masaele_nojavanan_va_javanan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مسائل نوجوانان و جوانان”

مسائل نوجوانان و جوانان

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: مسائل نوجوانان و جوانان مولفان: دکتر منیژه کرباسی دکتر منوچهر وکیلیان دو واحد تهیه و تنظیم:عبدالحسین تفضلی مقدم مرکز مشهد

اسلاید 3: گفتار اول : دیدگاههای مختلف درباره نوجوانی و جوانیاز دانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتاربتواند الف) دیگاه روان شناسان مختلف را درباره فرایند رشد وتکامل و تقسیم آن به مراحل مختلف بیان کرده و آنها را مقایسه نمایندب) دیدگاه روان شناسان تعلیم و تربیت را درباره ویژگیهای دوران نوجوانی و جوانی بیان کرده و سنین مربوط به هر یک را به درستی متذکر گردد.

اسلاید 4: رشدبرخی از روان شناسان رشد و تکامل انسان را فرایند منظم و مستمری می دانند که همانند آب رودخانه از نقطه ای شروع و به هدفی ختم می گردد.

اسلاید 5: طبقه بندی درباره نوجوانیاستانلی هالنوجوانی از 14 تا 18 سالگی وجوانی از 18 سال به بالافیزیولوژیستهانوجوانی از 12 تا 14 یا 15 سالگی در پسران و 11 تا 13 سالگی در دختران

اسلاید 6: گزلنوجوانی دوره دبیرستانی و جوانی پیش از سالمندیاریکسننوجوانی12 تا 20 سالگی وجوانی 20 تا 24

اسلاید 7: طبقه بندی اسلامپیامبر بزرگوار اسلام رشد کودک را در سه مرحله میداند1 هفت سال اول زندگی: سیدی و آقایی فرزند2 هفت سال دوم زندگی:فرمانبرداری و اطاعت3 هفت سال سوم زندگی:مصاحبت و ملازمت

اسلاید 8: تاریخچه مطالعه نوجوانیافلاطوناولین فردی که درباره نوجوانان وجوانان اظهارنظر کردهارسطومطالعه جسمی و فیزیولوژیکی نوجوانانروسودوران بلوغ { تولد ثانوی}

اسلاید 9: هربارتاهمیت سنین 10 تا 17 سالگیاستانلی هالپدر جنبش مطالعه و تحقیق کودک ونوجوانلوینبی سر و سامانی روانی در نوجوانی

اسلاید 10: حدود سن نوجوانی مشخص نیست اما بر حسب فرهنگ و با توجه به شرایط اقتصادی واجتماعی نوجوانی از دوازده سالگی شروع و در هجده سالگی خاتمه می پذیرد و جوانی از هجده سالگی آغاز و تا حول و حوش سی سالگی ادامه می یابد.

اسلاید 11: اهمیت نوجوانی و جوانی از دیدگاه اسلامدر اسلام از نوجوانی و جوانی به عنوان منزل قوت و نیرومندی یاد شده که بین ضعف ایام کودکی و ناتوانی دوره پیری قرار گرفته است .

اسلاید 12: اولیای گرامی اسلام نوجوانی و جوانی را در ردیف بزرگترین نعمت های الهی در زندگی بشر شناخته برای نمونه حضرت علی (ع) می فرمایند : دو چیز است که قدر و قیمتشان شناخته نیست مگر از دست بروند یکی جوانی و دیگری تندرستی .

اسلاید 13: گفتار دوم : ویژگیهای نوجوانان و جوانان از دانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتاربتواند الف) اهمیت شناخت ویژگیهای نوجوانان و جوانان را برای والدین و مربیان را توضیح دهد .ب) الگوی تغییرات رشد جسمی در دوره نوجوانی را با دوره کودکی مقایسه نماید .

اسلاید 14: برای کسانی چون والدین که درتماس مستقیم با نوجوانان و جوانان بوده و مایلند بیشترین نفوذ تربیتی را به روی آنان داشته باشند ویژگیهای آنها از اهمیت برخوردار است میزان این شناخت بستگی فراوانی به احساس مسئولیت – علاقه- خواست-تلاش و زمانی دارد که والدین به این امر اختصاص می دهند.

اسلاید 15: رشد جسمی و جنسی :از ویژگیهای بارز انسان در دوره نوجوانی رشد سریع و تغییر چشمگیر جسمانی می باشد که موجب می گردد در محدوده زمانی کوتاهی طرح عمومی چهره و بدن نوجوان از حالت کودکی خارج و اندازه بزرگسالان را پیدا کند

اسلاید 16: چنین رشد سریعی که به دلیل شتاب زیاد از آن به عنوان جهش نموی یاد می شود حدودا چهار سال به طول می انجامد . در دختران ده تا یازده سالگی و در پسران دوازده تا سیزده سالگی شروع می شود .

اسلاید 17: بلوغ:به تغییرات بیولوژیکی که در ابتدای دوره نوجوانی ظاهر می شود بلوغ می گویند .

اسلاید 18: انواع بلوغ :الف) بلوغ جنسی : به معنای رسیدن به مرز سن تولید مثل و شهوت جنسی بیان می شود .ب) بلوغ جسمی : نشانگر اوج رشد اکثر اعضاء و اندامهای بدن می باشد .پ) بلوغ تکلیفی : در این بلوغ دختران و پسران دارای مسئولیت جدیدی در خصوص دستورات عبادی-اقتصادی و الهی گردیده و مکلف به اطاعت از آن می شوند .

اسلاید 19: بلوغ اجتماعی – اقتصادی :فرد با رسیدن به این بلوغ از تحت سرپرستی و ولایت پدر یا ولی قانونی نسبت به امور اقتصادی خارج می شود .بلوغ روانی یا شخصیتی :خصوصیات آن رسیدگی یا رسش هوشی – رسیدگی عاطفی – درک مفاهیم اخلاقی – کمال اراده

اسلاید 20: علائم اولیه بلوغ از نظر مصباح و همکاران

اسلاید 21: پسرانتغییر ناگانی قد و وزنرشد عضلاتجوشهای صورتدورگه شدن صدارشد تناسلی

اسلاید 22: دخترانتغییر ناگهانی وزن و قدتغییر صداجوشهای صورترشد موهای بدنافزایش اندازه اندامهای زنانه

اسلاید 23: آثار روانی بلوغحالات نگرانی و اضطرابخستگی اغما سردردسستی و بیحالی و تلقی منفی بزرگترهاانزوا طلبی رویا پردازی...

اسلاید 24: مطالعه ویژگیهای جسمانی از آن جهت اهمیت دارد که قویا خود پنداری نوجوان و جوان را تحت تاثیر قرار میدهددارا بودن ویژگیهای مطلوب موجب مقبولیت شده وفقدان آن احساس طردشدگی اجتماعی و عدم کفایت جنسی را به همراه دارد.

اسلاید 25: باید توجه کرد که هر فرهنگی دارای معیارهای خاص خود از نظر مطلوب یا نا مطلوب بودن خصوصیات جسمانی است.نوجوانان و جوانان تمایل دارند که همسالانشان وجود ویژگیهای جسمانی مطلوب را در آنان تایید نمایند.

اسلاید 26: به عقیده برزونسکی در نتیجه تغییرات سریع جسمانی نگرانی نوجوان فزونی می یابد.کانل و هارتر عقیده دارند که بسیاری از نوجوانان در این سنین به شایستگی خود شک دارند.هلم وکانر عقیده دارند که بین ترشح هورمونها و رفتار در پسران رابطه ای وجود داشته و این رابطه رابطهای نیرومند است.

اسلاید 27: به نوشته ضوابطی به دلایل فرهنگی .ظاهر و سیمای فیزیولوژیک نزد زنان در مقایسه با مردان از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد. نقص جسمانی در دختران موجب ناسازگاری میگردد.

اسلاید 28: رشد عقلی و ذهنی :استعداد ذهنی عمومی در کودکان بهنجار و عادی از تولد تا پنچ یا شش سالگی افزایش می یابد از شش تا چهارده یا پانزده کندتر صورت می گیرد.

اسلاید 29: در دوره کودکی فرد به علت خود مداری خویشتن را محور جهان دانسته و قضاوت و داوریهای او در مورد اشخاص و اشیا اکثرا صورت و جنبه هیجانی پیدا کرده و استدلال و تفکر او درباره همه چیز بر پایه ملاکهایی انجام میشود که بر حالات هیجانی او استوارند.

اسلاید 30: نظر پیاژه : مرحله حسی حرکتی از تولد تا دو سالگی مرحله پیش عملیاتی دو تا هفت سالگی مرحله عملیات محسوس واقع گرا و سازگار اما مرحله تفکر عبوری آرمانگراو غالبا ناسازگارند .

اسلاید 31: رشد ذهنی از تولد تا بزرگسالی {پیاژه}مرحله حسی حرکتیمرحله پیش عملیاتیمرحله عملیات محسوسمرحله عملیات صوری

اسلاید 32: رشد اجتماعیانسان موجودی اجتماعیعدم امکان زندگی انفرادیتشکیل گروههارشد اجتماعیبرخورد با تجربیات اجتماعی

اسلاید 33: رفتار اجتماعی مطلوبخانوادهمدرسهدوستانقهرمانان و الگوهاکتابها و مجلاتفیلمها

اسلاید 34: رشد اجتماعی نه تنها میزان سازگاری شخص را با اطرافیان و دیگران نشان میدهد بلکه همچنین بر میزان پیشرفت تحصیلی موقعیت شغلی و محبوبیت اجتماعیشان نقش مهمی را بازی میکند.

اسلاید 35: تقسیم بندی رفتارهای اجتماعی1 رفتارهای مبتنی بر همکاری2 رفتارهای مبتنی بر مبارزه

اسلاید 36: رشد هیجانی و عاطفییکی از اساسی ترین بحثهای روانشناسی مبحث هیجانها وعواطف میباشد و قضاوت درباره رفتارهای پیچیده نوجوانان بدون آن امکانپذیر نمی باشد.

اسلاید 37: ویژگیهای عاطفی و هیجانی نوجوانافسردگیسرعتشدتعدم کنترلمظنون بودنناپایداریناشیگری

اسلاید 38: انواع هیجانها :بارزترین آنها ترس وخشم است در ترس اموری که قادر به واکنش نیستند لذا از وقایع می گریزند خشم هنگامی که نوجوان و جوان در رسیدن به هدفهای خود با مانع رو به رو می شوند .

اسلاید 39: عوامل موثر در هیجانهای نوجوانی و جوانیالف) استعدادها و فعالیتهای ذهنیب) ارزشها و معیارهای اجتماعیپ) احساسات دینی ت) بی کفایتی ث) انتظارها و توقعهای اجتماعیج) تعارض با خانواده و دوستان

اسلاید 40: تغییرات فیزیولوژیکروابط خانوادگیسازگاری با محیطهای تازهعقب ماندگی درسیمعاشرت جنسیمسائل شغلیناکامینظارت و کنترل والدین

اسلاید 41: رفتار دختران و پسران نوجوان{بهرامی}ابهام ناشی از رشد تمایلات جنسیایجاد هیجانتمایلات عاطفی ارضا نشدهتغییر از شادی به اندوهخشم و نفرتپشیمانیارتباط با همسالان و بزرگسالان

اسلاید 42: والدین به منظور برخورداری از ارتباطهای مطلوب و مفید با نوجوانان وجوانان باید به جو هیجانها وعواطف موجود در خانه حساس بوده وعملا نشان دهند که به احساسات و خواسته های منطقی آنها احترام می گذارند.

اسلاید 43: گفتار سوم : تحولات در دوران نوجوانی و جوانی از دانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) علل درون گرایی و توجه به خود نوجوان را نام ببرد.ب) درباره مرحله رشد تمایلات جنسی در نوجوان توضیح دهد

اسلاید 44: بحران بلوغ : برخی با مشاهده دگرگونیهای جسمی دچار شرم و خجالت می شوند و یا دچار تشویش یا دچار یاس و دلهره می شوند .

اسلاید 45: در این دوران دو مرحله دارند :مرحله اول : تمایلات نا به سامان و آشفته اند از این رو عواطف نارسا و عصبی هستند .مرحله دوم : تمایلات آشکارتر دختران و پسران را به سوی جنس مخالف می راند.

اسلاید 46: تقسیم بندی دبس1 نوجوانانی که تحول من آنان ناگهانی همراه با ناسازگاریست2 نوجوانان سنت گرا و پایبند به ارزشهای اجتماع و بزرگسالان

اسلاید 47: بحران هویت :هویت آن است که شخص بداند کیست و مقصدش کجاست .اریکسون بحران هویت را یک بحران هنجاری خوانده است زیرا آن که رویدادی بهنجار است .

اسلاید 48: به عقیده“ مید“ آنتچه دشواریهای دوره نوجوانی را به وجود می آورد اوضاع اجتماعی و نه وضعیت فیزیولوژیک فرد میباشد

اسلاید 49: تطابق با دو منظومه مختلف قواعد اجتماعی یعنی آنچه که فرهنگ بزرگسالان مقرر داشته وآنچه که فرهنگ همسالان یا به قول تالکات پارسونز فرهنگ نوجوانی نامیده میشود سازگاری نوجوان را مشکل میسازد.

اسلاید 50: خود آینه ایدر عبور از مراحل کودکی فرد تصوری خود به دست می آورد که انعکاسی از دیدگاه والدین همسالان و یا معلمان از اوست. چنین انعکاسی از خویشتن خود آینهای او را تشکیل میدهدو

اسلاید 51: عدم اطمینان نوجوان به مقام اجتماعی خود را یکی ازعلل متعدد دخیل در مشکلات نوجوانان دانست بسیاری از نوجوانان بحران هویت خود را تا سنین نوزده تا بیست سالگی حل می کنند .

اسلاید 52: بحران هنجاریاریکسون بحران هویت را یک بحران هنجاری خوانده است زیرا آن رویدادی بهنجار است.

اسلاید 53: گفتار چهارم : شناخت رفتارهای نابهنجار نوجوانان و جوانانازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) اشکالات و موانع ارایه تربیتی دقیق از نابهنجاری را بیان کند .ب) روش حساسیت زدایی منظم را توصیف کند .

اسلاید 54: تعریف رفتار نابهنجارارائه تعریف ساده از نابهنجاری رفتاری چندان آسان نیست دلیل این امر آن است که نابهنجاری رفتاری بیش از آنکه یک مفهوم مطلق باشد امری نسبی بوده و به فرهنگها و اجتماعات مختلف وابسته است . رفتار نابهنجار رفتاری است که به میزان قابل توجهی از یک معیار فرهنگی یا هنجار گروهی دور شده باشد .

اسلاید 55: تفاوت رفتار بهنجار و نا بهنجار اغلب از نظر درجه و شدت است تا از نظر نوعرفتار نابهنجار رفتاری است که به میزان قابل توجهی از یک معیار فرهنگی یا هنجار گروهی دور شده باشد.

اسلاید 56: عدم انطباق با هنجارهاجلوه مشکل به صورتهایکژسازگاریناسازگریخطاکاریبزهکاری

اسلاید 57: کژسازگاریمانند تنبلی و دروغگویی که در آنها گرچه فرد با هنجارهای خانوادگی ومدرسه ای تطابق کافی ندارد اما هنجاری هم شکسته نمیشود.

اسلاید 58: ناسازگاریمانند فرار از منزل یا فرار از مدرسه که در آنها انطباغ فرد با هنجارهای خانوادگی کافی نبوده و وی در آستانه هنجارشکنی قرار دارد.

اسلاید 59: خطاکاریمانند تقلب و صدمه زدن به اشخاص یا اشیا که در آنها نه تنها فرد انطباقی با هنجارها ندارد بلکه پارهای از هنجارهای خانوادگی و... شکسته میشود اما فرد مستحق کیفر اجتماعی شدید نمیشود

اسلاید 60: بزهکاریمانند اعتیاد ودزدی که در آنها نه تنها فرد انطباقی با هنجارها ندارد بلکه هنجارهای قانونی و اخلاقی نیز شکسته میشود و لذا کیفر قانونی الزامی میگردد.

اسلاید 61: تقسیم بندی هربرت برای مشکلات رفتاریمشکلات کرداریمشکلات شخصیتی

اسلاید 62: مشکلات کرداریآشفتگیبیقراریبی حرمتیبیش فعالیبی طاقتیتمردتوجه طلبیتند مزاجی...

اسلاید 63: مشکلات شخصیتیآمادگی آشفتگیاحساس حقارتاضطرابافسردگیانزوای اجتماعیحساسیت بیش از اندازهحواسپرتیخواب آلودگی...

اسلاید 64: اصطلاح سازش نا یافته مترادف دیگری است که بنا به توصیه کنگره بین المللی روانپزشکی پاریس از سال 1960 به جای غیر عادی بکار رفته است.

اسلاید 65: ویژگی های افراد دشوارمشکل بودن تحمل رفتارسختی پیروی از مقرراتمشکل در تربیت وآموزشدرمان پذیری مشکلعدم امکان تخمین در مورد تعداد آنها

اسلاید 66: تعریف هربرتالف.کسی که مشکل عاطفی داردب.کسی که نواقص هیجانی داردج.کسی که رفتارش غیر قابل پیش بینی و متغیر استد.کسی که با اطرافیانش ناسازگاری دارد

اسلاید 67: عوامل ناسازگاری {کرو}بی ثباتی وضعیت اقتصادیناسازگاری با والدینناتوانی در انجام تکالیف تحصیلینا کافی بودن فرصتهای تفریحیعدم آمادگی برای فعالیتهای شغلی و عدم انتخاب صحیح ومناسب شغل

اسلاید 68: مهمترین مشکلات نوجوانی{کول و هال}بلوغ اجتماعیبلوغ عاطفیبلوغ عقلی بلوغ جنسیدوری از خانواده واستقلال طلبیافسردگیخودشناسیانتخاب شغلسرگرمیها

اسلاید 69: عوامل ایجاد مشکلات جوانان و نوجواناننیازهای جسمیتفاوتهای فردینیازهای روانیانگیزشهای فردی واجتماعیعوامل اقتصادی اجتماعیانحرافات اخلاقی واجتماعیآسیبهای جسمی وروانیشرایط زیست محیطیاختلافات خانوادگیسختگیریهای مدرسههمگنان

اسلاید 70: طرق شناخت حالت رفتار نابهنجار1. به کارگیری آمار و توزیع فراوانی2. استفاده از هنجارهای اجتماعی و فرهنگی3. تشخیص کلینیکی نابهنجاری

اسلاید 71: انواع دیدگاههای بهنجاری و نابهنجاریالف) دیدگاه آماری : از طریق نوعی بررسی ریاضی و استفاده از ترسیم منحنی می گردد .ب) دیدگاه فرهنگی : رفتار فرد بر اساس معیارهای محیط اجتماعی سنجیده می شود .

اسلاید 72: پ) دیدگاه آسیب شناسی : وجود نشانه های مرضی مبین نابهنجاری و فقدان آن دلیل بر بهنجاری شمرده می شود .ت) دیدگاه آرمانی نگر : از طریق توسل به یک الگوی فرضی که مستلزم پذیرفتن یک نظام آرمانی است .

اسلاید 73: دیدگاه های کاپلان و سادوکبهنجاری به صورت سالم بودنبهنجاری بصورت کمال مطلوببهنجاری به صورت متوسطبهنجاری به صورت فرایند

اسلاید 74: روش آماریدارای مزایا ومعایب گوناگون مثل:عدم تفکیک انحرافات مطلوب و نامطلوبوجود اشکالات روایی و پایاییمحکومیت ویژگی های خلاق و جسورانهمی باشد.

اسلاید 75: روش بالینیشناخت نا بهنجاری به وسیله نشانه ها و علائم رفتارینسانه های رفتار نا بهنجار:1 نشانه های ذهنی2 نسانه های عینی

اسلاید 76: نظریه های مطرح در زمینه مشکلات جوانان و نوجواناننظریه بیولوژیکی-فیزیولوژیکینظریه روان پویایینظریه یادگیری رفتاری-اجتماعیدیدگاه شناختینگرش مربوط به نظام خانواده

اسلاید 77: نظریه بیولوژیکی-فیزیولوژیکیگریسینر:اغلب اختلالات روانی معلول تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم آشفتگیهایی در کنش مغز است.نقش عوامل ژنتیکیفرضیه زیست شناختی اضطرابداروهای ضد اضطراب و جراحی روانیرابطه بین ویژگیهای بدنی وجنایتکاری{لومبروزو}نظریه ظهور صفات ارثی پنهان

اسلاید 78: نظریه روان پویایینظریه روان پویایی فرویدغریزه زندگی و غریزه مرگسه عنصر اساسی شخصیت:نهاد -من- فوق منمراحل جهان شمول روانی جنسینلسون و ایزرائل:افراد وابسته که در مرحله دهانی تثبیت شده باشند احتمال ابتلا به افسردگی در آنان زیاد استرواندرمانی اکتشافی

اسلاید 79: نظریه یادگیری رفتاری اجتماعیواتسون:روانشناسی از دیدگاه یک رفتارگرامخالفت با روان پویاییآزمایش جونزنظریه شرطی شدن ابزاری ثوراندیکنظریه شرطی شدن فعال اسکینرآلبرت بندورا:مراحل یادگیری از طریق مشاهدهشرطی کردن کلاسیکحساسیت زدایی

اسلاید 80: دیدگاه شناختیذهن همیشه یک موضوع مورد توجه برای بشر بوده است.جان واتسونبورنی:تاکید بر شخص به عنوان پردازش کننده اطلاعاتاضطرااب نتیجه برداشتهای غلط وغیر واقعیافسردگی و درماندگی آموخته شدهاستاب:تغییر در شخصیت فرد با تغییر در اندیشه های وی

اسلاید 81: نگرش مربوط به نظام خانوادهنهضت انسان گرایانه وجود گرایانهبیتسون:ارتباط بن بست مضاعفدیدگاه انسان گراییعدم دستیابی به نیازهای اساسی و اختلالات روانیراجرز یکی از پیشوایان نهضت انسانگرایی اختلال روانی را نتیجه اختلاف بین خود واقعی وخود آرمانی می داند.

اسلاید 82: گفتار پنجم : مکانیسم های دفاعی یا سازگاریازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) نحوه عمل مکانیسم های دفاعی و شرایط مداخله آنها را توضیح دهد .ب) زیان استفاده از مکانیسم جا به جایی را برای نوجوان بیان کند .

اسلاید 83: ارضا نشدن نیازها سبب می شود که نوجوان در حالت عدم تعادل به سر ببرد . مکانیسم های دفاعی که خود به صورت ناخودآگاه عمل می کنند در واقع جهت سازگاری فرد با موقعیت های متفاوت به کار گرفته می شود .

اسلاید 84: انواع دفاعهایی که توسط نوجوانان به کار گرفته می شودالف) پرخاشجوییب) جبران پ) انطباق یا همانند سازیت) دلیل تراشیث) فرافکنیج) واکنش سازیچ) خود مرکزیح) منفی بافیخ) کناره گیرید) پناه بردن به بیماریها

اسلاید 85: الف)پرخاشجویی : به صورت مستقیم به شکل ناسزاگویی و حمله بدنی به صورت غیرمستقیم در شکل فعالیتهای ورزشی .ب) جبران : علیه احساس حقارت و عدم کفایت است که از نقصهای واقعی یا تصوری و یا ضعف نوجوان سرچشمه می گیرد .

اسلاید 86: پ) انطباق یا همانند سازیبه نوجوان و جوان احساس خشنودی بخشیده و هویتی را که در جستجوی آن باشد در او پدید می آورد .ت) دلیل تراشی : دفاعی که به فرد کمک می کند تا آنچه را که انجام می دهد با آوردن دلایل موجه و منطقی قبول نماید .

اسلاید 87: ث) فرافکنی :نسبت دادن افکار – احساسات – انگیزه ها و آرزوهای نا معقول خود به دیگران .ج) واکنش سازی : تمایلات واقعی فرد واپس زده می شود و رفتاری که عکس العمل آن تمایلات ناآگاهانه است نشان داده می شود .

اسلاید 88: چ) خود مرکزی :احساس عدم امنیت نوجوان موجب می شود تا وی خود را در مرکز توجه دیگران قرار دهد .ح) منفی بافی : نوجوان با همه کس و همه چیز به مخالفت بر می خیزد .

اسلاید 89: خ) کناره گیری :به صورت انفالی دست به تسلیم در برابر مشکلات می دهد .د) پناه بردن به بیماری :ممکن است در برابر مشکلات به عکس العملهای بیمار گونه جسمی پناه ببرد .

اسلاید 90: انواع مکانیسم های دفاعی :الف) مکانیسم دفاعی موفق : تصعید اصطلاحی است که اغلب در مورد مکانیسم های دفاعی موفق به کار گرفته می شود در حالی که تکانه های درونی ارضا می شوند هدف نیز حاصل می شود .ب) مکانیسم های دفاعی ناموفق :باعث حل کشمکش نمی شود و موجب کاهش اضطراب نمی گردد .

اسلاید 91: واکنش های سازشی روانی به اعتقاد صاحب نظران واکنش های نوجوان و جوان در برابر فشارها به صورتهای الف) تهاجم ب) گریز پ) مصالحه صورت می پذیرد.

اسلاید 92: الف) تهاجم :در برخود با مشکلات حالات حمله – تجاوز و کینه را نشان می دهند .ب) گریز :به هنگام برخورد با مشکلات حالاتی چون ترس – عقب نشینی و فرار را در رفتار خود نشان می دهد .پ) مصالحه : رایج ترین واکنش فرد که طی آن فرد هدفی را که به آن نایل نشده با هدف دیگر جانشین می کند .

اسلاید 93: گفتار ششم : مساله تحصیل نوجوان وجوان ازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) اثرات مثبت مدرسه را در زندگی نوجوان بر شمارد .ب) علت بی توجهی مدارس را به سلامت روانی دانش آموزان بیان کند .

اسلاید 94: یکی از عامل های مهم در تکوین شخصیت نوجوان مدرسه می باشد حضور در مدرسه باعث می گردد که نوجوان از حالت خود محوری کودکانه و همچنین تا حدودی از قید و بند محدودیتهای خانوادگی رها شود مدرسه گریزی و ضعف تحصیلی یکی از مسائل شایع ددر نوجوانان و جوانان به شمار می رود .

اسلاید 95: اثرات اولیا مدرسه :

اسلاید 96: مطالعات زیادی وجود دارد که نگرشهای متفاوت معلمان را نسبت به دانش آموزان نشان می دهد چهار گروهی که معلم می بایست دانش آموزان را در آن قرار بدهدالف) وابستهب) موردعلاقهپ) بی تفاوتیت) مطرود

اسلاید 97: الف) دانش آموزان وابسته :از نظر پیشرفت تحصیلی – رضایت علم و مقررات مدرسه موفق هستند .

اسلاید 98: ب) دانش آموزان مورد علاقه :از نظر پیشرفت تحصیلی مشکل دارند اما نسبت به علم فرمانبردار هستند .

اسلاید 99: پ) مطرود :نه تنها در فراهم کردن رضایت خاطر معلم موفق نبوده اند بلکه حتی مشکلات انضباطی هم دارند .

اسلاید 100: علل بیرونی و درونی پیشرفت :دارا بودن انگیزه موفقیت تنها عامل موثر در پیشرفت تحصیلی نبوده بلکه استنباط نوجوان از علل موفقیت یا شکست نیز بر پیشرفت تحصیلی وی نیز اثرمی گذارد

اسلاید 101: تفاوت پسران و دختران در درماندگی آموخته شدهمطالعات نشان می دهد که دختران بیش از پسران به درماندگی آموخته شده دچار می گردند دختران بیشتر آمادگی دارند که شکست را به عاملهای غیر قابل کنترل نسبت دهند از این رو بیشتر احتمال می رود که کوشش های خود را پس از هر شکست کاهش دهند .

اسلاید 102: معلمان شکست پسران را بیشتر به فقدان انگیزه نسبت می دهند و شرم پسران از عدم پیشرفت تحصیلی به جهت فقدان کوشش می باشد و باز خورد های منفی معلمان برای دختران بیشتر به جنبه عقلی ایشان مربوط می گردد

اسلاید 103: به گفته ”دوک پسران شکستهای خود را به کوشش های ناکافی و دختران به توانایی ناکافی نسبت می دهند ”.

اسلاید 104: علل ترک تحصیل :مطالعات درباره ویژگیهای ترک تحصیل کنندگان نشان می دهد که آنان نسبت به فارغ التحصیلان دبیرستان هویت و تصور از خود نامشخص تری دارند مشکلات عاطفی در ایشان نیز بیشتر بوده و اطمینان کمتری به ارزش خود دارند

اسلاید 105: به طور کلی می توان گفت : هم عوامل درونی و هم عوامل اجتماعی در ترک تحصیل نوجوان موثر می باشد .

اسلاید 106: گیل و چپمن در نوشته های خود بر نقل از رایتر عوامل شکست در درون خانواده عبارتند از الف) ناخشنودی والدین از ازدواج با یکدیگر ب) محافظت بیش از اندازه والدین پ) مجرم بودن ایشان ت) ارتباط ضعیف اعضای خانواده با یکدیگر

اسلاید 107: راههای کاهش شکست در تحصیل :به عقیده سیف : بیان دقیق هدفهای آموزشی – استفاده از تشویش های کلامی – بهره گیری از آزمون ها و نمرات به منظور ایجاد انگیزش – ارائه محرکهای جالب و تازه – ارائه مطلب از آسان به مشکل – استفاده از روشهای متنوع تدریس .

اسلاید 108: گفتار هفتم : مساله کار نوجوان و جوان ازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) اهمیت انجام کار از دیدگاه قرآن را توضیح دهد .ب) آثار مادی و معنوی کار را در زندگی انسان تشریح کند .پ) فواید انتخاب شغل مناسب را بنویسد .

اسلاید 109: کار جوهر حیات انسان بوده وآثار مادی و معنوی فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی او دارد ,کار و تلاش در جنبه فردی موجب به کار افتادن عضلات و ورزیدگی آنها و تامین سلامت جسمی شخص شده و در بعد روانی آثار و عواقب تنبلی را از بین می برد .

اسلاید 110: کار دوره نوجوانی و جوانی :آموختن کار و حرفه در دوره نوجوانی و اوایل جوانی از نظر اجتماعی مورد احترام و از لحاظ اقتصادی برای تامین نیازهای فرد و خانواده اش مطمئن می باشد و به شخص احساس موفقیت – امنیت – رضامندی ورا داده و او را به زندگی آینده خوشبین خواهد ساخت .

اسلاید 111: انتخاب شغل :اردبیلی به نقل از گینزبرگ انتخاب شغل را در سه مرحله ذکر کرده است :الف) مرحله انتخاب های تخیلی : که فرد تحت تاثیر آرزوهای خود قرار دارد .

اسلاید 112: ب) مرحله انتخاب های آزمایشی : نوجوان با شناخت از شکل تصمیم گیری انتخاب خود را در معرض آزمایش می گذارد .پ) مرحله انتخاب های مبتنی بر واقع بینی : نوجوان متوجه می شود که موثرترین رته برای انتخاب شغل تلفیق بین آنچه که می خواهد و فرصت هایی که در اختیار دارد .

اسلاید 113: عوامل موثر در انتخاب شغل :یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب شغل رغبت می باشد . رغبت های افراد در سالهای میان پانزده تا بیست سالگی تغییرات زیادی پیدا کرده و در سالهای بیست تا بیست وپنچ سالگی ثابت تر شده و از بیست و پنچ تا پنجاه وپنج سالگی خیلی کم دست خوش تغییر می گردنند .

اسلاید 114: فرانک پارسونز به سه عامل در انتخاب شغل معتقد بود :الف) شناخت استعدادها و تواناییها و محدودیت های خود ب) آگاهی به مشاغل موجود در جامعه پ) استدلال صحیح از روابط این دو دسته از حقایق فوق

اسلاید 115: مشاوره شغلی :با از رغبت های نوجوان و جوان که انگیزه مهمی برای تلاش های آنان در زندگی به شمار می روند می توان کارآیی آنان را افزایش داده و در نتیجه رضایت خاطر ایشان را از کار و به تبع آن از زندگی را بالا برد .

اسلاید 116: گفتار هشتم : مساله تربیت جنسی نوجوان و جوانان :ازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) در مورد تفاوت برداشت کودکان خردسال و کودکان بزرگتر از نقش جنسی توضیح دهد .ب) درباره تفاوت میزان مشکلات رفتاری دختران و پسران و نوع آنها بحث کند .

اسلاید 117: نقش جنسی : ثابت ترین عنصر شخصیت آدمی جنسیت وی می باشد برخی از محققان تنشهای جنسی متفاوتی را که هر یک از دو جنس به عهده دارند دلیل مشکلات متفاوت پسران و دختران مطرح می کنند دختران بیش از پسران از نقش جنسی خود نا خشنودند

اسلاید 118: در ایران بیش از یک/سوم دختران از دختر بودن خود ناراضی هستند این نسبت در پسران به کمتر از یک/سوم آنها می رسد .

اسلاید 119: اهمیت سازگاری به نقش :به نوشته هارلوک هر قدر مفاهیم جنسی و نقش های جنسی تعریف شده برای هر دو جنس روشنتر باشد وظایف آنان در ایفای نقش خود بهتر خواهد بود نارضایتی از ایفای نقش زنانه از چگونگی بر خورد فرهنگ با آن نقش ایجاد می شود .

اسلاید 120: بهداشت جنسی :بهداشت جنسی باید از اوان کودکی مورد توجه قرار گیرد ظهور بلوغ پیش رس نتیجه تحریک پیش هنگام می باشد و از نتایج آن می توان توجه به امور تحصیلی - بازی – عدم متعادل جریان های عصبی و سستی اراده اشاره کرد .

اسلاید 121: منابع نگرانی :برای نوجوان هر گونه تفاوت با همسالان می تواند منبع نگرانی باشد . نگرانی فرد در تمام طول دوره بلوغ به یک میزان نیست اما هر چه سرعت رشد کمتر می شود نوجوان انرژی بیشتری یافته و این امر به پیشرفت وی و بهبود ارتباطش با اطرافیان کمک می کند .

اسلاید 122: طرق اطمینان بخش به نوجوانان به عقیده هارلوک سه راه وجود دارد الف) افزایش دانش نوجوان از الگوی طبیعی رشد جنسی ب) آموزش این که راههای زیادی برای تغییر وجود داردپ) برای والدین که باید بدانند رشد نوجوان با خستگی همراه است از این رو کار نوجوان را باید کم کرد

اسلاید 123: گفتار نهم : مساله ازدواج ازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) حوزه های سازگاری در ازدواج را نام ببردب) درباره کار کرد اساسی خانواده توضیح دهد

اسلاید 124: تعریف ازدواجازدواج فرایندی است از کنش متقابل بین زن ومرد که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند چهار خصلت الف) ارتباط جسمانیب) تخالف جنسیپ) پایاییت) قرار داد اجتماعی ازدواجدلالت بر ارتباطی دارد که در سایر ارتباطات انسانی بی نظیر است .

اسلاید 125: اهمیت ازدواجاسلام تاکید ویژه ایی بر ازدواج دارد رسول خدا (ص) می فرمایند : هیچ چیز در نزد خدا محبوبتر از ازدواج نیست به نوشته هامبورگ اهمیت تشکیل خانواده در این است که این نهاد مهمترین عامل اجتماعی کننده فرد تلقی می شود

اسلاید 126: مشکلات ازدواج از نظر اسلام حتی فقر نمی تواند مانع ازدواج شود و هر چه مهریه و جهیزیه کمتر باشد بهتر است پیامبر (ص) فرمودند : وقتی کسی که اخلاق وی مایه رضایت است به خواستگاری میآید به وی زن دهید و اگر چنین نکنید فتنه و فساد روی زمین فراوان می شود .

اسلاید 127: سازگاری در ازدواج سازگاری در ازدواج مستلزم پنج زمینه است الف) داشتن مسئولیت مشترک ب) تمایلات و روابط جنسی پ) برقراری روابط با اعضای خانواده ت) کمک رسانی در امور منزلث) تقسیم مسئولیت ها

اسلاید 128: عوامل موثر در سازگاری ازدواج الف) آمادگی محدود ب) ایفای مناسب نقشپ) ازدواج زود رست) ازدواج نا همگون ث) آشنایی کوتاه مدت ج) گرایش به رمانتیک بودن

اسلاید 129: آمادگی محدودجوانانی که بیشتر وقت خود را در مدرسه می گذرانند وقتی به سن ازدواج می رسند آمادگی کمی برای آن دارند و در زمینه همسرداری , رفتار با خانواده همسر و غیره دچار مشکل می شوند

اسلاید 130: ایفای مناسب نقشایفای مناسب نقش می طلبد که هم زن وهم مرد به آنچه که جامعه از ایشان انتظار دارد پاسخ مناسب بگویند هنگامی که زن کمک کافی دریافت نمی کند و شوهر احساس کند که همسرش قادر به ایفای نقش خود نیست تعارض ها در منزل بروز می کند .

اسلاید 131: ازدواج زود رسازدواج زود رس با عدم آمادگی کافی قرین است نوجوان کم تجربه با به دنیا آمدن بچه ها سازگاری را مشکل می یابد ازدواج دیر هم نیازمند مدت زمان بیشتری برای سازگاری است بهترین سن برای ازدواج و زایمان بیست تا بیست و هشت سالگی گزارش شده است .

اسلاید 132: ازدواج نا همگون در برخی از ازدواج ها ممکن است فرد با کسی ازدواج کند که والدینش موافق با ازدواج او نیستند در چنین مواردی طرفین با عدم پذیرش یکدیگر موجب احساس رنجش و طرد دیگری می گردند .

اسلاید 133: آشنایی کوتاه مدت هنگامیکه خواستگاری خیلی زود به مراسم عقد و ازدواج بیانجامد کوتاهی طول این دوره سبب می شود که افراد تازه آشنا کمتر قادر گردند نسبت به مسائلی که بعد ها ممکن است در زندگی ایشان ایجاد مشکل کند به بحث بنشینند و راه حل های ممکن را پیدا کنند .

اسلاید 134: گرایش به رمانتیک بودن خیال پردازیهای غیر واقع گرایانه برای سازگاری در ازدواج مانع محسوب می شود سازگاری در ازدواج نیازمند رشد معقول فرد از نظر عقلی و عاطفی و اجتماعی است که چنین رشدی در گروهی از جوانان دیده نمی شود .

اسلاید 135: حوزه های سازگاری در ازدواجدر بین مشکلات سازگاری عمومی ترین و مهمترین آنها سازگاری با شریک زندگی سازگاری جنسی سازکاری با شرایط اقتصادی و سازگاری با وابستگان نزدیک همسر

اسلاید 136: سازگاری با شریک زندگی عوامل زیر را در بر می گیرد الف) مفهوم شریک زندگی ایده آل ب) تجربه های اولیه پ) تشابه پیشینه ت) علایق مشترک ث) تشابه ارزشها ج) تصور از نقش چ) سازگاری به الگوی زندگی

اسلاید 137: مفهوم شریک زندگی ایده آل ایده آل های مردان از زنان واقعی تر است هر قدر تفاوت همسر ایده آل فرد با همسر واقعی خود بیشتر باشد سازگاری مشکلتر خواهد بود

اسلاید 138: تجربه های اولیه تجربه های اولیه سازگاری را تحت تاثیر قرار می دهد مثلا مردانی که قد کوتاهی دارند به دنبال زنانی هستند که از ایشان کوتاهتر اند اما چنانچه بیشتر نیازهای تحقق نیافته دوره کودکی توسط شریک زندگی ارضا گردد سازگاری مطلوبتری به وجود خواهد آمد

اسلاید 139: تشابه پیشینه به نوشته هارلوک هر فردی که ازدواج می کند باید با فرد دیگری که تجربه های اولیه متفاوتی با وی دارد سازگار گردد سن از بنیانی ترین آنها بوده و گفته شده که همسانی سنی عامل مهمی در همسان همسری به شمار می رود .

اسلاید 140: علایق مشترک بیشترین مردم بر این عقیده اند که داشتن علایق مشترک به سازگاری بیشتر در ازدواج منجر می شود استفاده مناسب از اوقات فراقت جهت ارضا علایق مشترک زوجها را به یکدیگر نزدیک می گرداند

اسلاید 141: تشابه ارزشها همسرانی که ارزشهای همگرا دارند نسبت به آنانی که دارای ارزشهای واگرا هستند سازگاری بیشتری نشان می دهند اگر طرفین خواهان پیشرفت در زندگی باشند احساس خرسندی بیشتری در زندگی می کنند

اسلاید 142: تصور از نقشهر یک از همسران دارای تصور از نقشی است که زن یا مرد باید در زندگی زناشویی بازی کند و انتظار دارد که همسرش به آن جامعه عمل بپوشاند اگر انتظارات برآورده نشود سازگاری ضعیفی به وجود می آید .

اسلاید 143: سازگاری به الگوی زندگیهر فردی که ازدواج می کند باید با الگوی جدیدی از زندگی سازگار شود عدم سازگاری با این الگوی جدید موجب برانگیختگی عاطفی می شود .

اسلاید 144: سازگاری جنسی در بین تمام سازگاری ها شاید مشکلترین آنها سازگاری جنسی باشد بر خلاف همه سازگاری ها در این نوع سازگاری تجربه محدود است و از آنجا که شرم اجتماعی برای عنوان آن وجود دارد به پیچیدگی مساله منجر می شود .

اسلاید 145: سازگاری با شرایط اقتصادی هنگامیکه درآمد خانواده اجازه ارضا نیازهای اساسی را ندهد بیکاری مرد در جهت رفع مشکلات اقتصادی می تواند سازگاری ازدواج را تحت تاثیر قرار دهد .

اسلاید 146: سازگاری با بستگان همسر همراه با ازدواج هر فرد جوان صاحب تعدادی از بستگان جدید می گردنند چنین افرادی از علایق و سوابق فرهنگی متفاوت بوده که هر یک از همسران باید سازگاری با این افراد را یاد بگیرد .

اسلاید 147: گفتار دهم : اوقات فراغت نوجوان و جوان ازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) اهمیت برنامه ریزی جهت گذران اوقات فراغت را بیان کند ب) تقسیمات اوقات فراغت را بر حسب زمانی که در اختیار دارد نام ببرد

اسلاید 148: تعریف اوقات فراغت فراغت در لغت به معنای آسودگی و آسایش است برخی آن را آزادی از کار و برخی آن را وسیله ای برای کنترل اجتماعی ذکر می کنند در فرهنگ لیتره فراغت دلالت بر فرصت و زمانی دارد که پس از به انجام رساندن کار و شغل روزانه برای فرد باقی می ماند .

اسلاید 149: اهمیت اوقات فراغتبر اساس تعالیم اسلامی کار و فعالیت های اقتصادی درهاله ای از تقدس پوشیده شده از اینرو اوقات فراغت دوشادوش اوقات کار قرار داشته و فرصت ارزشمندی برای بازیافتن خود و تجلی یافتن بعد معنوی انسان و پاسخ دادن به حس کمال جویی انسان می شود .

اسلاید 150: فرانسیس دوگه دراهمیت اوقات فراغت می گو ید به من بگویید اوقات فراغت خود راچگونه می گذرانید تابگویم شما که هستید وفرزندتان راچگونه تربیت می کنید برای جلوگیری ازانحرافات وفعالیت های مخرب نوجوانان توجه به برنامه ریزی صحیح اوقات فراغت یک ضرورت محسوب میشود .

اسلاید 151: تاریخچه اوقات فراغت :تا پیش از انقلاب صنعتی به لحاظ ویژگیهای کار و اشتغال اوقات فراغت به مفهوم امروزی آن وجود نداشت و از کار مجزا نشده بود

اسلاید 152: در آغاز قرن حاضر با تلاش و ابتکار اتحادیه کارگران چندی پیش نهضت تفریحات سالم را به منظور کاهش کارگران ایجاد کردند و دفتر بین- المللی کار اولین کنفرانس بین المللی را در خصوص وقت آزاد کارگران بر پا کرد .

اسلاید 153: انواع اوقات فراغت :رایج ترین تقسیم اوقات فراغت بر حسب زمانی است که فرد در اختیار دارد و با سن وی می باشد بر حسب زمان می توان به اوقات فراغت

اسلاید 154: الف) لحظه ای ت) فراغت هفته ایب) ساعتی ث) فراغت سالیانهپ) فراغت روزانه

اسلاید 155: الف) لحظه ای : مانند انتظار در سالن نمایش فیلم و تئاتر ب) ساعتی : فراغتی که دانشجو بین دو ساعت درسی دارد پ) فراغت روزانه : متداولترین نوع اوقات فراغت معمولا بعد از کارخانه و انجام وظایف روزمره حاصل می شود

اسلاید 156: ت) فراغت هفته ای : در پایان هفته و بیشتر ویژه شاغلین دولتی می باشد ث) فراغت سالیانه : طبق آئین نامه های اداری بر حسب نوع مذهب در ایام یا ماههای خاصی از سال رخ می دهد

اسلاید 157: تقسیم بندی دوم از اوقات فراغت بر حسب سن فرد انجام می شود مانند اوقات فراغت خردسالان – کودکان – نوجوانان – جوانان – میان سالان و سالخوردگان .

اسلاید 158: نظریه های اوقات فراغت :الف) گروهی مبنای تفریحی را مذهب ذکر کرده اند و بر این باورند که فعالیت های چون رقص , آواز , نمایش رابطه تنگاتنگی با سنن مذهبی دارد ب) برخی اساس تفریح را غریزی می دانندپ) عده ای هم گرایش انسان به بازی و تفریح را کسب لذت و استراحت می دانند .

اسلاید 159: کار کردهای اوقات فراغت :دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد الف) دیدگاه اتلاف وقت : بر اساس این دیدگاه اوقات فراغت فرد از اوقات تلف شده و بی ارزش عمر محسوب می شود .

اسلاید 160: ب) دیدگاه پر بارسازی فرصت : بر اساس این دیدگاه اوقات فراغت به نحو مطلوبی سپری می شود دارای کارکردهایی چون افزایش معلومات , رفع خستگی و آفرینش های هنری و ادبی می شود .

اسلاید 161: فعالیت اوقات فراغت :فعالیتهای که به هنگام فراغت انجام می شود متعددند مانندالف) استراحت , درازکشیدنب) انجام کارهای هنریپ) ایستادن سر کوچه و گذرت) بازدید از موزه ها و نمایشگاه هاث) بازی و ورزشج) رفتن به پارک و مراکز تفریحی و ...

اسلاید 162: اشتغالات اوقات فراغت :یکی از صاحب نظران مشخص ترین اشتغالات اوقات فراغت را بدین قرار مطرح ساخته است :الف) عبادتب) مطالعه پ) ورزش و تفریحات سالمت) سرگرمی های هنری و فنیث) تعاون و خدمات اجتماعی

اسلاید 163: الف) عبادت :که باعث تزکیه و سلامت نفس شده و زمینه رضایت خاطر باطنی فرد را فراهم می سازد و بهترین وسیله برای دگرگونی رفتار انسان محسوب می شود .

اسلاید 164: ب) مطالعه :مطالعه کوشش سازنده و نوعی تغذیه و تلطیف روانی انسان را موجب می گردد و به نظر اندیشمندان کتاب از بهترین یاران زمان تنهایی و اوقات فراغت به شمار می رود و امروزه گروه بسیاری از مردم برخوردار از مطالعه کتاب و روزنامه می باشند

اسلاید 165: پ) ورزش و تفریحات سالم : بسیاری از سرگرمی ها بر پایه انگیزه های درونی و علاقه شخص استوارند اگر چنانچه این گونه فعالیت ها با مراقبت های حساب شده و به صورت مطلوب اجرا گردند موجب دگرگونی های چشمگیر در رفتار و پندار فرد می گردند .

اسلاید 166: ت) سرگرمی های هنری و فنی :ابداع و ایجاد ضمن لذت بخش بودن محرک ذوق انسان به شمار می روند .

اسلاید 167: ث) تعاون و خدمات اجتماعی :آموزش و پرورش بایستس از اولین مراحل تربیت آمادگی بالقوه نوجوانان و جوانان را برای خدمات اجتماعی به کار گیرد و مهارتهای لازم را برای قبول این مسئولیت ها فراهم آورد .

اسلاید 168: گفتار یازدهم : بزهکاری نوجوانان و جوانان ازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) عوامل موثر در ایجاد بزه نوجوان را توضیح دهد .ب) تفاوت دختران و پسران را در ارتکاب میزان و نوع بزه شرح دهد .

اسلاید 169: تعریف بزهکاری :منظور از بزه ارتکاب عملی است که قوانین جزایی و کیفری آن را منع نموده باشند از آنجا که جرم یا بزه بودن یک عمل را قانون تعیین می کند ممکن است مفهوم آن از یک جامعه به جامعه دیگر متفاوت باشد .

اسلاید 170: علل بزهکاری :بزهکاری در طبقه اجتماعی پائین نسبت به سایر طبقات بیشتر است و دلیل آن به کارگیری شیوه های کمتر کارآمد تربیت فرزندان در این طبقه اجتماعی مطرح کرده اند تاثیر عوامل زیستی با مطالعات لومبروزو در قرن نوزدهم با بررسی رابطه بین خیانتکاری و خصایص بدنی شروع شد

اسلاید 171: او با مشاهده جنایتکاران و مطالعه مغز راهزنان و بررسی ویژگیهای بزهکاران نتیجه گرفت که وقتی تعدادی از صفات مذکور در فردی جمع باشد می توان در جنایتکاری وی شکی نداشت

اسلاید 172: نظریه لومبروزو امروزه از اعتبار افتاده است اما اندیشمندان اظهار می کنند که علامتهای بدنی می تواند با جنایتکاری رابطه غیرمستقیم داشته باشد

اسلاید 173: یک عامل موثرفردی دیگر در ایجاد بزهکاری جنسیت می باشد نلسون و ایزرائل بروز اختلالات کرداری را در پسران نسبت به دختران چهار به یک تا دوازده به یک می دانند اگرچه تفاوتهای جنسی در ارتکاب جرم ها و انحرافهای جدی اهمیت بیشتری دارد اما جرمهای کوچک تفاوت چندانی بین زن و مرد وجود ندارد .

اسلاید 174: انواع جنایتکاران :الف) کسانی که بر اثر جریان عضوی مخرب و یا علل دیگر مرتکب جنایت می شوند مانند افراد سبک مغز ب) جنایتکاران طبیعی مانند ولگردان – گدایان - دزدان پ) جنایتکاران حقیقی که هیچ چیز آنان را از ارتکاب به جنایت باز نمی دارد

اسلاید 175: رابطه بین شهر و بزهکاری از نظر پروفسور الینارد

اسلاید 176: الف) درشهرها جرایم علیه اموال زیاد بوده ئ افزایش آن با توسعه شهرها ارتباط مستقیم دارد .ب) بزهکاری روستانشینان بیشتر در خارج از محدوده روستا است پ) تفاوتهای فرهنگی فراوانی در شهر دیده می شود و فرهنگ کم اغلب دلیل بزهکاری است .

اسلاید 177: پیشگیری از بزهکاری و درمان :

اسلاید 178: تغییر رفتار بزهکاران جوان که بزهکاری آنان متاثر از محیط باشد آسانتر از بزهکارانی است که مبتلا به اختلالات منش هستنند رواندرمانی – مددکاری با خانواده و با جوانان و خدمات دیگر در زمره روشهای پیشگیری و درمان بزهکاران است .

اسلاید 179: گفتار دوازدهم : اعتیاد نوجوان و جوان ازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) واژه های اعتیاد و عادت را تعریف کند .ب) در باره ویژگیهای شخصیتی افراد معتاد توضیح مناسب ارائه نماید .

اسلاید 180: تعریف اعتیاد :واژه اعتیاد در فرهنگ معین و فرهنگ عمید به معنای عادت کردن و خو گرفتن آمده است و منظور از عادت نیز هر عملی است که به صورت خود به خودی بودن دخالت اندیشه و تفکر صورت می گیرد اعتیاد در معنای کلی به صورت وابستگی انسان به هر چیز تعریف شده است .

اسلاید 181: وابستگی به اعتیاد :علائم :الف) تحمل : عبارتست از نیاز به مقدار بیشتر مواد برای مسمومیت .ب) محرومیت : یک تغییر رفتاری غیر انطباقی دارای آثار فیزیولوژیکی و شناختی که در اثر کاهش تجمع یک ماده در خون فردی که مصرف زیاد از یک ماده را داشته رخ می دهد .پ) رفتار اجباری : فرد به تعداد بیشتر و زمان طولانی تری بیشتر از آنچه را که در آغاز در نظر داشته مصرف می کند .

اسلاید 182: علتهای اعتیاد :اعتیاد محصول تداخل پیچیده ای از عوامل روان شناختی – اجتماعی – فرهنگی – زیستی و شاید ژنتیکی باشد که لزوم بر خوردی جامعه الاطراف را با آن ایجاب می کند .

اسلاید 183: ویژگیهای شخصیتی افراد معتاد :چنین افرادی معمولا پر توقع - بهانه جو – کژ خلق – از نظر عاطفی بی ثبات و نا بالغ و وابسته هستند به نوشته اورنگ : معتادان افرادی خود کم بین – خواستار رفع فوری نیازها – گوشه گیر – مردم گریز – عاصی بر علیه خانواده هستند .

اسلاید 184: خانواده افرادمعتاد:الف) خانواده های نابسامان وازهم گسیخته ب) منازعه و مشاجره کارپ) سهل انگارت) پرکارث) الکلیکج) معتاد به مواد مخدر هر کدام خود سهم بسزایی در روی آوردن فرزند به اعتیاد و یا ابتلای وی به سایر انواع بیماریهای روانی دارند .

اسلاید 185: تشخیص نوجوان و جوان معتاد :الف) فرد معتاد معمولا از دیگران کناره گیری کرده و با دوستان جدید معاشرت می کند ب) اغلب رفت و آمدهی مشکوک و بی حساب و کتاب دارد پ) به نظافت و آراستگی ظاهر خود توجه ندارد ت) ثبات عاطفی خود را از دست می دهد ث) رنگ چهره – لبها – چشمانش تغییر می کند

اسلاید 186: پیشگیری از اعتیاد :اعتیاد به جای اینکه تنها معلول یک عامل باشد معلول عوامل متعددی بوده و مبارزه با آن باید به صورت زیر بنایی انجام گیرد صاحبنظران پیشنهادات چندی جهت دستیابی به این هدف ارائه داده اند که به اختصار در زیر عنوان می گردند

اسلاید 187: الف) خانواده :هیچ پیشگیری اجتماعی بدون توجه به خانواده قرین توفیق نسبت والدین به ارزش دوستیهای دوره نوجوانی پی برده و آنان را راهنمایی کنند والدین باید تبعیض را در بین فرزندان از محیط خانوادگی دور کنند والدین باید به نقش الگویی خود توجه داشته و بدانند که رفتارشان منحصر به زمان حال نمی شود .

اسلاید 188: ب) مدرسه :رشد دینی نوجوان پسر از خانه در مدرسه صورت می گیرد باید با فراهم کردن زمینه های لازم تشویق و ترغیب نوجوانان این امر مهم رشد دینی نوجوانان را تسهیل کرد مدارس باید دانش آموزان را با اثرات سوء استفاده از مواد مخدر آشنا سازند .

اسلاید 189: گفتار سیزدهم : لزوم راهنمایی و مشاوره نوجوان و جوان :ازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) روشهای مشاوره را نام ببردب) درباره اهداف مشاوره نوجوانان و جوانان توضیحات مناسب ارائه دهد

اسلاید 190: هدفهای راهنمایی و مشاوره نوجوان و جوان :هدفهای راهنمایی به دو نوع تقسیم می شوند هدفی آنی که معمولا پیرامون کمک به نوجوان در شناخت مسائل خانوادگی و مالی و ... هدف غایی به ویژگیهای چون پرورش اعتماد به نفس و قادر شدن نوجوان به حل مشکلات خود اشاره می کند .

اسلاید 191: اصول راهنمایی و مشاوره نوجوان و جوان :اصل اول : اعتقاد به تکریم شخصیت و کرامت مقام انسان اصل دوم : احترام به شخصیت نوجوان و جوان اصل سوم : احترام به حقوق نوجوان و جواناصل چهارم : آزادی کامل نوجوان و جوان در طول مشاورهاصل پنجم : استمرار راهنمایی و مشاوره

اسلاید 192: وظایف و خدمات راهنمایی :الف) وظیفه سازشی : به نوجوان و جوان کمک می شود تا قادر شوند خود را با محیط آموزشی موارد درسی و همکلاسی ها وفق دهد .

اسلاید 193: ب) وظیفه توزیعی : به نوجوان و جوان کمک می شود تا در نتیجه آشنایی بیشتر با محیط و رشته های تحصیلی اشکالات خود را برطرف نمایند .

اسلاید 194: راههای گرد آوری اطلاعات :الف) مشاهده ت) مقیاس درجه بندیب) مصاحبه ث) شرح حال نویسی پ) پرسشنامه ج) گروه سنجی

اسلاید 195: روشهای مشاهده :الف) روش تعقلی پ) روش یادگیریب) روش تحلیل روانی ت) روش روان شناسی انسانی

اسلاید 196: گفتار چهاردهم : رهنمودهای اسلام در برخورد با مشکلات نوجوانان و جوانان :ازدانشجو انتظار می رود پس از مطالعه این گفتار بتواند :الف) در مورد ابعاد وجودی انسان از دیدگاه قرآن توضیح دهدب) وجوه مختلف طبیعت آدمی را به درستی شرح دهد

اسلاید 197: آفرینش انسان :انسان روحی از خداوند است که انسان را آماده دریافت صفات عالی و عشق ورزیدن نسبت به حق می کند به دلیل چنین ساختار وجودی است که متفاوت انسان با سایر مخلوقات مشخص می شود .

اسلاید 198: ارزش و مقام انسان :الف) قرآن انسان را جانشین خدا بر روی زمین عنوان می کند ب) قرآن انسان را موجودی می داند که توانسته بار امانت الهی را به دوش بگیرد از دیدگاه اسلام محور همه امور خدا می باشد و هدف تربیت انسان سیر به سوی اوست .

اسلاید 199: جنبه های مثبت و منفی وجود انسان :انسان موجودی است که خداوند او را در نیکوترین صورت آفریده است انسان در جنبه مثبت فطرت دارد و صاحب خود آگاهی است استعداد کمال بی نهایت را دارد و در جنبه منفی طبیعت انسان می توان گفت در صورت بی نیازی طغیان می کند و موجودی مجهول و بخیل و حریص است .

اسلاید 200: عوامل رشد انسان :الف) علم و تفکرب) ایمان که اعتقاد قلبی به آفریننده جهان و دستورات و فرامین او توام با تسلیم می باشدپ) عمل اعمال مثبت موجب رشد و تکامل انسان و اعمال منفی موجب به فعلیت رسیدن استعدادهای منفی انسان می شود .

اسلاید 201: پایان

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید