masaele_siasi_jahane_eslam_c1p3

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مسائل سیاسی جهان اسلام”

مسائل سیاسی جهان اسلام

اسلاید 1: 2مسائل سیاسی جهان اسلام

اسلاید 2: یکی از الزامات شخصیت انسان مسلمان بصیرت و قدرت بر تحلیل رفتارها و پدیده ها است تا بتواند در پرتو تحلیلی همه جانبه از سطح و ظاهر پدیده ها عبور، و به درون امور و روابط ناپیدای آنها رسوخ کند.مقام معظم رهبری می فرماید:«عالم‌ترین عالم‌ها و دانشمندترین دانشمندها هم اگر مغز سیاسی و فهم سیاسی نداشته باشند با یك آب نبات، بسوی دشمن می‌روند و مجذوب او می‌شوند. این نكات ریز را جوان‌های ما باید درك كنند.» ( روزنامه كیهان،13/11/77.) 3

اسلاید 3: بسیاری از پدیده های سیاسی و اجتماعی دارای دو وجه متمایز از هم هستند: 1- وجه آشكار كه درك آن برای افراد عادی بطور معمول امكان پذیر است.2- وجه پنهـان كه درك آن برای افراد عادی بطور معمول امكان پذیر نمی باشد و باید به درون و زوایای ناپیدای آنها نفوذ کرد.

اسلاید 4: مفاهیم واصطلاحات سياست1. سياست به مثابه علم قدرتنظريه‌پردازان غربي، غالباً سياست را علم قدرت شمرده‌اند و افراد زيادي نيز در ايران به طور آشكار و روشن آن را پذيرفته‌اند موريس دوورژه با نقد تعاريف ديگر و دفاع از تعريف خود، سياست را علم قدرت ناميده است.انديشمنداني چون جوزف فرانكل، ماكياول نيچه، فرانكلين لووان بومرو و ... چنين معنايي از سياست دارند.( اصول علم سياست، موريس دوورژه، ترجمه دكتر ابوالفضل قاضي، ص 18-17(

اسلاید 5: 2. سياست به معني علم دولتعده‌اي ديگر از نظريه‌پردازان غربي، سياست را علم دولت ناميده و آن را به معني علمي كه رفتار دولت را مورد بررسي و مطالعه قرار مي‌دهد تعريف نموده‌اند. به عنوان مثال، رافائل مي‌گويد: آنچه به دولت مربوط مي‌باشد يك امر سياسي است. .( نظريه‌هاي دولت، اندرووينست، ترجمه حسين بشري، ص 20)دانشمندان سياسي را به دو گروه عمده انديشمندان قدرت محور و نظريه‌پردازان دولت محور تقسيم نموده‌اند. هارولدلاسول معتقد است سياست يعني علمي كه مي‌آموزد چه كسي مي‌برد؟ چه زماني مي‌برد؟ چرا مي‌برد؟ چگونه مي‌برد؟ (جامعه و حكومت- مك آيور- ترجمه ابراهيم علي‌كني،بنگاه ترجمه و نشر كتاب، 1346

اسلاید 6: 3. سياست به معني تمشيت واداره امور جامعه وهدایت مردم در بين نظريه‌پردازان مسلمان، امام خميني(ره) ، سياست را دقيقاً در معناي تمشيت واداره امور وهدایت مردم بكار برده‌اند و تمشيت در بيانات ايشان، يعني رو به راه كردن كارها چه سياسي و چه غير سياسي.امام‌خميني(ره) مي‌فرمايند: سياست اين است كه جامعه را هدايت كند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه و تمامي ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگيرد و اينها را به طرف چيزي كه صلاحشان هست هدايت كند. صحيفه امام. ج 13، ص 432

اسلاید 7: قدرت سياسي قدرت سياسي (political power)آن نوع از قدرتي است كه يك فرد يا گروه در درون جامعه براي تأثيرگذاري و كنترل زندگي ساير افراد و گروهها دارا هستند.نظريه بسيار معروف تفكيك قوا يعني تقسيم قدرت سياسي بين سه قوه مقننه، مجريه و قضائيه برای تقسيم ومحدود كردن ميزان قدرت يك فرد يا گروه ظهور كرددر نظام هاي سياسي مردم سالار قدرت سياسي از طريق انتخابات بين افراد، گروهها و احزاب دست به دست مي شود. .( دكترعلي صباغيان- همشهري آنلاين)

اسلاید 8: جريان سياسي به يك سلسله وقايع و حوادث سياسي مرتبط باهم كه براساس اهداف و محور هاي مشخصي انجام مي شود عنوان مي شود. مثل جريان روشنفكري يا مشرو عه خواهي در مشروطه جريان نفاق در انقلاب اسلامي جريان صهيونيسم جريان ليبراليسم و امثالهم.

اسلاید 9: جریان شناسی سیاسی شناسایی بستر ها ، زمینه ها و چگونگی شکل گیری احزاب سیاسی همسو در مواضع، رويكردها و گفتمان‌ها و تعامل مثبت و منفی میان آنها همراه با مبانی فکری، اعتقادي و ديدگاه‌هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي آنها

اسلاید 10: نظريه يا دكترين سياسي اظهارنظر در مسائل سياسي از طرف شخصيتهاي سياسي يا احزاب و گروه كه عمدتاعلمي و كلاسيك و قابل اثبات باشد اطلاق مي گردد.موضعگيري سياسي :موضعگيري مرحله پس از تحليل و با توجه به عوامل و عناصر ديگري مانند منافع و مصالح آينده نگري بررسي وضعيت و بالاخره سياستهاي كلي اتخاذ مي شود  

اسلاید 11: فرهنگ فرهنگ عبارت است ازالگوهاي رفتاري ، اعم از عيني و ضمني ، كه توسط علائم و سمبولهاي مختلف انتقال مي يابد وميراث ويژه گروههاي بشري از جمله دستاوردهاي فكري و ساخته‌هاي فيزيكي آنها را تشكيل مي‌دهد. هسته اساسي فرهنگ از عقايد ( كه در طول تاريخ كسب و گزينش شده ) و بخصوص ارزشهاي مرتبط با آنها تشكيل يافته است . مفهوم فرهنگ در رابطه با هر گروه انساني متشكل از دو فرد يا بيشتر اطلاق مي‌شود كه اعضاء آن از الگوهاي مشترك رفتاري كه در اجتماع قابل دريافت وانتقال هستند پيروي مي كنندمفهوم فرهنگ، شامل مفاهیمی از قبیل نقش ها، مدل ها، ارزش ها و نمادهاست .

اسلاید 12: حزب حزب، در ادبيات سياسي- اجتماعي به مجموعه‌ي افراد سازمان يافته كه ازعقيده، مرام مشترك وبرنامه مشترك برخوردارند و در جهت تحقق اين ايده مشترك كوشش جمعي را ابراز و اعمال مي‌نمايند، اطلاق مي‌گردد. ماكس‌وبر «حزب عبارت است از شركت مركب از اجتماع داوطلبانه افراد كه مي‌كوشند رهبران خود را به قدرت برسانند و از اين طريق همگي به امتيازات مادي و معنوي نايل گردند.»

اسلاید 13: تعريفي كه بتواند همه وجوه و شوون يك حزب را پوشش بدهد، بايد سه فاكتور اصلي ساختار،كار ويژه واهداف را در برگيرد. 1- حزب بايد داراي ساختار مهندسي منظم و با دوام، داراي نمايندگي، شعبات و تشكيلات باشد. 2- بتواند زمينه‌هاي بسيج و مشاركت افراد را براي دست‌يابي به موقعيت‌هاي سياسي، اجتماعي فراهم آورد. 3- داراي اهداف، برنامه‌ها و طرحهاي سازمان يافته باشد.

اسلاید 14: عبدالحميد ابوالحمد نيز در كتاب مباني سياست دو تعريف را از حزب ارائه مي‌نمايد: 1 حزب، گروه شهروندان با آرمانهاي مشترك و تشكيلات منظم و متكي به پشتيباني مردم است كه براي به دست گرفتن قدرت دولتي يا شركت در آن مبارزه مي‌كنند. 2. حزب، اجتماع گروه شهرونداني است كه آرمان مشترك و منافع ويژه‌شان آنان را از گروه بزرگ‌تر كه جامعه ملي است

اسلاید 15: كاركردها و كار ويژه های احزابحداقل سه كاركرد و كار ويژه اساسي را مي‌توان براي آن بر شمرد:1- احزاب و نهادهاي مدني مي‌توانند به صورت راهبردهاي استراتژيك در امر توسعه سياسي، توسعه دموكراسي، آموزش‌هاي مدني، انتقال دانش و آگاهي‌هاي عمومي مربوط به حقوق و فرهنگ شهروندي و تبيين و بسط آن آگاهي‌ها نقش ايفا نمايند. 2- به مثابه زبان مشترك (زبان ديپلماسي) و ابزار اصلي تفهيم و تفاهم و تعامل بين دولت و ملت از طريق انتقال و انعكاس ديدگاهها و خواست طرفين3- عامل موثر در جهت رقابتي كردن فعاليت‌هاي سياسي، فرهنگي و زمنيه ساز اصلي مشاركت و حضور مردم در عرصه مديريت و بدنه قدرت از طريق كانديد و نمايندگي باشند كه بر اين اساس مي‌توان نظام سياسي مبتني برآرای مردم را استخراج نمود.

اسلاید 16: جامعه مدنی جامعه مدنی به مجموع سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی داوطلبانه که شامل دنياي آزاد فردي و علايق و فعاليت هاي گروهي استمفهوم جامعه مدني، به مثابه يك چارچوب فكري براي توصيف توسعه در جوامع نوين اروپايي و ديگر كشورهاي صنعتي، بوده است .

اسلاید 17: نافرمانی مدنیمنظور ازنافرمانی مدنی یا مقاومت منفی، اقدامات قانون شکنانه آشکار و عمدی است که با هدف جلب توجه همگان به نامشروع بودن یا نادرستی برخی قوانین انجام می شود.

اسلاید 18: انقلاب رنگي ومخملیانقلاب رنگي بر يك مفروض بنيادين استوار است و آن اين كه : مرجعيت دموكراسي، پيشاپيش ( وطي امواج پيشين ) از سوي نظام سياسي و مردم پذيرفته شده است و لذا ظهور پاره اي از پديده ها ، قبلا قابل نفي و يا اثبات است . براي مثال اعتراض مدني بدليل ساختار دموكراتيك پذيرفته شده ، قابل تكوين و رشد ارزيابي مي شود علت ناميدن اين گونه تغييرات به انقلاب‌هاي رنگي آن است كه در تمام حالات ، يك رنگ يا گل خاص به عنوان نماد توسط مخالفان رژيم حاكم مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

اسلاید 19: به عنوان نمونه، ۱۷ نوامبر تا ۲۹ دسامبر ۱۹۸۹ در چكسلواكي و در صربستان و منتنگرو در سال (2000)‌، گرجستان (2003) ،‌اوكراين (2004)،‌ و قرقيزستان (‌2005) رخ نموده است. در انقلاب‌هاي رنگي ، مخالفان به طور كلي از دموكراسي و آزادي دفاع نموده‌اند،همچنين رسانه ها و سازمانهاي غیردولتي(NGOها ) نقش زياي در مديريت و رهبري اين انقلاب‌ها بازي كرده ورژیم هایی وابسته به غرب وآمریکا ایجادکرده اند

اسلاید 20: لابى لابى در لغت به معناى راهرو است و مشخص كننده راهروهاى كنگره و ادارات دولتى است. لابى‏ها اصطلاحاً سازمان‏هايى هستند كه در راهروها پرسه مى‏زنند تا به مردان سياسى و رجال ادارى متوسل شوند

اسلاید 21: چپ و راستدست راستى ها به كسانى گفته مى‏شود كه در پيكار سياسى در ساده ‏ترين وجه خود و با توجه به عنصر آن، از نظم اجتماعى موجود رضايت دارند و «دست چپى»ها در مقابل، از نظم موجود راضى نبوده و مى‏خواهند در آن تغيير ايجاد كنند. چپ‏ها اگر نظم موجود را به صورت خشونت‏ آميز و ناگهانى و از بنياد دگرگون كنند، داراى روش «انقلابى» اند و اگر نظم موجود را كم كم و به تدريج ويران ساخته و نظمى نو جانشين كنند، واجد روش «اصلاح‏طلبى» هستند.

اسلاید 22: پس چپ‏ها به دو دسته «اصلاح طلبان» و «انقلابيون» تقسيم مى‏شوند.در ميان دست راستى‏ها نيز دو رويه كه البته شهرت كمترى دارند، مطرح است؛ براى حفظ نظم موجود، ابتدا مى‏توان يكسره و به طور دربست، با آن موافقت كرد و هر تغييرى را رد نمود (محافظه كاران افراطى و فاشيست‏ها) و يا برعكس، با توجه به اين كه نمى‏توان مانع پاره‏اى از تحولات شد، براى نگهدارى اساس، مى‏توان در برابر جزئيات سر تسليم فرود آورد (محافظه كاران اعتدالىاز اين رو دو گروه مخالف راست و چپ، به چهار نوع استراتژى سياسى اساسى، كه از جهت هدف‏ها و وسايل خود تعريف شده اند، تجزيه مى‏شوند: راست افراطى، راست اعتدالى، چپ اصلاح طلب و چپ انقلابى.

اسلاید 23: بنيادگراييبنيادگرايي‌ ديني‌ در معاني‌ مختلفي‌ به‌ كار رفته‌ است. تنها ويژگي‌ مشترك‌ و كلان‌ تمامي‌ اين‌ كاربردها را مي‌توان‌ تقابل‌ آن‌ها با مدرنيسم‌ غربي‌ دانست. كاربرد اوليه بنيادگرايي در مورد پروتستان هاي انجيلي درآمريكا، دنياي مدرن غرب در مواجهه با حركت اسلامي معاصر در نخستين كاربرد بنيادگرايي در مورد جهان اسلام،تمامي اسلام گرايان را دربرگرفته و جريان اسلام گرايي در برابرجريان غربگرايي، «بنيادگرا» خوانده مي شود.

اسلاید 24: اطلاق بنيادگرايي بر جريان اسلامي معاصر بازتاب ذهنيت غربي است. شاخص هايي چون ايجاد محدوديت بر زنان، يا ادعاي دسترسي انحصاري به حقيقت و تلفيق دين و سياست به عنوان شاخص هاي بنيادگرايي مطرح شده اند، كه همه آنها مخدوش هستند.درشاخص دوم، خود غرب مدعي است به حقيقت رسيده است و در نتيجه معيارهاي خويش را به ديگران تحميل مي كند واز آنان مي خواهد به شيوه غربي زندگي كنند.

اسلاید 25: معيارسوم نيز صرفا معيار مدرنيسم غربي است كه بر اساس اصل سكولاريسم مدعي لزوم جدايي دين از سياست شده است.كاربرد ديگر بنيادگرايي، اطلاق آن بر جريان عقل گريز و متصلب اسلام گرايي مي باشد. مصداق بارز جريان بنيادگرايي در عصر حاضر همان جريان وهابيت است.اديكاليسم اسلامي نام ديگري است كه در مورد اسلام گرايي معاصر به كار رفته است. اسلام سياسي» نيز گاهي به عنوان يك «بدعت نو» محسوب مي‌گردد.

اسلاید 26: بسياري از گروههاي اسلامي به عنوان يك چالش پيچيده و جدي براي دولتهاي غربي محسوب مي‌گردند و در ضمن، تهديدكننده وضع موردنظرآمريكا در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا هستند. ارائه طرح جايگزيني يك نظام اسلامي به جاي نظام امپرياليسم غربي از ديگر منابع تهديد توسط اين گروهها به شمار مي‌رود.

اسلاید 27: دین اقلی بشر در امور اخروی و رابطه‏اش با خدا، بایستی از دین دستور بگیرد و در امور دنیوی و زندگی این جهان مجاز است آن‏گونه كه خود می‏پسندد عمل كند. این همان دیدگاه سكولاریسم یا جدایی دین از عرصه‏های اجتماعی است و به دیدگاه «اقلی‏» معروف است.اصطلاح دین اقلی، قلمرو دین را محدود به این جهان می‏كند و رابطه‏ای بین دنیا و آخرت لحاظ نمی‏كند.

اسلاید 28: دین اكثری نگرشی كه دین انسان را موظف به برآورده كردن همه نیازهای خود می‏كند، نگاه «اكثری‏» به دین دارد. این تلقی از دین نیزکه به صورت متصلّب است، كاملا ناصواب و به دور از حقیقت است. در واقع در این تلقی، گستره فعالیت دین در زندگی انسان مقید به هیچ قید و یا محدود به هیچ حدی نیست و شامل همه نیازهای انسان می‏شود كه باید دین، آن را برآورده سازد.

اسلاید 29: ارزیابی تلقی از دین دیدگاه اولی تفریط و دیدگاه دوم افراط است. افراط و تفریط در هر امری ناصواب است. دیدگاه ناب اسلامی، نه دیدگاه افراطی (اكثری متصلّب) و نه نگرش تفریطی «اقلی‏» را می‏پذیرد. در واقع، دین نه انسان را رها نموده و هیچ ارتباطی بین دنیا و آخرت وی ملحوظ نكرده و نه همه نیازهای ریز و درشت زندگی دنیوی او را تامین كرده است. بلكه آنچه در ارتباط با سعادت دنیوی و اخروی اوست در دین ملحوظ شده است

اسلاید 30: كثرت گرایی یا پلورالیسم پلورالیسم به معنای آیین کثرت یا کثرت گرایی استپلورالیسم دینی یعنی اینکه حقیقت و رستگاری در دین ویژه ای نبوده ، همه ادیان بهره ای از حقیقت مطلق و غایت قصوی دارند ، در نتیجه پیروی از برنامه های هر یک از آنها می تواند مایه نجات و رستگاری انسان باشد. پلورالیزم دینی در جهان مسیحی ، در دهه های اخیر، توسط جان هیک ( متولد1922م) طرح و یا ترویج شده است .

اسلاید 31: تساهل وتسامح تساهل وتسامح که درفارسی مدارا ،کنار آمدن ، سهل گیری ، روا داری و... معادل استسیاستمداری صبورانه درحضور چیزی که مکروه است وآن را ناصواب می شماریم » مبانی تساهل وتسامح یا معرفت شناختی ( نسبیت حقیقت ) هستی شناختی وانسان گرایی وفرد گرایی است که درسه حوزه دین ، اخلاق وسیاست طرح می شود.

اسلاید 32: تعریف جهان اسلام چهار رویکرد عمده برای تعریف جهان اسلام وجود دارد:1 -رویکرد بین المللی و دولت – ملتی جهان اسلام را شامل اعضای سازمان کنفرانس اسلامی میداند. 2 - تعریف جمعیتی جهان اسلام را شامل کشورهای دارای اکثریت جمعیت مسلمان تلقی می کند . 

اسلاید 33: 3 - در رویکرد جماعت محور (و نه کشور محور) امت اسلامی شامل هر نقطه ای از کره زمین می شود4 - بنا به رویکرد دیگر تمامی حدود1/5 میلیارد مسلمان که در پنج قاره جهان بصورت متمرکز یا پراکنده زندگی می کنند امت اسلامی را شکل می دهند

اسلاید 34: تعاریف مختلفی از جهان اسلام در کلام مقام معظم رهبری 1. دنیای اسلام در دوره امیر المؤمنین، مرزهای هندوستان تا مدیترانه را در بر می گرفت، عراق، مصر، شام، فلسطین، ایران، همه و همه، مجموعه دنیای اسلام بود، نصف دنیای آباد آن روز، جزیی از دنیای اسلام می شد.2. دنیای اسلام یک مجموعه عظیم با مسائل مبتلا به و دردهای مشترک، با دشمنی های مشترک، با درمان ها و راه های علاج مشترک است. در حقیقت، مسائل و مشکلات عمده مسلمان ها، با همدیگر مشترک است.

اسلاید 35: 3. دنیای اسلام یک امت است، ورای ایرانی بودن، و عرب بودن، پاکستانی و هندی بودن و ورای همه این ها و مانند آن، ملت ها و دولت های اسلامی، امت اسلامی را تشکیل می دهند.4. دنیای اسلام، به یک مجموعه انسانی اطلاق می شود که اعتقاد به توحید خالص دارد، به نفی عبودیت غیر خدا می پردازد، به استقرار عدل و اخلاق در بین انسان ها دعوت و اقدام می کند.  به رغم تفاوت ظاهری در این تعاریف، در همه آن ها وجوه مشترکی چون عقیده، آرمان، کتاب، پیامبر، قبله و.... به چشم می خورد. پس می توان جهان یا دنیای اسلام را مجموعه انسان هایی دانست که حول محور خدا، قرآن و حضرت محمد(ص) گرد آمده اند.

اسلاید 36: ویژگی‌های جمعیتی جهان اسلامطبق گزارش مرکز تحقیقات بین‌الملل علوم مذهبی پس از مسیحیت، مسلمانان، با 1/5­میلیارد ­نفر دومین گروه مذهبی در جهان هستند. که بیش ازیک چهارم جمعیت جهان را به وجود می آورند. قاره­ي آسیا 65% سکنه­ي مسلمان را به خود اختصاص داده است، 25% مسلمین در کشورهای عربی آسیایی و آفریقایی و 10% در بین دیگر کشورهای آفریقا، ده­درصد باقی مانده در قاره­های اروپا، آمریکا و اقیانوسیه زندگی می­کنند. سه کشور اندونزی، بنگلادش و پاکستان یک چهارم مسلمانان را در قلمرو خود جای داده‌اند. پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی اندونزی است که از نظر جمعیت رتبه‌ي چهارم را در جهان دارا است. نرخ رشد جمعیت در کشورهای مسلمان بالاست ولی در پاره‌ای از سرزمین­ها بین 1% تا 3% نوسان دارد 

اسلاید 37: نسبت جمعیت مسلمان دربرخی کشورها ومذهب رسمی آنها۱ اندونزی ۲۲۸٬۵۸۲٬۰۰۰ ۸۶٫٪سنی شافعی۲ پاکستان ۱۷۲٬۸۰۰٬۰۰۰ ۹۷٫٪ سنی حنفی ۳ بنگلادش ۱۶۲٬۲۲۱٬۰۰۰ ۸۹٫٪ سنی حنفی ۴ نیجریه ٫۱۵۴٬۲۷۹٬۰۰۰ ۵۰٪ سنی مالکی

اسلاید 38: ۵ مصر ۷۷٬۱۰۰٬۰۰۰٫ ۹۰٪سنی شافعی ۶ ترکیه ۷6٬۵۱۷٬۱۰۰ ۹۹٫٪ سنی حنفی ۷ ایران ۷5٬۴۹۵٬۷۸۲ ۹۸٪شیعه جعفری ۸ سودان ٫۳۹٬۳۷۹٬۳۵۸ ۷۰٪ سنی مالکی ۹ الجزایر ۳۳٬۷۶۹٬۶۶۹ ۹۹٪ سنی مالکی ۱۰ افغانستان ۳۲٬۷۳۸٬۳۷۶ ۹۹٪سنی حنفی

اسلاید 39: ۱۱ مراکش ۳۳٬۷۲۳٬۴۱۸ ۹۹٪سنی مالکی ۱۲ عراق ۳۱٬۲۳۴٬۰۰۰[۲۲] ۹۷٪شیعه/سنی /حنفی ۱۳ مالزی ۲۷٬۷۳۰٬۰۰۰[۲۴] ۶۰٫۴٪ سنی شافعی ۱۴ عربستان سعودی ۲۷٬۶۰۱٬۰۳۸ ۱۰۰٪ سنی حنبلی ۱۵ ازبکستان ۲۷٬۳۷۲٬۰۰۰ ۸۸٪ سنی حنفی

اسلاید 40: در حال حاضر سازمان كنفرانس اسلامي داراي 56 عضو مي باشد كه از لحاظ تقسيم بندي جغرافيايي به سه گروه آسيايي، آفريقايي و عرب تقسيم مي شوند كه عبارتند از:الف: گروه كشورهاي آسيايي 13 كشور مي باشد كه عبارت اند از: جمهوري آذربايجان، افغانستان، اندونزي، ايران، برونئي، بنگلادش، پاكستان، تاجيكستان، تركمنستان، قرقيزستان، تركيه، مالزي، ازبكستان.

اسلاید 41: ب: گروه كشورهاي آفريقايي شامل 19 كشور است كه عبارت اند از: اوگاندا، بنين، بوركينافاسو، توگو، چاد، تانزانيا، سنگال، سيرالئون، كامرون، كومور، گابن، گامبيا، گينه، گينه بيسائو، مالي، موريتاني، موزامبيك، نيجر، نيجريه.ج: گروه كشورهاي عربي 21 كشور مي باشد : اردن هاشمي، الجزاير، امارات متحده عربي، بحرين، تونس، جيبوتي، سودان، سوريه، سومالي، عراق، عربستان سعودي، عمان، دولت فلسطين، قطر، كويت، لبنان، ليبي، مراكش، مصر، موريتاني، يمن.

اسلاید 42: در ضمن كشور آلباني تنها كشور اروپايي است كه در سال 1993 ميلادي به سازمان كنفرانس اسلامي ملحق شد. سورينام از قارة آمريكا نيز در سال 1996 به سازمان كنفرانس اسلامي پيوست.اقليت هاي مسلمان كه دين اسلام را پذيرفته و با فرهنگ اسلامي در كشورهاي ديگر سكونت دارند در 68 كشور غير اسلامي ساكن هستند را حدود 300 ميليون نفر مي باشند .

اسلاید 43: گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه • گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با نام اختصاری گروه دی ۸ (8D) گروهی اقتصادی متشکل از هشت کشور در حال توسعهٔ اسلامی است: ایرانترکیهپاکستان

اسلاید 44: بنگلادشاندونزیمالزیمصر نیجریه این گروه در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۷ (۲۵ خرداد ۱۳۷۶) به پیشنهاد نجم‌الدین اربکان رهبر حزب اسلام‌گرای رفاه و نخست وزیر وقت ترکیه با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شد.

اسلاید 45: موقعيت كنوني جهان اسلام بيش از يك چهارم جمعيت كشورهاي دنيا مسلما نند. به همين ميزان حق رأي در سازمان ملل را دارد.مهم ترين نياز امروز فرداي دنيا يعني انرژي نيز در جهان اسلام جاي گرفته است.راه­هاي آبي مهم تنگه­ها و بالاخره در چهار راه هوايي و زميني دنيا قرار گرفته است. بازاري بسيار نيرومند كه خيلي چيزها را جذب مي كند.در حال حاضر موقعيت جغرافيايي سرزمين اسلامي بين 20 درجه طول غربي(از نصف النهار گرينويچ) و 140 درجه طول شرقي و نيز بين 10 درجه عرض جنوبي و 50 درجه شمالي از خط استوا قرار گرفته اند.

اسلاید 46: غربي ترين كشور اسلامي در غرب آفريقا واقع است كه سنگال نام دارد و شرقي ترين آن اندونزي مي باشد كه در آسياي جنوب شرقي قرار دارد. بين غربي ترين و شرقي ترين كشور مسلمان بيش از 10 ساعت اختلاف زمان وجود دارد. تركيه و آلباني، شمالي ترين و اندونزي جنوبي ترين كشور مسلمان و نيز تنها كشور اسلامي آسيا است كه بخش اعظم آن در نيم كرة جنوبي قرار دارد. از لحاظ معنوي نيز يك تحول عمده فكري در راه است كه شايد كمي به انقلاب اسلامي مربوط باشد. البته عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات در اين زمينه نقش اساسي داشته است دنياي اسلام، به خصوص نسل جوان آن اكنون به اطلاعات و نيز دانش روز مسلح مي شوند. اكنون مداربسته دانش هاي پيشرفته كم كم باز مي شود. دليل آن نيز تداخل نيروهاو حضور آنها از همه دنيا در مراكز مهم دانش است.

اسلاید 47: چالشهاي معاصر جهان اسلام:الف: دوران قبل از بيدارى اسلامىب – دوران بيداري اسلامي

اسلاید 48: الف: دوران قبل از بيدارى اسلامىدشمن اقدامات زیر را سر لوحه برنامه های خود قرار داد:1 ـ تجزيه قلمرو اسلامی به كشورهاى كوچك2-روی کار آوردن حکام دست نشانده3 ـ بهره گيرى از نويسندگان وابسته برای اهداف زیر:- ایجاد تزلزل در مبانی اعتقادی مردم - ترویج اندیشه ها و مکاتب بیگانه- تغییر هویت فرهنگی و دینی آنان

اسلاید 49: ب – دوران بيداري اسلاميبيداري اسلامي نام مرحله‌اي است كه در آن مسلمانان پس از قرن‌ها سرخوردگي، خواستار حاكميت اسلام در جوامع خود شدند.خودباوري و نفي راه حلهاي سياسي و اجتماعي وارداتي از شرق و غرب و بازگشت به قيمومت سياسي اسلام، مشخصة اين دوره به‌شمار مي‌رود.پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، روح تازه‌اي به كالبد بيداري دميد والگوي حركتهاي آزادي بخش تمامي ستمديدگان شد.

اسلاید 50: ماهيت چالش‌ها در عصر بيداريرويارويي غرب با موج بيداري اسلامي در جهان در سه محور عمدة زير خلاصه مي‌شود که تمامی آن ماهیت فرهنگی-تمدنی دارد.الف : در درون جوامع اسلاميب: در سطح جهانج : تحليل بنيه وتوان بالقوه كشورهاي اسلامي

اسلاید 51: الف : در درون جوامع اسلامي1 ـ نفي كارآمدي و جامعيت اسلام در اداره زندگي انسان معاصر 2 ـ تلاش در القاء انديشه تضاد بين احكام اجتماعي اسلام و مدرنيسم 3 ـ القاء تشكيك دربارة برخي از احكام ثابت و مقطعي دانستن آن از قبيل (ارث، حجاب، قوانين كيفري اسلام...) 4 ـ مبارزه با مرجعيت ديني علماء 5 ـ نفي نظام اجتهاد وتخصص در احكام اسلامي 6 ـ ترويج اباحه‌گري بعنوان آزادي 

اسلاید 52: 7 ـ ايجاد ترديد در باورهاي ديني جوانان نسبت به مباني معرفتي اسلام 8 ـ ترويج مفاهيم غربي وتطبيق آن بر مباني معرفتي اسلام از قبيل پلوراليسم ديني هرمنوتيك، نفي حجیت ظهور قرآن وحديث و... 9 ـ مبارزه با اصول وارزشهاي اخلاقي حاكم در جوامع اسلامي از طريق تصويب در كنوانسيونهاي بين المللي، تحت عنوان حقوق بشر، حقوق زن، آزادي و امثال آن و الزام كشورهاي اسلامي به اجراء اين مصوبات

اسلاید 53: ب: در سطح جهان:1 ـ ارائه تصوير نادرست ازآموزه‌هاي اسلامي و قرآن مجيد را منبع خشونت قلمداد نمودن( تاسیس گروه های تروریستی از قبیل القاعده و امثال آن به منظور مشوه جلوه دادن چهره این شرع مبین نمونه ای از این طرح می باشد.) 2 ـ تحريك پيروان اديان ديگر به ويژه مسيحيان عليه مسلمانان ونفرت آفريني نسبت به مسلمانان3 ـ تشكيك در آسماني بودن دين اسلام 4 ـ تشكيل سمينارهاي گوناگون و تأسيس مراكز پژوهشي بمنظور آسيب شناسي در اسلام

اسلاید 54: ج : تحليل بنيه وتوان بالقوه كشورهاي اسلامي1 ـ ايجاد درگيري‌هاي قومي ومذهبي در درون كشورهاي اسلام2 ـ ايجاد و دامن زدن به بحران‌هاي مختلف و تنش‌هاي سياسي در كشورهاي اسلامي از طريق عوامل مزدور خود3 - تروریست پروری و ایجاد بی ثباتی در جوامع اسلامی 4 - تفرقه افکنی بین کشورها ی اسلامی برای جلوگیری از انسجام بین آنان و جلوگیری از امکان اتخاذ موضع متحد در سازمان ها و جوامع بین المللی

اسلاید 55: 5 - تحلیل بنیه اقتصادی کشورهای اسلامی و هدر دادن ثروت های خدادی این کشورها به هدف جلو گیری از رشد جوامع اسلامی با بهره گیری از راه های زیر:خلق دشمنان وهمی به منظور وادار کردن این کشورها به خرید سلاح با هزینه هنگفت در گیر نمودن دولتها با مشکلات داخلی و تحمل هزینه های گزاف جهت کنترل اوضاع داخلیایجاد بحران به منظور جلوگیری از رشد اقتصادی 6 - تضعیف اعتماد به نفس ملتهای اسلامی و ایجاد یاس و نا امیدی در بین آنان به منظور نابود کردن روحیه مقاومت و خود باوری و هر گونه امید برای تلاش در راه استقلال

اسلاید 56: کارهای مهم انقلاب اسلامی: 1) احیای مطلق فکر دینی در جهان؛ 2) احیای فکر اسلامی در جهان اسلام؛ 3) احیای اسلام سیاسی 4)بی‏فروغ کردن و در نتیجه شکست اردوگاه کمونیسم و در رأس آن، اتحاد جماهیر شوروی

اسلاید 57: سلفيه در لغت و اصطلاح سلفي گري در معناي لغوي به معني تقليد از گذشتگان، كهنه پرستي يا تقليد از مردگان است، اما سُلَفيه در معناي اصطلاحي آن، نام فرقه اي است كه تمسك به دين اسلام جسته، خود را پيرو سلف صالح مي دانند و در اعمال، رفتار و اعتقادات خود، سعي بر تابعيت از پيامبر اسلام(ص)، صحابه و تابعين دارند. آنان معتقدند كه عقايد اسلامي بايد به همان نحو بيان شوند كه در عصر صحابه و تابعين مطرح بوده است؛ در انديشه سلفيون، اسلوبهاي عقلي و منطقي جايگاهي ندارد و تنها نصوص قرآن، احاديث و نيز ادله مفهوم از نص قرآن براي آنان حجيت دارد. جريان هاي افراطي و خشونت گرا

اسلاید 58: خاستگاه فكـري سلفيـه محمد ابوزهره در بيان عقايد اين نحله در كتاب تاريخ المذاهب الاسلامية مي نويسد: «هر عملي كه در زمان پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)وجود نداشته و انجام نمي شده است، بعدا نيز نباید انجام شود.» ابن تیمیه (661- 728.ق) - فقیه و متكلم حنبلی -از این اصل كلی سه قاعده دیگر استخراج و استنتاج كرد: «1- هیچ فرد نیكوكاری یا دوستی از دوستان خدا را نباید وسیله ای برای نزدیك شدن به خدا قرار داد 2- به هیچ زنده یا مرده ای پناه نباید برد و از هیچ كس نباید یاری خواست 3- به قبر هیچ پیغمبر یا فرد نیكوكاری نباید تبرك جست یا تعظیم كرد.»

اسلاید 59: ظهـور وهابيت در قرن دوازدهم هجری قمری، محمدبن عبدالوهاب نجدی (1206- 1115.ق) با طرح مجدد ادعای بازگشت به اسلام اصیل، اندیشه پیروی از سلف صالح را بار دیگر به عرصه منازعات كلامی آورد. و مسلمانان را به سادگی اولیه دین و پیروی از سلف صالح دعوت می كرد و مظهر بارز سلف صالح او نیز احمدبن حنبل بود.

اسلاید 60: نگاه استراتژیک حضرت امام(ره) به جهان اسلام 1. وحدت مسلمین2. جایگاه رفیع بین المللى جهان اسلام

اسلاید 61: 1. وحدت مسلمینموضوع وجود اختلاف و تفرقه بین مذاهب و ملل اسلامى از مهم ترین مسائل جوامع اسلامى است که زیانهاى مادى ومعنوى فراوانى را بر پیکره امت اسلامى وارد ساخته است؛ یکى از شاخص ترین اندیشمندان و مصلحان وحدت طلب امت اسلامى، سید جمال الدین اسد آبادى است. سید جمال به همراه شاگردش شیخ محمد عبده، وحدت اسلامى را مهم ترین هدف آرمانى خود مى دانستند.ظهور امام خمینى(ره) به عنوان مهم ترین اندیشمند و مصلح جهان اسلام در تاریخ معاصر، در حقیقت نقطه عطفى در ارتباط با مسأله وحدت جهان اسلام محسوب مى شود.

اسلاید 62: 2. جایگاه رفیع بین المللى جهان اسلاموجود معادن زیر زمینى متنوع در سرزمین هاى اسلامى بویژه نفت که یکى از مهم ترین مواد اولیه مورد نیاز کشورهاى صنعتى است، موجب شده است تا کشورهاى اسلامى در سیاست و اقتصاد جهانى از اهمیت بسیارى برخوردار شوند.ثروت مهم نفت در دست شرق است، در دست مسلمین است و در ممالک اسلامى است.حمایت از مستضعفان و پابرهنگان 

اسلاید 63: در ارتباط با مسأله صدور انقلاب به طور کلى سه دیدگاه اصلى وجود داشت: الف) دیدگاه رادیکال: در این دیدگاه منافع ملى با منافع آرمانى یکسان فرض مى شد و هر نوع نرمش در برابر نظام بین المللى مطرود و براندازى نظامهاى مخالف در اولویت برنامه هاى مربوط به صدور انقلاب قرار مى گرفت.ب) دیدگاه فرصت طلبانه: طرفداران این دیدگاه منافع ملى را اصل و منافع آرمانى را فرع بر آن مى دانستند.ج) دیدگاه محافظه کارانه: این گروه منافع آرمانى را فاقد وجاهت بین المللى دانسته و تنها منافع ملى را به رسمیت مى شناختند.

اسلاید 64: حضرت امام (ره) همزمان با تأکید بر ضرورت صدور انقلاب اسلامى، هر سه دیدگاه را مورد نقد شدید قرار دادند؛  ایشان در پاسخ به دیدگاه اول مى فرمایند: ما که مى گوییم انقلاب باید به همه جا صادر بشود، این معنى غلط را از او برداشت نکنند که ما مى خواهیم کشور گشایى کنیم، ما همه کشورهاى اسلامى را از خودمان مى دانیم، همه کشورها باید در جاى خودشان باشند. در پاسخ به گروه دوم نیز فرمودند: «... دولت اسلامى باید تمام سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولى این بدان معنى نیست که آنها را از هدف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهان است، منصرف کنند.» 

اسلاید 65: لحن حضرت امام در پاسخ به گروه سوم بسیار کوبنده و محکم است. ایشان جمله معروف خود را در مورد ضرورت صدور انقلاب، خطاب به همین گروه فرمودند: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مى کنیم». بررسى دقیق تر دیدگاه امام(ره) در مورد مسأله صدور انقلاب نشانگر این مطلب است که معظم له در صدد تأسیس روش جدیدى براى صدور انقلاب بودند. ایشان عقیده داشتند که انقلاب اسلامى از آن جهت که معرّف آرمانهاى ملل محروم و مسلمانان مظلوم است، به طور طبیعى مورد پذیرش آنان قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر، از منظر ایشان انقلاب به خودى خود صادر خواهد شد و از سوى ملتهاى مسلمان و مستضعف جهان مورد استقبال قرار مى گیرد. از سوى دیگر حضرت امام(ره) عقیده داشتند که اگر انقلاب در درون مرزهاى خود محصور شود قطعا دشمنان انقلاب موفق خواهند شد آن را به شکست بکشانند، بنابراین باید با جهان برخورد مکتبى نمود و آنان را در موضع انفعال قرار داد.

اسلاید 66: مسائل جهان اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری تهدیدضعف وکاستی فرصتظرفیتراه حل ها

اسلاید 67: 1- تهدیدها1 ـ 1. اختلاف افکنی دشمن2 ـ 1. اسرائیل3 ـ 1. آمریکا4 ـ 1. استکبار

اسلاید 68: 2- ضعف ها وکاستی ها 1 ـ 2. ضعف روحیه برخورد با دشمن2 ـ 2. ترس از جان، مال و مقام3 ـ 2. عدم بسیج امکانات4 ـ 2. فقدان اتحاد درونی5 ـ 2. عدم ارتباط نزدیک مسلمانان

اسلاید 69:  3-فرصت ها 1 ـ 3. حج2 ـ 3. روز قدس3 ـ 3. سازمان کنفرانس اسلامی4 ـ 3. انقلاب اسلامی5 ـ 3. بیداری اسلامی

اسلاید 70: 4- ظرفیت1 ـ 4. امید و مبارزه2 ـ 4. محبت ائمه(ع) 3 ـ 4. وجوه مشترک4 ـ 4. جمعیت فراوان5 ـ 4. توانایی های موجود

اسلاید 71: 5- راه حل ها1 ـ 5. همبستگی اسلامی در درون2 ـ 5. وحدت جمعی در مقابل دشمن3 ـ 5. ایجاد تلقی مشترک4 ـ 5. توجه به مقتضیات زمانی و مکانی5 ـ 5. اراده قوی 6 ـ 5. علاج مسأله فلسطین 7 ـ 5. شناخت واقعیت 8 ـ 5. راه حل بومی9 ـ 5. همگانی دیدن مشکلات10 ـ 5. اخلاص و شهادت 11 ـ 5. اصلاح فردی

اسلاید 72: خلاصه مطالب پیش گفته  مقام معظم رهبری:1 ـ بر وجود تهدیدهای جدی علیه جهان اسلام تأکید می ورزند. این تهدیدها از خارج از مرزها به سوی جهان اسلام در جریان است.2 ـ جهان اسلام را مجموعه ای می دانند که در درون آن کاستی هایی به چشم می خورد. با کنار هم نهادن تهدیدها و کاستی ها می توان بر این نکته رسید که جهان اسلام هم از بیرون و هم از درون در معرض خطر است.

اسلاید 73: 3 ـ کشورهای اسلامی را صاحب و برخوردار از فرصت های فراوان و ظرفیت های بالایی برای مقابله با تهدیدها و کاستی ها ترسیم می کند.4 ـ برای مقابله با تهدیدهای خارجی و ضعف های درونی و به منظور بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت ها، راه حل های متعددی را پیشنهاد کرده اند.

اسلاید 74: بيداري اسلامي و نيازهاي فكري معاصر آن1- عوامل دروني:منظور از عوامل دروني، برخورداري امت اسلامي از عناصر تمدني گنجينه‌هاي فرهنگي و فكري و آراء اجتهادي تكامل يافته‌يي است كه در قالب دين مبين اسلام تبلور يافته‌اند. دين اسلام مشكلات رواني، جسماني، دنيوي و اخروي انسان را حل كرده است بطوري كه انسان مسلماني كه سلوك و نحوه‌ي زندگي او برگرفته از اسلام است در آرامش و آسايش بسر مي‌برد.

اسلاید 75: 2- عوامل بروني:امت اسلامي در گرداب تمدن مادي وارد شده از شرق و غرب گرفتار شده و مورد تهاجم فكري قرار گرفته است كه فروكش كردن اسلام از صحنه، بر اثر عوامل متعدد و براي مدت زمان طولاني و عدم حضور رهبري امانت دار، پرداختن حاكمان مسلمان به امور شخصي و ضعف روحيه‌ي امر به معروف و نهي از منكر، خود در اين فرآيند سهيم بوده‌اند. اين ضعف، ناداني و آميختگي بين تمدن، فرهنگ و علم منجر شد به اين كه امت اسلامي تحت سيطره‌ي تمدن جديد قرار گيرد.

اسلاید 76: پيآمد عكس‌العمل‌هاي ناشي از برخورد تمدني و درگيري شديد ميان اسلام و تمدن ماترياليستي در مقابله با سلطه‌ي فكري و سيطره‌ي بيگانگان به نام اسلام و احساس مسئوليت امربه معروف و نهي از منكر و جهاد در راه خدا، سرآغاز ديگري براي بيداري اسلامي در عصر حاضر شده است.پس ملت‌هاي مسلمان، اسلام را بزرگترين نجات‌دهنده و آرمان خود يافتند و بر آن شدند كه انتقام اسلام را [از دشمنانش] بگيرند، و به دفاع از آن و مطالبه‌ي آن برخيزند. و نيز انتقام كرامت از دسته رفته‌ي خود تحت سلطه‌ي بيگانه را بگيرند

اسلاید 77: از اين رو مي‌توان موانع بيداري اسلامي را در دو بخش عوامل دروني و بروني مطرح كرد.اما موانع دروني فكري را مي‌توان به صورت زير خلاصه كرد.1- عدم فهم و دركي عميق معتدل و متوازن مسلمانان از انديشه‌ي اسلامي؛2- ظروف و شرايطي كه قبلاً بدان‌ها اشاره شد؛3- عدم حضور رهبران رباني در تطبيق صحيح اسلام و فهم درست از شرايط و تحولات عصر حاضر و عواملي كه آن‌ها را به اتخاذ مواضع استثنائي واداشته و مكتب اسلام را از لحاظ تطبيقي، سياسي و اجتماعي در هاله‌يي از ابهام قرار داده است.

اسلاید 78: راه‌حل‌هاي موفقيت‌آميز:1- اهتمام به عقل و نقش و تأثير آن در تعيين بعد شرعي در پرتو مقاصد و اهداف احكام و به وسيله‌ي عقل و اجتهاد 2- علماي مسلمان بايد با توجه به نصوص صحيح و قابل اعتماد و بعد از مطالعه‌ي موضوعي ظروف و شرايط نص و مقتضيات مرحله‌ي جاري، حقيقت و احكام را در شريعت جستجو نمايند.3- مطالعه و بررسي افكار و انديشه‌ها به دور از اختلافات انباشته شده در ذهن و افكار گذشتگان و جستجوي دليل براي اثبات آنها بدون تقليد از آراء فقهاي گذشته.4- گذر از حالت روتيني فقه فردي مثل بخش عبادات كه بحث در آن تقريباً به تكامل رسيده است، و تأكيد بر بررسي فقه اولويات يعني فقه زندگي اجتماعي، سياسي و اقتصادي جهت ترسيم متدي متكامل در تمام اين زمينه‌ها.

اسلاید 79: 5- تلاش در جهت بررسي تطبيقي موضوعات [فقهي] بدور از تعصب و تقليد كوركورانه اي كه روحيه‌ي ابداع و نوآوري را به تعطيلي مي‌كشاند6- بررسي موضوعي وضعيت موجود و تلاش جهت تفكيك مسائل علمي و متدهايي كه مي‌توان آن‌ها را به مصلحت اسلام به كار گرفت از مسائلي كه داراي ريشه‌هاي تمدني مخالف اسلام مي‌باشند.7- تأكيد بر متد عقلي و تجربي و پذيرش نقد در برنامه و روش، و دوري از توجيه غيبي مواضع و روش‌هاي نادرستي كه ارتباطي با غيب ندارند.8- بررسي مثبت‌گرايانه و هوشيارانه تاريخ تا سنت‌هاي زندگي را از آن استخراج نموده، و آن را ميداني براي بررسي طرح‌هاي اسلامي و عوامل موفقيت و شكست آن‌ها قرار دهيم و از نقاط منفي و عوامل شكست، در برخي از برنامه ‌ها و نقشه‌هاي مسلمانان در اين مسير دوري جوييم.

اسلاید 80: آسیب ها و بيماري‌هاي بيداري اسلامي1- اختلاف:مرضي است كه به درازاي سير زندگي انسان بر روي زمين وجود داشته و ناشي از فهم نادرست، خودخواهي، پيروي از هواي نفس، سطحي‌نگري و يا عدم تفكيك امور مهم و مهم‌تر از يكديگر و… مي‌باشد.همه‌ي اين‌ها از جهل و ناداني، پيروي از هواي نفس، عدم اخلاص و نبود فرهنگ برخورد با اختلاف و به ويژه سياست فتنه‌انگيزي دشمنان اسلام، نشأت گرفته است.

اسلاید 81: 2- غرور و خودخواهي:و اين گذرگاه شيطان به درون انسان است كه كارهاي وي را برايش آراسته و كار ديگران را در نگاه او ناچيز جلوه مي‌دهد.غرور، مسأله‌اي است كه گاهي افراد، جماعت‌ها و گروه‌ها بدان مبتلا گشته و موجب انزواي آن‌ها و بي‌توجهي به ديگران مي‌شود.

اسلاید 82: برطرف نمودن و علاج شكست‌ها با شروط زير شدني است:1- هوشياري گروه و نااميد نشدن آن به سبب صراحت‌گويي؛2 - افراد، خود، مسئوليت علاج را برعهده بگيرند و مسئوليت را به گردن ديگران نيندازند و تنها به صورت منتقد باقي نمانند.3- سطحي نگري:فهم سطحي و كوركورانه ي بسياري از مسلمانان امروزي از اسلام، و عكس‌العمل‌هاي هيجاني و ارتجالي كه مسلمانان در قبال وضعيت أسف‌بار و تحت فشار بسياري از ملت‌هاي مسلمان در فلسطين، قدس، چچن، فيليپين، كشمير وافغانستان گرفته تا عراق و… يكي ديگر از بيماري‌هاي بيداري اسلامي است.

اسلاید 83: 4- ارتجالي و بي‌برنامه بودن:مقصود از آن نداشتن برنامه‌ريزي و عدم بررسي مسائل، حوادث و موضع‌گيري‌ها و برخورد واكنشي و عاطفي، نه برخورد معتدل و برنامه‌ريزي شده با آن‌ها است،

اسلاید 84: راه‌هاي معالجهاولاً: خروج از اين بحران بزرگي كه امت اسلامي در آن بسر مي‌برد، جز با اعاده‌ي عقل به حوزه‌ي پژوهش و تحقيق و استنتاج افكار و ديدگاه‌هاي عملي درست و متناسب با نيازهاي فرآيند اصلاحي، پيشبردي و مدرنيته‌ي امروزي و بدور از تقليد كوركورانه و پيروي از افكار ديگران و بدون دقت‌نظر و پالايش عملي آنها امكان‌پذير نيست.ثانياً: بر علماي اسلام، دعوت‌گران و مصلحان روشنفكر است كه با طرح موضوعات مفيد و بررسي مسائل مربوط به انسان مسلمان امروزي با ساختاري نو و جذاب و روشي تشويق‌كننده نه ترساننده و متناسب با وضعيت متحول اجتماعي، مسئوليت خود را ادا كنند.

اسلاید 85: ثالثاً: مسئوليت گروه‌ها و مذاهب اسلامي اقتضا مي‌كند كه با هم متحد و يكپارچه شوند و بر آن‌هاست كه مطابق با وضعيت موجود امت اسلامي و با روحيه‌ي تفاهم فكري و گفتگوي موضوعي زندگي مسالمت‌آميز با هم داشته باشند.

اسلاید 86: بیداری امت اسلامی از منظر شهید مطهریدر همه‎کشور‎های اسلامی نوعی بیداری و به خودآمدگی اسلامی پیدا شده است ملل‎مسلمان با سرخوردگی از معیار‎ها و مکتب‎های شرقی و غربی به جست‎وجوی هویت‎واقعی و اصیل خود برخاسته‎اند. مسلمانان، یک دوره خودباختگی را پشت سرگذاشته‎اند و به یک دوره‎بازیافتگی رسیده‎اند لذا جهان سومی در حال تولد است که شرق و غرب را به‎مقابله برانگیخته است».این تعابیر، مربوط به مصاحبه شهید مطهری در فروردین 1358 است.

اسلاید 87: جایگاه اسلام و تمدن اسلامیمکتب نورانی اسلام به‎عنوان یک نظام جامع و منسجم، از جایگاه ویژه‎ای در اندیشه شهید مطهری برخوردار است. «اسلام دینی جامع و همه‎جانبه است، دینی است که تنها به‎یک سلسله پند‎ها و اندرز‎های اخلاقی و فردی و شخصی اکتفا نکرده است، دینی‎است جامعه ساز.»ویل دورانت می‎گوید: اسلام طی‎پنج قرن، از لحاظ نیرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نیک و تکامل سطح زندگانی و قوانین منصفانه انسانی و تساهل دینی و ادبیات و تحقیق علمی و علوم و طب و فلسفه پیشاهنگ جهان بود».اما یک مصلح دردمند هرگز به تمجید و تعریف بسنده نمی‎کند و درپی کشف و درمان ضعف‎ها و کاستی‎هاست.

اسلاید 88: علل ضعف مسلمیناستاد مطهری در کتاب ارزشمند انسان و سرنوشت، مهمترین علت ضعف مسلمانان را در سه محور فکری، اجتماعی و خارجی (کشور‎های بیگانه) دسته‎بندی کرده به تحلیل و بررسی آن‎ها می‎پردازند. به‎عبارت دیگر ریشه همه مشکلات «عدم آشنایی مردم با معارف اسلامی» است؛ از این‎رو با دردمندی تمام، دو سال قبل از قیام 15خرداد فریاد می‎زد: «ما اکنون‎بیش از هر چیزی نیازمندیم به یک رستاخیز دینی و اسلامی، به یک احیاء تفکر دینی، به یک نهضت روشنگر اسلامی».

اسلاید 89: حضور اسلام در صحنه جامعهیکی از انحرافات مهم فکری در جوامع اسلامی «شخصی و باطنی ساختن دستورات اسلام» بوده و هست.به تعبیر مقام معظم رهبری: «عنصر اصلی بیداری اسلامی در منطقه، حضور واقعی و عمومی مردم در میدان عمل و صحنه‎مبارزه و جهاد باشد، نه فقط با دل و خواست و ایمانشان، بلکه علاوه‎بر آن، با جسم و تنشان.»استاد مطهری در این زمینه می‎فرماید: «اسلام دو هجرت دارد نه یک هجرت، اسلام دو جهاد دارد نه یک جهاد. هر وقت یکی را به بهانه دیگری نفی کردیم از تعلیمات اسلام منحرف شده‎ایم».

اسلاید 90: جایگاه مهم خواص و اندیشمنداناستاد بیان می‎دارد: «صلاح و فساد طبقات اجتماع در یکدیگر تأثیر دارد، ممکن نیست که دیواری‎بین طبقات کشیده شود و طبقه‎ای از سرایت فساد یا صلاح طبقه دیگر مصون یا بی‎بهره بماند، ولی معمولا فساد از خواص شروع می‎شود و به عوام سرایت می‎کند. و صلاح بر عکس از عوام و تنبه و بیداری آن‎ها آغاز می‎شود و اجبارا خواص را به صلاح می‎آورد» این نکته مهم، علاوه‎بر نقش اساسی توده جامعه در پیشبرد نهضت اسلامی، جایگاه محوری متفکران و خواص هر عرصه را یادآور می‎شود؛ لذا مرور مستمر اصول انقلاب و آفات آن جزء ضرورت‎های فوری بیداری اسلامی است.

اسلاید 91: توجه به اصول و اهداف انقلابشهید مطهری احساس شخصیت و عزت ملی را رمز موفقیت و حیات ملت و نخستین قدم برای حرکت و تحول می‎دانند زیرا تا وقتی این احساس نباشد، هیچ تلاش و حرکتی مفید و مؤثر نخواهد بود.در مرحله دیگر، بازگشت به تعالیم اسلامی مهمترین رکن بالندگی و حرکت ملل مسلمان استاز طرف دیگر توجه به اهداف جهانی اسلام و نگاه جامع به‎جامعه اسلامی است که مسأله وحدت مسلمانان را از اهمیت ویژه‎ای برخوردار می‎سازد:

اسلاید 92: حساسیت در برابر آفات1. نفوذ اندیشه‎‎های بیگانه؛2. تجددگرائی افراطی؛3. ناتمام گذاشتن تلاش‎ها؛4. رخنه فرصت‎طلبان؛5. ابهام طرح‎های آینده؛6. تغییر جهت اندیشه‎‎ها. (حفظ اخلاص)

اسلاید 93: آسیب هاو توصیه های مقام معظم رهبری برای مقابله با آنها

اسلاید 94: انقلاب ها همواره در معرض انحراف از مسیر خود بوده اند این انحرافها از ناحیه دشمنان خارجی و از ناحیه عوامل داخلی می باشد. مقام معظم رهبری 90/6/26 در نخستین اجلاس بین المللی بیداری اسلامی به احصاء آسیب ها و تهدید های پیش روی این انقلابها پرداخته و ارائه راهکار نمودند. این آسیب ها را به دو دسته می توان تقسیم نمود: 1- آنهایی که در درون خود انقلابیون امکان بروز دارد. 2- آنهایی که دشمنان به طور مستقیم آن را برنامه ریزی می کنند. 

اسلاید 95: آسیب های درون انقلابیون :احساس و گمان اینکه با سقوط حاکم وابسته و فاسد و دیکتاتور کار تمام شد.راحتی خیال ناشی از احساس پیروزی و به دنبال آن کم شدن انگیزه ها و سست شدن عزمها.تصاحب سهم ویژه در غنیمت به دست آمده.مرعوب شدن از هیمنه ظاهری مستکبران و احساس ترس از آمریکا و دیگر قدرتهای مداخله گر.اعتماد به دشمن و در دام لبخندها و وعده ها و حمایتهای آنها افتادن.مغرور شدن و دشمن را غافل دانستن.ایجاد اختلاف و به جان هم انداختن انقلابیون و رخنه در پشت جبهه ی مبارزه.

اسلاید 96: آسیب های مستقیم دشمنان :بر روی کار آوردن عناصری که خود را متعهد به آمریکا و غرب می دانند.معرفی بدیل های انحرافی گوناگون در پیش پای نهضت و مردم و در صورت یأس از روی کار آوردن.پیشنهاد مدل های حکومتی و قانون اساسی هایی که کشورهای اسلامی را بار دیگر در دام وابستگی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی به غرب بیفکند.نفوذ بین انقلابیون و تقویت مالی و رسانه ای یک جریان نامطمئن و به حاشیه راندن جریان های اصیل انقلاب.

اسلاید 97: 5. بازگرداندن سلطه ی غرب و تثبیت مدل های نوسازی شده ی غربی و بیگانه از اصول انقلاب و در نهایت تسلط بر اوضاع.6. هرج و مرج و تروریسم و جنگ داخلی و میان پیروان ادیان یا قومیتها یا قبائل و احزاب و یا حتی میان ملتها و دوست های همسایه.7. حصر اقتصادی و تحریم و بلوکه کردن سرمایه های ملی.8. هجوم همه جانبه تبلیغاتی و رسانه ای.9. خسته و مردد و نومید کردن مردم و پشیمان کردن مبارزان.10. ترور نخبگان صالح و مؤثر و یا بد نام کردن برخی از آنان.11. خریدن سست عنصران.

اسلاید 98: توصیه ها توکل به خداوند و اعتماد و حسن ظن به وعده های مؤکد نصرت الهی در قرآن.بکارگیری خرد و عزم و شجاعت.تحمل زحمات بزرگ.همواره خود را در میدان دیدن. «فاذا فرغت فانصب» همیشه خداوند را حاضر و کمک کار خود بدانید. «و الی ربک فارغب»پیروزها ما را دچار غرور و غفلت نکند «اذا جاء نصر الله والفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمد ربک فاستغفره انه کان توابا»

اسلاید 99: 7. بازخوانی دائمی اصول انقلاب.8.شعارها و اصول باید تنقیح و با مبانی و محکمات اسلام تطبیق داده شود. استقلال ، آزادی ، عدالتخواهی ، تسلیم نشدن در برابر استبداد و استعمار ، نفی تبعیض های قومی و نژادی و مذهبی ونفی صریح صهیونیزم. اینها ارکان نهضت های اسلامی امروز است و همه برگرفته از اسلام و قرآن است.9.اصولتان را روی کاغذ بنویسید و اصالتهای خود را با حساسیت بالا حفظ کنید نگذاریذ اصول نظام آینده شما را دشمنان شما بنویسند.10. نگذارید اصول اسلامی شما درپای منافع زودگذر قربانی شود. انحراف در شعارها و هدف آغاز می شود.

اسلاید 100: 11. هرگز بر آمریکا و ناتو و به رژیم های جنایتکاری چون انگلیس و فرانسه و ایتالیا که زمانی دراز سرزمین شما را غارت کردند. به آنها سوء ظن داشته باشید و لبخند آنها را باور نکنید پشت این لبخند ها و وعده ها توطئه و خیانت نهفته است.12. پرهیز از اختلافات مذهبی و قومی و نژادی.13.تفاوتها را به رسمیت بشناسید و آن را مدیریت کنید.تفاهم بین مذاهب اسلامی کلید نجات است.14.نظام سازی کار بزرگ و اصلی شماست این کار پیچیده و دشوار است. نگذارید الگوهای لائیک یا لیبرالیسم غربی یا ناسیونالیسم افراطی یا گرایش های چپ مارکسیستی خود را بر شما تحمیل کنند.

اسلاید 101: 15. هدف نهایی را باید امت واحده ی اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی جدید بر پایه دین و عقلانیت و علم واخلاق قرار داد.16. آزادی فلسطین از چنگال صهیونیست ها هدف بزرگی است.17. به نسل جوان خود اعتماد کنید و روح اعتماد به نفس را در روح آنها بدمید.بیانات مقام معظم رهبری 90/6/26. 

اسلاید 102: «جهانی‌شدن» و «جهانی‌سازی»در این‌باره كه آیا «جهانی‌شدن» معادل «جهانی‌سازی» و «غربی‌سازی جهان» است و یا اینكه این دو با هم تفاوت دارند، اختلاف نظر جدّی وجود دارد. واقعیت این است كه نمی‌‌‌توان این دو اصطلاح را از نظر مفهوم و مصداق، با هم یكسان فرض كرد و جهانی‌شدن را با جهانی‌سازی یكی دانست، بلكه این دو جریان از یكدیگر متفاوت و متمایزنددرست است كه جهانی‌سازی یك طرح و سیاست استعماری است و هدف اصلی آن غارت منابع تمامی‌‌ كره زمین و بسترسازی فرهنگی و سیاسی برای گسترش بازارهای مصرف و تأمین منابع مالی و مواد اولیه شركت‌های بزرگ اقتصادی و سیطره نظام سرمایه‌داری غرب بر جهان است

اسلاید 103: ویژگی‌ها و مشخصه‌های مهم جهانی‌شدن1. ارتباطات متقابل و افزایش تعاملات اجتماعی در دل شبكه‌های جهانی‌و تحقق‌ نظر «دهكده جهانی»2. تشدید و تقویت آگاهی3. سرعت فزاینده و گسترده ارتباطات و مبادله اطلاعات4. كلّیت و گستره تأثیرات5. چند بعدی و پیچیدگی

اسلاید 104: جهانی‌بودن و جهانی‌شدن اسلامبرخی از این زمینه‌ها و قابلیت‌ها عبارتند از:1. برتری فكری و غنای فرهنگی و سابقه تمدن درخشان اسلامی‌‌ و داشتن نهادهای قدرتمند و اهداف متعالی و استراتژیك.2. نوع تعالیم و دعوت‌ها و آرمان‌های این دین، جهانی و معقول و فطری است.3. نفی مظاهر جهل‌ و خرافه و عوامل شرك و انحطاط. 4. نفی تمایزات قومی‌‌ و قبیله‌ای و نژادی و مادی كه عامل تبعیض و تفرّق و ركود و مانع وحدت و یكپارچگی و دوستی و برابری انسان‌ها به شمار می‌‌‌روند.

اسلاید 105: 5. كاركردهای این دین جهانی است و در سرنوشت كل بشر تأثیر دارد و در فرایند علم، اخلاق، فرهنگ و سیاست، تعدیل و نگرش معقول به ارمغان می‌‌‌آورد.6. روند رو به رشد پیروان این دین در سطح جهان نشانه مقبولیت بشری به این دین است. 7. تأمین نیازهای روحی و روانی و نجات بشر از حیرت و سرگشتگی و یأس؛ این عوامل از زمینه‌ها و قابلیت‌های جهانی دین اسلام حكایت می‌‌‌كنند. 

اسلاید 106: 8. گذر از فردگرایی به نهادهای اجتماعی و امّت واحد جهانی.9. دعوت تمامی‌‌ ادیان آسمانی به كلمه مشترك(توحید و یكتاپرستی).10. كنترل درونی عوامل انحراف و فساد و طغیان و استبداد بشر علیه بشر.

اسلاید 107: وجوه تفاوت و تمایز جهانی‌بودن اسلام و جهانی‌شدن كنونی1. جهانی‌سازی غرب بر مبانی و زیرساخت‌ها و اصول فكری و فلسفی تمدن غرب شكل گرفته است. این مبانی عبارتند از:الف. تكیه بر عقلانیت بشری و علم اثبات‌گرایانه.ب. اومانیسم(انسان‌محوری). ج. لیبرالیسم(تأكید بر آزادی مطلق انسان). د. سكولاریسم(تأكید بر استغنای بشر از دین).

اسلاید 108: در مقابل، مبانی جهانی‌سازی اسلامی‌‌(مهدوی)الف‌ـ فطرت‌گرایی. ب‌ـ ارج نهادن به عقل و علم. ج‌ـ اعتقاد به وجود رابطه جهان هستی با مبدأ.د‌ـ غایتمندی نظام آفرینش و به ویژه انسان. ه‌ـ اصل قانونمندی نظام تكوین و تشریع(اصالت تشریع و اصالت دین). و‌ـ استمرار و تداوم نظام هدایت و رهبری الهی. 

اسلاید 109: ز‌ـ اصل كرامت الهی انسان. ح‌ـ اصل حاكمیت ارزش‌های الهی. ط‌‌ـ اصل آزادی و حق حیات و بهره‌مندی همه انسان‌ها از مواهب طبیعی. ی‌ـ اصل عزّتمندی و شرافت و نفی سلطه دیگران. ك‌ـ اصل حق انتخاب راه و حق رشد و تعالی كه از لوازم اصل كمال‌طلبی فطری است.

اسلاید 110: چند معضل و چالش فرهنگی در عصر كنونی فراروی جهان اسلام 1. ابهام و اختلاف در مواجهه با فرایند جهانی‌شدنماهیت و تبعات و پیامدهای مثبت و منفی پدیده جهانی‌شدن هنوز به درستی آشكار نگشته است و از این‌رو، با وجود تحقیقات و نظریه‌پردازی‌های گوناگونی كه درباره آن وجود دارد، این پدیده همچنان ماهیت خود را در‌هاله‌ای از ابهام‌ها و ایده‌پردازی‌ها پنهان كرده است.2. مسئله جامعه مصنوعی(جهان مجازی)یكی از واقعیت‌های جهان نوین، گسترش پدیده مجازی‌سازی است. یكی از ویژگی‌ها و وجوه دنیای جدید، شكل‌گیری فضاهای مجازی و واقعیت‌های مجازی است. در این فضا، تصورات خیالی جایگزین واقعیت‌های طبیعی می‌‌‌گردند و در فضای ذهن و روان آدمیان، بین واقعیت اصیل و مجازی نوعی ابهام و سردرگمی‌‌ ایجاد می‌‌‌شود.

اسلاید 111: 3. ارتباطات و اطلاعاتمسلمانان می‌‌‌توانند از فناوری‌های ارتباطی موجود برای ارتقای ارتباطات و افزایش اطلاعات استفاده كنند. این نوع فناوری‌ها می‌‌‌توانند مرزهای جغرافیایی و فرهنگی بین مسلمانان را از بین ببرند؛4. چالش بر سر هویت دینی امّت اسلامی‌‌مسلمانان در عصر جهانی‌شدن، با مسئله حفظ هویت اصیل فرهنگی و تمدنی خود مواجهند؛ از یك‌سو، وظیفه دارند به حفظ و احیای سنّت‌های اصیل اسلامی‌‌ و تأسیس نهادها و نظام‌های حقوقی، آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود بپردازند و از سوی دیگر، با ضرورت انطباق با شرایط به سرعت متحوّل و متجدّد عصر مدرنیزاسیون و استفاده از ابزارها و نهادهای نوین فناورانه جهانی روبه‌رو خواهند بود و از این‌رو، در چنین شرایطی همواره باید آمادگی مقابله با امواج فرهنگ‌های مختلف را داشته باشند.

اسلاید 112: 5. برخورد یا گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌هایكی از مهم‌ترین زمینه‌های جهانی‌شدن یك فرهنگ، «عقلانی بودن» آن و توانایی پاسخ گفتن به نیازهای اساسی بشر است. از جمله پیش‌شرط‌ها و قابلیت‌های ذاتی یك فرهنگ برای جهانی‌شدن و بسط در بین سایر ملت‌ها و فرهنگ‌ها بهره‌مند بودن از آموزه‌ها و ایده‌های جهانی و فرازمانی و فرامكانی و فرانژادی است.

اسلاید 113: استراتژی جهانی‌شدن اسلام1. راهبردهای فرهنگی2. راهبردهای علمی‌‌ و فنی3. راهبردهای اقتصادی4. راهبردهای سیاسی

اسلاید 114: 1. راهبردهای فرهنگیالف. بازگشت به اسلام اصیل:شكی نیست كه چالش‌های پیش‌ روی مسلمانان، هم داخلی است و هم خارجی. به لحاظ داخلی، كشورهای اسلامی‌‌ از نظر سیاسی، دچار بی‌ثباتی و عدم الگوی سیاسی مناسب با فرهنگ اسلامی‌‌ بوده و تحت سلطه حاكمان وابسته و غیرمسئول قرار دارند. از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز دچار بی‌عدالتی، فقدان آزادی، فقر و نابرابری و ظلم و محدویت در انتخاب سرنوشت خود و تحقق بخشیدن به قوانین شریعت اسلام‌اند.

اسلاید 115: ب. شناخت مسلمانان نسبت به وظیفه خود:وظیفه مسلمانان در قبال روند جهانی‌شدن، اولاً، كسب شناخت و آگاهی لازم از قابلیت‌های اسلام و محتوای تعالیم اصیل و ارزش‌های اصیل فرهنگ غنی اسلام و ظرفیت‌های جهانی این دین است. ثانیاً، گرایش به سمت وحدت و تشكیل امّت واحده اسلامی‌‌ است. قرآن كریم به صراحت، مسلمانان را به وحدت فراخوانده و از تفرقه‌افكنی منع می‌‌‌نماید. امروز یكی از مهم‌ترین ضعف‌های مسلمانان نداشتن وحدت در زمینه‌های فكری فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و نظامی‌‌ است. 

اسلاید 116: ج. شناخت تمدن غرب: خطیرترین وظیفه مسلمانان در قبال روند جهانی‌شدن، مقابله با مفروضات و مبانی فرهنگ غرب است، نه نفی دستاوردهای علمی‌‌ غرب.

اسلاید 117: 2. راهبردهای علمی‌‌ و فنیالف. توجه به اهمیت علم و عقل‌گرایی:اسلام بر اهمیت عنصر آگاهی و عقلانیت، توصیه و تأكید بسیار نموده است، به گونه‌ای كه مفهوم عمیق علم و مشتقات آن قریب 880 بار در قرآن آمده است. یكی از این راهبردهای مهم و تأثیرگذار در عصر حاضر، توجه مجدّد جهان اسلام به ارزش علم و پرورش اندیشمندان بزرگی همچون ابن‌سینا، خواجه نصیرالدین، رازی و خوارزمی‌‌ و... است تا بتوانند رهبری علمی‌‌ بشریت را به دست بگیرند..

اسلاید 118: ب. شكستن تمركز و انحصار قدرت‌های بزرگ بر فناوری‌های ارتباطی:این مسئله این امكان را به مسلمانان می‌‌‌دهد كه وارد عمل شوند و توسط این فناوری‌های ارتباطی، برنامه‌هایی را كه با الگوهای اجتماعی و فرهنگی جوامع مسلمان سازگار است، پخش كنند

اسلاید 119: 3. راهبردهای اقتصادیمسلمانان باید تدابیری بیندیشند كه از نظر اقتصادی، به الگویی از توسعه بومی‌‌ و اسلامی‌‌ دست یابند و از تابعیت و تأثیرپذیری سلطه اقتصادی غرب رها شوند.مسلمانان باید با ایجاد شركت‌های چندملّیتی و سرمایه‌گذاری مشترك در زمینه‌های اقتصادی، علمی‌‌ تحقیقاتی، زمینه‌های تحكیم و انسجام روابط مسلمانان و كاهش وابستگی آنها به غرب را فراهم كرده، زمینه‌های رشد و عزّت آنها را تقویت كنند.

اسلاید 120: بسیاری از كشورهای اسلامی‌‌ به اشتباه بر این باورند كه منافعشان از طریق ارتقای روابط با غرب، به دلیل تولیدات، فناوری، آموزش، بازار و امنیت غربی بهتر تأمین می‌‌‌شود، در حالی كه همواره حكومت‌های غربی فرهنگ اصیل اسلامی‌‌ را چالشی بزرگ بر سر راه خود می‌‌‌بینند و از این‌رو، نقشه‌های شومی‌‌ برای بی‌ثباتی سیاسی كشورهای اسلامی‌‌ و ایجاد جنگ‌های داخلی و منطقه‌ای طرّاحی می‌‌‌كنند و به اجرا می‌‌‌گذارند تا چنین نهادهای انسجام‌بخشی شكل نگیرند.

اسلاید 121: 4. راهبردهای سیاسیدر بعد سیاسی، كشورهای اسلامی‌‌ باید با استفاده از ظرفیت سازمان كنفرانس اسلامی‌‌، استقلال و همگرایی خود را به تناسب شرایط جدید تقویت و تحكیم كنند و جبهه واحدی در برابر تهاجم‌های غرب ایجاد نمایندبنابراین، از لحاظ جهانی، مسلمانان به یك نظام منسجم و قوی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ارتباطی برای مقابله با فشارهای بین‌المللی و جهانی‌كننده نیاز دارند. وجود چنین نهادی به امّت اسلامی‌‌ این امكان را می‌‌‌دهد كه بتواند به صورت مستقل و فعّال در عرصه‌های سیاسی بین‌المللی و بازارهای جهانی تأثیرگذار باشد.

اسلاید 122: نتیجه‌گیری1. از نظر مفهوم‌شناختی، «جهانی‌شدن» دارای ماهیتی متفاوت و متمایز از جهانی‌سازی بوده و از نظر عینی نیز هر كدام لوازم و مقتضیات متفاوتی نیز دارند.  2. «جهانی‌شدن» یك فرایند طبیعی است كه در جهت تحوّل همه‌جانبه علمی‌‌، صنعتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پدید آمده است.

اسلاید 123: 3. جهانی‌شدن اسلام به عنوان یك فرهنگ جامع عقلانی و فطری بر اساس ادلّه و شواهد قرآنی و روایی و تاریخی به صورت قطعی، مبرهن و قابل اثبات است.4. بر فرض چالش اسلام و فرایند جهانی‌شدن و مواجهه اسلام با سایر فرهنگ‌ها، اسلام برتری خود را در زمینه‌های مبانی معرفتی، علمی‌‌ و فرهنگی حفظ خواهد كرد.

اسلاید 124: ناتوی فرهنگی کانون‌هاي قدرتمند سلطه‌گر جهاني و سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب براي فروپاشي نظام سياسي يک جامعه يا تحميل طرح‌هاي سياسي و اقتصادي- مالي و فرهنگي خود بر آن جامعه، عمليات رواني و فرهنگي و تبليغاتي معيني را سازمان دهند. اين پديده‌اي است که در مقابله با اتحاد شوروي و ايدئولوژي مارکسيسم رخ داد و کتاب خانم ساندرس، و ساير تحقيقات جديدي که در اين زمينه منتشر شده، گواه اين مدعاست.

اسلاید 125: ناتوی فرهنگی اهدافی چون ايجاد چند دستگي و تقابل و تضارب و نهايتا جنگ بين قواي اسلامي، نابودي هويت ملي جوامع بشري بويژه مقابله با ايمان انسان هايي است که مصممند از هويت ديني و ملي خود شرافتمندانه دفاع کنند ، غلبه بر فرهنگ و ارزش ها و اصالت هاي جهان اسلام برای دیکته کردن تعریف خود وشكل دهي هويت جهاني برپايه انديشه سكولار را دنبال می کند.ناتوى جديد بعد از جولان نظامى در منطقه بحرانى خاورميانه، از فقر مردم، بى‌ثباتى کشورها و تطميع قدرت سياستمداران حداکثر استفاده را مى‌برد. سه عامل فوق الگوهاى سياسي- دينى دنياى اسلام را نشانه رفته است. جالب اينکه بهانه باز شدن پاى ناتو به خاورميانه الگوهاى فاسدى چون بعث و طالبان بودند که با هدف افساد الگوى حکومت اسلامى با ايفاى نقش افسران اطلاعاتى سيا شکل گرفته بودند.

اسلاید 126: بنابراين برخلاف «ناتو»ى نظامي، «ناتو»ى فرهنگي، تهاجمي، مداخله‌گر، خزنده و توام با استراتژى‌هاى تفرقه‌انداز بوده و ميدان عمل آن «فرهنگي» است.شاخصه بارز ناتوی فرهنگی و وجه تسمیه آن همین «انسجام فکری و عملی» اروپا با آمریکا و صهیونیزم است، در این چند ماه اخیر به‌خصوص ترسیم کاریکاتورهای پیامبر اعظم مشاهده شد معلوم گشت که غرب به سمت یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه حرکت می‌کند، تا همسو با آمریکا و صهیونیست‌ها باشد و در این راستا کمترین ضربات را از جانب دنیای اسلام و به‌خصوص ایران تحمل نماید.

اسلاید 127: ۱)امروزه راديوهاي بيگانه يكي از ابزارهاي مهم و قوي «ناتوي فرهنگي» به شمار مي روند. گردانندگان اين راديوها كه هدفشان تخريب باورهاي ملي و ديني و زير سؤال بردن ارزش هاي معنوي مردم ايران است مي كوشند با پخش برنامه هايي خاص چهره جمهوري اسلامي را تيره و تار نشان دهند و اغلب خوراك اين راديوها هم از مصاحبه با برخي چهره هاي سياسي تهيه مي شود.۲)رسانه نو ظهور بازی های رایانه ای با قابلیت ها و ويژگیهای خاص خود به جرات می توان گفت که ضریب تأثیر گذاری و نفوذ خود را حتی از رسانه هایی چون سينما و تلويزيون نیز افزایش داده اند از مهمترین این ويژگیها ماهيت تعاملي بودن بازي هاي رايانه اي است.به دليل همين ويژگي است كه قرار گرفتن افراد(معمولاً كودكان و نوجوانان ) در معرض بازي هاي كامپيوتري نگران كننده تر از قرار گرفتن آنها در معرض برنامه هاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي است.ابزارهای ناتوی فرهنگی

اسلاید 128: دقيقاً به دليل همين خصوصيات است كه به يكي ابزار تاثير گذار غرب در راستاي ناتوي فرهنگي عليه دنياي اسلام و خصوصا انقلاب اسلامي ايران تبديل شده استشواليه هاي رايانه اي كه در نبرد جنگ هاي صليبي قرن جديد بدون هيچگونه حساسيتي تا عمق خانه هايمان نفوذ كرده و ما در بي خبري با آغوشي باز به استقبال آنها رفته ايم و حتي هزينه مالي حضورشان را نيز در حال پرداخت هستيم و چنانچه با رويكردي مدبرانه با اين سربازان رايانه اي بر خورد نكنيم به زودي و در نسل آينده مي بايست هزينه هاي گزاف و جبران ناپذير معنوي را نيز پرداخت كنيم.

اسلاید 129: نحوه تاثير گذاري شواليه هاي رايانه اي:۱-خشونت و پر خاشگری۲- تبلیغ فرهنگ برهنگی و نمایش صحنه های غیر مجاز اخلاقی۳- تبلیغ فرهنگ غرب۴- اصرار بر انجام خطا و گناه۵-از بین بردن قبح گناهان۶- ارايه نمادهاي غير اخلاقي يا ضداخلاقي ۷- اسوه سازي از شخصيت هاي غير اخلاقي

اسلاید 130: صحنه هایی چون خفه کردن همراه با صدای شکستن مهره های گردن،استفاده از ضربات مشت و پا و ... همراه با صدای شکستن استخوانهای دشمن، استفاده از سلاح های سرد مانند چاقو ، خنجر ،شمشیر و.... همراه با افکتهای چون صدای ناله و پاشیدن خون به اطراف و ... قتل افراد عادی به خاطر سرقت ،ماشین ربایی ،استفاده از سلاح های گرم ، ترسیم خون در بازی ، نمایش خون حاصل از قطع عضو و...به عنوان مثال در مجموعه بازی رایانه ای GTA کاربر اقدام به ضرب و شتم نیروهای پلیس می کند ،ماشین سرقت می کند، مردم عادی رهگذر در خیابان مانند زنان ،افراد مسن سال را مورد ضرب و شتم قرار می دهد و اقدام به سرقت پولهای آنها می نماید.

اسلاید 131: تفکر ترجمه‌ای ،فضای راکد آگاهی‌رسانی و فعالیت اجتماعی ،ساده‌انگاری و تداوم ضعف کارکردی در عرصه فرهنگ، فیلم‌های وارداتی ، کتاب‌های ترجمه ،بازی‌های رایانه‌ای ، برخی فعالیتهای هنری می توانند بالقوه یا بالفعل از جمله تهدید برای ما محسوب شوند. که راه مقابله با آن «توليد فرهنگي» می باشد.مقام معظم رهبري درباره «مهندسي فرهنگ كشور» فرموده اند: «يكي از مهمترين تكاليف ما در درجه اول مهندسي فرهنگ كشور است؛ يعني مشخص كنيم كه فرهنگ ملي، فرهنگ عمومي و حركت عظيم درون زا و كيفيت بخش كه اسمش «فرهنگ» است و در درون انسان ها و جامعه به وجود مي آيد چگونه بايد باشد، اشكالات و نواقص اش چيست و چگونه بايد رفع شود، كندي ها و معارضاتش كجاست، مجموعه اي لازم است كه اينها را تصوير كند و بعد مثل دست محافظي هواي اين فرهنگ را داشته باشد.»راهکارها

اسلاید 132: حوزه ملي و جهان اسلام دو حوزه مهم براي برنامه ريزي دفاعي و تهاجمي در برابر حرکت سازمان يافته غرب است و رسانه مهمترين ابزار به اجرا درآوردن اين برنامه محسوب مي شود.از مهمترین اموری که بایستی سریعاً سامان داده شود تشکیل اتاق فکری برای تولید مبانی نظری و مقابله با هجمه‌های موجود است. این کار ابتدا باید در دانشگاه و حوزه انجام شود و از آنجا مبانی نظری تعریف شود بعد هم این مبانی به سیاست‌گذاری،‌ پروژه و اجرا ختم می‌شود.بسيج اين نيروي ارزشمند كه در وسط ميدان حفظ فضليتهاي انقلاب هميشه زنده و پابرجاست بي شك امروز رسالت سنگين تهاجم و مقابله فرهنگي با ناتوي فرهنگي را برعهده دارد. تفاوت بسيج با ديگر ارتش‌هاي جهان در همين پايبندي به ارزش‌هاي معنوي است.

اسلاید 133: اساس و پايه تفكر بسيجي، قرار گرفتن در راه اسلام ناب محمدي (ص) است.بسيجيان متن مردم هستند، بسيجيان عين مردم هستند كه ارتباط خوب و صميمي با مسؤولان برقرار مي‌كنند. چهار نقش از كاركردهاي بسيج در چشم انداز بيست ساله كشور :سازندگي معنوي و فرهنگي، بازدارندگي همه جانبه، توسعه و سازندگي برقراري ارتباط بين مسوولان با مردم”درست به همان دليل که در تجربه 8 سال دفاع مقدس و 33 روز مقاومت حزب الله لبنان ثابت شد ، قدرت نظامي غرب بلامنازع نيست و مي توان با تکيه بر ايمان و بهره گرفتن از توانمندي ها در برابر آن ايستادگي کرد و حتي آن را شکست داد. در حوزه فرهنگ نيز پايداري تنها راه و تنها پاسخ مبتني بر عزت و غيرت است.

اسلاید 134: 135

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید