صفحه 1:
۰
۶. توانمند سازی منابع انسانی
زمستان ۱۳۸۹
صفحه 2:
صفحه 3:
0
.١ ماهیت مدیریت منابع انسانی ۱ ۸ مدیریت دستمزد و جبران خدمات
uv
۲ مدل های مدیریت منابع انسانی ۱ ٩ مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی
uv
۰ مدیریت فرهنگ سازمانی
۴ مدیریت بکارگیری منابع انسانی ۱ ۱ سازمان های یادگیرنده
vu
۵. آموزش و توسعه منابع انسانی ۱ ۲ مدیریت دانش
ی
| 9 توانمند سازی منابع انسانی | 3۳ مدیریت منایعانسانیبین المللی
2
/. مديريت عملكرد و ارزيابى كاركنان | IF استراتژی های منابع انسانی
صفحه 4:
ee Hd alg
Gd ol, للانان ao GY (25 وَأنَّ سَعْيَةُ سَؤْفَ يُرَى
a(t +) یخزاه الْجَرَاء الأَوْفَى ))¥( Sty ال ریک المُنتی (Fy)
و اينکه برای انسان جز حاصل تلاش او نيست (9© و [نتيجه]
کوشش او به زودی ons خواهد شد (۴۰) سپس هر چه تمامتر وی را
پاداش دهند (۴۱) و اینکه پایان أکارا به سوی پروردگار توست (FY)
(سویدی مبلیکه للجم)
صفحه 5:
قال Jou الله (ص): نوم العالم افضل من عباده العابد.
( نهج الفصاحه ۰ ۳۲۱۳۸)
خواب دانشمند از عبادت عابد بهتر است .
صفحه 6:
علم را بايد توليد كرد :
كار علمی بکنید . همتتان بليد به جه جيزى كماشته شود ؟ آن
جيزى كه به نظرم از همه مهمتر مى آيد . اين است كه همت
جامعه ى علمى ما بايد به توليد علم گماشته شود . ما نباید به
ترجمه و فراكيرى اندوخته هاى ديكران اكتفا كنيم .نه لين كه
| فرا نكيريم ؛ هيج كس نمى كويد از ديكران فرا نكيريم ؛ جرا »
/بايد فراكرفت ؛ ليكن علم را cee ل
صفحه 7:
صفحه 8:
معط مه
"ويذكى سازمانهاى امروز يويليى و بيجيدكىء ابهام و سنت كريزى
است. تغيير جزء لاينفك و ذات سازمانهاى هزاره سوم شده است.
got جهان بسيار متغير امروزء همانطور كه محيط كار بيش از
پیش متفاوت و متنوع می شود شرکتها ناگزیرند تغییرات را
Cop do کنند. مدیریت تغییر شامل برنامه ریزیء اجرا و کنترل
صفحه 9:
تعریف توانمند سازی
صفحه 10:
تعریف توانمند سازی
توانمندسازی فرایند پرورش و ارتقای باور
خود کارآمدی در میان کارکنان است و لین فرایند به
معنی حذف علل و عوامل ناتوانی کارکنان و ارایه
بازخور مثبت به کارکنان و حمایت از آنها میباشد.
(کانگر و کاننگو ۹۸۸
صفحه 11:
تعریف توانمند سازی
توانمندسازی برآیند چهار عنصر اساسی است:
ادراک موثر بودن در تحقق هدف» شایستگی يا
کفایت نفس, خودمختاری و استقلال فردی» تاثير
گذاری در تصمیم گیری ها و تدوین استراتژی ها.
(توماس و ولتهاوس 1۹۹۰)
صفحه 12:
ريشه توانمند سازی
بابك
مددكارى اجتماعى
+
| سياسى | نظامى | فرهنكى | اجتماعى | اقتصادی | تکنولوژیکی |
(veil abn ad) — (يفعفقر)
تئوری های توانمندسازی |
(فقر زدلیی یفع سلطه)
صفحه 13:
مفهوم شناسی توانمند سازی
از جمله مفاهیم بسیار متعددی که برای بیان اصطلاح توانمندسازی به کار میرود :
آگاهسازی و توانمندی
توأم با صلاحيت و قابليت .
م"
وانمندسازی —
لک(
صفحه 14:
عوامل توانمند سازی
صفحه 15:
عوامل موْثُر در توانمند سازی (پیتر و همکاران-۲۰۰۲)
برای توانمند سازی مديران بايد قدرت را از سطوح بالا به
زیردستان منتقل کرده وبه آنها اجازه دهند كارها را خود
انجام دهند.
بلید به کارکنان توانمند اجازه تصمیم گیری و حل مسأله
داده شود (با حضور مدیر یا بدون حضور وی).
برای توانمندسازى. لازم است کارکنان به اطلاعات مورد
نياز برای تصمیم گیری و اچرای فعالیتها دسترسن:داشته
57
كاركنان توانمند بايد از اختيار و استقلال فردى براى
انجام امور برخوردار باشند (به جاى اينكه تحت نظارت
دقيق مديران باشند).
قدرت
صفحه 16:
عوامل موْثُر در توانمند سازی (پیتر و همکاران-۲۰۰۲)
* خلاقیت و شهود کارکنان توانمند باید تقویت شود به #۹
گونه ای که آنها برای حل مسائل و انجام اموراز روشهای خلاقبت
خلاقانه استفاده کنند.
* برای توانمندسازی کامل. كاركنان بليد مهارت ها
و دانش مورد نیاز برای پاسخگویی به مسئولیت
le کنتب ها دلق
* کارکنان توانمند باید در مقابل دیگران پاسخگو
باشند و از کارها و تصمیمات خود دفاع کنند.
صفحه 17:
تئوری ها و مدل های توانمند سازی
| دسته بندی بر اساس سیر زمانی | > 0(
Xx “= sl
دسته بندی بر اساس سیر موضوعی ...| <.. دسته بندی موضوعی< |
a> ۲
| دسته بندی بر اساس رویکرد | دسته بندی نگرشی ۹
>
ae
2 دسته بندی فلسفی > SRP دسته بندی بر اساسی
صفحه 18:
- وب سایت مدیریتی ار
۱
دسته بندی تاریخی و موضوعی
مدل / سال تعریف
سس = اتعريف و سس سس
دئیس کیثلا توانمندسازی, فرایند بهبود ستعر
shes cagea) 7 ۱
al ests راهبردهای
كاتكر و كانتكو ساختاری محرکه و فرایندی ieee,
600982 ای 0 يريتي. خود الريخشي أطلاعاتى:
ولتهاوس ختار ۳ بو 7" تاتیرء
nee” مس a
ote ياد عملكرد
باون و لاور راهيرد سهيم كردن كاركنان در سازمان: قدرت در تصميم گیری
)1992( قرت های مبتنی بر جهت و عملکرد.
jee! دويكرد يوانشناختى به توانمند تاثير يذيرى. عزم شخصى.
)4995( سازی | chee مار ود
آناكارول كار گروهی: تگرشی وین به esas
i995) چوخه رهبری درک رگروهی . ا
صفحه 19:
- وب سایت مدیریتی ار
۱
دسته بندی تاریخی و موضوعی
مدل / سال تعریف
اترى ويلسون توجه به تكرش aii joni
site (4996)
مالا و كارزتو عفهومى كسترده تراز مديريت
)1996( مشاركتى
7 ارزشهاى شركت, ساختار
مك لاكان وثل رنه رویکردی چند پعدی دربرء 3
)1997( تونمند سازی ae کر ی
= فرهنگه مشارکت در اطلاعات 77
os توسعه فرهنگ توانمندسازی و رس سح ۲
)1998( شايستكى ea
باروج آرنه مدل دو بعدی برای توانمند
ارائه مدل دو بعدى براى توا اعتقاد و انصاف
)1998( سازی 8
3 7 آموزش, رهبری: ارشاد, فراهم
وكت و مارل eee Baie GSI ge
teen 1 | كردن امكانات. ساختار بخشي
a
صفحه 20:
- وب سایت مدیریتی ار
۱
دسته بندی تاریخی و موضوعی
تعریف
م ١ وی ور
آموزش. تعامل
کاگنن. pat آسان می SS
تاکید بر گروههای خود مدیریتی و تمرکز بر تیرههای بانقود و بالنعل:
سیستم های اطلاعاتی انسانی
رابینز و کرینو it عناصر ei انتقال قدرت. تفويض اختيار.
SSRs 0 000 (2002) |
1 = رهبری. یادگیری سازمانی, SRL
والاس و استورم (۲۰۰۳( ع at ea يروى كارو كار
e روهی
Foes عمایت وزاداش از جانب من
توكلنين و روهوتى (oP) ا ی
کلن و SY انقش افراد در تبيين و اجراى مدل
)2003( پر رنگ تر است.
صفحه 21:
دسته بندی نگرشی
رویکرد هدف
افزایش انگیزه کارکنان
افزایش انگیزه درونی کارکنان
تفویض قدرت به زیردستان
احساس خودکارآمدی
كدري مايق الى مرى
٠ مؤثر بودن » خود مختارى
نظريه برداز
فوى(05951)
OA) ag
بلانچارد (199۶)
کانگر و کاننگو
(Aad)
توماس و ولتهاوس
اسپریتزر (199۰)
صفحه 22:
©
دسته بندى فلسفى (5122)
انسان گراییبنیادی ساختار گراییبنیادی
۲ 5 انمند سازی کارکرد
توانمند سازی تفسیرگرا 2 = ار
گرایی
صفحه 23:
۵ a ent
دسته بندی فلسفی (5۳)
ابزارها
افزايش مهارت هاي تخصصى كاركتان و 2
استفاده أز وازه توالمتدسازى به منوانة آموزش . تفويض اختيار
قريب كارى.
ودمديريتى و كار كروهى ؛ واكذار 3 95
غود مديريتى و كار كروهى ؛ واكذاري عم
مسئولیت سریرستی و ارت به | تيم هاى خودكردان تب ای تخصصی
جلب توجه کارکنان و فراهمتعودن
ایدنلوزيتونمندسازی که pep
انمودن مساله استثمار از ذهنيت كاركنان
کمک می کند ؛ زا نگیزش برونی می
تواتد به اين متلور مورد استقاده قرا
كيرد وأ مشاركت فاركتان در اراله أده
تکی بررزش ها وی اساسی و توجه ۱ ۱
به نان وشان و مت اسان" مشارکت در طلاعت افزایش احساس
تواتمندسازى به معناى اترى بخشى و شایستگی معنیداری .خودکفایی و
st برتعهد درونى به شفل و جلب oe Fe
مشاركت كار كنان براي PPE RO
صفحه 24:
منطق دسته بندی فلسفی توانمند سازی منابع انسانی (5۳۳)
باز
AF بررزش های والای اساسی و توجه
به انسان و شلن و منزلت انسان؛
توانمندسازی به معنای انریٍی بخشی و
تأكيد برتعهد درونى يه شغل و جلب
مشاركت كاركنان براى افزايش الريخث
۳.جلب توجه کارکنان و فراهم نمودن
ایدئولویی توانمندسازی که به برطرف
نمودن مسأله استثمار از ذهنیت کارکنان
ابزار انكيزش بیرونی می
ن منظور مورد استفاده قرار
ارکت کارکنان در ارائه ایده
خودمدیریتی و
كار گروهی :
واگذاری
سرپرستی و
نظارت به تیم ها.
افزایش مهارت
ام
کار کنان و
استفاده از واز
ان و
sp
صفحه 25:
صفحه 26:
موانع توانمند سازی
)1( حاکم بودن ساختار رسمي و سلسله مراتبي؛
(2) پایین بودن جو اعتماد؛
(3) فقدان مهارتهاي لازم؛
(4) سبكهاي نامناسب مدیریت؛
(5) آموزشهاي ضعیف و نامناسب؛
(6) ترس از دست دادن قدرت.
صفحه 27:
روش های توانمند سازی
صفحه 28:
کار کرد ونتایج توانمند سازی
خود کار آمدی خودمد یریتی
و خودباوری و خودکفایتی وافزایش نقش
اصلاح ذهنیت ایجاد وافزایش . افزایش مهارت.
کارکنان انگیزه و تعهد قدرت و امنیت
ees افزایش
ples! مات آگاهی .دانش
شایستگی و کارگروهی وبینش
صفحه 29:
فر آیند توانمند ساز ی
چگونگی
صفحه 30:
فرآيند توانمند سازى
چکونکی فرآیند توانمند سازى
)1(
تسهیم کار کنان
در اطلاعات
سازمانی؛
صفحه 31:
- وب هایت مدیزیت آیران
۱
فرآيند توانمند سازى
ویژگی هاى فر آيند توانمند سازى
(2) تبادا )8( )9(
0 3
(1) رشد | آسان شن ()قراد | تشویق | طولاني
اهداف ۱ گرفتن =
أتوانمندسا 9 ۲
ازي؛ أديدكادها َ 1
شده؛
صفحه 32:
انواع توانمند سازی
توانمند سازی ماب ازی سازمانی
انسانی
صفحه 33:
توانمند سازی منابع انسانی
(1) فرصت. قدرت مسئولیت و اختیارات بیشتر به کارکنان؛
(2) واگذاري فعالیتها و قدرت و تفویض تصميمگيري به کار کنان؛
م(3) بهبود و بكارگيري مهار تها.
صفحه 34:
توانمند سازی سازمانی ۰ (1) مشارکت و تعهد همه به حل مسائل؛
۰ (2) اطمینان و احترام متقابل؛
۶ (3) فعال شدن همه در تصميمگيري؛
روابط در سازمان توانمند
* (5) جریان فراگیر و شفاف اطلاعات.
)2( ارتباطات مطلوب میان کار کنان: مسئولین و مشتریان؛ حيتي
)3( محیط سالم رشد و يادگيري. ارتقاي شغلي و تقویت روحیه و رفتار منصفانه؛
(4) رعایت تفاوتهاي فردي و بينشي. اعتمادسازي و قدرداني؛
وبزژ کی های سازمان توانمند
صفحه 35:
Beene
Were
8۵
(Bue ase
تبادل كسان اطلاعات و 437
امناف معمس و سريف اختياوات بيشعو به كار كتان؟ 0 43
حاو قدرت و Sal tary > 6
': انفويض اتصميم كيري به كاد كثان
بعبود و بكار كيري سهارتها. )3
وتو ووو مو سعرهاى اسه
تسس
a) اضمیتان و احشوام متقابل:
(3) فعال شدن همه در لصتم کیری:
(4) ياداش و نوبي يدون البعيش:
(2) جریان مراخیر و قاف اطلاات
صفحه 36:
۳
ale!” . حسین (۱۳۸۶) . مدیییت منابع انسانی (ادارهامور کارکنان در سازمانهای دولتی . صنعتی و بازرگانی). -کرج: مذسسه تحقیقات و آموز
مدیریت.
*عرابی. سید محمد. (۱۳۸۶). گونه شناسی دیدگاهها و الگوهای توانعند سازی . -کنفرنس بین الللیتونمندسازی
*رادمن .ام . وبکینسون .آدیان (۰۰۶). مدیریت منابع انسانى بيشرفته . ج1. ترجمه ميرغلى سيد تقوى و امير ختاب(1884) .- تهران: مهکامه.
*رادمن :تم« ویلکیسون .آدران (۰۰۶:). سديريت منايع انسانى ييشرفته - ج۲<ترجمه میرعلی سید تقوی و ابر خنایی(۱۳۸۸).-تهان:مهکامه
*سید جولدین ؛ سید رضا (۱۳۸۲).مبانی مدیریت منایع انسانی. -تهران: دانشگاه تهران » انشکنه مدیریت,
*سعادت . اسفندیر(۱۳۸۰) .مدیریت منابع اسانی . - تهران: سازمان مطالعه و دوین کتب علوم انسانیدانشگاه ها (
ge! (۱۳۸۹) منشور منابع انسانی(پژوهش در مورد مقایسه نگرش به منايع انساتى غرب و اسلام) . -تهران : مجتمع مطالعنی شهید بهشتی.
صفحه 37:
- وب سایت مدیریتی
00
*ورزشکار . احمد (۱۳۸۳). برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی. - تهران :دانشگاهامام حسین (ع.
ورزشکار . احمد (۱۳۸۲) . برنامه ریزی استراتژیک نيروى انسانى. - تهران : دانشكاه امام حسين (ع).
گورزشکار .احمد (۱۳۸۲) .رفتار سازمانی پیشرفته (اسلایدهای آموزشی مقطع كارشناسى ارشد). - هران : دانشكاه علامه طباطبايي.
"ورزشكار ۰ هادی (۱۳۸۷) . مديريت منابع انساتى . - تهران : دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
*وب سایت مدیریتی ایران . - 6۲]1۳ ۰۷/۷۷۳۵۵0۵9
صفحه 38:
مب سبت میت اه چم
See