صفحه 1:
مدبريبت يزوهش
Research Management &
administration
صفحه 2:
۱ Ee)
* محتوا 0111©
ل تايا
مدیریت و اداره تحقیق ۵۸0۳۱۳۴۱۹۲۲۵۲۱۵۲ ۳696۵۲۵۲۱
& Management
صفحه 3:
وظايف مديريت امور بزوهشى
هماهنگی امور پژوهشی در سطح دانشگاه
نظارت و سرپرستی امور پژوهشی دانشگاه ( مدیر امور پژوهشی)
۳۳" را _
wee = (ttt م
Gah
eee) ay ee و
ee MC cae) arcana DCD ا
آمار و غیره)
Le yee Se ا ا Nery) were Esp
لدم
صفحه 4:
سياست هاى مديريت يزوهشى:
. ارتقاء رتبه پژوهشی دانشگاه با استناد به معبارهای مشخص و سیاست گذاری در
راستای حرکت بسفت معبارهای مر یور
pene Oe mm ره
. مستندسازی و سیستماتیک نمودن روند پژوهس
ا 25
ل el مرت رد
عدم تمرکز در امور اجرایی بژوهش در حوزه
ا Pe MORO INCE CRC SP
تسهيل و تسريع روند امورمالى فعاليت هاى برُوهشى و كمك به جذب منابع مالى
تحقیق از خارج دانشگاه
ور نز te ار را 30
erie gemees سس بر جاسة
ا ا ا سس OE Ne
۱ استفاده از اطلاعات و داده های موجود و
كاربردى سازى نتايج تحقيقات انجام شده
مد ات د د د
Pas
صفحه 5:
مشكلات بين المللى
۱- کمتر از ۱۰ درصد منابع پژوهشی دنیا برای ٩۰ درصد از مشکلات بهداشتی دنیا
eee ad a ل ل ا ا ل ا
؟- هر سال حدود 5/ ميليارد دلار براى تحقيق هزينه مى شود ولى تنها ٠ ميليارد آن
برای کشورهای در حال توسعه است.
De tne eal
>- تغییرالکوی بیماریها
۵- تجارت جهانی
7- خصوصیسازی
۷- گسترش فقر
۱
OSS I Ce les aoe hea
-٠١ تغييرات جمعيتى
صفحه 6:
Estimated global health R&D Funding 1998 (in curent
US$)
Total US$73.5 billion
ora %
ین
Public funding: advanced and
transition countries 34.5 47
Private funding: Pharmaceutical
industry oe 1
Private not-for-profit-funding 6.0 8
Public funding: developing 25 3
countries j
Total 73.5 100
صفحه 7:
Selected developing countries:
estimated health R&D as % of total
health expenditure*
Brazil
| Cuba
Parama
costa Rica
Argentina
India
Mexico
Venezuela
امام
colombia
Thailand
Pore
chite
Uruouey
Ecuador
El salvacor
thnidas
| Mataysia
Philippines
|
| 3 20
*pale countrigs ere particularly rough estimates
Sources Health R&D deta’ as above
GOP World Bank POCO} and AICYT 00D)
Health expenditure: WHO (2009) ane OECD (2900)
صفحه 8:
Funding and use of health R&D funds
in 1998 (%)
@ Public
m Private 3
lm Multi- and’bilateral
Source: Alano and Almeria (2000)
صفحه 9:
مشكلات تحقيق
5
an مر را
Eee enone
ام ماس 2
تور م2
۵-به جای استفاده موثر ار تکتولوری موجود رعت ب کف تکنولوژی جدید وجود دارد.
۱ cre ees ee ary cere ear el i
۷- نتایج تحقیق به صورتی که قابل استفاده و قابل فهم باشد ارائه نمیگردد.
صفحه 10:
ادامه مشکلات تحقبق
۸- تحقیق آمری است تفننی برای کسب برستبژ و ار تقاء
-٩ تحقیق امری است لوکس از ان خواص
۰- موضوع تحقیق را محقق تعبین میکند نه مصرف کننده
iC OER رت لد رل ار
۲- ارتباط بین مصرف کنندگان تحقبق و محققین وجود ندارد
ادص ۱ رت راد لس دس زا
جهان سوم تحمیل میشود
- ذهنیت جدا بودن مدیر از عضو هبات علمی و محقق
- محدوديت منابع (نيروى انسانى: رات اعتبارات)
7- قوانين و مقررات ادارى و مالى حاكم بر تحقيق
صفحه 11:
peed Ft eke eR Lose نك
eo ha | 0
صفحه 12:
ا
۰-۰
ea
تفص
Peay
66م
نسبت طرح هاي ارجاع شده به کمیته اخلاق به کل طرح هاي مصوب
نسبت طرح هاي داراي اولویت پژوهشي به کل طرح ها
PESOS rae E OSES Be eee ator
لسر
بازنگري برنامه راهبردي براساس نتايج ارزشيابي سال قبل
BF EE Le Tor ery ا ال 0
وجود شاخصهاي ارزشیابی برنامه راهبردي و اجراي آن
۲۲۵ ۲ مشیه ۲
صفحه 13:
محور توانمندسازى
۰ اا یا منطقه اي
el oe eal RPS ERE
هر مور د بين کسب رتبه برتر در جشنواره هاي رازي و
eile 0
ا
Set | اکن
estan a كيم
صفحه 14:
طبق دستورالسل
هر مورد ۱۵-۲۵
as
هر مور د ۰/9
طبق دستورالعمل
هر مورد امتیاز
طبق دستورالعمل
محور توليد دانش
ارجاع به مقاله دانشگاه درکتب مرجع بین المللي
1 ey
مقالات ارائه شده صورت سخنراتي یا پوستر در همايشهاي داخلي
eA ا
ee
مقالات منتشر شده در مجلات علمي پژو هشي خارجي و داخلي
Rene
FE IICR PCS POET BE AEN FY
تن
كن كاده
صفحه 15:
هر مورد ه تا ۱۰
امتياز
هر مورد
٠١ ٠١امتياز
بت یر
طبق دستورالعمل
کنگره هاي دانشجويي
0 ل ee Seer
لخوارزمي
Bt 8 ek
0 Mp RR IDS OTE PICO CS
00 Fy
a
pill
م
صفحه 16:
مجور حاکمست و رهبری
(امتباز دانشکاه ۱۳/۳۹۰ سقف امشاز )
تسبت طرح های اک و ات موب ۰۰/۱۰۰
و ای رای اراربت پترسعی به کل سر سار ۰/۱۰ ۱1
نسبت اعتبار طرحهاى داراى اولويت يزوهشى به كل اعتبار طرحهاى مصوب
0
tees سر اس رب ۲ الا كي
همسو بودن برنامه های اجرایی با برنامه عملیانی راهبردی بازنگری شده (۹/۳۸ ۰ )
وجود شاخصهای ارزشیابی برنامه راهیردی و اجرای آن (۰۰۷/۳۹)
صفحه 17:
محور توانمندسازی (امتاز دانشگاه ۱۳۷۰ از ۳)
همایشهای بین الللی با مه ای (:۵)
99
کسب رتبه برتر در جشنواره های رازی وخوارزمی (۶۲۰)
کارگاههای بر گزار شده برای بزوهنکران و سایر ذی نفعان (۱۵۰/۱۵۰)
صفحه 18:
رل اي زار Ap Skee) ۱۱۱۳0
کتب تالیفضی (۵۱۵۴۱)
ارجاع به مقالهدانشگاه د رکتب مرجع بین المللی (1۵۰)
ار 0ن
۱
مقالات ارائه شده صورت سخنرانی با بوستر درهمایشهای خارجی و بین المللی(۱۰۸۲)
Cana vere ee Fes eee tes EP eRe rene em
See UeOCe ENTERS ار رم
صفحه 19:
|
ا
کنگره های دانشجوبی (۲۰)
کسب رنبه برثر در جشنواره ای رازی و خوارزمی ()
كا ركاههاى بركزار شده نوسط اعضاى كميته تحقيقات دانشجويى )١(
ل
صفحه 20:
RA 7
ات کلیه و مجاری ادراری
ات مسمومین
1 اكات
53
eee el
پژوهشکده غدد درون ریزو متابولیسو
'تحقيقات دندانيزشكى as
امتباز نهايى 2/
۲۱
432
5/285
7/3301
8/277
7/2271
52454
23005
1/686
6/332
2/1370
97/515
4/907
241
2/1060
5/681
205
1/174
04
صفحه 21:
ا ۳
دانشکده داروسازی 9/2826 85/128
6/6054 4/120
2/683 87/88
2/2140 16/70
دانشکده پرستاری و مامایی 5/1218 11/53
دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی 1310 3/49
دانشکده پیراپزشکی 6/681 72/9
دانشکده بهداشت ۱۷۴ -9/10
۳۰ 8/22531
صفحه 22:
محورهای مورد بررسی
oes
محور توانمند سازى (بدون سقف)
11100
0/135
pene rer
ای
۳
امتياز تطبيق بافته بر اساس
بؤوهشكر*
امتياز تراز شده بر اساس سهم بودجه
هر 00-00
درصد رشد امتیا راز شده بر اساس
سم بودجه هر پژوهشگر نسبت به
سال قبل
Re eon
پژوهشگر تطبیق يافته
6/390
1370
2/20519
252
ات
7
97/19
20228
304.885
34/18
errr
300
0
2404
79/24
۳
355/35
تلرن
at
56/7
1
رف
9/346
6/5437
6
999
ia
35/8
7123
۹۴
85/0
۳
5.4
28.66
320
15
9/296
۳24
2683
AVIAN
2/31
6/97
۵
219
400
78
3/161
2
Bet
9/282
6
زان
5/41
3428
Saat
6.6
۱2
200 | 260
5/131 | 2
5/870 | 5/152
82 سل
لمم م
“عد | فلم
7-2
35/3 | 6/804
-48/74 | ۰
3/391 | 66/2
6/50 | 116.35
صفحه 23:
نقاط منفی ارزشیابی فعالیت های تحقبقاتی دانشگاه
نوآوری , اکتشاف , اختراع ثبت شده و بومی سازی فناوری (دو مورد)
کسب رتبه برتر در جشنضواره های رازی و خوارزمی
۳
صفحه 24:
پیشنهادات حاصل از ارزشیابی دانشگاه
Ca eee سر را
وضعیت موجود نسبتا مطلوب . حفظ و ادامه روند جاری توصیثه می شود
OS Ie
ee Ge Toy SIO Ee
- مشارکت فعال بیشتر در حسنوارة های رازی و خوارزمی
- سیاستگزاری و برنامه ربزی برای کسب امتباز این محور در برخی
دانشكده ها كه قادر به كسب امتياز در ابن دوره نشده اند
صفحه 25:
پیشنهادات حاصل از ارزشیابی دانشگاه
0
تداوم تشويق به جاب مقالات در مجلات داراى ايند كس بالاتر
تشویق به توسعه نوآوری, اکتشاف, اختراع و بومی سازی
كلدت
- تسهيل و تشويق روند تاليف و ترجمه كتب در دانشكاه
صفحه 26:
پیشنهادات حاصل از ارزشیابی دانشگاه
د) توصیه های کلی :
Ce a tt eC weed
00 Eid ote aye aos eee eee eel ete
Ce eRe ne TC ab eae eRe a oe dil اا
Sec ea مقالات و متب جاب شده همكاران دانشكاهى در رفرانس مقالات جديد خود
1۳ 7
) فوق تخصص 70 ently E OES
= تلاش برای تبدیل شدن مراکز تحقیقاتی به مراکز همکار سازمانهای معتبر بین المللی (مانند ۷۷۳۱0)
۳ Sy 0r re Bey cae fon eee
[OPE om py pe ete were ea
Pte Eo eaten ere eye ene SS a er Or ens
صفحه 27:
— گیری
ایج ارزشیابی دانشگاه و مراکز تحقيقاتى تابعه نسبت به سال قبل به ترتیب ۳۰ ۵, ماناس
دهد. رسيدن به اين اين مهم در درجه اول مرهون تلاش تمامی همکاران دانشگاهی است.
مداخلات اعمال شده حوزه معاونت پژوهشی در سال گذشته (مانند اصلاح حق التشویق مقالات. تسهیل بررسی
کتب. تصمیم گیری های مناسب شورای پژوهشی و کمیته اخلاق. سیستم الکترونیک مدیریت پژوهشی)؛
همینطور تقویت مستند سازی, آموزش افراد درگیر در فرآیند ارزشیابی, بسیج و حمایت آنان. ارزشیابی تفکیکی
بر پایه دانشکده ها و تلاش و همکاری دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی از علل مهم این رشد بوده اند.
در سال جاری 2-5606 پژوهشی دانشگاه برای اولین با به بالاتر از ۱ ارتقاء یافت که نمایانگر فعالیت.
متوسط اعضای هیشت علمی در چاپ مقالات می باشد. لکن هنوز بخشی از اعضای هیئت علمی دانشگاه در اين
زمينه غير فعال هستند که با اتخاذ سیاست های مناسب باید فعال شوند.
لازم است از پتانسیل بالقوه دانشجویی به خصوص در تحصیلات تکمیلی استفاده بهتری شده و پایان نامه ها در
راستای تقویت جایگاه پژوهش دانشگاه ساماندهی شوند.
در صورتی که دانشگاه بخواهد به جایگاه پژوهشی مناسبی در کشور دست یابد می بایست سیاستگزاری ها و
برنامه ریزی های پژوهشی و مرتبط با پژوهش دانشگاه و واحد های تابعه منسجم و در راستای پیشنهادات پیش
كفنه ترسيم هون ابن مع علاوء بر ثياز به منابع عالق و الساتى: مه سياشتكزارى مناسب و اعمال مديريت يول و
صحيح در تمامى واحدهاى دركير نيز
ازمند اميت:
مدیریت پژوهش
Research Management &
administration
مدیریت امور پژوهشی دانشگاه
رویکرد های پژوهش
• محتوا Content
• روش Method
• مدیریت و اداره تحقیق Research Administration
& Management
وظايف مديريت امور پژوهشي
•
•
•
•
•
هماهنگي امور پژوهشي در سطح دانشگاه
نظارت و سرپرستي امور پژوهشي دانشگاه ( مدير امور پژوهشي)
ارائه راهكارهاي مناسب اجرايي در امر پژوهش ( شامل يونيفرم نمودن
حق تحقيق ،حق چاپ مقاالت ،فرمهاي مورد استفاده در موارد مختلف
پژوهش و…)
داشتن ارتباط موثر با محققين و پژوهشگران از طريق تقويت بانك
اطالعاتي برگزاري كارگاههاي مختلف درزمينه تحقيق ،مقاله نويسي،
آمار و غيره)
ارتقاء سيستم پژوهش در دانشگاه ( تسريع و تسهيل پژوهش ها
بصورت الكترونيكي)
سیاست های مدیریت پژوهشی:
.1ارتقاء رتبه پژوهشي دانشگاه با استناد به معيارهاي مشخص و سياست گذاري در
راستاي حركت بسمت معيارهاي مزبور
.2تهیه و ترسيم نقشه( )Mappingفعاليتهاي پژوهشي دانشگاه
.3مستندسازي و سيستماتيك نمودن روند پژوهش
.4توانمندسازي در امور پژوهشی
.5تسريع روند بررسي و تصويب طرحهاي پژوهشي
.6عدم تمركز در امور اجرايي پژوهش در حوزه
.7سامان دهي پايان نامه ها به سمت فرآيند تحقيق ونيازسنجي و هدفمند شدن آنها
.8تسهيل و تسریع روند امورمالي فعالیت های پژوهشی و کمک به جذب منابع مالی
تحقیق از خارج دانشگاه
.9كمك به گسترش پروژه هاي تحقيقات نظام سالمت ( ،)H.S.Rپروژه های مشترک
چند مرکزی و تحقيقات مشاركتي مبتني بر جامعه
.10جذب و بکار گیری نخبگان پژوهشي در مدیریت امور پژوهشی
.11استفاده از اطالعات و داده های موجود و تحقيقاتي نمودن آنها
.12كاربردي سازي نتايج تحقيقات انجام شده
مشكالت بينالمللي
-1كمتر از 10درصد منابع پژوهشي دنيا براي 90درصد از مشكالت بهداشتي دنيا
که به طور عمده به كشورهاي در حال توسعه مربوط است ،هزينه ميشود.
-2هر سال حدود 75ميليارد دالر براي تحقيق هزينه ميشود ولي تنها 3ميليارد آن
براي كشورهاي در حال توسعه است.
-3بروز بيماريهاي بازپديد و نوظهور
-4تغييرالگوي بيماريها
-5تجارت جهاني
-6خصوصيسازي
-7گسترش فقر
بحرانهاي اقتصادي
-8
جنگها و تعارضات منطقهاي و كشوري
-9
-10تغييرات جمعيتي
Estimated global health R&D Funding 1998 (in curent
US$)
Total US$73.5 billion
Total
(billion
US$)
%
Public funding: advanced and
transition countries
34.5
47
Private funding: Pharmaceutical
industry
30.5
42
Private not-for-profit-funding
6.0
8
Public funding: developing
countries
2.5
3
73.5
100
Total
مشكالت تحقيق
-1به بيان مسأله به جاي حل مسأله منجر ميشود.
نميشود و در نتيجه مسأله به صورت ناقص
-2در بيان مسأله نگرش سيستميك مالحظه
توصيف يا تحليل ميگردد.
-3اولويتها مورد عنايت قرار نميگيرند.
ميشود.
-4به تحقيقات كاربردي كمتر توجه
-5به جاي استفاده مؤثر از تكنولوژي موجود ،رغبت به كشف تكنولوژي جديد وجود دارد.
نميگيرد.
-6نتايج تحقيق به اندازه كافي در اختيار مصرف كنندگان بالقوه آن قرار
نميگردد.
-7نتايج تحقيق به صورتي كه قابل استفاده و قابل فهم باشد ارائه
ادامه مشکالت تحقيق
-8تحقيق امري است تفنني براي كسب پرستيژ و ارتقاء
-9تحقيق امري است لوكس از آن خواص
-10موضوع تحقيق را محقق تعيين ميكند نه مصرف كننده
-11نتيجه تحقيق به دست مصرف كنندگان آن نميرسد
-12ارتباط بين مصرف كنندگان تحقيق و محققين وجود ندارد
-13گاه موضوع تحقيق به دليل دنورها و موقعيت ژورنالهاي بينالمللي به كشورهاي
جهان سوم تحميل ميشود
-14ذهنيت جدا بودن مدير از عضو هيات علمي و محقق
-15محدوديت منابع (نيروي انساني ،امکانات و تجهيزات ،اعتبارات)
-16قوانين و مقررات اداري و مالي حاکم بر تحقيق
ارزشیابی فعالیت های پژوهشی دانشگاه
1386سال در و مراکز تحقیقاتی تابعه
،نتایج اولیه
،نقاط قوت و ضعف
پیشنهادات اصالحی
فرم ارزشیابی فعالیت های تحقیقاتی دانشگاه
محور حاكميت و رهبري
6انمندسازی
محور تو
محور تولید دانش
محور کمیته تحقیقات دانشجویی
محور حاكميت و رهبري
(امتیاز دانشگاه 6/390از سقف 400امتیاز )
• نسبت طرح هاي ارجاع شده به كميته اخالق به كل طرح هاي مصوب ()100/100
• نسبت طرح هاي داراي اولويت پژوهشي به كل طرح ها()100/100
• نسبت اعتبار طرحهاي داراي اولويت پژوهشي به كل اعتبار طرحهاي مصوب
()100/100
• بازنگري برنامه راهبردي براساس نتايج ارزشيابي سال قبل ()20/12
• همسو بودن برنامه هاي اجرايي با برنامه عملياتي راهبردي بازنگري شده ()40/9/38
• وجود شاخصهاي ارزشيابي برنامه راهبردي و اجراي آن ()40/7/39
محور توانمندسازي (امتیاز دانشگاه 1370از )n
• همايشهاي بين المللي يا منطقه اي ()500
• همايشهاي كشوري()100/100
• كسب رتبه برتر در جشنــواره هاي رازي وخوارزمي ()620
• كارگاههاي برگزار شده براي پژوهشگران و ساير ذي نفعان ()150/150
محور توليد دانش (امتیاز دانشگاه )20519 / 2از n
• كتب تاليفــي ()5/541
•
ارجاع به مقاله دانشگاه دركتب مرجع بين المللي ()150
• نوآوري ،اكتشاف ،اختـراع ثبت شده و بومـي سازي فناوري ()5
• مقاالت ارائه شده صورت سخنراني يا پوستر درهمايشهاي داخلي ()5/309
• مقاالت ارائه شده صورت سخنراني يا پوستر درهمايشهاي خارجي و بين المللي()1082
• مقاالت منتشر شده در مجالت علمي پژوهشي خارجي و داخلي ايندكس نشده ()8/494
• مقاالت منتشر شده در مجالت علمي ايندكس شده()42/17788
محور کمیته تحقیقات دانشجویی
(امتیاز دانشگاه ) n252/
• كنگره هاي دانشجويي ()20
• كسب رتبه برتر در جشنـواره هاي رازي و خوارزمـي ()-
• كارگاههاي برگزار شده توسط اعضاي كميته تحقيقات دانشجويي ()100
• مقاالت استخراج شده از پايان نامه ها ()132
دانشکده/دانشگاه/مرکز تحقیقات
مرکز تحقیقات کلیه و مجاری ادراری
مرکز تحقیقات مسمومین
مرکز تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی
پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی
مرکز تحقیقات قلب و عروق
مرکز تحقیقات علوم اعصاب
مرکز تحقیقات پوست
پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم
مرکز تحقیقات دندانپزشکی
مرکز تحقیقات عفونی اطفال
مرکز تحقیقات چشم
مرکز تحقیقات علوم دارویی
مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و ملکولی
مرکز تحقیقات اخالق و حقوق پزشکی
مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد
مرکز تحقیقات عفونی گرمسیری
مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری
مرکز تحقیقات نانو تکنولوژی
مرکز تحقیقات علوم رفتاری
امتیاز نهایی 86
7/2421
432
5/285
7/3301
8/277
7/2271
9/454
3/2705
1/686
6/332
2/1370
97/515
4/907
241
2/1060
5/681
205
1/174
9/64
درصد رشد
8/182
138
86/92
6/87
8/73
73
7/71
45/49
4/28
6/22
17
8/14
8
2
-086/0
-13
-2/27
-8/69
-76
دانشکده/دانشگاه/مرکز تحقیقات
امتیاز نهایی 86
مرکز تحقیقات آندو دانتیکس
مرکز تحقیقات میکو باکتریولوژی
مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات
مرکز تحقیقات پیوند ریه
مرکز تحقیقات بیماری های متابولیک
378
753/7
2/344
572
8/305
مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی
5/509
درصد رشد
دانشکده داروسازی
9/2826
85/128
دانشکده پزشکی
6/6054
4/120
2/683
87/88
دانشکده دندانپزشکی
2/2140
16/70
دانشکده پرستاری و مامایی
5/1218
11/53
دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی
1310
3/49
دانشکده پیراپزشکی
6/681
72/9
8/724
9/10-
8/22531
30
دانشکده توانبخشی
دانشکده بهداشت
دانشگاه
محورهای مورد بررسی
کل دانشگاه دانشکده
بهداشت
محور حاکمیت ورهبری (از 400امتیاز)
6/390
300
محور توانمند سازی (بدون سقف)
1370
0
270
7/324
320
400
260
9/346
5
18/75
78
92
5/131
6/5437
8/346
9/296
0
6/6054
5
5/681
5/27
2/683
6/75
2/2140
28
1310
-9/10
4/120
72/9
87/88
3/161
2
116
9/282
6
85/128
5/1582
5/870
16/70
3/49
355/35
35/8
8/23
2/31
5/41
4/18
9/25
7123
2/126
6/97
3/428
6/804
35/3
94.11
8.96
59.45
162.388
51.99
-48/74
85/0
5.4
7
6.6
66/2
3/391
724.7
28.66
21.9
68.17
116.35
6/50
محور تولید دانش،استفاده از دانش
موجود وبسیج منابع مالی (بدون سقف)
0
252
کمیته تحقیقات دانشجویی
79/724 8/22531
امتیاز خام کل
درصد رشد امتیاز خام نسبت به سال
قبل
امتیاز تطبیق یافته بر اساس
پژوهشگر٭
امتیاز تراز شده بر اساس سهم بودجه
هر پژوهشگر٭٭
درصد رشد امتیاز تراز شده بر اساس
سهم بودجه هر پژوهشگر نسبت به
سال قبل
نسبت بودجه مصرفی به تعداد
پژوهشگر تطبیق یافته
پژوهشگر تطبیق یافته
97/19
9/95 6/1228
304.885
34/18
1128
پیرا پزشکی توانبخشی داروسازی دندانپزشکی
تغذیه
200
29/404 2/20519
30
دانشکده
پزشکی
دانشکده
دانشکده دانشکده
دانشکده
دانشکده
-18.9
56/7
20.5
نقاط منفی ارزشیابی فعالیت های تحقیقاتی دانشگاه
• نوآوري ،اكتشاف ،اختـــــــراع ثبت شده و بومـــي سازي فناوري (دو مورد)
• كسب رتبه برتر در جشنـــــــــــواره هاي رازي و خوارزمـي
در بخش دانشجویی ()-
پیشنهادات حاصل از ارزشیابی دانشگاه
الف) در محور حاکمیت و رهبری:
وضعیت موجود نسبتا مطلوب ،حفظ و ادامه روند جاری توصیثه می شود
ب) در محور توانمند سازی:
ادامه روند برگزاری همایش های بین المللی مشارکت فعال بیشتر در جشنواره های رازی و خوارزمی سیاستگزاری و برنامه ریزی برای کسب امتیاز این محور در برخیدانشکده ها که قادر به کسب امتیاز در این دوره نشده اند
پیشنهادات حاصل از ارزشیابی دانشگاه
ج) در محور تولید دانش :
تداوم تشویق به چاپ مقاالت در مجالت دارای ایندکس باالتر تشویق به توسعه نوآوری ،اکتشاف ،اختراع و بومی سازیفناوری
تسهیل و تشویق روند تالیف و ترجمه کتب در دانشگاه
پیشنهادات حاصل از ارزشیابی دانشگاه
د) توصیه های کلی :
-
تقویت بیشتر فعالیت های پژوهشی در بخش دانشجویی
-
استفاده بیشتر از پتانسیل دانشجویان تحصیالت تکمیلی در چاپ مقاالت و طرح های تحقیقاتی
-
التزام به چاپ حداقل یک مقاله علمی توسط اعضای هیئت علمی برای ارتقاء عمودی
-
بهره گیری از مـقاالت و متب چاپ شده همکاران دانشگاهی در رفرانس مقاالت جدید خود
-
التزام به چاپ حداقل یک مقاله برگرفته از پایان نامه های دانشجویان تحصیالت تکمیلی (به خصوص
در دوره های دستیاری و فوق تخصص )
-
تالش برای تبدیل شدن مراکز تحقیقاتی به مراکز همکار سازمانهای معتبر بین المللی (مانند )WHO
-
عملیاتی کردن سیاست های جامع در شوراهای پژوهشی مراکز تحقیقاتی و دانشکده ها در جهت کسب
امتیاز بیشتر پژوهشی طرح ها و فعالیت های اعضا
-
تالش برای کسب منابع مالی حامی پژوهش از سایر سازمانها و موسسات خارج دانشگاه
نتیجه گیری
•
•
•
•
•
بحمدا ..نتایج ارزشیابی دانشگاه و مراکز تحقیقاتی تابعه نسبت به سال قبل به ترتیب 30درصد رشد را نشان می
دهد .رسیدن به این این مهم در درجه اول مرهون تالش تمامی همکاران دانشگاهی است.
مداخالت اعمال شده حوزه معاونت پژوهشی در سال گذشته (مانند اصالح حق التشویق مقاالت ،تسهیل بررسی
کتب ،تصمیم گیری های مناسب شورای پژوهشی و کمیته اخالق ،سیستم الکترونیک مدیریت پژوهشی)،
همینطور تقویت مستند سازی ،آموزش افراد درگیر در فرآیند ارزشیابی ،بسیج و حمایت آنان ،ارزشیابی تفکیکی
بر پایه دانشکده ها و تالش و همکاری دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی از علل مهم این رشد بوده اند.
در سال جاری Z-Scoreپژوهشی دانشگاه برای اولین با به باالتر از 1ارتقاء یافت که نمایانگر فعالیت بیشتر
متوسط اعضای هیئت علمی در چاپ مقاالت می باشد .لکن هنوز بخشی از اعضای هیئت علمی دانشگاه در این
زمینه غیر فعال هستند که با اتخاذ سیاست های مناسب باید فعال شوند.
الزم است از پتانسیل بالقوه دانشجویی به خصوص در تحصیالت تکمیلی استفاده بهتری شده و پایان نامه ها در
راستای تقویت جایگاه پژوهش دانشگاه ساماندهی شوند.
در صورتی که دانشگاه بخواهد به جایگاه پژوهشی مناسبی در کشور دست یابد می بایست سیاستگزاری ها و
برنامه ریزی های پژوهشی و مرتبط با پژوهش دانشگاه و واحد های تابعه منسجم و در راستای پیشنهادات پیش
گفته ترسیم شوند .این مهم عالوه بر نیاز به منابع مالی و انسانی ،به سیاستگزاری مناسب و اعمال مدیریت پویا و
صحیح در تمامی واحدهای درگیر نیز نیازمند است.