کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت منابع انسانی با اصول مدیریت اسلامی

modiriate_manabe_ensani_ba_osoole_modiiate_eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت منابع انسانی با اصول مدیریت اسلامی”

مدیریت منابع انسانی با اصول مدیریت اسلامی

اسلاید 1: مدیریت منابع انسانی با اصول مدیریت اسلامی نام درس : مدیریت منابع انسانی پیشرفته تهیه کننده : مژگان شریفی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قزوین

اسلاید 2: بشریت امانتدار روی زمین هست و فعالیت هایش عبادت است و کار عبادت است واین مهم نیست برای امرار معاش و وابسته بودن روی خودت کار میکنی در واقع ارزش کار در استفاده و لذت بردن از بخشش های خداوند است برای سود رساندن به خودت و جامعه است.بنابراین اصول اخلاقی کاری در تلاش برای کمال و جستجو برای پاداش در زندگی و بعد از زندگی کردن دنیوی است ومیانه روی و اعتدال راهنمای اصولی است که منابع انسانی با آن هدایت می شود وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا ِلادَمَ ... (بقره، 34) به ملائكه امر نمودیم بر آدم سجده كنند.

اسلاید 3: میانه روی و اعتدال راهنمای اصولی است که منابع انسانی با آن هدایت می شود همه این اصول در قران مقدس و سنت حضرت محمد حمایت می شود. اصول اصلی سیستم مدیریت اسلامی با تبعات مهم آن به شرح زیر است: 1) قصد و نیت :در اسلام هر عملی که باید انجام شود باید با قصد و نیت باشد .حضرت محمد می فرماید هر عمل که انجام می شود با نیت انجام ان عمل ثبت می شود و یک شخص طبق نیت آن پاداش داده می شود و تنبیه می شود.

اسلاید 4: خداوند تغییر نداد وضعیت و حال افراد را مگر خودشان در قلب ها شان تغییر دادند.. مفاهیم اصول مدیریت در منابع انسانی هست که کارکنان نباید مثلا تنبه شوند برای کار های اشتباهی که عمدا انجام نداده اند به جای نتایج اعمال که عامل های خارجی خارج از کنترل ممکن اثر بگذارد و باید پاداش داده شوند یا تنبیه شوند برای هدف ها و عقاید و برنامه ها و استراتژی ها که با قصد و عمدی انجام داده اند . قران می گوید:

اسلاید 5: وقتی وجود شخص پر شد از تقوا خود را از رفتار کردن غیر عادلانه نگه می دارد و منع می کند و فرمان می دهد به روحش که از اماره (تمایل به بدی و نفسیات) چیزی که هست اولین گام مشترک با حیوانات به سوی لوامه (سطح خود سرزنشی) چیزی که انسان هست آگاه به وجود شیطان و بدی و از طریق طلب توبه کردن ستیزه بین خوبی و بدی می کند.بالاترین سطح مطمئنه است که (سطح نیکوکار و پرهیزگار است) وقتی ذهن به طور کامل سازگار با اعمال خوب و پارسایی و عدالت است. تقوا می شود به استواری در پیگیری در صداقت و عدالت منجر می شود . در مدیریت منابع انسانی وقتی اعمال بد و اشتباهی در سازمان یا یک اجتماع سر می زند انتقاد مثبت و نصیحت یک عمل مشترک و حتی یک وظیفه می شود.2)همیشه در فکر خدای قادر مطلق باشید (تقوا):

اسلاید 6: احسان چندین معنی دارد صدقه دادن و کمال و بهسازی و عفو و گذشت و ایمان کامل و مهمتر از همه انجام اعمال خوب. همچنین کوشش در جهت بدست اوردن رضایت خداوند و پرستش خدا گویی که شما اورا می بینید و او شمارا می بیند این احساس ایجاد می کند در شخص که بدون نیاز به سرپرست انسانی بهترین رفتاررا کند.مدیران با یک سطح بالای احسان تربیت و آموزش و ترقی کارکنانشان را ارتقا می دهند و در بکارگیری و مشارکت در تصمیم گیری ها تشویق می کنند.3)مهربانی و مراقبت در حالی که حضور خداوند احساس می کنی (احسان)

اسلاید 7: خداوند بیان می کند در قران مقدس: ای کسانی که ایمان اورده اید ایستادگی کردن محکم برای خدا در ارتباط با انصاف به عنوان شاهد و نیایید نفرتی که از دیگران دارید شما را به اشتباه بیندازد و ترک کنید عدالت را....همه مردم برابر هستند صرفنظر از جنسیت و رنگ و نژاد و ثروت و شهرت و شغل و مقام و علم و انچه به درستی به حساب می اید اعمال و رفتار ها است.3) عدالت (عدل)

اسلاید 8: عدالت منجر به برابری می شود به همین منظور برای نگه داری یک سازمان عادل و متعادل باید میان آنهایی که در پست های مدیریتی هستند یک حس فروتنی باشد. در سازمان ها جایی که عدالت غالب باشد کارکنان به عدالت و برابررفتار می شوند و پاداش داده می شوند. مدیران با زیر دستان با احترام و تواضع رفتار می کنند و هرگز به آنها نگاه نمی کنند با بی ارزش شمردن عقاید انها و پیشنهاد های آنها را و نادیده نمی گیرند. قانون ها و مقررات و خط مشی ها و روش ها به طور واضح امده است و به طور موثر اجرا می شودحضرت محمد افراد را برابرمی داند وقتی می گوید: نه یک عرب برتری به غیر عرب دارد و نه یک غیر عرب برتری به عرب دارد به جز پارسایی و رفتار خوب که برتری می دهد و پارسایی است که بدون استثنا معیار است و خداوند سطح پارسایی هر کس را می داند

اسلاید 9: قران مقدس می گوید ای کسانیکه ایمان اورده اید خیانت نکنید به اعتمادخدا و رسول و کارهایی که به شما واگذار شده و اعتماد شده عمدا سو استفاده نکنید .اعتماد منجر به مشاوره و تفویض اختیار به کارکنان می شود. رهبر امین و امانتدار کسی است که باید احترام بگذارد به اعتمادی که سرپرستان وزیر دستان به او کرده اند. هر عمل سو استفاده از منابع و سو مدیریت یک تخطی از اعتماد و نقض اعتماد دیده می شود یک سازمان یک امانت است برای کسانی که مالک ان هستند یا کسانی که در ان کار می کنند إِنّی لَكُمْ رَسُولٌ أَمینٌ ‏(دخان، 18) ای مردم! من برای شما پیامبری امین بوده‌ام! 236.مدیران باید اعتماد افراد سازمان را به خود جلب نمایند، زیرا اعتماد متقابل، موجب اطاعت‌پذیری بیشتر می‌گردد. 4)اعتماد:(امانت)

اسلاید 10: مفهوم صداقت اشاره می کند به انجام و گفتن انچه درست و واقع است به بهترین وجهی که شخص در مورد ان اطلاع دارد . در اسلام دروغ و فریب دادن در همه موقعیت ها ممنوع و حرام است.وجود دارد خیلی ایات در قران مقدس که روی تقوا و ارزش های صداقت و درستی تاکید می کند.درستکاری و صداقت مرکز مدیریت موثر هستند .انها انسان را از وسوسه سو استفاده از منابع که به انها امانت سپرده شده حفاظت می کند. عشق به صداقت انعکاس دارد در مفاهیم مسئولیت شخصی برای هر کاری که گفته می شود و تقویت می کند تلاش های سازمانی را در ارزیابی و شناسایی کارها و ریشه مشکلات را جستجو کند. ما أَدْری ما یفْعَلُ بی وَ لا بِكُمْ ... ‏(احقاف، 9) این آیه از زبان حضرت رسول می‌فرماید: من نمی‌دانم كه با من و شما چگونه رفتار خواهد شد. 5)صداقت

اسلاید 11: این ارزش اشاره می کند به ستیزه مستمر با خود برای اصلاح خود برای انجام بهتر کار ها.در همه زمان ها بشر نیاز به کار سخت تر و بهبود کالا و خدمات از طریق یادگیری دانش و مهارت دارد. این ارزش به شرایط اشتیاق به تعالی و کمال مربوط می شود . . در بافت یک سازمان تلاش برای بهتر بودن یک سازمان نیاز دارد به کارکنان و مدیرانی که برای بهبود بهتر کالا و خدمات شان از طریق ارتقا دادن و بالا بردن یادگیری و تربیت و خلاقیت و ابتکار سخت تلاش کنند.6)وظیفه شناسی و تزکیه خودبا وجدان

اسلاید 12: وفای به عهد یک الزام اخلاقی برای همه مسلما نان . ان یک گناه بزرگ است که قصور کنی از عهد و پیمانی که به کسی می دهی. نقض پیمان اسلامی نیست و ویژگی های یک شخص ریا کار می شود. خدا فرامی خواند مومن ها را :ای شما که ایمان اورده اید انجام دهید همه الزامات (عهدها). خلوص بنابراین القا می کند اعتماد واطمینان را در سازمان و فرهنگ اعتماد و همکاری را بین کارکنان و کارفرما ایجاد می کند.7)درستکاری و صمیمیت و روی عهد بودن (اخلاص):

اسلاید 13: رهبر مسلمین نیاز دارد قبل از تصمیم گیری با دیگران نظر خواهی کند و مشاوره کند . بهترین راه ایجاد تصمیم در موضوعات محسوس در فقدان تجویز متنی مشورت یا شورا است . آن بیان شده است در قران مقدس خطاب به ایمان آوردگان که موضوعات مهم را در میان خودشان شور و مشورت کنید. درهمه موضوعات اقتصادی –اجتماعی و سیاسی در قران تصمیم گرفته نشده است ولی با مشورت و اجماع در سنت در ان موارد تصمیم گیری می شود.در سازمان ها انتظار می رود مدیران با زیر دستان قبل از تصمیم گیری مشورت کنند. 8)مشورت (شورا):

اسلاید 14: شکیبا بودن در تصمیم گیری احتمال اشتبا هات را کاهش می دهد و تغیییرات موفق در مذاکرات افزایش می دهد9) شکیبایی: شکیبایی در بالاترین سطح ایمان هست( باور یکتایی خدا و محمد به عنوان فرستنده خدا )

اسلاید 15: بیشتر کشور های عربی علی رغم ثروت شان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و صنعتی رشد کافی نداشته اند مشکلات بیکاری و فقر و بهداشت و آموزش و پرورش و همچنین در سطوح اجتماعی و نا آرامی های سیاسی وجود دارد .این بخاطر کمبود منابع نیست چون منابع فراوان هستند بخاطر مدیریت سازمانی بیشتر نارضایتی کارکنان مانند غیبت و جابه جایی و رشوه خواری و کاغذ بازی نتایج زندگی صنعتی مدرن هستند و می تواند اتفاق بیفتد در هر سازمانی که رسمیت و تمرکز و شرایط بد کاری یافت شود . مطالعه مدیریت در کشورهای عربی فهمید تمرکز و بوروکراسی قاطع و ارتباطات ضعیف و نبود مهارت های مدیریت و موضوعا ت عملکردی غیر واقعی مثل اهمیت فاکتور های شخصی بیش از نیاز های موجود سازمان است . ویژگی های مدیریت معاصر در کشور های عربی

اسلاید 16: بعضی از کارکنان محلی خیلی اوقات توضیح داده اند مدیران غربی به فرهنگ میزبان توجه نمی کنند و غربیها خود بین ومادیگرا و بی ایمان و بی اعتنا به دیگران بوده اند

اسلاید 17: مطالعات انجام شده توافق داشته اند که اکثر مدیران عربی طرفدار استبداد در ارتباط با زیر دستان می باشند و سازمان ها به طور متمرکز کنترل شده و سیاسی محور هستند .مقام و موقعیت و ارشدیت ماهیت تصمیم گیری را تعیین می کند . تفویض اختیار در بخاطر اعتماد کم خیلی کم و پایین است و بازی های سیاسی فراوان و شایع است . محل قرار گیری قدرت و ا ختیاردر نقش افراد در جامعه عربی تبعات مهمی در رابطه بین رهبر و زیر دستان دارند . اهمیت ندارد که شما چقدر دانش دارید و می دانید اهمیت دارد که شما چه کسی هستید ! ! ! ! . منبع قدرت و مقام می تواند از خانواده و فامیل و از قبیله و یا رابطه با شخصی شعبه حزب یک ایا لت و موقعیت در یک سازمان و رابطه یک شخص با مدیریت سازمان و نام و درجه نگاهداشته شده .. مرور ادبیات در مدیریت کشورهای عربی نشان می دهد انجام مدیریت توصیف می شود به شرح زیر :

اسلاید 18: گسترده شدن استفاده از وستا چیزی که یک نوع رابطه شخصی که بهره برداری می شود در گرفتن چیزها در انجام کارها. برای مثال برای استخدام و انتخاب و پاداش کارکنان که اغلب براساس وستا همان جوری که اشاره شد به کشور های مغرب زمین علی رغم ظاهرروش های استخدام و انتخاب و پاداش که در غرب شناخته شده است. این عمل برتری و ارجحیت به فامیل و خویشاوند رانسبت به اهداف سازمانی دارد . غالبا فامیلی و خویشاوندی مقدم است به صلاحیت مثلا مدیران مجبور میکنند که از فامیل و خانواده و دوستانشان حمایت کنند . در مطالعه اخیر فهمیدند نگرش در وستا در مدیران جوان و مسن تر متفاوت است که در گروه جوان احتمال مهم بودن ان بیشتر رتبه بندی شد ه است زیرا نیاز به توسعه شغلشان دارند در عوضش مدیران مسن تر مقام را در شغلشان کسب کرده بودند .

اسلاید 19: فرهنگ عربی براساس تعامل رو در رو است از تماس رودر رو در بازار و مسجد مهم است . این نوع رفتار پیدا می شود د ر محل کار جایی که مدیران و کارکنان ترجیح می دهند تماس مستقیم با هم داشته باشند زیرا اعتقاد دارنددر تعامل در تماس رودرو ایجاد تعهد و حمایت و اعتماد می کند .صحبت کردن و ملاقات شخصی روشی که در ارتباطات نسبت به نامه و یادداشت بیشتر ترجیح داده می شود . استفاده از شبکه های شخصی و تماس ها و ائتلاف ها برای حمایت کردن تعامل کردن رودررو گسترده شده است. آن مشکل است در فرهنگ خاور میانه که بگویی تماس رودر رو نه! ! هر چند که مدیران موفق دیده می شود که کسانی هستند که توسعه داده اند توانایی هایشان را برای دادن پیغام های منفی (انتقاد) در حالی در روابط با افراد صمیمیت شان را نگاه داشته اند .

اسلاید 20: خیلی از مسلمانان در دنیای عرب فقط اسما مسلمان هستند و دانش آنها از غسل مراسم مذهبی و پنج وعده نماز فراتر نمی رود . به نظر می رسد اسلام یک دین است که صحیح درک نشده حتی از طرف انها که تعلق دارند به ان . اسلام نه تنها مذهب است بلکه مجموعه ای از ارزش ها است بلکه کنترل می کندجنبه های متفاوت رفتار و یک سیستم فرهنگی و یک روش زندگی ویک جامعه است به جای یک عقیده بودن . اسلام یک اثر مهم نه تنها روی سازمان های اقتصادی و سیاسی بلکه روی روابط انسانی دارد.در حالی که بیشتر کشور های عربی از علم و دانش سطحی اسلامی رنج می برند که تاثیرات آن روی مدیریت سازمان ها صدمه می زند و میدان دید برای توسعه سیستم مدیریت اسلامی محدود کرده است

اسلاید 21: در اسلام مدیریت یک وظیفه یا عملی هست که فرایند هماهنگی فعالیت ها طبق یک مجموعه از اصول مشتق شده از قران مقدس و سنت است . پس مدیریت یک وظیفه اخلاقی و روحانی و مادی که مشتق نشده فقط از طریق هدف زمینی بلکه از بعداز زندگی دنیوی پاداش می گیرد . روابط استخدام فراتر از نوشته و قرارداد های روانشناختی است بین افراد و کارکنان از طریق داشتن ابعاد مذهبی است. طرفین در برابر خدا بخاطر اعمالشان مسئول هستند و امانتدار و متعهد به خداوند است . در بافت سازمانی اسلامی ابعاد روحانی و اخلاقی در تصمیم گیری و انجام آنها همیشه مهم است . در تفکر مدیریت غرب هر چند اهداف مادی و فنی مهم ترین چیز است . از طریق فهم چنین اصولی و ویژگی های برجسته آن سیستم ها ممکن است که ترکیب مدیریت غربی و اسلامی را توسعه بدهد که می تواند در کشور های اسلامی و غیر اسلامی توسعه داده شود جایی که تصمیم ها براساس اخلاق برتری دارند به دستورالعمل های مادی گرایانه آن . نتیجه:

اسلاید 22: این مقاله انتظار می رود که کمک کند به مقایسه پراکنده ادبیات در مدیریت اسلامی و کاربرد آن از طریق شناسایی موضوعات کلیدی برای اجرای مدیریت منابع انسانی و همچنین کمک کردن به غرب در فهم سیستم های مدیریت اسلامی . تحقیقات بیشتر نیاز دارد به موضوعات اخلاقی در مقابل موضوعات وسیله ای دارد و ایجاد کنیم یک توازن بین انتشار مدیریت غربی در کشورهای عرب واسلامی و به عکس انتشار اصول مدیریت اسلامی به غرب ومخصوصامدیران شرکت های چند ملیتی و فرا ملیتی .

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید