صفحه 1:
صفحه 2:
By موز Tip ريتك eo
a وت را مسر
دل ديت وال
uP
صفحه 3:
Toe
فصل ۱ تعریف مدیریت و انواع آن
فصل ۲ . نظریه های مدیریت آموزش( کلاسیک و نوین)
ثصل ۲ سازمان های بادگیرنده و مدیربت آموزشی
فصل ۴ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیربت فرایند آموزش
فصل ۵ ارزشیابی عملکرد و مدیریت آموزشی
فصل ۶ مدبریت آموزشی و توسعه سازمانی
فصل ۷ مدیریت دانش در نظام های آموزشی
فصل / مدیریت کیفیت 61,3 (TOM) الگوی تعالی سازمان
(بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت 601۷ )در سازمانهای آموزشی
فصل ٩ اخلاق در مدیریت آموزشی
فصل ۱۰ . سایبرنتیک و مدیریت آموزشی _ 4 »
فصل ۱۱ مدرنیته و پسامدرنیته در سازمان ها و مدیریت آموز te
فصل 17 فرهنگ سازمانی و نظامهای آموزشی 2 9-
فصل ۱۳ مهندسی مجدد در سازمان های آموزشی اتف
de خا
صفحه 4:
یکی از زبرساختهای بسیار مهم در جوامع. مدیریت زیرمجموعه ها یا نهادهای اجتماعی است.
موم ترین نهاه اجتماعی, نهاد آموزش و رورش و نحوه مذیریت آن است.
مدیریت سطوح عالی
انواع مدیریت از نظر سطوح سازمانی مدیریت 5 مدیریت سطوح میانی
مدیریت سطوح عملیاتی
صفحه 5:
برخی از فعالیتهای سازمانی عبارتند از:
پیچیدگی و تنوع فعالیتهای مدیریتی باعث تعاریف متفاوتی از مدیریت شده است.
صفحه 6:
دیدگاههای دیگری مدیریت راءاز منظر کارکردهای مدبریتی تعریف می کنند که عبارتند از:
کارسیل مدیریت را هدابت» هماهنگی, و تاثیرگذاری اقدامات مدیربتی در یک سازمان برای به دست آوردن
نتايج مطلوب و ارتقای عملکرد کلی سازمان تعریف می کند.
a guile هولمز, فیلپو این کارکردها را گسترش دادند و در تعریف خود اهمیت منابع انسانی و مادی را برایر
فرض می کنند.
هدف از تعاریف مختلف مدیریتی ممکن است آگاهی دادن در مورد کارکردها و جنبه های متفاوت
مدیریتی باشد.
برای مثال ممکن است
اشاره به فر آبند هایی داشته باشد که مدیران برای دستیابی به اهداف سازمان به کار میبرند
و با به مجموع دانش به کار برده شده اشاره داشته باشد.
|
صفحه 7:
تعاريفى كه اخيراً از مديريت شده به شرح زیر می باشد:
| ۱ . فرایند هماهنگی گروهی و هدایت اقدامات افراد برای به دست آوردن اهداف سازمانی ) میدز و داگلاس( |
| كار كردن .با و در میان دیگران برای دستیابی اثربخش به اهداف سازمانی و وسیله کاربرد اثربخش =i)
منابع محدود در تغییر محیط سازمانی (کرینتر)
۳.هماهنگی تمامی منابع از طریق فرایند برنامه ریزی. سازماندهی, هدایت و کنترل به منظور دستیابی به |
اهداف معین(سیسک)
1 ایجاد محیط اثربخش برای افراد سازمانی در گروه های رسمی ( کونتز.و اودونل) ۲[
۵.اقدامات اساسی به وسیله يك يا چندین نفر به منظور هماهنگی فعالیتهای دیگران در تأمین اهدافی که
یک فرد نمیتواند آنها را تامین کند. (گیبون وایوان سنوک)
صفحه 8:
جامع ترین تعریف از مدیربت عبارت است
(استونر)
فر آیند برنامه ریزی. سازماندهی. هدایت و نظارت بر کار اعضای سازمان و کاربرد تمامی منابع قابل دسترس
برای رسیدن به هدف های تعیین شده در سازمان.
صفحه 9:
— پیوسته و مداوم بودن فعالیت های مدیربتی
خصیصه اساسی مشترک این تعاریف ححس+ محور بودن اهداف سازمانی
~ اهداف سازمان و دیگر منابع جهت تامین اهداف سازمانی
از نظر سطوح سازمانی
انواع مدیربت به دودسته تقسیم میشود ---
+ از نظر فعالیتهای سازمانی
<ًَ
صفحه 10:
از نظر سطوح سازمانی سه سطح دارد که عبارتند از:
مدیران عملیاتی 422 اين مديريت مسئول تهيه و توليد كالا و خدمات است كاركنان عملياتى را
ن مديران ميانى 9 کرهای جراییاست زمان کم را با مدیران سطوح بالات با اراد
مدیران میانی (GMT مدیران میانی بالاتر از مدبریت عملیاتی به طور مستقیم به مدیران رده بالا
گزارش میدهند پلی ارتباطی میان مدیریت عملیاتی و مدیریت عالی را تشکیل می دهند اين مد راهبرد و
خط مش های ارائه شده مدیریت عالی را به هدفهای ویژه و برنامه تبدیل می کند این مدیریت وقت خود را
صرف حضور در جلسه ها و تهیه گزارش ها می کند.
مدیران عالى 7 مديران عالى كروه كوجكى از مدیران را تشکیل می دهد که مسئول اداره کل
سازمان هستند اهداف خط مشی ها راهبردها را تدوین می کنند و واکنش های سازمان در برابر محیط را
معين مى كنند. اين سطح از مديويت را مديرعائل و مدير وئيس و جز آن مى تامند و دو مارهب دوت و
و نماینده سازمان به سر می برند وقت خود را صرف صحبت با مدیران عالی سایر موسسات و
افراد خارج از سازمان مى كنند. و
5 رب
صفحه 11:
تقسیم بندی از نظر فعالیتهای سازمانی ۰۰ 7 Leese
شامل تمامی روابط روش ها و مهارتهای مدیربتی است ay تمام فعالیتهای اجتماعی اشاره دارد تمامی
زبر بخشهای مدیربت در لوای مدیریت عمومی قرار دارد
فعالیت های مدیربت عمومی شامل موارد زیر می شود:
الف) انجام و هماهنگی بین فعالیت های صورت گرفته در سازمان های بخش عمومی
ب) مدیریت عملکرد و مدیربت کیفیت به عنوان عناصر اصلی مدیربت عمومی
ج) مدیریت پروژه. شامل برنامه ریزی. پیاده سازی, و هماهنگی در مقیاس زمانی کوچک و کوتاه.
د)مدیریت خدمات. شامل فرایند برنامه ریزی. سازماندهی, هدایت. و کنترل فعالیت ها توسط سازمان
برای تبدیل درونداد ها به خدمات قابل عرضه.
۰)مدیریت راهبردی.شامل فرایند برنامه ریزی و هدایت تمامی فعالیت های سازمان در قالب اهداف
حك 2
*
عملياتى و كوتاه مدت
صفحه 12:
9 الى سر ع دود كد لل ل
آموزش كاركنان ادارى جهت برنامه ريزى در محيط كار مى شود.
فعاليت هاى مديريت منابع انسانى شامل موارد زير است :
الف ) آموزش. جهتدهی . و رشد پرسنلی
ب) رضایتمندی و سلامت پرسنل
ج ) روابط پرسنلی
د) روابط رسمی اتحادیه های کارمندی. rds
صفحه 13:
مدیریت دانش
مدیریت دانایی عبارت است از تلاش برای کشف دارایی نهفته در ذهن افراد و تبدیل این گنج پنهان به دارایی
سازمانی به طوری که مجموعه وسیعی از افرادی که در تصمیم گیری شرکت دارند بتوانند از آن استفاده کنند
بيس
مديريت دانايى به سازمان ها بارى مى كند كه اطلاعات مهم را بيابند كزينش. سازماندهى و منتشر كنند تا
بتوانند مشكلات سازمانى را حل كنند.
صفحه 14:
مدیریت کیفیت فراگیر تلاشی است پیگیر برای بهبود مستمر فر آیندها .تولید ات» خدمات . و
همه فعالیتهای سازمانی در جهت تأمین نیازهای مشتری يا ارباب رجوع و تقویت اهرم رقابتی و
دستیابی به سطح بهینه انجام کار با توجه به شرایط محیطی.
اصول مدیربت کیفیت فراگیر عبار تند از:
الف ) نو آوری در تولید محصولات و خدمات جدید
ب ) تحقیق در چگونگی انجام کارها و عرضه خدمات
ج) آموزش همه کار کنان سازمانی
د) بهبود مستمر
صفحه 15:
یکی از رشتههای میان رشتهای است که در نیمه دوم قرن بیستم به صورت رسمی يديد آمد و در
واقع مدیریت آموزشی فر آیند بکارگیری اصول و یافتههای علمی و مهارتهای فنی است با رعایت
موازین اخلاقی در جهت تأمین اهداف نظام آموزشی.
به عبارت دیگر مدیریت آموزشی عبارت است از:
جهت دهی و تعیین فلسفه و اهداف آموزش و پرورش _
القای اعتقادات . ارزش ها و هنجارهای جامعه به نظام آموزشی, تامین منابع مالی .اعمال قوانین
و مقررات. تعیین معیارهای کلی مدیریت. و کنترل فراگردهای آموزشی.
صفحه 16: