صفحه 1:
صفحه 2:
آشنایی با مرمت ابنیه
> Pepper LGU Ere Ste] by ف
صفحه 3:
مقدمه
ه آنچه به عنوان مرمت علمی درایران شناخته ما
2
1
جمشید وبعدهادرمحوطه های تاریخی مانند؛تیه ی
ree een en ree 7[
Poe ieee 221186 ۹1 ..همراه BW)
| ا ا انجام شده؛ منبعث ا زآمو<
DT erercee a ea ae
bite Ut aroleg Sin 9,9 Jlwroriz sl a0
حالیست که ایرانیان ازسالیانی پیش تر.صاحب فلل
اشه ویژه خودمبتنی بریکتاپرستی بوده اند
صفحه 4:
مرمت معماری, شاخهای از هنر معماری است که بر پایه
شناخت و مطالعه بناها و بافتهای تاریخی و آثار
cals PRON Po nC a Pe vee 19
Re Pes erie pera ON PIC cee PO
ا Mere MCs 1
Pee CES REEL as erie م ee)
تحقیق در باب هنر و معماری تاریخی است و در
Boca 7 en
صفحه 5:
مرمت تکمیلی به عنوان اقدامی مداخله ای که با هدف
ji obs کمبود در آثار هنری و تاریخی انجام می
هر اقدام حفاظتى ديكرى 1
درک اثر است. بخش مهمی از شنا<
a, aut دیدگاه ۱۱ ۱۲ اثر ia) sas
له هنر, به عنوان ابزاری برای بیان خود صورت می
موضوعی که جهان بینی خوانده می شود. در اروپا 2
2 ديكر. مطالعات زيادى در رابطه با
ee es
صفحه 6:
جاصل این مطالعا ارانه
1
Vee EON CL STC ae ESCs)
Solidi scl
ا اك
eee) ET ete nl gy
کمتر به موضوع جهان بینی ایرانیان
دوران باستان به ويه دوره
غربى ييروى مى
صفحه 7:
پژوهش,ازنوع بنیادی-کاربردی است که درآن,به برسی
بلیل دیدگاه وجهان بینی دردوره هخامنشی به طورکلی واز
یق نقش برجسته های سنگی تخت جمشیدبه طوراخص و
چنین بررسی مرمت های تکمیلی انجام شده درآن در
سرحاضر,پرداخته شده است .
این منظور,بخش عمده ای ازفعالیت پژوهشی به گردآوری
بع واطلاعات کتابخانه ای درمورد تاثیرکمبودهاد رآثارتاریخی
دامات حفاظتی ومرمتی(مرمت تکمیلی)درجهت جبران این
صان هاوهمچنین موضوع فلسفه وجهان بینی درایران دوره
تامنشی وفرهنگ های هم دوره باآن,اختصاص یافته است
507
001
. ترجمه حمید عنایت,
صفحه 8:
سنگ در معماری داستان قدیمی و
کهن است. اقلیمهای متفاوت در
oly! بستری را فراهم کرده که
معماری در قالبهای گوناگون شکل
گرفته است. معماران با توجه به
مصالح بوم آورد و بومی در هر
منطقه از ایران بنایی را خلق
کردهاند. در مناطق کوهستانی و
سرد سنگ نقش مهمی را در بناهای
تاریخی ایفا میکند و نحوهی به
کارگیری از آن نیز همواره عالی و
هنرمندانه بوده است. مرمت بناهای
سنگی دانشی بر پایهی تجربههای
معماران از روزگاران دور تا به
ار ارت
صفحه 9:
۱
ل Cee ee Cvme yews 0
است و امروزه با تركيب روشهاى نوين از أن
ran cnr SH PPEEN ITO ۱[
برابر عوامل جوی و ناملایمتهای اقلیمی مانند زلزله,
سیل و یخبندان به خوبی دوام آوردند. شرایط موجود
و بررسیهای انجام شده نشان میدهد که شیوهی
با
است. تبحر یک معدنکار در تشخیص سنگی که
متانتننبة دن به کارگیزی جر یک:بنا باشد: تعستین فرط
دوام بتاى ستنكق است. :دز سناخت بتاهاى ستكى سه
aul Salina! 42 م 000
RE ane ee eee eee
pong hie Haney ay eer na eee
است و همچنین تشخیص معدنچی در نوع سنگ
5 a ene er میپردازد.
صفحه 10:
مرمت
پایدازی یک بنای تاریخی مهمترین سند برای
پذیرش درستی محاسبههای مهندسی و
کارآمدی ترفندهای ساختمانی مانند انتخاب
مصالح. جایگزنی بنا و سازه است. تابراین
برای مرمت پناهای تاریخی الویت با استفاده از
همان ابزار و شیوههای اصیل و بومی است که
میراث تجربههای بسیار در زمینهی مرمت و
معماری سنگی است. تشخیص صحیح مصالح
ستنی به کار رفته در بناها و تامین همان مواد
ای مرمت نیازمند پژوهشی دقیق است.
شف معادن قدیمی و استخراج از همان معدن
صورت امکان باعث همگوتی و پیوستگی
لح در هنگام مرمت بنا میشود
صفحه 11:
مرمت
فهم این موضوع که معماران گذشته از مصالح
بومآورد استفاده میکردند چندان دشوار نیست,
ولی احتیاج به صبر و حوصله زياد دارد. به دلیل
پرهزینه بودن روشهای سنتی از اجرای آنها
پرهیز میشود. مرمت سریع. بدون پشتوانهی
علمی. سرمایهی لازم و نیروی کار متخصص در
زمینهی مرمت از دلایل تخریب در بنا است. در
عر اک
است زیرا که در زیر بنا رشد کرده و سنگ
خرد و در نهایت میشکند. گر
.نياز به مراقبت و حفاظت دارد
صفحه 12:
دانش مرمت حاصل همکاری گروهی متخصص در
رای کوناگین اد سر هر تن گر
اثر دارد. برای مرمت بناهای تاریخی استفاده از سیمان و
ایزوگام توصیه نمیشود, زیرا که تمامی اصول طبیعی بنا
را در هم میریزد. در مرمت قره کلیسا در آذربایجان
غربی از سنگهای بسیار زیبابی استفاده شده آست اما
در اثر مرمت أن با سيعان اصول كلى معمارى به هم
ريحته است. عواملى كه حفاظت و مرمت بتاهای تاریحی
را تهدید میکند واگذاری به ارگانهایی است که توجه به
ین بناهای ارزشمند نمیکنند. مرمت باید كام به كام و با
+توجه انجام شود, زیرا که امری حساس و زمانبر است
“GE Shales
صفحه 13:
7 2 ا aos MUP Ey
اب
استفاده از سليقههاى شخصى و طبعازمايىهاى
oe هنرمندانه میتواند هویت بنا را مخدو
بيزد.. [صالنتودر ينا يكف از مهمترين تويز كىتهاى
9
az aS cowl
و بازسازی بین مرمتگران ۳5 وجود a
منبع:ایران نگری
صفحه 14:
0
ناستیلوز روش مرمتی است که در مورد برپایی مجدد آثار
كه روش سف جين بدون علات ساخشمر شم اند
و بیشتر در مورد حفظ , نگهداری , تداوم و القای بصری
ازذوزان جنات ]صلب بي در ار رنه مشود و
جتی الامکان تباید با " دوباره سازی" همراه باشد و
همجن ذا بارشارى سكي د ادف برقت بای قول
کرد که هر اقدام راف 1ت لور ا سيل الشتياك بودن را
ek wi 5 15 یل کار tte كسس شد كه كر
بعدها شواهد بهتر یا بیشتری (جدیدتری) روشن شود
آناستیلوزیس انجام شده قابل تغییر و اصلا بالشد:
جالتهاي آناسیلور در ععل تم و صورت میناشدا
مرمت آناستیلوزیس با وصالي قائم که در اين نوع نیاز به
چسبها و محورهاي نگهدارنده لزوم پیدا ميکند. گاهي
قطعه با قطعات پاييني که قرار اسب ورن قطعات بالايي
راتحمل کت تیار به ات کام بح دار مرهت:
اتاستياقريس ا وصالى آنقى در إن زوع قطعات'يه
صورت جانبي به يكديكر متصل مي شوند. وصالي اين
Maen ner eae ros" ذه نوی از دار
صفحه 15:
۱
با مصالح بنایی , آجری 9 Siw , از روشهای
متعددی استفاده می شود ساختمانهای بنایی از
ا Op
لرزه ای یکی از طریق زير به آنها وارد می شود
۳۹۹ مس و طبيعت كافى ودياقزاكم
هع لع اش روط شنازعل و كمربند ها يا نيروى
set 0 2979 جود ۳ كشش بين ديوارهاى خارجى
سیستم های سقف و کف که دراین صورت دیوار تحت
لل RSet 0 0
همجنين عدم استحكام كافى ونايايدارى ديوار . در مورد
لق مس ا د
7
BY re reece PCC SCIPS
صفحه 16:
: مرمت شکافهای بزرگ
وقتی ضخامت درزها از 3 میلیمتر بزرگ تر باشد می توا
از تررق در غاب یمان استفاده ور آمادر مور
شكافهاي با ضحامت بزركتر از 10 مبليمتر به خضو
ها خرده سك با رد اعد سکاف وتو اليد
عملیات تزریق پیچیده تر و مشکل تر است روش تعمیر
شاید شامل مقاوم ¢ سازی pla كردد روشهاى sree
ا ا را ee
های سست نزدیک شکاف 5
استفاده از دستگاههای بهینه زنی یا مقولهای فولادی
مناسب همه ا اجر eyes
ملگ دس وت ی رد Ae ld أمنداديكى شكاف
ناه شدة سوس دروا ادر عه uo 0
صفحه 17:
مر باید یه کار برون تکده گاههای موونی برای بت
بام يا طيقه بالاثر و برداشتن مصالح اطراف منطقه
اسيب تيده قمراة يوذة آقادة شاری ویر کاری سطوح
وبازسازري دقيقى_عونظرهايثيت باز سازى شده توجه
ارات تفای موم سار اس دی
ار واگ و او اب أضافه شود يق
ستون گوشه ای بتن مسلح که به درستی به دیوار متقاطع
متصل شده باشد می تواند به عنوان یک عضو مقاوم به
کار رود
صفحه 18:
مرمت معماری , روشی ویژه برای مهیا سازی زمینه
جهت:ازززيايى آثاز و ابنية كذاشته ابنتت كه كاه با دحل ف
asp Re Seti ا ا
مبانی نظری مرمت , متکی بر اصولی است که در
قرن نوزدهم مدون و ارائه گردید . هدف عمده آن
عبارت بود از نزدیک کردن اثر معماری به فضای
تاریخی خود ؛ در اين راستا ایجاد شرایط لازم
even ا 0000
ا aR pCR
شليقة:واذوق إزفان بنا : صرورق است
صفحه 19:
1 creer
PO eve arate] HNC Up bee Sete] Pred ECCS St pte)
Been emul esa Ris Retna Wace etreres Etre ts
Peer en paar eet hee PY ecg hee fae
22 ea pete nee Sie ES ECTS Beery
[0 ا age ToT PETC
Pees ا
۱ wn ete Pyne rmerley
re ee ree ern
مى كرداند . بى ترديد ارحجيت نكاه تاريخى , فلسقى
صفحه 20:
ا ا 0
ecun tC me eee Very ا ا 00
ere Sere eee er Ronee SC ROTT
مثل ایران که مکتوبات کمی در اين باره داریم که اين
Rup rears See esse eer
Ay eye regee mrowrrire) i ireces Poems |e ea Fert
[0 ال Rese
عنوان ارزش می شناسیم و تحویل آن به آیندگان تا آنان
نیز در خور و شایسته خودشان از آنان بهره ببرند. و
پا
220-50
صفحه 21:
es eI ROUse EET eS
مطالعات مربوط به سیرهنر در تاريخ از جمله وسیع
ترين؛ يوياترين در عين حال جذاب ترين مطالعات است.
reece tare rr a carpe 21000
عوامل متعدد و متنوعی چون اعتقادات دینی, شرایط
er Reon UO ا
Pere ewe gest yc ier mere pr Meta eves ms -Vipeciry
ا ل ا Ra Beater eon
عناصر مهمی است که در شکل گیری یک اثر هنری تأثیر
jl oud 28143 oy) Liaw 15[
er rei Rae Pre ares PrvaCrd pare Pea
ا Borate]
.مطالعه شايسته قرار نكرفته است
صفحه 22:
دل اسان نه وديعت بها ده ۳[
اا 0100
6 0[
آثار هنری قرار دهیم و به دامنه ی وسیع و بی پایان
eae eas Tepe mcr eb) 0 0
معرفتی که موضوع آن در سیر هنر در تاريخ است بر ما
.آشکار خواهد شد
صفحه 23:
ewe RoM perm ets
ل سق
in cat a ام ۱[
CS) CUS tTe-TECL PYRG) pron peas 2
در توصیف چهره ای زیبا است که تا به مشاهده در نیاید
در پرده ای از ابهام باقی خواهد ماند. حتی تلاش در
Co) SUS ere UL mel Eat casa Oe Re Sane re oa
عبث مى نمايد و بارزتر از اين مثال شايد اين باشد كه
ا ل ا ا 0 0
0 ل eee teres
اينكه نواى آن قطعه را به كوشها آشنا سازد. اين است
100 prime nes] -Pacern Ese stn Pers
.شمار می ایند
صفحه 24:
رشته خط و مرمت آثار هنری از تخصصهای مهم وابسته
mE en cane eer er 1
محعافظت آثار سال هنر و:تزميم آثار مصدوم من |
ا 0
eee re med en Ro ا ا
[a ene ae en | 9 فى
Fee ep ieerrd emer byrecarer re Pert ا
و .. که بر دانش شیمی و فیزیک و بیولوژیک و ... استوار
Sr FEO 0
or OE eee eee a SCe Eee
eared |eea nee eeepc Ste 1۱۳
[0 i mercd rc]
seo err nel Bribe mors mecware
جما نسب#بز اتوهورد عرقت اررق :هد
صفحه 25:
| پ
اهميت بسزايى برخوردار است, اين بازسازى در شهر
00 ا Uligi rile curer » slo
۱ RCs OT er ا
yp Or ee rey) Pipes Seva Sie se Poe iy
PSC ney pene UM ne renee mUlece lity
Tere eS eel Oe Ree ER cee le cer]
SO SrrpC RC molec ante ar Tie eee tr Opre sy
7 syidty coool elSraiwl! pins! so».
صفحه 26:
: بازسازی و مرمت ساختمان های قدیمی
مقاوم سازی ساختمان ها به دلایل مختلفی انجام مى
Se ep ns han er be
ar vera Cs ال ال eS Cme terre ©] peeve
eC RCS tir) Tec EC SnS DRO Beare) ل
wd Sb yleisly cropo 9 sjlujl wl yloislw
Detter mcs] er TEP ROT Leve RC arrest
جمله این شیوه ها می توان به استفاده از سیستم های
.سنتی اشاره کرد
صفحه 27:
: مرمت تاريخى ا
pei ار lal با ترکیبلا
۳ های oe eee
.و در نهایت مرمت تكميلي 1۳
صفحه 28:
305
0 ا ا terre oes)
0 Peed ht)
ها استفاده شود. عملکرد و احیای ساختمان نیز از اهمیت
7۱ ser error in ree oe
بازسازی ساختمان ها و بناهای قدیمی قید شد. در کل
بايد به اين نكته اشاره كرد كه براى حفظ ساختمان و بنا
در اثر نيروها و فشارهايى كه از بيرون به آن وارد مى
Ces Mee ا اا ل er
ee 0
اهدا ف رمكري را دتيال معحكيد. النع مشاهده كرديد ,+
برخی از شیوه های مرمت و پازسازی با هدف مقاوم
«بتباری- bor are إن ها انجام مى
صفحه 29:
|
مىدهد قسمتهايى از بنا را كه از بين رفته يا اصلاً وجود
نداشته با فانتزی خود مجدداً در بنا به وجود آورد و
1 ل ا [gt crorrg Rov et ae)
Peer SCE te Teer meer tee megery
re Se ae mer Ttey
صفحه 30:
مرمت در دوره باروک
اهميت به بخش مرمت شده به صورتى كه اصل اثر در
درجه دوم اهمیت قرار میگرفت. در اين دوره اختیارات
زير را براى مرمتكننده داده بودند: -١ خلق اثر جديد
بخاطر بهرهكيرى از خصوصيات معمارى زمان مرمت 7-
L spi sil Jeo م ا Sjgy 000
باشد. ۳-