صفحه 1:
صفحه 2:
نظریه پاولوف
ارائه:
صفحه 3:
-ایجاد بازتاب شرطی
-خاموشی آزمایشی
-بازگشت خود به خودی
-شرطی شدن در سطح بالاتر
-تعميم
-انواع شرطى شدن ها
-رابطه بین 5 و 5لا
صفحه 4:
* مشاهدات تجربی
ایجاد بازتاب شرطی
انجام دو آزمایش توسط پاولف ۱) یک محلول رقیق از نوعی اسید را به دهان سك ريخته »
اسید یک واکنش دفاعی معمولی در سگ ایجاد می کند و با حرکات شدید دهان محلول را
به بیرون می ریزد و در همان حالت مقداری بزاق ترشح می کند که ابتدا در دهان و بعد در
بیرون دهان به جریان می افتد که اسید را رقیق کرده و فی وا دهان را شستشو می دهد.
۲ در آزمایش دوم درست پیش از ربختن محلول اسید به دهان حيوان ٠ با يك عامل
بیرونی مثل صدایی معین » چندین بار حیوان را تحت تاثیر قرار می دهیم بعد با تکرار صدا
به تنهایی . همان واکنش به طور کامل مشاهده می شود » یعنی همان حرکات دهان و
همان ترشح و بزاق.
صفحه 5:
همرا شدن پاولفی یا شرطی شدن کلاسیک : شامل :
١ ) يك محرك غير شرطی ( 5لا ) که موجب یک پاسخ طبیعی و خودکار در ارگانیسم
می شود.
۲) یک پاسخ غیر شرطی ( 1 ) که پاسخ طبیعی و خودکار فراخوانده شده به وسیله ی
ولا است.
۲ یک محرک شرطی ( 6/5 ) که یک محرک خنثی است و پاسخ طبیعی و خودکار را در
ارگانیسم موجب نمی شود.
صفحه 6:
۴ پاسخ شرطی ( * ) : وقتی که اجزاء مذکور به طریق معینی با
هم در می آميزند یک پاسخ شرطی ظاهر می شود برای این منظور
بايد 5 و 5لارا چندین مرتبه با هم همراه نمود. ابتدا ail, CS
شده و بعد 5لا . هربار که 5لا رخ می دهد یک ce ool) UR
شود. سرانجام 5 را می توان به تنهلیی ارلئه داد و ن پاسخی شبیه
به لا را فرا می خولند . وقتی این اتفاق افتاد یک */) ایجاد شده
۱
صفحه 7:
خاموشی آزملیش : وجود *آ) پاسخ شرطی به لا محرک غیرشرطی
وابسته است. و به همین دلیل 5لا محرک غیر شرطی را نام نهاد . ظاهرا بدون
5 5لا هركز توانايى فراخولنى 18ن) را كسب نخواهد کرد به همین منوال
اگر چس از آنکه *آن) به وجود آمد . 5) مکرر ارلئه شود. اما لابه دنبال آن
نبلید به تدریج )]٩ ناپدید شود. وقتی )٩ دیگر موجب *.) نشود . گفته می
شود که خاموشی آزمایشی رخ داده است. بنابرلین خاموشی زملنی رخ می دهد
که 5) به ارگانیسم ارائه می شود اما با Cog دنبال نمی گردد.
صفحه 8:
بازگشت خود به خودی : مدت زملنی پس از خاموشی . اگر دوباره )٩ به حیوان ارائه
شود( یک محرک شرطی ارلئه شود )۰ *آ) پاسخ شرطی به طور موقتی بازگشت کند.
در اين حللت هرجند كه بين 5) و 5لا همايندى بيشترى رخ نداده ۰ )/]٩ به طور
خود بسه خودی BSL كرده 0 |
| بنابراین اگر مدت زملنی پس از خاموشی . 5 به ارگانیسم ارلئه شود . موجب بروز
CR مس ی شود
صفحه 9:
شرطی شدن در سطح بالاتر : پس از انکه )٩ برای چندین بار با 5لا همراه
ad می توان از آن به عنوان 5لا استفاده کرد . یعنی 5) . از طریق همراه
شدن با 5لا . خاصیت تقویتی پیدا می کند و می توان آن را یا گن) دیگری
همراه کرد تا موجب *آن) شود .به عنوان مثال چراغ مشبک زن ( 5 ) را با
دادن گرد غذا ( كلا ) همراه مى کنیسم
صفحه 10:
تقویت کننده ثانویه : 5) سطح اول خاصیت تقویت انوی کسب می کند . از
آن برای شرطی کردن پاسخ به یک محرک جدید استفاده شده است .
5 یک تقویت کننده ثانوی است.
تقویت کننده نخستین : تقویت کننده انوی بدون 5لا نمی تواند ایجاد شود .
بنابراين US تقویت کننده نخستین است.
صفحه 11:
>
تعمیم : بازگشت به روش اصلی شرطی شدن یک صوت ۲۰۰۰ دور در انیه
را به عنوان 5 وكركوشت به عنوان 5لا به كار مى بريم . تنها حبوان را
در معرض صوت هايى به غير از صوتى كه حيوان به آن شرطى شده ( همان
۰ قرار مى دهيم . اين صورت ها بعضى داراى بى موش با صورت
CPS 2000 بيشترين حفظ را خواهد داشت.
قمییز : تجزیه به تمایل جاندار به پاسخ دادن به محرک های مرتبط با
محرکی که عملا در ضمن شرطی به کار رفته است ۰ گفته می شود. تمییز را
می توان به دو گروه ایجاد کرد . ۱) آموزش ( شرطی کردن ) دراز مدت ۲)
تقوبت تکنیکی
صفحه 12:
Copii تفکیکی : مثال ذکر شده در مراحل قبلی که شامل ارلئه صورت
CPS به همراه دیگر صوت ها است . این ارلئه در ضمن دوره ی خاموشی
می باشد در لین روش تنها صوت CPS2000 با تقویت دنبال می شود.
در واقع پس از انجام این کار , وقتی که به ارگانیسم در ضمن دوره ی
خاموشی صوت های دیگری به غیر از صوت 2000 CPS ارلئه می شوند
به آنها پاسخ نخواهند داد.
صفحه 13:
۴ انواع شرطی شدن ها : بسته به اينکه 5 و 5لا از لحاظ زملنی چگونه
در مجاورت هم قرار بگیرند. الگوهای مختلفی از شرطی شدن کلاسیک پدید
می آید که عبارت اند از :
*) شرطی شدن در نگیده : 5.) پیش از 5لا ارلئه می شود. در لین حالت
05 ادامه می یلبد تا اينکه يا با شروع 5لا و یا پس از شروع 5لا ودر
حضور آن پایان می یاد.
صفحه 14:
۲) شرطی شدن مردی : اول محرک شرطی ( 5) ) ارلله می شود و پس از آن محرک غیر
شرطی ( 15 ) ظاهر میکردد . اما پیش از ظاهر شدن 5) . 5لا قطع میشود به گهنه ای که
بين خاتمه ی 5) و شروع ۷5 یک وقفه زمانی بوجود می آید.
۳ شرطی شدن همزمان : 5 و 5لا دقیقا با هم شروع می شوند و با هم خانمه می یابند.
* ۴) شرطی شدن وارونه : ابتدا ۷5 ارلئه می شود و کنار گذاشته می شود. سپس 5) ارلئه می
شود.
٠“ ۵) شرطی شدن زملنی : در آن یک محرک شرطی ( 25) ) مشخص ۰ مثل صوت یا نور وجود
ندارد بلکه زمان نقش محرک شرطی ( 5 ) را بازى مى كند . .به لين صورت كه محرك غير
4 شرطى ( 5لا ) در عوامل زمانى معين جاندار ارائه مى شود و سرانجام جاندار مى آموزد.
صفحه 15:
فرق بين 65 و 15 : دو نکته ارائه می کنیم :
۱) برای ایجاد مشروطی شدن با حداکثر سرعت ارائه ی 5 و 5لا یک فاصله بهینه وجود دارد. بنا
به يافته بعضی پژوهشگران . اگر ٩م) نیم ثانیه پیش از 5 ارائه شود .
۲) به مورد ذکر شده اول وابسته است.
شواهد این دیدگاه به وسیله اگرو میلر به دست آمد :
للف ) اگر دو 5) با اطمینان 5لا پیش بینی کنند. آن 5) که ابتدا ارلئه می شود . شرطی می
گردد.
ب ) اگر دو علامت پیش از یک 5لا بيايند . اما یکی از آنها هميشه با 5لأ دنبال شود و دیگری
/ بعشی وقت ها با 5لا دنبال گردد.
صفحه 16:
نتیجه گیری :
برای اینکه شرطی شدن کلاسیک اتفاق بیفتد . ارگانیسم باید بتواند 5 را برای پیش بینی
وقوع تقویت به كار ببرد.
مفاهیم نظری عمده
برانگیختگی و بازداری : طبق نظر پاولف در فرایند اساسی بر همه ی فعالیت های دستگاه
عصبی مرکزی حاکم اند عبارتند از :
۱) برانگیختگی
۲) بازداری
به اعتقاد پاولف هر روبه از محیطی با نقطه ای از قشر مخ . آنها بر دو فرایند میتی اند .
صفحه 17:
۴ موزائیک مغزی : تعيين می کند که چگونه یک جاندار به محیط مغزی نیز
تمییز کرد و رفتار نیز مطابق با آن تغییر می یابد.
۶ رفتار قالبی پویا : زمانی که رویدادها به طور مکرر در محيط رخ مى دهند »
بازنمایی عصبی می یابند و پاسخدهی به آنها آسان تر و ختمی می شود.
۶ گسترش و تمرکز : کاربرد اصطلاح تحلیلگر توسط پاولف به دلیل اينکه راه
ارتباطی یک گیرنده ی حسی به ناحیه ی معینی از مغز را توصیف کند.
صفحه 18:
* یک تحلیلگرشامل :
) گیرنده های حسی
۲) مجرای عصبی از گیرنده ها به مغز
۳) ناحیه ای از مفز که فعالیت عصبی به آن وارد می شود.
۶ پاولف معتقد بود که دو فرایند گسترش و تمرکز می تواند ثر برانگیختگی و
بازداری تاثیر داشته باشد.
صفحه 19:
۶ در مورد تاثیر تمرکز ( فرایند فعلیر با گسترش ) در بر انگیختگی و بازداری .
می تولند از تبیین تمییز استفاده نمود ۰ ابتدا جاندار يك تمايل تعييم يافته
برای پاسخ دهی به 5ن) در طول شرطی شدن دارد.
۶ طبق مطللب قبلی . بیان نمودیم كه تمییز یا توانایی پاسخ متفاوت دادن به
محرک ها را می توان از طریق آموزش دراز مدت یا تقویت تفکیکی ایجاد کرد.
در واقع اگر تعداد زیادی همایندی بین cs و US رخ دهد برانگیختگی
متمرکز می شود بنابراین چون برانگیختگی متمرکز شده ۰ تعمیم اندکی به
وقوع پیوسته است چرا که جاندار پس از آموزش مذکور تنها به 5 یا به
محرک های بسیار شبیه به 5/) پاسخ می دهد.
صفحه 20: