سایرتحقیق و پژوهش

مرحله کمک آماده سازی بسط مداخله

صفحه 1:

صفحه 2:
استاد راهنما:خانم آدینه پور اعضای گروه:محجوبه سادات هاشمی-غزاله ناصری-سارا کمالی-نرگس طالبی-فهیمه علیزاده- مهلا قلی زاده-فائزه قربانزاده

صفحه 3:
مرحله کمک آساده سازی بسط مداخله

صفحه 4:
مداخله: ای اس که عوامل علی, و متغیرهای پیای ۳۳۱۳ مسیر مطلوب قرار میدهد.یک مداخله ی مناسب,یک یا جند عامل على موجود در مدل فرایند را و کلیه ی متغيرهاى موجود در اين مدل را مورد عدف 5 ۱۳۳۳

صفحه 5:
ماهیت مرحله ی کمک این است که مداخلات باید بر تغییرعوامل موجود در مدل تبیینی تمرکز کنند.یک روانشناس اجتماعی کاربردی عواملی را انتخاب میکند که تغییرپذیر بوده و بیشترین اثر را بر متغیر پیامد داشته باشند. احمالا بسیاری از متغیرهای موجود در مدل فرآیند میتوانند تحت تاثیر قرارگیرند.اما ممکن است تفاوت های قابل ملاحظه ای در میزان این تاثیر وجود داشته باشند.

صفحه 6:
2 آندازه ی اثر: کلیه ی عوامل موجود در مدل فرآیند.اثر یکسانی بر متغیر پیامد ندارند و روانشناس کاربردی باید بر روی عاملی که بیشترین اثر را دارد,تمرکز کنند.اگر شواهد تجربی در مدل وجود داشته باشد انتخاب آسان میشود اما اغلب این شواهد موجود نیستند و روانشناسان اندازه ی اثر را«تخمین» میزنند. ننواهد تجربی: ممکن است شواهد تجریی مبنی بر انعطاف پذیری تعدادی از عوامل حاضر در مدل برای تغییر وجود داشته باشد.پژوهش ها نشان میدهد که بیشتر افراد به شکل غیرواقع بینانه ای به زندگی خوشبین هستند. برای مثال:اغلب کودکان اعتقاد دارند که نسبت به سایرین کمتر در کی تا ات یه بیماری ها قزار دارند چون این خوسش ۱۳۲۱۱۱۵۱ رمک است. یک روانشناس ممکن است معتقد باشد که متواند به آگاه کردن افراد درباره ی این خطای ادراکی کمک کند.به هرحال چنین ادراک های ‎a ee a‏ ی و ی اس ی ae

صفحه 7:
3.جدول موازنه: اين جدول به تصمیم گیری درمورد اینکه کدام عامل هدف مداخله قرار خواهدكرفت,كمك ميكند.براى مثال جاقى كودكان. از یک روانشناس اجتماعى كاربردى خواسته ميشود تا برنامه مداخله اى را براى كم به رفع اين مشكل بسط دهد.او درميابد كه يكى از علل جاقى كودكان تاثير والدين بر وزن كودكان است به جنين رفتارهایی, رفتارهای والدینی تنظيم كننده ى وزن ناميده ميشود.و روانشناسان كليه ى متغيرهاى موجود در مدل فرايند را باتوجه به تغییرپذیری واندازه هاى آن ارزيابى ميكند.

صفحه 8:
فرزند پروری سازمان یافته: فرزندپروری سازمان یافته به سبک فرزندپروری اشاره دارد كه کودکان فعالانه هدایت شده و درباره ی انتخاب ها و رفتارهای خود به طور آشکار راهنمایی میشوند.تجربه ی این نوع فرزند پروری تا در آشت و مینواند.با تمرین کردن تقییر گنه ۳۰۰ اک فررندیروری سازمان بافته والدرل ۱۳۱۳۱۳۱ سبک فرزندپروری دموکراتیک متمایل کند؛یعنی سبک فرزندپروری که کودکان برانگیخته میشوند با آزاد گذاشته میشوند تا خودشان انتخاب کنند.

صفحه 9:
بسط دادن مداخله: وقتی روانشناس تصمیم گرفت کدام متغیرها را هدف قرار دهد مداخله گسترش میابد.در بسط دادن مداخله سه مرحله را میتوان تشخیص داد: 1.انتخاب راه ارتباطی صحیح(که با استفاده از آن میتوان به اعضای گروه هدف دسترسی پیدا کرد) 2.انتخاب روشهای مناسب(روشی که متغیراست مثلا با ایفای نقش يا انجام دادن یک مهارت ایجاد میشود) 3.گسترش راهبردها (تبدیل روشها ‎air a‏ های عینی مداخله مثلا هنگامی که روش مورد نظر الگو سازی اجتماعی ‎pol cowl‏ به مدل دقیق و مواردی که اين مدل میگوید و انجام میدهد,اشاره

صفحه 10:
راه ارتباطی,روش و راهبرد باید گروه هدف را برای مداخله در نظر بگیرند.یک روانشناس اجتماعی ممکن است بر بهبود مهارت بیمار در مصوف داروی خاص تمرکز کند,وقتی گروه هدف شامل بیمارانی است که قبلا از آن دارو استفاده کرده اند یا در آینده استفاده خواهند کرد.انتخاب راه ارتباطی با توجه به نیاز گروه هدف يا روش مداخله هدایت میشود.الگوی اختصاصی برای مداخله به مهارت های گروه هدف بستگی دارد و مهم است ‎a,‏ ‏خاطر بسپاریم که بسط یک برنامه ی مداخله معمولا فرآیندی واست اسجات راه‌روش و راهبرد توامان صورت کر

صفحه 11:
راه ارتباطی: راه آرشاطی ابزاری است که افراد از ظریق آن به یکدرکر دسترسى بيدا ميكنند و تغييرات هدفمند وقتی که در معرض آن قرار میگیرند به وقوع می پیوندد. راه های ارتباطی در چگونگی دسترسی به گروه هدف تفاوت دارند و در نهایت راه ‎sl‏ ارتباطی ممکن است انواع متفاوت اثر بخش را اشکار سازد مثل برچسب برای افزایش آگاهی افراد مناسب است درحالی که مشاوره برای تغییر رفتارهای پیچیده و عمیقاً ريشه ای مناسب تر است.

صفحه 12:
راه های ارتباطی براساس ویژگی های گروه هدف,متفیرهای مربوطه,روشها و راهبردها انتخاب میشود.و موضوعات زیر باید هنگام انتخاب راه ارتباطی مدنظر قرار بگیرد: 1یا راه ارتباطی شیوه ی موثری برای دسترسی به گروه هدف است؟ 2یا نمایش از طریق این راه ارتباطی آنقدر نیرومند است که متغیر را تغییر دهد؟ انا را ارساطی متاسب با روش و راهیرد است ۱ 4.استفاده از اين راه ارتباطی بر جمعیت هدف چه اثری میگذارد؟

صفحه 13:
زوین . روش ها اغلب از چارچوب های نظری منشا میگرند مثلا فن«جای پا باز کردن» که براساس آن افراد پس از برآوردن تقاصای کوچکتر,تقاضای بزرگتر را راحت تر می پذیرند در نظریه ی «ادراک خویشتن» جاى ميكيرد كه اين نظریه معتقد است افراد نگرش های خود را با رفتار هایشان وفق میدهند.چنین نظریه هایی دهم هستند زیرا شرایطی را فراهم میکنند که تحت آن شرایط بیشترین و کمترین احتمال موفقیت روش وجود دارد.مثلا بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی الگوسازی هنگامی موثرترین

صفحه 14:
انخاب تک روش ‎Vol)‏ به مدنظر قرار دادن جدول موازنه بستگی دارد.برای هر متغیرباید یک روش مداخله انتخاب شود.ثانیاً انتخاب یک روش به میزان(تناسب) روش با متغیری که قصد تغییر آنرا ۷ کی دارد.با اینکه برخی راههای ارتباطی میتوا ۱۱ ۲ ۲ ان دادن رفتار مطلوب برانگیزند اما نمتوانند ب» آها بیاموزند چگونه آن رفتار را تعبردهند. 3روش در مداخله ی روانشناختی استفاده میشوند:1.هدف گذاری 2.پیام ترس 3.الگوسازی

صفحه 15:
1.هدف گذاری: تعیین اهداف عینی و خاص مهم است.اهداف به توجه و تلاش افراد جهت میدهندءانتظارات را در آنها ایجاد میکند و به بازخورد دستاورد هدف که تنظیم انگیزش است جهت میدهند.هدف گذاری با تعریف کردن اهدافی که افراد باید در طول یک دوره زمانی معین به آن دست پیدا کنند رفتار را تغییر میدهد.و خرده اهداف میتواند به افراد کمک کند تا گام هایی کوچک اما مهم در دستیابی به هدف فرادست بردارند. مک کالی ومیدن به آزمودنيها بازخوردی برای افزایش رفتارحفاظت از انرژی خانگی ارایه دادند آنها نشان دادند آزمودنی هایی که اهدافی را برای خود تعیین کرده بودند احتمالاً به حفظ بیشترانرژی مبادرت می ورزیدند.

صفحه 16:
2.پیام ترس: بيام ترس میتواند در برانگیختن رفتارهای معینی موثر واقع شود.مثلاً رفتارهای سلامت مانند استفاده از وسایل جلوگیری میتوانند توسط اطلاعات تصویری درباره ی بیماری ها تقویت شوند.اسمیت و استاتز در مطالعه ای جالب به بررسی اثر جاذبه- ترس پرداختند .این پژوهشگران دریافتند هردو شرایط جاذیه و ترس در کاهش مصرف سیگار موثر است و باید خاطرنشان کرد که پیام ترس هنگامی به تنهایی موثر است که با راهنماییهای روشن مبنی بر اينکه چگونه میتوان با تهدید بیماری مقابله 06 3

صفحه 17:
2 5 سازی: به یادگیری از طریق مشاهده دیگران الگوسازی گفته میشود.تماشای رفتار دیگران و نشان دادن پیامدها میتواند نحوه انجام رفتار جدید را به افراد بیاموزد.الگوسازی برای یادگیری کلیه داك رها ار جمله مقابله با انعقادآشپزی و ما۳۳ آیا افراد هنگامی که مهارتی را به طریقی مثبت یا منفی یا توأمان نشان میدهند, بیشتر یاد متكدرند؟ تایلر.راس,افت و چان این چنین نتیجه گرفتند که بیشترین رشد مهارت هنگامی صورت 4 د که مدلهای نقش تركيب ميشوند يا به عبارت دیگر,چیزی را نشان

صفحه 18:
}| 8 5 یادگیری خود جوش: موثرترین راه یادگیری یک مهارت این است که سعی کنید خودتان آن را استعلام دهید. مقایسه اجتماعی : وقتی بفهمیم که دیگران هنگامی که در شرایط ما بوده اند چه ور کرده اند و چه کار برای > ‎Bel‏ ‏اضطراب ما را کاهش می دهد.این یعنی همان مقایسه اجتماعی و ل اب که مقایسته اجتماتی بر ۰ ۰ ۰۰ ‎oe‏ ات

صفحه 19:
اهداف اجرایی : برای انجام یک عمل خاص در موقعیت خاص به كار مى رود ‎sly Mic‏ افرادی که بخواهند رژیم کم چرب بگیرند یک هدف اجرایی می تواند اين باشد که ( وقتی در سوير مارکت هستم,کم چرب را در سبد خرید خود قرار دهم ). پرسیدن از افراد درباره اهداف اجرایی انها ممکن است میزان وقوع رفتارهای خوشایند را افزايش دهد.

صفحه 20:
پاداش و تنبیه : افراد معمولا رفتاری را تکرار می کنند که پیامد مثبت داشته باشد و از رفتارهایی اجتناب می کند که تجربه منفی را بدنبال دارد.مثلا سیگار کشیدن : اگر کسی مصرف سیگار را به مدت سه ماه ترک کند پاداش ممکن است برگرداندن هزینه های دوره ترک سیگار از طرف شرکت بیمه سلامت باشد و در مقابل دولت ممکن است افراد سیگاری را با افزایش قیمت سیگار تنبیه کند. -باید فرد یاد بگیرد که خودش پاداش دهنده یا تنبیه کننده باشد. مثلا فرد می تواند با یک هفته ترک سیگار پول خود را خرج رفتن به سینما کند و اين گونه به خودش پاداش دهد یا اینکه به سیگار کشیدن ادامه بدهد و به خود اسیب برساند.

صفحه 21:
بازخورد : باخورد برای تعیین رفتار ضروری است مثلا کسی که در حال وزن کم کردن است می خواهد بداند كه چقدر وزن کم کرده و بدون بازخورد بکارش مردد می شود و انگیزه اش کاهش می یابد چون نمی داند پیشرفت کرده است با به.

صفحه 22:
مصاحبه با پروفسور جوجو کوک: او معتقد است که فرآیند های روانشناختی اجتماعی در فهم ‎oO‏ ‏واقعی مفید واقع می شود آنها به ما کمک می کنند که بفهمیم چرا ‎oly: ٩‏ اقراد سیگاری سخت است ۰۰:۱۱ ۲۱۳۲۰ رابطه پر خطر را به رغم خطرات آن انجام می دهند. داشتن بینش نسبت به علت رفتارهای ناسالم, گسترش مداخلاتی را امکان پذیر می کند او معتقد است که خودسنجی ها به معیارهایی که افراد برای خود تعیین کرده اند اشاره می کند وقتی افراد به معیارهای خود می رسند خود ارزیابی های مثبت را تجربه ‎no‏ کنند مثلا وقتی موفق می شوند حتی برای یک روز سیگار نکشند احساس غرور می کنند و درمقابل وقتی در تحقق معیارهایشان شکست میخورند,خودارزیابی های منفی را تجربه یت دض جر پیات هو اند روا اد ‎ee ae‏

صفحه 23:
راهبرد: روش ها باید به یک راهبرد خاص تبدیل شوند.مداخله ای واقهی ‏ 1 قرار بگیرند.(مثل تلویزیون) مثال1:الگوسازی(روش) در تلویزیون(راه ارتباطی)برای برانگیختن زنان دارای کودکان با اضافه وزن(گروه هدف)برای نظارت بر وزن کودکانشان(متغیری که باید تغییر داده شود) مثال2:ارائه ی راهکار(روش)در ایجاد انگیزه برای ترک سیگار(متغیری که باید تغییر داده ‎Hs‏ یک کتابخانه راهنمای شخصی(راه ارتباطی)برای افراد سیگاری در تمام سنین(گروه هدف. تا یاس روانشناسان اجتماعی میتوانند:راهبردی,را برای مداخلات ‎PSs OL‏ مرحله انجام ميشود. کر راهبردها را فهرست,میکنند: و2 همگرازر اهبردها را به شکلی انتقادی ارزیایی میکنند.

صفحه 24:
-مرحله ی واگرا:ابداع راهبردها 1 مداخله مستقیم از طریق تداعی:شکل گیری ایده برای راهبردها ۳۲۲۷۱ هرنوع منبعی. 2-رویکرد روش مستقیم:شامل راهبردهایی که در موقعیت های مشابه مورد استفاده قرار گرفته اند. هرد های بانوان کننده:دشامل راهبردهایی است که اثرات اسان ۱۳ مشکل میگذارند. 4-مصاحبه ها:پرسیدن ویژگی های مطلوب به همراه ویژگی های نامطلوب ‎ashe 08‏ و و و 1

صفحه 25:
> ‏ربه:‎ i jl ‏حاصل‎ sb pun ‏به طور کلی هنگامی که 5 دشوار هستند و ایجاد چالش‎ ‏میکنند اما دور از دسترس فرد نیز قرار دارند.عملکرد را برمی‎ ‏انگیزند.‎ بینش های حاصل از پژوهش: ممکن است نشان دهد هنگامی که عزت نفس افراد زیاد است آنها در مورد پردازش اطلاعات تهدید آمیز کمتر حالت دفاعی به خود میگیرند.بنابراین درگسترش جاذبه-ترس ممکن است بخواهیم روش تقویت عزت نفس را به کار ببریممثلا از افراد بخواهیم انشایی ۳ درباره كارهاى خوبى كه اخيرا انجام داده اند بنویسند.و چنین دستکاری هایی در بخش روش کار مقالات تجربی شرح داده میشوند و می توانند ‎Slo orl‏ خلاقی را در ذهن روان شناس اجتماعی ایجاد کنند.

صفحه 26:
۲ امه مداخله: هنگامی که راهبردهای تمایی انتخاب میشوند مداخله می تواند ب کیرد ۳۳ آی بخواهد عناصر بصری را به یکدیگر مرتبط کنده‌این کار اغلب می تواند با ۶:۲ ۳۳ حرفه ای که با امکانات فنی از قبیل ابعاد کاغذ, کاربرد رنگ,صفحه آرایی و اثرات پویا آشناست. انجام شود. در اینجا به ارائه ی برخی قوانین کلی فراهم سازی عناصر,مبتنی بر تجربه خودمان میپردازیم: 1- تا حد ممکن خاص عمل کنید. در مورد یک بروشور,بحث های پایانی را سازماندهی کنید. ‎١ 2‏ 5 .رد مداخله با استفاده از راه.هاى ارتباطئ متعدد(مثلا بيلبورد و تاد زيون) ۲ ۱۶ ۲ زنجیره ای (مثلا جلسات مشاوره گروهی) تمامی بحث ها باید هماهنگ شوند و همراه با برنامه ی مداخله یک توافق نامه نوشته شود. 3- الرار هترمندان حرفه ای استفاده میشود باید مشخص شود که چقدر می توانند بر نتیجه نهایی تاثیر بگذارند. 4< مداخله اغلب در بر گیرنده بیش از یک راهبرد است,به طور کلی کلیه جنبه های مداخله ک وی اند خوانده, دیده با شنیده شود تا یک محصول ارائه گرد

صفحه 27:
بيس ازمون مدا 4 هر مداخله ی برنامه ریزی شده باید پیش آزمون شود.اولین اقدام ان است که مدا< اصلاح کرده و نقایص عمده ی طرح را برطرف سازیم.پیش آزمون لزوماً شامل یک اندازه ی رفتاری نمیشود و ابتدا تضمین میکند که گروه هدف به اندازه آی که به پیام ۰۰ ۳ درک میکنند.برای مثال:برای ارزیابی اینکه آیا افراد گروه هدف به پیام ترغیب ۳۳ میکنده با نه همکن است از آنها پرسیده شود که آیا اطلاعات ما برای شما جالب ۰ ۲ ۲۳۳ باس سوالات:سوالات کلی هم پرسیده میشود. قالب پیش آزمون معموا شامل ۱۶ ۱۱ سوه گروه هدف ‎a‏ فعرض مداخله ی اولیه و ارزیابی واکتش های ‎Ul‏ اس ار ارزیابی ها می توانند به طرق مختلف انجام شوند: 1- مصاحبه: به طورکلی,روشی مفید برای پیش آزمون کردن مداخله است.روانشناس ممکن است با اقا گر مختلت(هدف) مصاحبه کند و سوالاتی نظیر سوالات ‎Bea, ay YL‏ روانشناس ممکن است سوالات اختصاصی تری را هم مطرح کند. مثلا ممکن است از افراد خواسته شود تا بروشوری را خوانده و درباره ی اینکه چقدر اطلاعات را موثق و واقع بینانه دیده اند و چه نوع محتوایی را دوست دارند یا ندارند مصاحبه کنند. 2 ارزیابی کمی: رات مش آرمون, افراد گروه هدف به سوالات بسته پرسشنامه اي درباره ی مد تاه پاسخ میدهند,مثلا ممکن است از آنها خواسته شود تا پایایی منیع را روی یک مقیاس هفت

صفحه 28:
3- یادآوری: رواتشناس ممکن است یک تکلیف یادآوری نیز به کار برد تا جتب از ‎MG eels.‏ گرد که افراد گروه هدف پس از قرار گرفتن و در معزض مداعله ب باد مب ۰۱ ۳۰ 4-مشاهده: افراد گروه هدف ممکن است هنگام قرار گرفتن در معرض مداخله,مورد مشاهده هم قرار علا درمورد آزمون بیلبورد,حرکات چشم ممکن است به دنبال کردن آن دی كد ات تور كه بتشترين توجه را به ذود اختصاض داده بودءنظارت كند. 5- نظرهاى كارشناسى: زرا اسان ممکن است برای پیش آزمون مداخله از کازشناسان مربوط 22 ا ار خود را درمورد اثرات مداخله ارائه دهند. مثلا در مورد بروشور افزایش تبعیت از درمان معکن اس ار پزشکی خواسته شود تا نظر خود را ازائه دهد.

صفحه 29:
فرآیند اجرا زمان بر است: زیرا ارتباط و تبادل اطلاعات زمان راو میخواهط( ۳ از یک مسواک جدید با استفاده از یک روش جدید برای ترک سیگار)به موقع به وقوع میپوندد. اين فرآيند تحت عنوان «فرآیند توزیع »نامیده ميشود. راجرز در این مدل چهار مرحله را در نظر میگیرد: 1- مرحله ی پخش: در اين مرحله,پزشکان عمومی از وجود بروشوری درمورد خشونت خانوادگی آگاه میشوند و درباره ی آن همکاران خود بحث میکنند 2- مرحله پذیرش: در این مرحله پزشک برانگیخته میشود تا از نوآوری استفاده کند و بروشور را در میان بیمارانی که به نظر میرسد قربانیان خشونت خانوادگی هستند, توزیع کند. 2 حله اجرا: در اين مرحله پزشک عملا سرگرم رفتارهایی میشود که گروه هدف را در معرض مداخله قرار خواهند داد او بروشور را در میان بیماران واقعی توزیع میکند. 4 مرحله ی استمرار: در این مرحله توزیع بروشور کار عادی میشود.

صفحه 30:
در اجراى فرآيند توزيع,كليه ى اين جهار مرحله بايد طى شود. افرايش آکاهی در ميان پزشکان عمومی, براكيختن 11 اى شناسایی اعضای گروه هدف ( مثلا رنایی ۱ ممکن است قربانیان خشونت خانوادگی باشند) و توزیع بروشور در ميان این زنان , حمایت پزشکان در انجام واقعی رفتارها و ارائه ی بازخورد و تقویت ‎sly‏ حفظ این رفتارها (متلا انجام مکالمات تلفنی با پزشکان و مشورت کردن با آنان) .

صفحه 31:
رم نقشه راه: ور سارماندهی و بهینه سازی اجرا,باید نقشه راه شفاف پاک بعش راه شامل3 گام است: 1-ترسیم فعالان: فعالان را در شبکه هایی که با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و همچنین ابزارهای ارتباطی آنها را تدان یهد تلا در مورد اجرای بر‌شوری با اطلاعات و بحت هابى دربا ى زان آل ل ‎a‏ واست کننده کمی,پزشکان عمومی,اعضای سازمان مخلی هر ارا سازمان پزشکان عمومی است. 2- ارزیابی انگیزشها و موانع موجود برسر راه فعالان: برای یک اجرای موفق هریک از فعالان باید مشغول انجام وظیفه خاصی شوند به عنوان مثال:پزشکان عمومی ‎Caw! Obj ub‏ دیده را شناسایی کنند و زمانی را به انجام این وظیفه اختصاص دهند. 3- اتخاذ سیاست های مناسب: کلاوه بر شتاسایی فعالان تیاز ست سیاست هاق. مناسبی:ظم افخاذ شود مثلا مدکن انست سياستى در مورد شكال ن عمومی وجود داشته باشد که می گوید پزشک عمومی نباید در اد ی

صفحه 32:
هنگامی که فعالان سازمان ها و سیاست ها تعیین میشوند و انگیزش و موانع موجود برسر ادن رم میگزدد برنامه ی جرا می نواند ندوین شود. اهداف اجرا: اهداف برای هر عضو فعال یا سطح فعالان و برای هریک از چهار مرحله ی توزیع باید صورت بندی شوند. مثلا در اولین توزیع یک هدف برای پزشکان عمومی می تواند اين باشد که 9۵80 كان «رياره وجود عناصر مداخله ای در خشوتت خانوادگی شنیده اند و خداقل ۱۳۱۵50 اس عناصر بازشمکاران خود بحث کرده اند.

صفحه 33:
کلیه ی اعمالی را که باید ذر دستیابی به اهداف انجام شوند, ‎Muss‏ ۱۳۳۳۲ هدف آگاه سازی پزشکان عمومی از عناصر مداخله ممکن است با اعمال ‎BS ge‏ در سازمان ملی پزشکان صورت گیرد اجراى واقعی: رای دافعی از طریق انجام برنامه ی اجرا ضورت میگیزد. بنابراین اتواع اقداما سر میپذیرند تا فعالان ‎stat,‏ ساخته و آنان را برانگیزند,‌موانع موجود یا واقعی را ار ۱۱۰۱ برذارت و از اجرا جمایت كتند. ارزیابی: حداقل انجام 3 نوع ارزیابی مهم است: 1 زراب اثر:میران تقییر متفیرهایی که مستقیما با مشکل در ارباط اد ار میشود.مثال:مشکل چاقی زراب فرآیند عناصررپيش شرط موفعیت مداخله ارزبابی میشو ۰ ۳۰۰ وجود دارد:

10,000 تومان