پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

مراقبت از دسترسی عروقی در کاتترهای دیالیز

cutterhaye-dializ

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مراقبت از دسترسی عروقی در کاتترهای دیالیز”

مراقبت از دسترسی عروقی در کاتترهای دیالیز

اسلاید 1: مراقبت از دسترسی عروقی در کاتتر های دیالیز

اسلاید 2: انواع دسترسی عروقی و مراقبت های آن :براي انجام همودياليز دسترسي به عروق بزرگي كه بتواند جريان خون ضروری برای ورود به دستگاه را تامين كند لازم است اين دسترسي توسط پزشک و به روش های مختلف برقرار مي شود. این راه ها به دو صورت دائمی و موقت برقرار می شود. دسترسی موقت عروقی از طریق ورود کاتتر به یکی از وریدهای بزرگ از راه پوست صورت می گیرد. وریدهایی که کاتتر در آن تعبیه می شود شامل ورید ژوگولار داخلی، فمورال و ساب کلاوین می باشد.

اسلاید 3: دسترسي موقت كه از طريق تعبیه كاتتر دياليز در وریدهای مرکزی بیمار برقرار مي شود بايد به سادگي قابل تعبيه باشد و بلافاصله بتوان از آن استفاده نمود.دو دسته از كاتتر هاي فعلي عبارتند از:1- كاتترهاي بدون کاف 2- كاتترهاي كاف دار

اسلاید 4: كاتتر هاي دياليز حاد بدون کاف:این کاتترها دو مجرايي و بدون كاف و تونل هستند و براي دياليز حاد مناسب ترند . ( اکسس/ شالدون) كاتترهايي كه در حال حاضر در دسترس هستند در هواي اطاق سفت ولي در دماي بدن نرم مي شود تا صدمه به جدار عروق را به حداقل برساند . به منظور جلوگيري از گردش مجدد خون دو مجراي بالايي و پاييني نوك كاتتر حداقل دو سانتيمتر از هم فاصله دارند . حداكثر جريان خون در اين كاتترها حدود 300 ميلي ليتر در دقیقه است كه در عمل جرياني در حدود 250 و يا كمتر در دقيقه مي باشد.جريان خون هميشه در كاتترهايي كه در وريد ژگولار راست قرار گيرند نسبت به ژگولار چپ بيشتر است كه اين تفاوت بيشتر به دليل انحنايي است كه در كاتتر سمت چپ ايجاد مي شود.Recirculation

اسلاید 5:

اسلاید 6:

اسلاید 7: مهم ترين مشخصه كاتترهاي دياليز حاد راحتي نصب و مناسب بودن براي استفاده فوري است. عمر مفيد اين كاتترها بسته به محل نصب آن متفاوت است و مهم ترين عامل محدود كننده آن عفونت است معمولاً كاتتر هاي ژگولار داخلي به مدت دو تا سه هفته و كاتتر هاي فمورال فقط براي يك بار( در بيماران در حركت ) و يا 3 تا 7 روز در صورت استراحت در بستر قابل استفاده هستند .

اسلاید 8: هر گاه اين كاتتر در وريد ژگولار و يا ساب كلاوين نصب گردد بايد گرافي رخ قفسه سينه انجام شود تا علاوه بر حصول اطمينان از عدم بروز عوارض حاد(هموتوراكس وپنوموتوراكس) قرار گرفتن صحيح نوك كاتتر در دهانه دهليز راست تاييد گردد.

اسلاید 9: به دليل احتمال بروز تنگي و ترومبوز حتي الامكان بايد از نصب اين كاتترها در وريد سابكلاوين(به دلیل انحنا در این ورید و به دنبال آن تماس مکرر کاتتر با دیواره ورید) اجتناب شود. كاتترهاي كوتاهتر( 9 تا 13 سانتیمتر) از این جهت که كه از وريد اجوف فوقاني خارج نشده و به دهليز نمي رسند بهتر هستند. كاتترهاي فمورال بايد بلند باشند)حداقل 18سانتيمتر در بالغين ) تا از گردش مجدد خون جلوگيري شود.

39,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید