سایرتحقیق و پژوهش

مسئولیت های مددکار اجتماعی

صفحه 1:
—_ ied Ss ‏جتما‎ |

صفحه 2:
ده وپاری رساندن اشاها 2 كرك فر به ول تاری ری اتماعی بر دار آز ‎es‏ زندگی اجتماعی انسانها آغاز شد انواع رولبط بین آنها نضح گرفت, که یک شكل es ‏اط الاك ان زمان‎ Reese ome yy olen ‏ديكرى از روانط انسانی تیزیو جوه امد که هر چند ار استمرار و شاید کشتردگی بپشتری‎ برخوردار بو اما کر جلی كردم اشت أو أن روايظ مقط بر متكاري رز هتيارى السو 5 و ۳ اس ار هحان كام مذاهب و آديان رابج در ‎Ul calor‏ رورهء بر مصلحان اجتعاعی ن دوره روابط و رفتارهای اخیر را تأکید و تشویق می کرده اند و اخلاق اجتماعی جامعه نیز بلشتيان انها بوده راسف پدافت بررت بهوریت مسبت وبیییه اسلام این گونه رواب انسانی را در سطح وسیعی تشویق کرده اند و دستورات موّکدی در اين مورد صادر نموده و انها را جزء فرايض دين قرار داده لثد و يبروان خويش را به انجام ن قرا خوائده اند و براي آها لمرو ال اله

صفحه 3:
"در دو فرن اخیر با پیچیدگی زندگی. روایط و تحولات اجتماعی بویژه با صنعتی شدن و گسترش شهر شدي واعوارض تاشی از ان وله تاجار شت وظایی وس وولیت هایی در رمیه رفاه اجتماعی ب2 دراه ری رات ان ات ووسو لات وا زر اد کی رم ال وراه امرور شيارة ا ال تفه .۱۱ اف با بای قبل و جواضع ی ای و وت ان ان کاخ کر ار جوامع نیز هنوز تا حدودی به فعالیت غیر دولتی خود در این مورد ادامه می دهند . در نتیجه اکنون, رفاه اجتماعی یکی از وظایف و کارکردهای ‎lol‏ و مهم دولت ها در هر کشوری و با هر نوع سیستم حکومتی و سیاسی است و توجه به آن یکی از ضرورتهای مهم جوامع پیشرفته است. این تحولات اجتماعی باعث شد, که ‎polis else‏ تریان حول و گرگوی فرا كرد وال شكل ‎Catt‏ و قاری باه شكل حيري بيابد. با وجود اینکه مددکاری در سنت ها و فرهنگ ارم های خیرخواهانه و باورهای مذهبی و اخلاق هر جامعه ره داشت اس تاكررر شد در راستاي علمن و حرفه إى سن كام بر دارو ‎eens‏ ‎Sis sce Ly Sosy ele eel os yell‏ شكات له 2د امد كه يفضي آر اقرآد هوشمند دريافتند روش هاي قديمي در جهت رفع نيازهاي بشريء از سودمندي لازم برخوردار نيستند. تنها برداخت مبلغي وجه مشخص, نمي تواند راه حل مشكل نيازمندان باشد. از سوي ديكر در اثر كثرتٍ حعت و ی ارباطات افرای ارگ مسابل وس کات ای جتان #تراكم شده ‎Se Slats‏ اقداماتي سازمان نیافته و صرفا تسلي بخش نمي توانست جوابگوي دردهاي گرفتاران و نیازمندان باشد.

صفحه 4:
* مددكاري سازمان نیافته حرفه اي , تاريخي به قدمت تاريه بشر دارد واز زماني که بشرخلق شد. با توجه به نيازهاي اجتماعيش به ناجاريه زندكي در جمع بوده است این جمعي زیسن اورازدر هت همکاری اجتماعي و مدكارق بي برنامه سوق مي داد و براي تأمین نيازهاي خود وهمچنین به منظور دفاع و حراست از خود مجبور به همكاري با دیگران بوده است * به طور کلی قسمت اعظم تاریخ مددکاری اجتماعی را باید در رابطه با تاریخ مذهب, تاریخ مسائل اقتصادی و تجارت جهانى و تاريخ سیاسی کشور ها جستجو کرد: در قرون گذشته بر اثر احتیاجات و نیازمندی های مختلف بشری, رسوم وعقاید ویزه ای بوجود آمده بود که به منظور کمک به انسان های دچار مشکل استفاده می شده است دربررسی هاي تاريخ تمدن باستان نظريات بودا: كنفسيوس ,تنرو. ماسپوس زرتشت قوانیتی وجور دارد که مهربانی, همکاری: حمایت و... را توصیه کرده اند. خوی مهربان زرتشت در کمک به سالخوردگان» گرسنگان و.. مشهوراست. در مذاهب بهود و مستح نیز تعالیمی در باب تیکوکاری ,اتصاف , احترام متقارل و .۰۰ اندیشیده اند. دردین میین اسلام , ضمن تؤضية به بارى و مساعدت: قوانين و مقرراتى دريظن قركن ‎٠‏ [خازيت و ثقه اسلافى وجود داردكه مهم تررر آنه زکات, ارت. وقف, بیت المال و ...ازعناصری اساسی است که هم اینک رفاه اجتماعی برآن پایه ها مستحکم شده است.

صفحه 5:
*به طور سنتی تاریخ مدد کاری اجتماعی با دادن صدقه و خیرات بر طبق اصول اخلاقی مذاهب یهودیت و مسیحیت شروع می شود. هر دو مذهب که در افکار غربیان نقش مهمی داشته اند, بر امور خیریه از طریق صدقه دادن اصرار می ورزند یعنی به آنهایی که کمتر خوشبخت هستند. سهمی داده می شود. یهودیت به هزاران سال قل تر از مسبحبت بر می گردد و مسیحفت تبز در عین حال دو هرار سال سابعه‌دارد. *اگر تأثیر مذهب در آمور خبربه قاطع و تعبین کننده بود, این انقظار می رفت که در دوزه اوج گیری ‎(Canine‏ سس عطامی از ره را و می ورد است ها ان اتاق روی نداد دراخالی كه مسيحيت در حال كسترش بذ كانسا به طور مجرمانه ب اعضاى مقتدر د درقه هر جايقة يويد برفرار کرده بود. اگرچه کار اصلی راهبان و روحانیون مسیحی گرفتن و دادن صدقات بود اما اين كوشش ها كامل و ترده نبودند. “ ينابراين به غير از مذهب؛ سيستم هاى ديكرى بر مددكارى اجتماعى تاثير داشته اند كه سيستم اقتصادى از ‎١‏ ‏إن جمله است که چای تأمل بیشتری دلرد. مردمي که در رفاه پیشتری هستند. باید بیشتر از کسانی که در مضیقه قرار دارند در امور خیریه مشارکت داشته باشند. در طول تاریخ جهان غالباً اکثریت عظیم مردم در هر چامعه ای در مضیقه و تنگدستی بوده اند.

صفحه 6:
مددکاری اجتماعی در ایران * در ایران کشور ما يكي از کهن‌ترین سرزمين‌هايي است که اندیشه‌ها و باورهاي انسان دوستي و نيكوكاري و دستگيري از مردم نیازمند در آن بر پایه اعتقادات ديني و ارزش‌هاي فرهنگي بنا شده است. از گذشته هاي دور مردم با تأسي از پیشوایان ديني رسيدگي به وضع نیازمندان, ایتام و در راه ماندگان را سرلوحه کار خود قرار داده. اولین و کامل ترین الگوي مردم کشورمان در مسیر مددكاري اجتماعي حضرت علي (ع) هستند. بزرگمردي که وصف نوازش هاي پدرانه اش ورد زبان همه بزرگمردان تاریخ از ازل تا ابد خواهد بود. همچنین در ادبیات گرانبهای فارسی , بنیاد و فلسفه مددکاری اجتماعی تحت عناوین علم الخلاق , تدبیرخود, تدبیر منزل وتدبیر شهر از ابن سينا , خواجه نصیرالدین طوسی , قطب آلدین شیرازی.امام محمد غزالی. سعدی, عنصرالمعالی و.... موردبحث وبررسی قرار گرفته است که ساختار مهم حرفه مددکاری تلقی می گردد با اين پیشینه تاريخي و فرهنگي خدمات حمايتي و بهزيستي در کشور ایران اغلب توسط آقراد خبر و موسسات خیریه با زمینه مذهبي ارایه مي‌شد. در واقع مددکاری اجتماعی درایران درسال1337با افتتاح «آموزشگاه خدمات اجتماعی» راه اندازی شد. شایان ذکراست. رشته ای که در آنجا تدریس و آموزش داده می شد خدمات اجتماعی بود, اما فارغ التحصیلان آن به نام «مددکاراجتماعی» شناخته می شدند. از اواسط سال 1340 به بعد سازمان‌ها و موسساتي نظیر سازمان شاهنشاهي خدمات اجتماعي, جمعیت خیریه فرح پهلوي, جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران, انجمن ملي حمایت از کودکان و انجمن‌ها و موسسات دیگر مسولیت ارایه خدمات حمايتي, توانيخشي به افراد نیازمند و معلولین را بر عهده داشتند. در سال‌هاي قبل از انقلاب در سال 1347 براي اولين بار خدمات اجتماعي به صورت سازمان‌یافته در مجموعه وظایف دولت در برنامه عمراني چهارم مطرح گردیده است. در نهایت در سال 1353 وزارت رفاه اجتماعي در يك قالب منطقي به وجود آمد که در سال 1355 به وزارت بهداري و بهزيستي تغییر نام داد و فعالیت آن در قالب دو معاونت بهزيستي و دو دفتر امور خدمات توانبخشي و امور خدمات ادامه يافت.

صفحه 7:
تعریف مددکاری اجتماعی»مددکار و مددجو آنچه که امروزه تحت عنوان مددکاری اجتماعی در جهان مطرح می شود , عبارت است از : « فعالیت و ای از تار در رضت كد 7 2 اا ارك می رسانند تا با مشکلاتی که در انجام کار و وظایف اجتماعی خود رو به رو می شوند , با کارایی بیشتر مقابله کنند».به بیان دیگر ,«مددکاری اجتماعی , خدمتی حرفه ای است که بر پایه ی دانش و مهارتهای خاص فراز کرفته است ‎(Gl Goan‏ کمی به اقراد گروهها وبا خامعه است تا نوات استعلال شحصی ایساعی و رضایت خاطر فردی و اعتماعی به دس آوریده ‎Ss cule al‏ مددكارى اجتماعن میاه تشكل ار تدابر و مشاوره و فقاليت هات حرقهات اسست كه درقالب ادها شارعانها و موسسات رفاهی توانبخشی, اجتماعی, فرهنگی و تربیتی عرضه می‌شود تا با ایجاد تفییر و دگرگونی مامت در ترایط ای و فعوی افرار اقا اف ‎Spal eal il (ol alls sae ra eae)‏ "برلیس مددکاری را فعالبت میژه ای می داند که برحی از موسسات رفاه اجتماعی آنرا به مراجعه کنندگان عرضه می دازند و به‌آنان باری می دهند با با کارایی پیشتری با مشکلات مثالله کنند.

صفحه 8:
مددجو کیست ؟ * مددجو در مددکاری فردی شامل شخص و خانواده او می شود که در شرایط نامناسبی قرار گرفته ند و کروههای اسب يذيرند و بدون خالت سازمان ويا در ميان سازمان ؛ موسسه يا فرد حرفه ای یعنی مددکار اجتماعی قادر به حل وفصل مشكل خود نمى باشد.. " گروههای آسیب پذیر عبارتند از : نوجوانان , کودکان , معلولین جسمی , که چهار گروه را شامل می شود معلولین اجتماعی مثل برهکاران ۰ متکدیان : فقراا: زبدانيان . معتادین و زنان ویژه و.. "مددکار اجماعی : به فردی اطلای می شود که با هر كير از مهارنها و تعالیم حرفه ای همینی سای موجود در جامعه نلاس می کن استقلال شخصي و اذل گروفی واجتفاعی مددجويان را قراهم كرد در توصيف لين عرق ار ‎te Lats | Gunes TOU‏ الستقاره عن شود كد دون ی خی دار

صفحه 9:
هداف مددخکار ۱< ‎eo‏ مددكا لت ‎>I‏ حتما کي ‎Bil‏ لر با تلت ‏(زاهدی, 53:1387) می ‎ae‏ وهدف 12 ‎oie‏ وم بهزیستی 7 ورفاه ‏اجتماعی سازگاری ووفاق ایجاد کند و همچنین در جایی دیگری از کتاب مبانی مددکاری نوشته ی زاهدی اصل , آمده است که مددکار اجتماعی با بهره گیری از توان علمی - حرفه ای خویش سعی دارد تا انسان ها نسبت به موقعیت وشرایط خود بینش روشنی پیدا کنند,در واقع مددکار اجتماعی به افراد, گروهها وجوامع کمک می کند تا بهترین راه را برای پیشرفت رضایت بخش خویش به دست آورند. با محیط سازگار وهماهنگ شوند واز زندكى خويش لذت ببرند,بدون آنکه بالاجبار تسلیم محیط پیرامون خود شوند. ‎

صفحه 10:
نقش و جایگاه مددکار " انسان موجودي اجتماعي است که براي تأمین نيازهاي گوناگون خود با محیط پیرامون خویش ارتباط برفزار کي كند. اين ارتاط که حاصل سازكاري احتاعی و دروني شخص است سار کاری روانی: نامیده مي شود. گاه موانع و مشکلات یا شرايطي در زندگي آدمي پدید مي آید که سازگاري و در نتیجه تعادل رواني فرد را بر هم مي زند, به طوري که مکانيزمهاي دفاعي گذشته نمي تواند انسان را ياري کند و در نتیجه فشار رواني یا استرس او زیاد شده و انسان در اين شرایط احساس عجز و ناتواني و دا ری عم کار ای در اه ‎Bre User easel ee Sen eC‏ بات اس کل قوري كن مداخل در بجران يك درعان ارراك د كوتاء مدت انسك در ابنجا مددكان اجتماءى بك هدف عمد و مضاعف دارد و أن كاش فشار ‎lg‏ نه تنها براي خل مسابل فعلي است. ‎«Sh,‏ استفاده از موقعيت بحران براي كمك به افرادي که تحت تأثیر قرار گرفته اند, تا بتوانند با نیرو و قدرت بيشتري براي کنترل مسایل آینده مکانیسم هاي مناسب را بيابند. يك مددکار اجتماعي در ‎goons teleosts‏ براي جل مشكل. بابد نه شناساني مددجوياتي كه با مشكلات خاد ردانی واه ده اندء ببردازد و سيبس انها رأ به رواتشناسان باليني و روانبزشكان ارجاع دهد.

صفحه 11:
مددکاری اجتماعی در کار نقش مددکار نقشی است که در قالب حمایت ‎oad 1 ib L‏ مشوق, آموزش دهنده, ارجاع کننده, تشخیص دهنده و همچنین فراهم سازنده شرایطی که مددجویان بتوآنند یت به توانایی و استعدادهای بالقوه خود شناسایی و آگاهی پیدا کنند و در نتیجه در قبال مشکلات از آنها به نفع خود بهره گرفته و احساس خود رهبری و شایستگی و کفایت نمایند.نقش عمده مورد انتظار از مددکار اجتماعی در این روش که در عین حال در سایر روش‌ها نیز مطرح می شود این است که مددکار می باید توانایی دل دادن و دل کندن را پیدا کند. به این معنی که بتواند به موقع با مشکل برخورد کند و این برخورد جدی و عمیق باشد و در مقابل بتواند به موقع خود را از آن جدا سازد و اشتغال خاطر او به مشکلات مددجویان : حالت کسی را داشته باشد که می باید از رودخانه‌ای خروشان بگذرد که ناگزیر است در آن وارد شده و با شنا و با سلامت : | از آن خارج شود و چنانچه اسیر امواج و تلاطم رود شود در آن غرق می شود, مصداق مددکاری خواهد بود که مشکلات مددجویان را با خود یدک می کشد و قادر به تفکیک نقش‌ها نخواهد بود.اینجاست که باید نقش های محول و محقق را تمیز دهند و در برابر مشکل مددجو هر چند ساده, بی تفاوت و بی اعتنا یا کم اعتنا نباشد و همچنین بهایی را که برای مشکل قائل می شود آنچنان نامتناسب نباشد. که باعث غرق شدن در مشکل شده و او را سردرگم و درمانده نماید به نحوی که به جای کمک به مددجود قصد حل و فصل آن را داشته باشد و موضع گیری او به نحوی شود که روی یک مورد تمام توان و وقت خود را مصرف کرده و قادر به رسیدگی به سایر مددجویان و انجام وظایف محوله نباشد. ۲ ‏ام راز سس‎ ee sg aaa sae TES att 1 SE

صفحه 12:
مسئولیت های مددکار * ارزیابی و بررسی وضعیت مراجعه کننده - حفاظت از والدین یا کودکان در برابر خطرات * ایچاد رابطه مبتنی بر اعتماد با مراجعه کنندگان و خانواده های آنها * حمایت های عملی از مراجعه کنندگان (یا تصمیم گیری برای آنان در زمان مورد نیاز) * دادن اطلاعات, مشاوره و حمایت ۰ سازماندهی و مدیریت برنامه های حمایتی * شرکت در جلسات تیم کاری © نظارت بر اعضای تیم (در صورتی که به شکل تیمی کار کند) " ثبت مستندات و نوشتن گزارشات * دادن مدارک به دادگاه ( در زمان مورد نیاز)

صفحه 13:
مددکاری اجتماعی فردی * مددکاری فردی اولین روش مددکاری است و فرایندی است که به وسیله موسسات رفاه انسانی معینی به کار می رود تا به افراد کمک کند که با مشکلاتشان در زمینه کارکرد اجتماعی خود با کارایی بیشتری مقابله نمایند. در این تعریف هسته اصلی در رویدادهای مددکاری فردی عبارت است از یک شخص با یک مشکل به مکانی می آید که در آنجا یک نماینده حرفه ای به وسیله فرایند خاصی به وی کمک می کند. بنابراین محور اصلی مددکاری فردی. مفهوم شخص در موقعیتش است که یک سه جزئى از شخص موقعیت و واکنش متقابل بين اين دو است. مددكارى کات رس طرت تر را بكار طن تار و اساسا افراد و به صورت فرد به فرد به كار مى يردازد. در اين روش مددكار اجتماعى براى كمك به افراد از دانش روانشناسى سود مى جويد.

صفحه 14:
مددکاری احتماعی گروهی *مددکاری گروهی: ارائه خدمات مددکاری گروهی به افراد به منظور رشد استعدادها ظرفیتها و قابلیتها با بهره گیری از روابط و فعل و انفعالات گروهی است تا اعضاء قادر شوند بر مسائل و مشکلات خود فاثق آمده بنحو مطلوب تری از عهده وظایف و مسئولیتهای فردی و اجتماعی برآیند. به مردم كمك مي کند تا در فعاليتهاي گروهي شرکت کنند هدف آن پیشرفت ‎ables‏ و نيروهاي نهفته جسماني و رواني انسانها است . مددكاري گروهي براي وصول به هدفهائي که خواسته هاي جامعه مي باشند از طریق فعاليتهاي گروهي کوشش مي کنند و مددکاران گروهی از دانش نوین روانشناسی اجتماعی بهره می برند.

صفحه 15:
مددکاری جامعه ای *مددکاری جامعه ای: توسعه و تعمیم خدمات مددکاری اجتماعی در جوامع مختلف به منظور تامین نیازهای اجتماعی, فرهنگی رفاهی از طریق بسیج نیروها و جلب مشارکتهای عمومی و بهره گیری از استعدادها و نیروهای موجود جامعه(پیکارد, 9 150-79)این نوع مددکاری نیازمند احاطه به دانش جامعه شناسی است. مدیریت موسسات رفاه اجتماعی که خدمات حرفه ای خو را با سریرستی و اداره موسسات خدمات اجتماعی و به طور مستقیم در اختیار نیازمندان قرار میدهد . *تحقیقات در زمینه رفاه اجتماعی که خدمات حرفه ای خود را بر استفاده در طرح های اجرایی خدمات اجتماعی از طریق تهیه و اجرای طرح های تحقیقاتی ارائه می نماید .

صفحه 16:
اصول مددکاری اجتماعی(اصل پذیرش) 1-مددکار اجتماعی باید هم" مددجویان را بدون توجه به ویژگی های شخصی آنها بپذیرد . برای مددکاران اجتماعی , تفاوت های مذهبی, نژادی, رنگ پوست, زبان, ملیت, طبقم اجتماعی و غیره ملاک پذیرش نیست ؛ آنچه که مهم است نوع مشکل آنهاست و میزان نیازی که به دریافت کمک های مددکار اجتماعی دارند . ۰ اصل فردیت قائل شدن برای مددجو : هر فرد را باید با خود او مقایسه کرد نه با دیگران ؛ بنابراین برای هر فرد بايد یک برنامه خاص و بر اساس تشخیص مشکل فرد تهیه شود. ۰ اصل رازداری رف ای مرکا اسساعی ون رسای موه مسائل قسی وی را زان سم نکن ۱ لبته در این رابطه محدودیت هایی وجود دارد و آن زمانی است که راز مددجو پیگرد قانونی داشته باشد که مددكار اجتماعى در درجة” اول سعف كند مدددو را وادار كتد كه جستائلش رايا مراجع قاتونى درفيان بكذارد 5 در غير این صورت مددكار موطف است براق برقراري حو و عدالت . اطلاغات را در اختيار مسؤولين ذى ربط قرار ‎fans‏ ۰ 4 اصل رايطه حرق اد لين رايظه ى رايطظة مطلمی است که اعتماه و رازداری و پذیرش دوبان مجور دارد و ددف ابن رابظه آرانه خدمت حرفه ای ‎neal goles! gloss‏

صفحه 17:
هدف ها در مددکاری اجتماعی کک ب آثراد برای دری طرقیت ها و بدودیب های میس کمک به فرد برای درک انگیزه ها و موفقیت های خویش: کمک به فردبرای درست اندیشیدن درمورد مشکلاتش و درک واقعیت ها کمک به آفراد بای دسته بندی مسکلات دعس اوامیت ها کمک به فرد برای آشنایی با منابع فردی و اجتماعی و راهنمایی مددجو جهت چگونگی بهره بری از آن . تهیه و تدوین طرح کمکی برای حل مشکل . سوق دادن مددجو به سمت استقلال و قادرسازی و تقویت قدرت تصمیم گیری در وی . کمک به قزر بزای آفرایس مقاومت او در بزایر مسرت جدد

صفحه 18:
کارکردهاي مددكاري اجتماعي *کارکرد به معناي نوعي عمل يا فعالیت مناسب هر فرد یا شيئي است هدفي كه فرد يا نت ی برای ‎ol‏ موجودیت یافته با توجه به اين تعريف , مددكاري اجتماعي جزئي از ساختار اجتماعي كسترده تر محسوب مي 2245 اين اجتماع بزرگتر , مددكاري اجتماعي را موظف به آنجام وظایف خاص کاركردي مي کند به گونه اي که در كاركردهاي اجتماعي تاثیر مثبت بگذارند.

صفحه 19:
‎L‏ چند کار کرد ‏۰ - کمک به راد اچتما “زود ‎cash,‏ ‏2< ایجاد رای اولید ‎Pe‏ تما كر ب ™ ‎cree ene aoe‏ هر ی منابع اجتماعي. 7 4- کمک به توسعه , اصلاح و تغییر خط منشي اجتماعي. ‏5 تسهیل کنش هاي متقابل , اصلاح و تغییر و ایجاد روابط بین افراد در درون سیستم هاي مناع 6- توزیع منابع و امکانات مادي. ‎ ‎ ‎gE SS aaa SP aE Ee a ‏را ی تا اف‎

صفحه 20:
"در واقع با مسایل و مشکلات و پیچیدگی هایی که دردنیای امروزی رخ مي‌دهد ضرورت نیاز به وجود مددکاري اجتماعي بیش از پیش احساس مي‌شود.در اکثر جوامع پیشرفته و صنعتی در تمامی مشاغل و ات ار با ی اس ی ای رت را ی را ار و این کار اس که سا ان ارات فرار ار تا ون خاگا تارشح و اين شل إن سوق ولا دن اين كف وا ور ‎peru elegy Gilley) oul Chiles‏ وان ار ‎eats‏ مانا جلكاء تايل قيول دوه فاضلة دازيد كه بشي ار أنن موضوع . اطلاع سات (عبليفات درخصوص كاركردها و فعاليتهاى آنان باز مى كردد.در ايران بيشتر مددكارى فردى داريم, در حالى كه در كشدرهات لكر رك مددكارى جامفه اى بسيار كار مى شود مدركارى اجتفاعى در كشورى اند ابران شار جوت ‎ae ass [ele neers‏ جركت نون كسد وت ایکا کزان ور اند را وا در دو يكس مكارت كروضي و جد كارف بأسفه اد إل وز در ور تارك ‎(lites‏ ال ار و اسار ات د للسنا ان ی وه کر است ات ‎aren CMA ting cml olen‏ رارق خامعه آی را در کشور تقویت کنيم

صفحه 21:
آقایی سید سعید. (1383). مباتی مددکاری اجتماعی , تهران ,انتشارات دانشکده اقلیما مصطفی, راهب غنچه, 1382 , مدکاری فردی(2) تهران, انتشارات دانژه ‎i‏ امیری محمد مهدی , 1389, با مددکاری اجتماعی درایرا , ملاحظه شده در تاريخ 27/10/1389 در ‎www.socialworker.blogfa.com culw‏ ‏۱ بتی جی پیکارد (1379) , مقدمه ای بر مددکاری اجتماعی,ترجمه منیر السادات میربهاء , اکبر بخشی تیا , تهران, انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ‏. - توانكر ‎WE‏ )1387( تلنگري براي حرکت دوباره چرخ زندگي واكاوي تاثیر مددكاري اجتماعي در جامعه, روزنامه کیهان. سال شصت وچهار. شماره‌189125 ‏- زاهدی اصل,محمود. (1387).مبانی مددکاری اجتماعی؛تهران,انتشارات علامه طباطبائی,چاب چهارم سام آرا عزت الله,(1369), مددکاری فردی تهران انتشارات رشد چاپ دوم سایت مددکاری اجتماعی ایران به آدرس ‎www.socialworkeriran.com‏ ‏شریفی ارداتی داود ۰ پررسي نقش مددکاري در جامعه ملاحظه شده در تاريخ 27/10/1389 در سایت ‎www.yazdprisons.ir‏ ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان