معماری و عمرانعلوم مهندسی

مسجد جامع قزوین

صفحه 1:
وزارت علوم وتحقیقات وفناوري موسسه اموزش عالي و غيرانتفاعي ابا گروه معماري درس مربوطه:معماری اسلامی عنوان: بررسی مسجد جامع قزوین استاد راهنما: جناب آقای مهندس فلاح

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
اصول معماری مساجد ایرانی

صفحه 5:
اصول معماری مساجد ایرانی اساسا معماريي که با جلوه هاي فرهنگي جامعه هم رویداد نباشد , وجود ندارد و معماري زمان حال تنها وقتي وجود پیدا مي کند که مجموعه برداشت هاي ما از معماري گذشته و شمايي از آینده را در خود جمع داشته باشد .در فرهنگ و همزيستي و هم رويدادي جلوه هاي ماندگار معماري گذشته , ما حق نداریم در قالب هاي شناخت و معرفت امروزي خود آنها را صرفا متعلق به گذشته بدانیم , چرا که اين جلوه ها همه به امروز نیز تعلق دارند چنانکه مجموعه ي آثار گذشته و حال , خود نیز جملگي به آینده تعلق خواهند داشت .تاثيرات آنچه که در حیات واقعي ساختمان هاي مساجد اتفاق افتاده , بسیار شگفت آور است و گاه به عنوان تجربه هايي بسیار غني و عبرت آموز در زندگي انسان هاي نسل هاي بعد نیز جریان پیدا مي کند . نسل هايي که در دوران کوتاه عمرشان , در هر برهه از زمان ‎٠‏ و بر هر کشور و شهر و نقطه اي از کره زمین که باشد , بر يگانگي و هم رويدادي جلوه هاي گذشته و حال و آینده معماري مسجد صحه مي كذارند. و انسان خردورز هر دور | ضمن آنکه مدعي است در حال زندكي مي كند , اغلب با كنجكاوي و حيرت , در هنكامه اين آميختكي و همواره در کانون شگفتي هاي آن ایستاده است .با تعبیر پیش گفته , به سهولت مي توان به اين نتیجه رسید که نبض عنصر ماندگار و زنده فرهنگ و معماري گذشته , در عصر ما نیز تحرك و تبش دارد و چشم اندازهاي حال و آینده زندگي ما را جذاب تر و با شکوه تر و پر شوکت تر مي کند .با توجه به مباحث مذکور در پاسخ به اين پرسش که ار نظر فرهنگي , معماري گذشته و حال کداميك ارجحیت دارد , مي توان به اين نکته دست یافت که اين ابعاد و ويژگي , ملاك و معیار سنجش ندارند و به عبارت بهتر سنجش ناپذیرند , چرا که یگانه اند . شاید از همین روست که

صفحه 6:
اصول معماری مساجد ایرانی گفته شده است : لازمه برخورداري , حضور توامان در جلوه هاي گذشته و حال آنست و باز از همین روست که معماري به طور اعم - و معماري مسجد به طور اخص - باید با ياد و خاطره رفتگان فرهیخته و رويكردي صميمي و آشنا با آيندگاني که در راه اند شكل كيرد . بدین معنا معمار بناي مسچد در عرصه اینکار در انچه که شده و آنچه که خواهد شد یکجا دخالت خواهد داشت .معمار امروز مي تواند در ساخت و ساز نسل هاي آینده حضور داشته باشد , و براي درك . تعمق آثار گذشته نیز قادر نیست آنگونه که باید خود را در شرایط آن زمان قرار دهد . بنابراین در تلاش ذهني پر شور خود , تنها با نوعي هم رویداد کردن گذشته و آینده . با زمان حال است که مي تواند به پاسخ هاي آرماني طرح خود نزديك شود .پایه گذاران اصول معماري ساختمان مذهبي در ياني‌آنان پیامبران هستند , و نوايغ هنري تنها با اتصال و اتكا و مباني عبادي و ا#دواقع ج پیامبران , موفق به آفرینش آثار بديع و افتخار آميز در اين زمينه شده اند . جنين آثاري به واقع در طريق رهايي از تاريكي ها و ميل به شفافيت ها و تابش انوار ايماني به طور موثر ايفاي نقش كرده اند . از اين رو در معماري مسجد استاد سازنده شخصيتي . است كه بيش از همه دل در كرو " او " ( لا اله الا هو ) داشته باشد

صفحه 7:
تملیل مسجد جامع قزوین(مسمجد شاه)

صفحه 8:
كانال رسمى سايت آرك دیزانن ‎SB‏ حجم فابل ‎23MB‏ | تعداد اسلاید 48 اسلاید ]| قیمت 0 تومان آی دی تلگرام ‎BahramiArc@)‏ (یه) شماره سفارش | 09193850158

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان