کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت نوآوری

modiriyate_noavari_3

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت نوآوری”

مدیریت نوآوری

اسلاید 1: مدیریت نوآوریمحمدعلی شفیعا-استاد دانشکده مهندسی صنایع ومدیریت اجرایی دانشگاه علم وصنعت ایرانomidshafia@gmail.com-09121327677www.iust.ac.ir

اسلاید 2: نوآورینوآوري ارائه ايده ای جديد و مفيد و انتقال سريع آن به بازار و به كارگيري آن در سازمان براي استفاده موفقيت آميز از اختراعات است.• معرفي فرآورده ای جديد يا تغيير كيفيت محصولی موجود• فرآيندی در يك صنعت مشخص• ايجاد بازاری جديد• ايجاد منابع جديدي براي تامين مواد اوليه و ورودي ديگر• تغيير درسازماندهي صنعتي

اسلاید 3:

اسلاید 4:

اسلاید 5:

اسلاید 6: 16-6گونه های فرآیند نوآوریDistributed Innovationنوآوری خوشه ایتوزیع شدهمشارکتیپروژه ایانفرادیسلسله مرتبه نوآوری

اسلاید 7: انواع نوآوریبر اساس ماهیت نوآوری: در فرآینددر فرآوردهتمایز محصول / فرآیند که بر مبنای «ماهیت نوآوری» پایه گذاری شده است.بر اساس عمق و وسعت تغییرات:افزایشی رادیکالتمایز رادیکال / قابل افزایش که مبتنی بر عمق و وسعت تغییرات حاصل از نوآوری است. بر اساس ســطح:خرد, میانی, ملی

اسلاید 8: انواع نوآوريبنيادي یا انقلابي :معمولا بر پايه يک اختراع استوار است.تدريجي یا تکاملي: در درون شرکتها يا يک سازمان خلق شده و به آنها کمک مي کند تا جايگاه رقابتي خود را در بازار حفظ کنند.روتين یاعادي: براي اطلاق به معرفي چيزي که براي يک سازمان جديد اما بسيار مشابه آنچه که در گذشته بوده است، استفاده مي شود.

اسلاید 9: چند اصطلاح   خلاقیت یک پدیده ذهنی است و فرد خلاق کسی است که فکر و ایده جدیدی دارد و به دنبال روش جدیدی برای هر موضوع است.مخترع کسی است که روش یا محصولی را برای اولین بار تولید می کند. نوآور کسی است که قابلیت استفاده و مقرون به صرفه بودن محصول اختراع شده را بررسی و در صورت امکان ،آن را تجاری می کندسرمایه گذار کسی است که سرمایه (مالی)را در اختیار می گذارد ودر برابر ان در سود و منفعت به دست آمده نیز شریک می شود

اسلاید 10: نوآوریمی تواند در چند حوزه رخ دهد : - معرفی کالا یا خدمتی نو - معرفی ایده یا روشی جدیدبرندی جدید یا تنها تغییری جزئی ازآن.می تواند بزرگ یا کوچک باشد. زمان بندی نوآوری کارساده ای نیست.نوآوری و خلاقیت جزء دارایی های غیر مشهود یک بنگاه تلقی می شوند که می تواند در سهم بازار و قدرت مالی شرکت تاثیر مثبت داشته باشد.

اسلاید 11:

اسلاید 12: مشتریان چه چیزی طلب می کنند؟چه چیزی در بازار زنده ماندنی است؟چه چیزی با فناوری مقدور است؟نوآوری

اسلاید 13: نوآوري هاي فناورانه در توسعه بنگاه ها و كشورهافرآيند نوآوري فناورانه، مجموعه اي است پييچيده از فعاليتها كه ايده ها و دانش علمي را به واقعيت فيزيكي وكاربرد هايي در دنياي واقعي تبديل کرده و تغيير شكل مي دهد.فرآيندي است كه دانش را به كالاها وخدمات مفيدي كه اثر اجتماعي اقتصادي دارند تبديل مي کند.برای تسريع در انجام نوآوري فناورانه,مدلهاي متنوعي وجود دارد كه با توجه به نوع فناوری و ساير موارد, در سازمان قابل پياده سازي هستند .

اسلاید 14: فرآورده ای جدید در سیستم های گرمایشی

اسلاید 15: تغييردر بهره‌گيري از توانايي‌هاي بشريwww.iranmetaphysics.comخردآگاهيدانشاطلاعاتخدماتکيفيتتوليدسرمايهنيروي کارزمين

اسلاید 16: نظريات در باب حرکت به سوي کمال1- عقل: انسان كامل، انسان حكيم است و حكيم آن است كه عقل بر نفس وي مسلط باشد. انديشمند: سقراط، ابن سينا2- عشق: دوست داشتن تمامي مخلوقات. روح پدرم شاد كه فرمود به استاد،فرزند مرا عشق بياموز و دگر هيچ.انديشمند:اقبال لاهوري : کار،عبادت،زهد3- قدرت: انسان برتر، انسان مقتدر است.انديشمند: نيچه

اسلاید 17: چيدماني نو

اسلاید 18: به این حجم از اشیا نگاه کنید آیا پیامی انتقال می دهد؟

اسلاید 19: بیشتر دقت کنید و از زاویه دیگری به تصویرنگاه کنید

اسلاید 20: از این زاویه چطور پس لازم شد که باز، از زاویه دیگری نگاه کرد

اسلاید 21: چارچوب نوآوریبا درنظر گرفتن جنبه های مختلف نظام های مدیریت نوآوری، می توان طرح کلی چارچوب مدیریت نوآوری را طراحی نمود. این چارچوب، دو ورودی اصلی دارد: بازیگران نوآوری, فعالیت های نوآوری.بازیگران نوآوری عبارتند از صنعت، دولت، نهادهای آموزشی، نهادهای تحقیقاتی و مالی.فعالیت های نوآوری عبارتند از تحقیق و توسعه، توسعه منابع انسانی و نیز توسعه کسب و کار

اسلاید 22: ویژگیهای چارچوب نوآوریفعالیتها و تعاملات میان شرکتها اعم از خصوصی و دولتی باعث گزينش, انتقال (واردات), تغيير و گسترش فناوريهاي جديد مي شود.روابط (رسمي و غيررسمي) ميان نهاد ها وجود دارد, جريان منابع فكري ميان نهادها ديده ميشود (جريان دانش).يادگيري و آموزش.

اسلاید 23: سازمان الف، شركتي با مشخصاتمقررات و ضوابط بسياري براي كاركنان تدوين شده كه بايد تبعيت كنند.براي هر نفر اهداف خاصي تعريف شده كه،بايدبا انجام كارخود به آنها دست يابد.مديران بدقت كاركنان تحت نظرخويش را سرپرستي مي كنند تا انحرافي دركارهاي آنها بروز نكند.افراد اندكي مجاز هستند تا از كارخويش عدول كرده و مطابق ميل خود عمل نمايند.

اسلاید 24: سازمان الف، شركتي با مشخصاتكاركنان بايد هر چيز غير معمولي كه رخ مي دهد را به اطلاع فرد برتر خويش برسانند،تااوراه حل مناسبي براي آن بيابد.ازكليه كاركنان خواسته مي شود تا از طريق مجاري خاص ارتباطي سلسله مراتب با يكديگر ارتباط داشته باشند.چون مديريت نمي تواند اعتمادي جدي به صداقت يا يك دلي افراد تحت امر خود داشته باشد ، لازم مي بيند كه كنترل هاي سفت وسختي را اعمال كند.

اسلاید 25: سازمان الف، شركتي با مشخصاتمديران و كاركنان بجاي متخصص بودن،همه كاره اند،زيرا به نحو مشابهي از ابتداي شغل خويش به استخدام سازمان در آمده وبه فراخور نياز آن در پست هاي سازماني مختلف چرخيده اند.دراين سازمان تلاش،وفاداري،همكاري و جلوگيري از بروز خطا بسيار با ارزش بوده و مورد تشويق قرار مي گيرد.1- يادگيري حقايق،آگاهي ها،فرآيندها،رويه ها2- مهارت هاي جديد کار، قابل انتقال به ديگر وضعيت ها3- يادگيري براي تطبيق4-يادگيري براي يادگرفتن

اسلاید 26: چهره هاي متفاوتمنفي باف Negativist متخاصم Hostile مهاجم Aggressiveشاكي Complainerساكت Silent آرام Unresponsiveزيادي موافقSuper- Agreeableمتخصص همه چيزدانThe Know It All Expert

اسلاید 27:

اسلاید 28: موانع نوآوریدومانع اصلی نوآوری عبارتند از فرهنگ سازمانی و رهبری .اگر فرهنگ سازمانی شرکت، ایده های جدید کارکنان خود را نپذیرد، نوآوری ها نمی تواندد در بازار متجلی شوند.ممکن است ساختار هر سازمان به گونه ای باشد که توسعه یک نوآوری در آن در مقایسه با سازمان دیگر چالش برانگیز تر باشد.

اسلاید 29: دلایل عمده شكست نوآوریعدم خلق فرهنگی كه نوآوری را پشتیبانی كند،عدم ایجاد مالكیت در سازمان،نداشتن فرآیندی كه توسط همه قابل درك باشد،عدم تخصیص منابع به فرآیندعدم تطابق بین پروژه ها و راهبرد سازمانعدم صرف زمان كافی جهت برنامه ریزی عدم تعریف تنوع كافی در فرآیندعدم آموزش و هدایت تیم نوآوریعدم آموزش و هدایت تیم نوآورینداشتن یك سیستم مدیریت ایده

اسلاید 30: سازمان ب، شركتي با مشخصاتبراي انجام فعاليتهاي گوناگون در اين سازمان تعداد محدودي قانون و مقررات وجود دارد.به كاركنان به عنوان افرادي سخت كوش و مورد اعتماد نگريسته مي شود،اقدامات سرپرستي خيلي سفت و سخت و جدي نيست.كاركنان تشويق مي شوند تا مسايل را خود شخصا حل و فصل نمايند،ولي وقتي احتياج به مساعدت دارند مي توانند با سرپرستان خويش مشورت نمايند.

اسلاید 31: سازمان ب، شركتي با مشخصاتمديريت ارشد تفاوت اختيارات در رده هاي مختلف را به رده هاي پائين تر محول مي كند،كاركنان تشويق مي شوند تا مهارتهاي تخصصي منحصر بفرد خويش را توسعه دهند.اختلاف بين دپارتماني وبين فردي به صورت رخدادهاي طبيعي تلقي مي شوند.

اسلاید 32: سازمان ب، شركتي با مشخصاتمديران نه تنها براساس عملكرد دپارتمان تحت نظر خود ارزيابي مي شوند،بلكه براساس اينكه چقدر دپارتمان آنان فعاليت هاي خود را با فعاليت هاي ديگر دپارتمان ها در سازمان هماهنگ كرده سنجيده مي شوند.تشويق وارتقاء در اختيار كاركناني قرار مي گيرد كه بيشترين نقش را براي سازمان ايفا كرده اند ، حتي در مواردي كه آنان ايده هاي عجيب و غريب، رفتار شخصي يا عادات كاري متفاوت داشته باشند.

اسلاید 33: امروزه كدام سازمان موفق تلقي مي شودآنكه خودرا براي ايجاد تغيير آماده كرده باشد.دانش آموختن وكسب تجربه از ديگران را پذيرا باشد.به هردو گونه از مشتري خارج و داخل سازمان توجه ويژه مبذول بدارد.ازبهترين هاي موجود در هرحوزه اي از كار فرابگيرد.به نيروهاي خويش توانمندي كافي داده ،متعاقب آن به آنها اقتدار لازم براي ايفاي نقش بسپارد.به صورت هدايت گرانه نه پليسي براعمال نظارت كند.

اسلاید 34: تاثیر متغیرهای ساختاری بر نوآوری 1- ساختارهای مكانیكی اثری مثبت بر نوآوری دارند زیرا كه تخصص كاری آنها پایین تر است ، قوانین كمتری دارند و عدم تمركز در آنها بیشتر از ساختارهای مكانیستی است . همچنین انعطاف پذیری ، قدرت انطباق و بارور كردن را كه پذیرش نوآوری ها را آسان تر می نماید بیشتر می كند. 2- اینكه دسترسی آسان به منابع فراوان عامل كلیدی نوآوری است . فراوانی منابع به مدیران این توانایی ها را می دهد كه بتوانند برای نوآوری هزینه كنند شكست ها را بپذیرند 3-ارتباط بین واحدها با تسریع در كنش متقابل خطوط سازمانی به شكستن سدهای احتمالی در برابر نوآوری مددی رساند . البته هیچ یك از این سه متغیر نمی توانند وجود داشته باشند مگر اینكه مدیران ارشد به این سه عامل متعهد باشند .

اسلاید 35: متغیرهای انسانی تاثیر گذار بر نوآوریدر مقوله منابع انسانی مشاهده می شود كه سازمان های نوآور فعالانه آموزش و توسعه دانش اعظای خود را آن طور كه روزآمد باشد تشویق می كنند. امنیت شغلی در سطح عالی برای كاركنان خود فراهم می آورند تا ترس از اخراج به خاطر اشتباه را كاهش دهند و به افراد جرأت می بخشند كه تغییر پذیر باشند . زمانی كه اندیشه ای جدید تكامل می یابد پیشتازان تغییر فعالانه و با شور و شوق اندیشه را تعالی می بخشند و آن را حمایت می كنند ، بر مشكلات چیره می شوند و اطمینان می دهند نو آوری به مرحله اجرا در خواهد آمد .

اسلاید 36: فرهنگ نوآوری در سازمان چالش عمده ای روی در روی مدیران در قرن 21 این است كه چگونه از استعدادها و توانایی های بالقوه افراد استفاده كرده و نوآوری سازمانی را تسریع نمایند . سازمان های نوآور خصوصیات ویژه ای را دارا هستند . مهمترین ویژگی این سازمان ها انعطاف پذیری آنها در رویارویی با بحران هایی است كه غالبا ناشی از رقابت های اقتصادی است. ساختار نوآور، نمایانگرروابط واحدهای آن و نشان دهنده میزان انعطاف پذیری آن است . سازمان هایی كه دارای ساختار غیرقابل انعطاف باشند، برای ایجاد همكاری و وحدت در دوران بحران دچار آشفتگی می شوند

اسلاید 37: تاثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری سازمان های نوآور فرهنگی مشابه دارند . آنها تجربه كردن را تشویق می كنند. به موفقیت ها و به شكست ها پاداش می دهند . از اشتباهات تجربه كسب می كنند . یك فرهنگ نوآور دارای هفت ویژگی زیر است :1-پذیرش ابهام 2-شكیبایی در امور غیر عملی 3-كنترل های بیرونی كم 4-بردباری در مخاطره 5-شكیبایی در برخوردها 6-تأكید بر نتایج تا بر وسایل7-تأكید بر نظام باز ، سازمان از نزدیک محیط را كنترل می كند و سریعاً به تغییرات آن طورکه اتفاق می افتد پاسخ می دهد .

اسلاید 38: چسب زخم هشدار دهنده عفونتاین برچسب هشدار دهنده با اندازگیری پ هاش پوست بدن انسان می تواند شرایط عفونی و یا غیر عفونی زخم را تشخیص دهد. در حالت عادی پ هاش پوست بدن انسان 5 است. اگر به 6.5 یا 8.5 افزایش یابد، نشانه ای از عفونت زخم است و برچسب با تغییر رنگ خود به بنفش اعلام خطر خواهد کرد.

اسلاید 39: عوامل موثر بر تحقق نوآوری سازگاری نیازهای بازاری و توانایی های فناوری همراه با منابع سازمانی منجر به تحقق نوآوری موفق خواهد شد. ولی عوامل دیگری هم بر تحقق نوآوری موثر خواهد بود که عبارتند از : عوامل خارجی یا محیطی سازمان شامل محیط اقتصادی-سیاستهای دولت -مشخصات و ویژگی های صنعت مورد نظر-وضعیت بازار عوامل داخلی سازمان شامل اندازه سازمان-استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان-منابع انسانی-مدیریت-منابع مالی-ساختارسازمانی

اسلاید 40: مدل كلان فرآيند نوآوري40

اسلاید 41: پروژه اجرا شدهپروژه تائید شده و تامین شدهپروژه کاندید شده بامورد تجاریایده برگزیده شدهایدهدوره عمر پروژه نوآوریقسمت انتهایی نوآوری(پیاده سازی)ایده سازیایده سازی و گزینشآزمون و اعتباربخشیفرآیند مدیریت پروژه پرتفولیدطرح توسعهپروژه های نوآوریپروژه کاندید شدهقسمت ابتدایی(توسعه ایده و مفهوم سازی)منافع تجاریمدیریت پروژهگزارشتحلیل

اسلاید 42: فشار علم/فناوريتوسعه فناورانهفشار علمي

اسلاید 43: کشش بازار که موجب بهبود تدريجي فناوري مي شودبهبود تدريجي فناوريکشش بازار

اسلاید 44: اثر تلفيقي فشار فناوري و کشش بازارفشار علميتوسعهفناوريکشش بازار

اسلاید 45: فرصتهايي براي فشار فناورينوآوريفرصتهايي براي کشش بازار اکتشافات علمي دانش کاربردي نيازهاي شناسايي شده سرمايه معنوي (دانشمندان و مهندسان) تقاضاي بازار گسترش دامنه کاربرد نيازهاي شناسايي شده فرصتهاي افزايش سودآوري، کيفيت و بهره ورييکپارچه کردن فشار فناوري و کشش بازار براي تحريک نوآوري

اسلاید 46: میدان توحید فرصت حرکت به همه طرف

اسلاید 47: نکات مورد توجه در موفقیت نوآوریاز کارهای کوچک شروع کنیدتنها مسئولیت تیم پروژه را تحقق نوآوری بدانیدفشارلازم را درجهت تحقق اهداف فراهم کرده و متناسب با پیشرفت کار بر حمایتهای خود بیافزاییدکار را بصورت کامل از مرحله شروع ، فعالیتهای مهندسی تا ساخت و بازاریابی در نظر بگیرید.مهارتهای مورد نیاز را با توجه به پیشرفت پروژه شناسایی کنید.منابع را متمرکز روی هدف اصلی کنیداطلاعات بازاری را بطور مداوم بدست آوریدبرنامه ریزی تامین مالی برای پیشرفت سریع پروژهنیروی انسانی مورد نیاز را با توه به نقش های متفاوت مثلا مخترع ، مدیر پروژه ، بازاریاب و ... تامین کنید.

اسلاید 48:

اسلاید 49:

اسلاید 50: به این فضای شهری توجه کنید

اسلاید 51: این منظره چیست؟

اسلاید 52:

اسلاید 53: نمای نزدیک

اسلاید 54: نمای خیلی نزدیک تر

اسلاید 55:

اسلاید 56:

اسلاید 57: عملكرد نوآوریبسیاری از سازمانها بخش نوآوری را به عنوان جزء مستقلی در خویش تعریف كرده اند در صورتی كه نوآوري بايد در تمامی قسمت ها به طور يكپارچه مسقر شود.گفتن اینكه سازمان واحد نوآوری دارد,یا اینكه این موضوع در رسالت و چشم انداز سازمان لحاظ شده کافی نیست. برونداد نوآوری بایستی تحویل مصرف كننده گردد تا هم هزینه ها را جبران كند و هم موفقیت مداوم سازمان را تضمین نماید.

اسلاید 58: موفقیت,بستگی به توسعه و ادغام دانش جدید در فرآیند نوآوری دارد. برای تحقق آن، سازمان فعالیت های مختلف نوآوری را ترکیب می کند. سازمان علاوه بر انجام پژوهش و توسعه، به طور معمول در کسب دانش در بازار فن آوری مشغول و همکاری فعال در تحقیق و توسعه با نهادهای دیگر و گونه های پژوهشی را در نظر خواهد داشت. سازمان هایی که فقط در یک راهبرد نوآوری تنها، یا تحقیق داخلی و توسعه فعالیت و یا یافتن منابع فناوری خارجی، مشغول هستند در مقایسه با آنهایی که به ترکیب منابع داخلی و خارجی می پردازند معرفی محصولات جدید کمتری را دارا هستند و در بهبود محصولات عقب ترند.

اسلاید 59:

اسلاید 60: فرآیند های نوآوریبراساس گفته های شومپیتر(1934)، نوآوری موارد زیر را بیشترپوشش می دهد : 1. معرفی کالای جدید یا کیفیت جدیدی از کالا 2. معرفی یک روش جدید تولید 3. باز کردن یک بازار جدید 4. تسلط بر یک منبع جدید تامین 5. انجام سازماندهی جدید یک صنعت

اسلاید 61:

اسلاید 62:

اسلاید 63: مراحل فرآيند نوآوري فناوريتحقيقات پايه تحقيقات کاربردي توسعه فناوري اجراي فناوري توليد بازاريابي گسترش تقويت فناوري تحقيقات پايه فرآيند خلق دانش در طول زمان است. ممکن است منجر به کاربردي خاص شده يا نشود.تحقيقات کاربردي:تحقيقاتي که با هدف حل يک يا چند مشکل اجتماعي انجام مي شود.

اسلاید 64: توسعه فناوري:فرآيندي که طي آن، دانش و ايده ها به سخت افزار فيزيکي، نرم افزار يا خدمات تبديل مي شود.اجراي فناوري: مجموعه اي از فعاليتها است که با معرفي يک محصول به بازار همراه است.توليد: مجموعه اي از فعاليتهاکه همراه تبديل گسترده مفاهيم طراحي يا ايده ها و افکار به کالاها و خدمات، انجام مي شوند. شامل ساخت، کنترل توليد، لجستيک و توزيع است. بازاريابي:مجموعه اي از فعاليتها که تضمين کننده استفاده و استقبال مصرف کنندگان از يک نوع فناوري اند. شامل ارزيابي بازار، راهبردتوزيع، پيشبرد و تبليغ و ارزيابي رفتار مصرف کنندگان است.

اسلاید 65: گسترش و تقویت فناوریگسترش:انتشار،راهبردو فعاليتهاي همراه آن است که استفاده گسترده از يک فناوري و حاکميت آن در بازار را تضمين مي کند.تقويت فناوري:مجموعه اي از فعاليتها که به منظور حفظ مزيت رقابتي يک فناوري صورت مي گيرند. تقويت فناوري، چرخه حيات آن فناوري را قوی تر مي کند.

اسلاید 66:

اسلاید 67: فرآيند نوآوري فناوريخلق ايدهتعريف مفهومتحليل بازاربررسي و تجزيه و تحليل فنيطرحتجاريتاييد مديريتدفع ضايعاتتوليد کامل وتجاري کردنسنجش بازارطراحي

اسلاید 68: نوآوریهای گسستی وپایدار Disruptive –Sustainable Innovationنوآوری گسستی یا لجام گسیخته گونه ای است که بازار فعلی را ازهم گسیخته و یا قواعد آن را بر هم می زند. در این فرآیند یک محصول و یا خدمت به نحوی به بازار معرفی می شود که انتظار آن را ندارد. معمولاً از طریق کاهش یکباره قیمتها و یا طراحی برای مجموعه متفاوت و جدیدی از مشتریان رخ می دهد. نقطه مقابل این نوع نوآوری، پایدار یا ثابت است که روی بازارهای فعلی تاثیری ندارد,چون از قواعد و عرف آن بازارها تبعیت می‌کند.

اسلاید 69: نیاز به نوآوری گسستیتنها 25 درصد از شرکتهایی که محصولات جدید به بازارهای هدف خود معرفی می‌کنند، موفق به جلب رضایت مشتریان خود می‌شوند.50 درصد در این راه شکست خورده و فقط ده درصد شرکتها می‌توانند در سطحی از رشد باقی مانده که شرکاء و ذینفعان خود را در دراز مدت راضی نگه دارند.

اسلاید 70: انتخاب راه درستبه نظر می رسد بیشتر این سازمانها راه را درست می روند؛ گوش دادن به صدای بهترین مشتریان آنها، در نظر داشتن رقبای خود و سرمایه گذاری وسیع در پیشرفتهای فناورانه. ولی موفقیت در دراز مدت نیاز به در نظر گرفتن عواملی فراتر از اینها دارد.

اسلاید 71: موفقیت یک کسب و کار در دنیای امروز بیشتر مرهون توسعه راهبردهای مربوط به نوآوریهای گسستی است.این نوآوریها از طریق ایجاد بازارهای جدید و یا تغییر شکل بازارهای موجود بوسیله ایجاد فناوریهای به نسبت کم هزینه، ساده و مناسب برای آن دسته از مشتریانی که توسط رهبران و مدیران صنعت نادیده گرفته شده اند، به سازمان این امکان را می‌دهند تا محصولات جدیدی را متناسب با نیازهای جدید به بازار جدید عرضه کنند. تجربه نشان داده شرکتهایی که در یک صنعت خاص بر دیگران چیرگی دارند تمایل بسیار کمی به ترغیب و تعقیب این نوع نوآوریها دارند زیرا حاشیه های سود اغلب کمتر بوده و این نوع نوآوریها نیازهای مشتریان ویژه و وفادار این سازمانها را پوشش نمی‌دهند.

اسلاید 72: نوآوری گسستیکاربرد کم کیفیتکاربرد با کیفیت متوسطکاربرد با کیفیت بالازمانکیفیت با بیشترین تقاضانوآوری گسستیاجرا

اسلاید 73: نمونه هاشرکتهایی که ارزش رشد در جهت نوآوریهای گسستی را درک کرده اند:اینتل، شرکت صنایع غذایی و داروسازی Procter and Gamble، Cisco، Johnson & Johnson، Dow Corning و IBM همگی از مزایای این نوع نوآوری در چرخه حیات خود بهره‌مند شده‌اند.

اسلاید 74: نظریه نوآوری گسستی یا لجام گسیختهیک اصل مهم و ساده در بنیان نظریه نوآوری گسستی وجود دارد که عبارتست از: سازمانها باید سریع تر از انتظارات,نیازها و تغییرات زندگی مشتریان خود,نوآوری داشته باشند.به همین دلیل بیشتر سازمانها محصولات و یا خدماتی را به بازار عرضه می‌کنند که برای بسیاری از مشتریان بسیار مفید اند وآنها هنوز انتظار آنها را ندارند. بسیار گران و یا بسیار نامناسب است. ولی با دنبال کردن این ”نوآوریهای پشتیبان“ شرکتها بطور ناخواسته درهایی را به سمت روشهای توسعه محصولاتی جدیدی برای خود باز می‌کنند که کم هزینه تر بوده و برای مشتریانی مناسب هستند که نیازی به مطابقت خود با آهنگ سریع تغییرات نوآورانه در فضای کسب و کار ندارند.

اسلاید 75: این اتفاق زمانی رخ می دهد که مدیران لایق برای جستجوی منافع بیشتر از طریق ارائه محصولات بهتر به پرتقاضاترین بخشهای بازار آموزش دیده باشند. ولی در این مسیر تعقیب، منافع بیشتر سازمانها مشتریان با تقاضای کمتر که تمایل کامل به خرید محصولات اساسی مورد نیاز خود با قیمت مناسب دارند را از دست می‌دهند.آنها معمولاً مصرف کنندگان بالقوه را که ممکن است تمایل به خرید محصولات آنها را داشته ولی مهارت، ثروت و یا توانایی مصرف راه حلهای جاری را به منظور ارضای آن میل و نیاز ندارند، نادیده می‌گیرند.

اسلاید 76: نکتهنکته قابل توجه آن است که گرچه گسست راه حلی کلیدی برای رشد مجدد تلقی می شود، سازمانها هیچ گاه نباید مسیرهای اصلی حرکت خود را نادیده گرفته و باید همیشه به دنبال نوآوری پشتیبان برای حفظ این رشد باشند.

اسلاید 77: فرصت شناخت استعدادها باعوض شدن فضای زندگی برای همهبچه دیروزبروتواتاقتبروتواتاقتبچه امروز

اسلاید 78: کودکان خردسال خاکبازی کرده,چیزی ساخته آن را رها می کنند

اسلاید 79: نوآوري ماندگار در مقابل نوآوري از هم گسيختهنوآوري ماندگار : تاكيد بر محصولات بهتری دارد كه مي توانند با حاشيه سود بيشتري به فروش رسند.نوآوري هاي از هم گسيخته :محصولات اين گروه راحت تر به بازار وارد مي شوند، ارزان تر هستند و در بدو ورود براي مشتريان جديد جذاب هستند .معماي نوآوران و راه حل آن:حركت مداوم در مسير بخش هايي از بازار كه حاشيه سود بالا دارند و به حداقل رساندن محصولاتي كه حاشيه سود پايين دارند مسئله اي است كه همه مديران قابل بايد به آن عمل كنند . هر سازماني بايد خود را براي تغييردر جهت نوآوري آماده كند قبل از اينكه سايرين آن را مجبور به تغيير كنند .

اسلاید 80: موفقیت نوآوری های تدریجی و دفعتی و معیارهای سنجش آناننوآوری دفعتی به پروژه هایی با ریسک و عدم قطعیت بالا رجوع می کند که به صورت همزمان توان تاثیر بالا روی بازار و نرخ بازگشت سرمایه بالا را دارد.نوآوری تدریجی به تغییرات کم و در بازه های محدود بر می گردد که به ایجاد ارزش بالا و اتلاف کم منجر می گردد. در نوآوري هاي باز سازمان ها از ايده هاي بيروني هم به اندازه ايده هاي دروني استفاده مي كنند و ايده هاي دروني مي توانند از طريق كانال هاي خارجي وارد بازار شده و ارزش افزوده ايجاد كنند . نوآوري هاي بسته نياز به كنترل بيشتري دارند.

اسلاید 81: نظام مندی فرآیند نوآوریاین فرآیند,چندین قدم نظام مند را در بر می گیرد که از تحلیل مسئله شروع شده و تا تولید ایده، ارزیابی ایده، برنامه ریزی پروژه، توسعه وآزمون فراورده و نهاینا بازاریابی محصول ادامه می یابد.قدم های این فرآیند ممکن است با هم همپوشانی داشته باشند.این قدم ها ممکن است در چند دسته یا دروازه وسیع تر که یک فرآیند نوآوری ساده شده را بازگو می کند، دسته بندی شوند.

اسلاید 82: مدل مرحله گذرگاهفعالیت را به واحدهای مجزای خطی تقسیم می کند. فقط بعد از قانع کردن معیارهای معین و طراحی شده برای اطمینان از اینکه سرمایه گذاری در هر مرحله به حداقل ممکن رسیده است ، پیشرفت رخ می دهد و اگر لازم باشد پیش از آنکه دیر شود ، پروژه رها می شود.در این روش می تواند پرتفولیویی از پروژه ها در مسیر خطی نوآوری ساخته شود که با پیشرفت مسیر برای وفق دادن سرمایه گذاری های موجود ، منابع و زمان ورود مطالبات به بازار ، انطباق داده می شود.82

اسلاید 83: مدل مرحله گذرگاه83

اسلاید 84: بایدپروژه هاي غير ضروررا در مراحل ابتدايي قبل از اينكه منابع عمده را هدر دهندحذف کرد مرحله اكتشافدروازه 1تصوير ايده هاهدف گذاريمرحله اولدروازه 2تصوير دومايجاد كسب و كارمرحله دومدروازه3بسوي توسعهتوسعهمرحله سومدروازه 4بسوي آزمايشآزمايش و تاييدمرحله چهارماجرا

اسلاید 85: نوآوری مک دونالد

اسلاید 86: منابع بروزنوآوريانديشه نوکشفيات و يافته هاي جديد علميمطالعه بازارتقاضاهاي جديد بازارقياسمسايل و عيب يابي هانوآوريگونه به گونه شدن فناوريپيش بيني ها

اسلاید 87: کانزاس سيتي در ميسوري

اسلاید 88:

اسلاید 89: نوآوری مانند اختراع و تحقيق و توسعه بايد دارای برنامه‌ريزی باشد. سازمان ها با شناخت مشکلات وفرصتهای پيش رو بايد به نوآوری توليد محصولات خوداقدام کنند. هفت منبع نو آوری که فرصتها را تشخيص می دهند و با اولويت بندی به تلاشهای نوآورانه در سازمان کمک می‌کند به شرح زير است:   منابع نوآوری درون سازمانی: نتايج و وقايع پيش بينی شده عدم تجانس ها  نياز های فرآيندي  تغييرات غير قابل پيش بينی در صنعت و ساختار بازار   منابع نوآوری برون سازمانی : تغييرات جمعيتي   تغييرات اطلاعات   دانش جديد  

اسلاید 90: راهبرد ها :بازارهايی را بيابيد که درآنها رقبای ثابت وجود ندارند. بازار های بدون مشتری را هدف قرار دهيد (جهش بزرگ به پايين) تاکتیک ها:بازار هايی را هدف قرار دهيد که بسيار کوچکتر از آن هستند که نيازهای رشد سازمانهای بزرگ را برآورده سازند. بازارهای جدا با شرکای راهبردی جديد ايجاد کنيد تا روی بازار های جديد تمرکز کنيد.

اسلاید 91: چه چیزی نوآوری نیستاین مهم است که روشن شود چه چیز نوآوری نیست .نوآوری(Innovation)، اختراع /ابتکار(invention) نیست حتی اگر نوآوری بسیار ضروری باشد.این دو کلمه گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند اما در حقیقت یکی نیستند.یک نوآوری عبارت است از بسط یک ابتکار/ اختراع.

اسلاید 92: 10 قدم برای مدیریت نوآوری1. اتخاذ یک روش منظم برای مدیریت نوآوری شامل مدیریت پروژه، متمرکز بر نیازهای مشتری و تطبیق تحقیق و توسعه با برنامه های بازاریابی.2. استفاده از یک خبرگان و هم دستان یعنی سرمایه گذاران مشترک و همکاران در شبکه کاری برای دستیابی به منابعی که حیاتی هستند.3. تعیین نیازهای مشتری در بخش های بازار(Market Segments)4. تعیین تفکیکات نوآوری ( کالاها، خدمات، سیستمها یا یک ترکیبی از آنها) جهت تامین نیازهای آن مشتریان.

اسلاید 93: 5. توسعه یک ارائه/پیشکش برای تفکیکات تعیین شده.6.حفاظت از دارایی های غیرمشهود شامل: - کسب امضای موافقت - ثبت مناسب هرامتیاز،نام تجاری، طرح برای اطمینان از حفاظت دارایی ها یا حق مالکیت یا کنترل آن ها.7. بکارگیری تفکیک بعنوان جزئی از مزیت رقابتی برای بازار یا اهداف مالی ، مانند ایجاد آگاهی از برند وایجاد سهم بازار. 8. بازتعریف موضع گیری ارائه(نوآوری) در هریک از عملیات ها یا سطح ساختار سازمانی. 9. کنترل، سبقت جستن از و پاسخ دادن به کنش های رقبا در برابر یا نسبت به ارائه(نوآوری).10. کنترل و پاسخ به کنش بازار و بازخورد برای ارائه.

اسلاید 94: ادامهراهبردهای مدیریت فناوریزمینه راهبرد مدیریت فناوریچرخه خلق نوآوریحوزه مالکیت معنویفناوریکسب و کاراطلاعات و اعتباراتزمینه های اطلاعات و مالیخلقتوسعه کسب و کاری جدیدتثبت حق کاربردهای راهبردی

اسلاید 95: باید توجه داشت کهنوآوری واقعی بصورت اتفاقی یا گاه و بیگاه در یک سازمان اتفاق نمی افتد.نوآوری واقعی بصورت استوار و نظام مند رخ می دهد و صدای مشتری و یک فرآیند برای راه های تحویل را در خود جاری می سازد.بنگاه هایی که بطور موفق نوآوری دارند ، یک روش کارآمد و قابل تکرار را مورد استفاده قرار می دهند.موفقیت در گرو نبوغ نیست بلکه از بکارگیری منظم از یک روش شناسی نوآوری اثبات شده نشات می گیرد.

اسلاید 96: مطالعات جهانی مکینزی در سال 2007این مطالعات بیانگر آن بودند که 70% رهبران سازمانها به نوآوری به عنوان یکی از سه اولویت اصلی خود اعتقاد دارند.انها همچنین بر این باورند که نوآوری دفعتی بالاترین تاثیر را در عملکرد سازمان خواهد داشت.این مطالعات همچنین بیانگر آن بود که آنها بر این عقیده هم نظرند که نوآوری بهترین تصمیم استراتژیک در ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای سازمان است.

اسلاید 97: با توجه به باور موجود چرا انجام نمی گیرددلیل اصلی آن است که نوآوری دفعتی با آن که نتایج بسیار عالی به همراه دارد نیاز به فرآیندی بسیار پر هزینه و با ریسک بالا دارد و ازآنجایی که این دو عامل از اجزای جدایی ناپذیر نوآوری هستند شناخت راهبردهای نوآوری موفق بسیار پر اهمیت است.

اسلاید 98: راهبردهای نوآوری موفقاعتماد به عقلانیت مسیر نوآوریحرکت رو به جلو با اعتماد به نفس بالا در گذراندن قدم ها در مسیری که به درستی اصول اجرای نوآوری تدریجی را به همراه خواهد داشت

اسلاید 99: گامهای اساسی نوآوری عقلایی1كار را از بالا شروع كنید. نوآوری از مدیرعامل یا مدیركلی سرچشمه می‌گیرد. این نگرش را از طریق برقراری اهداف چالش‌انگیز و قابل‌اندازه‌گیری، بسیج همگان برای غلبه بر یك رقیب مشخص و حمایت از افراد مخاطره‌جو، در سرتاسر سازمان گسترش دهید.به نوآوری فرصت ظهور دهید. ایده‌های جدید نیازمند قهرمان‌ها، حامیان، مجموعه‌ای از افراد خلاق (برای ایده‌ها) و كاركنان (برای عملیاتی نگه‌داشتن امور مختلف) و نظام‌های جداگانه‌ای به منظور انعكاس سریع و زودهنگام ایده‌ها به مدیریت عالی هستند.

اسلاید 100: گامهای اساسی نوآوری عقلایی2پویایی رقابتی كسب‌وكار خود را بشناسید. یك آرمان و چشم‌انداز راهبردی و واقع‌گرا، تلاش‌های نوآورانه را به ایده‌هایی عملی و موفق در بازار تبدیل می‌كند.مكان نوآوری را بیابید. به منظور پیدا كردن بخش‌های جدید بازار به مشتریان و نیازهایشان دقت كنید، برای دستیابی به اقدامات مقبول بازار به رقبای خود توجه كنید و به منظور تعیین نقاط قوت قابل‌تقویت و بهره‌برداری نظام كسب‌وكار خودتان را مورد كنكاش قرار دهید.

اسلاید 101: گامهای اساسی نوآوری عقلایی3برنامه جامع اجرایی تهیه کنید .زمانی كه یك ایده كاملاً پرورده شد، برنامه اجرایی جامع آن را تهیه كنید. انتظار تلاقی و مقابله‌به‌مثل سنگینی را از طرف رقبا داشته باشید. اولویت‌های خود را مشخص و برقرار كنید. تمام مراحل اجرای كار را بادقت بررسی و طراحی كنید.

اسلاید 102: مانع دیگراز دلیل دیگر می توان به فرهنگ اشاره نمود.زمانی که در ارتباط نوآوری با فرهنگ نتایج تحقیقات را بررسی می شود,به ارتباط بسیار خاص فرهنگ در توان اجرای نوآوری پی برده می شودکه توان و ظرفیت فرهنگ و مولفه های فرهنگی تاثیر گذار در اجرای نوآوری را پر رنگ می سازد.

اسلاید 103: مهمترین مولفه فرهنگیمهمترین مولفه فرهنگی تاثیر گذار در این زمینه میزان تحمل ریسک در ظرف فرهنگی اجرای نوآوری است.البته تحقیقات جدید بیانگر اهمیت بالاتر فرهنگ سازمانی در تائید این ظرفیت نسبت به فرهنگ جوامع می باشد.دیگر مولفه های فرهنگی: خواست جمعی در ارتقا دارایی هانگرش به آیندهریسک پذیری

اسلاید 104: کلیدهای موفقیت نوآوریایجاد نوآوری به عنوان محور اصلی در نمایه و اهداف رهبری سازمانایجاد الگوهایی در تشویق نوآوری در سازماننوآوران اصلی نباید به دلیل شکست در نوآوریشان مورد تنبیه قرار بگیرندتیم های رهبری باید زمان کافی را برای مباحثه در زمینه آینده سازمان تخصیص دهند(نگرش به آینده)در سازمانهای بزرگ همکاری و همراهی بالای تیم تحقیق و توسعه و بازاریابی

اسلاید 105: ادامهتشویق افراد با توان عملکردی بالا در سازمان در ترغیب فضای ذهنی آنها به سمت نوآوری.پذیرش شکست به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از ریسک و نوآوری.ایجاد تیم رهبری بر اساس افرادی با تفکری چکیده نگر و وسعت اندیش این ترکیب می تواند نتایج جالبی در نوآوری سازمان به همراه داشته باشد.

اسلاید 106: ارزيابي سيستم‌هاي نوآوريبانك جهاني بمنظور ارزيابي سيستم‌هاي نوآوري، معيارها و شاخص هايي را پيشنهاد نموده همچون:تعداد حق‌الامتيازهاي واگذار شده.ميزان همكاري دانشگاههاي يك كشور با بنگاه اقتصاد.تعداد مقالاتي كه افراد يك كشور در نشريات علمي و فني منتشر مي كنند.ميزان پرداختهاي يك كشور بابت حق ليسانس‌هاي پرداختي به خارج.سهم تحقيق و توسعه به توليد ناخالص ملي يك كشور .

اسلاید 107: سهم سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در توليد ناخالص داخلي, ميزان درآمد يك كشور از محل حق ليسانس‌هاي دريافتيسهم صادرات صنايع پيشرفته به كل صادرات نفتيتعداد محققان يا پژوهشگران يك كشور (بازاء هر يك ميليون نفر جمعيت)سهم كالاهاي صنعتي به توليد ناخالص مليتعداد كارآفرينان به كل مديران كشورسهم بخش خصوصي در هزينه هاي تحقيق و توسعه كل كشور

اسلاید 108: انواع نوآوری نوآوری بنیادی نوآوری تدریجی یا تکاملی نوآوری معمارینوآوری مدولار نوآوری بنیادی :منجر به تغییرات اساسی و قابل ملاحظه خواهد شد و معمولا از یک اختراع ناشی می شود . این دسته ازنوآوریها صنایع جدیدی را بوجود آورده ویا صنایع موجود را دچار تغییرات اساسی می کنند. کمیاب هستند مثل اختراع ترانزیستور که نقطه آغاز تحول در صنایع الکترونیک بود. یا ساخت مانیتورهای مسطح موسوم به فلت اسکرین .

اسلاید 109: نوآوری تدریجی یا تکاملی:منجربه اعمال تغییرات جزئی خواهند شد . و به تدریج بهبود چشم گیری را در عملکرد فرآیندها و خدمات موجود اعمال می کنند . این نوآوری نسبتا متداول بوده ودرداخل صنعت یا شرکتها رخ می دهند ومنجر به ارتقای سهم بازاری شرکتها و مزایای رقابتی بیشتر خواهند شد.مثال: فرآیند بهبود مستمر(کایزن)یاساخت کامپیوترهای شخصی قابل حمل در سال1981. نوآوری معماری : نوآوری هایی که منجر به تغییر در معماری سیستم می گردند بعبارتی اجزاء سیستم ثابت بوده ولی روابط آنها دچار تغییراتی شده است . نوآوری مدولار :اگر معماری سیستم دچار تغییر نشود اما دانش طراحی دچار تغییرات زیادی گردند این نوآوری مدولار است .

اسلاید 110: انواع نوآوری از نظر شکلتغییر کردهتغییر نکردهتقویت شدهواژگون شدهارتباط بین مفاهیم کلیدی و اجزادانش فناوری

اسلاید 111: ابعاد و سطوح نوآورینوآوری در چهار بعد ظهور می یابد فناوری جدید tکاربرد جدید در شکل محصول ، خدمت یا فرآیند aبازار جدید یا بخش های بازار و گروههای مصرف کننده cسازماندهی با رویکرد مدیریتی جدید oاین چهار بعد سطح و میدان نوآوری را تعریف می کند . مسیر نوآوری یک رخداد مجزا نیست بلکه یک مسیر حلزونی شکل است که از چندین رخداد تشکیل شده است . تغییر از یک موقعیت و نیل به موقعیتی دیگر در این میدان پیش نیاز فعالیتهای نوآورانه است.

اسلاید 112: میدان نوآوری toacفناوریکاربردسازماندهیمصرف کننده

اسلاید 113: نسل های نوآوریبا توجه به شرایط اقتصادی ، اجتماعی و میزان بلوغ و پیشرفت دانش بشری ، نسل های چند گانه ای از نوآوری در طول زمان تكامل یافته اند . محققی به نام راثول این نسل های نوآوری را بصورت زیردسته بندی كرده:1- مدل فشار فناوری,2- مدل کشش بازار,3- مدل دوگانه,4-مدل یکپارچه فشارفناوری و کشش بازار,5-نسل پنجم, سیستم های یكپارچه و شبكه ای

اسلاید 114: نسل اول نوآوری براساس تحقیقات راثولفشار فناوری: بسیاری از نوآوری ها بر اثر فشار علم و فناوری واکثر خط شكنی های فناورانه بر مبنای اكتشافی كه قبلاً اتفاق افتاده ، صورت گرفته اند .علم، مبنای لازم برای توسعه فناوری را فراهم آورده و توسعه فناوری نیز موجب خلق بازی های جدید شده است. ویژگی های این مدل عبارتند از : فشار فناوری بعنوان یك فرآیند ترتیبی خطی ساده و نگاه به بازار به عنوان ظرفی برای نتایج تحقیق و توسعه . در این مدل تأكید روی تحقیق و توسعه است .

اسلاید 115: مدل فشار نوآوریدر مدل فشار فناوری عامل توسعه نوآوری و فناوری ، تحقیق و توسعه (R&D)است .ابتدا ایده ای در واحد تحقیق و توسعه خلق و به نمونه محصولی جدید تبدیل می شود . سپس وارد فرآیند تولید شده و به دنبال آن بازاریابی انجام می شود . در این روش به نیازمندی های بازار توجه نمی شود ودرصد زیادی ازمحصولات تولیدی دربازاربفروش نخواهد رسید .

اسلاید 116: نسل دوم كشش بازارگاهی توسعه فناوری در اثر کشش بازار صورت می گیرد . یعنی فناوری برای پاسخ دادن به نیاز یا تقاضای بازار توسعه می یابد.مدل دارای چنین ویژگی های است:فرآیند ترتیبی خط ساده ،نگاه به بازار به عنوان مبنع ایده ها برای هدایت تحقیق و توسعه ،قائل شدن نقش فعال برای تحقیق و توسعه . تأكید این مدل بیشتر روی بازار یابی است .

اسلاید 117: مدل کشش بازار درمدل کشش بازار, تولید کنندگان متوجه اهمیت نیازهای مشتریان شده و به تحقیقات بازار روی آورده اند . یعنی این مدل بر اساس فلسفه بازارگرایی است.ابتدا مطالعات بازار انجام و نیاز به بازار تعیین شده,و سپس برای رفع نیازمندیهای بازار عملیات تحقیق و توسعه و تولید انجام می گیرد . در این مدل درصد بیشتری از محصولات بفروش رفته ولی در هنگام طراحی و ساخت متوجه بسیاری از کمبودها و ناسازگاری ها خواهند شد. تولید تحقیق و توسعه بازاریابی نیازبازار

اسلاید 118: نسل سوم مدل دوگانه تركیبی از هر دو مدل قبلی در آن وجود دارد.تركیب های فشاری – كششی ، یا كششی – فشاری وجود دارد . ویژگی های آن عبارتنداز : فرآیندمتوالی اما دارای حلقه باز خورد ، توازن بیشتر بین تحقیق و توسعه و بازار . در این مدل تاكید روی یكپارچگی تحقیق و توسعه با بازار می باشد .

اسلاید 119: مدل یکپارچه فشارفناوری و کشش بازار درنسل چهارم یا مدل فشار و کشش به تحریک نوآوری و تغییر فناوری کمک می کند . ابتدا فرصتهای بازاری و همچنین فرصتهای ناشی از فشار علم و فناوری شناسایی شده و سازگاری آنها با یکدیگر و منابع و امکانات سازمانی مورد توجه قرار می گیرد . تا منجر به توسعه هرچه بهتر فناوری شود. فرصتهای کشش بازار نوآوری فرصتهای فشارعلمفرصتهای کشش بازار:تقاضای بازار-ازدیاد حوزه های کاربرد – نیازهای شناسایی شده – فرصتهایی جهت افزایش سود- کیفیت و بهره وری – کارآفرینانفرصتهای فشارعلم و و فناوری :اکتشافات علمی –دانش کاربردی-نیازهای شناسایی شده ، سرمایه های علمی و معنوی شبیه نیروهای متخصص و دانشمند

اسلاید 120: نسل پنجم, سیستم های یكپارچه و شبكه ای مدلی است كه در آن توسعه موازی و كاملاً یكپارچه روی می دهد . استفاده از سیستم های خبره ، مدلسازی و شبیه سازی در تحقیق و توسعه ارتباطات نزدیك با مشتریان مورد توجه است . یكپارچگی راهبردی با تامین كنندگان اولیه شامل توسعه یافتگی محصولات جدید و سیستم های به هم پیوسته بیشتر است و ارتباطات افقی نظیر سرمایه گذاری مشترك ، تحقیقات گروهی ، همكاری در تنظیم بازار و غیره اتفاق می افتد . تاكید این مدل روی انعطاف پذیری شركت و سرعت توسعه است .

اسلاید 121: مدل پنجم, سیستم های یكپارچه و شبكه ای راهبرد مبتنی بر زمان ، در حالیكه تمركز بر مشتری در مركز راهبرد قراردارد ، مورد توجه قرار می گیرد.تمركز روی كیفیت و سایر عوامل غیر هزینه ای نیز صورت می پذیرد . وقتی مدل چهارم بر یكپارچگی اجزای درون سازمانی در جهت نوآوری تاكید دارد , مدل پنجم بر یكپارچگی و ارتباط سازمان با محیط و مشتریان ، تامین كنندگان و غیره اشاره می كند .

اسلاید 122: جاسوسی صنعتیعبارت است از به کار گیری همزمان یک یا معمولا تعدادی از روشهای مهندسی اجتماعی به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند برای دسترسی به اطلاعات مهم و سری یک شرکت .گردآوري و تحليل اطلاعات مربوط به رقباي اصلي (يعني سازمانهايي كه در اين مقطع قصد پيشي گرفتن بر آنها را داريد) نيازمند سازوكار سازمان يافته و مستمر است. بدون اين سازوكار، حركت استراتژيك همانند رهاكردن تيري در تاريكي خواهد بود.

اسلاید 123: جاسوسي حقيقتي است غيرقابل انكاراجتماع هنوز تصور مي كند كه هدف اصلي جاسوسي صنعتي دستگاه نظامي است. و اكنون چنين عقيده به كلي غلط است، چيزي كه مورد علاقه جاسوس امروزي است تحصيل اطلاعات وسيع بي حد است.صنايع خصوصي ، توان مقابله با جاسوسي صنعتي بسياري از آژانس‌هاي اطلاعاتي خارجي را ندارند؛ چرا كه اين آژانس‌ها بسيار هوشمندانه و پيچيده برخورد مي‌كنند و تجهيزات پيشرفته‌اي در اختيار دارند.

اسلاید 124: جاسوسي حقيقتي است غيرقابل انكاردر حقيقت تمام قدرت و نيروي متشكله يك ملتي ممكن است براي تحصيل اطلاعات، هدف واقع شود، چون همان اطلاعات تحصيل شده از يك طرف اجازه خواهد داد نيروي كشور از هر جهت براي ايام جنگ احتمالي ارزشيابي گردد و از طرف ديگر امكان خواهد داد از پيشرفت هاي علمي و فني آن كشور بدون زحمت و هزينه زياد استفاده شود.

اسلاید 125: برخی روشهای قانونیخرید شرکتها یا محصولات آنهاکه سبب انتقال فناوری و دانش به رقبای سابق شرکت خریداری شده می شود.انتقال فناوری به کشورهای دیگر از راه انجام تجارت در آنها که ضمن آن شرکت مذکور مجبور می شود ابتدا نیروی انسانی خارجی را آموزش دهد.انجام کار مشترک با سایر رقبا . مثلا چند شرکت با هم تصمیم به ساخت محصولی جدید می گیرند که در این پروسه اطلاعات شرکتها به اشتراک گذاشته می شود.اطلاعات منبع باز . مانند مقالات روزنامه ها ، گزارشهای سالانه ی شرکتها ، اطلاعاتی که شرکت مجبور شده در یک دادگاه برای دفاع از اتهام وارده به خود.

اسلاید 126: برخی روشهای قانونیاستخدام کارمندان توسط شرکتهای دیگر و رقبا. که هر چند در بسیاری موارد ناخواسته و غیر مغرضانه ، اما به هر حال سبب انتقال دانش توسط این کارمندان می شود.کنفرانسها و برنامه های تبلیغاتی. فعالیت های مشترک JVاطلاعات منبع بازنمایشگاه تجاری

اسلاید 127: روشهای غیر قانونیسوء استفاده از افراد داخلی برای دزدیدن اطلاعات، چه به صورت آگاهانه (تطمیع کارمندان) و چه به صورت ناآگاهانه مانند تلفن کردن به کارمندان واحد پشتیبانی.فرستادن جاسوسهایی به شرکت در قالب افراد واجد تخصص و جویای کار حمله ی فیزیکی به شرکت.معمولا وقتی موفق است که حمله کنندگان دقیقا بدانند دنبال چه هستند و آن را کجا باید بیابند.گشتن اتاقهای هتل نمایندگان در سفر شرکت!

اسلاید 128: راه های جلوگیریامنیت فنی : مانند نصب دیوارهای آتش .امنیت عملی:مورد بررسی دقیق قرار دادن زنجیره ی فعالیتهای خود تا در یابد که در چه قسمتهایی امکان نشت اطلاعات به بیرون وجود دارد و برای جلوگیری از آنها قوانین و سیاستهایی اتخاذ کند و همه ی کارمندان را تعلیم دهد.دقیقا مشخص شود چه کارمندانی و هرکدام تا چه حد به کدام اطلاعات شرکت دسترسی دارند.

اسلاید 129: راه های جلوگیریامنیت فیزیکی: دسترسی فیزیکی به دارایی های شرکت باید توسط قفلها ، نگهبانها و دستگاههای تشخیص هویت کنترل شود. جالب است بدانید که درصد زیادی از حملاتی که گزارش شده اند ، سطل آشغال شرکتها را هدف قرار داده اند.امنیت شخصی: کارمندان و سابقه ی آنها باید به دقت بررسی شود . به خصوص مشاغل سطح پایین مانند نظافتچی ها و نگهبانان باید تحت نظر باشند چون معمولا این افراد به علت آگاهی کم و دسترسی بالا هدف حملات هستند.

اسلاید 130: حقوق مالكيت معنويشامل مقرراتي است كه حق بهره برداري مادي از يك فعاليت نو و مبتكرانه را ايجاد مي كند و آن را مورد حمايت قرار مي دهد. همچنين اعمال كنترل قانوني بر نحوه پخش، توزيع و تجاري كردن اطلاعات و نوآوريهاي جديد فناورانه را مجاز داشته و در مورد هر گونه سوء استفاده، تكثير بي اجازه و جعل و پخش آن مجازاتهايي را در نظر گرفته است.

اسلاید 131: حقوق مالكيت معنويحقوق مالکيت معنوی ناظر بر حفظ منافع مخترعان، مبتکران، صاحبان انديشه و يا دستاوردهايی است که يک منطقه طی قرن ها به وجود آورده و بايد به نام او ثبت شود. التزام به رعايت اين حقوق، يکی از سرچشمه های اصلی توسعه فرهنگی و علمی کشور های غربی است.نمونه هاي بالقوه اسرار تجاري:فرمول يك نوشيدني خاص ورزشكاران؛روشهاي نظرسنجي مورد استفاده توسط ماموران حرفه اي سنجش افكار عمومي؛ طرز تهيه غذا؛ - اختراع جديدي كه هنوز به ثبت نرسيده,راهبردهاي بازاريابي؛ شيوه هاي توليد؛ الگوريتم هاي رايانه اي.

اسلاید 132: يك شركت چگونه مي تواند از اسـرار تجاري اش حمايت كند؟ همين كه به سادگي اعلام شود كه اين اطلاعات اسرار تجاري است، موجب نمي شود كه آنها به عنوان اسرار تجاري شناخته شوند. يك شركت بايد به صورت ايجابي به گونه اي رفتار كند كه تمايلش را براي مخفي نگهداشتن اطلاعات به اثبات برساند. برخي از شركتها اين كار را به منتهاي درجه انجام مي دهند، به عنوان مثال، فرمول كوكاكولا (كه شايد مشهورترين راز تجاري در جهان باشد) در جاي امني در گاوصندوق يك بانك نگهداري مي شود كه فقط با صلاحديد هيئت مديره شركت كوكاكولا باز مي شود. فقط دو نفر از كاركنان كوكاكولا همزمان از اين فرمول اطلاع دارند كه هويت آنها براي عموم افشا نمي شود و آنها مجاز نيستند كه با يك هواپيما پرواز كنند.

اسلاید 133: چنين حفاظت فوق العاده اي از اسرار تجاري ضروريست. هرچند كه شما مي بايست تدابير احتياطي معقولي را براي حفاظت از اطلاعاتي كه به عنوان اسرار تجاري مدنظر شماست، اتخاذ كنيد، در عين حال شما مجبور نيستيد كه دفتر كارتان را براي اين امر به يك پايگاه نظامي، تبديل كنيد.اقدامات احتياطي معقول شامل اين موارد است: اسنادي كه حاوي اسرار تجاري هستند با عبارت »محرمانه« علامت گذاري شوند، مدارك و اقلامي كه متضمن اسرار تجاري هستند پس از ساعات اداري در جاي امني نگهداري شوند، رايانه ها به صورت امن حفظ شوند و دسترسي به اسرار توسط اشخاص، به ميزان متعارفي كه به آن نياز دارند، محدود شود.

اسلاید 134: اما بهترين وسيله براي حفاظت از اسرار تجاري، استفاده از موافقتنامه هاي عدم افشا است. دادگاهها كــــراراً اعلام كرده اند كه بهره مندي از موافقتنامه هاي عدم افشا، مهمترين راه حفاظت از مخفي نگهداشتن اطلاعات محرمانه است. يا در صورت استفاده از شيوه ديگر، بدون بهره مندي از موافقتنامه هاي عدم افشا، احتمال از بين رفتن اطلاعاتي كه از نظر شما براي كسب و كارتان بي نهايت ارزشمند است، بايستي بدون حمايت قانوني فرض شوند.

اسلاید 135: رهبری نوآورانه چیستدر یک سیستم نوآورانه، کارمندان شرکت به این نکته اتفاق نظر دارند که ایده های تازه آن ها بدون ارج باقی نخواهد ماند.از گذشته تئوری های مختلفی مبنی بر کنترل و رهبری ایده های نو بوجود آمده اند و هر کدام به نحوی قدمی در این زمینه برداشته اند.رهبری نوآوری و ایده های نو,کنترل و تشویق کارمندان و استفاده از ایده های آنان در پیشبرد اهداف سازمان است.رهبری نو آورانه با گسترش راه های مبارزه برای جلوگیری از نابود شدن ایده های نو مثل جلوگیری از بروکراسی و محیط های تنش زا قدمی نو در این زمینه برداشته است.

اسلاید 136: رهبری نوآورانهبرای آنکه مدیران بتوانند این فن را در بنگاه خود پیاده کنند، نیاز دارند که یکسری آموزشهای مربوطه مانند رهبری , مهارت های مدیریتی و هم چنین رهبری فناورانه را ببینند. تئوری خط هوایی ویرجینیا نمونه ای از این رهبری نوآورانه تلقی شده است.Virgin Atlantic Airline

اسلاید 137: نگرشی که عملکرد ویرجین بر آن استوار استشرکت ویرجین پیش ازپیاده کردن تئوری نوآورانهکه سبب شدگوی سبقت رااز رقبا برباید، فاقدخدمات با کیفیت بود و همین موجب شگفتگی همگان شد.این شرکت با تکیه بر این الگوهای اشاره شده در زیر،وبا تغییر دادن صندلی های خود، و مسائل دیگر، توانست به اوج برسد:فايده یا انتظارات مشتریقيمت و ساير هزينه‌ها براي مشتري هزينه براي توليدکننده

اسلاید 138: تئوری ویرجین در یک کلامکيفيت خوب خدمات، زماني با معناست که قيمت آن از سوي مشتري و هزينه و سود آن از سوي توليدکننده پذيرفتني و قابل درک باشد. نوآوری مهمترین بخش کاری این خط هوایی تلقی شده و هنوز هم هست.

اسلاید 139: نقش توانمندی های محوری درتحلیل توانایی های مورد نیاز برای نوآوریگسترش فهم دقیق از مشتریان و انتظارات آن هاهمکاری موثر با تامین کنندگان و باقی، برای ایده های نوبیمه کردن اسپانسرهای اجرایی پروژه هاکارکردن با خطوط زمانی و سنگ بنا هاتخصیص دادن سرمایه های موثر برای پروژه های نوآورانهحرکت سریع از تولید ایده تا ورود به بازارمتعادل ساختن ریسک ها و چارچوب های زمانی پروژه هابپا کردن یک فرهنگ همکاری برای گسترش نو آوری

اسلاید 140: 1. گسترش فهم دقیق از مشتریان و انتظارات آن هایکی از مسائل مهمی که در این زمینه می تواند نقش کلیدی و یا حتی می توان گفت که کلیدی ترین نقش را بازی می کند، گسترش فهم از مشتریان است.شاید یکی از مشکلات عمده بنگاه های کوچک، توجه به مسائلی غیر از جلب توجه مشتری می باشد که در آینده ای نه چندان دور، سقوط آن ها را تضمین می کند.یکی از شرکت هایی که در این زمینه دارای تجارب گسترده ای می باشد، شرکت هتل های زنجیره ای هیلتون است که با توجه به تمایلات مشتریان و با دسته بندی کردن آن ها و با بهره گیری از سیستم های اطلاعاتی توانسته , سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد.

اسلاید 141: 2. همکاری موثر با تامین کنندگان و بقیه، برای ایده های نوهمکاری موثر با تامین کننده گان یکی دیگر از مواردی است که تولید کننده را در جهت پیشبرد اهداف در زمینه نوآوری همراهی می کند. نمی توان انتظار داشت که بدون هماهنگ بودن با تامین کنندگان بتوان یک سیستم نوآورانه را در شرکت پیاده کرد.3. بیمه کردن اسپانسرهای اجرایی پروژه ها:وقتی صحبت از ایده های نو می شود، چنین تداعی می شود که تا بحال هیچ بنگاهی در دنیا چنین فعالیتی را انجام نداده است. از این جهت پیدا کردن اسپانسرهایی که در این زمینه سرمایه گذاری کنند بسیار مشکل است. باید آنقدر توانایی داشت که بتوانآن ها را در این زمینه متقاعد کرد.

اسلاید 142: 4. کارکردن با خطوط زمانی و سنگ بناهادر نظرنگرفتن سنگ بناها و بی توجه بودن به زمان های بحرانی می تواند سرمایه عظیمی که شرکت در این زمینه کسب کرده است را یکشبه به نابودی بکشاند.رقبا همیشه در حال تقویت کردن خود می باشند و چه بسا آن ها زودتر از ما به آن حد توانایی و نوآوری برسند.5. تخصیص دادن سرمایه های موثر برای پروژه های نوآورانه:یافتن سرمایه برای شروع عملی کردن ایده بسیار مشکل است. بنگاه باید گوشه ای از سرمایه موثر خود را در اختیار طرح قرار دهد تا در آینده با وجود شکست طرح، بنگاه نابود نشود.

اسلاید 143: 6. حرکت سریع از تولید ایده تا ورود به بازارسرعت بخشیدن به فعالیت های اجرايي, دیگر محور کلیدی است که در تولید فناوری اهمیت به سزایی دارد. شاید همان لحظه که ایده به ذهن خطورکرده، به ذهن رقبانیز رسیده باشد. پس سرعت را باید در دستور کار قرار داد تا بتوان بازار را تسخیر کرد.7. ایجاد تعادل درریسک ها وچارچوب های زمانی پروژه ها: ریسک های پروژه اموری جدا نشدنی از آن ها یندکه باید با مدیریت کردن آن ها و با متعادل ساختن آنهابتوان بر آنها غلبه کرد.

اسلاید 144: چرخه استاندارد ارزش افزايی ازايده تا بازارفاز1 ايده پردازيفاز2اجرايي سازي ايدهفاز3 ثبت مالكيت معنويفاز4 تجاري سازيفاز5 احداث و راه اندازي خط توليدفاز6 توسعه شركتفاز7 برتري سازي نسبت به رقبامديريت نوآوری: سیستم مدیریت فرآیند های تحقیق و توسعه و نوآوریمديريت فناوری : مجموعه ای از حوزه های مدیریت است که به سازمان ها اجازه می دهد پایه های فناوری خود را به گونه ای مدیریت کند تا از آنها مزیت رقابتی بسازد

اسلاید 145: 8. بپا کردن یک فرهنگ همکاری برای گسترش نو آوریدر بسیاری از کشور های دنیا این فرهنگ همکاری بین کارکنان وجود ندارد و باعث عقب ماندگی بنگاه می شود. اگرسازمانی انتظار پیشرفت دارد باید از کارکنان خود بخواهد تا با همکاری با یکدیگر در جهت پیشبرد اهداف سازمان تلاش کنند.

اسلاید 146: مفهوم سیستم نوآوری بر جریان فن آوری و اطلاعات در میان مردم، شرکت ها و موسسات که درفرآیند نوآورانه کلیدی هستند، تاکید می کند. شامل تعامل بین بازیگران مورد نیاز به منظور تبدیل ایده به یک فرآیند، فرآورده و یا خدمات در بازار است.سیستم های نوآوری

اسلاید 147: سیستم نوآوری چارچوبی است برای درک نوآوری متداول به ویژه در میان سیاست گذاران و محققان نوآوری. برای اولین بار در اروپا رسمیت یافت، اما در حال حاضر در هر نقطه از جهان به ویژه در بانک جهانی و دیگر مؤسسات وابسته سازمان ملل متحد پذیرفته شده است.

اسلاید 148: انواع سیستم های نوآوری

اسلاید 149: شبکه ای از موسسات در بخش های دولتی و خصوصی است که فعالیت ها و تعاملات آغاز، واردات، اصلاح و انتشار فن آوری های جدید است.عناصر و روابط که در تولید ، اشاعه و استفاده از تعامل جدید، مفید و از لحاظ اقتصادی، دانش... و چه در داخل قرار دارد و یا ریشه در داخل مرزهای کشور. سیستم نوآوری ملی

اسلاید 150: نهاد های ملی که ساختار و قابلیت های خود را تشویق می کنند تا میزان و جهت یادگیری تکنولوژیک (یا حجم و ترکیب فعالیت های مولد تغییر در کشور را تعیین کنند. مجموعه ای از موسسات مجزا که به صورت مشترک و به صورت جداگانه به توسعه و نشر فناوری های جدید در چارچوبی که دولت تشکیل دهد و در اجرای سیاست های فرایند نوآوری به نفوذ کمک می کنند .

اسلاید 151:

اسلاید 152: سیستم منطقه ای نوآوری ،انتشار سریع دانش ، مهارت و بهترین عمل در یک منطقه جغرافیایی بزرگتر از شهرستان ،اما کوچکتر از یک کشور است. یک سیستم منطقه ای نوآوری ممکن است مفهومی و سازمانی در سراسر روابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سازمانی که تولید جمعی فرایند یادگیری در یک گروه مرتبط با حوزه های فن آوری و یا تابعی از آن ها باشد.سیستم منطقه ای نوآوری

اسلاید 153:

اسلاید 154: 1.    عناصر ساختار :شامل تركيب صنعت ،رقابت ،ساختار هزينه ،دسترسي به بازار ،منابع طبيعي ،مالكيت خارجي ،جهاني شدن ،اندازه شركتها ،شبكه ها ،خوشه هاي صنعتي ،صادرات گرايي 2.    چارچوب قانوني و مقرراتي :شامل فضاي مقرراتي ،حمايت مالكيت معنوي 3.    فرهنگ نواورانه /كارافرينانه :شامل منابع انساني ،نظامهاي تعليم و تربيت و عوامل بيروني 4.    محركهاي نوآوري :شامل سياستها و برنامه هاي دولت ،صندوق سرمايه ريسك پذير ،مراكز پژوهشي 5.    زير ساختهاي نواوري :شامل قطبهاي علمي ،آژانسهاي نواوري دولتي ،سفارتخانه ها و پاركهاي فناوري 6.    اعتبارات مالي 7.    انتشار اطلاعات 8.    مكانيزمهاي انتقال و انتشار فناوري 9.    حمايت براي تجاري سازياجزاء اصلي سيستم هاي نواوري ملی

اسلاید 155: کارکردها و فعالیت های اساسی سیستم ملی نوآوریکارکردفعالیتسیاست گذاری تکنولوژیهدایت و تعیین چارچوب های کلی سیاست گذاری تکنولوژیتدوین سیاست های نوآوری و تکنولوژی، هماهنگی ، نظارت و ارزیابیتأمین مالی و تسهیل نوآوری و تحقیقاتتأمین مالی پژوهشگران ، کارآفرینان و شرکت های نوپاتأمین مالی و تسهیل نوآوری و تحقیقاتاستاندارد سازی تأمین مالی و تسهیل نوآوری و تحقیقاتحمایت از حقوق مالکیت معنوی نوآوری و انجام تحقیقاتتحقیقات بنیادی نوآوری و انجام تحقیقاتتحقیقات کاربردی نوآوری و انجام تحقیقاتتحقیقات توسعه ای نوآوری و انجام تحقیقاتمهندسی معکوسنوآوری و انجام تحقیقاتنوآوری فرآیند و فرآوردهانتشار تکنولوژیکمک به ارتقای توان کسب و بومی سازی تکنولوژی های خاصانتشار تکنولوژیارتقای ظرفیت کلی جذب تکنولوژی در شرکت هاانتشار تکنولوژیایجاد و افزایش ظرفیت نوآوری در شرکت هاانتشار تکنولوژیارائه خدمات اطلاع رسانی تکنولوژی انتشار تکنولوژیارائه خدمات مشاوره در نیاز سنجی ، منبع مالی و انتقال تکنولوژیتوسعه منابع انسانیآموزش، توسعه و ارتقای نیروی انسانی توسعه منابع انسانیتسهیل جابه جایی نیروی انسانیحمایت از کارآفرینانیارائه حمایت های اداری و مدیریتی به کارآفرینان و شرکت های نوپاتولید کالا و خدماتتولید کالاتولید کالا و خدماتارائه خدمات

اسلاید 156: سیستم نوآوری محلی تمرکز مکانی از شرکت ها (از جمله تامین کنندگان تجهیزات تخصصی و خدمات و مشتریان) و ارتباط غیر بازاری مؤسسات (دانشگاهها ، موسسات تحقیقاتی، مؤسسات آموزشی، استاندارد تنظیم بدن، اتحادیه های صنفی محلی، سازمان های نظارتی، سازمان انتقال فناوری ، انجمن های کسب و کار، سازمان های دولتی مرتبط و ادارات، و همکاران) که برای ایجاد محصولات یا خدمات جدید در خطوط خاص از کسب و کار ترکیب شده اند.سیستم نوآوری محلی

اسلاید 157: سیستم نوآوری فناورانه می تواند به عنوان یک شبکه پویا از تعامل عوامل در تعریف منطقه صنعتی اقتصادی خاص تحت زیرساخت های نهادی خاص و درگیر در تولید ، انتشار و بهره گیری از فناوری باشد.سیستم نوآوری فناورانه مفهومی است که در زمینه های علمی مطالعات نوآوری برای توضیح ماهیت و سرعت تغییرات تکنولوژیکی ارائه شده است.سیستم نوآوری فناورانه

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید