صفحه 1:
i (@ (
ا
inh \ ۳ ۳
۳
1 AM
صفحه 2:
خب ۱7
موضوع: مشاغل اطلاعاتی (زمینه هاء مهارت هاء معرفی)
گردآورندگان: زهرا میرزایی» زهرا ملک محمدی, مریم بدیعی» فاطمه محمد
شریفی
زیر نظر خانم دکتر الهه ابراهیمی استاد دانشگاه اصفهان
صفحه 3:
جامعه اطلاعاتی چیست
جامعه اطلاعلتی, نوع جدیدی از جامعه انسانی و کاملا متفاوت از جامعه
صنعتی است. اساس لین ادعا آن است: که تولید ارزش های اطلاعلتی و نه
ارزش های مادی, نیروی محرکه ی شکل گیری و توسعه جامعه اطلاعاتی
است. نظام های گذشته فتاوری ابداعی (نوآورلنه) اغلب با نیروی تولید مادی
در ارتباط بود. اما جامعه اطلاعلتی دارای یک چارچوب کاملا جدیدی است.
یعنی فناوری ارتباطات کامپیوتری که تعیین کننده ی ماهیت بنیادی این
جامعه است.
صفحه 4:
خب ۱7
مشاغل در جامعة اطلاعاتى
در جامعه اطلاعلتی. دو اتفاق عمده در اقتصاد توجه دانشمندان اين حوزه
راجه خود جلب کزده پیدلیی کسب و کار تازهه که عمیتا بر دانتش و اطلاعات.
متکی بودند و به طور انفجاری با کمترین سرمایه گذاری و پایین ترین
هزینه. بالاترین درآمد و بیشترین فایده را علید کردند و در نتیجه به یکباره.
جایگاه والایی در میان دو بخش اصلی اقتصاد یعنی کشاورزی و صنعت
یافتند. دومین اتفاق در حوزه بازارکار رخ داد و حاکی از لین بود که به طور
روزافزون بر مشاغل حرفه ای تخصصی افزوده می شود مشاغلی که در
مقارسه با معاغل متتاری ومعمول به سطوح cell» ps J Uh کار
با اطلاعات نیاز دارند.
صفحه 5:
خب ۱7
الرشغل ها در ره اند
آينده يزوهان برخلاف Glin allb که رویداد های آینده را صرفابه قضا و
قدر نسبت می دهند» بر این باورند که جهان آینده حاصل تصمیم ها و
اقدامات انسان خواهد بود. فناوری مشاغل امروزی را از بین می برد
(سامسون, ۰۲۰۰۵ ص APY
ایرشغل هاه مهارت ها و توانلیی های متحصر به فرد و غیر قایل ماشیتی
شدن انسان را تقوبت می کنند و پیشران ن جامعه جهانی در حال ظهور به
شمار می آیندابه کفک ار فقل ها انسان هاعا حدامکان ار تبرو د ظرفرت
ماشین ها استفاده خواهتد کرد تا بتواندد شایستگی های غیر قابل ماشیتی
شدن خود را تقوبت کنند و تنهابه کارهایی بپردازند که ماشین ها در آن
حرفی برای گفتن ندارند (سامسون, ۲۰۰۵).
صفحه 6:
خب ۱7
کتاتاران آینده: ابر کتلیذاران با فرا کتابداران
در آینده به دلیل کمبود وقت و نبود مهارت کافی در کاربران» برای
بازاریلبی اطلاعات. لین کار به کتابداران سپرده می شود. همچنین به علت
اینکه در آینده کانون توجه از مجموعه های دیجیتالی به کتابداران
دیجیتللی تغییر خواهد یافت. اطلاعات در یکجا قرار ندارند. در این حالت؛
مراکز اطاعات سعی می کنند. کتابدارانی را تربیت کنند که بتوانند دسترسی
هرچه بیشتر کاربران را به اطلاعات پراکنده فراهم سازند. به این ترتیب.
سرمایه گذاری هاء بیشتر بر کتابداران و نه فناوری متمرکز می شوند.
صفحه 7:
خب ۱7
پست های حرفه ای و فنی معمول و مرسوم کتابداری
بسیاری از فرصت های شغلی مربوط به همان مشاغلی است که سال
هاست. و شاید بهتر است بگوییم قرن هاست. کتابداران انجام می دهند.
پست هلیی نظیر استخدام فراخولنی برای جذب نیروهای متخصص در اين
زمینه است. معرفی پست های جدید به معنی حذف پست های سنتی از
کتابخانه ها نبوده است.
صفحه 8:
خب ۱7
نمونه هایی از پست های سازمانی
فهرست نهیس: سازماندهی منلبع (فهرستنویسی و رده بندی) کتاب ها
وپیایندها
نملیه ساز: انجام امور معمول و مرسوم در بخش نمایه سازی و چکیده
نویسی
متخصص اطلاع رسانی: ارائه خدمات معمول اطلاع رسانی و چاپی و
رایانه ای
مدیر توسعه کتابخلنه: برنامه ریزی و سازماندهی امور گسترش خدمات
و کتابخانه
کمک کتابدار: کمک به کتابداران در کتابخانه های بزرگ
صفحه 9:
پست های جدید و مرتبط با فناوری های نوین
در کنار مشاغل مرسوم کتابدایان» پست های تازه ای در کتابخلنه ها تعریف
شده که یا شکل مدرنی از همان مشاغل با ویژگی های تازه لند و یا به طور
کلی پست های جدیدی به شمار می آیند مانند:
۱) کتابدار خدمات دسترسی: کمک به کاربران در جستجو و دسترسی به
منابع الکترونیکی
۳) معاون منلبع الکترونیکی: کمک به مدیر کتابخلنه در مدیریت پایگاه ها
و بانک های اطلاعاتی
۲ متخصص پایگاه های اطلاعاتی: مسئول سازماندهی. نگهداری و توسعه
پایگاه های اطلاعاتی
صفحه 10:
خب ۱7
مهارت و ویژگی های کتابدار مرجع
قهرمان کتابخانه کتابدار مرجع است که می تواندء با اعتماد یه تفیل و با
آرامش خاطر بین منلبع و پاسخ ها ارتباط برقرار کند. کتابداران باتجربه از
طریق حافظه رضلیت بخش, شایستگی های دیگری نیز دارد. منطق در اين
زمیته موثر است. قابلیت گرفتن یک پرسش درهم و برهم و نامشخص:
تعدیل و اصلاح لن. تغییر جمله بندی و عبارات لن و بازخورد لن به
پرسشگر به گونه ای که گویا سوال خود اوست. مهارت یک مصاحبه کننده
مرجع است.
صفحه 11:
خب ۱7
مهارت و ویژگی های کتابدار مرجع
کتابداران مرجع درباره اینکه یک کتابدار موفق به چه چیزهایی نیاز دارد بر
این موارد اتفاق نظر دارند:
۱) دلنش موضوعی: یعنی لین که چه چیز به صورت چلپی» پیوسته. و غير
قابل دستیابی است
۲ مهارت های مقلله ای: این امر به cline توانایی گفت و گو با افراد
گوناگون و درک نیاز آن هاست
۲ توانایی انتخاب و فراهم آوری مواد: از پایگاه های اطلاعاتی تا
سالنماهای چاپی
صفحه 12:
خب ۱7
مهارت های لازم برای کتابداران عصر دیجیتالی
()مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات: مهارت های مدیریت مدارک و
دیجیتال سازی, شبکه سازی. طراحی و توسعه صفحات وب. طراحی و ارزیابی نرم
افزارها و سیستم هاء معماری کتابخلنه های جدید. و طراحی خدمات و محصولات
کتابخانه های جدید
؟) مهارت هاى اطلاعلقى: مهارت هاى مديريت مجموعه. سازماندهی اطلاعات.
بازیابی اطلاعات مهارت هاى مرتبط با انواع مختلف مطالعات کاربران
۳)مهارت های مدیریت: بینش. رهبری. تصمیم گیری راهبردی. مهارت های
بازاریابی, مهارت های مدیریت مالی و نیروی انسانی
۴)مهارت های مدیریت پروژه و پژوهش: شامل مهارت های مدیریت و طراحی
پژوهش. فراهم آوری کمک هاء مدیریت پروژه. آموزش و گزارش نویسی
صفحه 13:
خب ۱7
کتابداری به عنوان یک حرفه. طیفی از فرصت های استخدامی را ارائه
می دهد. بسیاری از متخصصان کتابداری» استخدام را برای چشم انداز حرفه
خودشان انتخاب می کنند. راه های استخدام در تخصص کتابخانه محدود
است و شمار متخصصان تحصیل کرده سال به سال افزایش می یلبد. از این
رو بیکاری نیز به سرعت در کتابخلنه و تخصص علم اطلاعات رو به افزایش
صفحه 14:
دلیل بیکاری در تخصص حوزه علم کتابخلنه لین است که متخصصان این
حوزه مجبور به گزینش کارهای دیگر هستند. بعلاوه اساتید فناوری اطلاعات
همجنين به اين تخصص هجوم آورده لند و اين يك تهدید برای متخصصان
حوزه کتابداری به عنوان یک مهارت کاری است. برای حفظ كتابداران در
همان تخصص و برای خدمت کردن به تخصص کتابخلنه. یک نیاز فوری برای
مشخص کردن جایگزین برای این تخصص وجود دارد.
بهترين راهكار فرعى مى تواند كارآفرينى باشد. 1 ۰
صفحه 15:
خب ۱7
فرصت های کارآفربنی
صنعت نشر کتاب: چاپ و نشر یک شغل است و مشخصات همه ی
شغل های دیگر را دارد.
نمایندگی توزیع کتاب: نمایندگی توزیع کتاب یا توزیع کنندگان
CLS شریکان ناشران کتاب هستند.
نمایندگی اشتراک نشریات ادواری: هدف هر اشتراک مجله پا
نشریات دوره ای نیاز اطلاعاتی مشترکین از مجلات نشریات دوره ای»
ژورنال های سراسر دنیا هم به شکل چاپی و هم به شکل الکترونیکی است.
صفحه 16:
نمایندگی روزنامه: هر جامعه شهری روزنامه های متعددی دارد.
فروشگاه کتاب: کتابدار کارآفرینی که علاقمند به راه اندازی فروشگاه
کتاب است بلید یک فضای بهینه در یک منطقه نسبتا ایمن. پررفت و آمد و
دارای پتانسیل کتابخوانی زیاد انتخاب کند.
فروشگاه لوازم التحریر: این شفل می تولند یک پاداش به خوبی یک
کار سود ده باشد.
کارگاه صحافی: واحد. صحافی کتاب یک واحد خدمات که در آن کتاب
هاء کپی هاء پوشه:هاء گزارشات اداری و.
کتابخانه امانتی: در IL که لین نوع کتابخانه می تواند برای راه اندازی
آسان باشد اما ممکن است در نگاه اول همان اندازه ساده نباشد.
. چلد می شوند.
صفحه 17:
توسعه کارآفریتی و ایجاد جذابیت در بازاریابی خدمات
الکترونیک و محصولات کتابخانه ای
کار جوهر انسان است و با کار کردن استعداد و توانلیی های انسان شکوفا
خواهد شد. کارآفرینی در علم اطلاعات و دلنش شناسی را می توان فرایند
استفاده از فرصت هلیی دانست که به ظاهر ممکن است تهدید پا کمبود به
نظر آید.
از انقلاب های عصر جدید. بعد از کارآفرینی و اینترنت می توان به
دیجیتال اشاره کرد.
صفحه 18:
برای بهره وری موثر در خدمات ومحصولات کتابداری
مناسب جه بايد كرد؟
يك كتابدار كارآفرين براى بهره ورى موثر در ارائه محتواء خدمات و
محصولات کتابداری مناسب لازم است.
تیتر و عنوان مناسبی برای ایجاد انگیزه در مخاطب ایجاد شود تا او را
برای دنبال کردن مطلب پا مشاهده محصول ترغیب کند.
مطالب يا محصولات ارائه شده برای مخاطبان براساس علایق و نیاز
بازدیدکننده از محتواء امکان یادگیری بیشتر و شناساندن ایده و نوآوری
های جدیدی در حوزه تخصصی وی را فراهم نماید.
صفحه 19:
بازیابی اینترنتی ۱
بازیلبی اینترنتی با گذر از هر مرحله به مرحله پیشرفته تری حرکت می
کند.
مرحله اطلاعات: در اين مرحله کتابخلنه ها و یا کتابداران به شخصه
برای کاربران خود اطلاعات ارائه می کنند.
مرحله ارتباطات: در لین مرحله کتابخلنه شروع به جمع آوری اطلاعات
یا همان عضوگیری و ثبت نام اینترنتی اعضا و کاربران خود می نماید.
مرحله مبادلات: در اين مرحله کتابداران بازاریاب, شروع به مذاکرات دو
جانيةمى كتذ. ادن مذاكره: ممكن است قل با عد ار میادله حدمات و
محصولات کتابداری صورت بگیرد.
تجارت الکترونیکی: این مرحله آخرین مرحله حضور کتابخانه در
اینترنت است.
صفحه 20:
خب ۱7
مهارت های حرفه ای و مدیریتی مورد نیاز برای کارآفرینی
موفق کتابداری به نقل از(اگوو و ایزانی):
#مهارت های فناوری اطلاعات
*#*مهارت های سواد اطلاعاتی
“مهارت هاى مديريتى
*#مهارت های کارآفرینی شخصى
صفحه 21:
خب ۱7
ویژگی کارافرین
*#علاقه و بصيرت و دارا بودن توانايى تصور دورنمای شغلی
#مهارت i
*“سرمايه كذارى 7 @ 5
#سازمان و تمايتدكى '
**ریسک پذیری و پاداش بلج
1
صفحه 22:
خب ۱7
قوانين و بازاريابى در كتابخانه
رانگاناتان پدر علم کتابداری ۵ قانون عم کتابداری را در سال ۱۹۳۱
مطرح کرد. این قوانین و بازاریابی در کتابخانه رابطه تنگاتنگی دارند.
آرکی.بات در سال ۲۰۱۱ در پژوهشی. ارتباط بین لین قوانین و بازاریابی
کتابخانه اینگونه بیان مي کند.
قانون اول کتابداری در بازاریلبی: کتابخلنه بر استفاده بهینه از منابع»
امکانات و خدمات اشاره دارد (کتاب ها برای استفاده هستند)
صفحه 23:
خب ۱7
قانون دوم کتابداری در بازاریابی: به برآوردن بهینه نیازهای کاربران از
طریق فراهم آوری و تفسیر اطلاعات. درک نیازهای آنان و انطباق
نیازهایشان با منابع موجود در کتابخانه می پردازد (هر خواننده ای
کتابش)
قانون سوم در بازاریلبی: بازاریلبی تاکید می کند که کتابخلنه باید در
جهت جذب کاربران جدید به کتابخانه و ارتباط با کاربران موجود تلاش
نماید (هر کتابی خواننده اش)
قانون چهارم کتابداری در بازاریلبی: ارائه اطلاعات در یک شکل
مناسب. فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز و تضمین کیفیت خدمات. وظایفی
هستند که متافع ومزایای کاربر را در نظر می گیرد (وقت خواننده را هدز
ندهد)
صفحه 24:
خب ۱7
قانون پنجم کتابداری در بازاریلبی: کتابخانه باید خدمات خود را
سازگار با تغییرات جهان, ارلئه دهد و نباید در انطباق با فناوری های جدید
عقب بماند. (کتابخانه ارگانیزمی زنده و پویا است)
با چنین رویکری کتابخلنه. سازمانی بازار مدار خواهد بود که در آن تمام
فعالیت های گردآوری. پردازش, ذخیره سازی سازماندهی و عرضه اطلاعات
بر مبنای نیازهای کاربران صورت می گیرد.
صفحه 25:
عواملی که مانع از مشارکت متخصصان کتابداری و اطلاع
رسانی می شود
فقدان روحیه کارآفرینانه
ترس از رقابت و شکست
نقدان دانش کاقی در رایطه با نوه تعامل با اشخاص و
نهادها و سازمان هایی که باعث ایجاد موفقیت در
فقدان مهارت های خاص
صفحه 26:
نتیجه گیری
کارآفرینی حول عواملی چون اشتیاق. نوآوری/خلاقیت. شایستگی و مهارت
هاء ریسک پذیری و پاداش, اعتماد به نفس و خود انگیزشی برقرار است.
فعالیت های کارآفرینی فرصت های کارآفرینی جدیدی را ایجاد می کند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات جامعه معاصر را دستخوش تحولات اساسی کرده
است.
متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی هنگامی که به اهمیت پویلیی و پیشرفت
تغییرات در جهت بهبود مهارت های کلی خود توجه می نمایند در جامعه مطرح
گردیده و نقش برجسته و حائز اهمیتی از طریق فراهم آوری و کسب اشکال
گوناگون شایستگی و صلاحیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهره
برداری از فرصت های مختلف در لین حرفه و دستیابی به خود اشتغللی پیدا می
صفحه 27:
منابع
1. فرصتهای کارآفريني برای متخصصان علوم کتایداری و اطلاعرسا
۵ ۱۵
۲ توسعه کارآفرینی دیجیتالی و ایجاد جذابیت در بازاریابی خدمات الکترونیک و محصولات کتابخانهای سمیه مردمى.
كتابدار ٠.؟ httpvilibymag inirryt
۳. فرصت های کارآفریتی برای کتابخانه ها و متخصصان علم اطلاعات (بخش اول)» فرزانه حبیبی.
۳۱۲۵۵9۵۵
۴ چیستی جامعه ی اطلاعاتی؛ يونجى ماسوداء مترجم: سید محمد مهدی زا
۵. صد شغل براى كتابداران: بست هاى سازمانى نوين در كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسائى: يزدان منصور
6 .017817 1318 فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات.
۶ کتابداران در جامعه ی اطلاعاتی فرداء شیما مرادی؛ ندیا حاجی عزیزی.
(كتات سال بتاع يكم نان ۱۳۸۹ مارد ۲ مینایی ۸۳
در جامعه معاصر: ناهید خوشیان. کتابدار ۲۰۰
۲ رسانه ۱۳۸۴ شما
۷ مرجع شناسی عمومی و تخصصی. ویلیام ای. کتس, به کوشش حمید محسنی. نشر کتابدار.
كليد واه ها: اطلاعاتي حامعد. كتابداران .ها ا.. شخلء مشاغل اطلاعاتى. جامعه ی اطلاعاتی. کار آفرینی. کتابدار مرجع.
صفحه 28:
از توجه شما سپاسگزارم