صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
05
مور میم
با ورود به هزاره سوم شاهد تغییرات سریع در فناوری ها و شدت
پیچیدگی محیط چنین شرایطی » ایجاد مزیت رقابتی راهبردی
نیازمند نوع جدیدی از سازمان ها است که قابلیت ایجاد دانش کیفی را
باشند. از طرفی فشارهای رقابتی در بازارهای جهانی چنان
فزاینده است که ارتقای کیفیت, تولید کم هزینه: برآورده سازی به موقع
ارات مشتریان و پاسخگویی مدیریتی تنها
یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت راهب
ی سازمانی و مدیریت دانش در کانون توجه مدیران
سازمانها قرار گیرد.
صفحه 4:
SA wey
7 رقابتی موجییرف() یرهسمریی() ) مجمراعه ای از عرامل یاتونیی ها است که به شرکت ها لجازه ی دهد مگ Caja
۸ ۳٩ عملكردى بهتر از رقبا داشته باشند. توجه كنيد كه هدف مزيت رقابتى عملكرد برتر از رقباست: نه صرفا برابرى با عطلکرد
دیگر کسب و کارهاه شركت هاى برخوردار از مزيت رقابتى بايد از عملكرد بالايى برخوردار باشند؛ و در عين اينكه اين كرأ
اشركت ها نبايد لزوما ذارائ بالاترين عملكرد در صنعت خود باشندء بايد به طور مستمر در ميان شزكث هايى با عملكرد بالا
بماتند و بسيار بهتر از ميانكين صنعت عمل كنند مبين أن است كه مديران؛ از طريق تصميمات خودء مستول چهار نوع Ay
تصمیم استراتژیک هستند که منجر به در اختبار گرفتن و توسعه منابع و توانابی هایی مختص به شرکت می شوند که مي توانند
یت باشئد.
مزیت رقابتی شامل مجموعه عوامل يا توانمندى هايى است كه همواره شركت را به نشان دادن عملكردى بهتر از رقبا قدر می
سازد. به عبارتى؛ مزيت رقابتى عامل يا تركيبي از عواملى است كه در يك محيط رقابتی سازمان را بسيار موفق تر از ساير
سازمان ها مى نمايد و رقبا نمى توانند به راحتي از أن تلد كنند. بنابراين براى دستيابى به مزيت رقابتى» يك سازمان هم بايد
به موقعیت خارجی خود توجه کنو هم توانمندی های داخلی را مورد توجه قرار دهد .
علاوه بر أن» هدف مهم ديكر مزیت رقابتی ابن است که شرکت ها از سطوح پایداری از عملکرد بالا برخوردار باشند. به
عبارت ديكرء يك كسب و كار نه تنها بايد از يك يا دو يا سه ربع سال يا حتى جندين سال خوب برخوردار باشده بلكه بايد
مزيت رقابتى بايدارى داشته باشد تا بتوائد به طور بيوسته و در طول مدتى طولانى عملكردى بهتر از رقبا داشته باشد. بسيارى
از شركتها نشان داده اند كه توانايى داشتن يك يا دو سال خوب را دارنده وبلى تعداد بسيار اندكى از
شركت ها توانايى برخوردارى از سطوح بالاى مستمرى از عملكرد براى ساليان متمادى را از خود
oe
صفحه 5:
انكاه مبتنى بر منابع: اين امكان را به ما مى دهد تا روش استفاده و تركيب منابع توسط سازمان» عوامل دستيابى
به مزيت رقابتى بايدار و ماهيت منابع مورد استفاده سازمان را به خوبی درک کنیم. در نگاه ان تنوری» سازمان
ابه عنوان محل ذخيره منابع منحصر به فرد ولى با ويزكى ها و ماهيت هايى متفاوت از يكديكر است. منابع
سازمائى؛ در واقع دارايى هاى سازمان هستند كه أن را در جهت طراحى و استقرار استراتزى هايى با هدف
افزايش بهره ورى و كارايى و در نهايت رش قابلیت رقابت بذيرى سازمان توائمند مى سازد. البته اين منابع
سازمانى ويؤكى هاى خاصى دارند به طور مثال بارنى معتقد است كه منابع انسائى متناسب با این رویکرد
بايد نادرء ارزش أفرين؛ بدون جايكزين و مشكل براى تقليد رقبا باشند همجنين ديركس و كول اين ويزكى هارا
براى منابع انسانى بيشنهاد مى كنند: در مقابل بيجيدكى هاى اجتماعى محيط بيرونى؛ نقشى استوار و شايسته ايفا
كند. منابع بايستى برخاسته از مهارت ها و تجربيات آموخته سازمانى باشد. بايستى ثابت و بايدار باشد و با
سازمان به محکمی گره بخورد. وشد و تیسع آن بر اساس روند گذشته ممین شود, یی بر مبنای سطح
بادگیری» سرمایه گذاری؛ ارزش سهام و فعلیت ها بيشين رشدا
0
صفحه 6:
یت رل دای ما ریت SS ra
اذ se fol bel
Lee GA Cae @ است از میزان جذابیت پیشنهادهای شرکت در مقایسه با رقبا از مشتریان
اس ضریب رقاتی تمیز در یژگی ها بعاد هر شركتى است كه أنرا قادر به ارائه خدمات
بهتر از رقبا به مشتريان مى كند. به طور كلى ٠ مولفه هاى مفهوم مزيت رقابتى شامل ارزش
آفرینی,بازارگرایی» خشنودی مشتری شناخت تیان بالقوه ٠ حركت دادن توان بالفمل» انگیزه
سازی + مهارت سای : قیمت ماسب. پلستگییی و فمآوری است.
مزیت رقابتی شامل مجموعه عرامل یا توانمندی هایی است که همواره شرکت
ردی بهتر از رقبا قادر می سازد: به عبارتی ۰ مزیت رقابتی عامل یا تر ?
ت كه در يك محيط رقابتى سازمان را بسيار موق تر از سیر سازماها
.كند و رقبا نمى توائند به راحتى از أن تقليد كنند
صفحه 7:
a کست؟ ab (0 a yy
مزیت رقابتیپایداره مزايا و ویژگیهایی از یک محصلولیا یک کت است که رقبابه راحتی
انمىتوائند أن را كبى كنند. مثلاً سيستم عامل ابل يك مزيت رقابتى يايدار است. خيلى از
ویژگیهایی که شرکت اپل برای گوشیهایش معرفی میکنده تیسط رقبا کپی میشوند. ولی سیستم
حل ل ري سك كوش إل وا هن چا مد
ياد داشته باشيد كه مشترى وفادار بمخاطر مزيتهاى رقابتى بايدار شكل مىكيرد. اكر شما از @
و البته:هميشه راننههای a Sa 15g Gal ge ee 9p SS pai سرویس استپ
زیادی در نزدیکی محل شما هستند. تا وقتی که رقیبی پیدا نشود که ارزش بیشتری رو کند (بسیاری
دق سس رن ره رشان ماه رد ار )شا من سي ده
مىكنيد. در نتيجه؛ وفاداری
Saul Gib) eng ja Bla Aa
صفحه 8:
نکته دیگزی هم که وجود دارد این است که با گذشت زمان» به دلیل تغیبرات بازازه رقباء
بيشرفت تكنولوزى و تغيبر سلایق و نظرات مشتری بعضی از مزیتهای رقایتی اهمیت
خود را از دست مىدهند. شايد اصلا ديكر مزيت حساب نشوند و نتوانيد به كمك أنها
ارقابت كنيد.
شركت كداك 6)0000806)) ) توليدكننده دوربين عكاسى و لوازم جانبى عكاسى بود كه در
زمان خودش بهترين كيفيت و بهترين محصولات را ارائه ممكرد. سالها با اين مزيت در
ابازار رقابت بيشرو بود؛ تا اينكه تغيير تكنولوزى كداك را زمين زد. دوربينهاى ديجيتال
وارد بازار شدئد. اما كداك همجنان روى كيفيت محصولات نكاتيوى كار مىكرده اين
شركت به اين موضوع توجه نكرد كه نياز مشتريان عوض شده و مزيت رقابتى أن ديكر
مشترىها نمىأيد.
صفحه 9:
el مرت مت تکرام استا
باتوجه به مبئی نظری موضوع و بويا emus
می توان مزیت رقابتی را به پنج نوع کلی زیر تقسیم بندی کرد:
مزیت ساده در مقابل مزيت مركب
موقتى در مقابل مزيت بايدار
صفحه 10:
°e
يت pr by رقاب دار ست؟
مزيت رقابتى از هرنوع كه باشد مى توائد از حيث عُملكرد رقا اب اليرت داريا موقتى باشد. مز؛
موقتی اشاره به مزیتی دارد که کوتاه مدت و انتقالی است. به عنوان مثال سيستم رزرو رايانه اى هوشمند
«آمریکن ایرلاینژ» در زمان معرفی از حيث بهره برداری از ظرفیت و دسترسی سریع به مشتریان و سایر
in ای میتی میتی را رای شرکت امد
ابه طور كلى مى توان كفت كه مزيت رقابتى بايدار از ويزكى هايى نظير بادوام بودن؛ قابليت بدافندى بالا
تحمل بتيرى مناسب داراى قبايت مدارا؛ ابايث زيمتي بل By) CBW Sn SD
بالاء قدرت توجيه بذيرى و اقناع سازى مناسب و توان مذاكره اى قابل ملاحظه برخوردار است كه البته
متناسب با شدت و قدرت بايدارى مزيت رقابتى همه يا بعضى از ويزكى هاى فوق در أن وجود خواهد
ابه عنوان مثالء اكر سازمان در مقابل رقبا مجبور به حفاظت از ارزشهاى خود باشدء در اين صورت
واژهپایداری بیشتر با تحمل پذیری و قابلیت پدافندی سازگارتر است. یا چنانچه مزیت رقابتى سازمان به
كرنه اى باشد كه اورا قادر به طراحى ب اجراى استرائزى هاى تهاجمى در عرصه هاى مختلف بازار كد
واژه پایداری مزیت رقابتی بیشتر در گرو قبلیت تهاجمی آن خواهد بود.
صفحه 11:
يت ee TOT TO
مزیت رقابتی از حیث عملکرد می تواند به نها عمل کرده يا به صورت یبی از مزیت های
چندگانه بهعنوان یک کلیت ادغامی و در تعامل با یکدیگر کار کند که در حالت اول مزیت رقابتی از
نوع ساده و در حالت دوم از نوع ترکیبی یا مرکب است. بدیهی است که مزیت ترکیبی از حیث رتبه»
نسبت به مزیت ساده جایگاه بالاقر و تعیین کننده تری دارد. ۱
وقتی که مزیت های ترکیبی؛ اساسا از دنش و قابلیت های شرکت ناشى می شوند معمولاً از نوع
مزيت هاى جنبشى و بويا هستند. جنين مزيت هاى تركيبى مى توانند از قابليت برتر تحرك زايى و
هماهنكى كاراتر دارابيها و مهارت هاى متفاوت براى ايجاد مزیت رقابتی در تمایزه محصولات و
خدمات کیفی؛ هزینه پایین؛ پاسخ سریع به بازار و نیز نوآوری مستمر ناشی شوند. به عنوان مثال,
توانایی کائن در پردازش تصویر و ارتقای قابلیت های تولید و با ناشی از تجهیز شایستگی های
چندگانه باعث شده است که شرکت با کسب مزیت رقابتی» دامنه وسیعی از محصولات نوآور را با
كيفيت بالا و كارايى زياد و هزينه بايين به بازار عرضه كند. 0
صفحه 12:
ريت يزيت ,تق مويق تال زیت ركلق سي soy)
مزيت هاى موقعكى از ويزكيها و موجوديهاى شركت' Le مب شود كه عولمل ايجادكثنده ايع مريْتها معمولآ
يستا بوده و براساس مالكيت منابع و دارائيها و يا براساس دسترسى هستند. به عنوان مثال در بأزار سس مايونز
كشورء موقعيت محصولات شركت مهرام نسبت به ساير رقبا به خاطر قدرت اقناع سازى مشترى است كه نتيجه أن
تسهيل فروش محصولات شركت است. يا به عنوان مثال ديكر مى توان به فضاى قفضه اشاره كرد كه در بازار
محصولات خرده فروشی: محصولات بعضى از شركتها در مقايسه با محصولات رقباء فضاى قفسه فروشكاههاى
خرده فروشی را بيشتر اشغال مى كلند كه نتيجه أن دسترسى مطاوبتر به مشتريان است.
مزيت هلى رقابتى جنبشى (يويا) اساس كارايى و اثربخشى شركتها در بازار است زيرا اين نوع مزليا باعث ميشود
كه شركتها فعاليتهاى كسب و كار خود را كارائر و اثربخش تر از رقبا انجام دهند كه معمولاً برمبناى دائش و 25
اقابليتهاى سازمان استوار است.
صفحه 13:
۱ - يت على مالل و عت رطب ااال ست؟
~ مزيت هاى موقعيتى و مزيت هاى بويا مى توائئد مت لس یا غیر متجانس باشند. وقتی که شرکت و
رقبايش اساسا با استفاده از مهارت ها و قابلیت های متجائس و مشابه به ريش یکسان رقابت می کننده در
این صورت. مزیت رقایتی از انجام فعالیت های مشابه به صورت بهتر حاصل می شود. به بیان دیگر
وقتی مزیت رقابتی شرکتها از منابع و روشهای مشابهی حاصل می شود در این صورت شرکت هایی به
مزیت رقابتی بادوام دست خواهند یافت که به صورت کاراتر و آثربخش تر منابع را به کار گرفته و
روشها را اجرا کنند زیرا در این صورت شرکتها بدون اینکه فرصت متمایزبودن در بازی مشابه را داشته
باشند مجبور به ایفای نقش هستند و لذاتنها تعیین کننده مزیت رقابتی» دوام کارایی عملیاتی است.
در این رابطه و در ارتباط با مباحث استراتژیک گفتنی است که اینگونه مزیت ها نمی توانند استراتژیک
باشند زیرا انجام برخی امور به صورت متمایز و نه انجام امیر مشایه به صورت بهتر یکی از ضرورت
هی نت سر وى للحت جه لين سل میب Wass he ase de
اقتصادی را با چالش جدی مواجه نمی کند
صفحه 14:
73 Ae par’ Gb, رت
.رقابتى مشهود أن كع مزيتى اسث كه منشاء أن مكأبع مشهود بوده كه به صورتداده فيزيكى مائفد ماشين أ/
تجهيزات و... مى توان أن را مشاهده كرد. مزاياى مشهود معمولاً ناشى از تعهد شركت به مقدار زيادى منابع در
عرصه های خامن است که به راحتیقابل gu نيستث که از آن جملهمی توان به سرمایهگذاری سنگین در ملشین
آلات اشاره کرد
در مقابل مزیت نامشهود آن نع مزیتی است که امکان مشاهده أن در شكل فيزيكى به راحتى مقدور نیست. اين نوع
مزيت ها معمولاً بشت عوامل مشخصى بنهان است. اين نوع مزيت مى توائد ناشى از رازهاى تجارى شهرت؛ یدگیری
و شیوهیادگیری و دانستن کارکنان» فرهنگ سازمائى و... باشد. به عنوان مثالء مزيت رقابتى « ام ترى» ناشى از
فرهنگ سازمانی مبتنی بر نوآوری بازار محور آن است که آن شرکت را قادر می سازد که در هر سال بخش قابل
ملاحظه ای از فروش خود را از محل محصولات توآور به دست آورد؛ ضمن اینکه سیاست شرکت مبلی بر انکه
مهندسان بتونند ۱۵ درصد وقت اداری خود را روی پروژه های خود صرف کنند تا حدود زیادی به نیأوری
محصولات شرکت کمک کرده است.
صفحه 15:
7 م 13 wide ie
” ”
Gwe, ی و مرت دفای
1
ee
۳ 1
علاوه بر تقسیم بندی پنجگانه وق می توان مزیت رقابتی نسبی در
@ مقابل مزیت رقابتی مطلق و مزیت رقابتی مستقیم در مقابل مزیت رقابتی
غيرمستقيم را نيز به تقسيم بندى مذكور اضافه كرد. در يك مقیاس
مقايسه اى جنانجه مزيت سازمان نسبت به رقبا در تفاوت های کوچک
باشد مزیت از نوع نسبی است» ولی در صورتى كه مزيت سازمان نسبت
ت بازار باشد مزیت از نوع مطلق
ن راستا مزیت مستقیم به آن نوع مزیتی اطلاق می شود که به
در ایجاد ارزش های رقابتی سازمان تاثیر می گذارد. در
غيرمستقيم باستفاده از عوامل واسطه ای نقش خود را
أيقا مى كند.
صفحه 16:
راط راك اتضاوی وم
مفهوتم مزيت رقابتى بيوند تنكاتنكي با مفهوم رانت اقتصادى دارد. ألُصاددانان فرض مى كنند كه در بلند مدت ميانكين
سود اقتصادى (سود يس از برداخت به همه عوامل توليد) شركت ها در بازارهاى رقابتى معادل صفر خواهد بود. شركت
هايى كه مى توائند بالاتر از متوسط سودهلى اقتصادى بلندمدت كسب ES كقته مى شود كه از رائت اقتصادى.
برخوردارئد. منطق بس زمينه رائت هاى اقتصادى و مزيت رقابتى الزاما يكسان است - شركت ها از طريق تصاحب و
بهره كيرى از مجموعه لى از منابع و توانايى ها كه به أن ها اجازه عملكرد برتر از رقبا را مى دهنده از رانت هاى.
اقتصادى و مزيت رقابتى برخوردار مى شوند.
عملکرد شرکت اغلب معاال عملکرد مالی در نظر گرفته می شود. Sle gly ممكن اسث از راء هاى يسيارى وادر ابعاد
کاملا مفاوتی ارزیبی شود. عملكرد مالى به يقين يك شيوه كليدى براى ارزيابي عملکرد کسب و کارها استه ولى شركت
هارا مى توان از طريق سرعت رشد أن هاو به دست أوردن يا از دست دادن سهم بازار در قبال رقبايشان نيز ارزيابى
کرد. اينکه شرکت ها برای نوآور بودن شناخته شده باشند يا براى ارائه نحصولات يا خدمات با كيفيت بالا فيز از جمله'
أبعاد عملكرد هستند: به دليل ارتباط مهم بين عملكرد شركت و براوردهاى مزيت رقابتئ: بيؤستى كه در ادامه اين سرى از
مقالات أمدهء مرورى بر بسيارى از راء هاى برأورد و ارزيابي عملكرد شركت ها را فراهم مى سازد.
نکته اصلی که می خواهیم بر آن تاکید کنیم این است که عملکرد مفهوم چند بعدی است؛ و به هنگام ارزیابی برای پی ae @
ابه وجود مزيت رقابتى در يك شركت؛ لازم است كه انواع مختلفى از سنجه های عملکرد را در نظر بكيريم. بهترين
نشانگر وجود مزیت رقابتى در يك شركت مى توائد عملكرد بالا بر اساس ابعاد كاملا تفایت سنجش عملکرد در طی
چندین سال باشد.
صفحه 17:
۰ «-- 1.4 ft هن
Sse) 0 0 اي فاص سرلت و ما مت تاک
هدفكة مديريث استراتزيك توسعاهمزيت رقابتى بايدار اسث. با فرض تعريف ما از استرأئرٌى به عنوان «الكويى شكل. ۰
اكرفته در جريائى از تصميمات»؛ تمركز ما بر الكوهابى از تصميمات خواهد بود كه در توسعه مزيت رقابتى و عملكرد
.بالا يايدار سهيم اند. استراتزى ها مستقيما بر عملكرد شركت تأثير نمى كنارند؛ بلكه استراتزى ها عملكرد را از
1 طريق توسعه منابع و توانايى هاى مختص به شركت تحت تأثير قرار مى دهند كه مى توانند منجر به مزيت رقا
عملكرد بالا شوند. اين مقاله جكونكى ارتباط تفكر و تصميم كيرى مدیریتی را با توسعه منابع و توانايى هاى انحصارى
شركت در نظر مى كيرد؛ از جمله تعريف و تعيين جايكاه در بازار براى كسب و كارء استراتزى هاى سطوح كسب و
كار و شركت؛ و ساختارهايى كه منتهى به مزيت رقابتى يايدار مي شوند.
تنها در جند ده اخير بيده است كه مديريت استراتزيك شروع به اذعان و درك صريح تأثيرى كرده است که عوامل و
توانابى هاى مختص به شرکت می تیاند بر عصلکرد شرکت داشته باشد. مطالعات اولیه. از جملهمطالعاتی در صنعت
مالت» نشان دادند که شرکت هایی از یک صنعت یکسان و با استراتزی هایی یکسان دارای سطوح عملکرد کاملا
متفاوتیبوده اند. چنینیفه هایی مهم بوده اند زیرا ترضبحات «ساختاری» سنتی برای عملکرد را زیر سوال مي
برننه که پیش بيش مي كرداد شركت هابى از ياك ضدبت مشابه ايه ويه قرکت هایی که اشکرلا ی های وگذابی
در یک صنعت مشابه برخوردار بودند تقريبا از ثتايج عملكرد مشابهى برخوردار خواهند بود.
مطالعات بعدى بر روى تفايت هاى عملكرد در ميان شركت هاى درون يك صنعت كه از استراتزى هاى مشابهى
ببروى مى كردئد؛ آين فرضيه را به بيش كشيدند كه اين تفاوت هاى عملكرد بايد از تفايت در توانايى های سازماتی
2 0 ناشی شده باشند. مطالعات بعدى به تفايت هاى معنى دارى در منابع و توانايى ها در ميان شركت ها دست يافتنده و
همجنين دريافتند كه ارتباط معنى دارى بين توانايى هاى ها و نتايج عملكرد أن ها وجود دارد. از اين روء كليد عملكرد a
یی های مختص به شرکت و در تفکر مدبریتی نهفته است كه بيشران توسعه فين منايع و
صفحه 18:
4 0 مى كرد؛ ولی برای کانن فقط چند سال طول
0
Bey ir bse ie ss داه الى
مدیران می تولگ ده شیوه در پی اگوی از مشاه سازی توسط رقبا بش نها می
اند به دنل ثبت حق اتحصاری فناورى ها يا ديكر منابع شركت باشند. يك حق اختراع
حقوقیانحصاری در مورد یک فناوری خاص برای شرکت به مدت ۲۰ سال فراهم مى سازد.
از سوی دیگره برخی از مدیران از ثبت حق اختراعفناوری های شرکتشان اکراه می ورزند
زیرابم آن داد که اطلاعات منعکس شده در حق اختراع ممکن است به رقبا اجازه تیایری یا
مهندسی حول اختراع بهثبت رسیده را بدهده فرایندی بسیارمتداول در بسیاری از صنایع مبتنی
بر فناورى هاى بيشرفته.
اتناقض مربوط به ثبت حق اختراع اين است که در حاليكه هدف محافظت از منافع مالكيتى
شرکت هایی است که محصولات؛ خدمات و قنلیری ها را توسعه می دهند أنها عملا مى توائئد
به اشاعه نیایری ها کمک کند. از آنجا که حق اختراعات مدارک عمرمی تلقی می شونده هر
رقیبی می تواند به حق اختراع دسترسی داشته باشد و از اطلاعات بهره برداری نماید.
زیراکس: که پیشگام توسعه کبی خشک بید. از فرایندهای خود با صدها حق اختراع محافظت
تا فراید چاپ خشک خود را توسعه دهد
صفحه 19:
۰
از ان ار نار
وس من اتتضامى براى عل مريت د فاق
ايك راه ديكر براى جلو كيرى از مشابه سازى؛ داشتنٌ دسترسی انحصاری منابع یا دارایی های کلیدی است.
اینکو» برای مثالء براى مدت هاى مديدى به واسطه مالكيت بر درصد بزركى از همه ذخاير شناخته شده نیکل بر
.بازار جهان مسلط بود. مديران همجنين ممكن است كه به دنبال حداكثر بهره بردارى از منابع بيش از أغاز فرايند
اشاعه باشند. براى مثالء مدیران شرکتی با محصولی کاملا جدید ممکن است در پی پایبند ساختن مشتربان در
روابط قراردادی باندمدت باشند تا آن مشتریان» حتی در صورت توسعه محصولات رقیب مشابه توسط رقبا به
شرکت متعهد بمانند. یا؛ یک شرکت عرضه کننده محصولات و خدمات جدید مبتنی بر یک فناوری جدید ممکن
است به دنبال کسب سهم بازار در کوتاه ترین زمان ممکن باشد. هدف اين گونه استراتژی ها نه تنه یجاد
وفاداری مشتری نسبت به محصول یا خدمت شرکت است. بلکه اجازه دادن به شرکت برای برخورداری از صرفه.
هاى مقياس؛ صرفه هاى ناشى از يادكيرى؛ و مزيت هزینه مطلق نسبت به رقبای بالقوه است پیش از آن که آن ها
ابتوانند فناورى جديد را به خدمت بكيرند يا از أن بهره بردارى نمايند. بى ترديد هزينه هاى تبليفات كسترده و
ترفیعاتی که توسط «رم,جمسمم() صرف شد اند به هدف توسعه این نیح از شناخت مشتری و وفاداری Q
خریدار بوده اد
صفحه 20:
تون ,بل ولق مت رای بست؟ =
7 کیک رم کل گت هو ی قزر ره
ها كارهلى ملحصر به دی اج دد. ه هر حال شم با هی را که تن
لاه یه رزوی كلد سيس انام هلله مزيتهابي لماود كه يها به مشتزيان خر
م رارفنة نمى+هلني پرای این منظور نازبه تال سه عامل زیر است:
سب دا
a AS UL متفاوت از رقیبهایتن بشید بر دانش و توانمندی تیم کسب و
rar 7 برای مثال برند گوگل سالهاست که تکنولوژیهای جدید و بهروز در
تور کار خود دازد وااز ابن بايث دسشتيافتني شدم ات تؤلئمندى و داتش :شما صرتواقد
براى شما مزيت رقابتى به ارمغان بياورد و خودش نيز يك مزيت نسبى براى كسب و كار
شما باشد. برای مثال اگر تیمی متخصص در امر فروش داشته باشيد بهتر مىتوائيد نسبت
سایر ربا محصولات خود را به فروش برساند. حتی اگر توانمندیهای محصولات شما
حد رقييتان باشد.
صفحه 21:
°e
4
5 1
لقن 2
مشتریها را فراموش نكنيد. در نهايت أنها هستند كه بابت كالا و خدمات شما يول مريردازند. ارزشهايى براى
آنها در نظر بكيريد. ارزشهايى بيشتر با قيمت يايينتر. براى مثال در نظر بكيريد شما و رقيبتان هر دو خدمات
حمل و نقل بينالمللى كالا ارائه مدهيدء اكر قيمت حمل هردیی شما یکسان باشد مشتری با در نظر گرفتن خدمات
بس از فروشتان انتخاب خواهد كرد. بنابراين بهتر است نيازهاى مشتريان را بشناسید؛بدانید که مشتریان شما جه
كيمانى هستند و بر اساس أن اقدام به رفع نيازهاى أنان نمابيد.
be
Ye کت دنال ند ند چهخدماتی رنه میدهند و دام خدمات مهم را در یست کار خدمات خود
قيائتان جه ضعفهايى دارند و سعى كنيد أن ضعفها را در كسب و كار خود جبران كنيد. در واقع
بايد لق ضعف رقيائتان را به نقاط قوث خود تبديل كليد. به هيج رجه كين ضعيف رقييتان نباشيد. سعى كنيد
وبسايتى زيب با يك طراحى متفايت داشته باشيد و متفاوت از رقيبتان جلوه كنيد. 6
اتدارند.
صفحه 22:
Ubi, Jey
مزیت رقابتی شامل مجموعه عوامل یا تونمندی هایی گت که همواره شرکت را به نشان دادن عملکردی
بهتر از رقبا قدر می سازد. بهعبارتی» مزیت رقبتی عامل با تریبی از عواملی است که در یک محیط
رقابتی سازمان را بسیار موفق تر از سایر سازمان ها می نمايد و رقبا نمى توانند به راحتى از أن تقليد
كنند. بنابراين براى دستيابى به مزيت رقابتى یک سازمان هم بايد به موقعيت خارجى خود توجه كند و هم
داخلى را مورد توجه قرار دهد gla alls
در مسير ايجاد مزيت رقابتى دو نكته مهم قابل تعمق مى باشد: نخست» اين مسير فرايند دنباله دارى است كه
به عملكرد عالى و رقابت بذيرى سازمان منجر مى شود. يعنى اينكه در صورتى كه سازمان بتوائد به
واسطه شايستكى هاى خودء مزيت رقابتى يايدارى خلق نمايد كه براى مشتريان ارزشمند بوده و همواره
ابرقر از رقب باد در ياقع عملكردى شاسئه از خيد بر جاى كذاشته و رقابت بذيرى را هنن یرد
است. دوم؛ بخاطر افزايش پیچیدگی های محیطی و شدت رقابت» مزیت رقابتى يا به راحتي توسط رقبا تقل
می شید با از نظر مشتریان به زودی رنگ می بازد و بايستى با مزيت هاى جدیدی جایگزین شیند. بر
إين اساس سازمان بايد به فكر بيدا نمودن مزيت هاى رقابنى خود باشد.
=
¥
0
0 ايان
صفحه 23:
i yA
tos so wt OE. ل
** مقاله با عنوان نقش مديريت روابط با مگتری در کسب مزیت رقبتی
بازارهای خدماتی از علوی و صنایعی
** ماه با عنوان بررسی کاثر ابیتهای بازاریبی بر کسب مزیت رقابتی
از طریق استراتژیهای نوآورانهپایداری در شرکتهای صنعتی از زهر!
اسالمی خواه
_مقاله با عنوان نقش یکیارچگی سیستمهای اطلاعات در کسب مزیت
ارقابتى شركت همكاران سيستم از وجهلله قربانوزا
| * مقاله با عنوان تأثير بكاركيرى فناورى اطلاعات بر عملكرد سازمانی
و مزیت رقابتی از محمد رضا تقوا
صفحه 24:
۳
\
ی
=)
>
7
4 6
؛ مالع مورو اسساده Shs
ما خرن رزیت دقش و میت ماع نیو ایآ
بر مزیت رقابتی سازمانا از مریم نستی
مقاله با عنيان مدل مفهومى ارزش دائش و استراتزيهاى مزيت رقابتى
از فريبرز رحيم نيا
مقاله با عنيان تائير عملكرد نوأورائه در افزايش مزيت رقابتى زنجيره
از احمد لعليقيان
** مقاله با عنوان هوشمندى و رقابتى و كسب مزيث رقابتى از وحيد رضا.
صفحه 25: