حسابداری

مسئولیت پذیری اجتماعی در حسابداری

25 صفحه
1531 بازدید
29 شهریور 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
«عنولن مسئولیسٍ: بر عجتماعودر حسابدلییو حسابرسی نگارنده : ماهرخ دارابی رشته تحصیلی: حسابداری مقطع تحصیلی : دکتری تخصصی عنوان درس: توسعه عقاید و افکار حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس ‘Sorporate

صفحه 2:
«گزارشگری زیست محیطی و اجتماعی» تعریف مسئولیت_پذبری اجتماعی : مسئولیت اجتماعی شرکت عبارت است از الزام به پاسخگویی و ارضای توقعات گروههای ذی نفع خارجی اعم از مشتریان. تأمین کنندگان, توزیع کنندگان. پاسداران محیط زیست و اهللی معل ‎Called‏ واحد تولیدییا خدملتی همراه‌با حفظ منلفع گروههای ‎GELS‏ ‏داخلی اعم از مالکان یا سهام داران و کارکنان واحد. دیدگاه میلتون فربدمن:_تنها یک مسئولیت اجتماعی برای شرکت وجود دارد وآن. استفاده از منابع موجود وابه کار گیری آن ها: به منظور افزایش سوداست . ‎pa old‏ حداکثر سازی سود جه توجه به دستاورد | از واخر قرن بیستم زمزمه های مسئولیت پذیری شرکت ها مطرح شد وامروزهنهاد های اجتماعی و سیاسی به طور روز افزون نگران مسائل اجتماعی و زیست محیطی ای بهواحد های تجاری و عملکرد آذینفعان شرکت ها علاوه بر تقاضای اطلاعات مربوط به عملکرد مالی . خواهان اطلاعات مربوط به عملکرد اجتماعی و زیست محیطی نیز می باشند . مخاطبان گزارشگری مالی طیف وسیعی از استفاده کنندگان هستند. بنابراین توجه به پوشش حداکثری نیازهای اطلاعاتی مخاطبان می تواند سودمندی اطلاعات حسابداری رایهبود بخشد. حسابداران باید در تهیه گزارشات خود . جوانب مختلف منبع : مهرانی و همکاران ray) را مد نظر قرار دهند.

صفحه 3:

صفحه 4:
«دلایل عدم توجیح پذیری مفاهیم مرسوم حسابداری» «حسابداری اجتماعی ترکیبی از موارد زیر است» اكراستفاده كنندكان 1 1 وت ‎a‏ حسابدارى براى جيز هاى مختلف ‎as / ۹ be‏ و ۳ ‎ES cue aa‏ ( های مالس خاسل از ( يعنى غير از حسابدارى منحصر به رویداد اقتصادی) شرکت مشارکت دارند آن چیست ؟ » جه بايد كرد حسابدارى براى افراد يا كروه هاى متفاوت (یعنی فراتر از حسابداری برای برآوردن نياز اطلاعاتى تامين کنندکان منابع مالی )

صفحه 5:
>-4 ۱- کارکنان ‎at‏ سب ۳- سهم اقليت جامعه .= ص مجموعه ای از موضوعات مهم در حوزه گزارشگری اجتماعی و زیست ۴- مردم بومی محیطزیست 5 ۶- مصرف انرژی ۷- تولیدات

صفحه 6:
مفهوم بایداری: سب رقایت کند. به طو رکلی د رگزارشگری اجتماعی و زیست محیطی باید تعامل ش رکت با جامعه و ینفعا نآن شناسایی شودء ش رکت ها به واسطه فعالیت عدالت محیطی : ترکت ها واه اب به برابری اجتماعی و ‎Bio‏ حقوق درون نسلى و بين نسلى مربوط كارابى محيطى : هدف بهبود عملكرد ودر عين حال كاهش اثر كذارى بر محيط زيست دددد مه ‎oe‏ ‏حقوق درون نسلى : ‎aT‏ مربوط ثروت جهانى است و دا به رسمیت شناختن این موضوع که ما حق استفاده از منایع زمین را » بنابراين نسل حاضر بايد از اختن این ‎Boma aa‏ 2 در زمين و منابع أن شريك هستيم .

صفحه 7:
محرک های گزارشگری صئولیت اجتماعی : : ‏ضوايط قانونى و حساددهى مد يريت‎ -١ دخالت دولت در مسایل زیست محیطی معمولا متوجه شرکت هایی است که مستقیما مسئول تولید آلاینده های زیست محیطی هستند انگیزه چنین دخالتی لین است .که شرکت ها مجبوربه پذیرش مسئولیت آثار فعالیت هایشان باشند.مثال : ممکن است دیلت مالیات شرکتهلیی که منلبع خود را در برنلمه های زیست محیطی مصرف مینمایند » کاهش دهدیا ممکن است دولت مقررات سختی را بر تولید کنندگان آلاینده های زیست محیطی وضع کنده ون ها را مجبور سازهتا عواقب آثار فعاليت هايشان بر محيط زيست را ببذيرند. مجازات شركت هاى متخلف : تحمل مخارج باك سازى و جر يمه واما جهت كيرى جديد : مديريت شركت وظيفه مرا" امر موجب تقويت باسخ كوبى در برابر عملكرد زيست محيطى ميشود. از محيط رادارد» بنابراين شخصا ۲- واکنش سهام داران 2 در سطح بین المل بعث جنبش سرمایه گذاری اخللقی به منظور پاسخکوبی اجتملعی شرکت‌ها مطرح شده است » در برضی شرکت ها نيز » سرمایه گذاران فردی باف مسئولیت اجتماعی شرکت ها داشته ارق اشته اند.

صفحه 8:
ی ذینفعان در رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی ٌ چهارچوب نظری مسئولیت اجتماعی شرکنی : ُینفعان در رویکر 1 بت تست وو ~~

صفحه 9:
قرار داد اجتماعي مبتنی بر 11571[ قرار ,داد اجتماعي جا مفهوم سازی قرار, داد ضمني و تنوريکي میان افراد و نهاد هاي مختلف نلاس ميكتنا برابری » تتنهیم قدرت و مشئولیت ها وبه طور کلی؛ مرّز تعلفل قلبل قبول بین مشارکت کنندگان و جامقه را توضیح داده و زییه ‎ile Jar‏ که در دستيابيبه نیاز هاي خامعه » قابل قبول وبا غیر قابل قبوّل هنتند را تعییّن کند, قرار داد اجتماعي ابزاري برای توضیج رفتار شرکت ها: شرکت هاي توليدي همواره در معرض خطر اخالقی قرار دارند که بیتر از مرز هاي نظام سپاسی است ننبه عبارت دیگر مدیران شرکت ها به وامطه قزارداد اخنماعی باساتر ذیتفعان می‌بایست در ازای بذبرئن اهدلفش از سوی لَن ها » اقدامانی را انجام دهذکه از نظر اجتماغ مطلوب تلقی میشوذ؛ بنابرلین بقا و رشدٍ شرکت عبتنی برآدو علمل پیر انت :2۱ برآورده نمود برخق اهداف اجتماعی ۲-ارائه منافع اقتضادی واختماغی؛ سیأسی به کروه هاي که شرکت قدرث خود را از آتها میگیرند .

صفحه 10:
تعریف تلوری مشروعیت: برلساس تنوری قرارداد» مدیییت‌به دنبال برآورده نمودن انتظارات جامعه و در نتيجه کسب مشروعیت سازمانی است . مشروعیت سازمانیبه شرایطی گفته ميشود که نظام ارزشی سازمانی‌با نظام ارزشی شبکه اجتملعی بزر کتری که شرکت بخشی از لّن است‌هم نوا باشد» بنابرلين ن وجود ناهمخولنی واقعییا بلقوه بین لین دو نظام ارزشی » مشروعیت سازمانی را تهدید میکن + ‏مورد توجه‎ ae ‏مشروعیت < نیست با موفقیت اقتصادی و قانون مند بودن.‎ ‏مشروعیت سازمانی زمانی وجود دارد که اهداف و تولیدات و روش های انجام عملیات‎ ۰ ۱ ۳ ١ . ‏سازمان با هنجار ها و ارزش هاى جامعه سازكار ست‎ : ۱ ‏اندازه سازمان و میزان حمایت اجتماعی و سیاسی که سازمان دریافت میکنده بر‎ + مشروعيت سازمان تاثير دارد ‎٠‏ ۲ | مشروعیت سازمانی آ - باید توجه داشت که زیر سوال رفتن مشروعیت سازمان ممکن است الزامات و تحریم های 1 / قانونى » سياسى و اجتماعى به دنبال داشته باشد. طم با طبق نظر دلوم (19۹۳) ۴ استراتژی برای مشروعیتبخشی بهسازمن وجود دارد: ۷ ها ات واقعی در عملکرد و فعالیت های سازمان » 1 f ‏تغیبر در رفتار واقعی سازمان‎ era و ام ‎see‏ متا 30 باشد ‎Bin‏ کاهش شکاف مشروعیت بين نظام ارزشى سازمان و انتظارات جامعه

صفحه 11:
قنور ىاقتصام سيابي: گزارشگری اجتماعي و زیست محيطي را میتوان از منظر اقتصاذ سیاسی نیز مود توجه قرار داد + طبق تنورق اقتصاد سياسى » سیسم هاي حسابداری به منزله ی مکانیژم هایی برای ایجاد ؛ توییح و رمز لوف کردن قدرت عمل میکند ؛ در این چهارچوب گزارشکزی حشابذاری به" عنوان: ابزاری برای مشروعیت بخشی به ساز و کار های اقتصادي و سیاسی ؛ نهاد ها و مضامین اند ثولوژنک »استفاده میشوند, Cc بنابراین نقش اقتصاد اطلاعات در خصوص نقش گزارشگری سالانه و دللیل شرکت برای افشای اطلاعات : دید کاهی مشابه تلوزی مشروعیت دازد . تجزبه و تحلیل روبه هاي گزارسگريبا استناده از چهارجوب تئورق اقتصاد سیاسی مستلزم بر تاثبر متقلبل اطلاغات بین شرکت و گروة هاي پرون ‎Call ilo jl‏ یعنی تاکید بیشتربه اننکة استفاذه کتلذکان اطلاغات چه کنبانی هستنت"» شرکت درباره چه چیرٌ هلیی اطلاعات اقشا عی کند و اینکه. پاسخگویی شرکت نسبتبه تغییراث مورد اتتظار در تحیط اجتماغی چگونه اننت؟

صفحه 12:
el ‏تفاوت تئوری مشروعیت و اقتصاد سیاسی از منظر مسولیت پذیری اجتماعی:‎ تفاوت این دو تئوری مربوط به محتمای اطلاعات است : لا طبق تلوری اقتصاد‌ساسی افش ابزار بازدارنده ای است‌که از دخالت دیگران در امور شیعت جلوگیری میکند» لین تلوری شرکت رامیک مشارکت کننده فعال و قدرتعند می داند. لا از طیفی تنوری مشروعتیبه لین موضوع اشاره داردکه شرکت برای نشان دادن تطابق مبان اقدامات خودبا انتظارات اجتملعی دستمبهآفشا مییند و زمانیکه اقدامات قن با انتظارات موجود فاصله دارد ‏ جه جامعه آموزش‌حی دهد ون را آکاممی سازد. به عبارت دیگر شرکت در مقابلتفیبرات اجتماعی واکنش كر است .

صفحه 13:
موضوعات مرتبط با حسابداری وگزارشگری زیست محیطی كزارشكرى بايندكى ‎Sustainability )‏ تيان ‎Cas‏ ۳۳۳۹

صفحه 14:
(Sustainability Reporting ) الا كزارشكرى يايندكي بك کزارش سازمانی است که اطلاعاة اقتضای ؛ زیست محیطی اجتملعن و خاکمیت تترکنی در ] بیرامون عملکرد ‎Go‏ گذارد .در ‏ولفع لین"شیوه از گزارشگزی‌جا لین هدف صوزت میکیزی-تا دیتقعان نزمان از ‎ ‏توشعه ی بایداز شر کت اطمینان خاصل ‎ ‎Qa‏ آنجه در هه اطلی كزار شگری اند کی هه انت اهبست به حقوق تمامي ذا ‎Geeta geet Tag ie Sutil ra ele‏ ‏و تاثبر تعام فعالیت هاي واحد تخاری‌به گروه هاي مختلف را منظقى کاملا منطق بر تور بنگاه , ‎ ‏ور بر می گیرد ءٍ ‏مورد کاوی هليي از بنگاه هاي تجاري کوچک و متوسط در بریتلنیا آمریکا وکا یکی رنه شکل چبر تعیب میک پاینتگی‌به مقني غملکرد: دق گاه شا ‎hal‏ مدتتا هرسهً است. ‎of‏ گزارش کارکرة مللي رادر شکل دهی و اجرای باننگی ‎GUS‏ ‏میدلتد بر لین اساش ؛ خرفه. خسابداری در جنشتجوی راه هايي برای مشازکت پانشکی است: نماد ها و انجمن های حرقه ای حسابداری در سطح بین المللی و در کشور های توسعه ‎SEU‏ نیز دز تلا برای ‎PB SERN‏ از راه معرقی ابزازهایی برای تسهیل کسب و کار پاینده هستندء ‎(WAY Yost Ge)‏ ‎

صفحه 15:
دو اصل اساسی گزارشگری پایداری i ادر عيكتتية وي گزارشگری پاینسگی ده اصل در کانون توجه قرار دارد . ” نخست شناسايى فزاينده ى موضوعلتى كه تلثيرسبا اهميتى بر عملکرد اقتصادی بلندمدت شرکت دارند . "_دوم » ضرورت واکنش مناسب جامعه ی کسب و کار به موضوعات توسعه ی پاینده. نبود یکنواختی در حوزه های اندازه گیری. أ" شکل گزارش. . . اطمینان بخشی شخص سوم مستقل. http://hesabdar.iica.ir/files/pdf/1391/3/ hesabdar-1391-3-243-28-33.pdf

صفحه 16:
7 گزارشگری سه جانبه (( ۳۵۵۵۲۲۱۵9 ۱۲86 60۲۲۵ ۲۲۱0۵۱6 > گزارشگری‌با اهداف سه گلنه » متصود از گزارشگری سه جانبه گزارشگری درباره عملکرد اقتصادی . زیست محیطی و اجتماعی یک واحد اقتصادی عی باشد . لین رویکرد مستقیمانبا مشهوم توسعه پایدار در ارتباط است . در اصطلاح‌به گزارشگری سه جانبه (۱6م0عم 500 ۳۱۵۸۴ ,۳۳۵۲5۴) 8۳۳ نیز اطلاع میشود که اشاره به سود و طبیعت و مردم دارد . كزارشكرى سه جانبه درجبى آن است.نا از روش مرسوم گزارشگری که بر عملکرد مللی متمرکز است و گزارش سالانه ای را وسیله اصلی مخابره اطلاعات به گروه های برون سازمانی حی داند فاصله بگیرید . البته در این مفهوم نیز ملاحظات مالی اولهیت اول واحد های تجاری است زیرا کسب و کار غیر سودآور نمی تولند در بلند مدت دوام داشته باشند. لما گزارشگری سه جانبه شرکت ها را ملزم می کند تا هزینه ها بی را که عملیاتشان بر محیط و جامعه تحمیل میکند در نظر در این رویکرد از برخی مشکلات حسابداری مرسوم دوری ميشود نظبر : 0 ۱- مفهوم شخصیت جداگانه ( طبق اين مفهوم رویدادی که به طور مستقیم با عملیات شرکت مرتبط نیست شناسایی نمی شود ) 1 الا ؟- اندازه كيرى يك قلم و يا رويداد ( صحت اندازه كيرى به ت ۳- ذینفعان ( شناسایی صحیح استفاده کنندگان اطلاعات و نیاز های اطلاعاتی شان ) ۴- رسانه گزارشگری ( یافتن راه های جایگزین برای ارائه اطلاعات و نیاز های اطلاعاتی شان) < یکی از پیامد های بلقوه گزارشگری سه حافبه این است که مبانی حسابداری بهای تمام شده باید برای شناسایی آثاری که عملیات درب ارف زیت و ‎Su Se ee‏ < یکی از محدوهیت های روش مرسوم حسابداری لین است که بر اساس فرض تفکیک شخصیت اقدامات و رویداد هلیی که درون مرز های ساختگی شخصیت واحد تجاری رخ نمی دهند . ثبت و شناسایی نشده و پیامد های اقتصادیشان برای واحد تجاری مشهود نیست ( عوامل خارج از کنترل)

صفحه 17:
۱ يه و تحلیل چرخه عمر دیدگاه سنتی ۶ در حسابداری سنتی شرکت ها آثار پیش از ورود مواد خام در چرخه تولیدییا آثارپس از فروش کالای ساخته شده رابه حساب نمی گیوند . اگرچه تعیین بهای متحمله تا زمان فروش محصولات سودمند است . اما بسیاری از هزینه ها در مرحله کنارگذاری ( پاکسازی) رخ می دهندو در بهایابی محصول وارد نميشوند. در واقع تولید کنندگان معمولا توانایی رد یابی و تعیین بهای آثار زیست محیطی و اجتماعی پس از فروش محصول را ندارند. ” هدف از تجزیه و تحلیل چرخه عمر این است که درک کاملتری از وابستگی و تعامل متقابل بین شرکت . جامعه و محیط زیست داشته باشد. گام بعدی تجزیه و تحلیل بهای چرخه عمر است که شناسایی تعام هزینه های مربوطه را شامل میشود : تقسیم بندی هزینه ها ب راساس تجزیه و تحلیل چرخه عمر د رآثار زیست محیطی: ** هزینه های مرسوم ۳ * هزینه ها یکاستی وقصورات ([ * هزینه های زیست محیطی ۱ 02 - < آلودگی هوا ‎aE‏ 0 < انواع جریمه های قانونی < کرمایش جهانی > عونت بالات "< لطمه خوردن به باور و تصور عمومی 2 سوراخ شدن لایه ی اوزن يبه و مان << أسيب هاى جاز > تمام شدن منابع جرینه خابعات و تا

صفحه 18:
0 ی ‎se i‏ یکی ری دارليى های اجتملعی و زیست محیطی‌عی شود شلمل موارد زیر 7 35 برای اغلب دارلیی های اجتملعی و زیست محیطی بازار فعللی وجود ندارد و در نتيجه لین قبیل دارلیی ها منافع اقتصادى آتى به همراه ندارد. ۲-ولما دومین ملنع اندازه گیری لین است‌که آیا کمی کردن مسائل اجتملعی و زیست محیطی و بیان‌آّن ها در قالب ارقاممالی » ضرورت دارد با خبر : ‏استدلال های موافق و مخالف پیرامون ارزشیابی طبیعت دراسلاید زیر مورد بررسی قرار گرفت‎ C1

صفحه 19:
7 لا استدلال هاى موافق ارزشيابى طبيعت در بسيارى از موارد فرايند تصميم كيرى تحت تاثير بعد مالى است . و موضوعات بيامد هايى كه در آن ها ملاحضات مالى بى اهميت است يا در نظر كرفته نمى شود در حاشيه قرار دارند. این مادامی که آثار مالی موضوعات اجتماعی و زيست محيطى اخته نشود یا اثر مستفیم بر شرکت نداشته باشد . به آن ها توجه کافی نمی شود : با مشخص شدن ارزش طبیعت بهتر میتوانیم آن را در تصمیم گیری خود وارد کرده و به دنبال راه حل برای مشکلات اجتماعی و زیست محيطى فعلى و بالقوه باشيم . مد ‎“HU‏ گیری استدلال مخالف ارزش یابی طبیعت در تعیین ارزش طبیعت قصد داریم آن را به منزله یک منبع با کالای آماده ف بگیریم. تا یر ارتباطی که‌با بقای لین سیاره و کیفیت زندگی نسل فعلی و آتی دارد .از ارزش ذلتی برخوردار است .این ارزش و بهره مندی از طبیعت را نمی توان در قالب ارقام مالی بیان کرد . زیرا منافع طبیعت . اقتصادی نبستند. نکته مهم : کمی سازی طبیعت. آن را به یک منبع اقتصادی قابل معامله تبدیل می کند و زمینه فرسایش و سو استفاده از آن را فراهم میسازد.

صفحه 20:
۱ " اندازه گیری

صفحه 21:
‎alee es a‏ انها ‎ene‏ ‎glee‏ طیف ذینفعان. سهامداران استفاده ژازش تالا از قاط باه ری ایند ‎ ‎

صفحه 22:
کارول, تعریفی چهار بخشي از ‎oo IF MOOR‏ ۱ در ابن مدل» كارول بين جهار نوع از مسئوليت اجتماعى شركت هاه تمايز قائل شد: اقتصادى, قانونى» اخلافى و اختيارى. ركت هايى كه تمايل به عملکرد اجتماعی شرکتی اثربخشی دارند نز به داشتن این سه مورد دارندء وی همچنین بحئی را مطر حکردکه د رآن |-تعریفی بایه ای از مسئولیت اجتماعی شرکت ۲-فهمیدن مسائلی که برای آن مسئولیت اجتماعی به وجود آمده است. ۳-مشخص کردن فلسفهباسخ به مسائل

صفحه 23:
999 Csr Juco ۲ مفهوم سازی مدل وود ) ‎(N94)‏ ‏در سال ‎,1۹٩۱‏ وود در مدل عملکرد اجتماعی شرکت. تجدید نظر کرد وپا را فرلتر نهاد و انواع مختلف مسئولیت ها را شناسایی کرد تامسائل مرتبط به اصول ایجاد انگیزه رفتار مسئولانه. فرایند های پاسخگویی و پیامد های عملکرد را آزمون کنند. فرضیات وی 5۲> را در قللب وسیعتری نسبت به یک تعریف مستقل, قرار داد وعملکرد اجتماعی شرکت ( 5]0>) رابه عنوان یکی از محصولات شرکت. بیان کرد. عوامل مسئولیت اجتماعی شرکت. عوامل تهادی: مشروعیت ته عوامل سازمانی: مسئولیت عمومی 7 ۱ عوامل قردی: اختیارات مدیریت ۱ قرایتد های پاسخگویی اجتماعی شرکت ارزیابی های محیطی اه مدیریت ذیتفعان مدیریت مسائل نتایج رفتار شرکت ها اثرات اجتماعی برنامه های اجتماعی سیاست های اجتماعی

صفحه 24:
7 ادغام دو مدل کارول و وود ‎en 0‏ 0 این دو مدل می تواند به طور اثربخشی سازگار و ادغام شوند. لا گروه بندی کارول از مسئولیت های اجتماعی به عنوان دامنه ای که در آن. اصول 5۴ فرایندها و پيامدها و نتیج. نمایش داده می شوند است. ‏لس مدل وود در حقیقت می تولندبه عنوان توسعه کار کارول باشد.به لین معنا که وی مستقیمابه اهمیت موضوعات درون هر حوزه (مسئولیت _اقتصادی. قانینی. اخلاقی یا داوطلبلنه) و عوامل تحریک کننده لین مسئولیت های مشخص, فرایند های ویژٍه پاسخگویی و پیلمد رویکرد جلمع و یکهارچه برای مسئولیت اجتماعی شرکت پرداخته است. ‎O‏ نکته : مدل اندازه كيرى كارا بايد به طور ایده آل, توجه به هر سه جنبه عملکرد اجتماعی شرکت(اصول 9 عوامل. فرایند هاء و پیامد ها) را در تعام حوزه ‎gle‏ عملیات شرکت (اقتصادی. قانونی. اخلاقی و اختیاری)؛ شامل شود. ‎ ‎ ‎ ‎ ‏حوزه ‎Rit .‏ فرایتد های پاسخگویی پیامد های رفتار شرکت تقتصادی ‎pled cme‏ ارزيابى محيطى ارات اجتماعی یت مت عست دق تفت خف جياض اختیارات مدیریت مدیریت مسائل سياست على الماع قاتوتى معروعیت اجتماعی ارزیابی محیطی اقرات اجتماعی ‏مسعوليت عمومين مدیریت ذیتفمان برنامه های اجتماعی اختيارات مدهريت ‎Sates‏ سیاست های اجتماعی ‏وفيض مشروعيت اجتماعی ارزیایی محیطی اترات اجتماعی مسئولیت عمومی مدیریت قینفعان يرتامه هاى اجتماعى ‏اختیارات مدیریت مدیریت مسائل سیاست های اجتماعی 1 0 مشروعیت اجتماعی ارزیابی محیطی اترات اجتماعی اختیاری ‎Sides aa‏ رده های اجتمامی & ‏اختیارات مدیریت مديريت مسائل سیاست های اجتماعی ‎ ‎

صفحه 25:
با مادرمان زمین و تمام موجودات و کیاهانش که خالقی عظیم دارد مهربان باشیم . نه گناهی دارند» نه زبانی برای آزار اشرف مخلوقات بودن وذ مهوت و

رایگان