل کننده ها
pre — بکارگیری رهبر و استفاده از نظام خود رهبری
صفحه 9:
صفحه 10:
اصل (۵): هماهنگک سازی و حمایت از نظام پشتیبلنی
کننده تیم مجازی
نظام پشتیبانی هر تیم. تامین کننده زیرساخت های سخت و
نرم برای دستیابی هر تیم به حداکثر کارایی
* لزوم توجه مدیران به ایجاد هماهنگی بین نیازهای تیمی و
کارکردهای نظام پشتیبانی تیم
* رهبری در هر تیم اصلی ترین عنصر نظام پشتیبانی کننده تیم
7 تاثیر گذار بر روی کلیه مجریان و مدیران تیم
- تاثیرگذار بر روی رهبران و اعضای رسمی تیم
صفحه 11:
اصل (۵): هماهنگ سازی و حمایت از نظام پشتیبنی
کننده تیم مجازی
امکان بهره گیری از مجموعه ای از الگوهای ساختار تیمی
متناسب با کار و ماموریت مورد نظر
- استفاده از تیم موقت مجازی برای انجام کار اورژانسی هنکامی که
متخصضین مربوطه در یک پهنه جفراقیایی پراکنده باشتد.
- استفاده از تیم دائم دارای یک عملکرد مشخص برای طراحی یک
قطعه الکترونیکی در یک محصول جدید
بخش مهمی از محدوده عمل هر نظام پشتیبانی تیمی, تامين
ابزار و محیط انجام کار تیمی است.
7 در تیم های مجازی, ابزار و محیط انجام کار مشتمل بر سخت افزار و
نرم افزار مربوطه می باشد.
صفحه 12:
اصل (۵): هماهنگ سازی و حمایت از نظام پشتیبنی
کننده تیم مجازی
در نظام های تیمی- اصل تغییر ثابت ولی مصادیق تغییر و اعمال آن مبتنی
بر شرلیط و بر اساس تصميم مدير تيم
- اضافه یا حذف نمودن اعضای تیم مصداق بارز تفییر در تیم
- لزوم ایجاد آمادگی های اولیه در مدیران تصمیم گیر برای تغییر
عدم تجانس و شباهت نحوه پشتیبانی تیم در شرایط بکارگیری ابزارها و
محیط های نامتجانس توسط اعضای تیم
- تاثير بسيار زياد نحوه مدیریت عدم تجانس در افزایش يا کاهش کارایی تیمی
چالش های اصلی در خصوص نظام های پشتیبانی تیمی
- نظام پشتیبانی تیمی در یک سازمان باید چه شرایطی داشته باشد؟
- نظام پشتیبانی تیمی چگونه موجب افزايش هماهنگی خواهد شد؟
- نظام پشتیبانی تیمی چگونه موجب کاهش هماهنگی خواهد شد؟
صفحه 13:
اصول طراحی تیم های مجازی موفق
صفحه 14:
اصول طراحی تیم های مجازی موفق
ایجاد چالش های جدید در سازمان در اثر بکارگیری تیم ها و
همکاری های مجازی
افزایش کمیت و کارایی همکاری های سازمانی در اثر استفاده از تیم
های مجازی
پیشنیازهای حمایت از کار جمعی و مشترک:
7 طراحی خوب
- دارا بودن دید شفاف و هدف گذاری صحیح
- محدود نمودن حیطه کاری
7 تفاهم و توافق شفاف در خصوص نحوه انجام کار
صفحه 15:
اصول طراحی تیم های مجازی موفق
* عوامل افزایش احتمال موفقیت همکاری های مجازی
7 مشخص بودن نتایج و تبعات عدم همکاری در سازمان
— اهمیت داشتن موفقیت سانمان برای تک تک اعضاء
7 وابستگی شدید نتایج و اهداف به همکاری بین کارکنان
- چالش بر انگیز بودن شرایط و اوضاع کاری برای برانگیختن قدرت
خلاقیت و افزایش کارایی در کارکنان
7 انتخاب رهبران خاص برای مدیریت نمودن اوضاع در خلال انجام
همکاری
صفحه 16:
اصول طراحی تیم های مجازی موفق
* الزامات دستیابی به همکاری موفق مجازی:
7 وجود همکاری درون سازمانی جهت رقابت برون سازمانی
- وجود تعامل بین کارکنان جهت شکستن محدودیت ها
7 ایجاد حس اعتماد. یادگیری و شفافیت در تیم
— تقویت و ایجاد حس لازم بر مبنای شعار «ما با هم موفق خواهیم
شد»
* عدم وجود همکاری کافی در سازمان های با بافت و دید سنتی