صفحه 1:
به نام خدا
eee
نام واحد درسی: مدیریت منابع انسانی پیشرفته
تهیه کننده:
نام استاد:
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری
پاییز ٩۴
صفحه 2:
کارتینی = ۲۷۱۷۵۱6
صفحه 3:
تيع بيست و ه تفاوتی با گروه رارر؟ 10۳
تعریف گروه: مجموعهای از افراد که برای هدفی مشترک گرد هم آمدهاند.
تعریف تیم: تیم به افرادی دارای مهارتهای مکمل گفته میشهند که دارای مقاصد.
اهداف و رویکردی مشترکلند که بر مبنای آنها به هم پیهند میخورند و به یکدیگر
4 ٩ ۵ و 5
صفحه 4:
تفاوت نيم و ۳
گروهها
سهم هر 28( 7
7 پاسخگویی برای نتایج
تفت 5 eel
a ۰ مبتنی است یه .
اعضاء علاقه مندند
عملکرد وابسته است به
تیمها
سیم هر قرد و محصولات کار
نتايج فردى و كروهى ,
اهناف مشترک و مهد به مقضد.
تفاضاهایی که بر خود تحمیل کرده
ند
صفحه 5:
از اجتماع به نيع
0
& Cy)
اجتماع گروه تیم
نیروی پیوند دهنده ترکیبی از نیروهای پیوند
ذبیرونی :دهنده بیرونی و درونی
مانند نیازهای مشترک مانند احساس تعلق»
بقا و امنیت؛ ترس از اهداف مشترک و ارتباط
دشمن بیرونی یا کاری در چارچوب وظایف
قدرت مافوق و فرآیندهای مرتبط
عمدتاً نیروهای پیوند
:دهنده درونی
مانند اصول, ارزشهاء
باورها و آرمان مشترک
برای تعریف چارچوبها در
جریان حرکت
صفحه 6:
انولع تیمهای کاری 0۳
تیم های کاری براساس اهدافی که دارند طبقه بندی میشوند.
چهار شکل مرسوم آن عبارتند از:
تیم وظیفهای
st تيم حلکننده مسائل
* تیم خودگردان 2
۶ تیم چند وظیفهای
صفحه 7:
علل افساس نياز به كار تيهى
* بيجيدكى وظايف و كارها
به خلاقيت
* مشخص نبودن مسیر آینده: نیاز به انعطافپذیری
* استفاده بهینه از منابع
* افزايش بهرهورى؛ اثربخشی و هماهنگی
* نياز به يادكيرى ,
* نیاز به تعهد و پشتکار قوی Bt
* پیادهسازی برنامه و طرحهایی که به همکاری دیگران نیاز دارد. ۱
* چند وظیفهای و میان رشتهای بودن کارها و فرآیندها
صفحه 8:
مر اه لا تبمي 0۳
مرحله ۱ - شکلگیری ) ۳0100 ( :
* در این مرحله هنوز تیم. تیم نیست. فقط تجمعی از افراد
میباشد.
این مرحله با احساسات و هیجان زیادی همراه است.
از خوش بينىء آرمانكرايى» غرورء پیش_-بینی آینده تا ترس»
شک و تردید و نگرانی را شامل میشود.
ممکن است تیم به آسانی سردرگم شود یا بر موضوعات خارج از
حوزه مسوولیت آن؛ بپردازد.
۲ - 5
* برخی از اعضای تیم ممکن است به جای کار روی وظایف» ss
تلاش كنند هويت خود را در تيم تثبيت كنند. 1 *
صفحه 9:
مرا كارتيمي 10۳
اگرچه ممکن است این قبیل رفتارها. اتلاف وقت تلقی شوند ولی در
حقیقت طبیعی و ضروری هستند.
هر تیم باید از اين مراحل طبیعی عبور کند.
در این مرحله» یکی از مدیران ارشد میتواند با ارائه دورنما و
جهتگیری روشن, به گروه کمک نماید.
نبلید دستور کار گروه طولانی باشد. در لین صورت خلاقیت ذلتی تیم
از بين خواهد رفت.
صفحه 10:
مرا كارتيمي 0۳
مرحله ۲- مرحله
را ast and FROEIMAD)
در لین مرحله اعضای تیم مقدار کاری را که در پیش دارنده مشخص میکنند
و ممکن است نسبت به چالشهای آن واکنش منفی نشان دهند.
برخی از اعضای تیم ممکن است برنامه خود را تحمیل نمایند.
ممکن است بین اعضای تیم عداوتهای شخصی بروز نماید.
معمولاً درباره عدم پیشرفت و اتلاف وقت اعضا بحث میشود.
صفحه 11:
مراف ل كا نيمي 10۳
* در صورت عدم برخورد با تضادهاى موجود. ممكن است موجوديت تيم به
خطر افتد.
* مرحله «بحرانی» یک جنبه مثبت نیز دارد. افراد شروع به درک یکدیگر
شوخ طبعی و بردباری و نیز پایداری و ثبات از ویژگیهای مهم تیم در این
مرحله میباشند.
صفحه 12:
مراع ل كار تيم 10۳
مرحله ۳- مرحله «شکلگیری هنجارها» :
Norming) |
تیم روشهای کاری و slp خاص خود یا هنجارها را به وجود میآورد و نقش هر
یک از اعضای خود را تعیین میکند.
اگر قواعد کار تیمی به خوبی تعریف و درک شوند تیم شاخص خوبی برای
عملکرد درست در اختیار خواهد داشت.
صفحه 13:
مرا کار تیمی 0
مرحله - مرحله «عملکردی» :
۰ 197570484 خود را مشخص کردهد
* میتوانند فرایند حل مشکل و ارتقای فرایندها را آغاز کنند.
* دراين مرحله يك تيم كاملاً بالغ به وجود میآید.
* همافزايى كار تيمى ياداشى به دنبال دارد و آن اين كه تيم؛ هويت مشخصى
پیدا میکند و نسبت به فرایند مورد استفاده احساس «مالکیت» میکند.
صفحه 14:
و
مراعل لا تيس 10۳
* برای گذر تیم از این مراحل مقیاس زمانی خاصی وجود ندارد.
* اگر اعضای تیم جدید باشند مرحله «شکلگیری» طول خواهد کشید.
* اشاره به این نکته حائز اهمیت است که یک تیم حتی در مرحله عملکردی
نیز با فراز و نشیب مواجه خواهد شد.
صفحه 15:
مزیتوا یگار تیمی 0۳
تیم ها نسبت به سازمانهای سنتی دارای قدرت انعطاف بیشتر بوده و در برابر محیط
در حال بهتر پاسخگو هستند.
مهمترین مزیت تیم های کاری این است که آنها می توانند در رابطه با نیازهای
محیط به سرعت واکنش نشان می دهند.
تیم های کاری موجب بهبود کیفیت زندگی کاری می شوند و در ارتقا عملکرد رقابتی
نیز سهم بسزایی دارد.
در تیم های کاری اثربخش اعضا نسبت به اهداف تیم متعهدند و می دانند که چگونه
باهم كار كنند تا اهداف تحقق یابد.
افراد باعضويت در تيم ها دلنش و بينش خود را افزليش مى دهند و در نتيجه لين el
موجب افزايش خلاقيت در سازمان مى كردد.
7
صفحه 16:
املا تيمراجارنماكسرول) 17
.١ انعطاف يذيرى:
كارتيمى با خشكى و انعطاف نايذيرى سازكار نيست. جلو خشونت خويش را مى توان
كرفتء بر ترس مى توان جيره شد و تنبلى را با حربه انضباط از خود دور كردء اما خشکی
دماغ علاجی ندارد و بذر انهدام را در درون خود دارد. اكر بخواهيد با ديكران كار كنيد و در
تيم عضوى موثر باشيد بايد از انطباق بر تيم ابايى نداشته باشيد.
OS slide ۲ و همكارى:
اول بليد.با يكديكر كار کزک بعد با یکدیگر برنده شد. چاشهای بزرگ: کار تیمی بزرگ
می طلبد. و ضروری ترین صفتی که تیم را در کارهای دشوار موفق می سازد همکاری توأم
با همدلی اعضای آُن است. همکاری تولم با همدلی یعنی اينکه با دل و جان با یکدیگر کار
we درواقع بايد به اعضای تیم به چشم همکارلنی همدل نگریست تا رقیبانی خصومت
صفحه 17:
املا تيمراجارنماكسرول) 17
۳ تعهد:
لحظه ای که خود رابه اتجام کاری متعهد می سازید. دستهایی به یاری می آیند که اگر
تعهدی نداشتید نمی آمدند. تعهد امری احساسی نیست بلکه ريشه لن در منش ماست.
تعهد معمولاً درگیر و دار سختی خود را نشان می دهد. تعهد به استعداد و توانایی
بستگی ندارد.
£ خوش مشسرب و اجتماعی:
تيم يعنى يك جان در جندين بدن. مثل خردمندان فكر كنيدء ام با مردم به زبان خودشان
حرف بزنيد. جان كلام اين است كه كار تيمى نمى توان كردء مكراينكه بازيكنان با
يكديكر ارتباط برقرار کنند. اگر ارتباط نباشد تيمى در كار نيست؛ بلكه جمعى از افراد
هستند كه بيوندى با يكديكر ندارتد. ارتباط بازياي
اققن مقاصد ينهان».و ايجاد ارقياط از طريق شخص اثلث مناسبات ثيوررا تضعيف مئ
كند. مردم به كارى كه در آن به بازى كرفته شوند دل مى دهند.
صفحه 18:
اک ابتمهان هلول 17 18
۵. گفایت و شایستگی:
اعضای باکفلیت هر تیمی توانلیی و صلاحیت انجام کار را در بهترین وجه ممکن آن دارند.
olan) لايق ويا كفليت تعللى اظلب"هنيتند. أذمهاى باكفليت به متوسط قانع تمى :شوند.
نيروى خود را بر كار خويش متمركز مى سازند و در طبق اخلاص مى كذارند. أدمهاى با
كفايت» كيفيت كار خود را يايبن نمى أورند.
صفحه 19:
اسزكارتيمرهارعاكسو 17 2 102
۲. قابل اعتماد:
پایه های اعتماد به صورت زیر تعریف شده اند:
انگیزه اصلی: اگر کسی باشد که مصلحت خهیش را بر مصلحت تیم مقدم بدارد قابل
اعتماد نخواهد بود.
مسئولیت: احساس مسئولیت اشخاص نشان میدهد که می خواهند قابل اعتماد باشند.
فکرکسردن: مسئولیت پذیری باید با فکر همراه باشد تا به درد بخورد.
پایداری: اگر نتوان بر یاران تیمی هميشه اعتماد کرد هیچگاه به آنها اعتماد نکنید.
صفحه 20:
املا تيمراجارنماكسرول) 17
/. انضباط:
اشخاص باید در ۳ زمینه انضباط ایجاد کنند تا برای تیم مفید باشند:
انضباط اندیشیدن: اگر ذهن خود را فعال نگاه دارید پیوسته به چالشهایی ذهنی روی می
آورید و همواره به چیزهای خیر می اندیشید.
انضباط احساسات: نگذارید احساسات شما را از كارى كه بايد بكنيد باز دارد يا به كارى
كه نبايد يكنيد وا دارد.
انضباط لازم براى اقدام و عمل: تفاوت برنده با بازنده در عمل و بى عملى است.
. رشد كردن:
اعضاى تيم هميشه عضوى را كه آن ها را تقويت كرده و براى موفق شدن قدرتمند مى كن
و تحسين مى كنند. كسى كه بتواند رشدشان دهد و براى موفقيت
نيرومندشان كندء مورد تحسين و احترام آنهاست.
دوست دا
صفحه 21:
املا تيمراجارنماكسرول) 17
٩ شور و شوق:
قلب شما منبع انرٌی برای ت
شدت انرژی می گیرد و
شماست. وقتی اعضای یک تیم مشتاق هستند همه تیم به
انرژی» به تیم نیرو می بخشد.
۰ هدفمند:
هر عملی را با حساب انجام دهید. در حین انجام دادن کارهای کوچک باید به کارهای بزرگ
فکر کنید تا بدین ترتیب تمام کارهای کوچک در جهت درست پیش بروند. هدفمند بودن
یعنی تمرکز روی انجام کارهای درست به صورت لحظه به لحظه و روز به روز و سیس
پیگیری آنها به صورتی مستمر.
۱ وظیفه شناس:
اعضای خوب تیم از وظیفه خود در قبال قیم آگاهند: تنها پیشرفت خود و حال را ثمی بینند بلکه
آنها همیشنه از عاموریت تیم آگاه بوده و عملشان به انجام ماموريت تيم كمك مى كند.
صفحه 22:
املا تيمراجارنماكسرول) 17
VY آمادگی:
کسی که آماده است نیمی از کار را انجام داده است. دستاوردهای چشمگیر» حاصل آمادگی
عادی و.معمولی است. باید خود را ازنظر جسمی و ذهنی آماده کنید. «هنری فورد» عقیده
داشته است که «راز کامیلبی بیش از هر چیز دیگر در آمادگی است». آمادگی ایجاب می
کند که به سیر حرکت آینده بیندیشیم به طوری که اکنون دریابیم که بعدها چه نیازی
داریم.
اريم.
۳ روابط:
اگر شما با دیگران کنار بيائیده دیگران هم به شما کمک خواهند کرد. تیم ها افرادی را
میخواهند که رابطه مند باشند. رابطه ها چسب هلیی هستند که اعضای تیم رابه هم می
چسبانند. هرچه این رابطه ها محکمتر باشد تیم انسجام بیشتری پیدا ميكند. مشخصه هایی
که در ارتباطات مهم اند عبارتند از:
۱. احترام» ۲. تجربیات مشترک, ۳. اعتماد. ۴. رابطه متقابل» ه. لذت متقابل.
صفحه 23:
املا تيمراجارنماكسرول) 17
5. خود بهبودبخشی:
براى اينكه تيم را اصلاح كنيد بليد خود را اصلاح كنيد. بليد آنكونه بدنبال يادكيرى و آموزش باشيد
كه كويى تا لبد زنده ليد و آنكونه زندكى كنيد که گویی همین فردا می میرید. برای اصلاح یک
تیم. تک تک افراد آن تیم را باید اصلاح کرد. افراد تیمی که دائما در حال اصلاح و بهبود
عملکرد خودند. ايده های جدید را به بازار آورده و همواره در حال فتح زمینه های جدیدند.
اس الى قاری
.از خود گذشتگی:
در تیم "من" وجود ندارد. از خود گذشته بودن آسان نیست اما لازم است. هیچ تیمی به موفقیت
تمیرسد مکر اینکه اعضای آن, دیگران را که در تیم هستند بر خودشان مقدم بدارند.
۲ گره گشا:
قصد کنید تا راه حل پیدا کنید. در انجام کارها عیب جهیی نکنید بلکه چاره جویی کنید. هر کس که
بجای فکر کردن به مشکلات. به راه حلها فکر کند میتواند فرق ایجاد کند. مس که از رای با
چنین برنامه ذهنی پر باشد.واقعا میتواند همه کاری را انجام دهد.
صفحه 24:
اسزكارتيمرهارعاكسو 17 2 102
. يبكيرى:
هرگز میدان را ترک نکنید. دور را دیدن یک چیز است و رفتن به آنجا چیزی دیگر. آدمهای
به بخت سرنوشت. یا قضا و قدر متکی نیستند و وقتی که شرایط دشوار می شود از
کار دست نمی کشند. می دانند كه روز جهد و کوشش, روز وادادن نیست.
توماس ادیسون: «من از جایی آغاز می کنم که آخرین نفر رها کرده است».
111
a
صفحه 25:
ينج رشم کار تیمی 0۳
* بىاعتمادى
ترس از برخورد
* عدم تععهد
عدم مسئولیتپذیری
بیتوجهی به اهداف تیمی
SA Aaa
صفحه 26:
ينج رشم کار تیمی 0۳
اعضای تیم های بی اعتماد:
"ضعف ها و لغزش های خود را از یکدیگر پنهان می کنند.
*از کمک خواستن یا دادن بازخوردهای سودمند اکراه دارند.
"از یاری دادن به حوزه های بیرون از مسئولیت خود اکراه دارند.
*بدون تلاش برای شناخت درست مقصود و استعداد دیگران عجولانه قضاوت می کنند.
"از شناخت مهارت ها و تجربه های یکدیگر و بهره برداری از آنها غفلت می کنند.
آبرای هدایت رفتارهای خود وقت و انرژی تلف می کنند.
*كينه و حسد می ورزند.
"از شکست می ترسند و برای پرهیز از گردهمایی بهانه می تراشند.
صفحه 27:
اعضای تیم های بیمناک از خود. یا ترس از برخورد:
*نشست های کسل کننده دارند.
*حال و هوایی درست می کنندکه به درد سیاست بازی و حمله های شخصی می خورد.
"از طرح مباحث مناقشه انگیز که شرط موفقیت تیم است طفره می روند.
"از dan Guts نظرها و دیدگاههای اعضای تیم قاصرند.
"با دا درآوردن و سعی در جلوگیری از برخوردهای احتمالی بین افراد. وقت و انرژی خود را هدر می دهند.
صفحه 28:
ينج رشم کار تیمی 0۳
اعضاى تيم هاى كريزان از تعهد يا نبود تعهد:
“در تشخيص جهت حركت و تعيين اولويتها باعث ابهام و سردركمى مى شوند.
*به سیب کندوکاو بیش از حد و تأخیرهای نالازم فرصت ها را يكى يس از ديكرى
ازدست مى دهند.
*تخم ترس از شكست و بى اعتمادى به خويشتن را مى كارند.
"بارها و بارها بحث ها و تصمیم ها را تکرار می کنند.
"فکر و خیال و توهم را در بین اعضای تیم دامن می زنند.
صفحه 29:
ينج رشم کار تیمی 0۳
اعضاى تيم مسئوليت كريزء يا يرهيز از مسئوليت يذيرى:
“بين اعضاى تيم به سبب داشتن معيارهاى متفاوت در عملكرد رنجش ايجاد مى كنند.
“مهارت ها و تعهدهاى اساسى را زيريا مى كذارند.
*مسئوليت رهبر تيم را بيش از حد سنكين مى كنند و او را به صورت يكانه كانون انضباط
در می آورند.
صفحه 30:
ينج رشم کار تیمی 0۳
بى توجهى به نتيجة كار يا دور شدن از هدف ها و نصاب ها:
*حد اعلای ضعف و نقص هر تيم آن است كه اعضا به جيزى غير از هدف ها و
:هی
"جمعی گروه دل ببندند. تیمی که می خواهد عملکرد خود را بسنجد باید پیگیرانه به
هدف های معین و به دستاوردها و نتیجه های مشخص توجه کند.
"منظور از نتایج کار فقط معیارهای مالی» مثل سود درآمد یا میزان عایدی
سهامداران نیست. درست است که در نظام های اقتصاد سرمایه داری در نهلیت با این
معیارها میزان موفقیت را می سنجند. اما این آفت فقط دامن گیر معیارهای مالی
نیست بلکه عملکرد مبتنی بر نتیجة کار را به طور آلی هدف قرار می دهد.
صفحه 31:
الزامات کار تيمي باتوهه به هروف OF 0۳
9 : تعداد) Talent
Rersmenamre Cl
منظور از استعداد» دانش و قابلیتهای فرد است. یکی از الزامات و ضروریات هرعضو
تیم دارا بودن قابليتهايى است كه براى انجام كار تيمى لازم است. لين دلنش از
كجا حاصل ميشود؟ ممكن است دانش به صورت تصريحى [به صراحت»
آشکارا| از مستندات رسمی | کتابها] قلبل حصول باشد. دانش ضمنی نیز که در
ذهن افراد وجود دارد و از طریق تجربه و عملکرد حاصل میشود مفیداست.
صفحه 32:
الزامات کار تيمي باتوهه به هروف OF 0۳
8 للضتاق Enthusiasm
رهزو كود كز وعم
اما صرف وجود استعداد کافی نیست. هر عضو تیم دانشمدار علاوه بر استعداد باید
دارای انگیزه و اشتیاق باشد. وی باید مسئولیتپذیر باشد. او بلید استعدادهای خود
را شكوفا نمايد و نيز بايد داراى توانايى و انريى براى كار باشد. اين اشتياق و
ميل درونى نسبت به انجام كار موجب تقويت روحيه هم تيمى مى شود.
صفحه 33:
الزامات کار تيمي باتوهه به هروف OF 0۳
Accountability (مسمليتيذير:
دوه ده
هر عضوی نه تنها نسبت به تیم خود مسئول است بلکه نسبت به عملکرد تمامی
همکاران خود نیز مسئول است. ما صرفا نسبت به خودمان مسئول نیستیم. هر
فردی مسئول است که دیگران را نیز از وقایع امور سازمان مطلع نماید. در
صورتی که عضوی انجام کاری را فراموش میکند ساير اعضاء موظف به
یاداوری موضوع هستند. بخشی از دلایل شکست ما در انجام امور سازمان به
عملکرد سایر اعضای تیم بر میگردد.
صفحه 34:
الزامات کار تيمي باتوهه به هروف OF 10۳
ait Management :
9 (مديرهم صده تسده
هر فردى بايد بداند كه نسبت به انجام كدام بخش از كار بهترين عملكرد را دارد.
وظيفه يك سازمان خوبء توزيع مناسب كار ميان کارکنان است. بهترین عضو
هر كروه كسى است كه كار را بر اساس أن جه كه ميتواند انجام cao تقاضا مي
كند. وقتى كارى به ما محول ميشود بايد بدانيم كه براى مشورت و كسب
اطلاعات بايد به كجا مراجعه كنيم. همجنين بايد بدانيم كه اين مشورت و
کمک چه زملنی باید اخذ شود. در نهایت مسئولیت هر عضو تیم اين است كه
اطمینان یلبد که تمامی اعضاء کاری را برای انجام دارند و هر فردی برای انجام
کار خود بهترین شخص است.
صفحه 35:
الزامات کار تيمي باتوهه به هروف OF 0۳
rae Pom لت Workable
اگر فردی تمامی استعدادها و اشتیاق انجام کار را داشته باشد» ولی فرصت انجام
کار را نداشته باشد همه مولفهها بیفایده خواهد بود. وجود و حضور هر عضوی
در تیم ضروری است. اگر کسی جهت هدایت تیم وجود نداشته باشد از چه
کسی انتظار میرود تا اهداف تیم را ترغيب نمايد انجام کار صرفاً مستلزم
داشتن زمان آزاد نیست. بلکه نیازمند قابلیت انطباق به میزان زیاد نیز میباشد.
هر عضوی باید قادر باشد تا گزینههای مختلفی را برای حل مسائل پیشبینی و
واکنشهای مناسبی را نسبت به آنها داشته باشد.
صفحه 36:
الزامات کار تيمي باتوهه به هروف OF 0۳
725 (صلقيهة رثاي
DEA Mit 1 ne
درک میان اعضاء تیم در هر تیمی و برای هر عضوی جهت انجام بهینه کار یک
ضرورت است. هر فرد بايد نسبت به عقاید و پیشنهادات دید وسیعی داشته باشد.
هر فرد باید قابلیتهایی برای درک افراد داشته باشد. در یک بستر ارتباطاتی
خوب. تیم میتواند به اهداف تیمی خود به روشی اثر بخش دست بيدا كند.
صفحه 37:
الزامات po باتوهه به هروف آن 10۳
(zx) Respect ۱
ia ها مه
هر فرد باید بیاموزد که چگونه به اعضای تیم احترام بگذارد. تیم موضوع کاری را
به مباحثه ميكذارد و تمامى اعضاء نسبت به آن اظهار نظر میکنند. هر فرد باید
بتواند آزادانه اظهار نظر کند و کسی مانع بیان عقاید دیگری نخواهد بود.
صفحه 38:
الزامات کار تيمي باتوهه به هروف OF 0۳
is :45,3) Keenness
اه
زیرکی آخرین کلید برای انجام کار به عنوان بخشی از تیم است. زيركى فراتر از
اشتیاق است. اشتیاق قبل از انجام کار به صورت واقعی میآید. این زیرکی؛
توانایی و قدرت در حین انجام کار نمایان میشود. این چیزی است که ما را به
تحرک وا میدارد و تا زمان انجام کار و کسب نتیجه مطلوب همراه ماست.
صفحه 39:
ii تن
۱. مبانی کار گروهی- جان سی ماکس ول- ترجمه منصوره سجاد. نشر کلید آموزش- ۱۳۸۷
۲ پنج دشمن کار تیمی- پاتریک لنچیونی- ترجمه مهندس فضل اه امینی. نشر فرا- ۱۳۸۲
۴ مبلنی مدیریت- استیفن پی» رابینز و دیوید ای» دی سنزو- ترجمه دکتر سید اعرابی»
محمدعلی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشاد. دفتر پژوهشهای فرهنگی-۱۳۷۹
۴ سایتههای اینترنتی:
www.barandoust.com
www.fekreno.org
www.imdc.ir
صفحه 40:
با تشّلر از توجه شما