کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت منابع انسانی پیشرفته

dars_modiriyate_manabe_ensani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت منابع انسانی پیشرفته”

مدیریت منابع انسانی پیشرفته

اسلاید 1: نام واحد درسی: مدیریت منابع انسانی پیشرفتهتهیه کننده: نام استاد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری پاییز 94به نام خدا

اسلاید 2: کارتیمی

اسلاید 3: تیم چیست و چه تفاوتی با گروه دارد؟تعریف گروه: مجموعه­ای از افراد که برای هدفی مشترک گرد هم آمده­اند.تعریف تیم: تیم به افرادی دارای مهارتهای مکمل گفته می­شوند که دارای مقاصد، اهداف، و رویکردی مشترک‌اند که بر مبنای آنها به هم پیوند می‌خورند و به یکدیگر تکیه می­کنند.

اسلاید 4: تفاوت تیم و گروهسهم هر فردنتایج فردیاهداف مشترکتقاضاهای مدیرتگروهها تیمهاعملکرد وابسته است به ...پاسخگویی برای نتایج مبتنی است به...اعضاء علاقه مندند به ...آمادگی پاسخ به ...سهم هر فرد و محصولات کار جمعینتایج فردی و گروهیاهداف مشترک و تعهد به مقصدتقاضاهایی که بر خود تحمیل کرده اند

اسلاید 5: از اجتماع به تیم تيمگروهاجتماعنيروي پيوند دهنده بيروني:مانند نيازهاي مشترك بقا و امنيت، ترس از دشمن بيروني يا قدرت مافوقتركيبي از نيروهاي پيوند دهنده بيروني و دروني: مانند احساس تعلق، اهداف مشترك و ارتباط كاري در چارچوب وظايف و فرآيندهاي مرتبط عمدتاً نيروهاي پيوند دهنده دروني: مانند اصول، ارزشها، باورها و آرمان مشترك براي تعريف چارچوب‏ها در جريان حركت

اسلاید 6: انواع تیم­های کاری تیم های کاری براساس اهدافی که دارند طبقه بندی می­شوند. چهار شکل مرسوم آن عبارتند از: * تیم وظیفه­ای * تیم حل­کننده مسائل * تیم خودگردان * تیم چند وظیفه­ای

اسلاید 7: علل احساس نياز به كارتيمي پيچيدگي وظايف و كارها نياز به خلاقيت مشخص نبودن مسير آينده: نياز به انعطاف‏پذيري استفاده بهينه از منابع افزايش بهره‏وري، اثربخشي و هماهنگي نياز به يادگيري نياز به تعهد و پشتكار قوي پياده‏سازي برنامه و طرح‏هايي كه به همكاري ديگران نياز دارد. چند وظيفه‏اي و ميان رشته‏اي بودن كارها و فرآيندها

اسلاید 8: مراحل کارتیمیمرحله1 - شكل‌گيري ) Forming ( :در اين مرحله هنوز تيم، تيم نيست، فقط تجمعي از افراد مي‌باشد.این مرحله با احساسات و هيجان زيادي همراه است. از خوش بيني، آرمان‌گرايي، غرور، پيش‌بيني آينده تا ترس، شك و ترديد و نگراني را شامل مي‌شود. ممكن است تيم به آساني سردرگم شود يا بر موضوعات خارج از حوزه مسؤوليت آن، بپردازد. برخي از اعضاي تيم ممكن است به جاي كار روي وظايف، تلاش كنند هويت خود را در تيم تثبيت كنند.

اسلاید 9: مراحل کارتیمی اگرچه ممكن است اين قبيل رفتارها، اتلاف وقت تلقي شوند ولي در حقيقت طبيعي و ضروري هستند. هر تيم بايد از اين مراحل طبيعي عبور كند. در اين مرحله، يكي از مديران ارشد مي‌تواند با ارائه دورنما و جهت‌گيري روشن، به گروه كمك نمايد. نبايد دستور كار گروه طولاني باشد، در اين صورت خلاقيت ذاتي تيم از بين خواهد رفت.

اسلاید 10: مراحل کارتیمی مرحله2- مرحله «بحراني»(Storming) :اين مرحله مي‌تواند يك مرحله آزاردهنده باشد. در اين مرحله اعضاي تيم مقدار كاري را كه در پيش دارند، مشخص مي‌كنند و ممكن است نسبت به چالش‌هاي آن واكنش منفي نشان دهند.برخي از اعضاي تيم ممكن است برنامه خود را تحميل نمايند.ممكن است بين اعضاي تيم عداوتهاي شخصي بروز نمايد. معمولاً درباره عدم پيشرفت و اتلاف وقت اعضا بحث مي‌شود.

اسلاید 11: در صورت عدم برخورد با تضادهاي موجود، ممكن است موجوديت تيم به خطر افتد. مرحله «بحراني» يك جنبه مثبت نيز دارد. افراد شروع به درك يكديگر مي‌كنند. شوخ طبعي و بردباري و نيز پايداري و ثبات از ويژگيهاي مهم تيم در اين مرحله مي‌باشند. مراحل کارتیمی

اسلاید 12: مراحل کارتیمی مرحله3- مرحله «شکل­گیری هنجارها» : (Norming)تيم روشهاي كاري و قواعد خاص خود يا هنجارها را به وجود مي‌آورد و نقش هر يك از اعضاي خود را تعيين مي‌كند. اگر قواعد كار تيمي به خوبي تعريف و درك شوند، تيم شاخص خوبي براي عملكرد درست در اختيار خواهد داشت.

اسلاید 13: مراحل کارتیمی مرحله4- مرحله «عملکردی» : (Performing) اعضا تفاوتها و روشهاي كاري خود را مشخص كرده‌اند. مي‌توانند فرايند حل مشكل و ارتقاي فرايندها را آغاز كنند. در اين مرحله يك تيم كاملاً بالغ به وجود مي‌آيد.هم‌افزايي كار تيمي پاداشي به دنبال دارد و آن اين كه تيم، هويت مشخصي پيدا مي‌كند و نسبت به فرايند مورد استفاده احساس «مالكيت» مي‌كند.

اسلاید 14: مراحل کارتیمی براي گذر تيم از اين مراحل، مقياس زماني خاصي وجود ندارد.اگر اعضاي تيم، جديد باشند، مرحله «شكل‌گيري» طول خواهد كشيد. اشاره به اين نكته حائز اهميت است كه يك تيم حتي در مرحله عملكردي نيز با فراز و نشيب مواجه خواهد شد.

اسلاید 15: مزیت­های کارتیمیتيم ها نسبت به سازمانهاي سنتي داراي قدرت انعطاف بيشتر بوده و در برابر محيط در حال تغيير بهتر پاسخگو هستند.مهمترين مزيت تيم هاي كاري اين است كه آنها مي توانند در رابطه با نيازهاي محيط به سرعت واكنش نشان مي دهند.تيم هاي كاري موجب بهبود كيفيت زندگي كاري مي شوند و در ارتقا عملكرد رقابتي نيز سهم بسزايي دارد.در تيم هاي كاري اثربخش اعضا نسبت به اهداف تيم متعهدند و مي دانند كه چگونه باهم كار كنند تا اهداف تحقق يابد.افراد باعضويت در تيم ها دانش و بينش خود را افزايش مي دهند و در نتيجه اين امر موجب افزايش خلاقيت در سازمان مي گردد.

اسلاید 16: 17 اصل کارتیمی(جان ماکس ول)1. انعطاف پذيری: كارتيمي با خشكي و انعطاف ناپذيري سازگار نيست. جلو خشونت خويش را مي توان گرفت، بر ترس مي توان چيره شد و تنبلي را با حربه انضباط از خود دور كرد، اما خشكي دماغ علاجي ندارد، و بذر انهدام را در درون خود دارد. اگر بخواهيد با ديگران كار كنيد و در تيم عضوي موثر باشيد بايد از انطباق بر تيم ابايي نداشته باشيد.2. مشارکت و همکاری:اول بايد با يكديگر كار كرد، بعد با يكديگر برنده شد. چالشهاي بزرگ، كار تيمــــي بزرگ مي طلبد، و ضروري ترين صفتي كه تيم را در كارهاي دشوار موفق مي سازد همكاري توأم با همدلي اعضاي آن است. همكاري توأم با همدلي يعني اينكه با دل و جان با يكديگر كار كنيم. درواقع باید به اعضاي تيم به چشم همكاراني همدل نگریست تا رقیبانی خصومت طلب.

اسلاید 17: 17 اصل کارتیمی(جان ماکس ول)3. تعهد:لحظه اي كه خود را به انجام كــاري متعهد مي سازيد، دستهايي به ياري مي آيند كه اگر تعهدي نداشتيد نمي آمدند. تعهد امري احساسي نيست بلكه ريشه آن در منش ماست. تعهد معمولاً درگير و دار سختي خود را نشان مي دهد. تعهد به استعداد و توانايي بستگي ندارد. 4. خوش مشرب و اجتماعی: تيم يعني يك جان در چندين بدن. مثل خردمندان فكر كنيد، اما با مردم به زبان خودشان حرف بزنيد. جان كلام اين است كه كار تيمي نمي توان كرد، مگراينكه بازيكنان با يكديگر ارتباط برقرار كنند. اگر ارتباط نباشد تيمي در كار نيست، بلكه جمعي از افراد هستند كه پيوندي با يكديگر ندارند. ارتباط بازپايه هاي اعتماد را محكم مي سازد. داشتن مقاصد پنهان، و ايجاد ارتباط از طريق شخص ثالث مناسبات تيم را تضعيف مي كند. مردم به كاري كه در آن به بازي گرفته شوند دل می دهند.

اسلاید 18: 17 اصل کارتیمی(جان ماکس ول)5. كفايت و شایستگی:اعضاي باكفايت هر تيمي توانايي و صلاحيت انجام كار را در بهترين وجـــه ممكن آن دارند. آدمهاي لايق و با كفايت تعالي طلب هستند. آدمهاي باكفايت به متوسط قانع نمي شوند. نيروي خود را بر كار خويش متمركز مي سازند و در طبق اخلاص می گذارند. آدمهاي با كفايت، كيفيت كار خود را پايين نمي آورند.

اسلاید 19: 17 اصل کارتیمی(جان ماکس ول)6. قابل اعتماد:پایه های اعتماد به صورت زیر تعریف شده اند: انگيزه اصلی: اگر كسي باشد كه مصلحت خويش را بر مصلحت تيم مقدم بدارد قابل اعتماد نخواهد بود. مسئوليت: احساس مسئوليت اشخاص نشان ميدهد كه مي خواهند قابل اعتماد باشند. فكركــردن: مسئوليت پذيري بايد با فكر همراه باشد تا به درد بخورد. پايداري: اگر نتوان بر ياران تيمي هميشه اعتماد كرد، هيچگاه به آنها اعتماد نكنيد.

اسلاید 20: 17 اصل کارتیمی(جان ماکس ول)7. انضباط:اشخاص بايد در 3 زمينه انضباط ايجاد كنند تا براي تيم مفيد باشند:انضباط انديشيدن: اگر ذهن خود را فعال نگاه داريد پيوسته به چالشهايي ذهني روي می آوريد و همواره به چيزهاي خير مي انديشيد.انضباط احساسات: نگذاريد احساسات شما را از كاري كه بايد بكنيد باز دارد يا به كاري كه نبايد بكنيد وا دارد.انضباط لازم براي اقدام و عمل: تفاوت برنده با بازنده در عمل و بي عملي است. 8. رشد کردن:اعضای تیم همیشه عضوی را که آن ها را تقویت کرده و برای موفق شدن قدرتمند می کند دوست داشته و تحسین می کنند. کسی که بتواند رشدشان دهد و برای موفقیت نیرومندشان کند، مورد تحسین و احترام آنهاست.

اسلاید 21: 17 اصل کارتیمی(جان ماکس ول)9. شور و شوق:قلب شما منبع انرژی برای تیم شماست. وقتی اعضای یک تیم مشتاق هستند همه تیم به شدت انرژی می گیرد و این انرژی، به تیم نیرو می بخشد. 10. هدفمند:هر عملی را با حساب انجام دهید. در حین انجام دادن کارهای کوچک باید به کارهای بزرگ فکر کنید تا بدین ترتیب تمام کارهای کوچک در جهت درست پیش بروند. هدفمند بودن یعنی تمرکز روی انجام کارهای درست به صورت لحظه به لحظه و روز به روز و سپس پیگیری آنها به صورتی مستمر. 11. وظیفه شناس: اعضای خوب تیم از وظیفه خود در قبال تیم آگاهند، تنها پیشرفت خود و حال را نمی بینند بلکه آنها همیشه از ماموریت تیم آگاه بوده و عملشان به انجام ماموریت تیم کمک می کند.

اسلاید 22: 17 اصل کارتیمی(جان ماکس ول)12. آمادگی:کسی که آماده است نیمی از کار را انجام داده است. دستاوردهاي چشمگير، حاصل آمادگي عادي و معمولي است. بايد خود را ازنظر جسمي و ذهنی آماده كنيد. «هنري فورد» عقيده داشته است كه «راز كاميابي بيش از هر چيز ديگر در آمادگي است». آمادگي ايجاب مي كند كه به سير حركت آينده بينديشيم به طوري كه اكنون دريابيم كه بعدها چه نيازي داريم.13. روابط: اگر شما با دیگران کنار بیائید، دیگران هم به شما کمک خواهند کرد. تیم ها افرادی را میخواهند که رابطه مند باشند. رابطه ها چسب هایی هستند که اعضای تیم را به هم می چسبانند. هرچه این رابطه ها محکمتر باشد تیم انسجام بیشتری پیدا میکند. مشخصه هایی که در ارتباطات مهم اند عبارتند از: 1. احترام، 2. تجربیات مشترک، 3. اعتماد، 4. رابطه متقابل، 5. لذت متقابل.

اسلاید 23: 17 اصل کارتیمی(جان ماکس ول)14. خود بهبودبخشی:برای اینکه تیم را اصلاح کنید باید خود را اصلاح کنید. باید آنگونه بدنبال یادگیری و آموزش باشید که گویی تا ابد زنده اید و آنگونه زندگی کنید که گویی همین فردا می میرید. برای اصلاح یک تیم، تک تک افراد آن تیم را باید اصلاح کرد. افراد تیمی که دائما در حال اصلاح و بهبود عملکرد خودند، ایده های جدید را به بازار آورده و همواره در حال فتح زمینه های جدیدند. 15. از خود گذشتگی:در تیم من وجود ندارد. از خود گذشته بودن آسان نیست اما لازم است. هیچ تیمی به موفقیت نمیرسد مگر اینکه اعضای آن، دیگران را که در تیم هستند بر خودشان مقدم بدارند.16. گره گشا: قصد کنید تا راه حل پیدا کنید. در انجام کارها عیب جویی نکنید بلکه چاره جویی کنید. هر کس که بجای فکر کردن به مشکلات، به راه حلها فکر کند میتواند فرق ایجاد کند. تیمی که از افرادی با چنین برنامه ذهنی پر باشد، واقعا میتواند همه کاری را انجام دهد.

اسلاید 24: 17 اصل کارتیمی(جان ماکس ول)17. پیگیری: هرگز ميدان را ترك نكنيد. دور را ديدن يك چيز است و رفتن به آنجا چيزي ديگر. آدمهاي پیگیر به بخت، سرنوشت، يا قضا و قدر متكي نيستند و وقتي كه شرايط دشوار مي شود، از كار دست نمي كشند. مي دانند كه روز جهد و كوشش، روز وادادن نيست. توماس اديسون: «من از جايي آغاز مي كنم كه آخرين نفر رها كرده است».

اسلاید 25: پنج دشمن کارتیمیبي‌اعتماديترس از برخوردعدم تعهدعدم مسئولیت­پذیریبی­توجهی به اهداف تیمی

اسلاید 26: اعضاي تيم هاي بي اعتماد:ضعف ها و لغزش هاي خود را از يكديگر پنهان مي کنند.ازکمک خواستن يا دادن بازخوردهاي سودمند اکراه دارند.از ياري دادن به حوزه هاي بيرون از مسئوليت خود اکراه دارند.بدون تلاش براي شناخت درست مقصود و استعداد ديگران عجولانه قضاوت مي کنند.از شناخت مهارت ها و تجربه های يكديگر و بهره برداري از آنها غفلت مي کنند.براي هدايت رفتارهاي خود وقت و انرژي تلف می کنند.کینه و حسد مي ورزند.از شكست مي ترسند و براي پرهيز از گردهمايي بهانه مي تراشند.پنج دشمن کارتیمی

اسلاید 27: پنج دشمن کارتیمیاعضاي تيم هاي بيمناك از خود، یا ترس از برخورد:نشست هاي کسل کننده دارند.حال و هوايي درست می کنندکه به درد سياست بازي و حمله هاي شخصي مي خورد.از طرح مباحث مناقشه انگيز که شرط موفقيت تيم است طفره مي روند.از کشف همة نظرها و ديدگاههاي اعضاي تيم قاصرند.با ادا درآوردن و سعي در جلوگيري از برخوردهاي احتمالي بين افراد، وقت و انرژي خود را هدر مي دهند.

اسلاید 28: پنج دشمن کارتیمیاعضاي تيم هاي گريزان از تعهد، یا نبود تعهد:در تشخيص جهت حرکت و تعيين اولویتها باعث ابهام و سردرگمي می شوند.به سبب کندوکاو بيش از حد و تأخيرهاي نالازم، فرصت ها را يكي پس از ديگري ازدست مي دهند.تخم ترس از شكست و بي اعتمادي به خويشتن را مي کارند.بارها و بارها بحث ها و تصميم ها را تكرار مي کنند.فكر و خيال و توهم را در بين اعضاي تيم دامن مي زنند.

اسلاید 29: پنج دشمن کارتیمیاعضاي تيم مسئوليت گريز، یا پرهيز از مسئوليت پذيري: بين اعضاي تيم به سبب داشتن معيارهاي متفاوت در عملكرد رنجش ايجاد مي کنند.مهارت ها و تعهدهاي اساسي را زيرپا مي گذارند.مسئوليت رهبر تيم را بيش از حد سنگين می کنند و او را به صورت يگانه کانون انضباط در مي آورند.

اسلاید 30: پنج دشمن کارتیمیبي توجهي به نتيجة کار، یا دور شدن از هدف ها و نصاب ها: حد اعلاي ضعف و نقص هر تيم آن است که اعضا به چيزي غير از هدف ها و نصاب هايجمعي گروه دل ببندند. تيمي که مي خواهد عملكرد خود را بسنجد بايد پيگيرانه به هدف هاي معين و به دستاوردها و نتيجه هاي مشخص توجه کند.منظور از نتايج کار فقط معيارهاي مالي، مثل سود، درآمد يا ميزان عايدي سهامداران نيست. درست است که در نظام هاي اقتصاد سرمايه داري در نهايت با اين معيارها ميزان موفقيت را مي سنجند، اما اين آفت فقط دامن گير معيارهاي مالي نيست بلكه عملكرد مبتني بر نتيجة کار را به طور آلي هدف قرار مي دهد.

اسلاید 31: الزامات کارتیمی باتوجه به حروف آنTalent (استعداد) : منظور از استعداد، دانش و قابلیت­های فرد است. یکی از الزامات و ضروریات هرعضو تیم دارا بودن قابلیت­هایی است که برای انجام کار تیمی لازم است. این دانش از کجا حاصل می­شود؟ ممکن است دانش به صورت تصریحی [به صراحت، آشکارا] از مستندات رسمی [کتاب­ها] قابل حصول باشد. دانش ضمنی نیز که در ذهن افراد وجود دارد و از طریق تجربه و عملکرد حاصل می­شود، مفیداست.

اسلاید 32: الزامات کارتیمی باتوجه به حروف آنEnthusiasm (اشتیاق) :اما صرف وجود استعداد کافی نیست. هر عضو تیم دانش­مدار علاوه بر استعداد باید دارای انگیزه و اشتیاق باشد. وی باید مسئولیت­پذیر باشد. او باید استعدادهای خود را شکوفا نماید و نیز باید دارای توانایی و انرژی برای کار باشد. این اشتیاق و میل درونی نسبت به انجام کار موجب تقویت روحیه هم تیمی می شود.

اسلاید 33: الزامات کارتیمی باتوجه به حروف آنAccountability (مسئولیت پذیری) : هر عضوی نه تنها نسبت به تیم خود مسئول است بلکه نسبت به عملکرد تمامی همکاران خود نیز مسئول است. ما صرفاً نسبت به خودمان مسئول نیستیم. هر فردی مسئول است که دیگران را نیز از وقایع امور سازمان مطلع نماید. در صورتی که عضوی انجام کاری را فراموش می­کند، سایر اعضاء موظف به یادآوری موضوع هستند. بخشی از دلایل شکست ما در انجام امور سازمان به عملکرد سایر اعضای تیم بر می­گردد.

اسلاید 34: الزامات کارتیمی باتوجه به حروف آنManagement (مدیریت): هر فردی باید بداند که نسبت به انجام کدام بخش از کار بهترین عملکرد را دارد. وظیفه یک سازمان خوب، توزیع مناسب کار میان کارکنان است. بهترین عضو هر گروه کسی است که کار را بر اساس آن چه که میتواند انجام دهد، تقاضا می­کند. وقتی کاری به ما محول می­شود باید بدانیم که برای مشورت و کسب اطلاعات باید به کجا مراجعه کنیم. همچنین باید بدانیم که این مشورت و کمک چه زمانی باید اخذ شود. در نهایت مسئولیت هر عضو تیم این است که اطمینان یابد که تمامی اعضاء کاری را برای انجام دارند و هر فردی برای انجام کار خود بهترین شخص است.

اسلاید 35: الزامات کارتیمی باتوجه به حروف آنWorkable (قابل انجام) : اگر فردی تمامی استعدادها و اشتیاق انجام کار را داشته باشد، ولی فرصت انجام کار را نداشته باشد همه مؤلفه­ها بی­فایده خواهد بود. وجود و حضور هر عضوی در تیم ضروری است. اگر کسی جهت هدایت تیم وجود نداشته باشد، از چه کسی انتظار می­رود تا اهداف تیم را ترغیب نماید؟ قابلیت انجام کار صرفاً مستلزم داشتن زمان آزاد نیست. بلکه نیازمند قابلیت انطباق به میزان زیاد نیز می­باشد. هر عضوی باید قادر باشد تا گزینه­های مختلفی را برای حل مسائل پیش­بینی و واکنش­های مناسبی را نسبت به آن­ها داشته باشد.

اسلاید 36: الزامات کارتیمی باتوجه به حروف آنOpenness (صداقت) : درک میان اعضاء تیم در هر تیمی و برای هر عضوی جهت انجام بهینه کار یک ضرورت است. هر فرد باید نسبت به عقاید و پیشنهادات دید وسیعی داشته باشد. هر فرد باید قابلیت­هایی برای درک افراد داشته باشد. در یک بستر ارتباطاتی خوب، تیم می­تواند به اهداف تیمی خود به روشی اثر بخش دست پیدا کند.

اسلاید 37: الزامات کارتیمی باتوجه به حروف آنRespect (احترام) : هر فرد باید بیاموزد که چگونه به اعضای تیم احترام بگذارد. تیم موضوع کاری را به مباحثه می­گذارد و تمامی اعضاء نسبت به آن اظهار نظر می­کنند. هر فرد باید بتواند آزادانه اظهار نظر کند و کسی مانع بیان عقاید دیگری نخواهد بود.

اسلاید 38: الزامات کارتیمی باتوجه به حروف آنKeenness (زیرکی) : زیرکی آخرین کلید برای انجام کار به عنوان بخشی از تیم است. زیرکی فراتر از اشتیاق است. اشتیاق قبل از انجام کار به صورت واقعی می­آید. این زیرکی، توانایی و قدرت در حین انجام کار نمایان می­شود. این چیزی است که ما را به تحرک وا می­دارد و تا زمان انجام کار و کسب نتیجه مطلوب همراه ماست.

اسلاید 39: منابع1. مبانی کار گروهی- جان سی ماکس ول- ترجمه منصوره سجاد. نشر کلید آموزش- 13872. پنج دشمن کار تیمی- پاتریک لنچیونی- ترجمه مهندس فضل الله امینی. نشر فرا- 13823. مبانی مدیریت- استیفن پی، رابینز و دیوید ای، دی سنزو- ترجمه دکتر سید محمد اعرابی، محمدعلی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشاد. دفتر پژوهشهای فرهنگی-13794. سایتهای اینترنتی: www.barandoust.comwww.fekreno.orgwww.imdc.ir

اسلاید 40: با تشکر از توجه شما

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید