صفحه 1:
Sa مديريت روابط عمومی الکترونیک حمید ضیایی پرور www.reporter.ir A ‎www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پرور

صفحه 2:
*ثوانا بود هرکه دانا بود *ز دانش دل پیر برنا بود er ‏پرور‎ the ano www-reporterir

صفحه 3:
مقاهیم مختلف در ‎EPR‏ ‏© روابط عمومی الکترونیک روابط عمومی دیجیتال روابط عمومی آنلاین * روابط عمومی سایبر * روابط عمومی اینترنتی *؟ روابط عمومی مجازی er ‏حميد ضيابي برور‎ www reportersir

صفحه 4:
روابط عمومی الکتیونیک به نوعی از روابط عمومی اطلاق می شود که در آن از ابزار الکترونیک نظیر سیستم پاسخگویی الکترونیک برای انجام ماموریت های روابط عفومی اننتفاده‌هنی شود. * قرار دادن متون انتشاراتی تولید شده در روابط عمومی با همان شکل و فرمت مثلا در قالب 7 نیز در چارچوب روابط عمومی الکترونیک قرار می کی * در روابط عمومی الکترونیک به جای بهره گیری از شیوه های سنتی مواجهه با مشتریان يا مخاطبان؛ از تکنولوژی های آلکترونیکی به منظور سهولت؛ سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود. * سنگ بنای سایر فعالیت های روابط عمومی در فضای آنلاین در همین مرحله گذاشته می شود: wwwreporter.ir ۰

صفحه 5:
روابط عمومی دیجیتال 70057 در روابط عمومی دیجیتال متون تولیدی و محتوای مورد نظر ۵5و از فرمت معمولی چاپی 7607و" به فرمت صفر و یک تبدیل و به عبارت دیگر در این حالت؛ صفحات ۴و تبدیل به صفحات 30100۶ می شود. هنوز محتواها همان محتواهای روابط عمومی سنتی هستند با اين تفاوت که قابلیت جستجو (560766) و کپی مطالب به صورت 16:61 برای مخاطتبٍ ‎Say‏ برخی از اسناد؛ نامه هاء فرم ها و تقاضاها به وسیله ابزارهایی نظیر ۲ امکان ارسال و نقل و انتقال دارند» اما جهت فعالیت هنوز یک طرفه است wwwreporter.ir

صفحه 6:
‎[support ۳ :‏ روابط عمومی آنلاین ‏خدمات به صورت شبانه روزی در اختبار مخاطب و مشتری ‏ _ - کیرد. برای رسانه های مبتنى بر 06+« اعتبار قائل مى شوق خبردهی و خبریابی مبتنی بر فضاى وب مرسوم مى شود اخبار روایط عمومی علاوه بر رسانه ها ‎printed Meda wee‏ رسانه هاي صونی و تصویری» برای رسانه های آنلاین و اینترنتی نیز آرسال می شود همایش های ‎whee‏ برگزار می شود امکان انتشار همزمان مصاحبه ها و گفتگوهای زنده روی اینترنت فراهم می شود تکذیبیه ها و پاسخ های رسمی برای نشریه های الکترونیکی» سایت هاء وبلاک هاء رورنت ها و خبرگزاری های ایترنتی فرستاده می شود نسبت به محتوای تولید شده در اینترنت عکس العمل نشان می دهد. ۴ همچنین شرکت در چت روم ها (202۲۵۵۷5) و ارسال نامه ها از 2 بق بست الكترونيكى جدى كرفته مى شود و وب سایت ‏می شود. ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز

صفحه 7:
روابط عمومى سايبر 0 فرآيندى است كه در آن روابط عمومى به صورت كاملا آنلاين درآمد ويزكى تعاملى و مشاركت بذيرى آن بسيار برجسته و بارز است. مخاطب يا مشتری در روابط عمومی سایبر در جایگاه اول اهمیت ایستاده است و به جای توده های انبوه به تک تک افراد توجه کامل می شود. هیچ نامه ای بدون پاسخ نمی ماند و هیچ انتقادی از نظرها پنمان نمی شود کار کنان روابط عمومی سایبر نه فقط در ساعات اداری, بلکه در تمام مدت شبانه روز و در تمام ایام هفته (بدون تعطیلی) و در تمام زمان ها و مکان ها به انجام فعالیت می پردازند. گاهی رخدادی در یک روز تعطیل نیازمند توجه» واکنش يا پاسخ است و ابن کار باید توسط کار کنان روابط عمومی سایبر و با استفاده از اختیارات و سطوح دسترسی 66055 آنها به وب سایت سازمانی یا پست الکترونیک يا بيام رسانان فوری صورت گیرد. ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز

صفحه 8:
روابط عمومی سایبر بنابراین در روابط عمومی سایبر» مفهوم کار و ساعت كارى تغيير بيدا می کند وحضور در چنین نهاد يا سازمان يا بخشی به منزله یک شغل ۷۵ محسوب می شود. داشتن تخصص های ویژه. تسلط به نرم افزار ها (0]00707۵ع) و مهارت های دیجیتالی 561۲5 )910 از جمله ضرورت های نیروهای روابط عمومی سایبر است. ارانه خدمات آنلاین بدون نیاز به حضور مشتری یا مخاطب بخش دیگری از فعالیت های روابط عمومی سایبر است که آن را تا حد زيادى به فرآيند تجارت الكترونيك (ع+15-0017161) نزديك مى Wikipedia.org Alexa.com Webometrics.info wwwreporter.ir ۰

صفحه 9:
روابط عمومی سایبر * استفاده از تازه ترین تکنولوژی های اطلاعاتی همچون پادکستینگ (وُتاوه04م)» خبرخوان (255)» ویکی پدیا ‎OLS go» (countering) Su us «(wikipedia)‏ « (monitoring) ‏كردن‎ 5s (Searching) ‎Forum) S36 Ga YE‏ ( » خبرنامه های الکترونیکی ‎(MAC Groups ) sa! clea sS« (Newsletter )‏ چت رومها ) ‎Messengers) & aims ( Chatrooms‏ ( ‎(Weblog) aaj: Shs‏ « و ابزارهاى مشاركتى ‏0 از دیگر ویژگی های روابط عمومی سایبر است ‎er ‏حميد ضيابي برور‎ www reportersir

صفحه 10:
داشتن وبلاگ در این مرحله بسیار ضروری است. بیستم های نظرسنجی اینترنتی» افکار سنجی های مبتنی برچب نیز در . تن جارجوب مور وی فا میرن ‎i‏ ‏داشتن یک وب سایت سا با امکانات جند ر سانه ( ابماس لام 5 ‎Safle‏ و خارج از مرزها ‎ais ol‏ 2 یی یک ‎Bors‏ ووابط عمومی سای ردیل به حوزه ای اطبان جهانی مواجه است. * جايكاه سازمان د هاي جستجوء امکان جستجو د ارات فورى به 3 ‎Sree‏ ت داد مخاطان در يندها: ‎Cor ston ff jan gin ej Jot dood ye‏ که روابط عمومی سایبر به آن توجه دارث. Alltheweb.com ° er nae Dogpile.com *

صفحه 11:
ابيط أينتر ند & روابط عمومی ایسر ی سا برخی سازمان ها اصولا بر بستر اینترنت متولد شده اند و در همان فضا فعالیت می کنند و حیات و ممات آنها وابسته به جایگاه شان در اینترنت است. مهم ترین فعالیت اين سازمان ها در عرصه اینترنت برای بقا و رشد و توسعه» در چارچوب روابط عمومی اینترنتی انجام می شود. کارکنان چنین نهادئ هر يك از برحى جهات به كارمندان بالقوه و بالفعل.رؤايط عمومئى تبديل مى شوند. در روابط عمومى با مفهوم و جارجوب فوقء همه امور فوق العاده و فنى است و استفاده حداكثرى از تكنولوزى هاى نرم افزارى و ‎ea‏ 0 روابط عمومی ای نتى خود به دنبال ابداع شيوه ها و متدهاى جديد براى رشد سازمان و ارنقای جایگاه آن در جهان است. ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز

صفحه 12:
روابط عمومی مجازی ط1ّ. 25 روابط عمومی مجازی را می توان نوعی از روابط عمومی دانست كه وجود خارجی ندارد "هرچند ممکن است سازمان اصلی متبوع آن در جهانواقعی وجود داشته اشد. این فرآیند اشاره به نوعی از فعالیت روابط عمومی دارد که فعالیت های آن در چارچوب سازمان بروکراتیک نیست و هر یک از ماموریت های آن توسط بخش خصوصی یا اشخاص منفرد در خارج از سازمان انجام می شود. روابط عمومی در این شکل, به صنعت تبديل مى شود و امور آن توسط متخصصان هر فن با استفاده از تازه ترین تکنولوژی ها صورت می پذیرد و نتایج آن در اختیار سازمان قرار می ‎OS‏ wwwreporter.ir

صفحه 13:
و و و و و و و و و و و و و و 9 تکنولوژی کاربردی در ‎EPR‏ ‏تهیه خبرنامه الکترونیک5 ‎Neswletters‏ ایجاد ایمیل و مدیریت آن ]م2 الزامات راه اندازی ‎Website & CMS cubw wg‏ راه اندازی وبلاگ و مدیریت آن ‎٩۷۵6۲095‏ آر اس اس ها و خبر خوانها :2۷512007 & ‎RSS‏ ‏تکنیکها و امکانات موتورهای جستجو 60۲06۵۲۲۵5 ماد كست ها ‎Podcasting‏ كاربرد 5215 در روابط عمومى الكترونيك نوشتن برای وب ‎Writing For the Web‏ جمع آوری الکترونیکی اخبار ام 1۲0۲۷۵۲ روزنامه نکاری سایبر ۷۵۲15۷۰ سوزعوبتت Internet Advertising ‏تبلیغات اینترنتی‎ کاربرد تکنولوژی های الکترونیکی در (7 :22 کاربرد تکنولوژی های الکترونیکی در (2 :2۳2 Jaze em www reporter Web 2.0 ¥ ‏وب‎

صفحه 14:
جرا روابط عمومی الکترونیک ؟ ینترنت در ایران : ضریب نفوذ اینترنت در ایران به 26 درصد و آمار کاربران اینترنت 7/87 در ايران به 20میلیون .ارس نفر رسیده است - شرکت فناوری er | ‏اطلاعات‎ |

صفحه 15:
نمودار شماره 6 رشد کاربران اینترنت در ایران ۰ | eee (eR ‏منت مستت ضع ضع دضع‎ ANE aN aMF aNs ame ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز ‏هه ‏+ سره ‏ا سسسمه ‎caus + ‎cust + ‏| سره ‎aun + ‏} سس ‎eum ‏ل‎ ‎ ‎of ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
نمودار شماره 0 - نمودار افزایش کاربران اینترنت در فاصله زماني از سال 1900 الي 00002 ميلادي ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
شکل شماره © د شماتيك وضعیت اتصالات به اينترنت و م20 در دنیا

صفحه 18:
جرا روابط عمومی الکترونیک ؟ ضرورت توجه به مخاطبان ( کمبود وقت » پیشرفت تکنولوژی ء بی حوصله شدن » افزايش توقعات و مطالبات عمومی ) سرعت" مهمترین عامل تحمیل روابط عمومي الكترونيكي به روابط عمومي است ارتباط دوسویه و متعامل بین سازمان ها و مردم ارانه خدمات و اطلاعات مورد نیز شهروندان به طور مداوم و شبانه روزی بهبود کارایی و اثربخشی نهادها و سازمان ها و موسسات تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان سازمان ها به اطلاعات مورد نیاز بهبود پاسخگویی ساده سازی فرآیندهای ارتباطات و اطلاع رسانی و کاهش هزینه ها ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز

صفحه 19:
فر آیندهای کاری در روابط عمومی الکتر ونیک ارتباط با رسانه ها و نشریات الکترونیکی: - تولید خبر ؛ گزارش » مقاله در سایت ها و مجلات الکترونیکی ©- برگزاري مصاحبه اختصاصي - گروهي در سایت های خبری 0 پوشش خبري مراسم و رویدادهای سازمان از طریق سایت سازمان ۳ برآورده کردن نيازهاي اطلاعاتي رسانه های مختلف (هماهنگي و راهنمايي هاي لازم » آرسال عکس ۰ توضیحات تكميلي ) ‎-G‏ مانیتورینگ محتواي رسانه ها ‏©- پاسخگويي به رسانه ها و نشریات الکترونیکی ( جوابیه ؛ اطلاحیه » ‎BS‏ ‏م درج آگهي در رسانه های الکترونیکی ‏0- بانك اطلاعاتي اخبار و مقالات مربوط به سازمان و فعالیتهای آن ‏0- بانک اطلاعاتی مربوط به مشخصات رسانه هاي الکترونیکی مختلف؛ خبرنگاران » مشخصات سازمان رسانه اي ‎ ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز

صفحه 20:
ارتباط با رسانه ها ‎a‏ * مهارتهای روزنامه نگاری الکترونیک ؟ روزنامه نگاران شبکه ای * روزنتها » سایتها و وبلاگها * شهروندان روزنامه نگار سیستم خبررسانی اینترنتی به خبرنگاران * ارسال خبرهای سازمانی به رسانه ها *؟ رصد كردن رسانه های الکترونیک ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز

صفحه 21:
انتشارات : * 0- انتشار نشریات الکترونیکی درون سازماني و مدیریت سایت سازمانی * 0- انتشار فعالیت هاي موردي ( کتاب الکترونیکی »کتابچه. بروشور الکترونیکی» ویژه نامه ) *؟ ©0- نظارت بر نشریات درون سازماني

صفحه 22:
اداره سمعی و بصری: *؟ 9 پوشش تصويري مراسم و رویدادها * 0 تهیه آرشیو عکس و تصویر از سازمان و طرح ها و برنامه ها *؟ 0 پشتيباني رسانه ها و نشریات درون سازماني براي تهيه عكس *؟ ©0- تهيه جند رسانه ای ها

صفحه 23:
: 5 ۳ 2 بركزاري و يا مشاركت در رويدادهاي اختصاصي سازمان ( شامل نمايشكاه عادى و الكترونيكى؛ اطلاع رسانى كنفرانس ها و همايش ها از طريق اينترنت؛ اطلاع رسانى مناسبت ها و مراسم خاص ) - مدیریت اجرایی رويدادهاي مختلف در سطح سازمان 9 - شرکت در نمایشگاه هاي برون سازماني 000 - تهیه اقلام تبليغاتي معمولی و الکترونیکی( پوستر» هدایا ) 0- مدیریت و اجراي تبلیغات محيطي درون و برون سازماني ( بیلبورد» سیلك» تابلو اعلانات سازمان» تراکت ) ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز

صفحه 24:
برنامه ريزى و مطالعات 2 »ا« افكارعمومى 0 تهیه» تدوين و نظارت برنامه هاي روابط عمومي در محيط وب ‎GO‏ مدیریت و اجراي مطالعات افکار عمومي و پژوهشي از طریق سایت سازمان ( نظر سنجي, تحلیل محتوا ) ‎OP‏ ارزيابي ثربخشي برنامه‌هاي اجرا شده روابط عمومي با استفلده از نرم افزارهای مدیریتی و آماری ‎CG‏ پشتيباني اطلاعاتي ادارات روابط عمومي» رسانه ها و بخش هاي سازماني از طریق بانك اطلاعاتي تخصصي روابط عمومي در اینترانت 26 تهیه » تدوین و نظارت بر حسن انجام دستورالعمل ها و آیین نامه هلي مورد عمل روابط عمومي و سازمان در بحث ارتباطات 2/.-ارتباطلت مردمي و اطلاع رساني ‎wwwreporter.ir ‎

صفحه 25:
برنامه 3 يزى و مطالعات © افکار عمومی ‎OF‏ پاسخگويي و راهنمايي به ارباب رجوع ( ایجاد نظام پاسخگويي به مکاتبات » ايميل ها ؛ تماس هاي تلفني و پیام هاي صوتي به منظور دریافت پاسخ از واحد هاي سازماني مربوطه و ارایه راهنمايي لازم) ‏© راه اندازي و اجراي سیستم انتقادات و پيشنهادها ‎CO‏ بررسی و ارائه پرسش و پاسخ های معمول از از طریق سایت راه اندازی تریبون آزاد ‎Subs 2 Massage Board‏ ‏00 ارتباط با تشكلهاي تخصصي ‏0 - برقراري ارتباط دوسویه ارباب رجوع و همکاران با مدیران ‏- انعکاس نظرهاي ارباب رجوع و همکاران سازمان به کارمندان و یا مدیران مربوطه 0 - اطلاع رساني به مخاطبین ( تهیه اطلاعات مورد نیاز مخاطبین » ایجاد ابزارهاي مناسب اطلاع رساني شامل تلفن گویا » سایت اينترنتي ) ‎ ‎ ‎ ‎ ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز

صفحه 26:
جگونگی تحقق .12۳1 ایجاد بینش دیجیتالی در بین مدیران ؟ آمادگی بافت سازمانی ۴ تامین منابع و امکانات اجرای سریع تغییرات مورد نظر ‎Boe j@‏ آموزش مدیران روابط عمومي در زمينه‌ي رایانه و اینترنت 06 ‎-www.reporter.ir‏ حمید ضيايي پروز

صفحه 27:
الزامات مدیریت وب سایت * - مدیریت وب سایت در روابط عمومی یا بخش آی co ‏استانداردهای وب سایتهای دولتی ایران‎ -2 *

صفحه 28:
استانداردهای یک وب سایت خوب تحوهآرزیبی عالى [] خوب [] ‎Dies‏ عالى [] خوب [] ‎Tings‏ عالى [] خوب [] ‎Tings‏ عالى [] خوب [] ‎Diese‏ ‏عالى [] خوب [] ‎Tings‏ عالى [] خوب [] متوسط[] عالى [] خوب [] متوسط[] ‎Ding Dose‏ عالى [] خوب [] متوسط[] عالى [] خوب [] ‎Dies‏ اضعيف [] بسیار ضعيف 11 ضعیف ۲1 بسیار ضعیف [۳] ضعیف ۲1 بسیار ضعیف [۳] ضعیف ۲1 بسیار ضعیف [۳] ضعیف ۲1 بسیار ضعیف [۳] ضعیف [۲ بسیار ضعیف [۳] ضعیف ۲1 بسیار ضعیف [۳] ‎as‏ بسیار ضعیف [۳] اضعيف [] بسيار ضعیف [۳] اضعيف [] بسیار ضعيف 11 علات تآوری : طراحی و گرافیک سایت ( زیبایی شناسی » سرعت لود شدن » سادگی » رنگ » عکس » مولتى مدياء راهنمايى ) محتوا : به روز بودن وغنى بودن بخش هاى محتوايى لینک و هایپر لینک ( پیوندهای ارتباطی + ببوندهای داخل متنی) RSS aye وضعیت موتور جستجو ( داخلی یا خارجی ) و آرشیو امكانات تعاملی ( کامنت » ایمیل » نظر سنجی » باکس ارسال پیام » آدرس ها و تلفن های تماس) رتبه در موتورهای جستجو و کانترینگ خبرنامه الکتروتیک ( اشتراک آنلاین » امکان عضویت و لغو عضویت » فعال بودن خبرنامه ) ‎Forum ghar YG‏ و وبلاک نقشه سایت » پاسخ به پرسش های متداو] امکانات اب IS ‏جمع‎

صفحه 29:
* موفق و سلامت باشید ۰ UA. 7۷-۷ 00

الكترونيك عمومی الكترونيك روابط عمومی مدیریت روابط مدیریت حمید ضیایی پرور ‏www.reporter.ir ‏www.reporter.ir 1 www.reporter.irحميد ضيايي پرور • توانا بود هرکه دانا بود • ز دانش دل پیر برنا بود 2 www.reporter.irحميد ضيايي پرور • • • • • • 3 مفاهیم مختلف در EPR روابط عمومی الکترونیک روابط عمومی دیجیتال روابط عمومی آنالین روابط عمومی سایبر روابط عمومی اینترنتی روابط عمومی مجازی www.reporter.irحميد ضيايي پرور !ونیک روابط عمومی الکتر • • • • 4 به نوعی از روابط عمومی اطالق می شود که در آن از ابزار الکترونیک نظیر سیستم پاسخگویی الکترونیک برای انجام ماموریت های روابط عمومی استفاده می شود. قرار دادن متون انتشاراتی تولید شده در روابط عمومی با همان شکل و فرمت مثال در قالب PDFنیز در چارچوب روابط عمومی الکترونیک قرار می گیرد. در روابط عمومی الکترونیک به جای بهره گیری از شیوه های سنتی مواجهه با مشتریان یا مخاطبان ،از تکنولوژی های الکترونیکی به منظور سهولت ،سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود. سنگ بنای سایر فعالیت های روابط عمومی در فضای آنالین در همین مرحله گذاشته می شود. www.reporter.irحميد ضيايي پرور روابط عمومی دیجیتال • در روابط عمومی دیجیتال متون تولیدی و محتوای مورد نظر Contentsاز فرمت معمولی چاپی " "printedبه فرمت صفر و یک تبدیل و به عبارت دیگر در این حالت ،صفحات pdfتبدیل به صفحات HTMLمی شود. • هنوز محتواها همان محتواهای روابط عمومی سنتی هستند با این تفاوت که قابلیت جستجو ( )Searchو کپی مطالب به صورت Textبرای مخاطب وجود دارد. • برخی از اسناد ،نامه ها ،فرم ها و تقاضاها به وسیله ابزارهایی نظیر Emailامکان ارسال و نقل و انتقال دارند ،اما جهت فعالیت هنوز یک طرفه است 5 www.reporter.irحميد ضيايي پرور • • • • • • • 6 روابط عمومی آنالین خدمات به صورت شبانه روزی در اختیار مخاطب و مشتری قرار می گیرد .برای رسانه های مبتنی بر webاعتبار قائل می شود خبردهی و خبریابی مبتنی بر فضای وب مرسوم می شود اخبار روابط عمومی عالوه بر رسانه های مکتوب printed Media و رسانه های صوتی و تصویری ،برای رسانه های آنالین و اینترنتی نیز ارسال می شود همایش های خبری آنالین برگزار می شود امکان انتشار همزمان مصاحبه ها و گفتگوهای زنده روی اینترنت فراهم می شود تکذیبیه ها و پاسخ های رسمی برای نشریه های الکترونیکی ،سایت ها ،وبالگ ها ،روزنت ها و خبرگزاری های اینترنتی فرستاده می شود نسبت به محتوای تولید شده در اینترنت عکس العمل نشان می دهد. همچنین شرکت در چت روم ها ( )chatroomsو ارسال نامه ها از طریق پست الکترونیکی جدی گرفته می شود و وب سایت سازمانی فعال می شود. www.reporter.irحميد ضيايي پرور روابط عمومی سایبر • • • • • 7 فرآیندی است که در آن روابط عمومی به صورت کامال آنالین درآمده که ویژگی تعاملی و مشارکت پذیری آن بسیار برجسته و بارز است. مخاطب یا مشتری در روابط عمومی سایبر در جایگاه اول اهمیت ایستاده است و به جای توده های انبوه به تک تک افراد توجه کامل می شود. هیچ نامه ای بدون پاسخ نمی ماند و هیچ انتقادی از نظرها پنهان نمی شود کارکنان روابط عمومی سایبر نه فقط در ساعات اداری ،بلکه در تمام مدت شبانه روز و در تمام ایام هفته (بدون تعطیلی) و در تمام زمان ها و مکان ها به انجام فعالیت می پردازند. گاهی رخدادی در یک روز تعطیل نیازمند توجه ،واکنش یا پاسخ است و این کار باید توسط کارکنان روابط عمومی سایبر و با استفاده از اختیارات و سطوح دسترسی Accessآنها به وب سایت سازمانی یا پست الکترونیک یا پیام رسانان فوری صورت گیرد. www.reporter.irحميد ضيايي پرور روابط عمومی سایبر • • • • • • 8 بنابراین در روابط عمومی سایبر ،مفهوم کار و ساعت کاری تغییر پیدا می کند وحضور در چنین نهاد یا سازمان یا بخشی به منزله یک شغل Fulltimeمحسوب می شود. داشتن تخصص های ویژه ،تسلط به نرم افزارها ( )softwareو مهارت های دیجیتالی Digital Skillsاز جمله ضرورت های نیروهای روابط عمومی سایبر است. ارائه خدمات آنالین بدون نیاز به حضور مشتری یا مخاطب بخش دیگری از فعالیت های روابط عمومی سایبر است که آن را تا حد زیادی به فرآیند تجارت الکترونیک ( )E-Commerceنزدیک می کند. ‏Wikipedia.org ‏Alexa.com ‏Webometrics.info www.reporter.irحميد ضيايي پرور روابط عمومی سایبر • استفاده از تازه ترین تکنولوژی های اطالعاتی همچون پادکستینگ ( ،)podcastingخبرخوان ( ،)RSSویکی پدیا ( ،)wikipediaکانترینگ ( ،)counteringسرچ کردن ( ،)Searchingمانیتور کردن (، )monitoring تاالرهای گفتگو ( ، ) Forumخبرنامه های الکترونیکی ( ، )Newsletterگروههای ایمیلی ( )MAil Groups چت رومها ( ) Chatroomsمسنجرها () Messengers وبالگ سازمانی ( ، )Weblogو ابزارهای مشارکتی ، WEB2.0از دیگر ویژگی های روابط عمومی سایبر است 9 www.reporter.irحميد ضيايي پرور روابط عمومی سایبر • • • • 10 داشتن وبالگ در این مرحله بسیار ضروری است. !ب نیز در سیستم های نظرسنجی اینترنتی ،افکارسنجی های مبتنی بر و این چارچوب مورد بررسی قرار می گیرند. داشتن یک وب سایت سازمانی قوی با امکانات چند رسانه ای ( )Multimediaو فعالیت در خارج از مرزهای جغرافیایی یک کشور ،روابط عمومی سایبر را تبدیل به حوزه ای بین المللی می کند که با مخاطبان جهانی مواجه است. جایگاه سازمان در موتورهای جستجو ،امکان جستجو در سایت ،پاسخ فوری به نظردهندگان ،دخالت دادن مخاطبان در فرآیندهای تصمیم گیری و فعالیت ها ،تعامل با سازمان های همسو از دیگر مواردی است !ابط عمومی سایبر به آن توجه دارد. که رو • Alltheweb.com • Dogpile.com www.reporter.irحميد ضيايي پرور روابط عمومی اینترنتی • • • • 11 برخی سازمان ها اصوال بر بستر اینترنت متولد شده اند و در همان فضا فعالیت می کنند و حیات و ممات آنها وابسته به جایگاه شان در اینترنت است. مهم ترین فعالیت این سازمان ها در عرصه اینترنت برای بقا و رشد و توسعه ،در چارچوب روابط عمومی اینترنتی انجام می شود .کارکنان چنین نهادی هر یک از برخی جهات به کارمندان بالقوه و بالفعل روابط عمومی تبدیل می شوند. در روابط عمومی اینترنتی با مفهوم و چارچوب فوق ،همه امور فوق العاده تخصصی و فنی است و استفاده حداکثری از تکنولوژی های نرم افزاری و اطالعاتی صورت می گیرد. روابط عمومی اینترنتی خود به دنبال ابداع شیوه ها و متدهای جدید برای رشد سازمان و ارتقای جایگاه آن در جهان است. www.reporter.irحميد ضيايي پرور روابط عمومی مجازی • • • • 12 روابط عمومی مجازی را می توان نوعی از روابط عمومی دانست که وجود خارجی ندارد هرچند ممکن است سازمان اصلی متبوع آن در جهان واقعی وجود داشته باشد. این فرآیند اشاره به نوعی از فعالیت روابط عمومی دارد که فعالیت های آن در چارچوب سازمان بروکراتیک نیست و هر یک از ماموریت های آن توسط بخش خصوصی یا اشخاص منفرد در خارج از سازمان انجام می شود. روابط عمومی در این شکل ،به صنعت تبدیل می شود و امور آن توسط متخصصان هر فن با استفاده از تازه ترین تکنولوژی ها صورت می پذیرد و نتایج آن در اختیار سازمان قرار می گیرد. www.reporter.irحميد ضيايي پرور 13 • • • • • • • • • • • • • • • 15تکنولوژی کاربردی در EPR تهیه خبرنامه الکترونیکNeswletters ٍE ایجاد ایمیل و مدیریت آن Email الزامات راه اندازی وب سایتWebsite & CMS راه اندازی وبالگ و مدیریت آن Weblogs آر اس اس ها و خبرخوانها RSS & News Readers تکنیکها و امکانات موتورهای جستجو Search Engines پادکست ها Podcasting کاربرد SMSدر روابط عمومی الکترونیک نوشتن برای وب Writing For the Web جمع آوری الکترونیکی اخبار Internet Cliping روزنامه نگاری سایبر Cyberjournalismت تبلیغات اینترنتی Internet Advertising كاربرد تكنولوژي هاي الكترونيكي در ) EPR ( 1 كاربرد تكنولوژي هاي الكترونيكي در ) EPR ( 2 www.reporter.irحميد ضيايي پرور وب Web 2.0 2 چرا روابط عمومی الكترونيك ؟ 14 • اینترنت در ایران : ضریب نفوذ اینترنت در ایران به 34درصد و آمار کاربران اینترنت در ایران به 23میلیون نفر رسیده است - شرکت فناوری اطالعات www.reporter.irحميد ضيايي پرور نمودار شماره 1رشد كاربران اينترنت در ايران 18000000 16000000 14000000 12000000 10000000 8000000 6000000 4000000 2000000 0 2002 2003 2004 2005 2006 15 1996 1997 1998 1999 2000 2001 www.reporter.irحميد ضيايي پرور نمودار شماره 3ـ نمودار افزايش كاربران اينترنت در فاصله زماني از سال 1989الي 2007ميالدي 1,000,000,000 100,000,000 10,000,000 1,000,000 100,000 ‏Jan-07 ‏Jan-06 ‏Jan-05 ‏Jan-04 ‏Jan-03 ‏Jan-02 ‏Jan-01 ‏Jan-00 ‏Jan-99 ‏Jan-98 ‏Jan-97 ‏Jan-96 ‏Jan-95 ‏Jan-94 ‏Jan-93 ‏Jan-92 ‏Jan-91 ‏Jan-90 16 www.reporter.irحميد ضيايي پرور ‏Jan-89 10,000 شكل شماره 2ـ شماتيك وضعيت Emailدر دنيا اتصاالت به اينترنت و Email 17 www.reporter.irحميد ضيايي پرور چرا روابط عمومی الكترونيك ؟ • • • • • • • • 18 ضرورت توجه به مخاطبان ( کمبود وقت ،پیشرفت تکنولوژی ،بی حوصله شدن ،افزایش توقعات و مطالبات عمومی ) سرعت“ مهمترين عامل تحميل روابط عمومي الكترونيكي به روابط عمومي است ارتباط دوسويه و متعامل بين سازمان ها و مردم ارائه خدمات و اطالعات مورد نيز شهروندان به طور مداوم و شبانه روزى بهبود كارايى و اثربخشى نهادها و سازمان ها و موسسات تسهيل دسترسى شهروندان و مخاطبان سازمان ها به اطالعات مورد نياز بهبود پاسخگويى ساده سازى فرآيندهاى ارتباطات و اطالع رسانى و كاهش هزينه ها www.reporter.irحميد ضيايي پرور • • • • • • • • • • 19 فرآيندهاي كاري در روابط ! عمومي الكترونيك ارتباط با رسانه ها و نشریات الکترونیکی: -1توليد خبر ،گزارش ،مقاله در سایت ها و مجالت الکترونیکی -2برگزاري مصاحبه اختصاصي – گروهي در سایت های خبری -3پوشش خبري مراسم و رويدادهای سازمان از طریق سایت سازمان -4برآورده كردن نيازهاي اطالعاتي رسانه های مختلف (هماهنگي و راهنمايي هاي الزم ،ارسال عكس ،توضيحات تكميلي ) -5مانيتورينگ محتواي رسانه ها -6پاسخگويي به رسانه ها و نشریات الکترونیکی ( جوابيه ،اطالحيه ،تكذيبيه ) -7درج آگهي در رسانه های الکترونیکی -8بانك اطالعاتي اخبار و مقاالت مربوط به سازمان و فعالیتهای آن -9بانک اطالعاتی مربوط به مشخصات رسانه هاي الکترونیکی مختلف‌، خبرنگاران ،مشخصات سازمان رسانه اي www.reporter.irحميد ضيايي پرور ارتباط با رسانه ها • • • • • • • 20 مهارتهای روزنامه نگاری الکترونیک روزنامه نگاران شبکه ای روزنتها ،سایتها و وبالگها شهروندان روزنامه نگار سیستم خبررسانی اینترنتی به خبرنگاران ارسال خبرهای سازمانی به رسانه ها رصد کردن رسانه های الکترونیک www.reporter.irحميد ضيايي پرور انتشارات : • -10انتشار نشريات الکترونیکی درون سازماني و مدیریت سایت سازمانی • -11انتشار فعاليت هاي موردي ( كتاب الکترونیکی ‌،كتابچه ،بروشور الکترونیکی ‌،ويژه نامه ) • -12نظارت بر نشريات درون سازماني 21 www.reporter.irحميد ضيايي پرور • • • • 22 اداره سمعي و بصري: -13پوشش تصويري مراسم و رويدادها -14تهيه آرشيو عكس و تصوير از سازمان و طرح ها و برنامه ها -15پشتيباني رسانه ها و نشريات درون سازماني براي تهيه عكس -16تهیه چند رسانه ای ها www.reporter.irحميد ضيايي پرور • • • • • 23 مناسبت ها و مراسم : -17برگزاري و يا مشاركت در رويدادهاي اختصاصي سازمان ( شامل نمايشگاه عادی و الکترونیکی ،اطالع رسانی كنفرانس ها و همايش ها از طریق اینترنت‌،اطالع رسانی مناسبت ها و مراسم خاص ) - 18مديريت اجرایی رويدادهاي مختلف در سطح سازمان - 19شركت در نمايشگاه هاي برون سازماني - 20تهيه اقالم تبليغاتي معمولی و الکترونیکی( پوستر ،هدايا ) -21مديريت و اجراي تبليغات محيطي درون و برون سازماني ( بيلبورد‌،سيلك‌،تابلو اعالنات سازمان‌،تراكت ) www.reporter.irحميد ضيايي پرور • • • • • • 24 برنامه ريزي و مطالعات افكارعمومي -22تهيه ،تدوين و نظارت برنامه هاي روابط عمومي در محیط وب -23مديريت و اجراي مطالعات افكار عمومي و پژوهشي از طریق سایت سازمان ( نظر سنجي ،تحليل محتوا ) -24ارزيابي اثر‌بخشي برنامه‌هاي اجرا شده روابط عمومي با استفاده از نرم افزارهای مدیریتی و آماری -25پشتيباني اطالعاتي ادارات روابط عمومي ،رسانه ها و بخش هاي سازماني از طريق بانك اطالعاتي تخصصي روابط عمومي در اینترانت -26تهيه ،تدوين و نظارت بر حسن انجام دستورالعمل ها و آيين نامه هاي مورد عمل روابط عمومي و سازمان در بحث ارتباطات -27ارتباطات مردمي و اطالع رساني www.reporter.irحميد ضيايي پرور • • • • • • • 25 برنامه ريزي و مطالعات افكارعمومي -27پاسخگويي و راهنمايي به ارباب رجوع ( ايجاد نظام پاسخگويي به مكاتبات ،ايميل ها ‌،تماس هاي تلفني و پيام هاي صوتي به منظور دريافت پاسخ از واحد هاي سازماني مربوطه و ارايه راهنمايي الزم) -28راه اندازي و اجراي سیستم انتقادات و پيشنهادها -29بررسی و ارائه پرسش و پاسخ های معمول از از طریق سایت ،راه اندازی تريبون آزاد یا Massage Boardدر سایت -30ارتباط با تشكلهاي تخصصي - 31برقراري ارتباط دوسويه ارباب رجوع و همكاران با مديران - 32انعكاس نظرهاي ارباب رجوع و همكاران سازمان به کارمندان و یا مدیران مربوطه - 33اطالع رساني به مخاطبين ( تهيه اطالعات مورد نياز مخاطبين ،ايجاد ابزارهاي مناسب اطالع رساني شامل تلفن گويا ‌،سايت اينترنتي ) www.reporter.irحميد ضيايي پرور • • • • • 26 چگونگی تحقق EPR ايجاد بينش دیجیتالی در بين مديران آمادگى بافت سازمانى تامين منابع و امكانات اجراى سريع تغييرات مورد نظر آموزش مديران روابط عمومي در زمينه‌ي رايانه و اينترنت www.reporter.irحميد ضيايي پرور الزامات مدیریت وب سایت • -1مدیریت وب سایت در روابط عمومی یا بخش آی تی • -2استانداردهای وب سایتهای دولتی ایران 27 www.reporter.irحميد ضيايي پرور استانداردهای یک وب سایت خوب نمره نحوه ارزيابي رديف مالك داوري عالي □ خوب □ متوسط□ ضعيف □ بسيار ضعيف □ قالب :طراحي و گرافيك سايت ( زيبايي شناسي ،سرعت لود شدن ،سادگي ،رنگ ،عكس ،مولتي مديا ،راهنمايي ) محتوا :به روز بودن وغني بودن بخش هاي محتوايي لينك و هايپر لينك ( پيوندهاي ارتباطي ، پيوندهاي داخل متني ) خروجي RSS عالي □ خوب □ متوسط□ ضعيف □ بسيار ضعيف □ وضعيت موتور جستجو ( داخلي يا خارجي ) و آرشيو امكانات تعاملي ( كامنت ،ايميل ،نظر سنجي ، باكس ارسال پيام ،آدرس ها و تلفن هاي تماس) عالي □ خوب □ متوسط□ ضعيف □ بسيار ضعيف □ رتبه در موتورهاي جستجو و كانترينگ 7 عالي □ خوب □ متوسط□ ضعيف □ بسيار ضعيف □ خبرنامه الكترونيك ( اشتراك آنالين ،امكان عضويت و لغو عضويت ،فعال بودن خبرنامه ) تاالر گفتگو Forumو وبالگ 8 عالي □ خوب □ متوسط□ ضعيف □ بسيار ضعيف □ نقشه سايت ،پاسخ به پرسش هاي متداول و ساير امكانات ابتكاري عالي □ خوب □ متوسط□ ضعيف □ بسيار ضعيف □ عالي □ خوب □ متوسط□ ضعيف □ بسيار ضعيف □ عالي □ خوب □ متوسط□ ضعيف □ بسيار ضعيف □ عالي □ خوب □ متوسط□ ضعيف □ بسيار ضعيف □ عالي □ خوب □ متوسط□ ضعيف □ بسيار ضعيف □ جمع كل 1 2 3 4 5 6 9 10 • موفق و سالمت باشید • www.reporter.ir • 09123445411 29 www.reporter.irحميد ضيايي پرور
34,000 تومان