پزشکی و سلامت بیماری‌ها

مراحل تکامل و تمایز گلبول های قرمز

Red blood cell

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مراحل تکامل و تمایز گلبول های قرمز”

مراحل تکامل و تمایز گلبول های قرمز

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمگلبول های قرمز:تکامل و تمایز گلبول های قرمزساختار و عملکرد گلبول های قرمزتنظیم تولید گلبول های قرمزکاتابولیسم یا تخریب گلبول های قرمز

اسلاید 2: بخش اول:تکامل و تمایز گلبول های قرمزDevelopment & Maturation of erytrocytes (Erythropoisis)

اسلاید 3: فرآیند تکامل و تمایز گلبول های قرمز(اریتروپوئز)، روندی است که در آن گلبول _های قرمز(اریتروسیت) ساخته می شوند. این روند از سلول های بنیادی در مغز استخوان شروع شده تا گلبول قرمز در خون محیطی را شامل میگردد.اریتروسیت سلولی است که خیلی سریع بالغ شده و جهت تبدیل از stem cell اولیه تا رده اریتروئید 4-5 روز زمان لازم دارد. رسیده شدن سلول و تبدیل شدن آن به فرم رتیکولوسیت در مغز استخوان 2 تا 5 روز زمان می برد و سپس وارد خون محیطی می شود. طول عمر گلبول قرمز در خون محیطی حدود 120 روز است.سلول بالغ سلولی است که چنان تمایز یافته که توانایی انجام کلیه ی عملکرد های اختصاصی خود را در محیط کسب کرده باشد. فرایند اساسی در بلوغ عبارت است از سنتز هموگلبین وتشکیل جسمکی کوچک مقعرالطرفین و بدون هسته.

اسلاید 4: در طی بلوغ در اریتروسیت تغییرات متعدد مهمی روی می دهد، حجم سول کاهش یافته و اندازه هستک ها آنقدر تقلیل می یابد که با میکروسکوپ نوری غیر قابل رویت می گردد. قطر هسته کاهش یافته و کروماتین به طور فزاینده ای متراکم تر می شود به طوریکه هسته ظاهری مچاله شده (pyknotic) بدست آورده و سرانجام از سلول بیرون رانده می شود. کاهش تدریجی تعداد پلی ریبوزوم ها (کاهش بازوفیلی) و همزمان با آن افزایش میزان هموگلبین(یک پروتئین اسیدوفیل) در داخل سیتوپلاسم روی می دهد. میتوکندری ها و سایر اندامک ها به تدریج ناپدید می شوند.تعداد تقسیمات سلولی بین پرواریتروبلاست و اریتروسیت بالغ، بین 3 تا 5 بار متغیر است. تمایز و بلوغ اریتروسیت ها شامل ایجاد پرواریتروبلاست، اریتروبلاست بازوفیل، اریتروبلاست پلی کروماتوفیل، اریتروبلاست ارتوکروماتوفیل (نرموبلاست)، رتیکولوسیت و اریتروسیت می باشد.

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید