صفحه 1:
صفحه 2:
3
مدیرت آموزشی ونقش آن به عنوان .رس
تربیت کننده مربیان ومعلمان
تهیه کنندهبایمان مظفری
ae jul
صفحه 3:
صفحه 4:
مدیریت آموزشی و نقش آن بعنوان تربیتم
مدیریت مدرسه ابتدایی به صورت روز افزونی در جهت:
مشترک معلمان در اجرای برنامه های اموزش و يرورش,روا
پیشرفته تدریس در کلاس خود وهمچنین تصمیمات اجرایی که در ج
پیشرفت تعلیم وتربیت ومرابقت کودکان دانش آموز اتخاذ می گردند
توسعه پیدا می کند.
اين موفقیت در اثر توسعه حرکتی است که در مدیریت مدارس ابتدایی
در ابعاد بزرگتری در جهان شروع شده است و حاصل کارهایی است
که در کتاب سبز تعلیم وتربیت مدارس امده است .
صفحه 5:
برای اینکه دانش آموزان فعلیت های مثبت داشته وبان
با مسائل برخورد نمایند.معلمان باید با روش جمعی
به عهده می گیرند راه چنین موفقیت فعالی را برا؟
: pares
همه معلمان باید در اداره امور مدرسه مشارکت نمایند از <
مزایا و موقعیت شغلی و هر یک از معلمان علاوه بر داشتن وه
معلمی در مدرسه باید وظایفی را نیز در کار اداره مدرسه به عهده
داشته باشند.اين مسئولیت ها عبارتند از:
* مشاوره و همکاری با کارکنان مدرسه وسایر معلمان
* کمک به 13۳60۳ ای معلمان وگزینش معمان و...
* ایجاد هماهنگی در کار سایر معلمان
* مشارکت در تجدید نظرواداره ی امور مربوط به برنامه های
آموزش و پرورش
صفحه 6:
مدیران نیز در SSMS iS lala) cul
- معرفی مدرسه بعنوان مدرسه خوب به مسئو
تنظیم هدفها و مقاصد مدرسه,تصمیم گیری,سازمائاهی و
برنابه های کمن
- نجدید نظر در سازمان مدرسه و ارزیابی استانداردهای اموزشش th
آساتهیه و تنظیم اطلاعات درباره ی کاروفعالیت های اجرایی کارکنان تازه
استخدام شده,
آسا راهنمایی و مشارکت در برنامه های مربوط به آموزش ضمن خدمت در
جهت بالا بردن سطح کارایی.
سا اطمینان از اينکه کلیه کارکنان به آموزش های مورد نیاز خود دسترسی
بيدا می کنند.
صفحه 7:
دراکردو وظیفه خاص را برای مدیریت در مدرسه اب
)مدیر وظیفه دارد یک واقعیت کلی را در نظر +
مجموع اجزای تشکیل دهنده ی خود بزرگتر است. 11١
)ایجاد هماهنگی در تصمیم گیری ها و براورد نيازها در .
موسسة
موركان,هال ومك كى براى مدير مدرسه جهار وظيفه بيان
|))وظيفه ى فنى و حرفه اى در زمينه كار اصلى مدرسه
©) وظيفه ى اجرايى مدير در زمينه اداره امور ادارى مدرسه و
كسترش تعداد كاركنان
©)وظيفه ايجاد روابط انسانى
<6)وظيفه ايجاد روابط بين مدرسه و ساير سازمان هاى اجتماعى
صفحه 8:
به طور کلی یک مدیر مدرسه باید در انجام وظایف مد
برقرار نماید.زیرا گرایش بیشتر مدير به يكى از
انجام وظیفه های دیگرکل کار مدیریت مدرسه را با
سازد.
واترز با معرفی مدیر جدید در مدرسه یادا وری می BS
S| بط ورت روا می کردد. که اد
موضوع اصل برنامه ریزی را در دراز مدت را مورد غفلت
قرار می دهد.
مدیر و معلمانی که در مدرسه ارشدیت دارند باید کار خود را به نحو
احسن انجام دهند و بین خواسته های اموزش وپرورش و امکانات
محدودی که در کوتاه مدت در اختیار دارند تعادل و هماهنگی ایجاد
صفحه 9:
چه چیز باید در مدرسه ابتدایی ادارده ش
نظرات دی
به وجود آوردن جو
مناسب کار
تامین استاندارد های
رفتاری واجرایی
برقراری ارتباطات
نظرات
ویتاکر
انجام دادن
مسئولیتها
برنامه ریزی
سازمان دهی
مطالعه منابع
تصمیم گیری
تماس با مردم
نظرات مورگان
Bina
اداره امور اداری
ايج ارتباط انسانی
ایجاد ارتباطات خارجی
نوآوری در گار
اصلاح كردن امور
صفحه 10:
مهارتهای مدیریت و نقش معلم در مدرسه ابتدایی
سوال دیگری که در هر مدرسه ابتدایی و مراکز
دارد اين است كه جه جيز بايد در مدرسه اداره شود؟
توان نظرات متعددى را بررسى كرد.
ويتاكر در ارتباط با اين سوال موارد زير را براى معلمان
قرار ميدهد كه اين موارد عبارت اند از:
الاقبول و اعمال مسئولیت در آذاره ی مدرسه.
آسابرنامه ریزی درسی,
آساسازماندهی تیر و های انسانی در مدرسه و توزیع امکانات ومنابع.
لاايجاد ترتيبات مقتضى براى ارتباطات و تصميم گیریها.
لاملاقات با مردم در ارتباط با امور مدرسه.
صفحه 11:
مورگان تاکید دارد که اين مهارت ها برای هر معلمی کهادا
ابتدایی را به عهده دارد یک شروع و آغاز حرکت
مهارتی تعریف شده برای مدیر دبستان به حساب نمی آید,
به هر صورت قبول مسئولیت در اداره مدرسه ابتدایی کار اساید
حساب می آید.
در ارتباط با شغل مدیریت و پیشرفت حرفه ای معلمان توجه به "
موضوع جو کاری در مدرسه در اولویت اول قرار میگیرد و اولویت
دوم برنامه ریزی درسی مدرسه است که اهمیت مدرسه را در آموزش
وپروش نشان می دهد و در اولویت سوم موضوع رفتار های استاندارد
و تعریف شده ای است که از کارکنان و معلمان و دانش آموزان انتظار
مى رود و بايد اين رفتارها در اثر ترتيباتى كه مدير دراداره ى امور
مدرسه مى دهد مورد توجه قرار كيرند.
صفحه 12:
مدیر مدرسه باید موقعیت را برای فعال تر یافتن ام a
در امور مدرسه فراهم آورد. به عبارت دیگر مدين
دارد تا موقعیت های مناسب کاری را برای کار
چگونه مدرسه بهتر اداره می شود؟
هنری فایول در زمینه اداره مدرسه مواردی را اشاره مب
موارد عبارت اند از:پیش بینی-برنامه ریزی-سازماندهی-فرماللهی-
مات ی و کت
گیدلیک و یورویک نیز به موارد زیر اشاره می کنند:
برنامه ریزی-سازماندهی-به کار گماردن-هدایت کردن-هماهنگ کردن-
گزارش دادن و بودجه بندی,
دراکر به نظر او مدیریت در موقعیت های مختلف بیشتر از توانایی
کسب مهارت ها به افراد بستگی دارد و اشاره میکند که مدیر با سواد
معمولا در هر زمینه ای میتواند مدیر موفقی باشد.
صفحه 13:
در گزارش بازرسان مدارس ابتدایی در کشور تن
چشم می خورند.
* در هر مدرسه ابتدایی باید یک نفر به عنوان
های زبان آموزی همکاری نماید.
* دربیش از 9/4از کلاس های مدارس ابتدایی,معلمانی
از دروس ابتدايى متخصص هستند تدريس مى كنند. 3
* هماهنك كننده بايد بتواند طرح هاى مناسب براى كار و مشاوره ب
ساير همكاران و مدير تهيه و ارائه نمايد.
كليه معلمان مدرسه ابتدايى بايد نقش دو كانه اى به شرح زير داشته
باشند.
[- مستولیت در اقبال سیاست کلی مدرسه و در ارتباط با برنامه کار
كلاس خويش.
[- نقش راهتما و مشاور در برخی از جنبه های برنامه های اجرایی
مدرسه
صفحه 14:
در مجله معلمان خوب پیشنهاد شده است معلمانی که
نیز در مدرسه دارند باید در دستیابی به هدف های
امور مربوط به فعالیت های جانیی در مدرسه فعال باشند
ریزی و کمک به سایر همکاران در مدرسه در جهت
کوتاهی نکنند.
هفت مهارت مهم معلم مدریبه ی ابتذایی به شرح زیر میباشد.
تجزیه و تحلیل كردن -برنامه ريزى كردن -سازمان دادن-هدایت
کردن-کنترل کردن-هماهنگی و ارزشیابی,
بیشتر این فعالیت ها بر عهده مدیر مدرسه می باشد البته کار مدیر
مدرسه بیشتر در هدایت و کنترل کردن مبتنی بر گفت و شنود با
کارکنان می باشد.
صفحه 15:
نتیجه ی تحقیقات و مشاهدات در مدارس ابتدایی نشان می دهد که کار
گروهی موثر ترین وسیله مدیریت در یک مدرسه ابتدایی است در
چنین جو کاری است که اداره مدرسه با موفقیت همراه خواهد شد.
صفحه 16: