کسب و کارمدیریت و رهبری

مدیریت تعارض

صفحه 1:
بالارخا

صفحه 2:

صفحه 3:
* تعارض را باید از دید گروهای درگیر آن مورد مكهت 1 ينداشت و ادراك ما بستكى دارد. " اكر هيجكس از وجود تعارض اطلاعى نداشته باشد. در آن صورت يديده اى به نام تعارض وجود ندارد

صفحه 4:
* گاهی در گروهی عده ای درگیر تعارض هستند ‎ee De it nly‏ 9 2 آن چنین می پندارند. 62 ‏ل ل‎ ie ‏آنياست.‎ ل ساير تعريفيباى اين وازّه عبارتند از : 060 ‎Bile 9 dw los‏

صفحه 5:
ee Re SS ‏ل‎ ‎1212 8 ۱ دیگری نامحدود نیست. * کمیابی آنبا باعث ایجاد تعارض در افراد میگردد. بنابراین دو گروه با هم به مخالفت بر می خیزند.

صفحه 6:
RN SVU ECSS SR Tuner SEIN ‏سد كند يديده تعارض مشخص مى شود.‎ * اختلاف در تعاریف مربوط به تعارض حول محدور * آیا رفتارهاییکه مانع عمل دیگران می شود يا رفتار آنان را سد می کند آگاهانه است يا غیر آگاهانه؟ 000

صفحه 7:
لعريف ‎Ze eo‏ " فرآيندى كه در آن نوعى تلاش آكاهانه به ‎ewe ns Keo ere Uy)‏ فرد «ب» را خنثی کند از طریق سد كردن راه او كه در نتيجه «ب» در مسير نيل به هدف خود مستأصل مى شود يا اينكه فرد «الف» بدان وسیله بر میزان منافع خود می افزاید

صفحه 8:
سير تكاملى انديشه تعارض + ". ديدكاه روابط انسانى (بنءألا دمماغداعه مهصسكم) سه ديدكاه در مورد تعارض مطرح است : (Traditional View) ‏ا‎ Cre Toit ORC AOD ‏ا‎

صفحه 9:
oer Traditional View ‏دید ۵ سلدى‎ 44 ا تن تعارض بد است . بار منفی دارد و مترادف ا لي ل لو طبق اين تعريف تعارض زيانبار است و بايد از آن اجتناب كرد.

صفحه 10:
0 | ۱ دید ۵ سلدى ی یه are Pee ۱ ‏ا‎ | Len) FASS SS) BER en ee Ra Ce داشت. نتيجه تحقيقات هاثورن (ع2:هطاج!!) نشان ‎ORT Te Sle RO Rey yee epee ag CMI Ky‏ ‎JI‏ بود.

صفحه 11:
oer Traditional View ‏دید ۵ سلدى‎ 44 اين ديد كاه كه تعارض بد است بايد به رفتار افراد توجه كرد و مانع هر نوع تعارضى شد. مردم اصولا عادتهء كرده اند كه از ديد كاه سنتی به تعارض بنگرند.

صفحه 12:
0 دیدگاه روابط انسانى ‎mM AM AR BRAK‏ لك ‏افرادى كه از اين ديد كاه به تعارض مى نكرند: تعارض را در كروهها و سازمانها يك امر طبيعى مى 5 ‏يديده تعارض منشاء طبيعى دارد و غير قابل ‎۳۳۹

صفحه 13:
Za ‎eS‏ دیدگاه روابط انسانى ‎RTC m ACA Rao BM Aa‏ ‎CEC SCC RO Rol Sere NO te nC Se ‎RRO) ‏ا‎ Fo) Ie AKC) ‎b ‏تعارض 00 است و عملکرد آن‎ POS ARN ar ee OR RSC ener Se nL ve) ‏نظریه رواج داشت.‎

صفحه 14:
9 روت ۱۱ در مكتب تعامل بدين سبب يديده تعارض مورد تاييد قرار مى كيرد كه يى كروه هماهنگ آرام و بی دغدغه مستعد این است ‎eS ne te eres re‏ [9۹ TT

صفحه 15:
9 روت ۱۱ در برابر پدیده تغییر. تحول و نوآوری هیچ واكنشى از خود نشان ندهد. مدیران ات ‎Oe Wee‏ رادر كروه ايجاد مى كنند. گروه در این وضعیت زنده با تحرک , خلاق و ‎BAe ne er) Rot Cee See ie‏

صفحه 16:
تعارض سازنده و مخرب در مکتب تعامل تعارضی که هدف گروه را ‎Sree ree ier corel Te mcr}‏ ك2 0 لا RTS POM ‏ل‎ Tee CMe b1 Cy ‏تعارض مخرب است. اهدهأغع0ناءولاط‎

صفحه 17:
در موارد زير تعارض مى ‎ar eee‏ هنگامی که بتواند کیفیت تصمیمات را ببود بخشد زمانی که موجب ابتکار عمل . نوآوری و خلاقیت شود. هنگامی که مايه کنجکاوی و تشدید علاقه 20 به یکدیگر شود. ملس ماد برس سر تحول را 5

صفحه 18:
‎ei‏ محرب تعارضص مخالفت های کنترل نشده سبب نارضایتی اعضا و ل ا ل ‏کاهش اثر بخشی گروه ‏ضعیف شدن ارتباطات گروه و از بین رفتن انسجام ‎RC 0 ‏ا‎

صفحه 19:
تعارض خوب است يا بد؟ وجه تميز بين تعارض مخرب يا سازنده را نمى توان به صورت يى خط مشى روشن و دقيق مشخص ساخت. هيج سطعحى از تعارض نمى تواند در همه شرايط قابل قبول باشد ويا مردود باشد.

صفحه 20:
چگونه می توان تشخیص داد تعارض خوب است يا بد؟ ممکن است نوع یا مقداری از تعارض در یک گروه خاص موجب بیبود عملکرد شود و در كروه ديكر ويا در زمان ديكر (در همين كروه) [0 ملاک خوب یا بد بودن تعارض عملکرد گروه ww

صفحه 21:
تعارض خوب است يا بد؟ جون كروه براى تحقق سازمان به وجود آمده TOC CIS Ie Sl Hees lenny) ‏دارد.‎ Se FASC UND IS Sle noe ie tew) ARCS EEL POM CCR IS) ee peer e)

صفحه 22:
۱0 ۱0 متاق 101 أ )1ه سوال : PONG eRe ‏ا ا‎ ee ee CE ene St te eee ‏دانند؟‎ جواب : - در جامعه ای زندگی می کنیم که پایه های آن بر دید گاهیای سنتی گذارده شده است.

صفحه 23:
۱0 ۱0 متاق 101 أ )1ه 0 ‏ل ا‎ Sean Ey ‏ل ال‎ 6 در امريكاى شمالى در مدرسة و كليسا همواره تأكيد بر كنار آمدن افراد در دوران رشد و

صفحه 24:
۱0 ۱0 متاق 101 أ )1ه در خانواده ها هميشه سعى بر اين بوده است که بجه ها هيج تعارضى با هم نداشته باشند. در کشورهای صنعتی مکتب سنتی در خانواده پایه ریزی می شود. در مدرسه تأٌیید و تقویت می شود (هميشه حق با (Care SEY fy te ‏ا ل‎ a esc)

صفحه 25:
۱0 ۱0 متاق 101 أ )1ه | ا ا 0 0 | اگر چه مدارکی علیه دید گاه سنتی وجود دارد ولى همواره از آن حمایت شده است.

صفحه 26:
‎PORN 502506‏ مخالفتهای بانقوه . بروز تعارض ‎2 ‏رفتار ‎m ‏دي‎ 3

صفحه 27:
مرحله اول های بالقوه ل ۱ ایجاد تعارض را فراهم می کند. ‎Serer ene Sere ASF pec roe‏ | شرایط عبارتند از ۲ گروه عمده (ارتباطات - ‎(ee CC pete a Fe‏ اینبا منشاء یا علل تعارض به حساب می آیند.

صفحه 28:
الف. بررسی عامل ضعيف - نفيميدن زبان يكديكر - ‎lsso9 pw dgag - JUAT puss 9 puss‏ ۱۱ مزاحم - اختلاف در اطلاعات و آموزش - تفاوت نگرشها - ارتباطات زیاد و یا خیلی کم - ‎ner Sry) bee pe 5‏ 00002

صفحه 29:
نب بررسی عا 4 es "!ا اندازه يا بزركى كروه - ميزان تخصصى بودن کارها - مرزمسئولیت ها و وظایف - سا زگاری هدف فرد با گروه - شیوه و سبک رهبری - ‎EL elie T pee oad‏ ات ‎PRIX, & edo F Simul‏

صفحه 30:
لجار شر رسجو عا * هر چه قدر گروه بزرگتر و تخصصی تر باشد. احتمال بروز تعارض بيشتر است. * سابقه خدمت و تعارض رابطه معکوس دارند. * مبیم بودن مرز مسئولیتبا و نامشخص بودن ALS ee ae Pl, pe mere ener re.)

صفحه 31:
لب ر بررسی عا ساختار 1 "ا وجود كروهها مثل : ‎Rr oe iS‏ 0 2200000 - دایره کنترل کیفیت (بیبود بخشیدن به محصولات) Oe eo Set oe ae

صفحه 32:
لجار شر رسجو عا as es * شواهدی وجود دارد که کنترلبای شدید ‎Se Le)‏ ۱ قوى نيستند. مشارکت زیاد نیز باعث تعارض می شود.

صفحه 33:
ج. بررسی عامل ۳ are cee CSCC OS) eg متفاوت بودن سیستم های ارزشی تعصب - مثلا سیاهپوستان را دوست ندارند آقاى «ب» براين باور است كه يست يا مقامى كه فلان کس گرفته معرف جبل و نادانی اوست. تصویری که یک کارمند از حقوق خود دارد. ممکن ‎Se merer)|‏ ۱

صفحه 34:
۳ Bee eS Sie carey ‏ا‎ - خودکامه ها و افراد جزمی که از نظر مناعت طبع در سطح بالایی نیستند. اختلافات. ارزشى مى تواند مسايلى جون تعصب, عدم توافق در مورد نقش فرد در كروه و ميزان ياداش متناسب براى شخص را توجيه كند 3

صفحه 35:
مرحله دوم : بروز "! جنانجه شرايط مرحله اول موجب استيصال ‎tu] BP Eck ycy‏ ا ا ل ‎RCL pore CS RO Re‏ | ‎mM‏ ينداشت تعارضى به معنى بروز يديده تعارض

صفحه 36:
9 Pe Reece eli ie oo Kee PAL) Rtas 5 ۱ Ve Cent IC) CURE Ere eS eC tebe «الف» گردد و احتمال دارد این و۳۰ هیچ اثری بر علاقه آقای «الف» نسبت به «ب» نگذارد.

صفحه 37:
9 ۴ تنبا به هنگام بروز احساسات است که افراد به 1ل ‎FREE RE Pe Trae pet Pe eee pe‏ تجربه مى كنند.

صفحه 38:
مرحله سوم : رفتار ‎Ze‏ اكر افرادى مانع از رسيدن ديكران به اهدافشان شوند و اين عمل از روز قصد صورت 00 0 ‏ل‎ RU EA Sey سك تعارض به شکلبای گوناگون نمایان می گردد و از جمله مداخله در امور دیگران, نزاع. ‎ORC PSOE RCS eee ewe‏

صفحه 39:
مرحله سوم : رفتار ‎ae‏ در سطح بسيار ظريف سوال يى دانشجو در 1 | ۱ in Celey-ve pee mer) Fevrrir 7 - Wop y ‏دركيرها است.‎

صفحه 40:
نمودار شیوه دست 2 ES A 0 3

صفحه 41:
رقابت الك بودن و همكارى نكردن) ا 2 0 ‎earn)‏ ا ا ا ا ل تأثيرات رفتارش بر ديكران در حالت رقابت خواهد بود.

صفحه 42:
رقابت (مدعى بودن و همكارى نكردن) | سازمان در کار کنان ایجاد می شود. . افراد در حال رقابت می کوشند تا مسایل را به نفع خود تمام کنند.

صفحه 43:
همكارى (مدعى بودن و همکاری کردن) ۳۹ . كروهبايى كه با هم تعارض دارند جنانجه بكوشند تا خواسته هاى طرف يا كروه ديكر را م ا 30 . طرفين در صدد تأمين منافع يكديكرند. . در فرايند همكارى طرفين دركير در جبدت حل ۳

صفحه 44:
<x» Oo Mm همكارى (مدعى بودن و ا ل كك تلاش آنها در جيت حل مشكل است. ‎RU 00 er UCC)‏ AUT ESS TPE RCHEN CUE ere a ا ا ل ا ل ا ا ۱0 ‎asi 4) La oly‏ اث ‏.. فرزندانشان با هم ازدواج مى كنند.

صفحه 45:
ae Sverre e)) ‏اجتناب‎ ‎۳۹ ‏همکاری نکردن)‎ ‏وقتى فرى متوجه شود كه نوعى تعارض وجود‎ EE Re Bley CICS ny بماند يا يديده تعارض را سركوب كندء كوييم به عمل اجتناب دست زده است. . بی تفاوت ماندن یعنی یکی از طرفین خود را ۹7

صفحه 46:
اجتناب (مدعی نبودن و همكارى نكردن) | نتوانند ديد كاهباى يكديكر را سركوب كنند. ۱ ‏ا‎ ‎۱ Led

صفحه 47:
ل 5 ۳۳ ‎wy)‏ ‏نبودن و همكارى ةا وقتی فردی می کوشد تا منافع طرف مخالف را PESO RMR CS Ee DE OST Carlee ee) نشان دهد که روابط قطع نشود. گوییم دست ۱ 9 YW) SLEW! ‏ا‎

صفحه 48:
۳۷ يا 0 (از نظر ادعا و همکاری در وسط قرار گرفتن) ‎PEN NSTC BRNO R. Bee TOR CYA Os‏ سازش كويند. در سازش هيج يك از طرفين برنده يا بازنده نخواهد بود. | پذیرند.

صفحه 49:
مصالحه يا سازش (از نظر ادعا و همکاری در وسط قرار گرفتن) ۱ اتحادیه های کارگری و مدیریت ‎a‏ هیچ یک از راه حلبای ۵ گانه مناسب همه شرايط و اوضاع و احوال نيست.

صفحه 50:
مصالحه يا سازش (از نظر ادعا و همکاری در وسط قرار گرفتن) ‎ES Ie Teese CBR Re)‏ 5 رجحان دارد؟ rr eee ‏ل ا‎ vert) ‏است كه افراد براى راه حل تعارض استفاده‎

صفحه 51:
مرحله | در مرحله جبارم ء تعارض به نتايج مشخصى مى ‎doll‏ در بعضى موارد سازنده و در بعضى موارد تت لت

صفحه 52:
فرایند تعار ۳ بروز تعارض رفتار

صفحه 53:
— 4 د 2 6ن 2 is | ۳ a ol 2 ‏ينج‎ ‏تعارض‎ رقابت ا ل ا اجتناب كذشت (ايثار) مصالحه a

صفحه 54:
1۱ Cele Cemetery در رابطه با مسائل ميمى كه بايد دست به اقدامات غير عادى زد ا 0 ل 0 دارد و انسان می داند که آن اقدام درست و مناسب است. در رابطه با کسانی که می خواهند از رفتارهای غیر رقابتی ‎STS RSS ey‏

صفحه 55:
— ا مخ هط ۲ همکاری با اشتراک مساعی هنكامى كه نظر هر دو طرف اهميت زيادى داردء با همكارى يكديكر يبدا كردن يى راه حل هنگامی که هدف یاد گرفتن مطلبی باشد. ۱ با مراجعه به آرای دیگران . گرفتن تعید از همه طرفها . روی احساسات دیگران کار کردن

صفحه 56:
۳ احتناب همکاری بسیار کم اهمیت باشد يا اینکه مسایل ميمترى يبش رو باشند. هنگامی که شخص به هیچ وجه قانع نشود. هنكامى. كه نتيجه حاصل از برخوردها به مراتب بيش از مزاياى حاصل از راه حلها شود.

صفحه 57:
۳ احتناب + براى تسكين بخشيدن به ديكران و بر كرداندن آرامش به محیط Re ee ren Sree Cae ery تصمیمات آنی را بی اثر سازد

صفحه 58:
و هنگامی که دیگران بتوانند مسأله مربوط به تعارض را به صورتى موثر حل كنند. لا ل 0 مسائل ديكرى هستند.

صفحه 59:
+ هنگامی که شخص به اشتباه خود پی ببرد. دیدگاه ‎CCMR Cra DIT Ser‏ 0 ‎Re RO DSR RC RU ore Meter)‏ ۱ داشته باشند و شخص بخواهد رضایت خاطر آنان ‎IDS COT Oot neces COS)‏ 5

صفحه 60:
+ ل ا ال ا كن منظور حل مسائل آینده هنكامى كه شخص امكان برد نداردء به حداقل 0

صفحه 61:
+ 2 ‏ل‎ le 7c Ome jier) ‏برخوردار باشد.‎ هنكامى كه فرد بخواهد با پبره برداری و یاد گرفتن مطالب جدید از اشتباهات , به 0 SES)

صفحه 62:
۵ مصالحه هنگامی که هدقبا میم اند. ولی اهمیت آنبا به آن اندازه نیست که موجب تشنج بیشتری شوند. ‎EN aCe be ROME en)‏ ۱ هستند. در پی تأمین هدفیای ناساز گار یا مانعه الجمع برآیند.

صفحه 63:
۵ مصالحه ا ‎Reo‏ 0 راه حل موقت الا ا 1 ا 0722 520000 یافتن ۵ کسب نوعی حمایت. البته اگررقابت با اشتراک :. مساعى كارساز نباشد.

صفحه 64:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان