صفحه 1:

صفحه 2:
مشكلات فرهنكى ما ايرانيان (نگاهی به عوامل اصلی توسعه نیافتگی جامعه های ایرانیان)

صفحه 3:
الى ۳ مقدمه هدف و انگیزه تاکید بر بیان مشکلات و آثار آن و نه ريشه یابی دقيق آن چرا اين متن را نوشتم؟ به دیدن فرهنگهای مختلف (فرانسوی انگلیسی» آلمانی و ایتالیایی» یونانی» روسی» هندی» افغانی و ...) تاریخچه: سخنراتی آقای مصطفی ملکیان انگیزه از اجرای این ویدیو کنفرانس (تاثیر - تجربه جدید) برای تحقیق در مورد یک موضوع: اطلاعات » قدرت تحلیل» لبزارهای دقیق تحلیل

صفحه 4:
سس ۳ مقدمه هدف و انگیزه ادعای بزرگ: حداقل در طول چند صد سال اخیر» عامل اصلی عقب ماندگی .ایران چیزی جز مشکلات فرهنگی ما ایرانیان نیست از ماست که بر ماست دخالت و فعالیت های استعماری تجربه تاریخی اکثر ملت ها (کشورهای منفعت طلب)- تقصیرات ما (اشاره به جنگ های ایران و روسیه) تصمیمات غلط دولت مردان ایران ريشه در باور مرکز ثقل باور عمومی سیاست گزاری حاکمان > باور مركز ثقل باور عمومى

صفحه 5:
الى ۳ مقدمه تعریف و جایگاه مشکل مشکل فرهنگی: رفتاریست که نتایج منفی آن برای فرد و جامعه به مراتب بیش از .مزایای آن باشد صرفاً مختص فرهنگ ایرانی نمی باشد فرهنگ های نزديك (فرهنگ های خاورمیانه ای» شمال آفریقا و جنوب اروپا) سهیم در بخشی از اين مشکلات (به نحو مشابه شریک بودن در محاسن) وجود اکثریت این مشکلات در سابقه همه جوامع وحذف آن در جوامع مدرن با ظهور ندرابه ادعای وجود قسمتی از اين رفتار در اکثریت نزدیک به مطلق ایرانیان (بحث آماری)

صفحه 6:
0 ات ۰ معدمه دیدگاه من درباره ريشه های اصلی سلطه قوم های خارجی برای مدت طولانی (به طور مثال مغول ها) .۱ ایجاد روحیه شدید ترس و محافظه کاری (کند کردن تحولات مترقی و هر نوع تغییر) انتقال رفتارها و ارزش های نامطلوب ۲ آب و هوای گرم و خشک : دادن ثبات به خصلت های نامطلوب درتزن‌با نزدیکشدن‌بسه قطب. (کاهش‌قدرتزن‌در خانوادم شاید به علتلفزليشنيرووجنسىمرد) خشکیو مساله تتقسیم آبو حکومتقتدرلنه فردی- تاثیر خشکیآبو ها در سختو خشکشدن روحیاتانسان- 6

صفحه 7:
۱. بلوغ احساسی محافظه کاری تاریخی .۲ آرمان گرایی و عدم اعتماد به نفض .۳ تفکر طبقاتی و عدم توجه به تفاوتهای فردی .۴ قانون مداری .۵

صفحه 8:
اا" بلوغ احساسی لوغ عاطفی : رسیدن به حدی از پختگی احساسی که فرد راه حلهای . پیچیده تری برای مشکلات روزمره عاطفی خود پیدا کند :عامل های اصلی تبلور بلوغ احساسی استقلال اقتصادی و اجتماعی و مسوولیت های شدید ناشی از آن استقلال عاطفی و کش و قوس های شدید عاطفی ضوابط سخت تر محیط های کار نقصان موارد فوق در فرهنگ ایرانی پیچیدگی رفتار باعث کاهش خشونت آشکار در زندگی

صفحه 9:
تا سس - بلوغ احساسى ايده تمدن و ملالت های فروید: شکل گرفتن تمدن با خویشتن داری و به تاخیر انداختن خواسته های فوری عدم بلوغ > قهر كردن يا خشونت آنى براى رسيدن به مقصود مثال در تفاوت بلوغ احساسى و فكرى (جلسه هاى ايرانيان) كار كروهى ضعف عظیم در کار گروهی دسته دسته شدن و ساز فردی سر دادن درگیریهای قابل اجتناب (عادی بودن در فرهنگ ایرانی) عدم توانایی فرد در تعمیم خود خواهی فردی به خود خولهی گروهی تاکید بر اختلافات به جای شباهت هاء عدم گذشت و خشونت های نابجا 9

صفحه 10:
‎SS 0‏ بلوغ احساسی ‏موارد و نتایج اصلی ‎ ‏:جو زدگی ۲.۱۰ ‏تحت تاثیرالقائات اطرافیان و جامعه (بحث آماری و عدد بحرانی) ‏رايجات وسيع بين ايرانيان بدون دلیل منطقی قابل قبول ‏همرنگی با جماعت ‏ضعیف شدن آزادی و خلاقیت ‏علاقه ناگهانی ایرانیان به قسمتی خاص از خدمات اینترنتی (مثال: ارکات) علاقه خاص به یک نوع خاصی از پوشش یا آرایش ‎10

صفحه 11:
‎SS 0‏ بلوغ احساسی ‏موارد و نتایج اصلی ‎ ‏:عدم پختگی در نحوه کنترل فرزند-! .۳ ‏روابط بين پدر- مادر و فرزند ونحوه کنترل رفتار بچه یکی از پیچیده ترین برخوردها کنترل رفتار بچه توسط اهرم های خشونت های فیزیگی؛ گفتاری و روانی ‏خشونت فیزیکی یا گفتاری یکی از ساده ترین راههاست (راه حل ساده و در عين حال بر ضرر و بی ثبات ) ‏راه حل بهتر استفاده از کش و قوس در روابط احساسی با فرزند (نوسان پله ای) شکست روش خشونت فیزیکی (بی احترامی و تاثیر بلند مدت) ‏مثال: مشکل کنترل رفتار بچه در جمع ‎11

صفحه 12:
‎١‏ 7ف" موارد و نتايج اصلى ‎ ‏:زبان بدن -۱ ,۴ ‏زبان بدن به معناى درك معنا و بيام حركات دست و صورت حركات ريز دستء ابرو» دهن و جشم ‏اهمیت مساله ‏ضعف در استفاده و درک از زبان بدن و اشاره در ارتباطات کاهش پارازیت در جریان اطلاعات و ایجاد امنیت بیشتر

صفحه 13:
SS 0 پلزخ احتناسی موارد و نتایج اصلی :پر توقعی و فرهنگ کار بد -۱ .۵ ما ایرانیها آدم های به نسبه غرغرو و پرتوقع عدم تناسب بين توقعات از جامعه و خدمات تحویل داده شده به آن انتقلال رفتاراز کودکی از طریق خانواده و جامعه - ایده آل گرایی ما استرس به ارباب رچوع به خاطر عدم احساس مسولیت بالا جا نیفتادن ارزش کار مفید جدا از مسایل اقتصادی» ارضا کردن فرد از لحاظ روانی توسط کار احترام متقابل جامعه در ازای دادن خدمات

صفحه 14:
0 سس - محافظه كارى تاريخى مقدمه و موارد اصلى تهاجم هاى ويرانكر :كمبود خلاقيت در نحوه زندكى -؟ .۱ زندگی شبیه به هم بخاطر زير سوال نرفتن از طريق دوست و آشنا عدم جسارت در تغيير اين رويه و رو آوردن به مخفى كارى انسانهای متفاوت» استعداد ها و نیازهای متفاوت - سبک زندگی مختص خود تحمیل موفقیت به عنوان راهی مشخص از سوی جامعه و خانواده عدم پختگی احساسی ما لیرانیان + ترس از متفاوت عمل کردن از بقیه جامعه - مد شدن رفتارها مثال: انتخاب حرفه و توزیع غیر عادلانه از هوش و استعداد بین رشته های مختلف

صفحه 15:
محافظه کاری تاریخی موارد و نتایج اصلی فرهنگ جنسی: راهکاررهای محافظه کارانه و فرهنگ پنهان گری - عدم وجود -۲.۲ جسارت در به بحث کشیدن راهکارها برای یکی از اصلی ترین نیازها طولانی و بحث برانگیز بودن :دگماتیزم (جمود) -۲ .۳ حاضرنشدن به شنیدن یا دیدن عقاید مخالف به نسبه مدرن و وجود ترس در آنان از نقد شدن > میرا وجود این صفت در آدم های با شدن اندیشه شان در طول زمان مشکل ایده آل گرایی ایرانیان (بخش ۳) - احساس باطل شدن تفكرمان با كرفته شدن جند اشكال از انديشه مان بحث سر ميزان مشكلات 15

صفحه 16:
تا السك آرمان گرایی و عدم اعتماد به نفس مقدمه :ايده آل كرايى (يا شايد آرمان كرايى) در تضاد با عمل كرايى ديدكاه مدينه فاضله یا انسان کامل - اسطوره سازی داشتن استانداردهای بالای پر هزینه پن کردن سفره ای بسیار رنگین و صد البته پر هزینه توقعات بیش از حد از فرزند (فراموش کردن دوران کودکی خودمان) تصوری غیر عادی و افسانه ای از یک آدم فرهیخته 16

صفحه 17:
تا السك آرمان گرایی و عدم اعتماد به نفس موارد و نتایج :عدم اعتماد به نفس» رخوت اجتماعی و قهرمان پرستی ۳ .۱ مقایسه با یک شخصیت آرمانی -* کاهش اعتماد به نفس ارزش قدم ها و حس موفقیت قهرمانان موظف به بهبود دنیا افسانه ساختن از قهرمان مرده - طلب غير عادی از قهرمان زنده عمل گرایی و مقایسه خود با خود به جای نمره بیست در یک موضوع تغییر هدف به بدست آوردن معدلی خوب باور خود و انجام وظیفه اجتماعی

صفحه 18:
0 ات ۰ آرمان گرایی و عدم اعتماد به نفس موارد و نتایج :ظاهرگرایی ۳ ۲۰ ژست گیری در ادا درآوردن و احترام خریدن . سبقت باور نداشتن به آنچه که هست و ایفای نقش دیگر (یاباورنداشتن جامعه اطراف آرمان گرا) مصرف انرژی در قیفه گرفتن و ظاهر گرایی تقلید ظاهر جامعه غربی و نه درک محتوا و باطن مدرنیته 18

صفحه 19:
0 سس - آرمان گرایی و عدم اعتماد به نفس موارد و نتایج :ظاهرگرایی ۳ .۲ :الف: تجمل گرایی تقلید کردن از قشر بسیار پولدار جامعه قربانی کردن نیازهای طبیعی مان به خاطر ژست گیری :ب:آسيب به نظام اطلاعاتی تشدید کاهش اعتماد به نفس افراد جامعه اطلاعات غلط از طریق شنیدن تجربه های اغراق آمیز و یا کذب دیگران اختلال در سیستم اطلاع رسانی-» گذاشتن تاثیرمخرب در نظام تصمیح گیری افراد تجربه شخصی در زمینه میزان درس خواندن

صفحه 20:
0 ات ۰ آرمان گرایی و عدم اعتماد به نفس :ظاهرگرایی ۳ ۲۰ موارد و نتایج : فاصله گرفتن روشنفکران و توده قیافه گرفتن روشتفکران باعث فاصله گرفتن توده ها از نخبگان جامعه عدم دیکته برتری اجتماعی توسط آدم های بالای جامعه به طبقات پایین دست جامعه در جوامع مدرن مشکل رفتار بین پزشکان و پرستاران؛ بین روشنفکران و تودهء اساتید دانشگاه و دانشجویان» مدیران و کارمندان در ایرانیان توجه بسیار زیاد برقرار دادن مینای پوشش و آرایش صورت بر اساس متفاوت بودن توسط روشنفکران

صفحه 21:
آرمان گرایی و عدم اعتماد به نفس :ظاهرگرایی ۳ ۲۰ موارد و نتایج :ج: فاصله گرفتن روشنفکران و توده به کار گرفتن واژه های دکتر و مهندس با ایجاد تفاوت ظاهری با جامعه -> احساس تافته ای جدا بافته از جامعه بودن عدم تاثير كزارى و عدم به قدرت رسیدن روشتفکران ايران وظیفه خود بدانند که صدلی روشنگری را به اعماق جامعه برسانند سيستم مالياتى به شدت راست ايران و ايجاد فاصله طبقاتى فرهنكى شديد (مقايسه با دكر كشورها)

صفحه 22:
0 سس - آرمان گرایی و عدم اعتماد به نفس موارد و نتایج :عدم توانایی در اولویت بندی ۳ .۳ هدف رسیدن به همه چیز باشد-» عدم درک واقعی اولویت بندی قبول كردن عدم امکان رسیدن به همه جيز -> انتخاب مهم ترین ها و تقسیم هوشمندانه توان و انرژی نادیده گرفتن یا ندیدن بعضی از خواستها

صفحه 23:
0 ات ۰ تفکر طبقاتی و عدم توجه به تفاوتهای فردی تفکر طبقاتی امری مرتبط به بلوغ احساسی. محافظه کاری و ایده آل گرایی به علت اهمیت. آوردن در بخش مجزا تفکری که سعی دارد بین آدم هاء نژاد ها و موقعیت ها به يك دسته بندی جامع و ثابت از برتری برسد ( دسته بندومستقلاز جزيياتك خصيتفرد) برتری در موقعيت هاء تابعى كاملاً وابسته به شخصيت افراد تضاد محض با اولويت بندى به عنوان طبقه بندی پویا و فردی ارزش يابى خود و اعلام برتری خوه آسيب به آزادى هاى فردى 23

صفحه 24:
0 سس - تفكر طبقاتى و عدم توجه به تفاوتهاى فردى موارد و نتايج :4- رشته و بيشه ‎١.‏ تصمیم گیری پدر و مادر برای آینده فرزند. مستفل از جزییات شخصیت لو خوبی و بدی امری تبیین شده و غیر قابل بحث انتخاب رشته دانشگاه» پیشه و همسر- منزلت اجتماعی بالا قبولاندن يك باور عمومی به فرزند در بهینگی فردی از نظر استعداد. علاقه و خواسته های اولویت بندی شده مثال: نتیجه دادن آزادی در گوناگونی انتخابها

صفحه 25:
0 سس - تفكر طبقاتى و عدم توجه به تفاوتهاى فردى موارد و نتايج :4- محل زندكى .7 مقياس ريز: شهر و محل زندكى براساس آن دسته بندى كلى مطرح بين ايرانيان مسایل کلی: امنیت» رفاه» دستزسى به امكانات و زيبايى مسايل فردى: نزديكى به محل كارء علاقه خانواده يا فرد به محيط شلوغ یا آرام» نزدیکی به اقوام. خويشان و دوستان» ميزان علاقه به طبيعت يكى از دلايل متمركز شدن بيش از حد جمعيت جامعه مرفه در نقاط خاصى از تهران مقياس درشت: انتخاب كشور محل زندكى بدون داشتن اطلاعات دقيق

صفحه 26:
تا السك تفکر طبقاتی و عدم توجه به تفاوتهای فردی موارد و نتایج :۴- مدرک گرایی .۳ بالیدن ایرانیان به مدارک تحصیلی بالا لزوماً داشتن مدرک تحصیلی بالا نشانه موفقیت؟ هدف و ارزش چه باشد -> جواب های متفاوت جا نیفتادن ارزش کارهایی همچون کارآفرینی و مدبریت قوی هدف» گرفتن ژست با ارضا کردن دسته بندی خشک نظام ارزشی ایرانیان مقیم خارج به دلایل زیاد» از جمله کار گروهی پایین » عدم حضور در تصمیم گیری های کلان داشتن تجربه بیشتر شاید بهتر از اضافی درس خواندن عدم تناسب مدارک تحصیلی بالا با محیط های کار و نیاز جامعه

صفحه 27:
تا السك تفکر طبقاتی و عدم توجه به تفاوتهای فردی موارد و نتایج :نژاد پرستی -۴.۳ تحقیر و نفی نژاد و یا نژادهای دیگر (تعمیم رفتاربه کل جامعه آن نژاد) منطقی نبودن قضاوت کلی در مورد یک قوم و نژاد عدم امکان قضاوت دقیق یک نژاد بدون دانستن دقیق تاریخ و محاسن فرهنگی آن رفتار ایرانیان با برادران افغانی خود ( بسیار شبیه ایرانی ها) قضاوت جهت دارهر نژاد ایرانی از نژاد های دیگرایران (گهگاه تحقیرانه و متکی به یک دسته بندی کلی) قضاوت ها و لطیفه های ایرانی در تضاد با هویت واحد قوی در خارج از ایران تمسخر چینی ها و عرب ها نواد آریایی به عنوان سمبل تفکر نژاد پرستی ایران امروزی ما ترکیبی است از اقوام متفاوت

صفحه 28:
سس قانون مدارى مقدمه نهادينه نشدن مدرنيسم و تقابل سنت و مدرنيته در جامعه (وجود مشكلات ذكر شده در جوامع دیگر) عدم نهادينه شدن مدرنيته -> عدم احترام به قوانين عدم درك صحيح از اهميت قوانين قانون نتيجه فكر عقلاى جامعه براى بهينكى اجتماع شکستن قوانین-* آسيب به خود و جامعه اخلاق و قواعد عرفى در كنار قوانين جامعه؛ وسيله اى براى كنترل خودخواهى فردى ما

صفحه 29:
0 ات ۰ قانون مداری موارد قوانین راهنمایی و رانندگی -۵ .۱ بد راندن و بسیار بد از خیابانها گذر کردن» داشتن پر حادثه ترین جاده های دنیا در ايران اجرای قوانین -> بهتر شدن سیستم رفت و آمد شهر و امنیت بیشتر دیدن این رفتار در ایرانیان خارج لز ايران گذر لز خیابان بدون اعتنا به رفت و آمد وسایل نقلیه» راندن ماشین در مسیرهای غیر مجاز و عدم رعایت محدوده مجاز سرعت

صفحه 30:
تا سس - قانون مدارى موارد :قوانين اقتصادى -ه .؟ قوانین اقتصادى جامعه مدرن بنا شده بر يايه علم اقتصاد سيستم مالياتى در جوامع مدرن شريان حيات اقتصادى حكومت ها > حكومتها مديون ملت ماليات ريشه بسيارى از خدمات اجتماعى وسيله اى براى ايجاد عدالت اجتماعى سيستم مالیاتی در ايران موثر در ايجاد فاصله طبقاتى (به جاى ايجاد عدالت اجتماعى ) نظام ضعيف مالياتى و عدم نهادينه شدن قوانين اقتصادى در اخلاق -» فرار از دادن ماليات حجم بالاى كالاى قاجاق وارداتى در ايران 30

صفحه 31:
الى اختتام لزوماً نه همه مشکلاتف ر هنگی‌ما لیرلنیان. قدم اولبرلی‌حل‌هر مشکل دیدن‌آنو باور بسه مخرببسودن‌آن. حل کردنت-دریجی‌لینمشکااتو قدمی‌جدوبردلشتن‌در پویا کردن‌زندگی‌خودمان‌و بسهتر . کردن‌جامعه هویتی‌نو از لیرلنی. از همه دوستانی که به صورتی در نقش بستن مطالب بالا دستی داشته اند تشکر می کنم. چه آنانی که با هم صحبتی هایشان در آفرینش این افکار نقش داشته داشته اند چه آنانی که اين مطلب را خوانده اند و نظرات سازنده شان را با من مطرح کرده اند و چه آنانی که من را در نوشتن این مطلب تشویق کرده .اند 31

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان