صفحه 1:
صفحه 2:
مدیریت استراتژیک پیشرفته
نگارنده:
کارشناسی ارشد
مدیریت بازرگانی
شماره دانشجویی:
استادمربوطه:
صفحه 3:
صفحه 4:
شدت رقلبت دریک صنعت را نمی توان تصادف دانست. بلکه رقلبت دریک صنعت
ريشه در ساختار اقتصادى آن دارد و فراتر از عملكرد رقابتى موجود مى باشد.
ماهيت رقابتى در يك صنعت بستكى به ينج عامل اساسى رقابتى دارد:
2 رقباى موجود درصنعت
2 رقباى بالقوه
> خريداران
> تأمين كنندكان
۶ محصولات جایگزین 1 ۳ ۱
صفحه 5:
ماهیت تدوین استراتژی عبارت است از مرتبط كردن يك شركت به محيط
اطرافش . اگرچه محیط مربوطه خیلی گسترده است و عوامل اجتماعی.
اقتصادی را شامل می شود. ولی جنبه های کلیدی محیط شرکت» صنعت
و صنایعی است که شرکت در آنها رقابت می کند.
صفحه 6:
دربررسی عوامل خارجی و محیطی, فرصت ها و تهدیدهای پیش روی
شرکت ها شناسایی می شوند تا مدیران بتوانند با تدوین استراتژی های
مناسب از فرصت ها بهره برداری کنند و اثرات عوامل تهدید کننده را
کاهش دهند و یا از آنها پرهیز نمایند.
صفحه 7:
: ویژگیهای بارز اقتصادی صنعت
برای تحلیل صنعت و تعییر نیروهای رقابتی موجوددرصنعت
؛ جذابيت كلى آن بايد موارد:
bob Be oop عوامل و محركهاى ايجاد تغيير درصنعت
را مور ارداد:
موقعیت رقابتی شرکتها درصنعت
اقدامات رقابتی رقبا درصنعت
7 5 عوامل اصلی موفقیت یاشکست رقابتی درصنعت
صفحه 8:
یکی ازمهم ترین شروط برای اثربخشی استراتژی درسازمان. شناخت ویژگی
های مهم و اثرگذار اقتصادی صنعتی است که سازمان ها در آن فعالیت می
کنند.آگاهی آزلین ویژگی ها دریک صنعت . فرصت ها و تهدیداتی که یک
شرکت به منظور ورود به یک صنعت با آن روبروست را مشخص می سازد.
۲۳۲62۱6
صفحه 9:
1
1
3
G
:
3
te
مراحل چرخه حیات صنعت
اندازه بازار و نرخ رشد آن
گستره ی رقابت درصنعت
تعدادرقبا واندازه ی نسبی آنها
گسترش افقی ورواج توسعه فعالیتها
موانع ورود وخروج ازصنعت
ماهیت ومیزان تغییرات تکنولوژیکی
ویژگیهای کالاامشتری
بهره برداری ظرفیتی ونیازهای سرمایه ای
سودآوری صنعتی
آثیرات منحنی تجربه ایادگیری
صفحه 10:
7 تحلیل نیروهای رقا
هدف ازتحلیل نیروهای رقابتی درواقع شناسایی منلبع اصلی نیروهای رقابتی
درصنعت و توان این فشارها می باشد. درواقع ساختن یک موقعیت
بازارمستحکم مبتنی بر برتری رقابتی مستلزم شناسایی وتحلیل درست
نیروهای رقابتی موجود درصنعت می باشد.
ty
صفحه 11:
7
تحليل ينج نيروى رقابتی پورت سودآوری یک صنعت را
براساس پنج منشا رقابتی مشخص میکند.
02-40 140 40۵ ©
قدرت قدرت محصولات رقبای تهدید ورود
كسب وكارهاى
خريداران تامينكنندكان جایگزین موجود
صفحه 12:
رقابت بین رقبای موجود معمولا قدرتمندترین نیروی رقابتی است وشامل
تلاش برای به دست آوردن جایگاهی است که معمولا ازطریق استفاده از
تاکتیک هایی نظیر رقلبت برسرقیمت. مبارزات تبلیفاتی» تلاش برای معرفی
محصول و افزایش خدمات یا ضمائت برای مشتریان صورت میگیرد.
صفحه 13:
رقبای بالقوه درواقع تازه واردها به یک صنعت می باشند. آن ها همراه خود
توانایی ها وظرفیت های جدید تولید و انگیزه برای کسب بازار بیشتر و منابع
قابل توجه می آورند. میزان هدید اين تازه وایدها به توانایی موانع موجود بر
سرراه ورود به صنعت و هم چنین به واکنش رقبای موجود بستگی دارد.
صفحه 14:
تمامی شرکت های موجود دریک صنعت. درسطح گسترده ای با صنایعی که
محصولات جانشین تولید می کنند . دررقابت هستند. محصولات جانشین با
ایجاد سقفی برای قیمت هایی که شرکت ها می توانند با هدف سودآوری برای
محصولات خود بگذارند. بازدهی بالقوه صنعت را محدود می کنند.
۸
صفحه 15:
مين کنندگان می توانند توان چانه زنی خود رابه شرکت های درونی یک
صنعت تحمیل کنند. آن ها معمولا لین کار را ازطریق تهدید به افزليش قیمت
یا کاهش کیفیت کالای خریداری شده و خدمات انجام می دهند .
تأمین کنندگان توانمند می توانند سودآوری صنعتی که قادر به جبران افزایش
هزینه های ایجادشده با قیمت کالاهای خود نیست را از میان ببرند.
Wout. 2
BARGAINING
صفحه 16:
مشتریان با تلاش جهت کاهش قیمت باصنعت رقابت می کنند و همواره سعی
دارند محصولی را دریافت کنند که ازکیفیت بهتری برخوردارباشد و يا خدمات
بیشتری با آن دریافت کنند. آنها شرکتهای رقیب را علیه یکدیگر برمی انگیزند
که سوددهی صنعت را کاهش می دهد.
0
saa
صفحه 17:
استراقزيك ينج نيروى رقابتى يورقر
بنج نيروى رقابتى يورتر بر اين واقعيت تأكيد دارد كه رقلبت فراتر از مبارزه با رقباى موجود
است. هدف از بررسى ينج نيروى رقابتى يورتر ايجاد يك استراتزى است كه از شركت در
مقلبل نیروهای رقابتی, محافظت به عمل آورد و قوانین رقابتی رابه نفع شرکت تغییر دهد
و موقعیت مستحکمی را برای شرکت درعرصه رقلبت بوجود آورد و به ایجاد برتری رقابتی
پایدار کمک نماید.
صفحه 18:
صنایع به صورت بخش بخش و مجزا تغییرنمی کنند چراکه یک صنعت.
سیستمی است که اجزاء آن با هم مرتبطند. بنابرلین پیدايش یک تغيير خاص
درصنعت اغلب باعث ایجاد زنجیره ای از واکنش ها می شود که به بسیاری
تغییرات دیگر می انجامد.
صفحه 19:
تحلیل نیروهای محرک تغییرات صنعتی شامل دو مرحله می باشد:
< شناسایی نیروهای محرک مربوطه
ارزيابى تأثيرى كه خواهند داشت
صفحه 20:
نوآوری درمحصولات وخدمات
نوآوری بازاریابی
اشاعه دانش فنی
تغیبرات هزینه وکارایی
تغييرات نظارقى و سياستهاى دولتى
000 0 rege a
0 ل pre)
ات درحوزه خربداران و جكونكى استفاده از محصولات
نوآوری فرایند/ تغییرتکنولوژیکی
ورود با خروج شرکت های اصلی
جهانى سازی فزاینده ی صنعت
تغمیرات جهت گیری از کالاهای استاندارد به سوی کالاهای
متمایز(یابالعکس)
منافع»نگرش ها و شیوه های زندگی درحال تغیبراجتماعی
صفحه 21:
هدف از ارزیابی موقعیت رقابتی رقباه شرح ماهیت و چگونگی موفقیت تغییرات
احتمالی است که یک رقابت کننده ممکن است در استراتژی خود ایجاد کند.
ارزیابی و تحلیل رقابتی رقبا اهمیتی حباتی و مهم برای مدیران شرکت های
واقع دریک صنعت می باشد.
صفحه 22:
Ree Fn ey er
جدول -۲: ابعاداستراتژیک درتشکیل گروه های استراتژیک
تخصص یافتگی شناساندن علامت تجاری تلاش برای معرفی محصول
كزينش كانال توزيع كيفيت محصول پیشروبودن درفناوری
ادغام عمودی وضعیت هزینه و خدمات سياست قيمت كذارى و مالى
رابطه باشركت مادر رابطه شركت بادولت فعالیت بين الملل شركت
صفحه 23:
۳-0
گروه استراتژیک یک ابزار تحلیلی است که برای کمک به تحلیل ساختاری
درون صنعت.طراحی شده و چارچوبی مرجع و بینابین بررسی کلی صنعت
وبررسی جداگانه هرکدام ازشر کت ها است. اعضای یک گروه استراتژیک .
رقبای اصلی شرکت درصنعت می باشند و هرگروه موانع و محدودیت های
صفحه 24:
شرکت هایی که در یک گروه استراتژیک قراردرند علاوه بر استراتژی های عمده. از بسیاری ابعاد دیگر مشابه هستند از آن جمله
سوم
مى تتوان به موارد زير أشاره كردة
و قيمت يكسان هستند.
مناطق جغرافيايى يكسانى رابوشش, مى دهند.
تاحدى به طورعمودى ادغام مى شوند.
گستره ی خط تولید آن قابل توجه مى باشد.
برانواع مشابهى ازكانالهاى توزيع تأكيد مى ورزند.
خدمات مشابهى براى خريداران ارايه مى كنند
ازرویکردهای تکنولوژکی یکسانی استفاده می کنند. ©
صفحه 25:
6 عوامل اصلی موفقیت صنعت
Gare cially ll Jake glued یکی از ازلويت فاع مديزان و
استراتژیست های هرسازمان یا شرکت می باشد. زیرا لین عوامل پلیه و اساس
استراتژی شرکت و متضمن تفاوت بین سود و زیان. موفقیت و شکست رقابتی
در صنعت می باشند.
صفحه 26:
هدف از تحلیل صنعت و شرایط رقابتی لن» بررسی وضعیت کلی و ایجاد
نتایجی درباره جذابیت پا عدم جذابیت نسبی صنعت هم به صورت کوتاه مدت
=
و هم به صورت بلند مدت می باشد.
صفحه 27:
برای ارزبابی جذابیت کلی صنعت توجه به نکات و موارد ذیل ضروری است:
” اندازه و حجم بازاردرصنعت را تعیین , و توان بالقوه و پتانسیل رشد بازار را پیش بینی
نماییم.
” تعیین اين موضوع که نیروهای محرک. صنعت را به نحو مطلوب و یا نامطلوب تحت تأثير
قرار می دهند.
۷ شدت مشکلاتی که صنعت با آن مواجه است تعیین کننده جذابیت صنعت است.
۷ میزان ریسک و عدم قطعیت در آینده صنعت می تواند بر تعیین جذابیت صنعت موثرباشد.
۳ تعیین نیروهای رقابتی موجود در صنعت
v
موانع ورود به صنعت و خروج ازصنعت