صفحه 1:
صفحه 2:
مدیریت منابع انسانی با اصول مدیریت اسلامی
نام درس : مدیریت منابع انسانی پیشرفته
تهیه کننده : مژگان شریفی
کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قزوین
صفحه 3:
و لد فلنا للملایة امنجذوا لادم ... (بقره؛ 34)
* بشریت امانتدار روی زمین هست و فعالیت هایش عبادت است و
کار عبادت است واين مهم نیست برای امرار معاش و وابسته بودن
روی خودت کار میکنی در واقع ارزش کار در استفاده و لذت بردن
از بخشش های خداوند است برای سود رساندن به خودت و جامعه
است.بنابراین اصول اخلاقی کاری در تلاش برای کمال و جستجو
برای پاداش در زندگی و بعد از زندگی کردن دنیوی است ومیانه
روی و اعتدال راهنمای اصولی است که منابع انسانی با آن هدایت می
‘
3
صفحه 4:
م
ميانه روى و اعتدال راهنماى اصولى است كه منابع انسانى با آن
هدايت مى شود همه اين اصول در قران مقدس و سنت
حضرت محمد حمایت می شود. اصول اصلی سیستم مدیریت
اسلامی با تبعات مهم آن به شرح زیر است:
0) قصد و نیت :در اسلام هر عملى كه بايد انجام شود بايد با
قصد و نیت باشد .حضرت محمد می فرماید هر عمل که انجام
می شود با نیت انجام ان عمل ثبت مى شود و يك شخص
طبق نیت آن پاداش داده می شود و تنبیه می شود. 72
صفحه 5:
قران می گوید:
خداوند تغبیر نداد وضعیت و حال افراد را مگر خودشان در قلب ها شان
تغییر دادند.
. مفاهیم اصول مدیریت در منابع انسانی هست که کارکنان نباید مثلا
تنبه شوند برای کار های اشتباهی که عمدا انجام نداده اند به جای
نتایج اعمال که عامل های خارجی خارج از کنترل ممکن اثر بگذارد
و باید پاداش داده شوند یا تنبیه شوند برای هدف ها و عفاید و برنامه
ها و استراتژی ها که با قصد و عمدی انجام داده اند .
صفحه 6:
2)هميشه در فکر خدای قادر مطلق باشید (تقوا):
وقتی وجود شخص پر شد از تقوا خود را از رفتار کردن غير عادلانه نگه
می دارد و منع می کند و فرمان می دهد به روحش که از اماره (تمایل به
بدی و نفسیات) چیزی که هست اولین گام مشترک با حیوانات به سوی
لوامه ( خود سرزنشی) چیزی که انسان هست آگاه به وجود شیطان و
بدی و از طريق طلب توبه كردن ستيزه بين خوبی و بدی می کند.
بالاترين سطح مطمئنه است كه (سطح نيكوكار و يرهيزكار است) وقتى ذهن
به طور کامل سازگار با اعمال خوب و يارسايى و عدالت است. تقوا مى
شود به استوارى در بيكيرى در صداقت و عدالت منجر مى شود .
در مديريت منابع انسانى وقتى اعمال بد و اشتباهى در سازمان يا يك
اجتماع سر مى زند انتقاد مثبت و نصيحت يك عمل مشترك و حتى يي
وظيفه مى شود.
صفحه 7:
3)مهربانی و مراقبت در حالی که حضور خداوند
احساس می کنی (احسان)
احسان چندین معنی دارد صدقه دادن و کمال و بهسازی و عفو و گذشت
و ایمان کامل و مهمتر از همه انجام اعمال خوب. همچنین کوشش
در جهت بدست اوردن رضایت خداوند و پرستش خدا گویی که شما
اورا می بینید و او شمارا می بیند اين احساس ایجاد می کند در شخص
که بدون نیاز به سرپرست انسانی بهترین رفتاررا کند.
مدیران با یک سطح بالای احسان تربیت و آموزش و نرقی کارکنانشان
را ارتقا می دهند و در بکارگیری و مشارکت در تصمیم گیری ها
صفحه 8:
3) عدالت (عدل)
خداوند بیان می کند در قران مقدس: ای کسانی که ایمان اورده اید
ایستادگی کردن محکم برای خدا در ارتباط با انصاف به عنوان شاهد
و نيایید نفرتی که از دیگران دارید شما را به اشتباه بیندازد و ترك
کنید عدالت را....همه مردم برابر هستند صرفنظر از جنسیت و رنگ
و نژاد و ثروت و شهرت و شغل و مقام و علم و انچه به درستی به
حساب می اید اعمال و رفتار ها است.
صفحه 9:
حضرت مد افراد را برابرمی داند وقتی می گوید: نه یک عرب برتری به
غير عرب دارد و نه يى غير عرب برترى به عرب دارد به جز پارسایی و
رفتار خوب كه برترى مى دهد و بارسايى است كه بدون استثنا معيار است و
خداوند سطح پارسایی هر کس را می داند
عدالت منجر به برابری می شود به همین منظور برای نگه داری یک سازمان
عادل و متعادل باید میان آنهایی که در پست های مدیریتی هستند یک حس
فروتتی باشد. در سازمان ها جایی که غدالت غالب باشد کارکنان به عدالث
و برابررفتار می شوند و پاداش داده می شوند. مدیران با زیر دستان با احترام
و تواضع رفتار می کنند و هرگز به آنها نگاه نمی کنند با بی ارزش شمردن
عقاید انها و پیشنهاد های آنها را و نادیده نمی گيرند. قانون ها و مقررات و
خط مشى ها و روش ها به طور واضح امده است و به طور موثر اجرا می
شود
صفحه 10:
اسی لحم رسول امین (دحان» 118
ای مردم! من برای شما پیامبری امین بودهام!
6مدیران باید اعتماد افراد سازمان را به خود جلب
نمایند» زیرا اعتماد متقابل. موجب اطاعتپذیر ی بیشتر
میگردد.
4)اعتماد: (امانت)
< قران مقدس مى كويد ای کسانیکه ایمان اورده اید خیانت نکنید به
اعتمادخدا و رسول و کارهایی که به شما واگذار شده و اعتماد شده
عمدا سو استفاده نکنید .
اعتماد منجر به مشاوره و تفویض اختیار به کارکنان می شود. رهبر
امین و امانتدار کسی است که باید احترام بگذارد به اعتمادی که
سرپرستان وزیر دستان به او کرده اند. هر عمل سو استفاده از منابع و
سو مدیریت یک تخطی از اعتماد و نقض اعتماد دیده می شود یک
تنازمان یکت امانت است بزای کسانی که مالک ان هستند یا کسا
در ان كار مى كنند
صفحه 11:
ما آذری ما یفغل بی و لاب ... (احقاف» 9)
این آیه از زبان حضرت رسول میفرماید: من
نمیدانم که با من و شما چگونه رفتار خواهد شد.
5)صدافت
مفهوم صداقت اشاره می کند به انجام و گفتن انچه درست و واقع است به
بهترین وجهی که شخص در مورد ان اطلاع دارد . در اسلام دروغ و
فریب دادن در همه موقعیت ها ممنوع و حرام است.وجود دارد خیلی
ایات در قران مقدس که روی تقوا و ارزش های صداقت و درستی
تاکید می کند.
درستکاری و صداقت مرکز مدیریت موثر هستند .انها انسان را از
وسوسه سو استفاده از منابع که به انها امانت سپرده شده حفاظت می
کند. عشق به صداقت انعکاس دارد در مفاهیم مسئولیت شخصی برای
هر کاری که گفته می شود و تقویت می کند تلاش های سازمان
در ارزیابی و شناسایی کارها و ريشه مشکلات را ج
صفحه 12:
6)وظیفه شناسی و تزکیه خودبا وجدان
این ارزش اشاره می کند به ستیزه مستمر با خود برای اصلاح خود
برای انجام بهتر کار ها.در همه زمان ها بشر نیاز به کار سخت تر و
بهبود کالا و خدمات از طریق یادگیری دانش و مهارت دارد. اين
ارزش به شرایط اشتیاق به تعالی و کمال مربوط می شود .
. در بافت یک سازمان تلاش برای بهتر بودن یک سازمان نیاز دارد به
کارکنان و مدیرانی که برای بهبود بهتر کالا و خدمات شان از طریق
ارتقا دادن و بالا بردن یادگیری و تربیت و خلاقیت و ابتکار سخت
صفحه 13:
7)درستکاری و صمیمیت و روی عهد بودن
(اخلاص) :
وفای به عهد یک الزام اخلاقی برای همه مسلما نان . ان یک گناه بزرگ
است که قصور کنی از عهد و پیمانی که به کسی می دهی. نقض
Glen اسلامی نیست و ویژگی های یک شخص ریا کار می شود. خدا
فرامی خواند مومن ها را :ای شما که ایمان اورده اید انجام دهید همه
الزامات (عهدها).
خلوص بنابراین القا می کند اعتماد واطمینان را در سازمان و فرهنگ
اعتماد و همکاری را بین کارکنان و کارفرما ایجاد می کند.
صفحه 14:
8)مشورت (شورا):
رهبر مسلمین نیاز دارد قبل از تصمیم گیری با دیگران نظر خواهی کند
و امشناوره کند.. بهتزین زاه ایجاد تصنمیم در موضوعات محسوس در
فقدان تجویز متتی مشورت یا شورا است . آن بیان شده است در
قران مقدس خطاب به ایمان آوردگان که موضوعات مهم را در میان
خودشان شور و مشورت کنید. درهمه موضوعات اقتصادی -
اجتماعی و سیاسی در قران تصمیم گرفته نشده است ولی با مشورت و
اجماع در سنت در ان موارد تصمیم گیری می شود.
در سازمان ها انتظار می رود مدیران با زیر دستان قبل از تصمیم
گیری مشورت کنند.
صفحه 15:
9) شکیبایی: شکیبایی در بالاترین سطح ایمان
هست( باور یکتایی خدا و مجد به عنوان فرستنده خدا
(
* شکیبا بودن در تصمیم گیری احتمال اشتبا هات را کاهش می دهد و
تغیییرات موفق در مذاکرات افزایش می دهد
صفحه 16:
ویژگی های مدیریت معاصر در کشور های عربی
بيشتر كشور هاى عربى على رغم ثروت شان از لحاظ اقتصادی و
اجتماعى و صنعتى رشد كافى نداشته اند مشكلات بيكارى و فقر و
بهداشت و آموزش و يرورش و همجنين در سطوح اجتماعى و نا
أرامى هاى سياسى وجود دارد .اين بخاطر كمبود منابع نيست جون
منابع فراوان هستند بخاطر مديريت سازمانى بيشتر نارضايتى كاركنان
مانند غیبت و جابه جایی و رشوه خواری و کاغذ بازی نتایج زندگی
صنعتی مدرن هستند و می تواند اتفاق بیفتد در هر سازمانی که
رسمیت و تمرکز و شرایط بد کاری یافت شود . مطالعه مدیریت در
کشورهای عربی فهمید تمرکز و بوروکراسی قاطع و ارتباطات
ضعیف و نبود مهارت های مدیریت و موضوعا ت عملکردی غیر
واقعی مثل اهمیت فاکتور های شخصی بیش از نیاز های
سازمان است ,
صفحه 17:
بعضی از کارکنان محلی خیلی اوقات توضیح داده اند
مدیران غربی به فرهنگ میزبان توجه نمی کنند و
غربیها خود بین ومادیگرا و بی ایمان و بی اعتنا
به دیگران بوده اند
a
صفحه 18:
. مرور ادبیات در مديريت کشورهای عربی نشان می دهد
انجام مدیریت توصیف می شود به شرح زیر :
مطالعات انجام شده توافق داشته اند که اکثر مدیران عربی طرفدار استبداد
در ارتباط با زیر دستان می باشند و سازمان ها به طور متمرکز کنترل شده
و سیاسی محور هستند .مقام و موقعیت و ارشدیت ماهیت تصمیم گیری را
تعیین می کند . تفویض اختیار در بخاطر اعتماد کم خیلی کم و پایین است
و بازی های سیاسی فراوان و شایع است . محل قرار گیری قدرت و ۱
ختیاردر نقش افراد در جامعه عربی تبعات مهمی در رابطه بین رهبر و
زير دستان دارند . اهمیت ندارد که شما چقدر دانش دارید و می دانید اهمیت
دارد که شما چه کسی هستید ! ! ! ! . منبع قدرت و مقام می تواند از
خانواده و فامیل و از قبیله و یا رابطه با شخصی شعبه حزب یک ایا لت و
موقعیت در یک سازمان و رابطه یک شخص با مدیریت سازمان و نام و
درجه نگاهداشته شده .
صفحه 19:
گسترده شدن استفاده از وستا چیزی که یک نوع رابطه شخصی که
بهره برداری می شود در گرفتن چیزها در انجام کارها. برای مثال
گرای ش کارکنان که اغلب براساس وستا
همان جورى 4ه إشاره كل به كتور هاى مغرب زمين على رغم
ظاهرروش هاى استخدام و اب و ياداش كه در غرب شناخته شده
است. این عمل برتری و ار 4 ند رانسبت به
اهداف سازمانی دارد . غالبا فامیلی و خویشاوندی مقدم است به
از
ضلاخیت مق مدیز ان نجیوز امیکنند. که از فامین و حانوادهو
دوستانشان حمایت کنند . در مطالعه اخیر فهمیدند نگرش در وستا در
مدیران جوان و مسن تر متفاوت است که در گروه جوان احتمال مهم
بودن ان بيشتر رتبه بندی شد ه است زیرا نیاز به توسعه شغلشان
دارند در عوضش مدیران مسن تر مقام را در شغلشان کسب کرده
صفحه 20:
فرهنگ عربی براساس تعامل رو در رو است از تماس رودر رو در
بازار و مسجد مهم است . اين نوع رفتار پیدا می شود د ر محل کار
جایی که مدیران و کارکنان ترجیح می دهند تماس مستفیم با هم
داشته باشند زیرا اعتقاد دارنددر تعامل در تماس رودرو ایجاد تعهد و
حمایت و اعتماد می کند ,صحبت کردن و ملاقات شخصی روشی که
در ارتباطات نسبت به نامه و یادداشت بیشتر ترجیح داده می شود .
استفاده از شبکه های شخصی و تماس ها و انتلاف ها برای حمایت
کردن تعامل کردن رودررو گسترده شده است. آن مشکل است در
فرهنگ خاور میانه که بگویی تماس رودر رو نه! ! هر چند که
مدیران موفق دیده می شود که کسانی هستند که توسعه داده اند توانایی
هایشان را برای دادن پیغام های منفی (انتقاد) در حالی در روابط با
افراد صمیمیت شان را نگاه داشته اند .
ع عسو وي
صفحه 21:
در حالی که بیشتر کشور های عربی از علم و دانش سطحی
اسلامی رنج می برند که تاثیرات آن روی مدیریت سازمان ها
صدمه می زند و میدان دید برای توسعه سیستم مدیریت
اسلامی محدود کرده است
خیلی از مسلمانان در دنیای عرب فقط اسما مسلمان هستند و دانش آنها
از خسل مراسم مذهبی و پنج وعده نماز فراتر نمی رود . به نظر
می رسد اسلام یک دین است که صحیح درک نشده حتی از طرف
انها که تعلق دارند به آن . اسلام نه تنهاً مذهب است بلکه مجموعه ای
از ارزش ها است بلکه کنترل می کندجنبه های متفاوت رفتار و یک
سیستم فرهنگی و یک روش زندگی ویک جامعه است به جای یک
عقیده بودن . اسلام یک اثر مهم نه تنها روی سازمان های اقتصادی
و سیاسی بلکه روی روابط انسانی دارد.
صفحه 22:
۰ “we
در اسلام مدیریت یک وظیفه یا عملی هست که فرایند هماهنگی فعالیت ها
طبق یک مجموعه از اصول مشتق شده از قران مقدس و سنت است . پس
مدیریت یک وظیفه اخلاقی و روحانی و مادی که مشتق نشده فقط از طریق
هدف زمینی بلکه از بعداز زندگی دنیوی پاداش می كيرد .
روابط استخدام فراتر از نوشته و قرارداد های روانشناختی است بين افراد و
کارکنان از طریق داشتن ابعاد مذهبی است. طرفین در برابر خدا بخاطر
اعمالشان مسئول هستند و امانتدار و متعهد به خداوند است . در بافت
سازمانی اسلامی ابعاد روحانی و اخلاقی در تصمیم گیری و انجام آنها
هميشه مهم است . در تفکر مدیربت غرب هر چند اهداف مادی و فنی
مهم ترین چیز است . از طریق فهم چنین اصولی و ویژگی های برجسته
آن سیستم ها ممکن است که ترکیب مدیریت غربی و اسلامی را توسعه
هد کهمی تواندادر کشور نفای استلاشی و غاز امنلامی اقا سعه داده شواق
جایی که تصمیم ها براساس اخلاق برتری دارند به دستورالعمل های مادی
گرایانه آن .
صفحه 23:
این مقاله انتظار می رود که کمک کند به مقایسه پراکنده ادبیات در
مدیریت اسلامی و کاربرد آن از طریق شناسایی موضوعات کلیدی
برای اجرای مدیریت منابع انسانی و همچنین کمک کردن به غرب در
فهم سیستم های مدیریت اسلامی . تحقبقات بیشتر نیاز دارد به
موضوعات اخلاقی در مقابل موضوعات وسیله ای دارد و ایجاد کنیم
یک توازن بین انتشار مدیریت غربی در کشورهای عرب واسلامی و
به عکس انتشار اصول مدیریت اسلامی به غرب ومخصوصامدیران
شرکت های چند ملیتی و فرا ملیتی .
