کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت بر فرآیند حوادث

modiriyat_bar_farayande_havades

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت بر فرآیند حوادث”

مدیریت بر فرآیند حوادث

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: مدیریت بر فرایند حوادثاستاد محترم جناب آقاي منشی زادهزهره غلاميان . بهار 1387

اسلاید 3: فهرست مطالبمقدمهمفهوم مديريت بر فرايند حوادثمؤلفه هاي مديريت بر فرايند حوادثرشد تنوّع خطرات موجود و آیندهخطرات و حوادث مهم مسايل ايمني و بهداشت شغلي

اسلاید 4: فهرست مطالبفاكتورهاي زيان‌آور در محيط كار سوانح و ضرورت ايمني كارآمار مربوط به ايمني كارراهكارهاي شش گانه كاهش خطرات ناشي از كارچالش ‌قابل طرح دررعايت ضوابط بهداشت و ايمني در صنايعتاريخچه ايجاد تشكل يا اتحاديه كارگرينقش تشكل هاي كارگري درتامين ايمني وبهداشتاقدامات كشورهاي غربي و ايران درزمينه بهداشت وايمني‌شغليهمکاری بین بخشینتيجه گيري

اسلاید 5: انسان محور توسعه است و شایسته یک زندگی سالم،مولد و سازگار با طبیعت (اصل یک منشورریو)

اسلاید 6: مقدمه : خدشه و اختلال در سلامتی انسان منجر به اختلال در روند توسعه می شود.1- بیماری باعث آسیبها و ایجاد هزینه های اقتصادی می شود.2- مواهب توسعه برای رفاه و آسایش و کمال (انسان سالم)می تواند مفید باشد و انسان بیمار و آسیب دیده و ذلیل نمیتواند از مواهب توسعه بهره مند شود.بنا به دلایل فوق، سلامتی باید محور تمام برنامه های توسعه اجتماعی‌ باشد و هدف ارتقائ سلامتی انسان در اهداف بخشهای مختلف توسعه اقتصادی از اولویت لازم برخوردار باشد.« جهت گیری برنامه ها در راستای محوریت و ارتقائ سلامت جامعه»جزء 3 از بند 9 بخشنامه بودجه سال 1382

اسلاید 7: مقدمههمچنين‌ يكي از وظايف مديران در كنار توليد كالا يا خدمات به حداقل رساندن حوادث، رعايت مسايل زيست محيطي، توجه به مسئوليتهاي اجتماعي و پرورش منابع انساني است. مديريت بر فرايند حوادث يعني بررسي علل حوادث در حين كار و انجام اقدامات پيشگيرانه است. با مديريت صحيح بر حوادث مي توان روشهايي را به كار بست كه هزينه هاي اقتصادي حوادث را به حداقل ممكن رساند. هزينه هاي مربوط به حوادث و آسيبهاي شغلي به حدي است كه مديريت جدي بر حوادث را طلب مي كند. يكي از مكانيسم هاي مهم مديريت بر فرايند حوادث انجام به موقع معاينات دوره اي است كه نقش پيشگيرانه و درماني دارد.

اسلاید 8: مفهوم مديريت بر فرايند حوادث منظور از مديريت بر فرايند حوادث بررسي علل حوادث و انجام اقدامات پيشگيرانه است. حادثه ناشي از كار واقعه اي است كه درحين انجام كار روي مي دهد و براي ايجاد آن هيچ نوع قصد و يا برنامه ريزي قبلي وجود نداشته است براي بررسي علل حوادث و مديريت بر آن بايستي شاخصهاي مناسبي تدوين شود كه خوشبختانه در اين زمينه شاخصهاي جهاني تحت عنوان ضريب شدت و ضريب تكرارحوادث وجود دارد. اين دو شاخص به عنوان نشانگر و تب گير بيانگر نوع مديريت بر حوادث و علل آن هستند. ضريب تكرارحواد ث عبارت است از تعداد حوادثي كه به ضايعات انساني منجر مي شود در يك مدت معين تقسيم بر جمع ساعات كار درهمان مدت ضرب در 1000000 و ضريب شدت حوادث عبارت است از زمان تلف شده به علت ضايعات انساني تقسيم بر جمع ساعات كار درهمان مدت ضرب در 1000000 است.

اسلاید 9: براي مديريت بر حوادث بايستي علل آن را دسته بندي كرد كه در اين زمينه دو دسته علل مي توان براي حوادث برشمرد: الف: دلايل مستقيم همانند انواع سوختگي، برخورد با مانع، سرخوردن، سقوط از ارتفاع و... ب: دلايل غيرمستقيم همانند مشكلات خانوادگي و شخصي، خستگي مفرط، عدم رضايت شغلي، سروصداي زياد ،آهنگ نامتعادل انجام كاروروابط انساني نامتعادل در محيط كار

اسلاید 10: مفهوم مديريت بر فرايند حوادث در يكي از بررسيهايي درمورد علل بررسي حوادث، ازبين 8779 مورد حادثه علت 6900 موردحادثه بي احتياطي كار بوده، 1100 مورد فقدان اطلاعات درمورد كار با دستگاه و 779 مورد مربوط به وسايل بي حفاظ بوده است مديريت بر دلايل مستقيم و رفع (تعديل) آنها كار زياد مشكلي نيست و كافي است كه برنامه زمانبندي با كنترلهاي لازم اعمال تا اين دسته از دلايل تعديل شود اما آنچه مهم و پيچيده تر است مديريت بر علل غيرمستقيم است كه دامنه آن وسيع و پيچيدگي آن متزايد است. بنابراين، لازم است براي اين دسته از دلايل بيشتر مديريت كرد.

اسلاید 11: با مديريت صحيح بر حوادث مي توان روشهايي را به كاربست كه هزينه هاي اقتصادي حوادث به حداقل ممكن كاهش يابد

اسلاید 12: مولفه هاي مديريت بر حوادث شا خص سازينظارت بر فرايندهاي كاري تحليل گريروند يابي علت يابيگزارش دهيعاقبت انديشيكنترلهاي تصادفي و مداوم اقدامات پيشگيريفرهنگ سازيآموزشالگوي كار ايمنمربيگري درايمنيمولفه هايمديريتبرحوادث

اسلاید 13: رشد وتنوّع خطرات موجود و آیندهمحلهای کاری مدرن بیشتر پیچیده شده اند ، تنوّع خطرات مرتبط با محل کار مواجهه با عوامل شیمیائی ،فیزیکی و بیولوژیکی است که افزایش یافته است . تاجاییکه اولین اولویت کارشناس بهداشت حرفه ای محافظت ازسلامت کارگران است . خطر سلامتی فقط خطری که مدیریت آنرا درخواست می کند نمی باشد . خطرات دیگری شامل خطراتی‌ که توسط عدم مقبولیت قوانین ، خطرات قانونی از قبیل آندسته از دادخواهی هائی است با تعهدات وخطرات همراه با اضطراب . ذاتاً پاسخهای بیشتر مردم به خطرات بالقوه می باشد .

اسلاید 14: برخي خطرات و حوادث مهم مسايل ايمني و بهداشت شغلي الف )آتش سوزي ب) برق گرفتگي ج) سقوط اشياءد) سقوط افراده )حمل و نقل افراد و اشياءو ) تشعشعات خطرناك نظير راديوگرافي ز) آلودگي صوتي ح) آلودگي محيط كار ط) مواد خطرناك و سمي اعم از جامد ، مايع ، گاز ي) بلاياي طبيعي كار با ماشين آلات خطرناك نظير پرسها ، گيوتين ، و..

اسلاید 15: در تمام مشاغل عوامل و فاكتورهاي زيان‌آوري وجود دارند كه مي‌توانند افرادي را كه به آن شغل اشتغال دارند دچار بيماري كنند؛ به اين بيماريها، بيماري ناشي از كار يا بيماري شغلي مي‌گويند. در خصوص عوارض ناشي از كار گفت: فاكتورهاي زيان‌آور در محيط كار افراد به پنج گروه عمده تقسيم مي شوند كه شامل عوامل زيان‌آور فيزيكي، شيميايي، بيولوژيكي، سايكولوژيكي و ارگونوميك در رابطه با هر شغلي بايد بررسي شود كه كدام گروه از اين عوامل در آن شغل وجود دارند.

اسلاید 16: در خصوص عوامل فيزيكي زيان‌آور در محيط كار عمده فاكتورهايي كه وجود دارند گرما، سرما، سر و صدا، شدت و ضعف نور، افزايش و كاهش فشار و ارتعاش در محيط كار و اشعه‌هاي يونيزان و غير يونيزان است.

اسلاید 17: در خصوص عوامل شيميايي نيز معمولاً اين مواد در محيط كار وجود دارند و تعدادشان بسيار زياد است و هر روز هم به تعدادشان اضافه مي‌شود كه بسياري از اين مواد حتي اثراتشان شناخته شده نيست، اما يك سري از موادي كه پرمصرف‌تر هستند مانند گروههايي از فلزات و حلال‌ها اثراتشان شناخته شده است. به عنوان مثال بسياري از مواد عفونت زدا و ضد عفوني كننده كه تماس مكرر با آنها مي‌تواند مشكلات پوستي برايشان ايجاد كند و يا از طريق دستگاه تنفس جذب شوند و اثراتي در اين زمينه داشته باشند. همچنين پرسنل اتاق عمل كه غلظت گازهاي بيهوشي در اتاق عمل مي‌تواند اثراتي در سيستم عصبي و يا سيستم كبد و سيستم هاي خوني افرادي كه در مواجهه با اين مواد هستند بگذارد.

اسلاید 18: عوامل بيولوژيك زيان‌آور در محيط كار در اين قسمت فاكتورهايي وجود دارند مانند قارچها، باكتريها و ويروسها كه در بعضي مشاغل و عمدتا مشاغلي كه افراد در آن با انسانها، حيوانات يا با گياهان سرو كار دارند بيشتر ديده مي‌شود. مثلاً اغلب شاغلين گروه پزشكي با بيماراني سروكار دارند كه اين بيماران حامل و يا ناقل ويروسها و باكتريهاي مختلف هستند كه شايع‌ترين اينها دو بيماري ايدز و هپاتيت B است و ممكن است زماني كه پزشك با آنها در تماس است به او منتقل شود. بسياري از اين باكتريها از راه چشم يا مخاطها و يا دستگاه تنفسي وارد بدن مي شوند.

اسلاید 19: فاكتورهاي بعدي عوامل سايكولوژيكي يا روحي- رواني محيط كار است. استرس‌هايي كه در محيط كارافراد وجود دارد و فشارهاي روحي و رواني كه ممكن است در اثر كار به افراد وارد شود؛ به عنوان مثال كساني كه در محيط كارشان كارهاي طولاني مدت دارند و يا اينكه داراي شيفت‌هاي كاري زيادند.

اسلاید 20: گروه بعدي عوامل ارگونوميك هستند كه در رابطه با عوامل ارگونوميك ما مي‌توانيم به طراحي محيط كار اشاره كنيم، يعني بايد طراحي محيط كار به گونه‌اي باشد كه متناسب با فرد باشد و شخص دچار اختلالات مختلف از جمله ناراحتي‌هاي اسكلتي عضلاني نشود.

اسلاید 21: سوانح و ضرورت ايمني كار يك مثال درباره پيامدهاي يك سانحه لزوم رعايت كردن حفاظت و ايمني كار را روشن تر مي سازد كه در زمان وقوع حادثه تنها همكاري كه دچار سانحه مي شود از اين واقعه لطمه نمي بيند ،بلكه اثرات منفي يك سانحه عموم را دچار ضرر و زيان مي سازد اثرات ناشي از يك سانحه

اسلاید 22: آمار مربوط به ايمني كار:هرگاه آمار مربوط به سوانح يك سال مورد بررسي قرار گيرد و در مقايسه با سالهاي قبل مشخص شود كه‌تغييراتي‌هرچندناچيز در جهت پايين آمدن سوانح بوجود آمده است روشن است كه اين امر ناشي از فعاليتها و زحماتي است كه متخصصين چه در زمينه كار چه در زمينه تبليغ بعمل آورده اند.ولي با اين حال همان آمار بطور وحشتناكي تكان دهنده هستند.از ميان فاكتورهاي گوناگوني كه در اين زمينه كارساز بوده اند مي توان از درك صحيح‌ واقعي علل بروز سوانح تلاش مجدانه متخصصين ايمني كار براي جلوگيري از بروز سوانح و ساير اقدامات حفاظتي نام برد

اسلاید 23: معمولابه سوانحي كه رسما گزارش شده باشند اهميت داده مي شود مثلا شخص بيمه شده اي بر اثر يك سانحه كشته و يا مجروح منجر به مرگ باشد و يا اينكه بيشتر از سه روز مطلقا‌ قادر به كار نباشد. مسلم است كه رقم واقعي سوانح بيشتر از رقم سوانحي است كه به ترتيب فوق اعلام شده باشد ولي آن ارقام از نظر آمار سوانح بي اعتبار است.

اسلاید 24: هر چند كه فقط 10% تمام سوانح كاري گزارش شده سوانح در راه است ولي سهم سوانح در راه منجر به مرگ در كل سوانح كار و بيماريهاي شغلي در حدود 29 % است ميل به كم شدن سوانح ،نتيجه اقدامات پيشگيري كننده و بازدارنده بسيار قوي در مورد شناسايي به موقع كانونهاي خطر و معاينات وسيع پزشكي كار است.

اسلاید 25: خطرات كاري كه شاغلين را تهديد مي كند در تمام بخشهاي اقتصادي برابر نيست . وسعت و حجم ايمني كار: همانطور كه مي دانيد دامنه يك حادثه بسيار بيشتر از صدمات وخسارتهايي است كه متوجه يك همكارمي شود.

اسلاید 26: ولي موضوع مهم اين است كه هر سانحه علاوه بر خسارات جاني و مالي پيامدهاي نا مطلوبي براي سازمان و تشكيلاتي مي اورد كه در برابر آنها بيمه اي وجود ندارد و نمي توان آنها را جبران نمود چنانچه از ديدگاه اقتصادي به موضوع توجه گردد متوجه ميشويم كه نتيجه فعاليت بخش ايمني كار اگر فقط به سانحه و پيامدهاي آن توجه شود؛ داراي ارزش زيادي نيست

اسلاید 27: كار مهمتر اين است كه با علتهايي مبارزه شود كه مانع محدود كردن بيماريها , صدمات جسمي و خسارات مالي مي شوند. در آمارهاي ارائه شده تعداد خسارات مالي10 برابر خسارات جاني است.نتايج بررسي هاي انجام شده آشكار مي سازد كه سانحه نيز پديده اي است مانند كاهش كارايي يا بالا رفتن مخارج , يعني يك نوع ضرر و زيان در توليد و اقتصاد و باز واضح است كه با سوانح بايستي با همان سلاح مبارزه كرد كه با نارسايي هاي صنعتي مبارزه مي شود يعني علاج قبل از واقعه.

اسلاید 28: آمار و ارقام و هزينه هاي مربوط به حوادث و آسيبهاي شغلي به حدي است كه لزوم توجه جــدي و مــديريت بر حوادث را چند برابر مي كند. به آمار حوادثي كه هرساله در آمريكا اتفاق مي افتد در زير اشاره اي مي شود: هر روز 17 كارگر درحين اشتغال جان خود را از دست مي دهند؛ - بيش از 6/5 ميليــون كــارگــر دچـار آسيب ديــدگــي و يا بيماري مرتبط با شغل مي شوند؛ - در اثر آسيبهاي مختلف هرساله 35 ميليون روز كاري از دست مي رود؛ كه مقدار روزهاي كاري از دست رفته حتي به 75 ميليون روز نيز بالغ مي شود. هزينه مالي اين آسيبها 40 ميليون دلار مشتمل بر دستمزدها، هزينه هاي پزشكي و هزينه هاي اداري و بيمــه و هزينه هاي غيرمستقيم است. به طور نمونه در شركت دوپانت در سال 1997 هزينه حادثه اي كه به معلوليت منجر شده است به طور متوسط 25000 دلار براي اين شركت بوده است.(6)

اسلاید 29: جلوگيري از نارساييهاي صنعتي يكي از وسايل اصلي موفقيت كاري است.كيفيت كميت و مخارج توليد در محلهاي كار تاثير پذيري نزديكي با ايمني دارد.موفقيت در جلوگيري از بروز خسارات يكي از علايم موفقيت در اداره و هدايت واحدهاي توليدي است.

اسلاید 30: راههاي كاهش هزينه هاي اقتصادي حوادث كاهش هزينه ها در مراحل ايجاد كارگاه نظير رعايت ايمني ساختمان، تجهيزات و استقرار نظام ايمني؛ ! كاهش هزينه ها درمراحل به كارگيري نيرو شامل استخدام، آموزش حرفه اي و انجام كنترلها و...؛ ! كاهش هزينه ها در مراحل اوليه وقوع حادثه كه در اين مرحله از گسترش و زياد شدن حادثه جلوگيــري مـي شود. (اين مرحله همان ضرب المثل معروف است كه مي گويد جلوي ضرر را از هر كجا كه بگيري نفع است). ! كاهش هزينه ها در مراحل بعدي وقوع حادثه كه بيشتر تلاش براي جلوگيري از تكرار حوادث است.

اسلاید 31: كاهش خطراتمعني دار ساختن معاينات دوره‌ايتقويت فرهنگ ايمنيپياده سازي نظام چرخش شغليتقويت فرهنگ ورزشايجاد تعادل و تناسب در تسهيلات رفاهيايجاد تعادل بين جسم،روان ومسائل‌اجتماعيراهكارهاي كاهش خطرات ناشي از كار

اسلاید 32: 1 - ايجاد تعادل بين جسم،روان ومسائل‌اجتماعي كاركنان حوادث در موسسات صنعتي و توليدي عمدتاً ريشه انساني دارند و كاركنان‌داراي سه بعد جسم، روان ومسائل اجتماعي هستند. درصورتي كه تعادل منطقي بين سه بعد مذكورايجاد شود‌ حادثه‌اي رخ نخواهد داد ولي درصورت وجود كمترين عدم تعادل بين آنها ريشه هاي حوادث شكل گرفته و سازمان و فــرايند توليدي با مشكل مواجه مي شود.

اسلاید 33: براي ايجاد تعادل بين جسم و روان و مسائل اجتماعي لازم است به شرح زير اقداماتي صورت گيرد: الف: شناخت روان افراد و تفاوتهاي فردي و انجام طرح غربال گيري و تعيين ناهنجاريهاي رواني؛ ب: توجه به نارسائيهاي جسمي و عدم تعادلهايي كه در ارگانيسم بدن رخ مي دهد؛ ج: حل مسائل اجتماعي افراد ازطريق خانواده و همكاران كاركنان؛

اسلاید 34: انسانسازمان توليديايجاد روان استانداردشناخت روانتعيين تفاوتهاي فرديپرورش جسم سالمدرمانهاي به موقعحمايت اجتماعي از كارجسم سالم و آماده كارتعيين نارسائيهاتعيين ناهنجاري هاجسمروانتاثير در محيط كارتغذيه مناسبفكر سالم و آماده كاراجتماعنفوذ در خانواده اصلاح روابط همكاران.ايجاد تعادل بين جسم ،روح و اجتماع

اسلاید 35: 2 - ايجاد تعادل و تناسب در تسهيلات رفاهي كاركنان:در جامعه امروزي اكثر موسسات صنعتي و غيرصنعتي براي كاركنان خود تسهيلات رفاهي تدارك ديده اند.يكي از ريشه هاي حوادث خستگي كاركنان است كه ايــن خستگــي پس از مـدتي حادثه آفرين مي گردد. منظور از متعادل ساختن تسهيلات رفاهي اين است كه با انجام يك كار علمي و تحقيقي مشخص شود كه كاركنان در سطوح مختلف و با كارهاي متفاوت چه نوع تسهيلاتي موجب ترميم روحيه آنان مي گردد. در موسسات صنعتي به لحاظ تنوع كاري و تفاوتهاي فردي يك نوع تسهيلات معمولاً نمي تواند به شكل اثربخشي ايفاي نقش كند.

اسلاید 36: براي ايجاد تعادل و تنـاسب در تسهيلات رفاهي لازم است در مقوله هاي زير اقدام شود:! تدارك تسهيلات رفاهي متناسب با شرايط محيط كار ازنظر سختي و آلودگي؛ ! تدارك تسهيلات رفاهي متناسب با نوع كار توليدي، تعميراتي، خدماتي؛ ! تدارك تسهيلات رفاهي متناسب با سطح كار ازنظر تصميم گير و غيرتصميم گير؛ ! تدارك تسهيلات رفاهي متناسب با محيط زندگي؛ ! تدارك تسهيلات رفاهي متناسب با تنشهاي وارده به افراد در محل كار؛ ! تدارك تسهيلات رفاهي متناسب با علايق كاركنان

اسلاید 37: 3 - راهكار تقويت فرهنگ ايمني: ايمن كاركردن و جلوگيري از حوادث قبل از اينكه نياز به ساختار داشته باشد يك فرهنگ است. همان طوري كه مديران ارشد سازماني نقش فرهنگ ســازي زيادي دارند در اين زمينه نيز مي توانند فرهنگ سازي را تسريع كنند. براين اساس، ابتدا لازم است مديران و اداره كنندگان كار باور واقعي به ايمني كاركردن پيدا كرده تا سپس اين فرهنگ دركل سازمان نهادينه شود.

اسلاید 38: به طوركلي با روشهاي زير مي توان فرهنگ ايمني را درسازمانهاي صنعتي تقويت كرد تا حوادث كاهش يابد: - تاكيد مديريت عامل سازمان به روي مسائل ايمني و حوادث در جلسات مديريتي؛ - تهيه و تنظيم نظامنامه ايمني؛ - تحقق عملي و واقعي استراتژي اول ايمني و بعد كار و يا به عبارت ديگر اولويت قرارگرفتن كار ايمن؛ - خودداري مسئولان از كار غيرايمني خواستن؛ - بازرسيهاي مداوم از نحوه كار غيرايمني كاركنان؛ - شناسايي سفيران ايمني در واحدهاي توليدي؛ - برگزاري منظم جلسات ايمني در واحدها با حضور افراد درگير در كار؛ - برگزاري آموزشهاي عملي وكاربردي؛ - ساده سازي دستورالعملهاي ايمني عمومي و تخصصي.

اسلاید 39: 4- راهكار معني دار ساختن معاينات دوره‌اي:انجام معاينات دوره اي در موسسات صنعتي با اين فلسفه انجام مي گيرد كه نارسائيهاي رواني و جسمي مشخص و درجهت بهبود آن گام برداشت. يكي از ريشه هاي شكل گيري حوادث اين است كه كاركنان تحت تاثير شرايط كاري به مرور فرسوده شده و از هوشياري جسمي و رواني آنان كاسته مي شود و مسلماً به كم شنوايي، كم بينايي و دردهاي كمر مبتلا خواهند شد كه در آن صورت چابكي و حساسيت موردنياز را نداشته و به موقع درمقابل خواسته هاي كاري و الزامات كاري عكس العمل مناسبي نشان نخواهند داد و درنتيجه حوادث ريز و درشت رخ مي دهد. يكي از مكانيسم هاي مهم مديريت بر فرايند حوادث انجام به موقع معاينات دوره‌اي است كه نقش پيشگيرانه و درماني دارد. معاينات دوره اي را به موجب شرايط و ماهيت مشاغل مي توان به صورت سالانه، شش ماه يكبار، سه ماه يكبار و يــا بــه صــورت ويژه انجام داد.

اسلاید 40: منظور از انجام معاينات دوره اي در فواصل معين دستيابي به اهداف زير است: تشخيص زودرس بيماريهاي ناشي از کار- درمان به هنگام و جلوگيري از بيماريهاي شغلي - توصيه براي تغيير شغل و يا محدود کردن کارکارگران بيمار - جلوگيري از انتقال و انتشار بيماريهاي قابل انتقال - پيش گيري از بروز بيماريهاي حرفه اي در افرادي که کار مشابه دارند. - مطالعه اثرات عوامل زيان آور محيط کار بر روي کارگران - ارزشيابي روشهاي پيش گيري و ايمني

اسلاید 41: به طوركلي، براي معني دار ساختن معاينات دوره اي مي توان به شكل زير عمل كرد: - تهيه برنامه و گرافهاي ساليانه براي انجام معاينات دوره اي؛ - ابلاغ برنامه زماني انجام معاينات دوره اي به كاركنان؛ پيگيري انجام معاينات دوره اي؛ - انعكاس نتايج معاينات دوره اي به كاركنان؛ - انجام اقدامات اصلاحي درمورد نتايج معاينات دوره اي؛ قراردادن تشويق و يا تنبيه براي انجام به موقع معاينات دوره اي.

اسلاید 42: آزمايشاتي که در روند انجام معاينات دوره اي بايد انجام پذيرد با توجه به نوع عامل زيان آور تعيين مي گردد. يکي از اين عوامل زيان آور محيط کار پر سروصدا مي باشدسروصدا باعث ايجاد آثار فيزيولوژيک و رواني زيادي بر روي انسان مي شود که از جمله آنهامي توان به افت شنوايي اشاره کرد که از مهمترين و معمولترين آنها است.

اسلاید 43: با پيشرفت تكنولوژي و استفاده از هواپيما به عنوان امن ترين وسيلة نقل و انتقالات ، مشكلات ناشي از آن نيز دامن گير انسانها شد . شايان ذکر است كه مواجهه طولاني مدت با ترازهاي بالاي سروصدا مي تواند منجر به افت شنوايي و ديگر تغييرات فيزيولوژيكي ( اثرات قلبي- عروقي ، اختلال در خواب ، اختلال در ارتباطات و ... ) گردد. شديدترين تاثير سروصدا به صورت اثر بر ساختارهاي ظريف گوش و در نتيجه ايجاد افت شنوايي در فركانسهاي حدود 4 كيلو هرتز مي باشد

اسلاید 44: ماده 92 قانون کارکليه واحدهاي موضوع ماده 85 قانون کار که شاغلين در آنها به اقتضاي نوع کار در معرض بروز بيماريهاي ناشي از کار قرار دارند بايد براي همه افراد مذکور پرونده پزشکي تشکيل دهند و دست کم سالي يک بار توسط مراکز بهداشتي درماني از آنها معاينات و آزمايشهاي لازم به عمل آورند و نتيجه را در پرونده مربوطه ضبط نمايند. -

اسلاید 45: چنانچه با تشخيص شوراي پزشکي نظر داده شود که فرد معاينه شده به بيماري ناشي از کار مبتلا و يا در معرض ابتلا باشد کارفرما و مسئولين مربوطه مکلفند کار او را بر اساس نظريه شوراي پزشکي مذکور بدون کاهش حق السعي در قسمت مناسب ديگري تعيين نمايند.تبصره يک:

اسلاید 46: آيا كارگر در جريان پرونده پزشكي خود قرار ميگيرد؟!!!آيا پس از پايان معاينات دوره اي در مورد ادامه كار كارگران بيمار تصميماتي گرفته ميشود؟!!!آيا مراقبتها از كارگران در حال ابتلا به بيماري بيشتر مي شود؟!!!

اسلاید 47: 5 - سازوكار پياده سازي نظام چرخش شغلي:يكي از دلايل بروز حوادث در موسسات صنعتي و توليدي اين است كه بعضي از مشاغل از درجه سختي كار بالا و محيط نامطلوب فيزيكي برخوردارند و كاركنان اين دسته از مشاغل پس از مدتي دچار محدوديت شده و نمي توانند وظايف خود را به خوبي انجام دهند و درنتيجه ضريب خطر افزايش مي يابد. چرخش شغلي باعث مي گردد كه كاركنان در مشاغل مختلف چرخش كنند و علاوه بر اينكه مسائل و مشكلات مشاغل مختلف را مي شناسند به صورت منطقي درجه سختي كار و نامطلوب بودن شرايط محيط كار بين كاركنان سرشكن شده و درنتيجه آنان از فرصتهاي برابر برخوردار مي گردند. در اجراي چرخش شغلي افرادي كه داراي مشاغل سخت و خطرزا هستنـد جاي خود را با افراد داراي مشاغل سبك تــر عــوض كرده و ازاين بابت افراد تازه نفس در مشاغل سخت قرار گرفته و همين جابه جايي موجب كاهش حوادث ناشي از كار مي شود. در اجراي چرخش شغلي براي كاهش حوادث به شكل زير مي توان عمل كرد:

اسلاید 48: الف: چرخش شغلي درون واحدي: در اين وضعيت، افــراد در درون هر واحد توليدي جابه جا شده و علاوه بر سرشكن شدن سختي كار و ضريب خطرآفريني، بسياري از مشكلات ديگر نظير نارضايتي از حجم و تنوع فعاليتها كاهش مي يابد.ب: چرخش شغلي برون واحدي: در اين وضعيت، افراد در واحدهاي مختلف جابه جا شده و از اين بابت ضريب خطرزايي به مقدار زيادي كاهش مي يابد. در اجراي چرخش شغلي براي كاهش حوادث به شكل زير مي توان عمل كرد:

اسلاید 49: به طوركلي چرخش شغلي در ابعاد زير به كاهش حوادث كمك مي كند: - بــا جابه جايي كاركنان، خستگي آنها از بين مي رود؛ - با جابه جايي كاركنان حساسيت افراد افزايش مي يابد؛ - با جابه جايي كاركنان سختي و خطرزايي مشاغل در بين آنها سرشكن مي گردد؛ - با جابه جايي كاركنان رضايت شغلي حاصل مي شود؛ - با جابه جايي كاركنان افراد تازه نفس در مشاغل سخت تر ايفاي نقش مي كنند.

اسلاید 50: 6 - سازوكار تقويت فرهنگ ورزش در كاركنان:يكي از ريشه هاي حوادث در موسسات صنعتي اين است كه كاركنان پس از مدتي كار، بي تحــرك شـده و چابكي خود را از دست مي دهند و به دردهاي مختلف مبتلا مي شوند كه اين وضعيت رابطه مستقيمي با بروز حوادث دارد. در ايــن زمينـه بدون صرف هزينه زياد مي توان از طريق شيوع فرهنگ ورزش عمومي تا حدود زيادي مشكل را رفع كرد. تدارك ورزشهاي متناسب دادن آن وجود دارد را شناسايي و علل را رفع كرد به مقدار زياد حوادث كاهش مي يابد.

اسلاید 51: مديريت صحيح بر فرايند حوادث بالقوه موجب مي گردد كه كار ايمن شده و از خطرات انساني و تجهيزاتي جلوگيري به عمل مي آيد.

اسلاید 52: به طوركلي طراحي نظام نمايان سازي حوادث بالقوه به طرق زير در كاهش حوادث تاثير دارد: - فرهنگ پيشگيري در كاركنان شكل مي گيرد؛ - حوادث ناكام به صورت كتبي ثبت مي گردد؛ - بررسي روي علل حوادث بالقوه به صورت يك فرهنگ درمي آيد؛ - علل حوادث ريز كه به حوادث شديد منجر مي شود مشخص مي گردد.

اسلاید 53: چالش ‌قابل طرح دررعايت ضوابط بهداشت و ايمني در صنايع عدم استقبال كارگران در اجراي ضوابط بهداشتي و ايمني و عدم رعايت نكات لازم در حفظ سلامتي خود و ديگران در محيط كارراه حل:مداخله تشكل كارگري به عنوان ارگان مدافع و هم سنخ مي تواند در اصلاح رفتار كارگران نقشي كليدي ايفا كند و نقاط خطر و مشاغل داراي عوارض ناگوار براي سلامتي را به سيستم هاي بازرسي گوشزد كرده فعاليت آنان را سمت وسوي بهتري بدهد.

اسلاید 54: تاريخچه ايجاد تشكل يا اتحاديه كارگري تشكلهاي كارگري درابتدادرانگليس واروپاي غربي هنگامي كه‌كاركنان دركارخانه گرد هم آمدند و پيشينه آنها با تاريخ صنعتي شدن‌پيونديافت. اين‌تشكل دراوايل‌شكل‌گيري ‌درهمه‌جا باجبهه‌گيري‌ كارفرمايان‌همراه‌بود. اما در طول قرن نوزدهم ميلادي و پس از وقوف دولت ها و حتي كارفرمايان نسبت به نقش مثبت اين تشكل ها درتوسعه فرهنگ كار و نظم دهي به مجامع كارگري، به عنوان يك بخش مهم از ساختار صنعتي، جايگاه خود را مشخص‌ساخت وبه رسميت شناخته شد.در قرن بيستم انديشه اتحادگرايي به صورت گسترده‌دركشورهاي درحال توسعه انتشار يافت و در پايان قرن، در بسياري از اين كشورها به صورت رسمي مورد پذيرش قرار گرفت و در گردونه توسعه به عنوان حلقه اي مؤ ثر در ايجاد توسعه پايدار نقش فزاينده اي يافت. اين پديده در قرن جديد نيز در حال گسترش است.

اسلاید 55: نقش تشكل هاي كارگري درتامين ايمني وبهداشت محيط كار اصولاً يك تشكل كارگري تركيبي از كاركنان به منظور مذاكره دسته جمعي درباره مزد و شرايط اشتغال و نيز شرايط ايمني و بهداشت محيط كار است. هرچند كه دربيشتر كشورهاي توسعه يافته اين تشكلها گستردگي بسيار بيشتري يافته، اما در كشور ما، جايگاه كمتري داشته و از اين فرصت كمتر در تحقق توسعه پايدار استفاده شده است اتحاديه ها نقش مهمي در ترويج بهداشت و ايمني محيط كار اعضايشان ايفا مي كنند.

اسلاید 56: اثرات مثبت حضوراتحاديه هاافزايش بهره وري، كاهش روزهاي از دست رفتهكاهش غيبت هاي ناشي از بيماري شغليافزايش رضايت شغليبه حداقل رساندن خسارتهاي مالي قابل پرداخت بوسيله كارفرما و سازمان بيمه گركاهش بار مالي سيستم هاي درماني دولتيايجادثبات درخانواده به دليل حفظ جان نان‌آورخانوارافزايش طول مدت اشتغال بيمه شدگان كه منجر به كاهش هزينه پرداخت مستمري ازكارافتادگي و بازنشستگي پيش از موعد براي سازمان بيمه گر مي شود

اسلاید 57:  اقدامات اساسي ديگر اتحاديه ها در چهارچوب بهداشت و ايمني در محيط هاي كاري بوده است. فشار اقتصادي و نيز زيان هاي معنوي ناشي از بروز حوادث در محيط كار و بيماري هاي شغلي ايجاد شده در بين كارگران، توجه اتحاديه ها را به وارد كردن اين مقوله به حوزه فعاليت خود معطوف كرد. در ابتدا نقش اتحاديه ها، بيشتر تامين غرامت ها يا آسيب هاي قانوني اعضاي خسارت ديده يا بيماران شغلي عضو اتحاديه بود. اما مرزهاي فعاليت مثبت آنها با گذشت زمان توسعه يافت. اتحاديه ها به دنبال تامين حمايت هاي كافي و مناسب از طريق توافق با كارفرمايان بوده و درعين حال از دولت ها خواستار وضع مقررات مربوط به بهداشت و ايمني هستند. در اين راستا با ايجاد يك ساختار ظريف و پيچيده با واحدهاي بازرسي دولتي در زمينه ارزيابي شرايط بهداشتي و ايمني محيط هاي كار، همكاري سازنده دارند.

اسلاید 58: سازمان بين‌المللي كار و كارگر (ILO)هدف سازمان بين‌المللي كار و كارگر ارتقاي عدالت اجتماعي و حفظ حقوق انساني كارگر استسازمان بين‌المللي كار و كارگر در سال 1919 تاسيس شد و در سال 1946 به اولين آژانس تخصصي ملل متحد تبديل گرديد

اسلاید 59: يكي ازمهمترين وظايف سازمان بين‌المللي كار و كارگر عبارت است از: تعيين سياست‌ها و برنامه‌هاي بين‌المللي براي كمك به بهبود شرايط كار و زندگي

اسلاید 60: اقدامات كشورهاي غربي درزمينه بهداشت وايمني‌شغليدر بسياري از كشورهاي صنعتي غرب، اتحاديه به جاي اصرار در پرداخت پاداش يا كوتاه كردن زمان اشتغال كارگران در مشاغل سخت و زيان آور، پيگيري‌بازنشستگي پيش از موعد براي اعضا از سال 1968 مبادرت به برنامه ريزي براي كاهش خطرات عوامل زيان آور محيط كار در كارگاه ها و كارخانه ها كرده و بر اين باورند كه زيان هاي وارده ناشي از عوارض محيط كار عموماً غيرقابل جبران است. از طرفي صرف هزينه ناشي از اين غرامت ها و كوتاه كردن مدت اشتغال كارگران زياني ملي براي كشور خواهد بود. برنامه هاي آموزشي كه از طريق اتحاديه و بودجه صنايع در زمينه ايمني و بهداشت كار به صورت دوره اي برگزار شده و مديران صنايع سرپرستان و نماينده كارگران در آن شركت مي كنند، نقشي مؤ ثر در اجراي ضوابط بهداشتي و ايمني در محيط هاي كار داشته است. براين اساس مقاوله نامه شماره 155 بهداشت و ايمني كار در ILO تنظيم شدكه برمبناي آن نمايندگان كارگران موسسه در زمينه بهداشت و ايمني كار با كارفرما همكاري مي كنند.

اسلاید 61: اقدامات كشورهاي غربي ...به نمايندگان كارگران مؤ سسه در زمينه پروسه توليد، خطرات مواد شيميايي مورد مصرف و ديگر موارد اطلاعات كافي داده شده است و درمورد راه هاي عملي اتخاذ شده در رفع اين خطرات با آنان مشورت مي شود. مشروط بر آنكه از افشاي اسرار بازرگاني و اطلاعات مربوط به پروسه توليد خودداري كنند. به كارگران و نماينده آنان آموزش هاي لازم درمورد بهداشت و ايمني كار داده مي شود –كارگران، نمايندگان كارگران و سازمان هايي كه در مؤ سسه به عنوان نمايندگان كارگران محسوب مي شوند قادرند در تمام جنبه هاي مربوط به بهداشت و ايمني محيط كارشان به تحقيق بپردازند و حتي درصورت لزوم، از مشاوران فني خارج از مؤ سسه براي همفكري دعوت كنند.

اسلاید 62: اقدامات درايرانقانون كشور ما نيز در مقايسه با موارد فوق، راهكاراجرايي را طراحي و درماده 93 از فصل چهارم قانون كار به طور صريح به آن اشاره كرده است برطبق اين ماده، كميته هاي حفاظت و بهداشت كار در كارگاه هايي كه سيستم بازرسي (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت كار و امور اجتماعي) ضروري تشخيص دهند تشكيل شده است. براساس قانون مذكور، حضور متخصص در زمينه حفاظت و بهداشت كار در آن كميته ضروري است.

اسلاید 63: نمونه تحقيقات ارائه شده در ايران1- مباحثی درخصوص عوامل زیان آورشیمیایی‌محیط‌ کارغلامرضا اشرفي‌دانشگاه آزاد اسلامی –دهاقان2- بررسي ميزان افت شنوايي كاركنان فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان در سال84، كمال الدين عابدي ، 3- تاثير اجراي كامل ماده 92 قانون کار در جلوگيري از افت شنوايي آشکار در پرسنل کارخانجات تحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان ساوه در سال84 قاسم طوري* انسيه داوري

اسلاید 64: 4-بررسی وضعیت ایمنی و بهداشت شغلی مطبهای دندانپزشکی عمومی شهر اصفهان در سال 1380 مهندس مسعود ریسمانچیان,دکتر منصور ریسمانچیان,شهرام شایان,پریسا پور وهاب5-بررسی مقایسه ای وضعیت تماس کارگران با گرد و غبار در صنایع نساجی پنبه ای ـ الیاف مصنوعی و ارتباط آن با تغییرات ظرفیتهای تنفسی 1376 دکتر علی اصغر فرشاد، دکتر حسن اصیلیان6-بررسي مشكلات اسكلتي عضلاني در دندانپزشكان شهر يزد در شهريور، مهر و آبان سال 1377/ خديجه دهقان‌طزرجاني؛ به راهنمائي : فاطمه عزالديني 7- بررسي كمردرد در دندانپزشكان/محمدحسين قشمي؛ به راهنمايي: - جعفري.

اسلاید 65: 8- انتظارات از بخشهاي مختلف براي دسترسي به «سلامت براي همه» دکتر محمدرضا واعظ مهدوی9- شاخصهاي كليدي ارزيابي برنامه هاي سلامت دكتر فريد ابوالحسني 10 - بررسي اثرات صدمات ناشي از حوادث كار بر عملكرد توليد شركت فولاد مباركه، پايان نامه كارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع، دانشگاه آزاد نجف آباد، 1379 ابراهيمپورساماني.

اسلاید 66: همکاری بین بخشی یکی از اصول راهنمای سیاست”سلامت برای همه” سازمان بهداشت جهانی است. در سطوح مختلف، همکاری بین برنامه ریزان مدیران ، و در نهایت همکاری بین وزارتخانه های مختلف می تواند از بسیاری مشکلات بهداشتی و درمانی در مسیر” سلامت برای همه” جلوگیری نماید که در نتیجه انتظارات مختلف بین بخشی ( ولی همسو با یکدیگر) را بوجود می اورد:

اسلاید 67: تصويب اصل محوريت سلامت در توسعه پايدار تاكيد بر مصوبات هيات وزيران مبني برتشكيل مستمر شوراهاي مختلف مرتبط با بخش بهداشت شامل شهر سالم، غذاوتغديه ،...اعمال ضوابط بهداشتي در منا انتظارات از نهاد رياست جمهور طق آزاد تجاري با ايجاد امكان ارائه خدمات بهداشتی متناسب و همكاري نزديك با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی كمك مالي از محل هاي متمركز براي اجراي عمليات بهداشتي در روستاها و الويت خدمات بهداشتي درتوزيع منابع در مناطق محروم تاكيد مقام رياست جمهور مبني بر ارسال به موقع ليست كاركنان مشمول قانون تامین اجتماعی ازسوی سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی ونهادهای انقلابی و شهرداریهاوکلیه موسسات وپرداخت حق بیمه کارکنان و بازپرداخت بدهی های معوقه دستگاهها حداکثر در یک دوره سه ساله به سازمان تامین اجتماعیاجرا و گسترش طرح جوان براي جوان در برنامه هاي شوراي عالي جوانانمانتظارات از نهاد رياست جمهوري

اسلاید 68: انتظارات ازوزارت کار و امور اجتماعیتسريع در تدوين آئين نامه تبصره يك ماده 97 قانون كار درمورد‌امنيت ثبات شغلي بازرسان كاروبهداشت‌حرفه ايهمكاري در قانونمند كردن خانه هاي بهداشت كارگري و ايجاد مراكز بهداشت كارگنجانيدن دروس آموزش بهداشت حرفه اي و ايمني براي كارگران ساختماني و ساير حرف در آموزشگاههاي فني و حرفه ايبازنگري آئين نامه كارهاي سخت و زيان آور با مشاركت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكياختصاص سهميه مناسب از صندوقهاي اشتغال در آموزش فني و حرفه اي براي اقشار آسيب پذير مانند معلولين

اسلاید 69: انتظارات از سازمان مديريت و برنامه ريزيهمكاري و هماهنگي در تدوين مجدد پستهاي سازماني با شرح وظایف بخش و نیازهای منطقه ای ايجاد تسهيلات ويژه براي كوتاه كردن زمان استخدام نیروهای بهداشتی و درمانی اعم از پزشک و... مخصوصاً نیروهای بومی پيش بيني برنامه هاي آموزشی مربوط به بیمه ،اقتصاد ومدیریت بهداشت و درمان در آموزشهای حین خدمت پيش بيني تشكيلات واحد بهداشت کار برای کارمندان در سازمانها ونهادهای مشمول قانون استخدام کشوری منظور نمودن اعتبارات مربوط به زیانهای ناشی از توسعه،صنعت و بودجه بهداشت و درمان (محوریت سلامت در برنامه های توسعه) همكاري و مساعدت در ایجاد امنیت شغلی برای مامورین و ضابطان بهدلشت برقراري هماهنگي درمجموعه پستهای سازمانی در معاونتهای وزارت بهداشت و درمان برقراري فوق العاده شغل هایی مانند حق سختی شرایط کار و حق جذب متناسب با شرح وظایف نیروهای بهداشت و درمان استاندارد كردن مشاغل اختصاصی نظام دادن به درمان کشور و رعایت طرح سطح بندی خدمات درمانی برای کلیه دستگاههای کشوری و لشگری

اسلاید 70: انتظارات از سازمان مديريت و برنامه ريزيهمکاری و حمایت از تدوین بودجه های برنامه ای در بخش یهداشت و درمان و بیمه تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل ساختمانهای نیمه تمام تخصیص به موقع یارانه دارو بازنگری حق سرانه و تعرفه های خدمات درمانی و تدوین آن بر اساس نرخهای واقعی محاسبه دقیق تعداد افراد کم در آمد وپیش بینی فرانشیز بیماران بی بضاعت بازنگری و اصلاح قانون بیمه ( پوشش همگانی بیمه های درمانی ) اختصاص یارانه کافی برای هزینه درمان بیماران خاص(تالاسمی ِ هموفیلی و ... ) اصلاح حاشیه سود تولید ، توزیع و عرصه دارو( داروخانه ) متناسب نمودن برنامه های اعتباری پروژه های عمرانی با برنامه فیزیکی و زمانیتامین اعتبارات لازم جهت تعمیرو نگهداری ساختمانها و تجهیزات و تاسیسات واحدهای بهداشتی و درمانی تخصیص به هنگام منابع مالی برای اجرای طرحها و برنامه های مختلف جاری و عمرانی در بخش بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تامین اعتبار مناسب جهت ساختمانهای نیمه تمام و ساختمان حوزه ستادی وزارتخانهایجاد روشی مناسب برای هماهنگی بین بخشی ایجاد هماهنگی در اعلام آمارهای حیاتی و رفع تناقضات در شاخص های حیاتی در بین مرکز آمار و وزارت بهداشت

اسلاید 71: انتظارات از وزارت كشور تسريع در اجراي قانون شوراها به منظور تعمیم جذب مشارکتهای مردمی در برنامه های بهداشتی و درمانی مبارزه با اخلال گران در نظام توزیع دارو اجراي كامل آیین نامه تشکیل شوراهای بهداشت کشور هماهنگي و همكاري مستمر شهرداریها در برنامه ریزی و اجرای طرحها و برنامه های بهداشتی همكاري موثر نیروهای انتظامی درتعقیب متخلفین از ضوابط بهداشتی,درمانی,دارویی و آزمایشگاهیجمع آوري و حمل و دفن بهداشتی زباله توسط شهرداریها و دهداریها بهسازي و حفاظت کانالهای روباز آب وفاضلاب توسط شهرداریها و دهداریها حمايت استانداران درتوسعه واجرای قانون بیمه همگانی از طریق شورای بیمه استان

اسلاید 72: انتظارات از صدا و سیماعضويت نماينده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در شوراي طرح و برنامه صدا و سيمااختصاص زمان مناسب براي پخش برنامه هاي ويژه بهداشتي بر اساس نياز مناطق مختلف و شيوع بيماريهاتهيه، توليد و پخش رايگان برنامه هاي آموزش بهداشت و مطالب آگاهي دهنده بر اساس نياز جامعه و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكيالزام استفاده از كارشناس بهداشتي درماني مورد تأييد اين وزارت در تهيه و ساخت فيلمها و سريالهاي تلويزيونيتشكيل گروه بهداشت در صدا و سيماتشكيل گروه جوانان در صدا و سيمااختصاص 2 واحد درسي بهداشت براي دانشجويان و هنرجويان دانشكده صدا و سيمااجراي دقيق قانون جمعيت و تنظيم خانواده

اسلاید 73: انتظارات از وزارت پست و تلگراف و تلفنداير نمودن دفتر پستي و يك خط تلفن در روستاهايي كه داراي واحد بهداشتي، درماني مي باشند به منظور ايجاد ارتباط در مواقع بروز اپيدميها و بلاياي طبيعيچاپ پيامدهاي بهداشتي بر حسب مورد ، روي مراسلات پستي و تمبرهاي يادبود به مناسبتهاي بهداشتي مانند سالروز جهاني بهداشت، روز كارگر، روز بهروز، هفته صرفه جويي آب، روز بهداشت محيط، ريشه كني فلج اطفال، روز جهاني جمعيت، هفته بهداشت مدارس، روز جهاني شيرمادر، روز جهاني كودك و …فراهم نمودن تسهيلات لازم براي برقراري ارتباط با شبكه اطلاعاتي بين المللي در بخش بهداشت، درمان و پژوهشالويت دادن به نيازهاي مخابراتي مراكز بهداشتي، درماني سراسر كشور

اسلاید 74: انتظارات از بخش تربیت بدنیرعايت ضوابط بهداشت محيط هنگام صدور مجوز احداث و بهره برداري از باشگاهها و مجتمع هاي ورزشي به ويژه استخرهاي شنا و نظرخواهي از مركز بهداشت شهرستان ها در اين خصوصهماهنگي در بهره برداري از امكانات و تسهيلات ورزشي موجود در ساير سازمانها براي پيشبرد و سلامت جامعه به ويژه دانش آموزان و دانشجويان

اسلاید 75: انتظارات ازوزارت صنایع و معادن1- الزام كارفرمايان به ايجاد كميته هاي حفاظت فني و بهداشت كار2- تدوین استاندارد هاي انواع مواد غذايي بسته بندي و هماهنگي در غني سازي آنها و اجباري كردن الصاق برچسب برتركيبات غذايي بسته بندي شده 3- تسريع در تدوين استاندارد ماشين ها و دستگاههاي پخت نان ، بسته بندي مواد غذايي ، تجهيزات صنعت آب ، وسايل ايمني بهداشت حرفه اي و استانداردهاي مواد غذايي به ويژه روغن نباتي مايع 4- برقراري هماهنگي در تدوين استانداردهاي صنايع پزشكي و صدور مجوز براي كارخانجات توليدي وسايل و تجهيزات پزشكي 5- استعلام از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي هنگام صدور موافقتنامه هاي اصولي و مجوز بهره برداري بمنظور اعمال ضوابط بهداشتي در كارخانجات صنعتي و توليد مواد غذايي 6- حمايت از توليد مواد اوليه دارويي با برقراري تسهيلات لازم ارزي و ريالي7- تدوين برنامه ، اقدام و پيگيري جهت تامين بهداشت و سلامت كارگران صنايع مختلف كشور به خصوص صنايع كوچك و جلوگيري از آلودگي هاي زيست محيطي

اسلاید 76: انتظارات از وزارت تعاونتوسعه تعاوني هاي ارائه دهنده خدمات بهداشتي، درماني در بخشهاي مختلف مانند مدارس، كارخانجات و …همكاري در اجراي طرحهاي درآمدزا به ويژه براي زنان و اقشار آسيب پذير و معلولين

اسلاید 77: انتظارات از سازمان حفاظت محیط زیستلزوم تأكيد بر ارزيابي بهداشتي طرحهاي توسعه با عنايت به محوري بودن «سلامت انسان» در برنامه هاي توسعه در تدوين استراتژي محيط و توسعهاقدامات اجرايي مؤثر توسط سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت كشور در كاهش آلودگي هوا در فصولي كه وارونگي هوا (افزايش آلودگي) مستمراً وجود دارد.كنترل صنايع و كارخانجات در آلودن آب هاي مصرفي و دفع زباله ها و پس آب هاي صنعتي و …تأكيد بر اعمال ضوابط و مقررات بهداشتي و حضور نماينده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در برنامه ريزيهاي توسعه

اسلاید 78: انتظارات از وزارت کار و اموراجتماعیتسريع در تدوين آئين نامه تبصره يك ماده 97 قانون كار در مورد امنيت و ثبات شغلي بازرسان كار و بهداشت حرفه ايهمكاري در قانونمند كردن خانه هاي بهداشت كارگري و ايجاد مراكز بهداشت كارگنجانيدن دروس آموزش بهداشت حرفه اي و ايمني براي كارگران ساختماني و ساير حرف در آموزشگاههاي فني و حرفه ايبازنگري آئين نامه كارهاي سخت و زيان آور با مشاركت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكياختصاص سهميه مناسب از صندوقهاي اشتغال در آموزش فني و حرفه اي براي اقشار آسيب پذير مانند معلولين

اسلاید 79: انتظارات از وزارت بازرگانیهمكاري براي غني سازي نان به منظور پيشگيري از كمبود مواد مغذي و بهبود كيفيت تغذيه مردم و تشويق و الزام نانوايان براي پيوستن به بيمه همگاني احداث و افزايش ظرفيت سيلوهاي موجود كشور به منظور حفظ كيفيت بهداشتي و جلوگيري از ضايعات گندم همكاري موثر مجامع امور صنفي در اعمال ضوابط بهداشتي در صنوف مربوطهايجاد سيستم ثبت براي ورود انواع سم ، مواد غذايي و شيميايي و ارسال گزارش به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي استعلام از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي براي صادرات و واردات ، مواد غذايي و تجهيزات پزشكي همكاري در توزيع عادلانه و بهنگام مواد غذايي و بهداشتي تقويت سازمان تعاون مصرف شهر و روستا براي تامين كلي نيازها اساسي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي ايجاد هماهنگي در واردات تجهيزات پزشكي و دارويي با وزارتخانه هاي ذيربطبرقراري سهميه و يارانه غذايي براي اقشار آسيب پذيرايجاد تسهيلات ويژه براي تامين بموقع مصالح ساختماني در اجراي پروژه هاي بيمارستاني و ساير واحدهاي بهداشتي درماني

اسلاید 80: انتظارات از وزارت آموزش و پرورش افزايش ساير مطالب بهداشتي درماني و بيمه گري در كتب درسي اعمال كليه ضوابط بهداشتي در هنگام احداث و بهره برداري مدارس توسعه طرحهاي مدرسه سالم و جامعه نگر با همكاری وزارت بهداشت ، درما ن و آموزش پزشكي افزايش آگاهي بهداشتي اولياء و مربيان هزينه كردن سرانه بهداشتي دانش آموزان براساس اولويت هاي بهداشتي و سياستهاي كشوري فراهم آوردن تسهيلات لازم جهت اعمال نظارت و اجراي طرحهاي تحقيقاتي توسط متوليان بخش بهداشت كشور در مدارسايجاد امكانات قانوني مناسب جهت جلب مشاركت معلمين در پيشبرد امر بهداشت درمدارساجراي قانون جمعيت و تنظيم خانواده با گنجانيدن مطالب آموزشي فوق در كتب درسي اولويت دادن به مناطق آسيب پذير و حاشيه شهرها ، جهت احداث مدارس به منظور كاهش بزه هاي اجتماعي

اسلاید 81: انتظارات از وزارت راه و ترابریهمكاري در برقراري اورژانسهاي بين راهي ايجاد پايگاه بهداشت و تسهيلات و تاسيسات بهداشتي در پايانه هاي مسافري و ايستگاههاي راه آهن بمنظور تامين سلامت مسافران و رانندگان لزوم ايجاد تاسيسات و تسهيلات بهداشتي ، رفاهي در جاده ها به ويژه در مجاورت پمپ بنزين ها و مساجد اعمال ضوابط و استانداردهاي جهاني در ايمن سازی راهها اعمال مقررات بهداشت حرفه اي جهت شاغلين در بخشهاي مختلف سازمان هواپيمايي و راه آهن و ايجاد تسهيلات براي بازرسين بهداشت حرفه اي جهت بازديد و نظارت ايجاد تسهيلات براي بازرسين بهداشت جهت نظارت بر تهيه و توليد و بسته بندي مواد غذايي و بهداشت محيط اماكن عمومي وابسته به سازمان هواپيمايي و راه آهن كشور اولويتهاي راهسازي هماهنگ با گسترش شبكه هاي بهداشتي درماني

اسلاید 82: انتظارات از وزارت علوم،تحقیقات و فن آوری1- پيش بيني حداقل دو واحد آموزشي بهداشت عمومي در كليه رشته ها و حل مشكلات ناشي از دوگانگي مديريتي و اختلافات حاصله در پي تفكيك دانشگاههاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني2- ايجاد هماهنگي در تحقيقات ملي با زمينه هاي مشترك 3- جهت دهي تحقيقات كاربردي در شناسايي علل و عوامل موثر بر رفتارهاي هنجار وناهنجار اجتماعي و فرهنگي جوانان و نوجوانان

اسلاید 83: انتظارات از وزارت نفت1- اتخاذ تدابير لازم براي كاهش آلاينده هاي ناشي از مصرف سوختهاي فسيلي 2- توسعه جايگاههاي عرضه سوخت گاز مايع براي وسائط نقليه گازسوز و گسترش جايگاههاي عرضه بنزين بدون سرب 3- اولويت دادن به بخش بهداشت در توزيع گاز كلر و پركلرين توليدي 4- تامين مواد اوليه كافي براي كارخانجات توليد كننده ظروف يكبار مصرف مواد غذايي 5- تدوين ضوابط بهداشتي و ايمني براي صدور مجوز ايجاد جايگاههاي فروش و عرضه مواد سوختي

اسلاید 84: نتيجه گيري:نگهداري منابع انساني و امكانات مادي، وظيفه اساسي مديران سازمانهاي صنعتي و توليدي است و يكي از عوامل مهم تهديدكننده منابع انساني در اين گونه از سازمانها حوادث ناشي از كار است كه منابع انساني را به صورت بروز محدوديتهاي پزشكي، از كارافتادگي جزئي و كلي و يا فوت از گردونه كار و توليد خارج و اين امر موجب مي شود كه سازمان از آموزش و تجارب به دست آمده درطول خدمت افراد محروم مانده و آثار اجتماعي ناگواري نيز به دنبال دارد.

اسلاید 85: بنابراين، مديريت بر فرايند حوادث و به حداقل رساندن آن از اولويتهاي اول مديران و كاركنان سازمانهاي توليدي است. براين اساس در مقاله حاضر مفهوم مديريت بر حوادث تبيين و راهكارهايي ارائه تا مديران و كاركنان ابتدا با فرهنگ سازي و سپس با بكارگيري آنها حوادث ناشي ازكار را به سمت حداقل سوق و با برنامه ريزي حساب شده آن را به صفر برسانند.

اسلاید 86: امید است با بکارگیری توانایی ها و امکانات بالقوه موجود در کشور، بتوانیم «سلامتی» را در جامعه ایرانی ،به ويژه جامعه كارگران وكارمندان ارتقاء بخشیم.

اسلاید 87: منابع: 1 - منوچهر، محسني پارسا، روش بررسي آماري حوادث ناشي از كار، تهران - مدرسه عالي حفاظت و بهداشت كار، 1362، ص 4. 2 - ناصر، ميرسپاسي، مديريت منابع انساني و روابط كار، 1366، ص 351. 3 - شمس السادات،زاهدي، روابط صنعتي، تهران - نشر دانشگاهي، 1377، ص 176. 4 - ابراهيم، پورساماني، بررسي اثرات صدمات ناشي از حوادث كار بر عملكرد توليد شركت فولاد مباركه، پايان نامه كارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع، دانشگاه آزاد نجف آباد، 1379. 5 - غلامــرضـا، انصاري، اقتصاد در بهداشت حرفه اي، مجله مديريت، شماره 55 و 56، آذر و دي 1380، ص 24. 6 - ابوالقاسم، نوري و همكاران، بررسي محدوديتهاي جسمي و رواني كاركنان شركت فولاد مباركه، مهرماه 1380، ص 25. 7- دكتر ايرج سلطاني: مديريت آموزشي، تحقيقات نيروي انساني شركت فولاد مباركه

اسلاید 88: QUESTIONS???

اسلاید 89: تمام مردم مردگانند و فقط اهل علم زندگانندمنسوب به حضرت علي (ع)با تشكر- زهره غلاميان – بهار1387

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید