صفحه 1:
صفحه 2:
سابل نو ونان و BoE
مولفان:
دکتر منیژه کربلسی
دكتر منوجهر وكيليان
دو واحد
تهيه و تنظيم:
صفحه 3:
گنتار اول : دیدگاههای مختلف درباره نوجوانی و جوانی
٩ الف) دیگاه روان شناسان مختلف را درباره فرایند رشد وتکامل و تقسیم
آن به مراحل مختلف بیان کرده و آنها را مقایسه نمایند
ب) دیدگاه روان شناسان تعلیم و تربیت را درباره ویژگیهای دوران
نوجوانی و جوانی بیان کرده و سنین مربوط به هر یک را به درستی
متذکر گردد.
صفحه 4:
wy
" برخى از روان شناسان رشد و تكامل انسان را
فرايند منظم و مستمرى مى دانند كه همانند آب
رودخانه از نقطه اى شروع و به هدفى ختم مى
8
صفحه 5:
yc Ce) درل رل
* استانلی هال
* نوجوانی از 06۶ تا 40 سالگی وجوانی از 0 سال به
بالا
" فيزيولوزيستها
* نوجوانی از 16 تا 06 یا 16) سالگی در پسران و 40 تا
© سالكى در دختران
صفحه 6:
99
۴ نوجوانی دوره دبیرستانی و جوانی پیش از سالمندی
" اريكسن
". نوجوانى 68 تا (0)© سالككى وجوانى (0)© تا +62 ©
صفحه 7:
طبقه بندی اسلام
* پیامبر بزرگوار اسلام رشد کودک را در سه مرحله میداند
" |) هفت سال اول زندكى: سيدى و آقايى فرزند
© هفت سال دوم زندگی:فرمانبرداری و اطاعت
© هفت سال سوم زندگی:مصاحبت و ملازمت
صفحه 8:
تاریخچه مطالعه نوجوانی
" افلاطون
" اولين فردى كه درباره نوجوانان وجوانان اظهارنظر كرده
Bile
ene wl ال(
نا
)$43
" دوران بلوغ ( تولد ثانوى)
صفحه 9:
i 2-9
۴ اهمیت سنین 00 تا 7 سالگی
جر ای —
" يدر جنبش مطالعه و تحقيق كودك ونوجوان
يدر جنب
رت
ا حا
" بى سر و سامانی روانی در نوجوانی
صفحه 10:
" حدود سن نوجوانى مشخص نيست اما بر حسب
ل eer ee eee pee
نوجوانی از دوازده سالگی شروع و در هجده سالگی
خاتمه می پذیرد و جوانی از هجده سالگی آغاز و تا
حول و حوش سی سالگی ادامه می یابد.
صفحه 11:
اهمیت نوجوانی و جوانی از دیدگاه اسلام
" در اسلام از نوجوانى و جوانى به عنوان منزل قوت
و نيرومندى ياد شده كه بين ضعف ايام كودكى و
ناتوانی دوره پیری قرار- گرفته است .
صفحه 12:
و
Oakeley, در
نمونه حضرت على (ع) مى فرمايند : دو جيز است كه قدر
ل ا ل ا رك ار FSA
دیگری تندرستی .
صفحه 13:
گفتار دوم : ویژگیهای نوجوانان و جوانان
3 e
الف) اهميت شناخت ويزكيهاى نوجوانان و جوانان را برای ©
. والدين و مربيان را توضيح دهد
© ب) الكوى تغييرات رشد جسمى در دوره نوجوانى را با دوره
كودكى مقايسه نمايد .
صفحه 14:
۳۳ ی ات Tee)
جوانان بوده و مایلند بیشترین نفوذ تربیتی را به روی آنان
Be ewe SE Sree ES RUNES Pmt ec
این شناخت بستگی فراوانی به احساس مسئولیت - علاقه
خواست-تلاش و زمانى دارد كه والدين به اين امر اختصاص
صفحه 15:
* ۰
راسد جسمی و جنسی .
" از ويزكيهاى بارز انسان در دوره نوجوانى رشد سربيع و
تغییر چشمگیر جسمانی می باشد که موجب می گردد در
محدوده زمانی کوتاهی طرح عمومی چهره و بدن نوجوان
از حالت کودکی خارج و اندازه بزرگسالان را پیدا کند
صفحه 16:
"" جنين رشد سرريعى كه به دليل شتاب زياد از آن به عنوان
جهش نموى ياد مى شود حدودا جهار سال به طول مى
ل ل ل ا ۱
تا سیزده سالگی شروع می شود .
صفحه 17:
بلوغ:
ل | كه در ابتداى دوره
) دن a
اس ات ۳ eer. ۳1
ek) 2 شود 1 ۱
صفحه 18:
" انواع بلوغ :
"" الف) بلوغ جنسى : به معناى رسيدن به مرزٍ سن توليد مثل
و شهوت جنسی بیان می شود .
"" ب) بلوغ جسمى : نشانكر اوج رشد اكثر اعضاء و
ا 0
"ا بي) بلوغ تكليفى : در اين بلوغ دختران و يسريان دارياى
مسئولیت جدیدی در خصوص دستورات عبادی-اقتصادی و
الهى كرريديده و مكلف به اطاعت ان آن مى شوند .
صفحه 19:
a اجتماعی - اقتصادی
es
يا ولى قانونى نسبت به امور اقتصادى خارج مى شود .
pete ee ( aes
خصوصیات آن رسیدگی یا رسش هوشی - رسیدگی
عاطفی - درک مفاهیم اخلاقی - کمال اراده
صفحه 20:
0
مصباح و همکاران
صفحه 21:
2 a
0
يسران
تغيير ناكانى قد و وزن
رشد عضلات
۳-0
0 0
ررك انان
صفحه 22:
© 0 ® a
دختران
تغییر ناگهانی وزن و قد
۳
جوشهای صورت
رشد موهای بدن
pe] ار
صفحه 23:
9
۵
آثار روانی بلوغ
حالات نكرانى و اضطراب
۹
Reser ا م
انزوا طلبی رویا پردازی...
صفحه 24:
" مطالعه ویژگیهای جسمانی از آن جهت اهمیت دارد
كه قويا خود يندارى نوجوان و جوان را تحت تاثير
قرار ميدهد
" دارا بودن ويزكيهاى مطلوب موجب مقبوليت شده
وفقدان آن احساس طردشدكّى اجتماعى و عدم كفايت
جنسى را به همراه دارد.
صفحه 25:
" بايد توجه كرد كه هر فرهنكى داراى معيارهاى
eres |
۳
* نوجوانان و جوانان تمایل دارند که همسالانشان وجود
ویژگیهای جسمانی مطلوب را در آنان تایید نمایند.
صفحه 26:
۳ TE Oe Se eT elas
۱۳۳ VO yess)
" كائل و هارتر عقيده دارند كه بسيارى از نوجوانان در اين
سنین به شایستگی خود شک دارند.
"" هلم وكائر عقيده داريند كه بين ترشح هورمونها و رفتار در
يسرران رابطه اى وجود داشته و اين رابطه رابطهاى
رساك
صفحه 27:
#به نوشته ضوابطی به دلایل فرهنگی ,ظاهر و
سیمای فیزیولوژیک نزد زنان در مقایسه با
مردان از اهميت بيشترى برخوردار ميباشد.
eee ee) 2
ميكردد.
صفحه 28:
رشد عقلی و ذهنی :
"ا استعداد ذهنى عمومى در كودكان بهنجار و
عادى از تولد تا ينج يا شش سالكى افزايش مى
يابد از شش تا جهارده يا يانزده كندتر صورت
مى كيرد.
صفحه 29:
" در دوره كودكى فرد به علت خود مدارى خويشتن را
محور جهان دانسته و قضاوت و داوريهاى او در
مورد اشخاص و اشیا اکثرا صورت و جنبه هیجانی
بيدا كرده و استدلال و تفكر او درباره همه جيز بر
يايه ملاكهايى انجام ميشود كه بر حالات هيجانى او
استوارند.
صفحه 30:
لانظر يوارد stay Sp Serene egy لم
5 7 5250507
FY ee TSE Sn Se ere
آرمانكراو غالبا ناسازكارند .
صفحه 31:
رشد ذهنی از تولد تا بزرگسالی پیاژه)
eS eee ا
fen Rit agate Uy acy
۱9 ee ae ES)
مرحله عملیات صوری
صفحه 32:
۱۳
* انسان موجودی اجتماعی
" عدم امكان زندكّى انفرادى
۳
"" ريشد اجتماعى
" برخورد با تجربيات اجتماعى
صفحه 33:
ف 4 2 4 4
رفتار اجتماعی مطلوب
خانواده
مدرسه
دوستان
قیرمانان و الگوها
کتابها و مجلات
فیلمها
صفحه 34:
" رشد اجتماعى نه تنها ميزان سازكّارى شخص
را با اطرافيان و ديكران نشان ميدهد بلكه
همجنين بر ميزان بيشرفت تحصيلى موقعيت
شغلى و محبوبيت اجتماعيشان نقش مهمى را
بازی میکند.
صفحه 35:
ا ا 2
6 رفتارهاى مبتنى بر همكارى
ور
صفحه 36:
۱
یکی از اساسی ترین بحتهای روانشناسی مبحث
هيجانها وعواطف ميباشد و قضاوت درباره
wD) ا ا ا ا ا 2
باشد.
صفحه 37:
9
=>)
© 0 8 ۵
ویژگیهای عاطفی و هیجانی نوجوان
افسردكى
رت
شدت
عدم كنترل
مظتون بودن
ناپایداری
ناشیگری
صفحه 38:
انواع هیجانها :
و
واكنش نيستند لذا از وقايع مى كريزند خشم هنكامى كه
نوجوان و جوان در رسيدن به هدفهاى خود با مانع رو به
رو می شوند .
صفحه 39:
عوامل موثر در هیجانهای نوجوانی و جوانی
Ca "" استعدادها و فعاليتهاى ذهنى
" ب) ارزشها و معيارهاى اجتماعى
"ا ب) احساسات دينى
en)
(EC
۳
لا
ت) انتظارها و توقعهاى اجتماعى
0 ا 66 0
صفحه 40:
" تغييرات فيزيولوزيك
eS ee Ee
سازگاری با محیطهای تازه
٩ عقب ماندگی درسی
ets |
" مسائل شغلى
* ناکامی
۱
صفحه 41:
5 ee
رفتار دختران و پسران نوجوان(بهرامی)
۴ ابهام ناشی از رشد تمایلات جنسی
" ايجاد هيجان
5 سيت ۱
و
oe
"" يشيمانى
= ارتباط با همسالان و بزرگسالان
صفحه 42:
#اوالدين به منظور برخوردارى از
ارتباطهای مطلوب و مفید با نوجوانان
وجوانان باید به جو هیجانها وعواطف
موجود در خانه حساس بوده وعملا نشان
es inne ea art لراك
منطقى آنها احترام مى كذارند.
صفحه 43:
گنتار سوم : تحولات در دوران نوجوانی و جوانی
۰
# الف) علل درون گرایی و توجه به خود نوجوان را نام ببرد.
٩ ب) درباره مرحله رشد تمایلات جنسی در نوجوان توضیح دهد
صفحه 44:
بحران بلوغ :
زک گر یی ی ار
و خجالت می شوند و یا دچار تشویش یا دچار
یاس و دلهره می شوند .
صفحه 45:
در این دوران دو مرحله دارند :
._. . . . ممایلات نا به سامان و آشفته اند از این
رو عواطف نارساو عصبی هستند .
.232 تمایلات آشکارتر دختران و پسران را
به سوی جنس مخالف می راند.
صفحه 46:
تقسیم بندی دبس
) نوجوانانی که تحول من آنان ناگهانی
همراه با ناسا زگاریست
- © نوجوانان سنت گرا و پایبند به
ارزشهای اجتماع و بزرگسالان
صفحه 47:
بحران هویت :
آن است که شخص بداند کیست و
اریکسون بحران هویت را یک بحران هنجاری
خوانده است زیرا آن که رویدادی بهنجار
است .
صفحه 48:
به عقیده" مید" آنتچه دشواریهای دوره
نوجوانی را به وجود می آورد اوضاع
اجتماعی و نه وضعیت فیزیولوژیک
فرد میباشد
صفحه 49:
تطایق با دو منظومه مختلف قواعد اجتماعی یعنی
آنچه که فرهنگ بزرگسالان مقرر داشته وآنچه که
فرهنگ همسالان یا به قول تالکات پارسونز فرهنگ
توجوانی نامیده میشود سازگاری نوجوان را مشکل
میسازد.
صفحه 50:
خود آینه ای
٠ در عبور از مراحل کودکی فرد تصوری خود به
دست می آورد که انعکاسی از دیدگاه والدین همسالان
و یا معلمان از اوست.
چنین انعکاسی از خویشتن خود آینهای او را تشکیل
میدهدو
صفحه 51:
عدم اطمینان نوجوان به مقام اجتماعی خود را
یکی از علل متعدد دخیل در مشکلات نوجوانان
دانست بسیاری از نوجوانان بحران هویت خود
es een ei ning rie te) Culley ل 1
صفحه 52:
بحران هنجاری
اریکسون بحران هویت را یک بحران
هنجاری خوانده است زیرا آن
رویدادی بهنجار است,
صفحه 53:
گفتار چهارم : شناخت رفتارهای نابهنجار نوجوانان و
جوانان
L a و از
© الف) اشکالات و موانع ارایه تربیتی دقیق از نابهنجاری را بیان
کند .
. ب) روش حساسیت زدایی منظم را توصیف کند ٩
صفحه 54:
اجتماعات مختلف وابسته است . رفتار نابهنجار رفتار-
است كه به ميزان قابل توجهى از يك معيار فر هتكى 3
هنجار كروهى دور شده باشد .
صفحه 55:
۰۰
درجه و شدت است تا از نظر نوی ۱
© رفتار نابهنجار رفتارى است كه به ميران نابز
توجهى از يك معيار فرهنكى يا هنجار كرواهق
Dy) شده باشد. =
صفحه 56:
صفحه 57:
cer
انند ۱
ی ی ۳
میرم ی أنها كر
ou سير 3
4 اك ۳
صفحه 58:
لس ۳
هنجارشكنى قرار دارد.
صفحه 59:
© مانند تقلب و صدمه زدن به اشخاص يآ
تنها فرد انطباقی با هنجارها ندارد بلکه پار های
هنجارهای خانوادگی و... شکسته میشود اما فز
کیفر. اجتماعی شدید نمیشود
صفحه 60:
ميشود و لذا کیفر es الزامى ميكردد.
صفحه 61:
|( مشکلات کرداری
Seg GDS
صفحه 62:
۳
صفحه 63:
* احساس حقارت
* اضطر اب
© افسردكى
© انزواى اجتماعى
* حساسیت بیش از اندازه
> اتب نت
* خواب آلودگی
صفحه 64:
۱3 اصطلدح سازش نا بافته مثر ادف ٩
است که بنا به توصیه کنکره بین الملا
روانپزشکی پاریس از سال 2900
جای غیر عادی بکار رفته است.
صفحه 65:
٩ سختی پیروی از مقررات
* مشکل در تربیت وآموزش
* دريمان يذيرى مشكل
© عدم امكان تخمين در مورد تعداد آنها
صفحه 66:
کت ی رن ون
© ب.کسی که نواقص هیجانی دارد
* ج.کسی که رفتارش غیر قابل پیش بینی و متغیر اس
© د.کسی که با اطر افیانش ناسا زگاری دارد
صفحه 67:
1 بی نبانی وضعیت اقتصادی
ناسازگاری با والدین
رک ای دا یت مر
“6. نا كافى بودن فرصتهاى تفريحى
2 ES et a CE ا ESLER ew]
ومناسب شغل
صفحه 68:
* بلوخ عقلی
2
ee i از خانواده واستقلال طلبى
۷-9
© خودشناسى
© انتخاب شغل
« سركرميها
صفحه 69:
نيازهاى روانى
انكيزشهاى فردى واجتماعى
عوامل اقتصادى اجتماعى
انحز افات اخلاقی واجتماعی
آسيبهاى جسمى وروانى
شرايط زيست محيطى
اختلافات خانوادكى
سختكيريهاى مدرسه
Beery
صفحه 70:
*۶.به کارگیری آمار و توزیم فراوانی
٩ 0. استفاده از هنجارهای اجتماعی و فرهنگی
* 9. تشخیص کلینیکی نابهنجاری
صفحه 71:
eae econ را بر
PS ewe ie nee)
Ces Oren eon
معيارهاى محيط اجتماعى سنجيده مى شود .
صفحه 72:
ال ال
مبين نابهنجارى و فقدان آن دليل بر بهنجار:
.
© ) ديدكاه آرمانى نكر : از طريق توسل به وك
ere Vee Tee ا ل ey)
است ,
صفحه 73:
© بهنجاری به صورت سالم بودن
© بهنجارى بصوريت كمال مطلوب
٩ بهنجاری به صورت متوسط
© بهنجاری به صورت فرایند
صفحه 74:
دارای مزایا ومعایب کوناگون منل:
* عدم تفکیک انحرافات مطلوب و نامطلوب
© وجود اشكالات روايى و يايايى
محکومیت ویژگی های خلاق و جسورانه
مى باشد.
صفحه 75:
© نسانه هاى رفتار نا بهنجان:
* ) نشانه های ذهنی
© © نسانه هاى عينى
صفحه 76:
و
0
۶ نظریه ل 0
CORK 0
٩ نگرش مربوط به نظام خانواده
صفحه 77:
* کریسینر:اغلب اختلاات روانی معلر
ee et ein تس سر ار
* نقش عوامل ژنتیعی
© فرضيه زيست شناختى اضطراب
* داروهاى ضد اضطراب و جرباحى روانى
0 ل ا tpi.
© نظريه ظهور صفات ارثى ينهان
صفحه 78:
و رل ال در
© غريزه زندكّى و غريزه مرك
© سه عنصر اساسى شخصیت:نهاد -من- فوق من
* مراحل جهان شمول روانی جنسی Z
© نلسون و ايزرائل:افراد وابسته كه در مرحله دهانى تثبيت
شده باشند احتمال ابتلا به افسردكى در آنان زياد است
* رواندرمانى اكتشافى
صفحه 79:
و ار( ار
cS ad ا ل ل
* آزمایش جونز
رو
© نظریه شرطی شدن فعال اسکینر
و
* شرطی کردن کلاسیک
ل لم
صفحه 80:
مورد توجه براى
۶ جان واتسون
© بورنى:تاكيد بر شخص به عنوان يردازنش كنئده 25 ۱
۶ اضطراب نتیجه برداشتهای غلط وغیر واقعی
Peer Cee RCO pC I
© استاب:تغيير در شخصيت فرد با تغيير در انديشه هاى وى
صفحه 81:
© نهضت انسان كرايانه وجود كرايانة
Weyer 2 ال
دیدگاه انسان گرایی
۰ عدم دستیابی به نیازهای اساسی و اختلالات روانی ٩
* راجرز یکی از پیشوایان نیضت انسانگرایی اختلال روانی
را نتیجه اختلاف بین خود واقعی وخود آرمانی می داند:
صفحه 82:
گنتار پنجم : مکانیسم های دفاعی یا سازگاری
(Will @ نحوه عمل مکانیسم های دفاعی و شرایط مداخله آنها را
توضیح دهد .
٩ ب) زیان استفاده از مکانیسم جا به جایی را برای نوجوان بیان
کند .
صفحه 83:
او Oe Le سس
تعادل به سر ببرد . مكانيسم هاى دفاعى كه خود به
صورت ناخودآگاه عمل می کنند در واقع جهت سازگاری
فرد با موقعیت های متفاوت به کار گرفته می شود .
صفحه 84:
انواع دفاعهایی که توسط نوجوانان به کار. گریفته می شود
۳
00 leks
صفحه 85:
الف)يرخاشجويى 4
ا صورت مستقیم به شکل ناسزاگویی و حمله بدنی به
evap epee Br rene ye 0 ۳0
ب) جبران :
علیه احساس حقارت و عدم کفایت است که از نقصهای
واقعی یا تصوری و یا ضعف نوجوان سرچشمه می گیرد .
صفحه 86:
خشنودى بخشيده و هويتى را كه
در جستجوی آن باشد در او پدید
می آورد .
تا آنجه را كه انجام مى دهد با
آوردن دلايل موجه و منطقى
قبول نمايد .
صفحه 87:
: فرافکنی (G
نسبت دادن افكار - احساسات - انكيزه ها و آرزوهاى نا ©
. معقول خود به دیگران
: ج) واکنش سازی
تمایلات واقعی فرد واپس زده می شود و رفتاری که عکس
العمل آن تمايلات ناآكاهانه است نشان داده مى شود .
صفحه 88:
ل 0م
احساس عدم امتیت نوجوان موجب می شود تا وی خود را
در مرکز توجه دیگران قرار دهد .
ح) منفی بافی :
#نوجوان با همه كس و همه جيز به مخالفت بر مى خيزد .
صفحه 89:
خ) كناره كيرى :
© به صورت انفالى دست به تسليم در برابر مشكلات مى دهد
د) يناه بردن به بيمارى :
© ممكن است در برابر مشكلات به عكس العملهاى بيمار
ees 0 ا
صفحه 90:
انواع مکانیسم های دفاعی :
الف) مکانیسم دفاعی موفق :
© تصعيد اصطلاحى است كه اغلب در مورد مكانيسم هاى
CS CCE Ope CIR eo SC ONE PO WpreN)
درونی ارضا می شوند هدف نیز حاصل می شود .
ب) مكانيسم هاى دفاعى ناموفق :
© باعث حل كشمكش نمى شود و موجب كاهش اضطراب
۱3۳
صفحه 91:
bi
تق نظران
2 ene سازشى روانى به
ae 5 5
م فشار vet
چ 0
ee
9
۳ بي) مصالحه
ee Su
صفحه 92:
الف) تهاجم :
#در برخود با مشكلات حالات حمله - تجاوز و كينه را
نشان می دهند .
0
به هنكام برخورد با مشكلات حالاتى جون ترس - عقب
نشينى و فرار را در رفتار خود نشان مى دهد .
پ) مصالحه :
۱
نايل نشده با هدف ديكر جانشين مى كند .
صفحه 93:
گفتار ششم : مساله تحصیل نوجوان وجوان
e
. الف) اثرات مثبت مدرسه را در زندگی نوجوان بر شمارد ٩
٩ ب) علت بی توجهی مدارس را به سلامت روانی دانش آموزان
بیان کند .
صفحه 94:
يكى از عامل هاى مهم در تكوين شخصيت نوجوان
مدرسه می باشد حضور در مدرسه باعث می گردد که
توجوان از حالت خود محوری کودکانه و همچنین تا
حدودی از قید و بند محدودیتهای خانوادگی رها شود
دپ 9
نوجوانان و جوانان به شمار می رود .
صفحه 95:
اثرات اولیا مدرسه :
صفحه 96:
" مطالعات زيادى وجود دارد كه نكرشهاى متفاوت معلمان را
نسبت به دانش آموزبان نشان می دهد چهار گروهی که معلم
مى بايست دانش أموزان را در أن قرار بدهد
الف) وابسته
ب) موردعلاقه
پ) بی تفاوتی
ت) مطرود
صفحه 97:
ات
پیشرفت تحصیلی مقرر
و
ابسته : رضايت علم
آموزان و اب 1
SS. ۱
لف) دا 7
| 1 ی .
“از سد
مدرسه هستند
9
صفحه 98:
ب) دانش آموزان مورد علاقه :
* از نظر پیشرفت تحصیلی مشکل دارند اما نسبت به علم
فرمانبردار هستند .
صفحه 99:
پ) مطرود :
؟ نه تنها در فراهم کردن رضایت خاطر معلم موفق نبوده
اند بلکه حتی مشکلات انضباطی هم دارند .
9
صفحه 100:
علل بیرونی و درونی پیشرفت :
* دارا بودن انگیزه موفقیت تنها عامل موثر در پیشرفت
تحصیلی نبوده بلکه استنباط نوجوان از علل موفقيت يا
شكست نيز بر ييشرفت تحصيلى وى نيز اثرمى كذارد
9
صفحه 101:
تفاوت پسران و دختران در درماندگی
آموخته شده
* مطالعات نشان می دهد که دختران بیش از پسران به
درماندگی آموخته شده دچار می گردند دختران بیشتر
آمادگی دارند که شکست را به عاملهای غیر قابل کنترل
نسبت دهند از اين رو بیشتر احتمال می رود که کوشش
های خود را پس از هر شکست کاهش دهند .
9
صفحه 102:
معلمان شکست پسران را بیشتر به فقدان انگیزه
نسبت می دهند و شرم پسران از. عدم پیشرفت
تحصیلی به جهت فقدان کوشش می باشد و باز
خورد های منفی معلمان بربای دختران بیشتر به
جنبه عقلی ایشان مربوط می گردد
صفحه 103:
به گفته اد وگ پسران شکستهای خود را به کوشش های ناکافی و
دختران به توانایی ناکافی نسبت می دهند ".
صفحه 104:
*؟ مطالعات درباره ویژگیهای ترک تحصیل کنندگان نشان
می دهد که آنان نسبت به فارغ التحصیلان دبیرستان
هویت و تصور از خود نامشخص تری دارند مشکلات
عاطفی در ایشان نیز بیشتر بوده و اطمینان کمتری به
ارزش خود دارند
صفحه 105:
به طور کلی می توان گفت : هم عوامل درونی و هم
عوامل اجتماعی در ترک تحصیل نوجوان موثر می
باشد .
9
صفحه 106:
گیل و چیمن در نوشته های خود بر نقل از
رایتر عوامل شکست در درون خانواده
عبارتند از
الف) ناخشنودی والدین از ازدواج با یکدیگر
ب) محافظت بیش از اندازه والدین
ب) مجرم بودن ايشان
ت) اريتباط ضعيف اعضاى خانواده با يكديكر
9
صفحه 107:
راههای کاهش شکست در تحصیل :
به عقیده سیف : بیان دقیق هدفهای آموزشی - استفاده
از تشويش های کلامی - بهره گیری از آزمون ها و
نمرات به منظور ایجاد انگیزش - ارائه محرکهای
جالب و تازه - ارائه مطلب از آسان به مشکل -
استفاده از روشهای متنوع تدریس .
صفحه 108:
گنتار هنتم : مساله کار نوجوان و جوان
e 1 زد مین طالء
٩ الف) اهمیت انجام کار از دیدگاه قرآن را توضیح دهد .
٩ ب) آثار مادی و معنوی کار را در زندگی انسان تشریح کند .
© ب) فواید انتخاب شغل مناسب را بنویسد .
صفحه 109:
کار جوهر حیات انسان بوده وآثار
مادی و معنوی فراوانی در
زندگی فردی و اجتماعی او
دارد ,کار و تلاش در جنبه فردی
موجب به کار افتادن عضلات و
ورزیدگی آنها و تامین سلامت
جسمی شخص شده و در بعد
روانی آثار و عواقب تتبلی را از
بین می برد .
صفحه 110:
ان
آموختن کار و حرفه در دوره
نوجوانی و اوایل جوانی از نظر
اجتماعی مورد احترام و از لحاظ
اقتصادی برای تامین نیازهای
فرد و خانواده اش مطمنن مى
باشد و به شخص احساس
موفقیت - امنیت - رضامندی
ورا داده و او را به زندگی آینده
خوشبین خواهد ساخت .
صفحه 111:
يسبت
" اردبيلى به نقل از كينزبرك انتخاب شغل را در سه مرحله
ذکر کرده است :
الف) مرحله انتخاب های تخیلی : که فرد تحت تاثیر آرزوهای
خود قرار دارد .
صفحه 112:
SS 10
ب) مرحله انتخاب های آزمایشی : نوجوان با شناخت از شکل
تصمیم گیری انتخاب خود را در معرض آزمایش می گذارد
پ) مرحله انتخاب های مبتنی بر واقع بینی : نوجوان متوجه
می شود که موثرترین رته برای انتخاب شغل تلفیق بین
آنچه که می خواهد و فرصت هایی که در اختیار دارد .
صفحه 113:
"" یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب شغل رغبت می باشد . رغبت
های افراد در سالهای میان .
پیدا کرده و در سالهای ... ثابت تر شده و
از بیست و بنج
از
... تغييرات زیادی
خيلى كم دست خوش تغيير مى
گردنند .
صفحه 114:
شناخت استعدادها و
تواناییها و محدودیت های خود
آگاهی به مشاغل موجود
در جامعه
استدلال صحیح از روابط
اين دو دسته از حقایق فوق
صفحه 115:
۳ 0
ده
با از رغبت های نوجوان و جوان که انگیزه مهمی برای
تلاش های آنان در زندگی به شمار می روند می توان
کارآیی آنان را افزایش داده و در نتیجه رضایت خاطر
ايشان را از کار و به تبع آن از زندگی را بالا برد .
صفحه 116:
گفتار هشتم : مساله تربیت جنسی نوجوان و جوانان :
۲ و مین je
الف) در مورد تفاوت برداشت کودکان خردسال و کودکان بزرگتر
. از نقش جنسی توضیح دهد
ب) درباره تفاوت میزان مشکلات رفتاری دختران و پسران و
. نوع آنها بحث کند
صفحه 117:
* ثابت ترین عنصر شخصیت آدمی جنسیت وی می باشد
برخی از محققان تنشهای جنسی متفاوتی را که هر یک
از دو جنس به عهده دارند دلیل مشکلات متفاوت پسران
و دختران مطرح می کنند دختران بیش از پسران از
نقش جنسی خود نا خشنودند
صفحه 118:
د دخ
" در ايران بيش از يك/سوم دختران از دختر بودن خود
ناراضى هستند اين نسبت در يسران به كمتر ان
یک/سوم آنها می رسد .
صفحه 119:
اهمیت سازگاری به نقش : ۳۹
۴ به نوشته هارلوک هر قدر مفاهیم جنسی و نقش های
جنسی تعریف شده برای هر دو جنس روشنتر باشد
وظایف آنان در ایفای نقش خود بهتر خواهد بود
ناررضایتی از ایفای نقش زنانه از چگونگی بر خورد
فرهنگ با آن نقش ایجاد می شود .
صفحه 120:
بهداشت جنسی : ۳
* بهداشت جنسی باید از اوان کودکی مورد توجه قرار
گیرد ظهور بلوغ پیش رس نتیجه تحریک پیش هنكام
می باشد و از نتایج آن می توان توجه به امور تحصیلی
- بازی - عدم متعادل جریان های عصبی و سستی
اراده اشاره کرد .
صفحه 121:
منابع نكرانى : 0
" برای نوجوان هر گونه تفاوت با همسالان می تواند منبع
نگرانی باشد . نگرانی فرد در تمام طول دوره بلوغ به
یک میزان نیست اما هر چه سرعت رشد کمتر می شود
نوجوان انرژی بیشتری يافته و اين امر به پیشرفت وی
و بهبود ارتباطش با اطرافیان کمک می کند .
صفحه 122:
طرق اطمینان بخش به نوجوانان ۳۹
* به عقیده هارلوک سه راه وجود دارد
الفد) افزايش دانش نوجوان از الگوی طبیعی رشد جنسی
ب) آموزش اين که راههای زیادی برای تغییر وجود دارد
پ) برای والدین که باید بدانند رشد نوجوان با خستگی همراه است
از این رو کار نوجوان را باید کم کرد
صفحه 123:
گفتار نهم : مساله ازدواج
lL 2 @ 5 1 e
الف) حوزه های سازگاری در ازدواج را نام ببرد ٩
ب) درباره کار کرد اساسی خانواده توضیح دهد
صفحه 124:
eee
" ازدواج فرايندى-.است. از كنش متقابل بين زن ومرد كه برخى شرايط
در ار
ecu (ool
th (=
Cis) cetais! IS (Ss
" دلالت بر ارتباطى دارد كه در ساير ارتباطات انسانى بى نظير است
صفحه 125:
ات اردر ام
و
هيج جَيزَ در نزد خدا محبوبتز از ازدواج ئيست
2121101010 1 111110 esr er vege JP ge eerie aL
۱ cea Ob eemary ven]
صفحه 126:
ai
ra
<
rn نت eam
ا ا ۱۳
و حير يه كمدر باسد بهثر [ست لداخدر (كن) فر مودند : وقتى كسى
که اخلاق وی مایه رضایت است به خو استکاری میاید به وی زن
ار ار 1( راز رس
صفحه 127:
rea در بر ترا
* سازگاری در ازدواج مستلزم ۱ زمینه است
) داشتن مسئولیت مشتر
«--) تمایلات و .رو ابط جنسی
۰ برفراری روابط با اعضتای خاثر اده
کمک رسانی در امور منزل
۱
صفحه 128:
le megs) Se se ses ee ellie
الفت) آمادگی محدود
ایفای متاسب نقش
ازدواج زود ارس
کول
re) (I
Bete ee
صفحه 129:
2 Solel
جَوَانَانَى كة بَيَسْتر وقت خود را در مدرسه می گذر انند وقتی "
به سن ازدواج مى رسند امادكى كمى براى أن دارند و در
زمینه همسرداری , رفتار با خانواده همسر و غیره دچار
مشکل مبی شوند
صفحه 130:
ور
جامعه از ايشان انتظار دارد ياسخ مناسب ۱
QU CPR RIP OCR PCS ار 7121
Gee) ل + دصر(
بروز می کند .
صفحه 131:
ess) رس
و
کم تجربه با به دنیا آمدن بچه ها سازگاری را مشکل
می یاید ازدو اج دیر هم نیازمند مدت زمان بیشتری برای
وكرت اك بتر ين بسن بر رداك زر رايا يت كر
دیشک وس هس سا کیب گز | تیاده |است ب
صفحه 132:
Ops els)
* در برخی از ازدواج ها ممکن است فرد با کسی ازدواج کند
که والاینش موافق با ازدواج او نیستند در- چنین مواردی
ار سر لا
طرد دیکری می گردند .
صفحه 133:
epee ee ا
هنكاميكه خواستكارى خيلى زود به مراسم عفدو ازدواج
بيانجامد كوتاهى طول اين دوره سبب مى شود كه افراد تازيه
2 0 ا ا Sr eee
eae) کر 0
راه حل هاى ممكن را بيدا كنند .
صفحه 134:
كرايش به رمات بردن
* خیال پردازیهای غیر واقع گر ایانه بر ای سازگاری در
ازدواج مانع محسوب مى شود سازكارى در ازدواج نيازمند
رشد معقول فرد: ان نظر عقلى و عاطفى و اجتماعى است
۰ در كروهى از حِوَانان ديده نمى شود .
صفحه 135:
Gs ee) See Sees
Vie eee WEL eS Sk eo ee
سازگاری با شریک زندگی سازگاری جنسی ساز کاربی با
ا ار ار Ss ry ren rece)
صفحه 136:
شازگاری با شرب ی زندگی chalga زین را
St
لك ۳
4) Gl Aja (Ss
م
علایق مشترک
تشابه ارزشها
7 تصور از فش
سارگاری به الکوی زندکی
صفحه 137:
عقوو ريك نكي ابذك ان
"ايده آل-هائى مدان :ان زنان وَاقعى ثِنَ:اتتنت-هز قدر تفاوت
همسر ايده آل فرد با همسر واقعى خود بيشتر باشد
سازگاری مشکلتر خواهد بود
صفحه 138:
تجرباه سای ارلید
ور ار
مردانی که قد کوتاهی دارند به دنبال زنانی .هستند که از
ايشان كوتاهتر اند اما جنائجه بيشتر نيازهاى تحقق نيافته
دوره کودکی توسط شریک زندگی ارضا گرندد سازگاری
مطلوبترى به وجود خواهد آمد
صفحه 139:
#به نوشکه هر کت هر فر دی که ازدواج می کند باید:با فرند
ديكرى كه تجربه هاى اوليه متقاوتى با وى داريد سازكار
گرددسن از بنیانی ترین آنها بوده و گفته شده که همسانی
سنى عامل مهمی در همسان همسری به شمار می رود .
صفحه 140:
" بيشترين مردم بر اين عقيده اند كه داشتن علايق مشترك به
سازكارى بيشتر در ازدواج منجر مى شود استفاذه مناسب
از-اوقات فراقت -جهت-ارضا علايق مشترك زوجها را-به
یکدیگر نزندیک می گریداند
صفحه 141:
تشاب ارر تیا
* همسرانی که ارزشبهای همگرا دارند نسبت به آنانی که
ا اك ا رركا ا 0 0
دهند اكر طرفين خواهان ييشرفت در زندكى باشند احساس
De ee eB ا
صفحه 142:
ره
* هر یک از همسران دارای تصور از نقشبی است که زن با
مرد بايد در زندكى زناشويى بازى كند و انتظار دارد كه
همسرش به آن جامعه عمل بيوشاند اكر انتظارات براورده
Sp ee a) ا 00
صفحه 143:
0
تك اكد
ساركادى- د
oly 1 د بتي ارك
ECS 5 کند ۳ جدا
هر 2 ازدواج مي گوی جدب 2
a ار خار ۱ لكوى جديا
1 3
کار اين
1 زگاری :
iS 3 شود كا ۳ جدید.
JSS :
Jen S
a
59
نگیختگی عاطفی می شود .
9
موجب بر انگی
صفحه 144:
تارزكارى تس
ور مر
po be sp Sl Aad IE yp Sly i 2
fe eI eR ee en te Soe
Jats dlls Suey dy loose y cl olsie Gly
می شود :
صفحه 145:
rap eee fs efecto er
" هنكاميكه درآمد خانواده اجازه ارضا نيازهاى اساسى را
ندهد بیکاری مرد در جهت رفع مشکلات اقتصادی
Ir کر ۱
صفحه 146:
tS) كا شك در
" همراة با ازندواج هز فرّد حَوَانَ صاحب تعدادى از يستكان
جديد مى كردنند جنين افرادى آز علديق و سوابق فر هتكى
Ke rea Ee ا ا PB LET Se
0 ۱ ۲
صفحه 147:
گفتار دهم : اوقات فراغت نوجوان و جوان
الف) اهمیت برنامه ریزی جهت گذران اوقات فراغت را بیان کند
ب) تفسیمات اوقات فراغت را بر حسب زمانی که در اختیار دارد
نام ببرد
صفحه 148:
تعریف اوقات فراغت
* فراغت در لغت به معنای آسودگی و آسایش است برخی
آن را آزنادی از کار و برخی آن را وسیله ای برای کنترل
اجتماعى ذكر مى كنند در فرهنك ليتره فراغت دلالت بر
فرصت و زمانی دارد که پس از به انجام رساندن کار و
شعل رورانه برای فرد باقی می ماند .
صفحه 149:
اهمیت اوقات فراغت
ERO Pon rs ree Pe cee
درهاله اى از تقدس يوشيده شده از اينيو اوقات فراغت
اسار ررقت كر د سافان برسم تضق
براى بازيافتن خود و تجلى يافتن بعد معنوى انسان و ياسخ
دادن به حس كمال جويى انسان مى شود .
صفحه 150:
ال ل ا ل
rere Tey ل 2 0 30
وفرزندتان راجكونه تربيت مى كنيد براى جلوكيرى
ازانحرافات وفعاليت هاى مخرب نوجوانان توجه به برنامه
ريزى صحيح اوقات فراغت يى ضروريت محسوب ميشود .
صفحه 151:
تاریخچه اوقات فراغت :
* تا پیش از انقلاب صنعتی به لحاظ ویژ گیهای کار و
اشتغال اوقات فراغت به مفهوم امروزى آن وجود نداشئت
واز كار مجزا نشده بود
صفحه 152:
ور(
SNE Ca ene ee hese vane STH ETS
CS رز کر رز پر رت
کنفر انس بین المللی را در خصوص وقت آزاد کارگران
بر يا كريد .
صفحه 153:
اع اوقات فراغت :
ا رايج تريين تقسيم اوقات فراغت بر حسب زمانى است كه
فرد در اختیار دارد و با سن وی می باشد بر حسب زمان
می توان به اوقات فراغت
صفحه 154:
الف) لحظه ای ت) فراغت هفته ای
ب) ساعتی ث) فراغت سالیانه
ب) فراعت روز انه
صفحه 155:
1 ل eed Co
۳
ee Tee Wee Bee red ol
دارد
پ) فراخت روزانه : متداولترین نوع اوقات فراغت
سا ار را
مدرد
صفحه 156:
" ت) فراغت هفته اى : در يايان هفته و بيشتر ويزه
شاغلين دولتى مى باشد
ت) فراغت ساليانه : طبق آنين نامه هاى ادارى بر
حسب نوع مذهب در ايام يا ماههاى خاصى از سال
رخ مى دهد
صفحه 157:
eS Leh Le Le Ee ee ye)
- شود مانند اوقات فراغت خردسالان - كودكان - نوجوانان
ا ا
صفحه 158:
قات فراغت :
الف) كروهى مبناى تفريحى ريا مذهب ذكر كرده اند و بر
این باوربند که فعالیت های چون رقص , آواز , نمایش
رابطه تنگاتتگی با سنن مذهبی دارد
ب) برخی اساس تفریح را غریزی می دانند
ب) عده اى هم كرايش انسان به بازى و تفريح را كسب لذت
و استراحت مى دانند .
صفحه 159:
کار کردهای اوقات فراغت :
" دو ديدكاه در اين زمينه وجود دارد
الف) ديدكاه اتلاف وقت : بر اساس اين ديدكاه اوقات فراغت
فرد از اوقات تلف شده و بى ارزش عمر محسوب
حو زد ر
صفحه 160:
ب) ديدكاه ير بارسازى فرصت : بر اساس اين ديدكاه اوقات
زرد ا سس سر راك
eb lel re ees را ۲
آفرینش های هنری و ادبی می شود .
صفحه 161:
ت اوقات فراغت :
" فعاليتهاى كه به هنكام فراغت انجام مى شود متعددند مانند
الف) استراحت , درازكشيدن
ب) انجام کار های هنری
ا د
ت) بازديد از موزه ها و نمايشكاه ها
ت) بازى و ورزش
ج) رفتن به يارك و مراكز تفريحى و ...
صفحه 162:
اشتغالات اوقات فراغت :
" يكى از صاحب نظريان مشخص تربين اشتغالات اوقات
فراغت را بدين قرار مطرح ساخته است :
الف) عبادت
ب) وريزش و تفريحات سالم
6 eS Sol
ث) تعاون و خدمات اجتماعی
صفحه 163:
الف) عبادت -
* که باعث تزکیه و سلامت نفس شده و زمینه رضایت
aes رل از رز
براى دكركونى رفتار انسان محسوب مى شود .
صفحه 164:
ب) مطالعه :
* مطالعه کوشش سازنده و نوعی تغذیه و تلطیف روانى
انسان را موجب مى كردد و به نظر انديشمندان كتاب از
پرگرین پاربان زسمان تتراین ز ارتات شراخت به تسار سی
yl 5 25) ا ا 358 )3
تسد برد ررررت م بت
صفحه 165:
ee
Byers OWS ا repre
۱۳ Pep ل ا peer Paper eee Cb ka
با مراقبت هاى حساب شده و به صوريت مطلوب اجررا
DDD ee etter Siena res
aS eee)
صفحه 166:
(ea) ها
" ابداع و ايجاد ضمن لذت بخش بودن محرك ذوق انسان به
شمار می روند .
صفحه 167:
ث) تعاون و خدمات اجتماعی :
TONS Ton Mee eres DES eS ۱
بالقوه نوجوانان و جوانان ربا برای خدمات اجتماعی به
کار گیرد و مهارتهای لازم را برای قبول این مسئولیت ها
فراهم اورد .
صفحه 168:
گفتار یازدهم : بزهکاری نوجوانان و جوانان
الت) عوامل موثر در ایجاد بزه نوجوان را توضیح دهد .
ب) تفاوت دختران و پسران را در ارتکاب میزان و نوع بزه شرح
دهد ,
صفحه 169:
تعريف بزهكارى :
Se eee cee OS ee oie
کیفری آن را منع نموده باشند از آنجا كه جرم يا بزه بودن
یک عمل را قانون تعیین می کند ممکن است مفهوم آن از
یک جامعه به جامعه دیگز متفاوت بائند .
صفحه 170:
علل بز هکاری :
* بزهکاری در طبقه اجتماعی پائین نسبت به سایر طبقات
ا ل ا RD
تربيت فرزندان در اين طبقه اجتماعى مطرح كرّده اند تاثير
عوامل زيستى'با مطالعات لومبروزوادر قرن نوزدهم با
بررسى رابطه بين خيانتكارى و خصايص بدنی شروع شد
صفحه 171:
او با مشاهده جنایتکاران و مطالعه مغز راهزنان و
بررسی ویژگیهای بزهکاران نتیجه گرفت که وقتی
تعدادى از صفات مذكور ORV ewer Sere ee
در جنايتكارى وى شكى نداشت
صفحه 172:
"انظريه لومبروزو امروزه.از اعتبار
ل ل ل
FES perenne Pen eran
جنايتكارى رابطه غيرمستقيم داشته
باشد
صفحه 173:
یک عامل موثرفردی دیگر. در ایجاد بزهکاری جنسیت
مى باشد نلسون و ايزرائل بروز اختلالات كريدارى را در
يسريان نسبت به دختران جهار به يك تا دوازده به يك
ie ۱
ST ee eS yes erent Nee eee
تفاوت جندانى بين زن و مرد وجود ندارد .
صفحه 174:
Wepre ars)
الف) كسانى كه بر اثْرِ جريان عضوى مخرب و يا غلل ديكر
مرتكب جنايت مى شوند مانند افراد سبك مغز
ب) جنايتكاران طبيعى مانند ولكردان.- كدايان - "دزيدان
ب) جنايتكاران حقيقى كه هيج جيز آنان را از ارتكاب به
جنايت باز نمى دارد
صفحه 175:
از نظر پرو سور الیتار د
G
صفحه 176:
الف) درشهررها جرايم عليه اموال زياد بوده ئ افزايش آن با
توسعه شهرها ارتباط مستقيم دارد .
ب) بزهكارى روستانشينان بيشتر در خارج از محدوده روستا
اكت
پ) تفاوتهای فرهنگی فرباوانی در شهر دیده می شود و
فرهنگ کم اغلب دلیل بز هکاری است .
صفحه 177:
۱
صفحه 178:
" تغيير رفتار بزهكاران جوان كه بزهكارى آنان متاثر از
محيط باشد آسانتر ان بزهكارانى است كه مبتلا.به اختلالات
ا ال و رن
و خدمات دیگر در زمره روشهای پیشگیری و درمان
بزهكاران است .
صفحه 179:
گفتار دوازدهم : اعتیاد نوجوان و جوان
L 2 @ 5 1 e
. الف) واژه های اعتیاد و عادت را تعریف کند
ب) در باره ویژگیهای شخصیتی افراد معتاد توضیح مناسب ارائه
نماید .
صفحه 180:
واه اعتیاد در فر هنک معین و فر هنک عمید به معنای عادت
کردن و خو گرفتن آمده است و منظور از علدت نیز هر
عملی است که به صورت خود به خودی بودن دخالت انديشه
و تفكر صورت مى كيرد اعتياد در معناى كلى به صورت
وابستكى انسان به هر جيز تعريف شده است .
صفحه 181:
واستکی ب اعا :
علائم *
الف) تحمل : عبارتست از نياز به مقدار بيشتر مواد براى مسموميت .
ب) محروميت : يك تغيير رفتارى غير انطباقى داراى آثار فيزيولوزيكى
و شناختی که در اثر کاهش تجمع یک ماده در خون فردی که مصرف
زياد از يك ماده را داشته رخ مى دهد .
las) (Go ا ا ا ا ا ل بیشتر از
آنجه را كه در آغاز در نظر داشته مصرف مى كند .
صفحه 182:
ى اعتياد :
<< اعتياد محصول تداخل ييجيده ای از عوامل روان شناختی -
الاك ره es) eye a اك
بر خوردى جامعه الاطراف را با آن ايجاب مى كند .
صفحه 183:
چنین افرادی معمولا پر توقع - بهانه جو - کر خلق - از
نظر عاطفی بی تبات و نا بالغ و وابسته هستند به نوشته
اورنك : معتادان افرادى خود كم بين - خواستارٍ رفع فورى
Smee ا ا BOS ee Ee oa
8
صفحه 184:
ste) a) ss) ال
-) خانواده های نابسامان واز هم گسيخته
ب) منازعه و مشاجره کار
كان
ان
ث) الكليىك
ج) معتاد به مواد مخدر
هر كدام خود سهم بسزايى در روى آوردن فرزند به اعتياد و
يا ابتلای وی به سایر انواع بیماریهای روانی دارند .
صفحه 185:
لا كران ز كران سل
ORME OSS EBS EGE TNs ID een eee: (ml
جدید معاشرت می کند
ب) اغلب رفت و آمدهی مشکوک و بی حساب و کتاب دارد
ب) به نظافت و آراستكى ظاهر خود توجه ندارد
ت) ثبات عاطفى خود را از دست مى دهد
ee (oa ا ا د
صفحه 186:
اعتیاد به جای اینکه تتها معلول یک عامل باشد معلول عوامل
متعددى بوده و مبارزه با آن بايد به صورت زير بنايى انجام
UR WTI pYRTENDO RNS ا ا ا 7 0 PR
ارائه داده اند كه به اختصار در زیر عنوان می گردند
صفحه 187:
ee eet 2 ds رل
نسبت والدين به ارزش دوستيهاى دوره نوجوانى يى برده و
آنان را راهنمايى كنند والدين بايد تبعيض را در بين فرزندان
Veep Ee ees) ل ا ار ۰
توجه داشته و بدانند که رفتارشان منحصر به زمان حال
نمى شود .
صفحه 188:
ب) مدرسه :
رشد دینی نوجوان پسر از خانه در مدرسه صورت می گیرد
بايد با فراهم كردن زمينه هاى لازم تشويق و ترغيب
نوجوانان اين امر مهم رشد دينى نوجوانان را تسهيل كرد
مدارس باید دانش آموزان را با اثرات سوء استفاده از مواد
مخدر آشنا سازند .
صفحه 189:
گتار سیزیدهم : لزوم راهنمایی و مشاوره نوجوان و
جوان :
و از es
الت) روشهای مشاوره را نام برد
ب) درباره اهداف مشاوره نوجوانان و جوانان توضیحات مناسب
ارائه دهد
صفحه 190:
هدفهاى راهنمايى و مشاوره نوجوان و جوان :
* هدفهای راهنمایی به دو نوع تقسیم می شوند هدفی آنی که
معمولا پیرامون کمک به نوجوان در- شناخت مسائل
خانوادكى و مالى و ... هدف غايى به ويزكيهاى جون
ere" ل ل ال OES Ee
مشكلات خود اشاره مى كند .
صفحه 191:
اصول راهنمایی و مشاوره نوجوان و جوان :
* اصل اول : اعتقاد به تكريم شخصيت و كرامت مقام انسان
" اصل دوم : احترام به شخصيت نوجوان و جوان
اصل سوم : احترام به حقوق نوجوان و جوان
" اصل جهارم : آزادى كامل نوجوان و جوان در طول
02000
" اصل ينجم : استمرار راهنمايى و مشاوريه
صفحه 192:
وظايف و خدمات راهنمايى :
الف) وظيفه سازشى : به نوجوان و جوان كمك مى شود تا
Fes Or re Sr enn ee Sree)
. همکلاسی ها وفق دهد
صفحه 193:
ب) وظيفه توزيعى : به نوجوان و جوان كمك مى شود تا در
Aeugney تا ال ايروك
ا ا
صفحه 194:
رياههاى كرد آوررى اطلاعات :
الف) مشاهده ت) مقیاس درجه بندی
ب) مصاحیه ث) شرح حال نویسی
ب) بوستفافه ج) گروه سنجی
صفحه 195:
روشهای مشاهده :
الف) روش تعقلی پ) روش یادگیری
ب) روش تحلیل روانی. ت) روش روان شناسی انسانی
صفحه 196:
گنتار چهاردهم : ریهنمودهای اسلام در برخورد با
مشکلات نوجوانان و جوانان :
الف) در مورد ابعاد وجودی انسان از دیدگاه فرآن توضیح دهد
ب) وجوه مختلف طبیعت آدمی را به درستى شرح دهد
صفحه 197:
آفرينش انسان :
"" انسان روحى ان خداوند است كه انسان را آماده دريافت
صفات ها دليل
جنين ساختار وجودى است كه متفاوت انسان با ساير
مخلوقات مشخص مى شود .
صفحه 198:
ارزش و مقام انسان :
الف) قرآن انسان ررا جانشين خدا بر روى زمين عنوان مى كند
ب) قرآن انسان را موجودی می داند که تو انسته بار. امانت
الهى را به دوش بكيرد از ديدكاه اسلام محور همه امور
خدا مى باشد و هدف تربيت انسان سير به سوى اوست .
صفحه 199:
جنبه هاى مثبت و منفى وجود انسان :
"! انسان موجودى است كه خداوند او را در نيكوترين صوربت
آفرييده است انسان در جنبه متبت فطرت دارد و صاحب
خود آكَاهى است استعداد كمال بى نهايت را دارد و در جنبه
منفى طبيعت انسان مى توان كفت در صورت بى نيازى
طغيان مى كند و موجودى مجهول و بخيل و حريص است .
صفحه 200:
عوامل رشد انسان :
الف) علم و تفکر
ب) ایمان که اعتقاد قلبی به آفریننده جهان و دستورات و
فرامین او توام با تسلیم می باشد
ب) عمل اعمال مثبت موجب رشد و تکامل انسان و اعمال
منفى موجب به فعليت رسيدن استعدادهاى منفى انسان
می شود .
صفحه 201:
0۳