صفحه 1:
گردآورنده: محسن نظری ماخذ: اصول ومبائی مدیربت زتجیره تامین میشائل هوگس

صفحه 2:

صفحه 3:
تاریخچه: *در دهه 60 و 70 میلادی عقیده بر این بود که ی فرآیندهای داخلی و مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات منسجم و هماهنگ پیش نیاز دستیابی به خواسته بازار ست بفايراين سارماتها تلاش غود را بر افزايش كارايى معطوف كردند. *در دهه 80 با انعطاف يذيرى در الكوهاى مورد انتظار مشتريان در يى ارضاى نيازهاى انها 2 بودند.

صفحه 4:
*در دهه 90 میلادی, به همراه بهبود در فرایندهای تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد. مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطاف پذیری در توانایی‌های شرکت کافی نیست. بلکه تامین كنندكان قطعات و مواد نيز بايد موادی با بهترين كيفيت و كمترين هزينه توليد كنند و توزيع كنندكان محصولات نيز بايد ارتباط نزديكى با سياس تهاى توسعه بازار توليد كننده

صفحه 5:
زنجیره تامین مجموعه عواملی هستند که خالق ارزش افزوده در اقتصاد میباشند. و در واقع درست عمل نکردن یه اين زنجیره مانعی برای خلق ارزش افزوده در نگاه کلان اقتصادی است. مدیریت زنحیره نامین عبارنست ار فراید بریامه ریزی, اجرا و کنترل عملیات مرتبط با زنجیره تامین در بهینه ترین حالت

صفحه 6:
زنجیره تامین دربرگیرنده تمام جابجایی ها و ذخیره مواد اولیه موجود در حين کار و محصول تمام شده از نقطه شروع تا نقطه اك جريان های اطلاعاتی

صفحه 7:
ee تب موی سس ‎Sr‏ سس 0000 3 تا 3 هام Up Stream Internal

صفحه 8:
ساختار تکاملی زنجیره ‎soli‏ یکبارچه سازی عمودی یکبارچه سازی مجازی

صفحه 9:
یکپارچه سازی عمودی در دهه بیست میلادی سهم بازار فورد بيش از 50درصد بود, اما در دهه چهل اين سهم به 20 درصد كاهش يافت ! بازارهای بزرگ صنعتی با حرکت آهسته مواد خام

صفحه 10:
یکپارچه سازی شرکت تولید کننده مواد خام ‎Eee a‏ امروزه شرکتها بر روی شایستگی شرکت تولید کننده محوری خود متمرکز شده و برای ایجاد زنجیره های تامینی که بتوانند به بازارهای سریع امروزی پاسخ دهند با دیگر شرکتها مشارکت مینمایند. توزیع کننده مستقل

صفحه 11:
گامهای زنجیره تامین ‎Pal ۲‏ تولید ‎vee‏ ‏کنندگان = کنندگان ‏مواد اوليه لصي(« ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
زنجیره تامین ساده: تامین کننده -شرکت - مشتری زنجیره تامین توسعه یافته: تولید کنندگان - توزیع کنندگان - خرده فروشان - مشتریان - شرکتهای خدماتی

صفحه 13:
زنجیره تامین ساده زنجیره تامین توسعه یافته

صفحه 14:
محرک ها در یک سازمان برای رسیدن به سود بیشتر از طریق یک زنجیره تامین کارآمد 5 مرک شیاین منم 1- تولید 2- موجودی 3 موقعیت 3 محل 4- حمل و نقل 5- اطلاعات

صفحه 15:
محرکهای زنجیره تامین 1- تولید 2- موجودی a 4حمل و نقل 5-اطلاعات پاسخ دهی *ظرفیت اضافه *ساخت انعطاف پذیر *کارخانجات کوچکتر متعدد *سطوح بالای موجودی #طيف وسیعی از محصولات *محل های بسیار نزدیک به مشتریان “حمل و نقل مكرن ‎less"‏ سريع و انعطاف 00 *جمع آوری و به اشتراک اری به موقع و سریع اطلاعات يا کارایی "ظرفيت اضافه ناجيز "تمركز در زمينه خاص *تعداد محدود کارخانجات مرکزی *سطوح پایین موجودی *محصولات کمتز *خدمت دهی در سطح وسیع ‎Wells‏ معد ورف مكل هاى متمركز "حمل و نقل هاى كم و با حجم بالا _ *روشهای آرام تر و ارزان تر حذف هزینه اطلاعات اما افزایش سایر هزینه ها

صفحه 16:
عملیات های زنجیره تامین؛برنامه ‏

صفحه 17:
اهداف: ریزی و تامین منابع در زنجیره تامین و کارکرد های آن در زنجيره چیست؟ درهر زنجيره تامين جه عمليات كسب وكارى وحود دارد؟

صفحه 18:
5 CO R (Supply Chain Operation Reference) ee ee ۸ ‏عملیات زنجیره سس 508 اسفاده میشود که شامل‎ 1- برنامه ریز ای با 3-ساخت 4-تحویل

صفحه 19:
به کلیه فعالیت های مورد نیاز جهت برنامه ریزی و سازماندهی 3 بخش دیگر اشاره دارد.

صفحه 20:
جهت دریافت ورودیهای محصولات یا ۱ | ا | اين بخش شامل اقدامات مورد نیاز | ا | | ‎I‏ | دقاليت تداركات اعتبار سنجی و وصول (تهيه مواد خام و ‎eles‏ | ‎Ua et aaa‏

صفحه 21:
این بخش شامل عملیات های مورد نیاز جهت توسعه و ساخت محصولات و خدمات آرایه شده توسط زنجیره تامین است و

صفحه 22:
اين بخش شامل فعالیت های دریافت سفارش و تحویل محصول به مشتریان میباشد.

صفحه 23:
تامین منابع لاتداركات الااعتبار سنجى و وصول مطالبات الاطراحى محصول الازمانبندى توليد مديريت تجهيزات تحويل لامدیریت سفارش لازمانبندی تحویل آاپردازش مرجوعی ها

صفحه 24:
"بيش بينى و برنامه ريزى تقاضا (برنامه ريزى) رتیت زین ای یماسا بش لس هی ات که ین ميكند جه ممخضولاتى دورذ باز است .و جه زهاني به ابن محصولات احتياخ داریم. پیش بینی تقاضا پایه ای برای سازمان هاست تا بر اساس آن فعالیت های داخلیشان را برتامه ریزی کرده و همکاری هایشان را با یکدیگر برای برآورده کرین‌فاضای بازار شكل ذهتد. و این روشهای پیش بینی ها به کمک چهار متغیر تعیین میکنند که شرایط زار چرگوضه خواهد بود.اين متفیرها عبارتند از: 2-تقاضا 3-مشخصات محصول 4-محیط رقابتی

صفحه 25:
۱ عرضه مقدار محصول در دسترش ۲-تقاضا تقاضای کل محصول در بازار س-مشخصات محصول ۳ ها ل كد بر روى نقاضا ‎ail‏ دا ‏عا-محيط رقابتى رفتار تولید کنندگان محطول در بازار ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
چهار روش پایه ای برای پیش بینی وجود دارد: 1-کیفی : بر دری و عقیده یک فرد از بازاز تکیه دارداین روش برای زمانی که اطلاعات گذشته ناچیزی برای پیش بيني داریم مناسب است. 2 علیبی : بر این فرص استواريد كه تقاضا قويا بد محبط با قاکتورهای خاصی از بازار واتشته است: سریهای زمانی : معمول ترین نوع پیش بینی است.اين روش هابر اين فرض ا كه الكوهاف كدشته شاخض متانيبي براق بيش بيني تقاضاسة. 4-شبيه سازى : تركيب از دو روش قبلى است كه جهت تقليد رفتار مشتريان تحت شرا پشتر شرکتها به کمک روشهای مختلف جندین پیش بینی انجام میدهند وسپس نتایج پیش بینی های مختلف را با پیش بیتی مورد استغاده در كسب و كار تركيب ‎Bais‏

صفحه 27:
1-کیفی 2-علیتی 3-سریهای زمانی 4-شبیه سازی چهار روش پیش بینی بز پابه درک و ینش یک افردی بنا شذه (مثال مقايسه با نا تس لب بر پایه محیط و فاکتورهای باژار (مثال: رابطه قیمت و تفاضا) بر پایه الگوهای گذشته ( بيشت ار توسط نرم اقزار انجام میشود) ترکیب روشهای علیتی و سرایهای زمانی ساير

صفحه 28:
رابطه ساختار هزینه با قیمت انعطاف پذیری در حجم نیروی 1 توليد هزینه های نگهداری 1 موجودی انعطاف پذیری در حجم نیروی ۱ انسانی و تولید هزینه های نگهداری ۱ موجودی ١ 4 ایجاد تقاضای بيشتر در دوره هاى اوج صصر فا (سازنده تجهيزات الكترونيكى) ایجاد تقاضای بیشتر در دوره های افت صصر ف (کر حانجت تولید كاغذ)

صفحه 29:
۷مدیریت موجودی ( برنامه ریزی) سه نوع موجودی ‎fot sla‏ 1- موجودی دوره ای: جهت تامین تقاضای بین دو سفارش برنامه ریزی شده مورد نیاز است. 2- موجودی فصلی: بر اساس پیش بینی آینده , تولید و انبار ميشود. 3-موجودی اطمینانی: برای جبران عدم قطعیت تقاضا و زمان تدارك سفارش حورد از است.

صفحه 30:
چهار روش کاهش موجودی اطمینانی 1-کاهش عدم قطعیت تقاضا: یاد بگيریم که پیش بینی بهتری از تقاضای محصول داشته باشیم. 2-کاهش زمان تدارک سفارش: زمان تحوبل کوتاهتر به معنی موجودی اطمینانی کمتر برای پوشش آن است. 3-کاهش تغییرپذیری زمان تحویل: کاهش موجودی اطمینانی مورد نیاز را در پی خواهد داشت. 4-کاهش عدم قطعیت در دسترسی: از قابلیت دسترسی در زمان وقوع تقاضا اطمینان حاصل شود.

صفحه 31:
E O Q Economic order quantity مقدار سفارش اقتصادی ( 00 ‎se‏ سفارشی از یک محصول که هزینه های سفارش دهی و نگهداری را حداقل میکند. 2007 ‎=E0Q |‏ ‏| نرخ مصرف سالیانه نا هزینه هربار سفرش دهی< 0 برای مثال,نرخ مصرف سالیانه((۱) برای محصول خاصی برابر 240 ,هزینه هربار سفارش دهیم(0))هرعلا لودتدلاصزظیمی گر واحد محصول()) برابر7 دلار و هزینه نگهداری سالیانه ‏(۱) معادل 30 درصد قیمت هر واحد محصول باشد. |گرهضاسنگهدا وج مسللیان! دجم , ‎ ‏| خولهصجیللیقیمت واحد < 6 | = ‏| 34 ~ 8و لا ‏که 34 محصول مورد نباز برای 1075 ماه راتامین ميكند.لذا بهتر الست ۴00۵ را به نزدیکترین اندازم سفارش استاندارد گرد کنیم.برای محصول موزدی فوق ممکن است تعداد استاندارد سفارش محصول در یک حالت 30 باشد. بنابراین ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 32:
2 ‎Se ole calle ease‏ مدز خر برهتي نامين كشكلن بالقوه از نغلن قیمت و سسپس خرید محصولات از تامین کننده با کمترین قیمت بود.گرچه این وظیقه همچنان کاملا مهم است ولی فعالیت های دیکری نیز وجود دارند که به همان اندازه در حال اهمیت یافتن هستند. آمروزه تدارکات را میتوان یه 5 دسته فعالیت اصلی تقسیم کرد: (1)-مواد اصلی یا استراتژیک 1- خريد نا (2)-محصولات غير اصلى يا 8۵ (نگهدازی,تعمپر و - عمليات) 2-مدیریت تصرف 3- انتخاب فروشنده 4مذاکره قرارداد 5-مدیریت فر از سح تفکر ‎(Vender Managed Inventory)‏ ‎VMI‏ Ni

صفحه 33:
ساخت و تحوبل >

صفحه 34:
"زمانبندی تولید (ساخت). زمانبندی تولید فعالیتی دایمی برای ایجاد تعادل بین اهداق نرخ بهره برداری , سطوح موجودی و سطوح خدمت دهی به مشتریان است. نرخ بهره برداری ‎YL‏ دوره های طولانی توليد . مراکز ساخت 9 ‎wisi‏ متمرکز بالا م ی قدمت ده سطوح پایین موجودی دوره های کوناه تولید. تعداد زیادی دوره های کوتاه و تولیدی, y

صفحه 35:
زمان . تمام شدن محصول :8 تعداد واحدهای در اندازه انباشته اقتصادی ) ‎(CLG‏ ‏امحصولات را در اندازه های ,4 تایی تولید کنید. 68,6۵ بین هزینه های راه اندازی و نگهداری موجودی تعادل برقرار میکند. آسازمانبندی تولید را به گونه ای انجام دهید که محصولات با کوتاهترین زمان تمام شدن » ابتد! تولید شوند.

صفحه 36:
"زمانبندی تحوبل (تحویل) گاید یل ‎ee‏ ری ی ایا اس رس لدت با حَجم معدولة هی که بیان حمل كرد براء, ومكتاسب باشد” لاتجويل شير فروش : تحويل هايى هستند كه براى ارسال محصولات از يك منيع به جندين محل تحويل ويا براى ارسال محصولات از جندين محل تامين به یک محل دریافت انجام میشوند.و دارای 2 تکنیک اصلی است: تكيى ماتريس صرفه جويى ها لامنابع تچویلی زریحویل کالا به مشتری از صورت ‎ee‏ 1 محل های تک محصولی ( کارخانجات و انبارهای تک محصولی) 2. مراكز توزيع ( شركت وال مارت)

صفحه 37:
Amount of = inventory Tier 2 drier 2 | producep istributeeCustomers | Ordering (Bigger Inventories)

صفحه 38:
علل وقوع اثر شلاق گاوی ‎(Bullwhip Effect)‏ ۶ نوسانات قیمت سياست‌هاي سفارش‌دهی دوره‌اي ‎٠‏ بازي کمبود اسهميه‌بندي ‎Rational/shortage)‏ ‎(gaming‏ ‏— به علت اینکه تولیدکنندگان در زملني که کمبود عرضه وجود دارد اقدام بسه سهميه‌بندي مي‌کنند. مشتریان در هنگام سفارش‌دهي بیش از نیاز واقعي سفارش مي‌دهند. زمان‌بندي تولید بر مبناي ی تقاضاي عمده‌فروشان‌به جاي

صفحه 39:
روش ‎aL loo‏ با | اثر شلاق : 5 <کاهش تفییر پذیری <کاهش زمانهای سفارش کتهای استراتز یک *حذف تبلیغات *کاهش قیمت در طول سال تبادل داده های الکترونیکی ‎(EDI)‏ *انبارهای واسطه ای ‎Cross)‏ ‎(docking‏ *موجودی مدیریت شده توسط فروشنده ‎(VM)‏ ‏*اشتراک گذاری داده ها

صفحه 40:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان